Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Romuald Twardowski – Sacrum * Profanum

Collegium Cantorum20 października 2019 o godz. 17.00 w Bazylice św. Krzyża przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie będzie miał miejsce koncert „Romuald Twardowski – Sacrum * Profanum”, będący premierą płyty monograficznej, wydanej przez DUX.

Romuald Twardowski. Sacrum * Profanum to płyta, która w przededniu 90. urodzin polskiego kompozytora Romualda Twardowskiego zwraca uwagę na jego ważny i pokaźny wkład w rozwój polskiej muzyki chóralnej. Kariera Twardowskiego, która rozpoczęła się w latach 50-tych ubiegłego wieku i trwa do dziś, to ogromny dorobek muzyczny, który stanowi trwały wkład w skarbnicę naszej kultury narodowej. Twórczość tę cechuję wielorakość form i gatunków, mistrzostwo warsztatu, a jednoczy je osobowość kompozytora wiernego zasadzie: jedność w różnorodności. Płyta, realizowana pod czujnym okiem Twardowskiego, to wspaniały wyraz jego myśli, a wiernie oddany zamysł twórczy stanowy wyjątkowe świadectwo jego kompozytorskiej drogi przez muzykę chóralną a cappella.

Koncert premierowy to wyjątkowa okazja by wysłuchać utworów nagranych przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum na żywo, a także wziąć udział w wyjątkowym wydarzeniu, na którym obecny będzie Romuald Twardowski, jego bliscy, przyjaciele i przedstawiciele środowiska muzycznego. Za pulpitem dyrygenckim stanie maestro Janusz Siadlak – założyciel i dyrektor Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, który zainteresowanie polską muzyką chóralną wyraża poprzez kolejne unikatowe albumy, będące trwałym śladem bogactwa polskiej twórczości a cappella. Koncert jest organizowany we współpracy z Oddziałem Warszawskim ZKP.

Koncert dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura - Interwencje 2019". Płytę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Lublin | Akord XVI – muzyka chóralna kompozytorów lubelskich

AkordLubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert pt. „Akord XVI – muzyka chóralna kompozytorów lubelskich”, który odbędzie się w Archikatedrze Lubelskiej 20 października 2019 roku o godz. 20.15.

Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich od roku 1988 organizuje cykl koncertów kameralnych, a niekiedy też symfonicznych o nazwie „Akord”. Głównym założeniem cyklu jest promocja dokonań kompozytorów związanych z Lublinem i Lubelszczyzną. W latach 1988–2015 zorganizowano piętnaście edycji koncertów.

Patronatem honorowym tegoroczny koncert objął Metropolita Lubelski, ks. Arcybiskup Stanisław Budzik. Wykonawcami będzie renomowany lubelski chór „Camerata Lubelska” pod dyrekcją Tomasza Orkiszewskiego. Słowo o muzyce wygłosi Prezes Oddziału Lubelskiego ZKP Mariusz Dubaj. W programie znajdą się kompozycje chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Szeligowskiego, Andrzeja Koszewskiego, Kazimierza Górskiego, Andrzeja Nikodemowicza, Mieczysława Mazurka, Henryka Czyżewskiego i Mariusza Dubaja. Przewidziane są dwa prawykonania: Tryptyk Andrzeja Nikodemowicza oraz Missa Nova w języku łacińskim Mariusza Dubaja.

Koncert dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” za pośrednictwem Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie.

Oddział Lubelski ZKP

Lusławice | Moniuszko w kresowych barwach – Koncert Akademicki w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin artysty

Luslawice19 października 2019 roku o godz. 18:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach odbędzie się wyjątkowy koncert akademicki w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert ten ma przypomnieć postać kompozytora – jednego z najwybitniejszych twórców polskiego romantyzmu - oraz bogatą spuściznę artystyczną, którą po sobie zostawił. W programie wieczoru pojawią się pieśni i arie z oper Halka i Paria, a także Sonety Krymskie – kantata na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną do słów Adama Mickiewicza. Nie zabraknie również słynnej uwertury fantastycznej Bajka oraz równie znanego Mazura z opery Straszny Dwór.

Wśród artystów występujących na lusławickiej scenie pojawią się m.in. Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran), Zdzisław Madej (tenor), Małgorzata Janicka-Słysz (słowo o muzyce), Stanisław Krawczyński (dyrygent), Chór i Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz specjalnie zaproszeni na tę okazję goście z Białorusi – Chór Studentów Białoruskiej Państwowej Akademii Muzyki w Mińsku pod opieką ambitnej i charyzmatycznej dyrygentki Inessy Bodyako.

Koncert ten będzie jednym z sześciu wydarzeń cyklu „Jesień w Lusławicach”, którego organizatorem jest Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Lublin | Moniuszko i muzyka hiszpańska

FoniePo wrześniowej przerwie przyszła pora na chyba najbardziej intrygujący program w ramach koncertów „Fonie Lublina”. 19 października 2019 roku muzyka tworzona w oparciu o idiom polskiej sztuki narodowej zderzy się z muzyka czerpiącą wprost z tradycji Półwyspu Iberyjskiego. Koncert odbędzie się o godz. 18.00 w lubelskim Trybunale Koronnym.

Usłyszymy pieśni Stanisława Moniuszki Kochać, Dalibógże i Sen. W programie koncertu, poświęconego Twórcy Opery Narodowej, znalazły się również Pieśń Rokiczany „Jak będę królową” i Aria Hrabiny „Zbudzić się z ułudnych snów”.

Podczas koncertu zabrzmią kompozycje jednego z najwybitniejszych kompozytorów hiszpańskich, przedstawiciela kierunku narodowego Manuela de Falli, najbardziej znanego katalońskiego kompozytora i krytyka muzycznego Xaviera Montsalvatgego, a także głównego przedstawiciela neoromantycznego nurtu narodowego w muzyce meksykańskiej Manuela Marii Poncego.

Muzykę Moniuszki i tę inspirowaną tradycjami hiszpańskimi wykonają sporanistka Iwona Sawulska, mezzosopranistka Natalia Skipor i pianista Kamil Turczyn. Słowo o muzyce wygłosi Kinga Krzymowska-Szacoń.

Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | James Newton in Person

POSI19 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie polska publiczność po raz pierwszy będzie miała okazję zapoznać się z tak bogatym wyborem dzieł amerykańskiego kompozytora, dyrygenta, aranżera i flecisty Jamesa Newtona jr. w koncercie ukazującym wszechstronność jego talentu. Sinfonia Iuventus wykona jego kompozycje razem z kwartetem jazzowym.

James Newton (*1953) w trakcie swojej kariery napisał ponad 300 kompozycji. Utwory Newtona wykonywane były na całym świecie, od Carnegie Hall po berlińską Galerię Narodową. Jego twórczość obejmuje muzykę kameralną, symfoniczną, sakralną, jazz, electronic i ethno, a także muzykę do baletów. Jest autorem podręcznika improwizacji na flecie (The Improvising Flute). Ma na koncie kilkadziesiąt albumów autorskich, w tym albumy na flet solo. James Newton należy do najznamienitszych jazzowych flecistów – wirtuozów. Jego nagrania z Anthonym Davisem są najbardziej charakterystycznym przykładem współczesnego Trzeciego Nurtu.

O swojej twórczości w jednym z wywiadów muzyk powiedział: „Muzyka, którą piszę, przede wszystkim odzwierciedla moją wiarę, która przenika moje życie artystyczne jako kompozytora muzyki sakralnej. […] Innym przewijającym się tematem jest inspiracja moimi afroamerykańskimi korzeniami kulturowymi”. Newton jest autorem opery The Songs of Freedom i Mszy łacińskiej, która miała swoją premierę w Prato we Włoszech.

W Polsce jako wykonawca Newton pojawił się w 2007 roku biorąc udział w trasie koncertowej Piotr Baron Quartet. W tym samym roku James Newton wystąpił dwukrotnie z zespołem Jarka Śmietany. Podczas najbliższego koncertu monograficznego światowej sławy wykonawca wystąpi na jednej scenie z polskimi muzykami: Piotrem Baronem, Dominikiem Wanią, Maciejam Adamczakiem, Łukaszem Żytą oraz śpiewakami Marcelą Wierzbicką-Opalińską i Dominikiem Opalińskim. Usłyszymy m. in. opracowanie sławnego hymnu Amazing Grace dedykowane Barackowi Obamie oraz ofiarom masakry w kościele w Charleston w 2015.

Patronat medialny objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | Lawrence Foster i Rudolf Buchbinder

Bacewicz18 października 2019 roku o godz. 19:30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą nowego dyrektora artystycznego, pierwszego dyrygenta Lawrence'a Fostera wykona Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz i I Symfonię Es-dur George'a Enescu.

Koncert na orkiestrę smyczkową – opus magnum Grażyny Bacewicz, powraca na pulpity muzyków NOSPR dokładnie 69 lat i 4 miesiące po prawykonaniu pod batutą Grzegorza Fitelberga. Choć skład orkiestry zmienił się od tego czasu całkowicie, siła oddziaływania dzieła, które Stefan Kisielewski opisał jako „krwisty kawał zdrowej i smacznej muzyki”, pozostaje niezmienna.

Rudolph Buchbinder na swój debiut w NOSPR wybrał IV koncert fortepianowy G-dur Ludwiga van Beethovena. Koncert zyskał przydomek „Skowronkowy”, za sprawą szerokich i łagodnych pejzaży, malowanych przez Beethovena, dla którego premiera tego utworu była jednocześnie ostatnim publicznym występem w roli solisty z orkiestrą.

George Enescu zdecydował się nadać Symfonii Es-dur (1905) numer pierwszy, mimo że wcześniej, jako nastolatek, napisał aż cztery symfonie w ramach ćwiczeń. Niech to jednak nikogo nie dziwi, Enescu do dziś pozostaje najmłodszym w historii studentem wiedeńskiego konserwatorium, do którego został przyjęty w wieku 7 lat! Pisząc więc Symfonię Es-dur w wieku 24 lat mógł już zaprezentować „dojrzałe” spojrzenie na późnoromantyczną tradycję symfoniczną spod znaku Schumanna i Brahmsa.

Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie, na którym gościem specjalnym będzie dyrektor George Enescu Festival – Mihai Constantinescu.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Katowice | Muzyka uobecniona w obrazie w Filharmonii Śląskiej

FSUnikatowy multimedialny koncert symfoniczny odbędzie się 18 października 2019 roku w Filharmonii Śląskiej. Potęga zespołu orkiestrowego i brzmienia organów połączą się w całkowitej harmonii, dodatkowo wzmocnione transmisją na żywo z wnętrza składającego się z 2500 piszczałek wyjątkowego instrumentu.

Organy, jako instrument sam w sobie prezentujący niezwykłe bogactwo barw, dzięki umiejętnościom Romana Peruckiego usłyszymy – i zobaczymy – w najbliższy piątek w zupełnie nowej odsłonie – na multimedialnym koncercie symfonicznym. Filharmonicy śląscy wraz ze znanym solistą zaprezentują organy w różnych rolach – w partii solowej i jako część zespołu orkiestrowego, udowadniając, jak wiele możliwości daje oraz jak zaskakujący i zachwycający może być ten instrument. Dodatkowo, dzięki kamerom umieszczonym w jego wnętrzu, melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą mogli zobaczyć działanie skomplikowanych mechanizmów, które organista wprawi w ruch każdym dotknięciem klawiszy czy pedału.

Roman Perucki, którego usłyszymy tego wieczoru, jest pedagogiem, jurorem konkursów krajowych i międzynarodowych, a w swym dorobku ma już ponad 2500 recitali. Występował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata, za każdym razem zachwycając publiczność swymi umiejętnościami.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Warszawa | Bogusławowi Schaefferowi in memoriam

SchaefferChór Polskiego Radia zaprasza na koncert dedykowany pamięci wybitnego polskiego twórcy „Bogusławoi Schaefferowi in memoriam”, który odbędzie się 18 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59).

Z okazji jubileuszu Bogusława Schaeffera, który w tym roku obchodził 90. urodziny, Sławomir Kupczak – zdobywca nagród na polskich i międzynarodowych konkursach muzyki współczesnej – stworzył na zamówienie Chóru Polskiego Radia utwór Glosolalia. „Glosolalia to próba nieświadomego wymawiania dźwięków przypominających jakiś język, szczególnie będąc w stanie głębokiego, wewnętrznego przeżycia mistycznego. Glosolalia jest mamrotaniem w nieistniejącym języku. To co słyszymy, to obfitość szumów i hałas. Utwór nie jest jednak próbą umuzycznienia tego zjawiska, a tym bardziej przedstawienia jakiegoś kultu religijnego. Partia chóru zanotowana jest notacją ścisłą z elementami improwizacji, dotyczącej wysokości dźwięków, wymawianych zgłosek. W utworze użyłem charakterystycznych współbrzmień, które wywiodłem z gruzińskich pieśni religijnych, a także pieśń Szen Char Wenachi z przełomu XII i XIII wieku” – tłumaczy kompozytor. Podczas październikowego koncertu nastąpi prawykonanie utworu Sławomira Kupczaka.

Głównym punktem koncertu „Bogusławowi Schaefferowi in memoriam” będzie kompozycja Missa elettronica Schaeffera na chór mieszany i taśmę, w której Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będzie odpowiedzialna za realizację partii dźwiękowej Ewa Guziołek-Tubelewicz. Zespół Chóru Polskiego Radia poprowadzi Maria Piotrowska-Bogalecka.

Informacja o biletach – na stronie http://www.studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/ 

Elbląg | Klasyka muzycznej Europy z EOK

EOKKoncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 18 października 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie smyczkową polemiką z miłośnikami kawy według Jana Sebastiana Bacha…

Wysłuchamy muzycznej klasyki Starego Kontynentu, rodem z Polski i z Niemiec. Po zachodniej stronie Odry znajdziemy się za sprawą bachowskiej Kantaty o kawie. Dzięki jednej z najciekawszych polskich sopranistek – Magdalenie Schabowskiej – wnętrze sali koncertowej ZPSM wypełni aria Heute noch z bachowskiej Kantaty. To pełna humoru i finezji polemika z miłośnikami czarnego trunku.

Natomiast ku polskiej stronie rzecznej granicy udamy się, słuchając kompozycji Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz i Henryka Mikołaja Góreckiego. Pod batutą Macieja Żółtowskiego artyści wykonają m.in. moniuszkowską Bajkę, wskutek której przeniesiemy się w świat zaczynający się „za górami, za lasami”. Kres tej wędrówki będzie zależał tylko od wyobraźni melomanów.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.eok.elblag.eu/