Polmic - FB

aktualności

Gliwice | Koncert Gliwickiej Orkiestry Kameralnej z cyklu „Mistrzowskie Interpretacje”

GOKFundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej zaprasza 18 listopada 2018 roku o godz. 18.00 do sali Scena Bajka – Kino Amok przy ul. Dolnych Wałów 3 w Gliwicach na doroczny koncert z cyklu „Mistrzowskie interpretacje”.

Celem tego cyklu koncertowego, realizowanego od 2005 roku, jest prezentacja wybitnych dzieł muzyki kameralnej i symfonicznej, z udziałem znakomitych solistów i dyrygentów z towarzyszeniem Gliwickiej Orkiestry Kameralnej.

Koncert wiolonczelowy C-dur Józefa Haydna hob. VIIb wykona znakomity solista, kameralista i lider wiolonczel Orkiestry Sinfonia Varsovia Marcel Markowski, laureat wielu nagród i wyróżnień, oraz wykładowca Akademii Sinfonia Varsovia. Dodatkowo na prośbę organizatorów solista zagra również w składzie Gliwickiej Orkiestry Kameralnej, jako lider wiolonczel w drugiej części koncertu. W Koncercie na skrzypce i wiolonczelę RV 547 Antonia Vivaldiego dołączy do niego w roli solisty koncertmistrz GOK oraz p.o. lider II skrzypiec orkiestry Sinfonia Varsovia Kamil Staniczek.

Gliwicka Orkiestra Kameralna pod batutą znakomitego polskiego dyrygenta i organizatora wydarzeń muzycznych Pawła Kotli wykona również Suitę staropolską Andrzeja Panufnika i Symfonię nr 29, KV 201 (186a) Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.gliwickaorkiestra.pl/

Gdańsk | IV Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”

Nowe FaleW dniach 17–25 listopada 2018 roku w Gdańsku odbędzie się czwarta edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”.

Program tegorocznego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” ukazuje aktualne tendencje w muzyce współczesnej, która od pół wieku z górą nastawiona jest głównie na nawiązywanie: do romantyzmu, do innych kultur, a w ostatnich dekadach coraz częściej do minionych awangard. Zarówno kompozytorzy europejscy, jak i amerykańscy, których twórczości zostanie poświęcony osobny koncert, zawzięcie mieszają w tyglu rozmaitych tradycji, prowadząc dialogi z twórczością epoki Haendla i Mozarta, demonstrując tęsknotę za romantycznymi nastrojami i konwencjami muzyki XIX wieku, a z drugiej strony powracając do porzuconych praktyk XX-wiecznej moderny.

Podczas Festiwalu usłyszymy prawykonania kompozycji Kamila Cieślika, Jonathana Dawe’a, Piotra Jędrzejczyka, Anny Ignatowicz-Glińskiej i Michaila Travlosa. Finałowym wydarzeniem Festiwalu będzie Gdański Koncert Prawykonań, podczas którego zabrzmią utwory laureatów Konkursu Kompozytorskiego im. S. Moniuszki: PhatopoiAposiopesis Jakuba Polaczyka, Polifobia Adama Diesnera, Muzyka relaksacyjna Żanety Rydzewskiej i Coś nowego Adama Józefa Falenty.

Po raz drugi festiwalowi będzie towarzyszyć ogólnopolska konferencja naukowa Metody analizy muzyki XX i XXI wieku: narady muzykologów uzupełnią w ciekawy sposób to, co się będzie działo podczas koncertów.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://2018.nowefale.pl/ 

Łódź | VI AŻ Festiwal

AM LodzAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na szóstą edycję AŻ Festiwalu. Program ośmiu koncertów zdominują dwa wątki: muzyka polska i gry wyobraźni. Inauguracja Festiwalu – 17 listopada 2018 roku.

Podczas inauguracji zostaną wykonane utwory Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Olczaka oraz twórców związanych z Łodzią, czyli Olgi Hans, Sławomira Kaczorowskiego i Macieja Kabzy. Na finał zaplanowano dzieła wpisujące się w historię Polski: Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z wybitnym solistą Kevinem Kennerem, Exodus Wojciecha Kilara i Uwerturę dramatyczną „Radogoszcz” Antoniego Szewczyka (1 grudnia). Podczas Koncertu muzyki polskiej na 100-lecie Niepodległości (27 listopada) zabrzmią dzieła m.in. Stanisława Moniuszki, Karola Mikulego, Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz. Ich wykonawcami będą pedagodzy Akademii, w tym rektorzy uczelni – profesorowie Cezary Sanecki (fortepian) i Beata Zawadzka-Kłos (sopran).

Program kolejnych pięciu koncertów jest propozycją dla muzycznych poszukiwaczy. Dwa wieczory wypełni polska muzyka filmowa. Utwory łodzianina Wojciecha Lemańskiego zabrzmią do prezentowanych na żywo fragmentów filmów, do których zostały napisane. Muzyka filmowa Krzesimira Dębskiego zostanie wykonana na żywo do słynnego przedwojennego filmu niemego Zew morza. Instrumenty perkusyjne i chóry połączą się w programie koncertu pt. „Gry wyobraźni”, a stanie się to za sprawą muzyki szwedzkiego perkusisty Andersa Åstranda, który wystąpi na festiwalu z Lawrence’em Ugwu (djembe) i wieloma innymi gośćmi oraz zespołem The Bacewicz Percussion Ensemble (25 listopada).

Wszystkie koncerty 6. AŻ Festiwalu rozpoczynają się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a, bilety w cenie 30 zł i 20 zł do nabycia w kasie AM (ul. Żubardzka 2a).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl

Wodynie | Piękno muzyki kwartetowej

Czas sztuki17 listopada 2018 roku w Gminnym Ośrodku Kultury w Wodyniach o godz. 18.00 odbędzie się piąty koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Podczas tego spotkania zostaną zaprezentowane utwory kameralne, romantyczne i dwudziestowieczne. Program koncertu obejmuje kwartety smyczkowe z różnych epok:  II Kwartet smyczkowy a-moll op. 13 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 Dymitra Szostakowicza oraz wybrane utwory na kwartet smyczkowy Ignacego Jana Paderewskiego.

Utwory zaprezentuje The Time Quartet, który tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: Maksymilian Grzesiak (I skrzypce), Katarzyna Boniecka (II skrzypce), Aleksandra Demowska-Madejska (altówka), Małgorzata Duź (wiolonczela). Zespół aktywnie uczestniczy w życiu muzycznym, współpracuje z wieloma znakomitymi zespołami i artystami. Uczestniczy w polskich i międzynarodowych festiwalach. Kwartet wykonał ponad kilkaset koncertów w kraju i za granicą.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

VI Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

FSPomiędzy 16 listopada a 1 grudnia 2018 roku w programie VI Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się sześć różnorodnych koncertów wszystkich trzech artystycznych zespołów Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego i specjalnie zaproszonych gości.

Koncerty przywołują pamięć patrona Festiwalu, który w tym roku skończyłby 85 lat. Mottem wydarzenia są słowa Pawła VI: „Świat, w którym żyjemy, potrzebuje piękna aby nie pogrążyć się w rozpaczy”.

Otwierającą Dni (16 listopada) Wyspę umarłych Siergieja Rachmaninowa odbierzemy tylko jako utwór posępny, przygnębiający czy też wzruszy nas to, że w tej muzycznej konfrontacji ze śmiercią kompozytor znalazł też miejsce na odwagę i męstwo? Jak w tym samym koncercie odbierzemy dziś najsłynniejszy utwór Henryka Mikołaja Góreckiego - III Symfonię? Niepisaną tradycją Katowickich Dni stają się wykonania nowych utworów Mikołaja Góreckiego. Jego nowy Koncert na klarnet i orkiestrę, który powstał w ramach ministerialnego programu „Zamówienia kompozytorskie”, wykona profesor Roman Widaszek. Klarneciście, któremu utwór jest dedykowany, towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Jacka Rogali.

24 listopada Trzy utwory w dawnym stylu i Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową H. M. Góreckiego zestawione zostaną z utworami Jemu równych – Karola Szymanowskiego, Ericha Korngolda i o 13 dni starszego Krzysztofa Pendereckiego. Specjalny koncert z okazji 85. urodzin Pendereckiego (25 listopada) również włączony jest w program VI Dni.

Potem jeszcze w hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu zabrzmi Verdiowskie Requiem (30 listopada), a na finał (1 grudnia) w Filharmonii Konesera góralskie nuty z ukochanych przez Góreckiego Tatr przywoła kapela Jana Karpiela Bułecki.

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/ 

Rusza I Festiwal Polskiego Radia Chopin

Radio ChopinW dwa listopadowe weekendy: 16–18 listopada oraz 24–25 listopada 2018 roku, odbędzie się Festiwal Polskiego Radia Chopin. Wydarzenie organizowane jest we współpracy z poznańskim Teatrem Muzycznym, w ramach projektu „Chop(in) Poznań&Wielkopolska”.

Na Festiwal złoży się pięć koncertów. Trzy z nich (16, 24, 25 listopada) odbędą się w Poznaniu, natomiast dwa pozostałe (17 i 18 listopada) - w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie, w którym Chopin spędził wakacje 1827 i 1829 roku. To właśnie w tym miejscu kompozytor skomponował Polonez na wiolonczelę i fortepian op. 3.

Festiwal Polskiego Radia Chopin otworzy recital Jana Krzysztofa Broi. W recitalu pianistycznym „Rondo alla polacca” zaprezentuje się Marek Bracha, który wykona dzieła Bacha, Mozarta i Beethovena, a także kompozycje Chopina, Tansmana i Szpilmana. W trzecim koncercie – „Czarodziejskie flety: od Vivaldiego do Góreckiego” - wystąpi duet polskich flecistów: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz z towarzyszeniem znakomitego pianisty Andrzeja Jungiewicza. Koncert „Między Warszawą, a modernistycznym Poznaniem” poświęcony będzie polskiej liryce wokalnej zogniskowanej wokół Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Paderewskiego i Nowowiejskiego. W koncercie finałowym utwory Beethovena i Schumanna - kompozytorów, których Chopin wysoko cenił - usłyszymy w interpretacji Huberta Rutkowskiego. Podczas tego recitalu po raz pierwszy zabrzmią Dwie arabeski na fortepian Pawła Mykietyna, skomponowane specjalnie na zamówienie Polskiego Radia.

Na cztery z pięciu koncertów wstęp jest bezpłatny.

Wszystkie koncerty będą transmitowane na antenie Polskiego Radia Chopin.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.polskieradio.pl/326/6378/Artykul/2213772,Festiwal-Radia-Chopin 

Warszawa | Festiwal Krzysztofa Pendereckiego

PendereckiW dniach 16–23 listopada 2018 roku odbędzie się Festiwal Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. urodzin kompozytora, będącego jedną z najbardziej znaczących postaci polskiej i światowej sceny muzycznej.

Podczas 7 koncertów symfonicznych i 3 kameralnych usłyszeć będzie można dzieła reprezentujące drogę twórczą mistrza: od awangardowych utworów z lat 1960-tych po utwory z lat ostatnich (IV Kwartet smyczkowy, VI Symfonia „Chinesische Lieder”). W czasie koncertów festiwalowych odbędzie się prawykonanie nowego utworu – Tria fortepianowego napisanego dla zespołu Penderecki Trio – oraz przedstawiona zostanie nowa „odsłona” Koncertu podwójnego w wersji na flet i klarnet (w aranżacji Michela Lethieca).

Do udziału w Festiwalu zaproszone zostały czołowe polskie zespoły: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Sinfonia Iuventus, Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonietta Cracovia, Chór Filharmonii Narodowej, Chór Teatru Wielkiego i Opery Narodowej, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Polski Chór Kameralny, Warszawski Chór Chłopięcy. Za pulpitem staną mistrzowie batuty, m.in.: John Axelrod, Rolf Beck, Christoph Eschenbach, Lawrence Foster, Jacek Kasprzyk, Jerzy Maksymiuk, Andres Mustonen, Alexander Liebreich, Rafael Payare, Leonard Slatkin, Tadeusz Strugała, Maximiano Valdés. Wśród wybitnych polskich i zagranicznych solistów biorących udział w Festiwalu znajdują się nazwiska wschodzących gwiazd sal koncertowych, jak i światowej sławy muzyków – przyjaciół kompozytora, którzy byli pierwszymi wykonawcami utworów pisanych z myślą o ich sztuce wykonawczej, takich jak: Anne-Sophie Mutter, Arto Noras, Ivan Monighetti, Yuri Bashmet, Danjulo Ishizaka, Gábor Boldoczki, czy zespół Shanghai Quartet.

W dzień urodzin Pendereckiego, 23 listopada w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się koncert urodzinowy, podczas którego Orkiestrę Sinfonia Varsovia poprowadzi sam kompozytor.

Szczegółowy program – na stronie http://beethoven.org.pl

Premiera „Manru” Paderewskiego w Operze Krakowskiej

OK16 listopada 2018 roku o godz. 18.30 w operze Krakowskiej będzie miała miejsce premiera jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego w reżyserii Laco Adamika.

Manru ze względu na intensywną karierę pianistyczną wybitnego instrumentalisty powstawała przez 8 lat. To historia nieszczęśliwej miłości, nakreślająca też temat różnic społecznych i braku tolerancji. Jedna z głównych bohaterek – Ulana – cierpi z powodu odrzucenia ze strony matki, jak i całej wsi, którego powodem jest brak akceptacji jej małżeństwa z Cyganem Manru. Jest także niepewna miłości własnego męża, w którym powoli zaczyna budzić się tęsknota do „cygańskiego” trybu życia oraz dawne uczucie do Cyganki Azy. Najbardziej poruszającym momentem dzieła nie jest tragiczny finał III aktu, a akt II, kiedy obserwujemy głównych bohaterów: tęskniącego za wolnością Manru i oddaną mu i poświęcającą się dla niego Ulanę oraz towarzyszące im emocje.

Podczas premierowego spektaklu wystąpią znakomici soliści z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wydarzenie objęte jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Opera Krakowska zaprasza również do udziału w konkursie na najlepszą recenzję ze spektaklu Manru w reż. Adamika (regulamin dostępny jest na stronie OK w zakładce „Aktualności").

Informacja o biletach – na stronie https://www.opera.krakow.pl

Kraków | 26. Audio Art Festival

AudioArtW dniach 16–25 listopada 2018 roku w Krakowie odbędzie się 26. Audio Art Festival.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. To integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Festiwal obejmuje koncerty, performance i instalacje. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie. Kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty. W ramach festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Podczas Festiwalu zostanie zaprezentowana instalacja Percepcja sfer Piotra Madeja, wykonana pod kierownictwem Marka Chołoniewskiego. W interpretacji Małgorzaty Walentynowicz usłyszymy kompozycje Jagody Szmytki. 23 listopada w krakowskiej Akademii Muzycznej wystąpi Krzysztof Cybulski, który wykona swoje najnowsze utwory, a także wygłosi wykład pt. Acoustic Harmonic Synthesizer. Następnego dnia w roli prelegentów wystąpią Martyna Kosecka i Idin Samimi Mofakham (Sound Walk – an open form) oraz wykonają swoje utwory. Udział w tymże koncercie weźmie mobile orchestra Krzysztofa Gawlasa. Członkowie orkiestry tworzą instrumenty programowe na urządzenia mobilne. Każdy wykonawca posiada również własny zestaw głośników stereo ze wzmacniaczem, który pozwala wirtualnym instrumentom emitować dźwięk w sposób zbliżony do instrumentów akustycznych.

Wydarzenia festiwalu Audio Art będą transmitowane na żywo przez Internet.

Szczegółowy program – na stronie http://www.audio.art.pl/