Polmic - FB

aktualności

Ostróda | II Arena Festiwal film & music

Arena FestiwalW dniach 29 czerwca – 1 lipca 2018 roku odbędzie się II Festiwal muzyki filmowej „Arena Festiwal film & music".

Arena Festiwal film & music narodził się w 2017 roku w odpowiedzi na ogromne zainteresowanie odbiorców muzyką filmową. Jest najmłodszym polskim festiwalem muzyki filmowej, który jednocześnie idealnie wpisał się w zapotrzebowanie na ten gatunek muzyki i charakter widowiska. Partnerem Strategicznym Festiwalu jest Centrum Targowo-Konferencyjne EXPO Mazury, w halach którego odbywają się koncerty i część wydarzeń towarzyszących. Organizatorami Festiwalu są dwie instytucje kultury województwa warmińsko-mazurskiego: Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego oraz Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie. Dyrektorem artystycznym festiwalu i jego pomysłodawcą jest Piotr Sułkowski – dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Gośćmi specjalnymi festiwalu będą: Agnieszka Holland– reżyserka i scenarzystka filmowa, Michał Lorenc – kompozytor, Jerzy Satanowski– kompozytor, aranżer, reżyser spektakli muzycznych, Antoni Komasa-Łazarkiewicz – kompozytor, producent muzyki filmowej.

Podczas tegorocznego Festiwalu odbędą się trzy koncerty: „Filmowe piosenki”, „Przeboje Kina Familijnego” i „Światowa Muzyka Filmowa”. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod batutą Piotra Sułkowskiego wykona m. in. muzykę Krzesimira Dębskiego do filmu Ogniem i mieczem, Michała Lorenca do filmu Bandyta, Henryka Kuźniaka do filmu Vabank oraz Wojciecha Kilara do filmów Trędowata, Smuga cienia, Ziemia obiecana, Dziewiąte wrota i Pan Tadeusz.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.arenafestival.pl 

Wrocław | XXII Festiwal Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale”

WieczoryOrkiestra Kameralna Wratislavia i jej dyrektor artystyczny Jan Stanienda zapraszają na XXII Festiwal Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale”. Publiczność będzie mogła posłuchać plenerowych koncertów na dziedzińcu zabytkowego Arsenału we Wrocławiu w dniach od 29 czerwca do 8 lipca 2018 roku.

Nie zabraknie wielkich muzycznych atrakcji, zarówno pod względem repertuaru, jak też doboru ciekawych artystów. Znany niemiecki pianista Hinrich Alpers przedstawi podczas inauguracji festiwalu interesującą i rzadko wykonywaną kameralną wersję Koncertów fortepianowych Ludwiga van Beethovena (Koncert G-dur i Koncert Es-dur). Finał „Wieczorów” (8 lipca) uświetni muzyka Antonia Vivaldiego.

Śpiewaczki Paulina Horajska i Gabriela Gołaszewska przy udziale pianisty Krzysztofa Trzaskowskiego zaprezentują się w pieśniach i ariach m.in. Mozarta, Rossiniego, Pucciniego, Chopina i Moniuszki. Z kolei skrzypaczka Roksana Kwaśnikowska z pianistką Joanną Kacperek zagrają wybór wspaniałych kompozycji kameralnych, w tym utwór Driady i Pan z cyklu Mity Karola Szymanowskiego.

Tradycją „Wieczorów w Arsenale” są także specjalne koncerty, poświęcone lżejszemu repertuarowi, wykraczającemu poza sferę muzyki klasycznej. 6 lipca Festiwal uświetnią swoim występem Grzegorz Turnau i Dorota Miśkiewicz, którzy wraz z innymi muzykami zaprezentują się w programie zatytułowanym „Czuła Reguła”.

Wszystkie występy rozpoczynają się tradycyjnie o godz. 20.00.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.wieczorywarsenale.pl/ 

Warszawa | Lutosławski, unizm, minimalizm

NTTowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza 28 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 na kolejny koncert w ramach projektu „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”.

Podczas czerwcowego koncertu Chain Ensemble wykona utwory Lutosławskiego, Krauze, Sikory i Adamsa. Pełną skondensowanej energii i wyrafinowanego poczucia humoru Wariację Sacherowską (1975) Witold Lutosławski skomponował na siedemdziesiąte urodziny Paula Sachera – dyrygenta, bez którego wsparcia i przyjacielskiej opieki nie powstałoby wiele arcydzieł muzyki XX wieku.

Skrzące się blaskami kompozytorskiej wyobraźni Bukoliki Witolda Lutosławskiego prowadzą do hipnotyzującej muzycznej transpozycji idei unizmu Władysława Strzemińskiego – Kwintetu Zygmunta Krauze z kompozytorem w roli pianisty!

Wciągający w swą narrację sekstet smyczkowy Elżbiety Sikory Sextuor à cordes poświęcony jest z kolei Witoldowi Lutosławskiemu, a dedykacja ta kodowana jest w gestach odwołujących się do jego twórczości.

Shaker Loops Johna Adamsa ze smyczkowych zapętleń i oscylacji wytwarzają repetytywne stany ekstatyczne, które mogą wprowadzić w trans (ponoć wyobrażał sobie członków chrześcijańskiej sekty Shakersów w tańcu). A Final Shaking…

Więcej – na stronie: http://www.nowyteatr.org/pl

Warszawa | Koncert Laureatów XII Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców

PTMWProgram 2 Polskiego Radia i Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zapraszają 27 czerwca 2018 roku o godz. 19.30 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na Koncert Laureatów XII Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców.

Konkurs organizowany jest od roku 1992 przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Jego przedmiotem jest wykonawstwo muzyki skomponowanej po roku 1920. Podczas konkursu prezentowany jest szeroki wachlarz stylów muzyki XX i XXI wieku: od muzyki neoklasycznej przez dodekafonię, punktualizm, minimalizm po teatr muzyczny. W konkursie udział wzięli uczniowie szkół muzycznych II stopnia oraz studenci. W jury zasiedli: Agata Kielar-Długosz, Dariusz Przybylski i Maciej Żółtowski.

Podczas Koncertu Laureatów wystąpią: Tamara Kurkiewicz (perkusja), Jakub Muras, Mateusz Warzecha, Karol Mastalerz (saksofon), Grzegorz Bafeltowski (wiolonczela), Monika Łopuszyńska (śpiew), Dawid Głowacki (klarnet), Maria Sterczyńska, Aleksandra Płaczek i Igor Torbicki (fortepian), Muzycy wykonają m. in. Speedcore na multiperkusję i elektronikę Sławomira Wojciechowskiego, Sonatę w jednej części na wiolonczelę i fortepian Jerzego Bauera, Typologis du Regard na fortepian i taśmę Pierre’a Jodlowskiego oraz Scena 6 „Lustro” w wersji na sopran, fortepian i taśmę z opery Anonymous Rafała Ryterskiego.

Bilety do kupienia na stronie http://sklep.polskieradio.pl/  oraz w kasie przed koncertem.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie PTMW.

Wrocław | „Zagrajmy w muzykę” – koncert finałowy projektu Akademia Chóralna

NFM24 czerwca 2018 roku o godz. 16:00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert finałowy projektu Akademia Chóralna.

Nie trzeba być profesjonalistą, żeby dobrze śpiewać – wystarczy założyć zespół i znaleźć fachową opiekę. Taką zapewnia Akademia Chóralna, która, korzystając z doświadczenia wcześniejszych projektów, jak Singing Europe i Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, wyciąga pomocną dłoń do chcących śpiewać uczniów szkół ogólnokształcących. Stąd też możliwość wymiany doświadczeń między dyrygentami i prowadzącymi zespoły, szansa na rozwój młodych śpiewaków, a także działania zachęcające kompozytorów do pisania nowych utworów przeznaczonych na chór.

Za młodymi śpiewakami intensywna praca, której efekty zaprezentowane zostaną melomanom. W ramach pierwszego finałowego koncertu Akademii Chóralnej na estradzie sali koncertowej Dawnej Filharmonii wystąpi kilkanaście chórów dziecięcych z całej Polski. Pośród zespołów znajdziemy zarówno te złożone z uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, jak i te działające przy domach kultury. Młodzi artyści spotkają się we Wrocławiu, by wykonać najnowszą suitę na chór dziecięcy Jana Krutula pt. Zagrajmy w muzykę. Utwór ten z pewnością udowodni, że sztuka dźwięku to doskonała zabawa – zarówno dla wykonawców, jak i słuchaczy.

Projekt jest realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości Polski.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl

Szczecin | Bomsori Kim i Rafał Blechacz

FS24 czerwca 2018 roku o godz. 17.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie gwiazdy największych polskich konkursów muzycznych – południowokoreańska skrzypaczka Bomsori Kim i pianista Rafał Blechacz – wykonają Sonatę op. 9 Karola Szymanowskiego.

Koncert będzie wspaniałym spotkaniem dwóch osobowości muzycznych: zdobywczyni II nagrody na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Poznaniu (2016) oraz tryumfatora XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Chociaż Rafał Blechacz emocje konkursowe ma już dawno za sobą (kiedy wygrywał w Warszawie, był rok 2005), to jego gra także wciąż elektryzuje widownie w Polsce i zagranicą. Od lat nagrywa dla renomowanej wytwórni Deutsche Grammophon. Spektakularnym akcentem podsumowującym lata pracy artysty od słynnego tryumfu na Konkursie Chopinowskim niech będzie fakt, że w 2014 roku został uhonorowany amerykańską nagrodą Gilmore – nazywaną „pianistycznym Noblem”.

Konkurs określił rzecz jasna jego artystyczne emploi w stronę muzyki Fryderyka Chopina, lecz od tego czasu Rafał Blechacz znacznie poszerzył zakres wykonywanych utworów. Podczas koncertu usłyszymy w interpretacji artystów utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Gabriela Fauré’a, Claude’a Debussy’ego oraz Sonatę d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl

Katowice | „Silesia a cappella”

S„Silesia a cappella” to cztery koncerty w dniach 24 czerwca – 26 sierpnia 2018 roku, na które Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza wszystkich melomanów kochających muzykę chóralną.

W ramach tego cyklu koncertowego zaśpiewają w Katowicach: w czerwcu – Cracow Singers i gdański Chór Kameralny 441 Hz, w sierpniu – Cantores Minores Vratislavienses i Contento Core. W nawiązaniu do tytułu projektu programy koncertów w znacznej części wypełnione będą dziełami chóralnymi wybitnych kompozytorów śląskich.

W pierwszym z nich z udziałem Cracow Singers kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego, Józefa Świdra i Adriana Robaka pojawią się w zestawieniu z natchnionymi dziełami maryjnymi estońskiego twórcy Arvo Pärta, którego twórczość zajmuje ważne miejsce w repertuarze zespołu Cracow Singers.

Chór Kameralny 441 Hz zaproponował m.in. wykonanie dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego, Józefa Świdra i Andrzeja Dziadka. Repertuarową przeciwwagę dla polskiej części koncertu stanowić będą utwory japońskiego twórcy Ko Matsushity oraz kompozytorów skandynawskich – Bengta Olléna i Ēriksa Ešenvaldsa.

Zespół wrocławski Cantores Minores Wratislavienses przyjedzie do Katowic ze specjalnym programem poetycko-muzycznym, opartym na twórczości Zbigniewa Herberta. Na spektakl składają się wiersze Herberta w aktorskiej interpretacji Mariana Czerskiego, przeplatające się z częścią muzyczną skomponowaną przez Józefa Świdra, wykonywaną przez chór i pianistkę. Suita Podróż Pana Cogito na recytatora, głosy solowe, chór mieszany i fortepian, powstała na zamówienie zespołu w roku 2008.

Natomiast katowicki zespół wokalny Contento Core zaprezentuje kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego, Adriana Robaka i barokowego kompozytora śląskiego Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Przeciwwagą dla tych kompozycji będą utwory twórców epok renesansu i baroku – Lodovico Grossi da Viadany i Henry’ego Purcella.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej - na stronie https://www.silesia.art.pl/ 

Czytaj więcej: Katowice | „Silesia a cappella”

Bydgoszcz | Recital fortepianowy Yukio Yokoyamy

FP23 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego odbędzie się recital pianisty Yukio Yokoyamy z okazji 77. rocznicy śmierci Ignacego Jana Paderewskiego.

Yukio Yokoyama urodził się w Tokio w 1971. W wieku 12 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie w ramach Jun Date i kompozycji pod kierunkiem Masayuki Nagatomi. Jako stypendysta rządu francuskiego w 1987 zaczął studiować w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem Jacquesa Rouviera, Vlada Perlmuttera i innych. W 1990 ukończył studia w Paryżu z wyróżnieniem, w tym samym roku zdobył III nagrodę (pierwsza nie została przyznana) w XII Konkursie Chopinowskim w Warszawie. Tym sukcesem Yokoyama oficjalnie rozpoczął działalność koncertową na całym świecie.

Jego bydgoski Recital, organizowany we współpracy z Towarzystwem Muzycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, odbędzie się w ramach programu „Niepodległa” pod patronatem Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Mikołaja Bogdanowicza. Pianista wykona utwory Johanna Sebastiana Bacha, Fritza Kreislera, Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, a także Hommage a Rachmaninov – Vocalise własnego autorstwa.

Informacja o biletach na http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Kraków | IV Sinfonietta Festival „Nie przenoście nam stolicy do Krakowa”

SF„Nie przenoście nam stolicy do Krakowa” – apelowali przed laty muzycy krakowskiego zespołu Pod Budą, z przymrużeniem oka nawiązując do odwiecznej rywalizacji pomiędzy dawną i obecną stolicą. Słowa znanej piosenki przypomni krakowskim słuchaczom Sinfonietta Cracovia. Orkiestra takim właśnie tytułem opatrzyła IV Sinfonietta Festival, który odbędzie się w dniach 21–25 czerwca 2018 roku.

Dzięki Sinfonietcie Cracovii dawna i obecna stolica staną w szranki na polu zaciekłej, ale stricte artystycznej rywalizacji. Tegoroczny Sinfonietta Festival będzie bowiem przede wszystkim pojedynkiem dwóch orkiestr miejskich: słynnej Sinfonii Varsovii oraz jej młodszej, ale rezolutnej siostry, Sinfonietty Cracovii. Zespoły zmierzą się zarówno w kameralnej, jak i orkiestrowej formule – w trakcie koncertu inaugurującego Festiwal, w zabytkowych wnętrzach Sukiennic (21 czerwca) oraz wielkiego finału w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej (25 czerwca). Zaprzyjaźnione, ale od lat rywalizujące ze sobą o miano wiodącej polskiej orkiestry ensamble łączy postać Krzysztofa Pendereckiego. Festiwalową batalię Sinfonietty Cracovii i Sinfonii Varsovii zwieńczy ‒ utrzymane w duchu przyjacielskiej rekonsyliacji i będące wyrazem szacunku dla dorobku wspólnego Mistrza ‒ wykonanie przez obie orkiestry Emanacji Pendereckiego.

W programie Festiwalu znajdzie się też koncert „Korzenie. Pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego”, upamiętniający 85. rocznicę urodzin kompozytora (22 czerwca). Usłyszymy również zwycięską kompozycję IV Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta ‒ utwór na skrzypce i wiolonczelę oraz orkiestrę smyczkową.

Wyjątkowym wydarzeniem będzie plenerowy koncert „Warszawski Lutosławski” z udziałem Magdy Navarrete, prezentujący zapomnianą i owianą aurą tajemnicy twórczość Witolda Lutosławskiego z lat 1950-60-tych ‒ wyjątkowe, nastrojowe piosenki pisane przez kompozytora pod pseudonimem „Derwid”.

Czy Kraków ‒ reprezentowany przez swoją wyjątkową „orkiestrę do zadań specjalnych” ‒ wyjdzie obronną ręką z warszawsko-krakowskiej batalii, broniąc swojego tytułu Stolicy Kultury? Przekonajcie się Państwo sami!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://sinfonietta.pl/sinfonietta-o_festiwalu/