Polmic - FB


ze świata

Kolonia | Premiera projektu „Deep Listening Deep Relaxation”

EGPremiera projektu muzycznego „Deep Listening Deep Relaxation”, stworzonego przez Ensemble Garage, renomowany niemiecki zespół specjalizujący się w muzyce najnowszej, oraz Monikę Pasiecznik, polską kuratorkę i krytyczkę muzyczną, odbędzie się 16 września 2020 w Kolonii (Niemcy) w Tanzfaktur, malowniczej postindustrialnej przestrzeni mieszczącej interdyscyplinarną scenę artystyczną.

Projekt w formie multimedialnego koncertu z elementami wideo, performansu, instalacji dźwiękowej i warsztatów muzycznych zgłębia prastarą tradycję psychosomatycznego oddziaływania dźwiękiem oraz współczesne kontynuacje tej tradycji w postaci tradycyjnych utworów muzycznych, ale także medytacji dźwiękowych, warsztatów krzyku, masaży dźwiękiem i instalacji mindfulness.

W ramach projektu zostaną wykonane utwory kompozytorów badających tę tematykę, reprezentujących rożne generacje i narodowości – od klasyków współczesności, takich jak Amerykanie Pauline Oliveros i Alvin Lucier, po najmłodszych twórców, takich jak Koreanka Yiran Zhao, Australijka Aviva Endean oraz Niemiec Neo Hülcker. Specjalnie do projektu zostały zamówione trzy utwory: Let me just Neo Hülckera, Urschrei / Primal Scream Kuby Krzewińskiego oraz Deep Relaxation vol. 7: TouchMe Mikołaja Laskowskiego.

Projekt „Deep Listening Deep Relaxation” jest częścią serii koncertowej „ACTS ‘N SOUNDS” zainicjowanej przez Ensemble Garage w Kolonii w 2019 roku. Seria obejmuje awangardowe koncerty i performance muzyczne o bardzo różnej tematyce i formie, z udziałem znanych kompozytorów, dramaturgów i kuratorów, które muzycy prezentują w różnych nietypowych lokalizacjach.

Monika Pasiecznik

Szczegóły – na stronie http://www.tanzfaktur.eu/event/eid/deep-listening-deep-relaxation/ 

Przemysław Scheller zwycięzcą konkursu New Note 2020

SchellerPrzemysław Scheller został zwycięzcą 9. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego New Note 2020 w Samoborze (Chorwacja).

Jego kompozycja Dziewczynka z zapałkami na orkiestrę smyczkową została wybrana jako najlepsza spośród 30 nadesłanych utworów z całego świata. Jest to jedyna przyznana nagroda. Wygrana kompozycja zostanie wykonana przez orkiestrę kameralną Esperanza Ensemble podczas Samobor Music Festival w 2021 roku. Dziewczynka z zapałkami została skomponowana w 2019 roku i prawykonana przez orkiestrę Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia podczas festiwalu Prawykonań w NOSPR.

Przemysław Scheller jest kompozytorem pochodzącym z Gliwic, absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i Conservatoire National Superieur de Musique et Danse de Lyon we Francji. W 2018 roku otrzymał tytuł doktora sztuki. Obecnie pracuje jako adiunkt w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz prowadzi zajęcia na macierzystej Akademii z zakresu muzyki elektronicznej.

Zygmunt Krauze wyróżniony francuską Nagrodą Krytyków za najlepszą premierę sezonu 2019 / 2020

KrauzeFrancuskie Stowarzyszenie Zawodowe Krytyków Teatru, Muzyki i Tańca (Syndicat de la critique théâtre, danse et musique) przyznało tegoroczną Nagrodę za najlepszą premierę sezonu 2019/20 (Meilleure Création Musicale) Zygmuntowi Krauze, za jego III Koncert fortepianowy „Okruchy pamięci”.

Nagroda Stowarzyszenia Krytyków (Prix du Syndicat de la Critique) jest przyznawana od 1963 roku i należy do najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie sztuk scenicznych we Francji.

Utwór, zamówiony przez Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Instytut Adama Mickiewicza, Orchestre national de Metz oraz Filharmonię Narodową w Warszawie w ramach programów Polska Music i POLSKA 100, miał swoją premierę światową na koncercie inaugurującym zeszłoroczną „Warszawską Jesień”, z kompozytorem w roli solisty oraz Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Wilsona Hermanto. Premiera francuska dzieła miała miejsce w styczniu 2020 w l'Arsenal Metz z rezydującą tam Orchestre national de Metz, również z Zygmuntem Krauze i Wilsonem Hermanto. Partnerami projektu były również Instytut Polski w Paryżu oraz Instytut Francuski w Warszawie. W składzie orkiestry III Koncertu fortepianowego Krauze znalazły się cztery Veme – nowe instrumenty perkusyjne koncepcji francuskiego muzyka i kompozytora Dominique Delahoche, powstałe we współpracy między Orchestre national de Metz oraz politechniką Arts et Métiers Metz.

„To dla mnie wielka przyjemność zostać uhonorowanym po raz drugi przez francuskich krytyków tą nagrodą. Cieszę się, że moje dzieła są nadal tak cenione we Francji, z którą związana jest ważna część mojej twórczej drogi” – powiedział Zygmunt Krauze. Wcześniej, w sezonie 2011 / 2012 tę prestiżową nagrodę otrzymała opera Polieukt kompozytora. Krauze przez ponad dekadę żył w Paryżu, gdzie zarówno tworzył swoje kompozycje jak i aktywnie wpływał na formowanie się paryskiej sceny muzycznej. W latach 70-tych XX wieku Pierre Boulez zaprosił polskiego kompozytora do pełnienia funkcji doradcy artystycznego Institut de Recherche et Coordination Acoustique Musique (IRCAM).

Nagranie z premiery dostępne będzie na płycie Kronika 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Planowane jest również nagranie studyjne dzieła.

Więcej informacji i pełna lista Prix de la Critique – na stronie https://associationcritiquetmd.com 

Premiera miniatury filmowej „Pieśń Roksany” w Opera Ballet Vlaanderen

Piesn Roksany26 czerwca 2020 roku odbyła się premiera online miniatury filmowej Pieśń Roksany (Roxana’s Song) w reżyserii Krystiana Lady zainspirowana arią z opery Karola Szymanowskiego Król Roger. Polski reżyser operowy został zaproszony do stworzenia miniatury dla Opera Ballet Vlaanderen (Opery i Baletu Flamandzkiego) w ramach projektu #verbeeldingleeft (#wyobraźniażyje).

Opera Ballet Vlaanderen jest najlepszym teatrem operowym roku zdaniem jury International Opera Awards (zwanych Operowymi Oskarami). W odpowiedzi na konieczność czasowego zamknięcia teatru w związku z zagrożeniem epidemiologicznym Opera Ballet Vlaanderen zaprosiła 15 międzynarodowych artystów do stworzenia miniatur filmowych we współpracy z zespołem baletu, chórem i orkiestrą opery. W ramach alternatywnego sezonu online co dwa tygodnie prezentowane jest nowe video na stronie internetowej, jak również w mediach społecznościowych opery. Obok wiodących międzynarodowych choreografów, jak Sidi Larbi Cherkaoui i Alain Platel, do współpracy zaproszono również Krystiana Ladę.

Wśród artystów zaangażowanych w ten projekt znalazły się Polki na stałe mieszkające za granicą: kompozytorka Katarzyna Głowicka i sopranistka Dagmara Dobrowolska. Udzial w przedsięwzięciu wziął również australijski tancerz z zespołu baletu w Antwerpii, Aaron Shaw. „To aranżacja arii Roksany na czas epidemii. Ze względu na ograniczenie dopuszczalnej ilości muzyków obecnych w trakcie nagrania, mogłam wykorzystać jedynie dwa instrumenty i jeden głos. Gdy Krystian opowiedział mi o jego koncepcji, w której Roksana jest bachantką inspirującą głównego bohatera do duchowej przemiany, od razu pomyślałam o flecie i oboju. Dźwięk tych instrumentów silnie związany jest z tradycją kultu boga dzikiej natury” – wyjaśnia Głowicka.

Filmowa miniatura Pieśń Roksany dostępna będzie do końca roku na stronie internetowej opery i w jej mediach społecznościowych: https://www.youtube.com/watch?v=rKbMs5a12Kk&feature=emb_logo 

Jakub Polaczyk zwycięzcą American Prize in Composition 2020

PolaczykJakub Polaczyk, kompozytor polski zamieszkały w Nowym Jorku, otrzymał pierwszą nagrodę w konkursie American Prize in Composition w kategorii instrumentalna muzyka kameralna za kompozycję OJIBBEWAY.

The American Prize in Composition to seria nowych krajowych konkursów muzycznych zapewniających międzynarodowe uznanie i nagrody pieniężne. Nagrody przyznawane są każdego roku w Stanach Zjednoczonych na poziomie szkolnym i zawodowym. Konkurs The American Prize in Composition powstał w 2009 roku jest zarządzany przez Hat City Music Theater, Inc., organizację non-profit z siedzibą w Danbury w stanie Connecticut. Konkurs jest otwarty dla wszystkich obywateli USA, mieszkających w tym kraju lub za granicą, a także dla innych osób mieszkających, pracujących i / lub studiujących w Stanach Zjednoczonych.

9 czerwca David Katz – główny sędzia Amerykańskiej Nagrody National Nonprofit Competitions in the Performing Arts – ogłosił zwycięzców i zdobywców wyróżnień tegorocznej edycji w kategorii „Kompozycja. Instrumentalna muzyka kameralna”. Jakub Polaczyk pierwszą nagrodę w konkursie American Prize za utwór OJIBBEWAY w kategorii kameralnych utworów instrumentalnych. Premiera utworu odbyła się w Polsce podczas 31. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich w 2019 roku. Kompozycję inspirowaną obrazami Georga Catlina wykonało w Krakowie trio w składzie: Andrea Biagini, Cesare Chiacciaretta i Fausto Bongelli.

Jakub Polaczyk jest laureatem rozmaitych nagród i stypendiów. Obecnie wykłada w The New York Conservatory of Music, a od 2018 roku pełni funkcję dyrektora muzycznego Festiwalu „Chopin i Przyjaciele” w Nowym Jorku. Związany jest również z organizacją IMONY jako kompozytor i aranżer oraz z Teatrem Polskim w USA. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Carnegie Mellon University.