Polmic - FB

aktualności

Tarnowskie Góry | Interdyscyplinarny cykl artystyczno-naukowy „Muzyka w obrazie. Obraz w dźwięku”

CWMK„Muzyka w obrazie. Obraz w dźwięku” to cykl koncertów, warsztatów oraz wykładów promujących muzykę współczesną, organizowany przez Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej od 12 lipca do 22 listopada 2020 roku w Pałacu w Rybnej.

W ramach cyklu zaprezentowane zostaną utwory muzyczne inspirowane malarstwem, literaturą, matematyką, architekturą, materią przemysłową i bogactwem regionu śląskiego. Odbędą się również prawykonania utworów na klawesyn Philipa Czaplowskiego, Sławomira Kaczorowskiego, Tomasza Kamieniaka, Dominika Lasoty, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Adama Wesołowskiego. We wrześniu planowana jest także premierowa projekcja filmu Macieja Jarolima Świat widziany dźwiękami oraz spotkanie z twórcami tej produkcji.

Do udziału w cyklu zostali zaproszeni cenieni artyści i naukowcy: prof. Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz, dr hab. Beata Warykiewicz-Siwy i dr hab. Piotr Kopiński (wykładowcy Akademii Muzycznej w Katowicach), prof. dr hab. inż. Krzysztof Kluszczyński z Politechniki Krakowskiej, klawesynistki Hanna Balcerzak i Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, muzykolog Piotr Oczkowski oraz reżyser dźwięku Krzysztof Sztekmiler (Akademia Muzyczna w Łodzi).

Koncert inauguracyjny pt. „Kiedy muzyka staje się obrazem” z towarzyszącą wystawą partytur graficznych będzie miał miejsce 12 lipca o godz. 18.00. O godz. 12.00 odbędą się również warsztaty dla dzieci i młodzieży pt. „Grafika muzyczna”, prowadzone przez dr. hab. Piotra Kopińskiego.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/ 

Miejsca Wspólne. Wirtualny Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej

Miejsca wspolne11 lipca rusza internetowy ekwiwalent festiwalu muzycznego, w którym można uczestniczyć do września 2020 roku. U jego podstaw leży idea stworzenia „miejsca wspólnego”, w którym będziemy mogli słuchać mniej lub bardziej znanych współczesnych polskich utworów, poznawać twórczość polskich kompozytorów i kompozytorek oraz odkrywać młodych polskich wykonawców – wszystko to połączone kluczem toposów, loci communes, miejsc wspólnych: miłości, śmierci, natury, rytuału, snu, labiryntu, baśni, przeszłości i przyszłości.

W trakcie trzech miesięcy na stronie internetowej http://miejscawspolnefestiwal.pl/  opublikowanych zostanie dziewięć wirtualnych koncertów, zaprojektowanych z wykorzystaniem istniejących oraz wciąż pojawiających się w sieci nagrań współczesnych kompozycji. Każdemu z nich towarzyszyć będzie autorski esej programowy, poruszający istotne dla wybranych utworów wątki, co pomoże głębiej zrozumieć i przeżywać muzykę. Założenia programowe to „3x Polska”: przekrojowe spojrzenie na polskich twórców muzyki współczesnej – od klasyków XX wieku po najmłodsze pokolenie; wydobycie twórczości kobiet kompozytorek oraz tylko polscy wykonawcy – zespoły i soliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. W ramach wydarzenia odbędą się Warsztaty Krytyki Muzycznej.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie internetowej: http://miejscawspolnefestiwal.pl/ 

Warszawa | XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”

OADo 20 września 2020 roku potrwa XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, zaliczany do czołowych warszawskich festiwali i najważniejszych festiwali organowych w Europie. Koncerty festiwalowe odbywają się przez trzy letnie miesiące w niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana.

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Na chórze kościoła jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule – zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentację muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”. Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia i prezesem fundacji muzyki sakralnej.

Międzynarodowy Festiwal każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. W tym roku w warszawskiej świątyni wystąpią Piotr Rachoń, Przemysław Kapituła, Ignacio Ribas Taléns, Donato Giupponi, Fabio Ciofini, Józef Kotowicz, Jean-Christophe Geiser, Ennio Cominetti, Hans Ole Thers, Stefan Kagl i Andrea Trovato, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. W programie koncertów znalazły się również utwory polskich kompozytorów: Karola Kurpińskiego, Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

W tym roku nagroda Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski (dawniej nagroda Prymasa Polski) „Srebrna Piszczałka” zostanie wręczona 13 września podczas koncertu Stefana Kagla z Niemiec. Nagroda ta co roku była przyznawana podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej. W tym roku z powodu epidemii wydarzenie nie odbyło się. Dlatego nagroda za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce zostanie wyjątkowo wręczona podczas Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://kapitula.org/ 

Kraków | Krakowska Akademia Muzyczna z cyklem koncertów w ICE Kraków Congress Centre

Gra w klasyke„Gra w klasykę” to nowy cykl koncertów Akademii Muzycznej w Krakowie i Krakowskiego Biura Festiwalowego, który potrwa do 13 września 2020 roku. Utalentowani młodzi artyści i wykładowcy krakowskiej uczelni muzycznej. Nowoczesna przestrzeń Sali Audytoryjnej ICE Kraków, a w repertuarze między innymi Chopin, Schubert, Szymanowski, Rachmaninow i Prokofiew.

W Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpią artyści, którzy swoją grą poprowadzą nas w najpiękniejszy świat dźwięków, gdzie muzyka staje się najwyższą wartością piękna. W ramach cyklu „Gra w klasykę” usłyszymy solistów oraz zespoły kameralne złożone ze studentów, doktorantów i wykładowców Akademii Muzycznej w Krakowie, którzy zaprezentują dzieła od czasów baroku do współczesności. W programie cyklu koncertowego znalazły się m. in. utwory Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wandy Landowskiej, Karola Szymanowskiego, Romana Statkowskiego, Ludomira Różyckiego, Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra, Józefa Świdra i Wojciecha Kilara.

Muzyków związanych z Krakowem zobaczy szerokie grono odbiorców – zrealizowane wydarzenia będą dostępne online przez długi czas. Wszystkie odsłony cyklu koncertowego zostaną udostępnione na profilach Facebookowych organizatorów wydarzenia.

Szczegółowy program – na stronie http://icekrakow.pl/ 

Stanowisko ZKP w sprawie opłaty reprograficznej od smartfonów

Karta wolności w sieciWarszawa, 3 lipca 2020

LIST OTWARTY

W związku z ogłoszeniem przez Pana Prezydenta RP Andrzeja Dudę „Karty wolności w sieci” Związek Kompozytorów Polskich przedstawia stanowisko w sprawie punktu piątego tej Karty „Nie dla podatku od smartfonów”.

1. Środki pozyskane z opłaty reprograficznej poszerzonej o smartfony są przeznaczone w części na rekompensatę dla twórców utworów ściąganych na smartfony przez ich użytkowników, w części zaś zasilą fundusz emerytalny dla artystów, którzy nie są objęci systemem emerytalnym ZUS. Warto dodać, że są to najczęściej osoby o niskich i zazwyczaj sporadycznych dochodach.

2. Środowiska artystyczne walczą o dołączenie smartfonów do istniejącej listy urządzeń objętych opłatą reprograficzną od lat. W ostatnim czasie zakończone zostały pomyślnie prace nad przygotowaniem odpowiednich przepisów. Prace te prowadzone były w bliskiej współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które od lat deklaruje pełne wsparcie dla realizacji postulatów środowisk twórczych i artystycznych w sprawie wprowadzenia smartfonów na listę urządzeń objętych opłatą reprograficzną.

Związek Kompozytorów Polskich apeluje do Pana Prezydenta RP Andrzeja Dudy o wycofanie się z ewentualnego zamiaru zablokowania odpowiednich przepisów dotyczących omawianej sprawy.

Mieczysław Kominek, Prezes Związku Kompozytorów Polskich

Biblioteka ZKP – POLMIC otrzymała status biblioteki naukowej!

POLMICBiblioteka-Fonoteka Związku Kompozytorów Polskich – Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC otrzymała status biblioteki naukowej.

Wiceprezes Rady Ministrów, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński na podstawie rozporządzenia z dnia 2 kwietnia 2012 roku w sprawie sposobu i trybu zaliczania bibliotek do niektórych bibliotek naukowych oraz ustalenia ich wykazu (Dz. U. z 2016 r. poz. 137, z późn. zm.) zaliczył do bibliotek naukowych Bibliotekę-Fonotekę Związku Kompozytorów Polskich – Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wniosek o zaliczenie do bibliotek naukowych został wcześniej pozytywnie zaopiniowany przez Krajową Radę Biblioteczną.

Obecnie w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia MKiDN zostały umieszczone 33 biblioteki zaliczone do bibliotek naukowych w całym kraju.

Lista bibliotek dostępna jest na stronie: https://www.bn.org.pl/index.php/aktualnosci/4025-polskie-centrum-informacji-muzycznej-polmic-biblioteka-fonoteka-zwiazku-kompozytorow-polskich-zaliczona-do-bibliotek-naukowych.html 

Lublin | „Czas to Miłość” – recital wokalny Małgorzaty Grzegorzewicz-Rodek

FLRecital wokalny Małgorzaty Grzegorzewicz-Rodek z cyklu „Czas to Miłość” – w hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji” odbędzie się 11 lipca 2020 roku o godz. 17.00 w Kaplicy Muzeum Zamoyskich w Kozłówce.

Koncert wypełni muzyka różnych epok, stylów i gatunków muzycznych w interpretacji sopranistki Małgorzaty Grzegorzewicz-Rodek i pianisty Tomasza Krawczyka. Usłyszymy między innymi utwory religijne epoki baroku Johanna Sebastiana Bacha i Antonia Vivaldiego, czy kompozytorów polskich – Damiana Stachowicza i Marcina Józefa Żebrowskiego. Epokę klasycyzmu reprezentować będzie fragment motetu Exultate, jubilate KV 165 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Zabrzmią romantyczne kompozycje Józefa Wieniawskiego, Stanisława Moniuszki, Césara Francka, a także Mieczysława Karłowicza, związanego z grupą twórców zwaną „Młodą Polską”.

Całość koncertu dopełnią utwory fortepianowe Fryderyka Chopina, między innymi wspaniały Polonez As-dur op. 53 zwany „Heroicznym”. Podtytuł kompozycji pochodzi od muzy Chopina – George Sand. Polonez został skomponowany w 1842 roku i należy do jednych z najważniejszych dzieł repertuaru fortepianowego. Przez krytyków nazywany był najdoskonalszym dziełem w historii gatunku. Oprócz twórczości fortepianowej Chopina zabrzmią utwory Ignacego Jana Paderewskiego.

Wstęp na koncert jest wolny. Obowiązuje rezerwacja miejsc oraz wypełnienie i przyniesienie ze sobą na dany koncert oświadczenia dotyczącego stanu epidemiologicznego. Wynika to z wytycznych MKiDN.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie https://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d812,recital_wokalny_malgorzata_grzegorzewicz-rodek.html 

Katowice | Chór Polskiego Radia prawykona online najnowszy utwór Pawła Mykietyna

NOSPRPodczas koncertu online z cyklu „Chór Polskiego Radia – dedykacje muzyczne” w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 10 lipca 2020 roku o godz. 19.30 nastąpi prawykonanie najnowszego utworu Pawła Mykietyna Chorał i kanon.

Sezon 2019 / 2020 był inny od wszystkich, więc i lato będzie inne. Chociaż oficjalne zakończenie sezonu koncertowego już za nami, w siedzibie NOSPR odbędą się koncerty wakacyjne.

W wykonaniu Chóru Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej usłyszymy Lux aeterna Pawła Szymańskiego na 24 śpiewaków i instrumenty, Friede auf Erden op. 13 Arnolda Schönberga, Da pacem Domine Arvo Pärta i Requiem Herberta Howellsa. Po raz pierwszy w wykonaniu muzyków zabrzmi Chorał i kanon Pawła Mykietyna do słów Leyli Daryoush. Paweł Mykietyn to jeden z najważniejszych polskich kompozytorów ostatnich dwóch dekad. Każde jego nowe dzieło ściąga na siebie uwagę świata kultury, nie tylko w skali ogólnopolskiej, ale także międzynarodowej. Prawykonania utworów Mykietyna to bez dwóch zdań znaczące wydarzenia muzyczne i pozycja obowiązkowa w kalendarzu melomana.

Udział w koncercie wezmą również instrumentaliści Orkiestry Muzyki Nowej.

Koncert odbędzie się bez udziału publiczności, zapraszamy jednak do śledzenia transmisji na żywo tego wydarzenia. Link do transmisji opublikowany zostanie 10 lipca.

Dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-online-chor-polskiego-radia 

VII Festiwal „Muzyka na Warmii i Żuławach"

EOKSą różne powody, aby odwiedzić Warmię i Żuławy w lipcu tego roku. Piękne krajobrazy, unikatowe zabytki, gościnni mieszkańcy etc. Dla melomanów najważniejszy jest jeden – Festiwal „Muzyka na Warmii i Żuławach”, który odbędzie się w dniach 9–10 lipca 2020 roku. Już po raz siódmy spotkamy się w gotyckich kościołach regionu, aby wysłuchać smyczkowych dźwięków Polski i świata. Zadba o to, jak zawsze, Elbląska Orkiestra Kameralna, pod batutą maestro Michała Krężlewskiego.

W ramach festiwalowych koncertów pasłęcki Kościół pw. św. Bartłomieja i elbląska Katedra pw. św. Mikołaja wypełnią się dźwiękami z różnych krain i różnych okresów. Miłośników muzyki czeka spotkanie z Romansem nr 2 op. 50 Ludwiga van Beethovena, a także Koncertem na dwoje skrzypiec d-moll Johanna Sebastiana Bacha. O kim myślał Beethoven, tworząc swój Romans? Czy Koncert na dwoje skrzypiec to dialog, czy raczej rywalizacja między instrumentami? Odpowiedzi na te pytania padną niebawem.

Nie zabraknie też utworów współczesnych, a dokładniej Hombark Concerto Sławomira Czarneckiego. Wielbicieli kultury Półwyspu Iberyjskiego ucieszy natomiast kompozycja Pabla Sarasatego Navarra op. 33. Co więcej, w tym roku melomani ujrzą muzyków elbląskiej orkiestry w podwójnej roli: na scenie wystąpi zespół, a także muzycy EOK jako soliści.

Wszystkie koncerty odbędą się w rygorze sanitarnym, zgodnie ze wskazaniami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Wstęp na koncerty jest wolny!

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://eok.elblag.eu/