Polmic - FB

aktualności

Filharmonia Śląska świętuje w twoim domu

FSFilharmonia Śląska mimo przeciwieństw świętuje w tym roku swój jubileusz. 26 maja 2020, dokładnie w 75. rocznicę pierwszego koncertu, który zabrzmiał w filharmonicznej sali, będzie można przeżyć to wielkie święto i uczestniczyć w nim bez wychodzenia z domu. Mimo nietypowej formy online urodziny instytucji będą wydarzeniem niezwykle hucznym.

Filharmonicy zapraszają do spędzenia z nimi niemal całego dnia. Każda kolejna odsłona wspólnego spotkania pokaże inne aspekty muzycznego życia. Dzięki transmisjom na żywo na Facebooku oraz YouTube każdy z widzów będzie miał możliwość wniknięcia w najgłębsze zakamarki budynku oraz dowiedzieć się tego, co filharmonikom śląskim w duszy gra. Studio jubileuszowe poprowadzi nas przez rozmaite tematy ubarwione opowieściami, anegdotami oraz wypowiedziami wielkich gwiazd. Podczas rozmów na żywo melomani będą mogli reagować, zadawać pytania i być częścią tego, co będzie się działo na ich ekranach. I choć Wielka Gala Jubileuszowa została przeniesiona, artyści, którzy mieli na niej wystąpić – Leszek Możdżer, Katarzyna Hołysz, Małgorzata Walewska, Andrzej Lampert i Aleksander Teliga – także pojawią się na Facebooku, by złożyć życzenia Jubilatce.

Podczas święta Filharmonii nie może zabraknąć jej zespołów, dlatego obie orkiestry oraz chór zostaną przybliżone widzom oraz zaprezentowane zostaną fragmenty koncertów z ich udziałem. Muzyka towarzyszyć będzie uczestnikom cały czas, a o godz. 19:00 rozpocznie się koncert online, który premierowo zaprezentuje nagrania dzieł Witolda Friemanna, Johanna Sebastiana Bacha oraz Ludwiga van Beethovena. Taka uroczystość nie może się obyć bez Fanfary. Specjalnie na tę okoliczność Adam Wesołowski – dyrektor Filharmonii Śląskiej – skomponował 75-sekundowy utwór, którego prawykonaniem rozpocznie się finałowy koncert.

W ciągu wspólnie spędzonego dnia widzowie poznają nieco historii, zanurzą się we wspomnieniach i dowiedzą się co nieco o tym, co będzie – bo przecież 76. sezon już za pasem!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy harmonogram oraz linki – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/jubileusz-75-lecia-filharmonii-slaskiej-on-line/ 

Koncert online Marcina Koziaka, Aleksandry Kuls-Koziak i Magdaleny Bojanowicz w ramach cyklu koncertów „Oblicza pianistyki”

Oblicza30 maja 2020 roku o godz. 18.00 odbędzie się koncert kameralny online w wykonaniu Marcina Koziaka (fortepian), Aleksandry Kuls-Koziak (skrzypce) i Magdaleny Bojanowicz (wiolonczela), który organizuje Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów wspólnie z Filharmonią Krakowską, Fundacją Pro Musica Bona i PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie.

Przedsięwzięcie odbędzie się w ramach cyklu „Oblicza pianistyki” – serii koncertów absolwentów prof. Stefana Wojtasa. Projekt jest dwuletnią serią koncertową prezentującą różne oblicza pianistyki – od gry solowej po kameralistykę w różnorodnych składach. Wykonawcami są jedenaścioro wychowanków Profesora. Towarzyszą im zaproszeni goście, znani polscy instrumentaliści. Projekt realizowany jest w ramach Nagrody Województwa Małopolskiego ARS QUAERENDI za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury przyznanej prof. Stefanowi Wojtasowi i dr. Grzegorzowi Mani w kategoriach „Mistrz" i „Uczeń”. Dotychczas odbyły się recitale Szymona Nehringa, Piotra Machnika, oraz koncerty kameralne z udziałem Piotra Lato (klarnet) i Ireneusza Boczka (fortepian), Katarzyny Budnik (altówka) i Grzegorza Mani (fortepian), Moniki Gardoń-Preinl (fortepian), Karola Gajdy (puzon) i Jakuba Urbańczyka (tuba).

Podczas najbliższego koncertu muzycy zaprezentują utwory Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa i Krzysztofa Pendereckiego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Elbląska Orkiestra Kameralna & Mateusz Rusowicz – „Historia, jak z nut”

EOKElbląska Orkiestra Kameralna wkracza w świat online, i to historyczno-muzycznym akcentem. 20 maja 2020 roku o godz. 17.00 rozpoczyna się cykl „Historia, jak z nut", który będzie emitowany na kanale YouTube zespołu i na profilu Facebookowym co dwa tygodnie.

W ramach cyklu Elbląska Orkiestra Kameralna wraz z dyrygentem Mateuszem Rusowiczem przybliży nieznane strony znanych utworów. Nie zabraknie też minikoncertów w wykonaniu muzyków EOK. Cykl zainauguruje uroczysta Orawa Wojciecha Kilara.

Maestro Mateusz Rusowicz był dyrygentem-rezydentem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej w sezonie 2018 / 2019 w ramach programu, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Brał udział w rozmaitych festiwalach, w tym tak znanych, jak „Warszawska jesień” i „Sacrum profanum”. Niekiedy, zamiast batuty, dzierży w swojej dłoni trąbkę lub trąbkę barokową – jako trębacz współpracuje z zespołem muzyki dawnej Il Giardino d'Amore. Jest współzałożycielem zespołu Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym współpracuje do dziś.

Smyczkowe zarażanie na ekranie

EOKKilkadziesiąt metrów kwadratowych, niezbędny dystans między pulpitami i smyczki w ręku – tyle wystarczy Elbląskiej Orkiestrze Kameralnej, aby zarażać muzyką. Instytucja rusza z cyklem koncertów online – początek już 31 maja 2020 o godz. 18:00 na Facebookowym profilu EOK.

Podczas najbliższego koncertu zaprezentowane zostaną dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Romualda Twardowskiego i wielu innych mistrzów partytury.

W ramach cyklu „Elbląska Orkiestra Kameralna zaraża muzyką online” co dwa tygodnie, w niedzielne popołudnia, na Facebooku EOK będą emitowane koncerty z udziałem Orkiestry. Z sali koncertowej Ratusza Staromiejskiego każdorazowo popłyną najpiękniejsze dźwięki Polski, Europy i świata, obejmujące tak muzykę dawnych wieków, jak i muzykę współczesną.

Wystarczy ekran smartfonu, telefonu lub komputera by usłyszeć muzyczne arcydzieła w interpretacji znakomitych polskich artystów.

Tomasz Czapla

Tydzień z Festiwalem Muzyki Filmowej pełen niezapomnianych wrażeń!

FMFSiedem dni wypełnionych koncertami, wspomnieniami i premierowymi recitalami – prawdziwa magia muzyki. Przełom maja i czerwca należał będzie do Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W dniach 26 maja – 1 czerwca 2020 roku odbędzie się 13. edycja Festiwalu online. Razem #zostańmywdomu i oglądajmy na Facebooku FMF oraz słuchajmy na falach RMF Classic.

13. FMF online to koncerty wybrane z pięciu ostatnich lat festiwalu, które po raz pierwszy obejrzymy w Internecie w całości. 26 maja usłyszymy zarejestrowany przed rokiem w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej przy udziale chóru Pro Musica Mundi koncert „Cinema Chorale”. W klimat weekendu wprowadzi nas jeden z najukochańszych koncertów publiczności FMF – „All Is Film Music”, czyli gala 10-lecia festiwalu, w programie której znalazła się m. in. muzyka Jana A.P. Kaczmarka i Abla Korzeniowskiego. Dzień później zaprezentowana zostanie „Międzynarodowa Gala Seriali” z 2015 roku, która będzie wstępem do tego, co czeka nas w przyszłym roku, czyli drugiej TV Series Gala. Ten wieczór spędzimy w towarzystwie utworów z polskich i zagranicznych seriali, w tym muzyki Łukasza Targosza z serialu Wataha i Bartosza Chajdeckiego z serialu Czas honoru. Niedziela przeniesie nas wspomnieniami do 2016 roku na „Galę Muzyki Filmowej: Animacje. Ścieżki dźwiękowe do filmów animowanych” — zarówno pełnometrażowych, krótkometrażowych, jak i telewizyjnych i seriali. A na deser prawdziwy Dzień Dziecka z FMF, czyli „Koncert Disneya: Magia muzyki”.

Ponadto codziennie będą się odbywały premierowe recitale cyklu „LIVE from studio”, w których muzycy z całego świata zagrają wprost z domów i studiów nagraniowych. Przyznane zostaną dwie nagrody: FMF Young Talent Award i Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku 2019.

W trakcie trwania festiwalu na antenie RMF Classic oraz na facebookowych profilach FMF i RMF Classic prezentowane będą też liczne wywiady i ciekawostki. Na radiowych falach, codziennie o 21:00 czeka też na słuchaczy retransmisja koncertów.

Szczegółowy program – na stronie http://fmf.fm/ 

Tydzień Talentów 2020 w niezwykłej odsłonie!

Centrum PaderewskiegoTegoroczny Festiwal Tydzień Talentów, organizowany przez Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, i warsztaty z mistrzami będą transmitowane prosto z Dworku Paderewskiego przez Internet w dniach 17–23 maja 2020 roku.

Tydzień Talentów to wydarzenie zapoczątkowane w 1982 roku przez Tarnowskie Towarzystwo Muzyczne, którego spuściznę w 1990 przejęło Centrum Paderewskiego. Ze względu na trwającą epidemię Centrum Paderewskiego postanowiło jednak nie odwoływać cieszącego się wielką popularnością festiwalu. Dzięki nowoczesnym technologiom melomani będą mogli posłuchać doskonałych artystów bez wychodzenia z domu.

Festiwal zainauguruje 17 maja o godz. 18.00 koncert Janusza Olejniczaka i Tomasza Strahla. Koncertujący na najbardziej prestiżowych estradach świata artyści zaprezentują dzieła Fryderyka Chopina w transkrypcji na wiolonczelę i fortepian autorstwa T. Strahla, J. Olejniczaka, K. Michalika, M. Paderewskiego, utwory Georga Friedricha Händla, Franza Schuberta, a także Melodię op. 8 nr 3 Ignacego Jana Paderewskiego w transkrypcji na wiolonczelę i fortepian T. Strahla.

W finale festiwalu 23 maja o godz. 18.00 odbędzie się natomiast koncert flecisty Łukasza Długosza i pianisty Andrzeja Jungiewicza. Jeden z najwybitniejszych polskich flecistów jest propagatorem muzyki najnowszej, zaangażowanym w poszerzanie i wzbogacanie polskiej literatury fletowej. W interpretacji muzyków usłyszymy więc przede wszystkim kompozycje polskich twórców: Karola Szymanowskiego, Zygmunta Noskowskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Wojciecha Kilara. Zabrzmią także utwory na flet i fortepian Felixa Mendelssohna, Sergiusza Rachmaninowa i Theobalda Böhma.

Światowej sławy artyści-pedagodzy nagrają również cykl warsztatów pianistycznych, wiolonczelowych i fletowych, skierowanych do uczniów szkół muzycznych I i II stopnia, które publikowane będą w Internecie w dniach 18–22 maja.

Emisje wydarzeń dostępne będą na stronie internetowej instytucji i na jej profilach w mediach społecznościowych (Facebook, YouTube).

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020

Warsaw WindPolskie Wydawnictwo Muzyczne i Stowarzyszenie Warsaw Wind Music zapraszają do udziału w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020. To pierwsza edycja międzynarodowego konkursu dla kompozytorów, którego przedmiotem jest napisanie premierowej kompozycji przeznaczonej na koncertową orkiestrę dętą.

Konkurs ma charakter otwarty i skierowany jest do kompozytorów wszystkich narodowości. Prace konkursowe będą oceniane w dwóch kategoriach: międzynarodowej i polskiej. Gala finałowa Konkursu odbędzie się 28 listopada 2020 roku w Warszawie. Dla laureatów przewidziane są atrakcyjne nagrody, m.in. publikacja utworu w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, wykonanie utworu podczas gali finałowej oraz nagrody rzeczowe ufundowane przez PWM. Dla zwycięzcy w kategorii polskiej przewidziana jest nagroda pieniężna w wysokości 4 000 złotych.

Zgłoszenia przez system rejestracji dostępny na stronie internetowej Konkursu przyjmowane są do 30 września 2020 roku.

Oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona jury w składzie: prof. Alicja Gronau – przewodnicząca jury, dr Chris David Westover (USA), dr Ryan Latimer (Wielka Brytania), dr Eunho Chang (Korea Południowa), ppłk Adam Czajkowski, dr Daniel Cichy, Jakub Nikiel, dr Mariusz Dziubek, dr Jarosław Praszczałek (Polska).

Maryla Zając

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz szczegóły Konkursu znajdują się pod adresem www.warsawwinds.pl, a także na facebookowym profilu Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020.

XXVIII Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura

SDKBiuro Organizacyjne XXX Festiwalu im. Adama Didura ogłasza XXVIII Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura dla twórców, którzy do dnia 31 grudnia 2020 nie ukończą 30. roku życia.

Tematem konkursu jest pieśń, aria na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu lub kwartetu smyczkowego. Do Konkursu będą kwalifikowane tylko prace niepublikowane, niewykonywane, nienagrywane i nienagradzane.

W skład Sądu Konkursowego wchodzą: Eugeniusz Knapik, Wojciech Widłak i Wojciech Ziemowit Zych. Ogólna suma nagród wynosi 6 000 złotych. O podziale nagród zadecyduje jury Konkursu.

Prace konkursowe opatrzone godłem z dopiskiem „XXVIII Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura” należy przesłać na adres Sanockiego Domu Kultury (38–500 Sanok, ul. Mickiewicza 24) do 21 sierpnia 2020 roku. Natomiast termin rozstrzygnięcia konkursu upływa 31 sierpnia 2020 roku.

Wręczenie nagród i prawykonanie najlepszej kompozycji nastąpi podczas XXX Festiwalu im. Adama Didura.

Regulamin konkursu znajduje się na stronie www.sdksanok.pl 

Bacewicz i Szostakowicz kameralnie z Karłowicz Quartet

FSzKwartetów dwojga wielkich kompozytorów wysłuchamy 24 maja 2020 roku o godz. 19:00 podczas koncertu online Karłowicz Quartet na kanałach Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w serwisach Facebook i YouTube.

Karłowicz Quartet powstał w 2017 roku. W skład zespołu wchodzą absolwentki najlepszych uczelni artystycznych w Polsce. Swoje doświadczenie kameralne doskonaliły pod kierunkiem wybitnych kameralistów z takich zespołów, jak Royal String Quartet, Scharoun Ensemble, Apollon Musagete Quartett, Kwartet Śląski, Kwartet Wilanów, Alban Berg Quartet, Altenberg Trio. Jako członkinie orkiestry aktywnie uczestniczą w życiu artystycznym Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Podczas najbliższego koncertu zaprezentują utwory Grażyny Bacewicz i Dymitra Szostakowicza.

Grażyna Bacewicz szczególną uwagę poświęciła muzyce na skrzypce oraz inne instrumenty smyczkowe. IV Kwartet smyczkowy to najbardziej znany i najczęściej wykonywany spośród siedmiu kwartetów smyczkowych kompozytorki. Napisany został w 1951 roku na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich, który wystosował do swych członków zaproszenie do wzięcia udziału w konkursie kompozytorskim na kwartet smyczkowy organizowanym w Liège w Belgii. Utwór Bacewicz, przesłany tam pod godłem „1951”, otrzymał pierwszą nagrodę. VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 Dymitra Szostakowicza (1960) ma wyjątkowo osobisty, wręcz autobiograficzny charakter. Dzieło powstało w zaledwie trzy dni, a wielbiciele twórczości kompozytora bez trudu rozpoznają w utworze szereg muzycznych autocytatów z wcześniejszych kompozycji. Jest w tym kwartecie obecny także muzyczny podpis Szostakowicza, czyli dźwięki D-Es-C-H. O samym utworze Szostakowicz pisał w jednym z listów tak: „Rozmyślałem o tym, że jak kiedyś umrę, to nikt chyba nie napisze utworu poświęconego mojej pamięci. Dlatego postanowiłem takowy skomponować. Można by na jego okładce napisać: Poświęcony pamięci autora tego kwartetu”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB