polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

news

Szczecin | „Nizioł | Kuropaczewski”

n31 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Kameralnej Filharmonii Szczecińskiej będzie miał miejsce koncert pt. „Nizioł | Kuropaczewski”; artyści zaprezentują m. in. Sonatę w trzech nastrojach Aleksandra Nowaka.

Bartłomiej Nizioł nie osiada na laurach. Po wielu sukcesach – z których ostatni związany był ze szczecińską filharmonią, tu bowiem dokonano nagrania nagrodzonej przez Polskie Radio płyty z Koncertem A-dur Karłowicza – tym razem przyszła pora na recital. Skrzypek powraca do utworów, które grał w czasie studiów (sonata Ysaÿe’a), lecz będą także nowości, a wszystko w nowej szacie brzmieniowej, tzn. z akompaniamentem światowej sławy gitarzysty Łukasza Kuropaczewskiego.

Tańce rumuńskie Béli Bartóka to utwór orkiestrowy, lecz popularność tych siedmiu tańców sprawiła, że często możemy je usłyszeć także w innej obsadzie instrumentalnej (skrzypce i fortepian, skrzypce i gitara, dwa fortepiany). Różnorodny program recitalu zawiera także utwory iberystyczne, co jest zapewne ukłonem w stronę instrumentu towarzyszącego, tj. gitary. I tak Manuela de Falli Siete canciones populares españolas stanowią jeden z najbardziej znanych zbiorów pieśni hiszpańskich, pierwotnie przeznaczonych na głos sopranowy i fortepian (z 1914 r.). Wokalną proweniencję mają także Bachianas brasileiras nr 5 Heitora Villi-Lobosa, które stanowią ciekawe połączenie folkloru brazylijskiego o zabarwieniu nieco popkulturowym ze stylem Johanna Sebastiana Bacha. Bachowskie inspiracje pobrzmiewają także w Sonacie A-dur op. 27 Ysaÿe’a, w utworze tym pojawia się szereg cytatów ze sławnych dzieł przeszłości, m.in. fragment trzeciej Partity skrzypcowej Bacha i motyw Dies Irae z mszy za zmarłych.

Sonata w trzech nastrojach Aleksandra Nowaka to kompozycja koncypowana od początku na duet skrzypce i gitara. Została zamówiona przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena i miała swoja premierę w 2015 roku. Duo concertante Mario Giulianiego to także utwór pomyślany oryginalnie na skrzypce i gitarę. Na estradzie Filharmonii te kompozycje zaprezentują dwaj światowcy: laureat wielu nagród, koncertujący od Japonii po Nowy Jork gitarzysta Łukasz Kuropaczewski i będący wciąż na fali Bartłomiej Nizioł.

Więcej – na stronie Filharmonii.

Sinfonia Varsovia i muzyka z Nowego Świata

sv„W stronę nowego świata” to hasło przewodnie tegorocznej francuskiej odsłony Szalonych Dni Muzyki. Największy na świecie festiwal muzyki klasycznej tradycyjnie rozpoczyna swoje tournée we Francji, zanim w maju pojawi się w Japonii, na początku września w Rosji, a na koniec miesiąca Warszawie. Stałym gościem festiwalu jest orkiestra Sinfonia Varsovia, która w tym roku zagra nad Loarą aż 15 koncertów.

Nie Berlin, nie Wiedeń, a francuskie Nantes w pierwszy weekend lutego stanie się światową stolicą muzyki klasycznej. Już po raz 24. La Folle Journée, czyli Szalone Dni Muzyki przyciągną do tamtejszych sal koncertowych setki tysięcy fanów rewolucyjnej formuły festiwalu. Krótkie koncerty z przystępnym repertuarem i niska cena biletów to czynniki, które skutecznie otwierają świat muzyki klasycznej dla szerokiej publiczności.

W tym roku hasło przewodnie festiwalu brzmi „W stronę nowego świata” (z fr. „Vers un Monde nouveau”). W centrum zainteresowania znajdzie się muzyka kompozytorów, którzy z różnych powodów – osobistych lub politycznych – musieli opuścić swój ojczysty kraj i znaleźć dla siebie ów tytułowy „nowy świat”. Dla niektórych z nich emigracja, mimo wszelkich trudów, okazała się inspiracją do uwolnienia pełni swojego potencjału.

Festiwal wypełni zatem muzyka m.in. Dvořáka, Bartóka, Rachmaninowa oraz Schoenberga, dla których „nowym światem” stały się Stany Zjednoczone, a także artystów, takich jak Chopin czy Strawiński, którzy nowy dom znaleźli w Paryżu. Twórczość Chopina znajdzie we Francji doskonałych ambasadorów w postaci Sinfonii Varsovii. Orkiestra w obydwu jego koncertach fortepianowych będzie towarzyszyć solistom, takim jak Nelson Goerner, Lukas Geniusas czy zwycięzca ostatniej edycji Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho. Zanim jednak Szalone Dni Muzyki zawładną ulicami Nantes, festiwal a razem z nim Sinfonia Varsovia, zawitają do miast regionu Kraj Loary, gdzie koncerty orkiestry poprowadzi od fortepianu Frank Braley. Oprócz muzyki Chopina w repertuarze Sinfonii Varsovii znajdą się również dzieła Paderewskiego, Nowowiejskiego, Elgara oraz Mozarta, a za pulpitem dyrygenckim staną Lio Kuokman i Michel Corboz.

Orkiestra Sinfonia Varsovia jest także organizatorem polskiej edycji Szalonych Dni Muzyki, która odbędzie się w dniach 28-30 września 2018 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Więcej informacji o aktualnych koncertach Orkiestry Sinfonia Varsovia można znaleźć na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | 110. rocznica urodzin Romana Palestra

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Piąta Esencja zapraszają na konferencję prasową poświęconą obchodom 110. rocznicy urodzin Romana Palestra. Spotkanie odbędzie się 30 stycznia 2018 roku o godz. 12:00 w warszawskiej siedzibie PWM (ul. Fredry, 8).

pPodczas konferencji odbędzie się premiera książki Słuch absolutny. Niedokończona autobiografia i listy z lat wojny Romana Palestra w opracowaniu prof. Zofii Helman, wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego. Zostaną również zaprezentowane płyty z muzyką Romana Palestra: Muzyka fortepianowa 1 w wykonaniu Jakuba Tchorzewskiego, Szymanowski/Palester – kwartety smyczkowe w wykonaniu Apollon Musagete Quartet oraz Roman Palester – Muzyka wokalno-instrumentalna (RecArt 0025) w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Błażeja Wincentego Kozłowskiego, Chóru Żeńskiego Filharmonii Krakowskiej, Iwony Hossy (sopran) i Szymona Komasy (baryton).

Po konferencji odbędzie się krótki koncert w wykonaniu Jakuba Tchorzewskiego. W programie znajdą się utwory z płyty Muzyka fortepianowa 1: Wariacje, Espressioni nr 3 i 4, część pierwsza I Sonaty.

W konferencji wezmą udział: prof. Zofia Helman, Daria Szwed (Polskie Wydawnictwo Muzyczne), Piotr Bocian (Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego), Piotr Maculewicz (Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie), Maxymilian Bylicki (Instytut Muzyki i Tańca), Lech Dzierżanowski (Fundacja Piąta Esencja) oraz Mieczysław Kominek (Związek Kompozytorów Polskich). Spotkanie poprowadzi Beata Bolesławska-Lewandowska.

Zadanie „Roman Palester – 110. rocznica urodzin” zostało zrealizowane dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, natomiast projekt Roman Palester – Muzyka instrumentalno-wokalna został dofinansowany w ramach programu „Interwencje 2017” przez Instytut Muzyki i Tańca. Partnerami przedsięwzięcia są: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Polskie Radio Program 2, Związek Kompozytorów Polskich, Warner Music Polska, Universal Music Polska oraz Instytut Adama Mickiewicza.

Pierwszy występ Szymona Nehringa w krakowskiej Filharmonii po sukcesie w Tel Awiwie

nKrótko po spektakularnej wygranej w jednym z najważniejszych konkursów pianistycznych na świecie – konkursie Artura Rubinsteina w Tel Awiwie, Szymon Nehring, niezwykle utalentowany i obiecujący pianista młodego pokolenia wystąpi w recitalu mistrzowskim w Filharmonii Krakowskiej. Koncert odbędzie się 28 stycznia 2018 roku o godz. 18.00.

Szymon Nehring dał się poznać polskiej publiczności przede wszystkim za sprawą udziału w Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2015 roku, podczas którego zdobył wyróżnienie, nagrodę publiczności oraz szereg nagród dodatkowych, w tym nagrodę Filharmonii Krakowskiej dla najlepszego polskiego uczestnika konkursu. Artysta ma już w swoim dorobku liczne zwycięstwa i wyróżnienia, wśród których wspomnieć należy chociażby zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy w 2014 roku, stypendium Krystiana Zimermana, czy nagrodę Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2016” w kategorii Album roku – recital solowy, a także Jokera magazynu „Crescendo” oraz nagrodę Supersonic magazynu „Pizzicato”. Jednak to właśnie zwycięstwo w konkursie w Tel Awiwie – po raz pierwszy zdobyte przez pianistę z Polski – jest laurem przynoszącym międzynarodową sławę i liczne koncertowe zaproszenia z całego świata.

Rodowity krakowianin, absolwent Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia im. M. Karłowicza w Krakowie i Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Krakowie, uczeń Olgi Łazarskiej i profesora Stefana Wojtasa, z którym współpracuje od 2013 rok, obecnie rozpoczął studia pod kierunkiem prof. Borisa Bermana w Yale School of Music. Pianista od dziecka występował w Filharmonii Krakowskiej – jako jedenastolatek uczestniczył w koncertach dla dzieci pt. „Na zamku czarnoksiężnika” (2006 r.), w roku 2010 wcielił się w 15-letniego Fryderyka Chopina podczas koncertów „W salonie muzycznym u Państwa Chopinów”, jakie odbyły się w Filharmonii Krakowskiej w rocznicę 200-lecia urodzin kompozytora. Najbliższy koncert Szymona Nehringa to prezentacja wachlarza jego pianistycznych interpretacji, od sonat fortepianowych Haydna (As-dur, Hob. XVI:31) i Brahmsa (nr 1 C-dur op. 1), po utwory Karola Szymanowskiego (Mazurki op. 50 nr 1-4 i Wariacje b-moll op. 3) oraz Trois mouvements de Pétrouchka Igora Strawińskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii.

Warszawa | XV Festiwal „Łańcuch” w Studiu Lutosławskiego

lProgram 2 Polskiego Radia i Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zapraszają do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na XV Festiwal „Łańcuch”, który odbywa się w roku setnej rocznicy odrodzenia polskiej państwowości w dniach 27 stycznia – 11 lutego 2018 roku.

Jego program – nie bez wpływu zbiegających się dat – eksponuje muzykę polską, tym razem z niej wysnuwając kontrapunkty dla dzieł Witolda Lutosławskiego. Styl kompozytora, zakorzeniony w impresjonizmie i neoklasycyzmie, a czerpiący niekiedy również z folkloru, łączy się pochodzeniem z wieloma innymi i na ich tle może być głębiej rozumiany. Stąd obecność festiwalowa Karola Szymanowskiego, a także przedstawicieli tego samego co Lutosławski pokolenia – Grażyny Bacewicz i nie tak często dziś wspominanych: Zbigniewa Turskiego, Artura Malawskiego, Stefana Kisielewskiego i Jerzego Fitelberga. Kompozytorzy tej generacji kształcili się i rozpoczynali swoją działalność twórczą w Polsce Niepodległej.

Powstałe niedawno utwory Zygmunta Krauzego i Krzysztofa Meyera symbolizują w programie Festiwalu ciągłość polskich tradycji artystycznych, przypominając też o jubileuszach tych wybitnych twórców, słusznie kojarzonych z osobą i muzyką Lutosławskiego.

Tak pomyślany program jest w znacznej mierze dziełem zaproszonych wykonawców – solistów, zespołów i dyrygentów, którym bliska pozostaje muzyka polska ostatnich stu lat. Warto słuchać jej, pamiętając, w jak trudnym powstawała czasie i jakie towarzyszyły jej intencje.

Program i informacja o biletach – na stronie: http://www.lutoslawski.org.pl

„Tosca” z Nowego Jorku na żywo w kinach 27 stycznia

metNieśmiertelny operowy thriller, Tosca Giacoma Pucciniego, powraca na scenę The Metropolitan Opera w nowej, arcyklasycznej inscenizacji Sir Davida McVicara. Transmisja przedstawienia do kin na całym świecie już 27 stycznia. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się o godz. 18.35.

Autor scenografii i kostiumów John Macfarlane spędził w Rzymie wiele tygodni, szkicując historyczne budowle, w których libreciści umieścili akcję opery. Jest to zatem inscenizacja dla miłośników opery klasycznej, bogata scenograficznie i wierna librettu. W głównych partiach wystąpią: Sonya Yoncheva jako aktorka Floria Tosca, Vittorio Grigolo jako zakochany w niej malarz Mario Cavaradossi i Željko Lučić jako baron Scarpia. Orkiestrę poprowadzi Emmanuel Villaume.

Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego Tosca, jak żadna inna opera, opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła, przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotowuje nową inscenizację dla Met. Ma za to zamiar odzwierciedlić rozmach partytury Pucciniego, nadając monumentalne kształty miejscom akcji: kościołowi św. Andrzeja della Valle, pałacowi Farnese i tarasowi zamku św. Anioła. W rolach śpiewaczki Florii Toski i zakochanego w niej malarza Cavaradossiego, oboje zaplątanych w polityczne śledztwo okrutnego prefekta Scarpii, wystąpią najgorętsze gwiazdy dzisiejszej opery.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Koncert symfoniczny „Niepodległa – Powstało w wolnej Polsce”

n26 stycznia 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce pierwszy koncert symfoniczny w ramach projektu „Niepodległa”, podczas którego zabrzmią dzieła Bolesława Szabelskiego, Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego.

Filharmonia Warszawska była jesienią 1933 miejscem premiery II Koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego – premiery pięknej, ale i smutnej. Wykonawca oraz adresat dedykacji, wielki skrzypek i przyjaciel kompozytora, Paweł Kochański był bowiem wówczas w terminalnej fazie choroby i choć grał – jak zawsze – wspaniale, dla słuchaczy stawało się oczywiste, że tym utworem żegna się ze swą publicznością. Dzieło wyróżnia się nie tylko pięknem, ale też wielką oryginalnością w zakresie formy i faktury i nie ma w zasadzie stylistycznego precedensu w swej epoce.

IV Symfonia Witolda Lutosławskiego wieńczy jego twórczość symfoniczną i może być postrzegana jako synteza i podsumowanie dokonań autora. Komponowana na zamówienie Los Angeles Philharmonic, ostateczny kształt uzyskała w 1992 i uświetniła obchody osiemdziesięciolecia urodzin Lutosławskiego (prawykonanie 5 lutego 1993 roku w Music Center Pavilon w Los Angeles). Polskie prawykonanie, 25 września 1993, gdy IV Symfonię zagrała orkiestra FN pod batutą kompozytora, okazać się miało jego ostatnim występem w ojczyźnie.

Dzieła zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Isabelle van Keulen.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na http://filharmonia.pl

III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Patri Patriae” – Katowice, 2018

p Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara zaprasza do udziału w III edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patriae” na utwór poświęcony pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II dla uczniów średnich szkół muzycznych, studentów oraz młodych kompozytorów. Termin nadsyłania prac został przedłużony do 5 lutego 2018 roku w związku z prośbą artystycznych ośrodków edukacyjnych.

Organizatorami Konkursu są: Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara, Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Centrum Edukacji Artystycznej i Związek Kompozytorów Polskich

Przedmiotem konkursu jest: utwór na dowolny instrument solowy, w tym także organy, lub utwór na chór żeński a cappella z możliwym zastosowaniem 1 lub 2 żeńskich głosów solowych, lub utwór na orkiestrę kameralną z możliwością zastosowania jednego instrumentu solowego, lub utwór na orkiestrę kameralną i chór żeński.

Konkurs odbywa się w dwóch grupach wiekowych: uczniowie średnich szkół muzycznych oraz studenci i kompozytorzy urodzeni po 1.01.1992 r.

Nadesłany utwór nie może być wcześniej opublikowany, publicznie wykonany i nagrodzony w innym konkursie. Konkurs jest anonimowy.

Za najlepsze utwory przyznane będą nagrody i wyróżnienia. Laureaci konkursu otrzymają statuetkę liry oraz zapis wykonania swojej kompozycji na płycie DVD. Utwory nagrodzone zostaną wykonane na Koncercie Laureatów w kwietniu 2018 roku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje oraz Regulamin dostępne są na stronie: http://2st.zpsm.edu.pl

Kraków | Opera Rara 2018

orMiędzy 18 stycznia a 13 lutego 2018 roku Opera Rara zawładnie krakowskimi scenami i sercami melomanów.

Różnorodność form: trzy recitale wokalne z fortepianem, trzy recitale z towarzyszeniem orkiestry, dwa koncerty z operami w wersjach koncertowych oraz dwie nowe kreacje stworzone specjalnie dla krakowskiej widowni, w sumie 14 wydarzeń – to w skrócie program zbliżającej się edycji Festiwalu Opera Rara.

Program festiwalu obejmuje utwory od końca wieku XVII aż po rok 1986. Festiwal zainauguruje recital wypełniony niezwykłymi ariami Jeana-Philippe’a Rameau i Christopha Willibalda Glucka. 21 stycznia usłyszymy dwa najsłynniejsze świeckie dzieła Marca-Antoine’a Charpentiera: Les arts florissants oraz La descente d’Orphée aux Enfers. W dniach 23, 30, 31 stycznia i 6 lutego odbędzie się cykl recitali wokalnych z fortepianem, w którym udział wezmą Christopher Maltman, Anna Larsson, Roberta Mameli, Juan Sancho i Natalia Kawałek. 4, 7 i 12 lutego czeka nas premiera przygotowana specjalnie na Festiwal Opera Rara. Tym razem będzie to The Man Who Mistook His Wife for a Hat Michaela Nymana. W roli tytułowej wystąpi polski baryton Tomasz Konieczny, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Na zakończenie Festiwalu 13 lutego w Teatrze Słowackiego zostanie zaprezentowana pierwsza angielska opera –Wenus i Adonis Johna Blowa.

W rozmaitości form, stylów i epok nie zabraknie polskiego akcentu – 19, 20 i 22 stycznia w Teatrze im. J. Słowackiego zabrzmi III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego, którą poprzedzi Erwartung Arnolda Schoenberga. Wybitnym solistom – Evelinie Dobračevej w Erwartung oraz Andrzejowi Lampertowi – w Pieśni o nocy będzie towarzyszyła Orkiestra Festiwalowa Kraków, stworzona specjalnie na te koncerty i łącząca doświadczenie muzyków z całej Polski, oraz chór Capelli Cracoviensis. Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Recitale, dzieła sceniczne, opery w wersji koncertowej; produkcje zaczerpnięte wprost ze światowego obiegu koncertowego oraz te tworzone w oparciu o lokalne środowisko – Festiwal Opera Rara jest przedsięwzięciem wychodzącym ku melomanom i niosącym wielką artystyczną wartość.

Program i informacja o biletach – na stronie Festiwalu.