Polmic - FB

aktualności

Archiwum Stefana Jarocińskiego w Dziale Zbiorów Specjalnych IS PAN

IS PANDział Zbiorów Specjalnych Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk wzbogacił się o archiwum Stefana Jarocińskiego, wybitnego muzykologa, długoletniego kierownika Zakładu Historii Muzyki IS PAN.

Dzięki żonie zmarłego w 1980 r. uczonego do Instytutu trafiły bezcenne materiały do badań nad historią muzykologii i muzyki XX wieku. Ważne miejsce zajmują wśród nich archiwalia dotyczące Witolda Lutosławskiego (1913–1994), przyjaciela muzykologa jeszcze z czasów gimnazjalnych. Znalazły się tam nie tylko listy kierowane do Jarocińskiego, lecz również autografy utworów wybitnego kompozytora. Instytut Sztuki PAN posiada m.in. rękopisy „piosenek dziecinnych” do słów Juliana Tuwima – to rzadkość, gdyż większość spuścizny Lutosławskiego przechowywana jest w Paul Sacher Stiftung w Bazylei.

Archiwum Stefana Jarocińskiego jest przedmiotem badań dr Małgorzaty Sieradz z Zakładu Muzykologii IS PAN. A o dziejach przyjaźni Jarocińskiego z Lutosławskim i całym zbiorze „Lutosławskianów” w IS PAN można przeczytać w najnowszym zeszycie kwartalnika „Muzyka” (2020 nr 4).

Więcej – na stronie https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/announcement/view/16 

Kraków | III Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Chopin pod Wawelem”

Chopin pod WawelemIII edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Chopin pod Wawelem” odbędzie się w Krakowie w dniach 7-11 lipca 2021 roku.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Chopin pod Wawelem" powstały na bazie Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” to pierwszy międzynarodowy, monograficzny, konkurs pianistyczny organizowany w Krakowie. Pomysłodawcą i założycielem Konkursu jest dr hab. Gajusz Kęska. Organizuje wydarzenie Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” przy współpracy z Akademią Muzyczną im. K. Pendereckiego w Krakowie i POSM im. F. Chopina w Krakowie.

Konkurs, tak samo jak w poprzednich edycjach, przebiegnie w 4 grupach wiekowych, a jurorami będą wybitni pedagodzy i chopiniści z Polski, Włoch, Rosji i Chin. Łączna pula nagród finansowych wynosi 17500 pln.

Zgłoszenia do udziału w Konkursie (na formularzu dostępnym na stronie Konkursu) należy przesłać w terminie do 31 maja 2021 roku na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zdobywcy nagród wezmą udział w koncercie laureatów na zakończenie Konkursu 11 lipca 2021 roku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wszelkie informacje odnosnie regulaminu Konkursu, jurorów i zgloszenia znajdują sie na stronie internetowej Konkursu http://www.chopinpodwawelem.com/ 

„Pieśni Kurpiowskie” op. 58 Karola Szymanowskiego w opracowaniu na sopran i orkiestrę symfoniczną

Piesni kurpiowskieSopranistka Milena Lange wraz z Warszawską Orkiestrą Symfoniczną Impressione pod batutą maestro Piotra Wijatkowskiego zaprezentują 23 stycznia 2021 roku o godz. 19.00 cykl 12 Pieśni Kurpiowskich op. 58 Karola Szymanowskiego w opracowaniu na sopran i orkiestrę symfoniczną. Koncert został zarejestrowany w stolicy Kurpi – w Kościele Zbawiciela Świata w Ostrołęce.

Pieśni Kurpiowskie op. 58 oryginalnie zostały stworzone na głos i fortepian, ale dzięki popularności i artystycznej randze tego dzieła powstały liczne transkrypcje. W związku z tym Milena Lange postanowiła zebrać wszystkie dostępne materiały i przedstawić cały cykl w rzadko prezentowanym opracowaniu na orkiestrę symfoniczną.

Pieśni Kurpiowskie Karol Szymanowski skomponował w latach 1930-1932. W tym ostatnim swoim cyklu wokalnym kompozytor sięgnął do zbioru ks. Władysława Skierkowskiego Puszcza kurpiowska w pieśni. Znany muzykolog Tadeusz A. Zieliński trafnie podsumował ogromną artystyczną wartość kompozycji: „Pieśni kurpiowskie – jeden z najcenniejszych i najoryginalniejszych opusów w całej spuściźnie Szymanowskiego – stanowią godne uwieńczenie jego barwnej, bogato ewoluującej twórczości pieśniarskiej. W swym mistrzowskim zespoleniu ludowych autentyków z głębią i ekspresją sztuki 'wysokiej' są fenomenem niezrównanym: w muzyce XX wieku niełatwo jest znaleźć analogiczne do nich dzieło”.

Koncert transmitowany będzie na stronie internetowej https://www.mspromotion.net/karolszymanowskipiesnikurpiowskie  oraz na kanale YouTube https://www.youtube.com/user/mspromotion7 

„Domówka z Dwójką” – Rappé, Kryger, Rutkowski w hołdzie Żeleńskiemu

Domowka23 stycznia 2021 minie 100. rocznica śmierci Władysława Żeleńskiego. Pieśni wybitnego kompozytora, nazywanego następcą Stanisława Moniuszki, w najbliższej „Domówce z Dwójką” wykonają śpiewaczki Jadwiga Rappé (alt) i Urszula Kryger (mezzosopran) z akompaniamentem pianisty Mariusza Rutkowskiego. Emisja wydarzenia w sobotę 23 stycznia o godz. 19.00 – na antenie Programu 2 Polskiego Radia, stronie internetowej i Facebooku stacji oraz na kanale YouTube Polskiego Radia.

„Władysław Żeleński jest autorem olbrzymiej liczby pieśni, które zaczął komponować jako niespełna dwudziestolatek, zafascynowany wówczas poezją Adama Mickiewicza, Zygmunta Krasińskiego, ale również Antoniego Odyńca i Bohdana Zaleskiego” – podkreśla Jadwiga Rappé. – „Zachęcamy do zainteresowania się twórczością kompozytora, którego zasługi dla polskiej pieśni są nieocenione” – dodaje śpiewaczka, obchodząca w ubiegłym roku jubileusz 40-lecia pracy artystycznej, mająca w swoim dorobku ponad pół setki płyt z najrozmaitszym repertuarem i współpracę z wieloma artystami: kompozytorami, solistami i dyrygentami.

W „Domówce z Dwójką” utwory Władysława Żeleńskiego zaśpiewa wraz z Urszulą Kryger. „Nasz występ postanowiliśmy nagrać w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Skierniewicach. To miejsce, w którym przecinają się nasze drogi; miejsce zawsze sprzyjające nam, artystom, i koncertowaniu” – zaznacza śpiewaczka i pianistka, laureatka prestiżowych konkursów wokalnych m.in. w Polsce i Niemczech. W 2006 roku Urszula Kryger otrzymała nagrodę Fundacji im. Karola Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni Władysława Żeleńskiego, a w 2012 roku Fryderyka za płytę Żeleński – Pieśni. Artystkom na scenie towarzyszyć będzie Mariusz Rutkowski – uhonorowany m.in. Nagrodą Polskiego Radia dla najlepszego pianisty-kameralisty na I i III Konkursie Wokalnym Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy oraz nagrodą dla najlepszego pianisty na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Mariusz Rutkowski jest nauczycielem w skierniewickiej szkole muzycznej, na swoim koncie ma m.in. dwie płyty z pieśniami Władysława Żeleńskiego.

Artur Szklarczyk

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.polskieradio.pl/8/8741/Artykul/2661793,Rapp%C3%A9-Kryger-Rutkowski-w-holdzie-Zelenskiemu 

Filharmonia Dolnośląska: Koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent”

FD22 stycznia 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się koncert online w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent", podczas którego wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Szymona Makowskiego.

Dyrygentem-rezydentem w sezonie artystycznym 2020/2021 w Filharmonii Dolnośląskiej jest Anna Sułkowska-Migoń, która przygotowała program koncertu styczniowego. Jako altowiolistka ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr. hab. Piotra Reicherta i dr hab. Katarzyny Budnik (2019). W 2019 roku ukończyła studia licencjackie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie dr hab. Piotra Sułkowskiego na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie jest studentką studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie na dwóch kierunkach: „dyrygentura symfoniczna” w klasie dr. hab. Łukasza Borowicza oraz „edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalność – prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych” w klasach prof. dr hab. Lidii Matynian i dr. Andrzeja Korzeniowskiego. Debiutowała na scenie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej dyrygując koncertem dyplomowym (2019). Rok później prowadziła orkiestrę w trakcie 7. Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie jest również dyrygentką chóru Ars Cameralis w Krakowie, dyrygentką żeńskiego chóru Akademii Ignatianum w Krakowie i nauczycielką chóru w PSM I st. im. W. Kilara w Olkuszu.

Podczas najbliższego koncertu usłyszymy Omdlenia na gitarę i smyczki Piotra Klimka, Koncert na klarnet i smyczki oraz Koncert podwójny na klarnet i gitarę Astora Piazzolli, a także 35. Symfonię D-dur KV 385 („Haffnerowską”) Wolfganga Amadeusa Mozarta. W roli solistów wystąpią klarnecista Jan Jakub Bokun i gitarzysta Jakub Kościuszko.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/koncert-symfoniczny,47/dyrygent-rezydent,3039?did=5338 

Ogólnopolski Konkurs „Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury”

PaderewskiWielkopolski Kurator Oświaty Robert Gaweł wraz z Instytutem Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, reprezentowanym przez Dyrektora prof. dr hab. Jana Żaryna, zainicjowali organizację Ogólnopolskiego Konkursu „Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury”. Termin zgłoszeń – do 31 stycznia 2021.

Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i artystycznych z terenu Polski oraz szkół polskich za granicą. Celem konkursu jest m.in.: propagowanie i przybliżenie uczniom sylwetki Ignacego Jana Paderewskiego, uczczenie Jego pamięci, zainteresowanie pięknem twórczości kompozytora, niezwykłym życiem, godną naśladowania postawą, wrażliwością estetyczną, uświadomienie wagi poświęcenia i permanentnej determinacji w dążeniu do odzyskania niepodległości Polski i jej utrzymaniu, kształtowanie w młodzieży takich wartości jak wolność i patriotyzm, czy rozbudzenie wrażliwości na piękno muzyki kompozytora i dostrzeżenie jej ponadczasowych wartości artystycznych.

W organizację włączyły się również: Akademia Muzyczna w Poznaniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, których przedstawiciele wspomagają konkurs od strony merytorycznej. Będą również oceniać uczestników w poszczególnych kategoriach. Konkurs wspierają także: Towarzystwo Muzyczne im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.

Radę Artystyczną oraz jury konkursu w kategorii I (pianista, wirtuoz) tworzą tak wybitne osoby, jak Karol Radziwonowicz, Piotr Paleczny, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Waldemar Andrzejewski, Joanna Marcinkowska. 

Pula nagród wynosi 25 000 zł. Organizatorzy przewidzieli też nagrody dla nauczycieli przygotowujących najlepszych uczniów.

Szczegółowe informacje – na stronie http://ko.poznan.pl/kuratorium/aktualnosci_kurator/2020/12/ogolnopolski-konkurs-ignacy-jan-paderewski/ 

Formularz zgłoszeniowy do konkursu: http://wre.ko.poznan.pl/paderewski/ 

Ruszyły zgłoszenia do II Konkursu Muzyki Polskiej

IMiTII edycja Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w dniach 11–18 września 2021 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Zgłoszenia uczestników są przyjmowane od teraz do 14 maja 2021 r. przez formularze elektroniczne na stronie internetowej https://konkursmuzykipolskiej.pl/. Konkurs jest organizowany przez Instytut Muzyki i Tańca.

„Przy drugiej edycji konkursu czekamy na liczne zgłoszenia uczestników zarówno z kraju, jak i z zagranicy. Wszystko obecnie w rękach muzyków, by podjęli decyzję o starcie w konkursie. To odpowiedni moment, by przystąpić do pracy nad własnym programem. Mamy też nadzieję, że profesorowie uczelni muzycznych odegrają tu ważną rolę i namówią swoich podopiecznych do udziału w tym wydarzeniu” – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor IMiT.

Co ważne, w konkursie nie ma ograniczeń ze względu na wiek ani obywatelstwo uczestników. Podczas konkursu muzycy będą prezentować utwory 56 polskich kompozytorów, tworzących głównie w XIX i XX wieku. To sami uczestnicy przygotowują program, wybierając utwory do poszczególnych etapów konkursu. Konkursowi towarzyszy kronika audio w postaci serii płyt CD dostępnych w dystrybucji światowej zarówno fizycznej, jak i cyfrowej – dzięki temu powstają światowe prapremiery fonograficzne utworów nigdy wcześniej nie nagrywanych.

Uczestnicy II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki powalczą o pulę nagród w wysokości ponad 80 000 euro w dwóch kategoriach: fortepian i zespoły kameralne. Jury obu kategorii konkursu będzie się składać z wybitnych polskich i zagranicznych muzyków oraz postaci życia muzycznego. Startujący w konkursie muzycy dostają także szansę zdobycia wielu nagród pozaregulaminowych – od nagród finansowych po występy w wiodących salach koncertowych w Polsce i na wybranych festiwalach. Będzie to między innymi nagroda w wysokości 500 euro za najlepsze wykonanie w konkursie sonaty fortepianowej lub utworu kameralnego Miłosza Magina, którą ufundowała córka kompozytora Margot Magin, czy nagroda Société Frédéric Chopin Genève w formie recitalu w czasie Festiwalu Chopinowskiego w Genewie 2021. Dodatkowo współpracujące z konkursem Instytuty Polskie fundują wyróżnionym laureatom recitale w miastach swoich siedzib, takich jak Bratysława, Sankt Petersburg czy Wiedeń.

Agata Szymczak

4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego

MKdMKZwiązek Kompozytorów Polskich Oddział w Krakowie ogłasza 4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Przedmiotem konkursu jest utwór na orkiestrę kameralną o czasie trwania od 9 do 12 minut.

W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy wszystkich narodowości, którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat. Jeden uczestnik może zgłosić co najwyżej dwie kompozycje. Zgłoszony utwór nie może być wcześniej wykonany, wydany w żadnej formie ani nagrodzony w żadnym konkursie. Partyturę w formacie PDF, opatrzoną godłem oraz tytułem, z wyszczególnionym czasem trwania, kartę zgłoszenia, krótki biogram, notę o utworze i zdjęcie (w formacie jpg), należy nadesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w terminie do 15 marca 2021 r. (do godziny 23:59, UTC+01:00).

Jury Konkursu w składzie: Marcel Chyrzyński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Wojciech Widłak i Szymon Bywalec, przyznaje jedną Nagrodę Główną w wysokości 1.000 USD (brutto). Ponadto kompozycja, która otrzyma Nagrodę Główną zostanie prawykonana w kwietniu 2021 roku na koncercie w ramach 33. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów. Jury może nie przyznać Nagrody Głównej. Dopuszcza się przyznanie wyróżnień honorowych. Decyzja jury jest nieodwołalna i zostanie podana do wiadomości najpóźniej do 21 marca 2021.

Marcel Chyrzyński
Prezes Zarządu ZKP Oddziału w Krakowie

Regulamin konkursu i karta zgłoszenia na stronie: http://festiwal.zkp.krakow.pl/konkurs/

Konkurs Muzyki Kameralnej dla młodzieży

KonkursAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Fundacja im. Stanisława Liszewskiego zapraszają do udziału w II Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich. Konkurs adresowany jest do uczniów szkół muzycznych I i II stopnia. W Konkursie mogą brać udział instrumentalne zespoły kameralne od duetu do kwintetu, o dowolnym składzie (z wyłączeniem zespołów z organami i klawesynem). Konkurs odbędzie się w dniach 22-24 kwietnia 2021 roku w trybie jednoetapowym, a zgłoszenia przyjmowane są drogą mailową do 20 marca 2021 roku.

Konkurs z powodu swojej otwartej programowo formuły jest wyjątkowym wydarzeniem dającym uzdolnionej artystycznie młodzieży możliwość wspólnej, zespołowej muzycznej konfrontacji na polu literatury kameralnej w zróżnicowanych składach. W związku z obchodami uchwalonego przez Sejm RP Roku Konstytucji 3 Maja organizatorzy zdecydowali się także na umieszczenie w programie zobowiązania do wykonania jednego utworu kompozytora polskiego, za które przewidziane są w każdej grupie wiekowej nagrody specjalne w postaci udziału w koncertach organizowanych przez Fundację im. Stanisława Liszewskiego oraz Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W Jury konkursu zasiądą wybitni instrumentaliści – pedagodzy polskich akademii muzycznych, którzy są uznanymi autorytetami w obszarze muzyki kameralnej, a ich doświadczenie pedagogiczne obejmuje także pracę z uzdolnioną młodzieżą szkół muzycznych. Honorowym Przewodniczącym Komitetu Organizacyjnego jest Jej Magnificencja Rektor Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz, prof. AM.

Szczegółowe informacje o kategoriach wiekowych, repertuarze, sposobie zgłoszenia uczestnictwa, a także regulamin i dane kontaktowe do organizatorów: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/ii-ogolnopolski-konkurs-muzyki-kameralnej-im-wilkomirskich