Polmic - FB

aktualności

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus online: Zygmunt Stojowski

POSIMaestro Antoni Wit, należący do najwyżej cenionych dyrygentów swojego pokolenia, oklaskiwany na estradach całego świata, jest oddanym popularyzatorem muzyki polskiej – i ona właśnie, reprezentowana dziełami Zygmunta Stojowskiego i utrzymana w ekspresyjnym, neoromantycznym duchu, wypełni w całości program monograficznego koncertu 8 maja 2021 o godz. 20.00.

Jego bohaterem jest trochę dziś zapomniany, a wybitny polski kompozytor Zygmunt Stojowski (w tym roku mija 75 lat od jego śmierci), który po krótkim okresie nauki u Władysława Żeleńskiego w Warszawie kontynuował studia kompozytorskie w Paryżu, a najwspanialsze sukcesy w rolach kompozytora, pianisty i pedagoga odniósł w okresie czterech dekad pobytu w USA.

Rapsodia symfoniczna na fortepian i orkiestrę powstawała w latach 1898–1900. Prawykonana z sukcesem w Berlinie w 1900 roku weszła na wiele lat do koncertowego repertuaru samego Stojowskiego, a także innych pianistów. Dzieło zawierające odwołania do muzyki narodowej zachwyca bogactwem zmiennych nastrojów, barwnością orkiestracji oraz błyskotliwą wirtuozerią partii solowej, w której zaprezentuje się Krzysztof Książek, laureat nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków w I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych.

Nieco wcześniejsza, pełna dramatyzmu i silnych emocji Symfonia d-moll jest utworem, który rok po skomponowaniu zdobył I nagrodę w kategorii utworów orkiestrowych w Konkursie Kompozytorskim im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lipsku.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert organowy – prawykonania

AmuzLodzKoło Naukowe Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza 8 maja 2021 o godz. 18.00 na koncert prawykonań utworów organowych. Nowe kompozycje zabrzmią w interpretacji członkiń i członków Organowego Koła Naukowego Akademii Muzycznej w Łodzi. Koncert będzie transmitowany na uczelnianym kanale YouTube.

Koło Naukowe Kompozycji i Teorii Muzyki, którego opiekunami są dr hab. Artur Zagajewski, prof. AM, i mgr Maciej Kabza, skupia swoją działalność głównie wokół badań teoretyczno-muzycznych i twórczości kompozytorskiej. Studenci kierunków kompozycji, teorii muzyki, kompozycji muzyki filmowej oraz muzyki w mediach organizują spotkania poświęcone twórczości poszczególnych kompozytorów, nurtów i zjawisk w muzyce XX i XXI wieku, a także koncerty, na których prezentowane są utwory młodych twórców należących do Koła. Doroczną tradycją jest organizacja Koncertu (teoretycznie) kompozytorskiego, podczas którego wykonywane są utwory powstałe na zajęciach z kontrapunktu i harmonii.

Podczas najbliższego wydarzenia usłyszymy utwory Multipreludium Martyny Nowak, Lustro Krzysztofa Sadeckiego, Adagio e allegro Piotra Grzelaka, Swell Potente Grzegorza Żyłki, orghanella Piotra Miki, Toccata I Wiktora Kuny, CoeXisT Jakuba Junga, par-ti-ta Tymoteusza Karaś-Tęczy i Fuga podwójna Kosmy Szusta. Słowo o muzyce wygłosi sekretarz Koła Naukowego Kompozycji i Teorii Muzyki Piotr Mika.

Kompozycje będą wykonane na organach firmy Rieger (Jägerndorf), które znajdują się w kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/ 

Kwartet Śląski w „Domówce z Dwójką” – muzyczna literatura XX i XXI wieku

Domowka„Wykonamy dla Państwa utwory Wajnberga, Szostakowicza, Lasockiego, Pendereckiego i Knapika” – zapowiada skrzypek Szymon Krzeszowiec, prymariusz Kwartetu Śląskiego, który wystąpi w najbliższej „Domówce z Dwójką”. Transmisja koncertu 8 maja 2021 o godz. 19.00 na antenie Dwójki, stronie internetowej i Facebooku stacji oraz kanale YouTube Polskiego Radia.

Kwartet Śląski to jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych. Istnieje nieprzerwanie od 1978 roku. Zespół cieszy się międzynarodową sławą, koncertując na estradach większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Japonii, Chinach i Korei Południowej. Repertuar Kwartetu Śląskiego obejmuje ponad 450 utworów kameralnych, z czego około 300 to literatura XX i XXI wieku. Śląscy kameraliści dokonali prawie 150 prawykonań kwartetów smyczkowych kompozytorów polskich i obcych, z czego znaczna część jest im dedykowana. Artyści nagrywają muzykę wielu epok, koncentrując się na muzyce polskiej ostatniego trzydziestolecia. Bogaty dorobek fonograficzny Kwartetu Śląskiego obejmuje ponad 60 płyt. Nagrania Kwartetu Śląskiego były 26-krotnie nominowane do nagrody „Fryderyk”, a 7-krotnie zespół otrzymał tę statuetkę. Wielokrotnie nagradzany zespół we wrześniu 2017 roku został uhonorowany jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie muzyki klasycznej – Gramophone Classical Music Awards w kategorii muzyki kameralnej – za płytę z utworami Grażyny Bacewicz.

W trakcie „Domówki z Dwójką” Kwartet Śląski wystąpi w składzie: Szymon Krzeszowiec – skrzypce I, Arkadiusz Kubica – skrzypce II, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela.

Artur Szklarczyk

Dodatkowe informacje: https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka 

XVI Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady Bez Granic”

BieszczadyMiędzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” poszerza formułę i łączy muzyczne Podkarpacie z Mazowszem. Tegoroczna edycja odbędzie się zarówno w Sanoku, jak i w Warszawie w dniach 24 kwietnia – 9 maja 2021. Wszystkie koncerty będą transmitowane na żywo na fanpage’u Fundacji w serwisie Facebook oraz YouTube. Niech nasza pianistyczna młodzież zagra na największej estradzie świata!

Zainauguruje XVI Forum 24 kwietnia mistrzowski recital skrzypcowy zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki w Rzeszowie – Polish Violin Duo (Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka). Koncert „PGNiG miastu” 25 kwietnia wypełni muzyka Johanna Sebastiana Bacha i Fryderyka Chopina w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej i kandydatów do tegorocznego konkursu chopinowskiego.

Forum jest jedynym projektem w Euroregionie Karpat, który udostępnia tak szeroki zasób wiedzy od zajęć zdrowotnych (lekarze i rehabilitanci z kliniki LIRA) po wykłady z podstaw biznesu w promocji kultury. Ze względu na pandemię tegoroczna część edukacyjna została w całości przeniesiona do Centrum Konferencyjno-szkoleniowego Hotelu BOSS w Warszawie. Uczestnicy XVI edycji Forum wezmą udział w lekcjach pokazowych i indywidualnych z Mistrzami Forum, rozmaitych kursach i wykładach tematycznych z zaproszonymi gośćmi – wybitnymi artystami i pedagogami. W Warszawie odbędą się również koncerty z udziałem Mistrzów: Lidii Grychtołówny, Andrzeja Jasińskiego, Andrzeja Tatarskiego, Bogdana Olędzkiego, Lukasa Geniušasa (Litwa), Konstantego Wileńskiego (Ukraina / Polska), Philippe Giusiana (Francja) i Mikhaila Woskriesienskiego (Rosja). 2 maja prawykonana zostanie III Suita Narodów Europy, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Laureaci Forum otrzymają nagrody, stypendia lub równorzędne „Złote Parnasy 2021”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: www.interpiano.pl 

Zmarł Lucjan Kaszycki…

Z wielkim żalem żegnamy Lucjana Kaszyckiego, naszego związkowego Kolegę od 1958 roku. Zmarł 5 maja 2021 roku w Warszawie w wieku 88 lat.

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie kompozycji Stanisława Wiechowicza, później profesor kompozycji tamże, a od roku 1974 w Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie prowadził również zajęcia z muzyki jazzowej i rozrywkowej. Ceniony autor muzyki teatralnej i filmowej, twórca wielu przebojowych piosenek. Piosenka Pamiętasz, była jesień… z Jego muzyką i tekstem Andrzeja Czekalskiego oraz Ryszarda Plucińskiego, napisana do filmu Pożegnania Wojciecha Jerzego Hasa w roku 1958 stała się przebojem wszechczasów. Śpiewała ją przejmująco Sława Przybylska, potem włączyło ją do swego repertuaru wiele znanych piosenkarek, m.in. Magda Umer, Kora, Kasia Nosowska, Anna Maria Jopek.

Został laureatem wielu nagród w różnorodnych dziedzinach działalności artystycznej i dydaktyczno-wychowawczej, otrzymał m. in. odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”, medal „Za Zasługi Dla Miasta Opola”, Złoty Krzyż Zasługi, „Złoty Helikon” – medal za całokształt dokonań artystycznych, nadany przez Krakowski Oddział Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, w 2013 - Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

Straciliśmy niezwykłego Artystę.

Cześć Jego pamięci!

Związek Kompozytorów Polskich

Wyniki eliminacji krajowych do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki

MKMPW dniach 4 i 5 maja w Warszawie odbyły się eliminacje krajowe do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki dla osób posiadających polskie obywatelstwo lub Kartę Polaka, niezależnie od miejsca zamieszkania.

Komisja konkursowa w składzie: Jarosław Drzewiecki, Andrzej Tatarski i Tadeusz Wojciechowski, zakwalifikowała pianistów oraz zespoły kameralne do pierwszego etapu II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w dniach 11-18 września 2021 w Rzeszowie. Zakwalifikowani pianiści i zespoły kameralne są zwolnieni z obowiązku wniesienia opłaty wpisowej oraz otrzymają stypendium na pokrycie kosztów podróży i pobytu w Rzeszowie podczas konkursu.

Przypominamy, że kandydaci, którzy nie zdążyli zgłosić się do przesłuchań krajowych, nadal mają szansę na udział w konkursie, zgłaszając swoją aplikację w regularnym trybie naboru, który trwa dla wszystkich bez względu na obywatelstwo i wiek, do dnia 31 maja br.

„Komisja jednoznacznie stwierdziła, że poziom eliminacji był dobry, momentami bardzo dobry. Wszyscy kandydaci byli dobrze przygotowani. Zakwalifikowani do stypendium uczestnicy mają jeszcze czas do września doszlifować swoje programy muzyczne” – powiedział na zakończenie obrad Andrzej Tatarski.

Organizatorem konkursu jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Konkurs jest finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Konkurs należy do sieci konkursów pianistycznych Fundacji Alink-Argerich.

https://konkursmuzykipolskiej.pl/ 

Zakwalifikowani do pierwszego etapu II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki pianiści oraz zespoły kameralne:

Czytaj więcej: Wyniki eliminacji krajowych do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki

Klawesynowa wirtuozeria online

DDKW ramach cyklu DDK „Węglin” „Zawsze klasyka" 6 maja 2021 o godz. 17.00 klawesynistka Paulina Tkaczyk zaprezentuje zapomniane i na nowo odkrywane polonezy polskich kompozytorów z przełomu XVIII i XIX w. oraz muzykę Mariana Sawy.

Usłyszymy znane obecnie przede wszystkim tylko wąskiemu kręgowi naukowców muzykologów polonezy Józefa Kozłowskiego, który działał w Polsce (był nauczycielem Michała Kleofasa Ogińskiego) i w Rosji, gdzie spopularyzował ten gatunek muzyczny i został twórcą poloneza chóralnego; Karola Kurpińskiego, związanego przez wiele lat z Teatrem Narodowym w Warszawie, autora melodii Warszawianka, oraz Antoniego Leopolda, działającego na przełomie XVIII i XIX wieku.

Do twórczości, którą stara się popularyzować Paulina Tkaczyk, należą też dzieła Christlieba Siegmunda Bindera – kompozytora, związanego z dworem Augusta III Sasa – króla Polski i elektora saskiego – oraz jego wnuka Fryderyka Augusta III. Temu ostatniemu dedykował Binder niektóre swoje utwory. Twórca ten był jednym z najważniejszych prekursorów nowej estetyki muzycznej, która narodziła się w XVIII w. i doprowadziła do utrwalenia się stylu klasycznego. Według Richarda Engländera: „Binder miał w drezdeńskim kręgu taką pozycję, jaką C. Ph. E. Bach w Berlinie”. Binder inspirował się między innymi muzyką francuską, która także pojawi się podczas koncertu w dziełach takich twórców, jak Jacques Duphly oraz Joseph-Nicolas-Pancrace Royer – nauczyciel syna i córek Ludwika XV oraz Marii Leszczyńskiej.

Na koniec koncertu nastąpi powrót do muzyki polskiej, tym razem XX-wiecznej. Usłyszeć można będzie Burleskę Mariana Sawy, która powstała w 1995 r.

Transmisja koncertu na żywo dostępna będzie pod linkiem: https://www.facebook.com/events/187243169907596/ 

Płyta „ODnowa” z muzyką do słów Mariana Hemara

HemarMuzeum II Wojny Światowej w Gdańsku przygotowało szczególne wydawnictwo: płytę Odnowa z muzyką do słów Mariana Hemara – wybitnego poety, niedościgłego satyryka, twórcy sztuk teatralnych, błyskotliwych skeczy i monologów, a także autora ponad 3000 piosenek do najlepszych międzywojennych kabaretów.

Nie ulega wątpliwości, że szczególna patriotyczna postawa jaką prezentował autor Chliba Kulikowskiego stanowi żywy przykład wartości, które leżą u podstaw misji kulturalno-historycznej Muzeum. Marian Hemar był bezkompromisowym patriotą gorąco oddanym ojczyźnie. Kierując się tym przekonaniem, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku postanowiło w szczególny sposób uczcić pamięć o tym bardzo zdolnym i płodnym artystycznie „Polaku z wyboru” – jak o sobie mawiał. W tym celu przeprowadzono konkurs kompozytorski na utwór wokalny do tekstów Mariana Hemara, popularyzujący nieco zapomniane, a niezwykle piękne i inspirujące utwory liryczne poety. Spośród wielu zgłoszeń studentów i absolwentów polskich akademii muzycznych wyłoniono trzech laureatów: Agnieszkę Zimny, Dawida Ludkiewicza i Piotra Pudełko, którzy opracowali melodie do wierszy Modlitwa, Rozmowa z żołnierzem i Testament Chopina.

Konkurs stanowił część większego projektu, którym jest płyta z muzyką do słów Mariana Hemara. Znajduje się na niej 17 najlepszych utworów artysty wyselekcjonowanych z jego bogatego dorobku. W opracowanie aranżacji muzycznych zaangażowano studentów, absolwentów i wykładowców Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którzy pracowali pod czujnym okiem prodziekana Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki as. mgr. Kamila Cieślika. Do wykonania utworów wybrano Orkiestrę Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod batutą prof. Wojciecha Józefa Rajskiego, zespół Art’n’Voices oraz solistów Martę Burdynowicz, Marię Malinowską, Karola Drozda i Jakuba Kornackiego.

Hanna Mik-Samól

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o płycie: https://muzeum1939.pl/ 

Koncert upamiętniający 100. rocznicę III Powstania Śląskiego

FOPodczas koncertu 7 maja 2021 o godz. 19.00, upamiętniającego 100. rocznicę III Powstania Śląskiego, Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza wykona III Symfonię Symfonię Pieśni Żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego z udziałem sopranistki Katarzyny Trylnik.

Tym wzruszającym utworem na sopran i orkiestrę zostanie oddany hołd powstańcom walczącym o przyłączenie Górnego Śląska do nowopowstałej Polski oraz wszystkim Ślązakom poległym w tym konflikcie. Rocznica III Powstania Śląskiego jest okazją do refleksji nad historią Śląska, a także przypomnieniem o wielokulturowości tego regionu, który pomimo trudnej i bolesnej przeszłości, w kulturowej różnorodności odnalazł swoją siłę i bogactwo.

III Symfonia nazwana Symfonią pieśni żałosnych na sopran solo i orkiestrę op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego w różnych kontekstach wymieniana jest często jako jedno z najoryginalniejszych arcydzieł muzyki XX wieku. „3. Symfonię pisałem od 30 października do 30 grudnia 1976 na zamówienie rozgłośni Südwestfunk w Baden-Baden. Prawykonanie odbyło się 4 kwietnia 1977 w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej. Śpiewała Stefania Woytowicz, grała Orkiestra Symfoniczna rozgłośni Südwestfunk pod dyrekcją Erneta Boura. Symfonia składa się z trzech pieśni. Pierwsza – najdłuższa (ok. 27 minut) – to ścisły kanon przerwany inwokacją sopranu. W temacie kanonu wykorzystałem fragment pieśni kurpiowskiej ze zbiorów ks. Władysława Skierkowskiego. Pieśń druga – najkrótsza – jest rodzajem lamentacji o prostej budowie ABABC. W pieśni trzeciej zastosowałem wariacyjne opracowanie autentycznej melodii ludowej z Opolskiego, ze zbiorów Adolfa Dygacza”. Tak o tworzeniu III Symfonii pisał jej autor.

Koncert dostępny będzie online na kanale Filharmonii Opolskiej na YouTube od 7 maja 2021.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.opole.pl/