Polmic - FB

aktualności

„Young Arts Kids” – nowa platforma dla edukacji muzycznej łączy uczniów i nauczycieli gry na instrumencie

YAKidsAgata Szymczewska, Łukasz Błaszczyk, Katarzyna Budnik i wielu innych znanych wykonawców i pedagogów dołączyło do projektu Young Arts Kids. Jest to nowa platforma edukacyjna realizowana w ramach programu „Kultura w sieci”. Dzięki niej uczniowie – szczególne w czasie ograniczeń związanych z epidemią – mogą zdalnie doskonalić swoje umiejętności gry na instrumencie z wybranymi nauczycielami z całej Polski.

Nauczanie na odległość to wymóg dzisiejszych czasów, który niesie za sobą tyle wyzwań, co szans. Young Arts Kids to miejsce wirtualnych spotkań uczniów i nauczycieli gry na instrumentach. Misją projektu jest ułatwianie dostępu do edukacji muzycznej wszystkim, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności pod opieką znanych nauczycieli. "Opierając się na doświadczeniach dyrektorów szkół muzycznych, nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców, przygotowaliśmy narzędzie internetowe, które pozwoli uczniom kontynuować proces kształcenia niezależnie od sytuacji" – mówi Bartłomiej Tełewiak, skrzypek i pomysłodawca Young Arts Kids. Za realizację całego projektu odpowiada Fundacja Young Arts, organizator Young Arts Festival w Krośnie oraz międzynarodowych kursów mistrzowskich.

Partnerami platformy edukacyjnej są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury oraz Centrum Edukacji Artystycznej.

Platforma Young Arts Kids jest dostępna pod adresem www.yakids.pl 

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

49. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich współorganizowana przez Akademię Muzyczną w Krakowie

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza do wirtualnej Akademii Muzycznej w Krakowie, aby przysłuchiwać się obradom 49. Konferencji Muzykologicznej ZKP w dniach 25–27 października 2020 roku. Hasło przewodnie konferencji – „Teoria muzyki / muzykologia tu i teraz. Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności”.

Organizatorzy zaproponowali następujące tematy do podjęcia: „Muzykologia – Teoria muzyki. Dialektyka żywiołów?”, „Zrozumieć muzykę. Idea przeżycia dzieła”, Za kształceniem wrażliwości i rozwijaniem wyobraźni”, „Muzyka jako przesłanie”, „Paradygmaty, konstrukty myślowe, koncepcje i metody”.

W Konferencji weźmie udział 29 prelegentów, usłyszmy dwa wykłady, 9 paneli, dwa koncerty. W ramach przedsięwzięcia odbędzie się prezentacja portalu droba.polmic.pl, poświęconego postaci i działalności Krzysztofa Droby. Podczas koncertu finałowego nastąpi prawykonanie utworu Zbigniewa Bargielskiego Clavertett na kwartet smyczkowy i klawesyn, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Obrady prowadzone będą na platformie wykładowej AMK ON-LINE stworzonej specjalnie dla uczestników Konferencji, natomiast całość posłuchać i zobaczyć będzie można na stronie Akademii Muzycznej w Krakowie: www.amuz.krakow.pl/49konferencjazkp 

Bądźmy razem! Jeśli tylko technologia nie zawiedzie zadość uczynimy tradycji i Konferencja Muzykologiczna zarezonuje, choć w przestrzeni nowej, co nie oznacza nieprzyjaznej – ot wyzwania współczesności!

dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Konferencja Naukowa „Piano Connections. W kręgu kameralistyki fortepianowej składów różnych” online

UMFCKatedra Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w dniach 24-25 października 2020 na Konferencję Naukową „Piano Connections. W kręgu kameralistyki fortepianowej składów różnych”.

Formuła konferencji miała obejmować rozbudowaną część artystyczną, stanowiącą płaszczyznę spotkania wykonawców utworów kameralnych na składy mieszane, tj. fortepian i smyczki i/lub instrumenty dęte i/lub śpiew, reprezentujących różne muzyczne środowiska akademickie. Ze względu na zaistniałą sytuację epidemiologiczną konferencja odbędzie się jedynie w części naukowej online na kanale YouTube UMFC.

Kierownikiem projektu jest dr hab. Ewa Skardowska. Jego celem będzie omówienie zagadnień związanych z treścią, ideą artystyczną i wykonawstwem utworów, w których użyte jest rzadziej stosowane instrumentarium, a także tematów dotyczących kameralistyki fortepianowej i filozofii muzyki. W roli prelegentów wystąpią pedagodzy uczelni muzycznych. Omówione zostaną m.in. współczesne techniki wykonawcze w utworach kompozytorów polskich XXI wieku na wiolonczelę i fortepian, zagadnienia edycyjno-wykonawcze utworów Witolda Friemanna i tematyka żydowska w twórczości kompozytorskiej Ryszarda Sielickiego. Wykłady konferencyjne będą transmitowane w godz. 10.00-14.30 (24.10) oraz w godz. 10.00-13.30 (25.10).

Szczegółowy program – na stronie https://www.chopin.edu.pl/ 

VIII Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” online

Nowa MuzykaKujawsko-Pomorski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza w dniach 24–26 października 2020 na VIII Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”. Wszystkie koncerty Festiwalu odbędą się bez udziału publiczności, tylko w przestrzeni internetowej.

Festiwal jest cyklicznym corocznym wydarzeniem artystycznym promującym najnowszą twórczość muzyczną i artystyczną. Ideą projektu jest tworzenie nowych jakości artystycznych poprzez łączenie różnych dyscyplin. Przedsięwzięcie inspiruje więc środowiska artystyczne – kompozytorów, muzyków, plastyków, twórców multimediów, literatów – do wspólnego tworzenia kultury. Podczas bydgoskiego festiwalu promowana jest twórczość kompozytorów polskich oraz prezentowane nowatorskie i niekomercyjne projekty muzyków z zagranicy.

W ramach Festiwalu zaplanowane są trzy koncerty: „Pieśń współczesna – odbicia i rezonanse”, „Koncert z okazji 100-lecia powrotu Bydgoszczy do Macierzy” oraz „Oblicza współczesności. Recital fortepianowy Igora Torbickiego”. Podczas Festiwalu odbędą się prawykonania utworów prezesa Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich Piotra Komorowskiego i jego zastępcy Marcina Kopczyńskiego.

Transmisje można śledzić na stronie www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl oraz w serwisie internetowym YouTube.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wrocław | Usłysz po raz pierwszy organy w NFM!

NFMOrgany składające się z 4700 piszczałek zabrzmią po raz pierwszy podczas koncertów w Sali Głównej NFM. Uroczysta inauguracja instrumentu odbędzie się w weekend 24–25 października 2020 roku.

Muzykę różnych epok oraz możliwości instrumentu zaprezentują najwybitniejsi artyści z Polski i z zagranicy. Przy budowie organów, która trwała od 2018 roku zaangażowanych było 45 budowniczych. Stylistyka instrumentu jest utrzymana w tradycji francuskich organów symfonicznych z XIX–XX wieku. Za jego sprawą muzyka minionych epok zabrzmi pełniej, a możliwość zagrania współczesnych utworów otworzy drogę do poznania wielu nowych kompozycji. Organy zostały zaprojektowane i wykonane przez organmistrzów z pracowni Orgelbau Klais z Bonn, która szczyci się ponad stuletnią tradycją i doświadczeniem.

Podczas weekendu inauguracyjnego odbędzie się pięć koncertów z organami w roli głównej. Długo wyczekiwana inauguracja organów w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki będzie spotkaniem ze sztuką wykonawczą znanych artystów reprezentujących różne pokolenia. Usłyszymy m.in. improwizacje nestora polskich organistów Juliana Gembalskiego i Karola Mossakowskiego, szybko zdobywającego uznanie publiczności i krytyki młodego artysty. Józef Serafin wybrał dwie kompozycje z bardzo bogatego dorobku dwudziestowiecznego polskiego artysty Mariana Sawy – Jutrznię i Finale z jednej z sonat przeznaczonych na organy. W wykonaniu Romana Peruckiego zabrzmią Preludium i fuga na temat BACH Zbigniewa Kruczka.

Szczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Opole | Trzy wieki muzyki

FO„Trzy wieki muzyki” to wyjątkowy koncert symfoniczny Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera, podczas którego 23 października 2020 o godz. 19.00 będziemy mogli posłuchać Beethovena w zestawieniu z muzyką współczesnych kompozytorów XX i XXI wieku.

Uwertura Coriolan op. 62 Ludwiga van Beethovena, zainspirowana losami legendarnego rzymskiego wodza Coriolana, rozpocznie koncert. Dwie kontrastujące ze sobą linie melodyczne, które pojawiają się w utworze – bojowa i liryczna – odzwierciedlają konflikt psychologiczny bohatera.

Podczas koncertu będziemy mieli wyjątkową okazję by posłuchać Koncertu na klarnet i orkiestrę op. 49 Mikołaja Góreckiego – współczesnego polskiego kompozytora, syna słynnego Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert ten został skomponowany specjalnie dla Romana Widaszka, który wystąpi w roli solisty podczas koncertu.

II Symfonia Arthura Honeggera, cenionego kompozytora szwajcarskiego pochodzenia, została ukończona w czasie II wojny światowej. Ten trudny i bolesny rozdział w historii ludzkości znajduje swoje odzwierciedlenie w symfonii. Utwór kończy się jednak iskrą nadziei, którą niesie ze sobą solo na trąbce przy akompaniamencie smyczków. Orkiestrę symfoniczną Filharmonii Opolskiej poprowadzi Warcisław Kunc.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

XIV Gorlicka Jesień Muzyczna

Kwartet CamerataW dniach 23–25 października 2020 znani soliści i zespoły wystąpią w Dworze Karwacjanów i Gładyszów, w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Gorlicach oraz w Ośrodku Uzdrowiskowym Biawena w Wysowej podczas koncertów XIV Gorlickiej Jesieni Muzycznej.

Festiwal poświęcony jest muzyce polskiej prezentowanej na tle muzyki światowej, a w tym roku również Ludwigowi van Beethovenowi z okazji obchodzonej na całym świecie 250. rocznicy urodzin kompozytora.

Odbędą się trzy koncerty, wieczór poezji śpiewanej oraz warsztaty muzyczne dla uczniów szkół muzycznych. Warsztaty, prowadzone przez muzyków Kwartetu Camerata, poświęcone będą interpretacji IV Kwartetu smyczkowego Es-dur op. 38 Romana Statkowskiego. Podczas koncertu w Galerii Sztuki Dwór Karwacjanów Kwartet Camerata zaprezentuje utwory z najnowszej płyty zespołu, na której znalazły się rzadko wykonywane dzieła Witolda Maliszewskiego i Romana Statkowskiego. Wieczór poezji śpiewanej wypełnią autorskie utwory z debiutanckiej płyty Małgorzaty Promińskiej z zespołem. Wystąpi także austriackie Trio Frizzante, Kwartet Galicyjski i wielokrotnie nagradzany na konkursach Chór mieszany Cantores Carvatiani, którzy wykonają m. in. utwory Fryderyka Chopina, Andrzeja Borzyma i Ewy Borcz.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Bydgoszcz | [sound]Spectrum 2020

SOundSpectrumAkademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza w dniach 22–23 października 2020 na kolejną edycję [sound]Spectrum International New Music Symposium. W programie: wykłady, warsztaty i panel kompozytorski. Wszystkie zaplanowane wydarzenia będzie można śledzić na profilu Facebookowym oraz kanale YouTube.

[sound]Spectrum to sympozjum poświęcone szeroko pojętej muzyce współczesnej, którego celem jest ukazanie jej rozległego kontekstu. Wydarzenie jest realizowane w ramach projektu RID Regionalna Inicjatywa Doskonałości, prowadzonego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy.

Światowej sławy kompozytorzy Hanna Kulenty i Aleksander Nowak podczas wykładów opowiedzą o swojej twórczości i najnowszych kompozycjach. Warsztaty z altowiolistą i kompozytorem Rafałem Zalechem będą miały miejsce w Akademii Muzycznej. Zalech zaprezentuje swój własny instrument-hybrydę, który odczytuje pozycje palców muzyka grającego na instrumencie smyczkowym w 5000 punktach (2,5 oktawy przy latencji poniżej 5ms) przy zachowaniu wszelkich walorów brzmieniowych oraz komfortu gry.

Tegoroczne [sound]Spectrum zwieńczy panel kompozytorski, w którym wezmą udział Hanna Kulenty, Aleksander Nowak, Rafał Zapała, Sławek Wojciechowski, Wojtek Błażejczyk, Krzysztof Kwiatkowski, Mikołaj Pałosz, Adam Kośmieja i Anna Kwiatkowska. Dyskusję poprowadzi Ewa Szczecińska (Drugi Program Polskiego Radia). Ponadto zostanie zaprezentowane nagranie wrześniowego koncertu „Sci-fi/retro” z warszawskiego Teatru Rozmaitości, w programie którego znalazły się utwory przeznaczone na trio fortepianowe oraz projekcja filmów z muzyką na żywo, poświęconych snutym ponad sto lat temu fantazjom o innych planetach.

Patronat medialny nad sympozjum objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://openmusicreview.art/wydarzenia/soundspectrum-2020/ 

Rumia | 32. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. S. Ormińskiego

PFBW dniach 22–24 października 2020 podczas 32. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im ks. Stanisława Ormińskiego w Sanktuarium NMP Wspomożenia Wiernych w Rumi rozbrzmiewać będzie przede wszystkim muzyka organowa i chóralna w ramach konkursów oraz koncertów.

Inspiracją do zorganizowania Festiwalu była działalność pracującego przez 26 lat w Rumi kompozytora, humanisty i wychowawcy młodzieży, salezjanina ks. prof. Stanisława Ormińskiego. W ramach Festiwalu przeprowadzane są trzy konkursy: Konkurs muzyki organowej – dla młodych organistów do 27 roku życia, Konkurs zespołów chóralnych – w trzech kategoriach oceniania, oraz Konkurs na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim. Festiwal jest płaszczyzną wymiany doświadczeń między uczestnikami w zakresie interpretacji utworów chóralnych, jak również promotorem muzyki kompozytorów polskich, co ma szczególne znaczenie w przypadku wykonawców zagranicznych.

Muzyka polska zabrzmi również podczas koncertów w ramach Festiwalu. Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka, flecista Łukasz Długosz i organista Roman Perucki, dyrektor artystyczny przedsięwzięcia, zaprezentują skomponowany na zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej koncert na flet, organy i orkiestrę Według Memlinga Piotra Mossa. Kompozytora zainspirowało jedno z najbardziej znanych dzieł sztuki na Pomorzu, czyli Sąd Ostateczny Hansa Memlinga.

Dodatkowe informacje – na stronie http://festiwalrumia.pl/