Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Milczenie syren

Milczenie syrenW dniach 22–24 stycznia 2020 roku warszawski Nowy Teatr zaprasza na Milczenie syren – wyjątkowy koncert-film-performans. W programie m.in. Kaija Saariaho, Tomasz Sikorski, Philip Glass i Jimi Hendrix.

Autor scenariusza i programu – Michał Pepol – tak opisuje spektakl: „Śpiew stanowi o sile syren, a praca z dźwiękiem pod ich urokiem to perwersyjne marzenie niejednego muzyka. Sam chciałbym posiąść syrenią moc i zawsze umieć uwodzić publiczność. Wymagałoby to jednak bezwarunkowego otwarcia się na ciemne strony własnej podświadomości. Spotkanie z syreną to spotkanie z sobą samym, z najbardziej czułym i delikatnym, a jednocześnie podlegającym autocenzurze fragmentem własnego, schowanego ja. Niech więc to będzie koncert-wyzwolenie: z jarzma konwencji, gatunków, przyzwyczajeń czy oczekiwań. Niech to będzie koncert-hybryda, tak jak hybrydą jest syrena. Patrzmy syrenie w oczy i słuchajmy jej. Słuchając jej, słuchajmy siebie. Dajmy się uwieść polifonii głosów człowieka, wiolonczel, mieszkańców oceanu. Niech Saariaho wciągnie w wir i rzuci urok, niech Kafka sprawi, iż syreny zamilkną, niech Sikorski zrekonstruuje ich melancholijną pieśń, niech Hendrix omami nas i wessie pod wodę, niech Schubert zmieni syrenie płeć, niech Glass skaże na dryfowanie, a Buckley niech udowodni, że nie da uchronić się przed syrenami”.

Wiolonczelista Michał Pepol weźmie udział w koncercie również jako jeden z wykonawców wraz z Magdaleną Cielecką. Projekt powstał z inspiracji wystawą „Syrena herbem twym zwodnicza” na zamówienie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Informacja o biletach – na stronie https://nowyteatr.org/pl 

Wrocław | Kolędy i pastorałki

NFMW dniach 22–26 stycznia 2020 roku w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce cykl koncertów „Kolędy i pastorałki” w ramach Filharmonii dla Młodych oraz Filharmonii Familijnej. Na estradzie – ponownie monumentalny skład wykonawców!

Na radosne kolędowanie w Narodowym Forum Muzyki zapraszają młodych melomanów najmłodsi wykonawcy – Chór Chłopięcy NFM oraz Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu – oraz NFM Orkiestra Leopoldinum. Styczniowy koncert poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Małgorzata Podzielny – dyrektor artystyczny Chóru Chłopięcego NFM. W roli solistki wystąpi Magdalena Dudek (sopran).

Zabrzmią pełne świątecznego klimatu utwory przeznaczone na chór dziecięcy z towarzyszeniem orkiestry w opracowaniu K. Grzeszczaka, A. Miśkiewicza, J. Kowalewskiego, M. Ziółkowskiego, A. Cieślaka i D. Samerdaka. Wśród prezentowanych utworów młodzi słuchacze rozpoznają chętnie śpiewane w polskich domach kolędy i pastorałki. Spotkanie to będzie nie tylko okazją do wspólnego śpiewania tradycyjnych pieśni, lecz także lekcją o historii kolędy. Młodzi melomani poznają losy polskiego repertuaru związanego z Bożym Narodzeniem i dowiedzą się, kto zajmował się pisaniem kolęd, kiedy powstały pierwsze pastorałki, a także jaka jest różnica pomiędzy tymi formami. Pieśni urozmaicone zostaną dźwiękami instrumentów perkusyjnych, które dodadzą kompozycjom odpowiedniego nastroju i uroku. Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Kraków | Koncert Uniwersytecki

m22 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w krakowskim Collegium Novum będzie miał miejsce Koncert Uniwersytecki. W interpretacji Messages Quartet usłyszymy polską muzykę kameralną.

Założeniem Messages Quartet jest promocja polskiej muzyki kameralnej, szczególnie tej mniej znanej oraz najnowszej. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, m.in. w Wiedniu, Londynie, Sao Paulo czy Moskwie. Działalność Messages Quartet docenił Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zespół został laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu w 2017 roku nakładem firmy fonograficznej DUX została wydana debiutancka ich płyta zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa.

Repertuar kwartetu obejmuje dzieła twórców polskich – m.in.: Laksa, Panufnika, Weinberga, Szymanowskiego, Moniuszki, Bacewicz – oraz światowe arcydzieła literatury kwartetowej. Zespół dokonał również wielu prawykonań, zarówno kompozytorów polskich, jak i twórców zagranicznych. Kwartet prezentuje wszechstronny i nowatorski repertuar w ramach serii koncertów kameralnych w NOSPR w Katowicach, a także współpracuje z Wydziałem Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, czego efektem są kolejne kwartetowe premiery rodzimych twórców młodego pokolenia. Podczas najbliższego koncertu w Krakowie Messages Quartet wykona Kwartet smyczkowy Stanisława Moniuszki, Tryptyk na kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana oraz III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8615-KONCERT_UNIWERSYTECKI.html 

Kielce | „Scena dla Muzyki Polskiej”

FS21 stycznia 2020 roku o godz.18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w ramach nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej”, przeznaczonego dla polskich artystów wykonawców, odbędzie się recital fortepianowy Piotra Sałajczyka.

Pianista jest laureatem nagrody „Fryderyk” oraz nagrody „Orfeusz”, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”. Nominowany do „Paszportów Polityki” „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”. Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, której jest absolwentem. W kręgu jego zainteresowań pozostaje muzyka najnowsza, jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu. W 2017 ukazał się czteropłytowy album zawierający komplet dzieł fortepianowych J. Zarębskiego w wykonaniu Sałajczyka. Rok później pianista podjął się rejestracji wszystkich dzieł W. Żeleńskiego.

W programie recitalu w Kielcach znajdą się utwory Franciszka Lessla, Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego, Mieczysława Wajnberga i Władysława Szpilmana. Na początku zabrzmi Sonata Franciszka Lessla, polskiego kompozytora i pianisty, żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku, ucznia samego Josepha Haydna, oraz Wielki Polonez Zarębskiego – wirtuozowskie wyzwanie dla pianisty. Kolejnym dziełem będą Wariacje op. 62 Żeleńskiego – utwór liryczny, z pięknym, ciemnej barwy tematem, przywodzący na myśl twórców młodopolskich. „Kulminacją mojego recitalu uczyniłem II Sonatę Wajnberga, dzieło młodzieńcze, lecz dojrzałe, pełne pasji i niepokoju” – zaznaczył zafascynowany postacią Wajnberga Piotr Sałajczyk. Na zakończenie usłyszymy trzy miniatury Życie maszyn, które są „emanacją ducha zmieniającego się świata początku XX wieku”. Temat utworu nawiązuje do lat międzywojennych i fascynacji kompozytorów (i nie tylko) życiem stalowych maszyn.

Więcej – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_21.01.20.html 

Nie żyje Jerzy Kaszycki

KaszyckiW wieku 93 lat w Krakowie zmarł Jerzy Kaszycki – pianista, kompozytor, reżyser dźwięku i wizji, pedagog, członek Związku Kompozytorów Polskich i honorowy członek Towarzystwa Muzyczno-Artystycznego Sfogato w Krakowie. Nabożeństwo żałobne przy Zmarłym odprawione zostanie 21 stycznia 2020 r. o godz. 13.40 w kaplicy na Cmentarzu Batowickim przy ul. Reduta, po czym nastąpi odprowadzenie Zmarłego na miejsce wiecznego spoczynku.

Jerzy Kaszycki był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie (obecnie Akademia Muzyczna w Krakowie): grę na fortepianie studiował w klasie Jana Hoffmana i Sergiusza Nadgryzowskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza.

W ciągu wielu lat związany był z Telewizją Kraków: kierował redakcją programów muzycznych, był redaktorem dokumentalistą w krakowskiej Telewizji. Pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Groteska w Krakowie, a także wykładał instrumentację w krakowskiej PWSM. Napisał muzykę do ok. 75 spektakli, współpracując głównie ze scenami krakowskimi i takimi znanymi reżyserami, jak Mieczysław Kotlarczyk, Andrzej Wajda, Krystyna Skuszanka, Jerzy Krasowski. Zdobył popularność również jako autor piosenek estradowych.

Otrzymał Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi, Odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”, Złotą Odznakę miasta Krakowa, Odznakę Honorową Polskiego Radia i Telewizji. Był członkiem Zarządu Oddziału Krakowskiego Związku Kompozytorów Polskich, a także honorowym członkiem Towarzystwa Muzyczno-Artystycznego Sfogato w Krakowie.

Cześć Jego pamięci!

Chełmno | XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek 2020

ChelmnoStowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie zaprasza miłośników pięknych kolęd i pastorałek 18 stycznia 2020 roku do Auli Zespołu Szkół nr 1 w Chełmnie (ul. Dominikańska 35) na XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek.

Celem Konkursu jest prezentacja dorobku artystycznego chórów i zespołów wokalnych, pobudzanie zainteresowania muzyką chóralną, popularyzacja wartościowych artystycznie kolęd i pastorałek, konfrontacja osiągnięć, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie współpracy pomiędzy chórami i dyrygentami. Chóry w czasie przesłuchań konkursowych będzie oceniać Jury w składzie: prof. zw. dr hab. Bernard Mendlik – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (przewodniczący), prof. UAM dr hab. Andrzej Ryłko – Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr hab. Michał Kozorys – Akademia Muzyczna w Gdańsku, mgr Michał Rajewski – Dyrektor Artystyczny Konkursu. Do udziału w Konkursie zgłosiło się 24 zespoły! W obowiązkowym programie konkursowym znalazły się utwory polskich kompozytorów. Najlepszy chór biorący udział w Konkursie otrzyma Grand Prix w wysokości 2000 zł. Jury przewidziało również nagrodę specjalną dla Najlepszego Dyrygenta. Zdobywcy poszczególnych pasm otrzymają puchary lub nagrody rzeczowe.

W ramach Konkursu odbędą się przemarsz chórów do Bramy Grudziądzkiej i kolędowanie chórów przy żłóbku w Bramie Grudziądzkiej. Konkurs zakończy uroczysta Msza Święta po której nastąpi ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Og%C3%B3lnopolski-Konkurs-Kol%C4%99d-i-Pastora%C5%82ek-w-Che%C5%82mnie-1790576574517934/ 

Wrocław | Pieśni i poematy Mieczysława Karłowicza

NFM18 stycznia 2020 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki Małgorzata Walewska – jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek operowych – wykona pieśni Mieczysława Karłowicza w orkiestracji Piotra Mossa. Artystce towarzyszyć będzie orkiestra symfoniczna pod batutą Runego Bergmanna.

W pieśniach Karłowicz podejmował często tematykę tęsknoty i niespełnienia, przenika je młodopolski nastrój melancholii. Pisane były na głos i fortepian, styczniowy koncert będzie więc świetną okazją do poznania ich orkiestrowych wersji.

Trzon dorobku Mieczysława Karłowicza stanowią utwory symfoniczne. Czwarty z poematów symfonicznych kompozytora, Stanisław i Anna Oświecimowie, powstał pod wpływem obrazu namalowanego przez Stanisława Bergmana. Historia nieszczęśliwej, kazirodczej relacji tytułowego rodzeństwa silnie poruszyła kompozytora, odpowiadała też estetyce epoki, lubującej się w duchowych udrękach i nieszczęśliwych miłościach. Podobnie kształtuje się tematyka ostatniego, nieukończonego już przez Karłowicza poematu – Epizodu na maskaradzie. Zgodnie z relacją dyrygenta i kompozytora Grzegorza Fitelberga, który dokończył dzieło po śmierci kolegi, jego treścią jest niespodziewane spotkanie niegdysiejszych kochanków podczas balu. Reprezentują ich dwa tematy muzyczne – przebojowy temat reprezentujący mężczyznę oraz zmysłowy i odrobinę melancholijny temat kobiety. Utwór kończy się w nastroju smutku i rezygnacji.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7332 

Jakub Józef Orliński laureatem „Paszportów Polityki” w kategorii „Muzyka poważna”

Paszporty_1914 stycznia 2020 roku w Teatrze Polskim w Warszawie po raz 27. wręczone zostały doroczne nagrody kulturalne tygodnika „Polityka”. Na liście tegorocznych nominowanych, których zgłosili krytycy i akademicy zajmujący się teatrem, sztuką filmową, literaturą, sztukami wizualnymi, muzyką i kultura cyfrową, znalazło się troje artystów, reprezentujących muzykę poważną: Krystian Lada, Jakub Józef Orliński i Martyna Pastuszka.

„Paszport Polityki” otrzymał Jakub Józef Orliński „za niepospolitą umiejętność poruszania emocji w interpretacjach muzyki dawnej. Za piękny głos, charyzmę estradową, pracowitość, ambitne kształtowanie repertuaru i pokorę wobec muzyki”.

Jakub Józef Orliński (ur. 1990 r.) – urodzony w Warszawie kontratenor, studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, uczęszczał do Akademii Operowej przy Operze Narodowej, a studia podyplomowe odbył w nowojorskiej The Juilliard School of Music. Ostatnie lata to dla niego pasmo sukcesów – nagród i występów na wielkich scenach – ukoronowanych tytułem Młodego Artysty Roku brytyjskiego „Gramophone” oraz Koryfeusza Muzyki Polskiej. Prestiżowy „New Yorker” poświęcił polskiemu śpiewakowi wielostronicowy materiał, z zainteresowaniem spotkała się też najnowsza płyta Facce d’amore, nagrana ponownie z zespołem Il Pomo d’Oro, tym razem jednak poświęcona muzyce świeckiej. Album potwierdził jego nieprzeciętny talent i wyjątkowy głos.

Źródło: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/paszporty/1938106,1,muzyka-powazna-jakub-jozef-orlinski-laureatem-paszportow-polityki.read 

Szczecin | Karłowicz w interpretacji Bergmanna

KarlowiczFilharmonia Szczecińska kontynuuje wykonanie wszystkich dzieł patrona tej instytucji. Kolejny koncert z cyklu „Grandioso” odbędzie się 17 stycznia 2020 roku o godz. 19:00. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna zaprezentuje takie utwory Mieczysława Karłowicza, jak Serenada na orkiestrę smyczkową, Epizod na maskaradzie oraz Stanisław i Anna Oświecimowie.

Mieczysław Karłowicz ze względu na swój nowatorski na owe czasy język muzyczny należy do plejady najwybitniejszych polskich kompozytorów. Utwory przeszyte klimatem Młodej Polski cofają nas w czasie o ponad sto lat, kiedy nastał fin de siècle. W polskiej muzyce pojawiła się forma poematu symfonicznego.

„Gdy ludzkość stanie na dość wysokim poziomie estetycznym, będzie musiała oddać cześć przynależną i pierwszeństwo muzyce czystej, uniezależnionej od okowów poezji, która bądź co bądź, jako sztuka bardziej konkretna, gwałtem wstrzymuje muzykę w punkcie, do którego sama zdolna jest dolecieć. Może muzyka wyżej nie potrafi się wzbić niż poezja, z pewnością jednak może polecieć gdzie indziej, w innym kierunku. Myśli powyższe skłoniły mię od dawna do zaprzysiężenia wierności tej muzyce orkiestrowej, uniezależnionej od poezji i szczegółowego programu”.

W kontekście tych słów Karłowicza niektórych dziwi programowość jego utworów. Cały czas pojawiają się opracowania, w których twierdzi się, że kompozytor przeczy nimi swoim tezom. Sam Karłowicz wskazuje, iż kluczem do odczytania jego utworów jest wysoki poziom estetyczny, o którym wspomina. A zatem nie programowość i nie liryczność, tak silnie podkreślane w muzyce poprzedniej epoki. Czy dzisiaj jesteśmy w stanie już docenić czystą muzykę?

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1204-KARLOWICZ__Bergmann