Polmic - FB

aktualności

Inauguracja kampanii Save the Music Fundacji MEAKULTURA

Save the Music27 stycznia 2016 roku o godz. 12.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie ( ul. Fredry 8) odbędzie się konferencja prasowa, a jednocześnie inauguracja kampanii społecznej Save the Music. Jej celem jest wspieranie dobrej muzyki przy współudziale mody oraz sztuk wizualnych.

Organizatorzy pragną przybliżyć sylwetki genialnych artystów, a także promować wartościową muzykę, bez względu na jej gatunek. Działania z tym związane odbywać się będą na wielu płaszczyznach – od tworzenia prac artystycznych, kolekcji ubrań, poprzez publikowanie artykułów, aż po organizację imprez kulturalnych. W ramach kampanii odbędzie się szereg wydarzeń takich jak: wernisaże, koncerty, pokazy mody. Kupując unikatowe ubrania, będzie można wesprzeć działania Fundacji MEAKULTURA.

W pierwszej odsłonie kampanii zostaną zaprezentowane ubrania projektu Kingi Król z charakterystycznymi grafikami autorstwa Maxa Skorwidera. W kolekcji nie zabraknie wizerunków artystów doskonale nam znanych: Fryderyka Chopina, Ludwiga van Beethovena czy Franka Sinatry, a także tych, których warto pamiętać: Astora Piazzolli, Sida Viciousa czy Enrica Caruso.

Niewątpliwą atrakcją konferencji, oprócz premierowej kolekcji, będzie wystawa plakatów Maxa Skorwidera zatytułowana Muzyka wiodąca lud na barykady. Autor stworzył serię grafik zadedykowanych słynnym muzykom doby PRL-u i ich utworom, a także artystycznym wydarzeniom tamtych czasów. Tym samym Save the Music oddaje swoisty hołd twórcom, którzy wywarli wpływ na rozwój kultury muzycznej w Polsce okresu komunizmu, kiedy kreatywność i bunt stanowiły istotny język ekspresji.

Kampania Save the Music kierowana jest przede wszystkim do młodych ludzi oraz do wszystkich miłośników muzyki, mody, sztuk wizualnych. Jej edukacyjny aspekt ma szansę odcisnąć swój ślad w sposobie myślenia o kulturze muzycznej. Akcje wspierają znani przedstawiciele świata kultury i sztuki, którzy zgodzili się być jej Ambasadorami.

Oficjalna strona kampanii: www.savethemusic.eu

Patronat medialny nad kampanią objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

90-lecie Polskiego Związku Chórów i Orkiestr

Jubileuszowy koncert kolędJubileuszowy Koncert Kolęd z okazji 90-lecia Polskiego Związku Chórów i Orkiestr odbędzie się 24 stycznia 2016 roku o godz. 16.00 w Kościele Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Warszawie (ul. Conrada 7). Wstęp wolny.

Wystąpią zespoły zrzeszone w PZChiO: Chór Towarzystwa Śpiewaczego „HARFA” (dyr. Paweł Choina), Chór Kameralny Mińskiego Towarzystwa Muzycznego (dyr. Tomasz Zalewski), Chór Wychowanków hm. Władysława Skoraczewskiego (dyr. Krystyna Stańczak-Pałyga), Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego (dyr. Paweł Hruszwicki), Orkiestra MODERATO z Warki (dyr. Artur Gębski). W programie znajdą się tradycyjne kolędy polskie, a także czeskie, ukraińskie oraz angielskie. Koncert poprowadzi Andrzej Krusiewicz.

Więcej...

400 lat muzyki skrzypcowej

400 lat muzyki skrzypcowejW piątek 29 stycznia 2016 roku o godzinie 17.00 w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie przy ulicy Wały Chrobrego 3 odbędzie się pierwszy w tym roku koncert Fundacji Akademia Muzyki Dawnej zatytułowany 400 lat muzyki skrzypcowej.

Wykonawcą recitalu będzie wybitny polski skrzypek młodego pokolenia Stefan Plewniak, grający na skrzypcach barokowych i współczesnych – Artysta Rezydent Fundacji Akademia Muzyki Dawnej w sezonie 2015/16. W programie koncertu, prezentującego historię i rozwój muzyki skrzypcowej, znajdą się dzieła takich kompozytorów jak: Arcangelo Corelli, Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, Henryk Wieniawski, Nicolo Paganini, Fritz Kreisler, Grażyna Bacewicz oraz Krzysztof Baculewski.

Koncert współorganizowany i współfinansowany jest w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca – „ Artysta – Rezydent”.

Więcej informacji – na stronie: www.famd.pl

Premiera „Kwartetu smyczkowego” Andrzeja Kwiecińskiego

Lutosławski QuartetW czwartek 21 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert Lutosławski Quertet, podczas którego po raz pierwszy wykonany zostanie Kwartet smyczkowy Andrzeja Kwiecińskiego.

Lutosławski Quartet wytrwale kontynuuje promowanie polskiej muzyki kameralnej XX i XXI wieku. Podczas styczniowego koncertu zespół powróci do korzeni, wykonując Kwartet smyczkowy swojego patrona z 1964 roku. Jest to dzieło na wskroś eksperymentalne – choć nie posiada klasycznej partytury, nie panuje tu nieskrępowana niczym przypadkowość, a tzw. aleatoryzm kontrolowany. Jak mówił sam Lutosławski: Jeśli wykonawcy ściśle przestrzegają instrukcji napisanych w głosach, nic nie może się zdarzyć, czego kompozytor nie przewidział.

W środkowej części wieczoru zabrzmi muzyka rosyjska w postaci Kwartetu smyczkowego F-dur nr 3 op. 73 Dymitra Szostakowicza. Ukończony w 1946 roku utwór pełen jest posępnych, czy wręcz groźnych akcentów muzycznych, nawiązujących do II wojny światowej. Na zakończenie publiczność usłyszy nową kompozycję młodego, aczkowiek już utytułowanego twórcy – Andrzeja Kwiecińskiego. Warszawski kompozytor strukturą swojego Kwartetu smyczkowego nawiązuje do zręcznościowych gier komputerowych w stylu Super Mario Bros.

Więcej informacji – na stronie: www.nmf.wroclaw.pl

Penderecki a cappella

Krzysztof Penderecki30 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w gdańskim Dworze Artusa Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego wykona dziesięć utworów Krzysztofa Pendereckiego. Koncert autorski, którego gościem specjalnym będzie sam kompozytor, zainauguruje polskie prawykonanie Psalmu 3. Wieczór zakończy światowa premiera pastorałki My też pastuszkowie.

Psalm 3 to kompozycja napisana w 2015 roku dla ormiańskiego chóru Hover Chamber Choir of Armenia. Jego pierwsze wykonanie miało miejsce w nowojorskiej Carnegie Hall w 100. rocznicę pogromu Ormian. Temat ten jest dla kompozytora szczególnie ważny, gdyż sam wychował się w rodzinie o ormiańskich korzeniach – Ormianką była Eugenia Szylkiewicz, babka ze strony ojca.

W programie wieczoru znajdą się ponadto takie kompozycje jak: Iże Cheruwimy (1986, zwana też Cherubikonem czy Pieśnią Cherubinów) do tekstu staro-cerkiewno-słowiańskiego – utwór będący prezentem dla wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza z okazji 60. urodzin; Alleluja – Ašče i wogrob (1971) z Utreniji (Jutrzni) II: Zmartwychwstanie; Missa Brevis (2012) jedyny utwór w dorobku kompozytora, który ma formę mszy; Grób Potockiej (2010) z cyklu Powiało na mnie morze snów… Pieśni zadumy i nostalgii do tekstu wiersza Adama Mickiewicza z tomu Sonety krymskie; Recordare oraz Quid sum miser – dwie części oratorium Dies Illa opartego na tekście średniowiecznej sekwencji łacińskiej; O Gloriosa Virginum (O najchwalebniejsza z dziewic) napisane dla wenezuleskiego dyrygenta José Antonio Abreu z okazji 70. urodzin; pastorałka Kaczka pstra (2009) prawykonana przez Polski Chór Kameralny oraz premierowy utwór Krzysztofa Pendereckiego – My też pastuszkowie (2015).

Polski Chór Kameralny to jedyny na świecie zespół posiadający w swoim repertuarze wszystkie utwory na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego. Wieloletnia współpraca kompozytora z chórzystami zaoowocowała między innymi wydaniem dwóch płyt: Krzysztof Penderecki: Complete Choral Works vol.1 i vol. 2, które zostały wyróżnione prestiżową nagrodą Orphees D'Or (Złoty Orfeusz), przyznaną przez francuską Academie du Disque Lyrique za najlepsze nagranie muzyki chóralnej.

Nowy klip Meccore String Quartet

Meccore String Quartet: Szymanowski & DebussyW styczniu 2016 roku ukazał się teledysk promujący najnowszy album zespołu Meccore String Quartet: Szymanowski & Debussy, na którym znalazły się oba przełomowe kwartety Karola Szymanowskiego oraz uwodzicielski kwartet Claude'a Debussy’ego.

Charakter kompozycji sprowokował wielowymiarowe odczytanie, któremu brak słów i jasno zakodowanych znaczeń dodaje tylko aktualności i intuicyjnego przekazu. Dzięki choreografii stworzonej przez Izabelę Szostak, energetyzujące nagranie przemawia do słuchacza-widza z jeszcze większą intensywnością.

Utworzony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najwybitniejszych polskich kwartetów smyczkowych. Ma na koncie wiele nagród polskich i międzynarodowych. Zespół kształcił się m.in. w klasie kameralistyki Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie oraz w mistrzowskiej klasie kameralistyki Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli. Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów z całego świata. Ważnym wydarzeniem w życiu artystycznym zespołu było uczestniczenie w kursie interpretacji muzyki Ludwiga van Beethovena prowadzonym przez Alfreda Brendla. Artyści występowali w wielu prestiżowych salach koncertowych, m.in. w Londynie, Nowym Jorku, Wiedniu, Madrycie czy Berlinie. W 2011 roku kwartet otrzymał nominację do nagrody Paszport Polityki w kategorii muzyka poważna m.in. za śmiałe łamanie konwenansów i stereotypów. Artyści organizują także Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Q’arto Mondi i rozwijają działalność charytatywną.

ZOBACZ KLIP: www.youtube.com/watch?v=7sso7y3Uesg  

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Towarzystwo Informacji Muzycznej.

„Operetka” Michała Dobrzyńskiego na scenie WOK

OperetkaEntuzjastycznie przyjęta przez publiczność i krytyków Operetka Michała Dobrzyńskiego, na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza w reżyserii Jerzego Lacha, wraca na deski Warszawskiej Opery Kameralnej. Spektakl będzie można ponownie zobaczyć 5 i 6 lutego oraz 18 i 19 maja 2016 roku.

Dramat, nad którym Gombrowicz zaczął pracować jeszcze w latach 50., zadziwia swoją aktualnością, a w operowej odsłonie Michała Dobrzyńskiego dodatkowo zyskuje na sile wyrazu. Muzyka młodego kompozytora jest nie tylko tłem dla reżyserskich zabiegów Jerzego Lacha, ale kieruje uwagą widzów i nadaje tekstowi nowe sensy. Obok muzyki kluczową rolę odgrywają pełne przepychu kostiumy, w dosłowny sposób wizualizujące pretensjonalność i myślową pustkę, którą Gombrowicz przypisywał operetkowej formie – formie, która jednocześnie jak żadna inna pasuje do opisu pełnej „gęb” współczesności. Całości dopełnia minimalistyczna, złożona z lustrzanych powierzchni scenografia, która odbija i wykrzywia postacie aktorów – sygnalizując, że w Operetce nic nie jest takie, jakim wydaje się na pierwszy rzut oka. Widzowie zostają skonfrontowani z historią pełna grozy i bólu, historią zbrodniczych ideologii i kulturowych konwenansów.

Michał Dobrzyński wykorzystał swobodę, jaką Gombrowicz pozostawił na muzyczną interpretację swojego dramatu – Operetka zaskakuje odwagą i nowoczesnością. Spektakl przełamuje tradycyjny kanon przedstawień prezentowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej – przypieczętowuje, choć z pewnością nie kończy, trwający już od dwóch lat proces dynamicznej przemiany instytucji.

Więcej informacji – na stronie: www.operakameralna.pl  

Reportaż multimedialny z okazji 80-lecia NOSPR

Jak z nutPremiera reportażu multimedialnego Jak z nut, przygotowanego przez zespół Gazety Wyborczej i Radia Katowice przy współpracy działu promocji NOSPR z okazji jubileuszu 80-lecia Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, odbędzie się w piątek 15 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej NOSPR. Godzinę później cały materiał można będzie obejrzeć na stronie www.katowice.wyborcza.pl.

Orkiestry na całym świecie współtworzą duchowość miast, dodają im kolorytu, budują ich prestiż. Katowice mają Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia. Od lat odnosi sukcesy, koncertuje na całym świecie, bierze udział w najważniejszych festiwalach i nagrywa znakomite płyty. Niedawno zyskała nowy gmach ze wspaniałą salą koncertową, która przyciąga wielkie muzyczne sławy i gromadzi tysiące melomanów.

Z okazji tego jubileuszu „Gazeta Wyborcza” i Polskie Radio Katowice przygotowały niezwykły reportaż multimedialny zatytułowany Jak z nut, który w nowoczesny sposób opowiada o tym, co najważniejsze i najciekawsze w 80-letniej historii NOSPR. Będzie to okazja do obejrzenia zdjęć, filmów, fotocastów, posłuchania muzyki i głosów wielkich sław, które dyrygowały NOSPR. Można będzie również dowiedzieć się, jak patrzą na orkiestrę jej najmłodsi muzycy, a także odbyć filmowy spacer po nowej siedzibie orkiestry przy Placu Kilara 1 w Katowicach.

Koncert jubileusziowy Johna Axelroda i Sinfonietty Cracovii

John Axelrod i Sinfonietta CracoviaOd czasu rozpoczęcia współpracy Johna Axelroda z Sinfoniettą Cracovią w roli gościnnego dyrygenta mija 15 lat. Z tej okazji 5 lutego 2016 roku artyści spotkają się ponownie na jednej scenie. W programie koncertu, który odbędzie się w nietuzinkowej scenerii Sali Siemiradzkiego Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, znajdą się dzieła Strawińskiego, Kilara, Lutosławskiego i Kodály’a.

Rozpoczęta w 2001 roku i trwająca kolejne osiem lat stała współpraca znakomitego amerykańskiego dyrygenta Johna Axelroda i Sinfonietty Cracovii okazała się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę.” Doskonałe porozumienie pomiędzy artystami bardzo szybko przełożyło się na świetne recenzje oraz znaczące sukcesy na arenie krajowej i międzynarodowej. Jednym z największych osiągnieć było z pewnością wzięcie udziału w realizacji programu Holocaust: A music memorial film from Auschwitz wyprodukowanego przez BBC. Program ten został później nagrodzony „telewizyjnym Oscarem”, czyli nagrodą Emmy w roku 2005. Orkiestra pod wodzą Johna Axelroda dokonała wówczas na terenie byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau przejmujących nagrań fragmentów Requiem Mozarta oraz III Symfonii Góreckiego.

Obecnie John Axelrod pełni funkcję dyrektora muzycznego i artystycznego Real Orquesta Sinfonica De Sevilla i pierwszego dyrygenta Orchestra Sinfonica Di Milano „G. Verdi”. Mimo że w swojej karierze dyrygował już ponad 150 orkiestrami i regularnie otrzymuje kolejne zaproszenia z całego świata, od czasu rozpoczęcia współpracy z Sinfoniettą darzy Polskę szczególnym sentymentem. Systematycznie pojawia się w naszym kraju m.in. w ramach Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena. Z inicjatywy i dzięki staraniom nowego dyrektora Sinfonietty Cracovii – Jurka Dybała, artysta po dłuższej przerwie pojawi się również w Krakowie.

Na program koncertu jubileuszowego, obok Apollon musagète Igora Strawińskiego oraz Tańców z Galanty Zoltana Kodály’a, dyrygent wybrał dzieła polskich kompozytorów: Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego i Orawę Wojciecha Kilara. Dzięki życzliwemu wsparciu fundacji CultureAll, w ramach jubileuszu, John Axelrod i Sinfonietta Cracovia zagrają również zamknięty, charytatywny koncert dla dzieci i młodzieży z obszarów o utrudnionym dostępnie do kultury oraz niepełnosprawnych – podopiecznych krakowskich fundacji.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl