Polmic - FB

aktualności

Bydgoszcz | 57. Bydgoski Festiwal Muzyczny

Bydgoski FestiwalW dniach 20 września – 11 października 2019 roku w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się 57. edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego.

Podczas dziesięciu koncertów, odbywających się pod hasłem „Kontrasty – śpiewy z różnych stron”, przestawione zostaną dzieła wokalno-instrumentalne różnych epok. Zaprezentowane będą mniej znane, lecz niezwykle atrakcyjne gatunki muzyki – od śpiewów z regionu wysp Okinawy w Japonii po prezentację pieśni inspirowanych folklorem Kaszub (prawykonanie cyklu dwunastu pieśni kaszubskich Boska wola autorstwa Łukasza Godyli) czy występ oryginalnego Teatru Obrzędu Ludowego „Zaboracy” z Brus. Osobny koncert zostanie poświęcony kantatom Stanisława Moniuszki. Podczas koncertu „Wokalizy srebrnego ekranu”, któremu towarzyszyć będą wizualizacje na żywo, usłyszymy muzykę Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Michała Lorenca i Krzesimira Dębskiego. „Wieczór pieśni” objęty został patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej, m. in. utworów Karola Szymanowskiego (Cztery tańce polskie, Penthesilea) i Witolda Lutosławskiego (Chantefleurs et Chantefables).

Prezentacje festiwalowe uświetnią znakomici wykonawcy polscy i zagraniczni, w tym Chór Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej Europejskiego Centrum Sztuki, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Chór Astrolabium z Torunia, Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Chór Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki czy sławny zespół L’Arpeggiata ze swym ostatnim projektem Himmelsmusik (w Bydgoszczy nastąpi polska premiera) oraz grono dyrygentów i solistów o międzynarodowej sławie.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Zielona Góra | Inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020

FZUroczystą inaugurację sezonu 2019 / 2020 Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda 20 września 2019 roku o godz. 19.00 rozpocznie muzyka Franza Liszta, Sergiusza Rachmaninowa i Mieczysława Wajnberga.

W roku 2019 mija 100 lat od urodzin polskiego kompozytora Mieczysława Weinberga, którego muzyka przez wiele lat pozostawała mało znana. Dziś muzyczny świat odkrywa dzieła Wajnberga zachwycając się stylistyką jego dzieł. Pozostający w nurcie kontynuatorów estetyki neoromantycznej kompozytor stworzył własny, charakterystyczny język muzyczny. Melodie polskie op. 47 nr 2 powstały w 1950 roku jako wyraz tęsknoty za ojczyzną, którą kompozytor opuścił w roku 1939. Przeniósł się wówczas do Mińska, by kontynuować rozpoczęte w Polsce studia muzyczne, od 1943 roku mieszkał w Moskwie. Największą popularność przyniosła mu muzyka napisana do filmu Lecą żurawie, nagrodzonego Złotą Palmą na festiwalu filmowym w Cannes w 1958 roku. Melodie polskie napisane w sposób prosty, niemalże folklorystyczny, pełne są witalnego brzmienia, taneczności i brawury oberka, krakowiaka i poloneza, słychać również nostalgiczną „kujawiakową” nutę – wszystko w przepięknej szacie orkiestrowej.

Ponadto w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zielonogórskiej pod dyrekcją Czesława Grabowskiego usłyszymy II Koncert fortepianowy A-dur Franza Liszta i Tańce symfoniczne op. 45 Sergiusza Rachmaninowa. W roli solisty wystąpi pianista Karol Radziwonowicz.

Sławomir Kozłowski

Więcej – na stronie http://filharmoniazg.pl/ 

Rzeszów | I Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie

Konkurs MoniuszkiW dniach 20-27 września 2019 roku odbędzie się I Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie – nowa inicjatywa kulturalna, której celem jest popularyzacja polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia zarówno twórczości Stanisława Moniuszki, jak i wielu wybitnych polskich kompozytorów XIX i XX wieku.

Pierwsza edycja Konkursu przeznaczona jest dla dwóch kategorii uczestników – pianistów i zespołów kameralnych. Prezentować oni będą utwory pochodzące głównie z XIX i XX wieku, wybrane z twórczości 50 polskich kompozytorów.

Przesłuchania konkursowe odbędą się w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie w dniach 21–26 września 2019 roku, zaś koncert laureatów – 27 września. Wykonawcami będą Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego i Tomasza Chmiela oraz laureaci konkursu. Koncert laureatów zostanie powtórzony 29 września w Filharmonii Narodowej.

Konkurs organizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca. Współorganizatorem wydarzenia jest Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Pierwsza edycja Konkursu została objęta Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości.

Więcej informacji: www.konkursmuzykipolskiej.pl 

Warszawa | 62. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

WJ62. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się w dniach 20–28 września 2019 roku pod hasłem „Pneuma – realność poszerzona”.

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zamyka swoisty tryptyk idei, którymi inspirowane były programy festiwali w latach 2017–2019: 2017 – „Trans/awangardy” – o radykalizmie muzycznym i awangardach z ich postulatami społecznymi, 2018 – „Res Publica” – o różnych aspektach tożsamości kształtujących świadomość, wśród nich także narodowej i społecznej, 2019 – „Pneuma” – o dociekaniu natury nieokreślonego. Termin „pneuma” ma kilka znaczeń w zależności, do której epoki sięgamy. Najbliższe muzyce to konotacje z powietrzem i jego poruszeniami, otwierającymi nas na wiele symboli i metafor, jak: tchnienie, ruah, wiatr dziejów i historii. Powietrze to ośrodek dźwięku, w którym rodzi się on i przenosi. W czasie festiwalu pojawi się wiele muzyki „z powietrza”.

62. „Warszawska Jesień” to ponad 50 festiwalowych wydarzeń, 32 w paśmie głównym, 2 w ramach „Warszawskiej Jesieni Klubowo”, 7 – „Małej Warszawskiej Jesieni” oraz kilkanaście wydarzeń towarzyszących, w tym spotkania z artystami i warsztaty dla młodych kompozytorów organizowane we współpracy z Kołem Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich.

W paśmie głównym festiwalu będą miały miejsce prawykonania 11 utworów: Moniki Dalach, Magdaleny Długosz, Pawła Hendricha, Zygmunta Krauze, Cécile Marti, Adriána Mocanu, Piotra Roemera, Agnieszki Stulgińskiej, Piotra Tabakiernika, Tadeusza Wieleckiego i Sławomira Wojciechowskiego. Szczególnie warto zwrócić uwagę na Thinking Things, czyli „teatr robotyczny” – ostatnią część tryptyku Georges’a Aperghisa, kompozytora zafascynowanego tematem sztucznej inteligencji, w wykonaniu IRCAM, Gaze for Gaze Nielsa Rønsholdta, wykonane przez duńską grupę SCENATET, chór VRC i …publiczność. Jednym z wyrazistych wątków festiwalu będzie twórczość kompozytorek: szwajcarskich – Cécile Marti i Kathariny Rosenberger, oraz islandzkich – Thurídur Jónsdóttir i Báry Gísladóttir.

Szczegółowy program – na stronie http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2019/home-2019 

38. Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”

Chopin w barwach jesieniW dniach 19–22 września 2019 roku w Ostrowie Wielkopolskim i w Antoninie odbędzie się 38. Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”.

190 lat temu w pałacu w Antoninie, gdzie obecnie odbywa się Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”, przebywał Fryderyk Chopin. Właściciel Antonina – książę Antoni Radziwiłł, wielki miłośnik muzyki i kompozytor, znalazł w osobie Chopina partnera dla długich, wieczornych rozmów o muzyce i przy muzyce.

Inauguracja będzie miała miejsce w Ostrowskim Centrum Kultury, gdzie wystąpi Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, którą poprowadzi Łukasz Borowicz. 200-lecie urodzin „ojca opery narodowej” Stanisława Moniuszki zostanie uhonorowane wykonaniem Mazura z opery Halka. Usłyszymy też Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego. Partię solową wykona laureat konkursów międzynarodowych Łukasz Krupiński, który w ubiegłym roku wystąpił w nowojorskiej Carnegie Hall podczas gali poświęconej Paderewskiemu i odzyskaniu Niepodległości. Drugim solistą wieczoru będzie Ingolf Wunder, który został laureatem II nagrody na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina oraz nagród specjalnych za najlepsze wykonanie poloneza i koncertu. W Ostrowie wykona chopinowskie Koncert e-moll op. 11 oraz Allegro de concert A-dur op. 46 w opracowaniu na fortepian i orkiestrę symfoniczną swojego autorstwa.

Podczas kolejnych trzech dni festiwalowych w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie usłyszymy m. in. pieśni polskich kompozytorów – Chopina, Perkowskiego, Karłowicza, Malawskiego, Moniuszki, Niewiadomskiego i Szymanowskiego – w wykonaniu sopranistki Edyty Piaseckiej i pianisty Bartłomieja Kominka. Godziny późnowieczorne spędzimy przy muzyce jazzowej w wykonaniu Tria Włodzimierza Nahornego, które zaprezentuje kompozycje inspirowane muzyką Chopina, Paderewskiego, Szymanowskiego i Komedy. Podczas koncertu finałowego Festiwalu wystąpi laureatka XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina Anna Malikova – wychowanka Konserwatorium Moskiewskiego, dziś pianistka o uznanej renomie międzynarodowej.

Szczegółowy program – na stronie http://ckis.kalisz.pl/wydarzenia/38-miedzynarodowy-festiwal-chopin-w-barwach-jesieni/ 

Warszawa | Sinfonia Varsovia & goście: Azrieli Music Prizes

POLINEuropejskie premiery utworów zwycięzców konkursu Azrieli Music Prize – Avnera Dormana i Kelly-Marie Murphy – zabrzmią w Muzeum POLIN podczas koncertu Orkiestry Sinfonia Varsovia 15 września 2019 roku o godz. 19.00.

Ustanowione w 2014 roku przez kanadyjską Fundację Azrieli i przyznawane co dwa lata Azrieli Music Prizes (AMP) mają na celu poszukiwanie i nagradzanie wybitnych kompozycji czerpiących inspiracje z tradycji i kultury żydowskiej. Nagroda AMP przyznawana jest w dwóch kategoriach: „The Azrieli Prize for Jewish Music” oraz „The Azrieli Commission for Jewish Music”. W pierwszej kategorii – The Azrieli Prize for Jewish Music – oceniane są utwory, które miały swoją premierę w ciągu ostatnich 10 lat. Laureatem tej nagrody został w 2018 roku izraelsko-amerykański kompozytor Avner Dorman za utwór Nigunim. Celem drugiej kategorii jest zachęcenie kompozytorów do poszukiwania odpowiedzi na pytanie „Czym jest muzyka żydowska?”. Nagrodą jest udzielenie zwycięzcy zamówienia na napisanie utworu, jego premiera, rejestracja oraz międzynarodowa promocja. W 2018 roku laureatką tej nagrody została kanadyjska kompozytorka Kelly-Marie Murphy za utwór En el escuro es todo uno (W ciemności, wszystko staje się jednością).

15 września na scenie Muzeum POLIN nagrodzone w 2018 roku dzieła wykona orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą pochodzącego z Izraela Maestro Yoava Talmiego. Towarzyszyć im będą znakomici soliści z Kanady: duet COULOIR (wiolonczelista Ariel Barnes i harfistka Heidi Krutzen), skrzypaczka Lara St. John i sopranistka Sharon Azrieli. Obok utworów Dormana i Murphy – usłyszymy także kompozycje Yoava Talmiego, Srula Irvinga Glicka i Rapsodię na tematy mołdawskie Mieczysława Wajnberga.

Radosław Wójcik

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/azrieli-music-prizes 

Warszawa | Inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI14 września 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Ambasada Szwajcarii oraz Polski Komitet ds. UNESCO.

Inauguracyjny koncert rozpocznie żywa i błyskotliwa, ciekawie instrumentowana Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger, hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym utworze.

Aż półgodzinną owacją nagrodziła leningradzka publiczność premierę V Symfonii Dymitra Szostakowicza pod batutą Eugeniusza Mrawińskiego w 1937 r. Mimo zarzutów pewnego eklektyzmu skala talentu Szostakowicza przesądziła o trwałym powodzeniu tej symfonii, a jej neo-mahlerowska potęga i ekspresja porusza do dziś.

O pokolenie młodszy od Szostakowicza Alfred Schnittke uznawany dziś jest za ważnego prekursora i przedstawiciela muzycznego postmodernizmu, a jego I Concerto grosso z 1977 należy do sztandarowych dzieł tego nurtu, łącząc w sposób bardzo dowcipny (ale nie prześmiewczy) elementy neo- czy postbarokowe ze współczesnymi.

Wieczór inaugurujący nowy sezon Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem Marcina Markowicza i Jakuba Jakowicza jako solistów, zostanie poprowadzony przez Nicolae Moldoveanu, cenionego rumuńskiego dyrygenta mieszkającego obecnie w Szwajcarii i czynnego na wielu filharmonicznych estradach i operowych scenach świata.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Zabrze | VII Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320

Poziom 320Wielkie, wyjątkowe osobistości światowego formatu – Cameron Carpenter, Rafael Payare, Jerzy Stuhr – wezmą udział w VII Międzynarodowym Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu w dniach 14–19 września 2019 roku.

Magnetyzujące pole energii muzycznej ciągle rozszerzającego się wszechświata interpretatorów muzyki Krzysztofa Pendereckiego od lat przyciąga kolejne pokolenia tak elektryzujących i ekscentrycznych osobowości, jak bohaterzy tegorocznej, siódmej już edycji zabrzańskiego Festiwalu.

Festiwalowe wydarzenia zainauguruje sam maestro Penderecki dyrygując, poza swoim Adagio Mazurem ze Strasznego dworu Moniuszki, w roku obchodów 200. rocznicy urodzin kompozytora. Dyrektor słynnej San Diego Symphony Orchestra Rafael Payare ‒ wspólnie z obchodzącą w tym roku jubileusz 25-lecia istnienia Sinfoniettą Cracovią ‒ zinterpretuje IV Symfonię Patrona Festiwalu i skrzącą się energią IV Symfonię Roberta Schumana.

Określenie „ekscentryczny” najbardziej pasuje z pewnością do bohatera koncertu, który odbędzie się 15 września. Mowa o Cameronie Carpenterze, którego amerykańska prasa określa mianem „jednego z tych rzadkich muzyków rewolucjonizujących praktykę gry na organach”. W trakcie koncertu Carpenter przedstawi słuchaczom swoje spojrzenie na muzykę Bacha, Poulenca i ‒ oczywiście ‒ Pendereckiego, grając na specjalnie skonstruowanych przez siebie organach, które artysta przywiezie do Zabrza (!), wpisując się w tradycję prezentacji na Festiwalu wyjątkowych instrumentów.

Festiwal nie mógłby się obyć bez niestandardowych wydarzeń prezentowanych 320 metrów pod ziemią w Kopalni Guido ‒ 19 września słynną już interpretację Kontrabasisty Patricka Süskinda przedstawi tam Jerzy Stuhr.

Więcej informacji na www.penderecki320.com 

Szczecin | II MUSIC.DESIGN.FORM Festival 2019

MDFW dniach 13–15 września 2019 roku w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza odbędzie się II MUSIC.DESIGN.FORM Festival. Hasłem drugiej edycji będzie „Audioluminescencja”.

Główną rolę odegrają dźwięk i światło, które będzie potraktowane dosłownie, jako materiał artystyczny, ale też metaforycznie – jako kierunek działania. Do zmierzenia się z tym tematem zaproszono artystów, aktywistów i animatorów. W trakcie trzech dni trwania Festiwalu MDF, który łączy muzykę, obraz, architekturę, design i nowoczesne technologie w jeden wyjątkowy program artystyczny, odbiorcy ponownie będą mogli poznać Filharmonię w Szczecinie od innej strony. Wędrówka za dźwiękiem i światłem zaprowadzi ich do nieoczekiwanych zakątków budynku, zaskoczy niezwykłymi wizualizacjami w białym holu. Ponownie rozbłyśnie też fasada Filharmonii.

Odbędą się wystawy, warsztaty i spotkania edukacyjne, a przede wszystkim koncerty polskich i zagranicznych gwiazd, premierowe wykonania przygotowane z myślą o festiwalu. W pierwszym dniu Festiwalu będzie miała miejsce prezentacja kilku wybranych projektów grupy polskich kompozytorów i wykonawców panGenerator, która łączy bity i fotony w obszarze sztuki nowych mediów. 14 września kompozytor i dyrygent Michał Janocha zaprezentuje swój spektakl multimedialny Słyszę, że patrzysz. Spektakl jest artystyczno-naukową wyprawą, dzięki której najmłodsi słuchacze odkryją, że nowoczesne technologie pozwalają „zmienić” dźwięk instrumentów w światło. W białym holu Filharmonii odbędzie się premierowe pełne wykonanie w Szczecinie najnowszego projektu zespołu Kwadrofonik Urlicht – wariacji opartych na chorale i jego kontrapunkcie, które wybrzmiewają oddzielnie lub wchodzą ze sobą w dialog.

Szczegółowy program – na stronie https://mdf.filharmonia.szczecin.pl