polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Z Sewilli i ogrodów Aranjuez”
20 stycznia 2018, Warszawa
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

ze świata

Polak na podium prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Hong Kongu

dr25 letni polski dyrygent Dawid Runtz zdobył III Nagrodę oraz prestiżową Nagrodę Publiczności na 1st International Hong Kong Conducting Competition, odbywającego się w dniach od 10 do 14 stycznia 2018 roku.

Spośród 310 kandydatów z 49 krajów, do konkursu zakwalifikowano 16 młodych dyrygentów symfonicznych z całego świata, którzy prowadzili orkiestrę Hong Kong Sinfonietta. Dawid Runtz, jako najmłodszy uczestnik konkursu dostał się do etapu finałowej trójki, sięgając po laury w tym ważnym wydarzeniu muzycznym. Pierwszą Nagrodę w konkursie otrzymał Gabor Kali (35, Węgry), a drugą Antoine Glatard (34, Francja).

Dawid Runtz jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena Madame Elżbiety Pendereckiej. W marcu 2018 artysta wystąpi podczas XX Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji na: www.hkconducting.com 

Elbląska Orkiestra Kameralna podbija kolejną europejską stolicę

EOKW styczniu Elbląska Orkiestra Kameralna wyrusza do Reykjaviku w ramach kolejnej odsłony projektu MKiDN „Promesa 2018”. Elbląscy kameraliści wystąpią podczas 38. International Music Festival „Dark Music Days” w Sali Koncertowej Harpa.

Zaproszenie na prestiżowy festiwal „Dark Music Days” to kolejny przykład wysokiej pozycji EOK w międzynarodowym środowisku muzycznym. W ramach wydarzenia zespół wykona dwa koncerty z monograficznymi programami.

25 stycznia o godz. 17:00 odbędzie się koncert polski. Na repertuar koncertu składają się dzieła polskich mistrzów kompozycji, w tym Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego i Mikołaja Góreckiego. Publiczność festiwalowa wysłucha też Hombark – Concerto per violino e archi Sławomira Czarneckiego oraz Orawy Wojciecha Kilara – pereł w repertuarze EOK. Partie solowe wykona koncertmistrzyni orkiestry Paula Preuss, a muzyków poprowadzi maestro Marek Moś.

rDwa dni później, 27 stycznia o godz. 21:00, muzycy połączą siły z Reykjavik Chamber Orchestra. Orkiestry poprowadzi dyrygent Bjarni Frímann Bjarnason. W programie koncertu, poświęconemu w całości współczesnej muzyce islandzkiej, znalazły się następujące kompozycje: Jón Ásgeirsson A Poem for Seven Strings, Atli Heimir Sveinsson Infinitesimal Fragments Of Eternity, Jórunn Viðar / Þórður Magnússon Suite The Last Farm In the Valley, Finnur Karlsson New Concerto for…. Oba koncerty zostaną poprzedzone otwartymi próbami generalnymi dla publiczności.

W trakcie wizyty na Islandii EOK i Dyrektor Naczelna, Bożena Sielewicz, wezmą także udział w panelu dyskusyjnym, poświęconym funkcjonowaniu instytucji muzycznych w obu krajach i budowaniu publiczności na wydarzeniach, poświęconych muzyce współczesnej.

Koncert realizowany w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą 2018 – Promesa”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Utwory Karola Szymanowskiego w Paragwaju

s9 listopada 2017 roku utwory Karola Szymanowskiego zabrzmią w Asunción, stolicy Paragwaju.

Orquesta del Congreso Nacional, którą poprowadzi Jorge Luis Uzcátegui, zaprezentuje II Koncert skrzypcowy oraz IV Symfonię koncertującą. W roli solistów wystąpią skrzypaczka Erica Richardson oraz pianistka Choo Choo Hu.

Obydwa utwory pochodzą z tego samego okresu twórczości kompozytora: symfonia z roku 1932, a koncert – z 1933. Przyjmuje się, że utwory powstałe po 1920 roku należą do trzeciego etapu twórczości Karola Szymanowskiego, w którym powstały i były realizowane założenia nowego stylu narodowego opartego na folklorze. Symfonia Koncertująca spełnia wszystkie warunki jej XVIII-wiecznego pierwowzoru. Utwór zbudowany jest z trzech części. W ślad za klasyczną formą idzie tu tradycyjne kształtowanie formalne. Instrumentem koncertującym jest fortepian, ale wzorem dawnej sinfonia concertante jeszcze kilka innych instrumentów traktuje Szymanowski solistycznie. Wydaje się, że to ogólne założenie formalne było źródłem dalszych konwencjonalnych upostaciowań. Tworzywo dźwiękowe IV Symfonii nie wyrasta bezpośrednio z materiału muzyki ludowej. To wewnętrzne napięcia wyrazowe struktur melodycznych, sposób ich łączenia i szeregowanie, zespolone z nimi struktury dynamiczne stanowią ów czynnik sublimacji elementu ludowego w narodowy, w „lechicki”, jak go nazywał sam kompozytor.

II Koncert skrzypcowy, choć pod każdym względem różny od I Koncertu, jednak podobnie wyróżniał się na tle ówczesnej muzyki europejskiej. Centralny element konstrukcji, rozbudowana cadenza, dzieli jednoczęściowy w zasadzie utwór na dwa różne pod względem charakteru i materiału segmenty: pierwszy zbliżony jest do formy wariacji, drugi do ronda.

VI Międzynarodowy Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”

opW dniach 16–30 listopada 2017 roku we Lwowie, Kijowie i Warszawie odbędzie się VI edycja Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego”.

Tegoroczna edycja jest absolutnie wyjątkowa: głównym miejscem przedsięwzięcia jest i pozostanie Lwów, ale od tej edycji wydarzenia festiwalowe będą miały miejsce również w stolicach organizatorów – Warszawie i Kijowie. Festiwal jest płaszczyzną do współpracy artystów z obu stron granicy, ale również szerzej rozumianym elementem budowy dobrych polsko-ukraińskich relacji.

Na wyjątkowość tegorocznej edycji zapewne ma wpływ przede wszystkim wyjątkowy program i wspaniali artyści. Wśród nich: Andrzej Bauer – profesor, wiolonczelista i dyrygent, Anna Maria Staśkiewicz – wybitna polska skrzypaczka, Lubawa Sydorenko – znakomita ukraińska młoda kompozytorka, Marianna Humetska – pianistka i jednocześnie dyrektor artystyczna Festiwalu, Jonathan Plowright – światowej sławy brytyjski pianista, Krzesimir Dębski – wybitny dyrygent, skrzypek i kompozytor muzyki filmowej, Grażyna Auguścik – absolutnie wyjątkowa mieszkająca w USA polska śpiewaczka jazzowa, która tym razem wystąpi z Nikolą Kołodziejczykiem i Maciejem Szczycińskim. Artyści wykonają m. in. utwory Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Karola Szymanowskiego.

W trakcie VI Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego” odbywać się będzie wystawa prac znanego polskiego rzeźbiarza Andrzeja Renesa. Można ją będzie zobaczyć we Lwowskiej Galerii Sztuki między 15 a 19 listopada 2017, a także w Domu Polonii w Warszawie w dniach 25 listopada – 8 grudnia 2017. Wystawę otworzy innowacyjny happening, łączący elementy sztuk plastycznych, muzyki i multimediów.

25 listopada 2017 roku w Warszawie odbędzie się Konferencja naukowa pt. „Paderewski i jego wkład w dzieło Niepodległości”. W ramach konferencji przewidziane zostały prezentacje Marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego, prof. Marka Mariana Drozdowskiego, wicemarszałka Senatu Marii Koc, Xymeny Nowakowskiej-Plich, Marka Żebrowskiego, Adama Wibrowskiego, Elwiry Gilewicz, Adama Bali i wielu innych. Konferencja będzie transmitowana w Internecie.

Więcej – na stronie: http://paderewski.eu/pl

Sukcesy Polaków na V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde

uDo udziału w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego zarejestrowano 100 młodych śpiewaków z 18 krajów: z Białorusi, Chin, Cypru, Czech, Estonii, Francji, Japonii, Korei Północnej, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski, Rosji, Serbii, Słowenii, Tajwanu, Ukrainy, USA. W wypełnionych salach koncertowych w Ueckermünde zabrzmiały setki arii i pieśni Mozarta, Brahmsa, Moniuszki, Niewiadomskiego, Verdiego, kompozytorów koreańskich, rosyjskich, serbskich i wielu innych. Przez cały tydzień, w trzech rundach, młodzi śpiewacy rywalizowali o nagrody w pięciu grupach: dla uczniów szkół średnich (AI, AII, AIII) i dla studentów licencjatu i magisterium (BI, BII). Reprezentowali oni bardzo wysoki poziom wykonawczy, przysparzając tym samym międzynarodowemu jury nie lada kłopotu w wyborze laureatów. Wśród siedmiu jurorów znaleźli się w tym roku prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (Polska/Niemcy), Friederike Meinel (Niemcy), obie panie z Akademii Sztuki w Szczecinie, prof. Anna Korondi (Węgry), prof. Janet Williams (USA), obie panie z Akademii Muzycznej im. Hannsa Eislera w Berlinie, maestro Diego Crovetti (Włochy) z Akademii Donizettiego w Mediolanie, prof. Ulrich Messthaler (Niemcy, Francja, Szwajcaria) z Akademii Muzyki Dawnej w Bazylei i Sorbony w Paryżu, prof. Włodzimierz Zalewski (Polska) z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Zwycięzcą tegorocznej edycji okazał się Koreańczyk, tenor Seongsoo Ryu, który poza wygraną Grand Prix w wysokości 2500 € otrzymał Nagrodę Miasta Ueckermünde im. Giulio Perottiego dla Najpiękniejszego Głosu Tenorowego oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece.

Z polskich uczestników najlepiej zaprezentował się Michał Kijewski z UMFC, zdobywając nie tylko 3 miejsce w grupie studentów magisterium, ale także Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Basowego, Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Niemieckiej Pieśni oraz Nagrodę Specjalną – udział w prestiżowym koncercie w Lubece. Osiemnastoletni Piotr Brożek, tenor z Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej w Bielsku-Białej, brat solisty Opery w Hannoverze tenora Pawła Brożka, wyśpiewał sobie trzecie miejsce w grupie uczniów szkół muzycznych AII w wieku 18-20 lat. Martyna Sułek, sopranistka i studentka magisterium z łódzkiej Akademii Muzycznej przekonała jury interpretacją moniuszkowskiej arii Halki Ha! Dzieciątko nam umiera, za co przyznano jej Nagrodę Specjalną na Najlepszą Interpretację Polskiej Arii.

Michał Landowski, student fortepianu z Akademii Sztuki w Szczecinie został wyróżniony Nagrodą Specjalną za Najlepszy Akompaniament. Finalistom i laureatom towarzyszyła Orkiestra Akademii Sztuki w Szczecinie pod dyrekcją prof. Jacka Kraszewskiego.

Gratulujemy!