Polmic - FB

aktualności

Nowe Otwarcie Opery na Zamku w Szczecinie

Nowe Otwarcie Opery na ZamkuNowe Otwarcie Opery na Zamku w Szczecinie (ul. Energetyków 40) to jedenaście dni niezwykłych wydarzeń artystycznych z okazji powrotu teatru do dawnej siedziby, która została poddana trwającej kilka lat, gruntownej przebudowie. 20 listopada 2015 roku o godz. 18.00 przedsięwzięcie zainauguruje uroczysta gala, podczas której będzie miała miejsce premiera Balu Maskowego Giuseppe Verdiego.

W programie artystycznym nowego otwarcia znajdą się m.in. opera, musical, operetka, recital, koncert kameralny, projekty dla dzieci, wystawy oraz gala operowa. Na trzech scenach nowo otwartego teatru wystąpią gwiazdy światowych estrad. Wśród nich jedna z najbardziej znanych polskich mezzosopranistek, Małgorzata Walewska, która zaśpiewa w premierowym przedstawieniu Balu maskowego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Artystkę będzie można zobaczyć i usłyszeć także podczas wyjątkowej gali operowej, gdzie u jej boku wystąpi tenor Dominik Sutowicz oraz Soliści, Chór i Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie pod batutą Vladimíra Kiradjieva. W programie znajdą się najsłynniejsze arie, duety i chóry z oper, które w ostatnich latach gościły na szczecińskiej scenie oraz z tych, których premiery odbędą się w najbliższym sezonie (m.in. Traviata, Nabucco, Napój miłosny, Eugeniusz Oniegin, Bal maskowy).

Głównym punktem programu będzie koncert francuskiej śpiewaczki Patricii Petibon, która 23 listopada po raz pierwszy będzie gościć na polskiej estradzie. Artystka znajduje się w ścisłym gronie najwybitniejszych solistek operowych świata, łącząc swój niezwykły talent wokalny z wysokimi umiejętnościami aktorskimi. Znana jest przede wszystkim jako doskonała wykonawczyni muzyki barokowej, ale śpiewa praktycznie cały repertuar, od baroku po muzykę XX wieku. Rok temu, z udziałem pianistki Susan Manoff, Petibon wydała swoją kolejną autorską płytę La Belle Excentrique, na której prezentuje się w lżejszym repertuarze francuskim: od Fauré, Satie, Poulenca po Ferre. Utworów z tej właśnie płyty będzie można posłuchać podczas szczecińskiego koncertu.

Dla publiczności gustującej w lżejszym repertuarze doskonałą propozycją będzie współczesna realizacja Hrabiny Mariki Imre Kálmána w reżyserii Natalii Babińskiej. Ciekawie zapowiada się również propozycja dla najmłodszych widzów. Podczas premier spektakli lalkowo-muzycznych na scenie dojdzie do fuzji teatru marionetek i muzyki klasycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.opera.szczecin.pl/pl/2014-08-21-22-47-32/nowe-otwarcie

Premiera nowej opery Zygmunta Krauzego w Gdańsku

Olimpia z GdańskaPremiera opery Olimpia z Gdańska Zygmunta Krauzego na podstawie oryginalego libretta Krystyny i Blaise’a de Obaldich będzie miała miejsce 20 listopada 2015 roku na scenie Opery Bałtyckiej. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem w reżyserii Jerzego Lacha objęła Maja Matelska.

Dzieło osnute jest na wątkach z życia i twórczości polskiej powieściopisarki Stanisławy Przybyszewskiej.
Publiczność usłyszy pisarkę, narkomankę, kochankę swojego ojca, opętaną wyimaginowaną miłością do Robespierre’a, która usiłuje dokończyć swoją książkę. Podziwia i utożsamia się z Olimpią de Gouges – bohaterką Rewolucji Francuskiej, autorką Deklaracji Praw Kobiet. W dziewięciu scenach przewijają się postaci realne i wyimaginowane. Stanisława śni, podlega też halucynacji po zażyciu morfiny. Utwór śpiewany jest po polsku i po francusku.

W operze szukam człowieka, jego charakteru, jego postawy, emocji. Śpiew jest po to, aby zwielokrotnić przeżycia i konflikty emocjonalne bohaterów. Jest to rodzaj opery, w którym element teatralny odgrywa rolę równorzędną z warstwą muzyczną. Muzyka podporządkowana jest słowu. Olimpia z Gdańska podobnie jak pięć moich poprzednich oper (Gwiazda, Balthasar, Iwona księżniczka Burgunda, Polieukt i Pułapka), kontynuuje nurt opery teatralno-dramatycznej. – skomentował sam kompozytor.

Wystąpią: Jan Monowid (Robespierre), Anna Mikołajczyk (Stanisława), Monika Ledzion (Olimpia), Stanisław Kierner (Stanisław), Przemysław Baiński (Saint Just), Mateusz Teliński (Książę Filip), Dariusz Górski (Markiz), Marzena Ostryńska (Simone), Marcin Miloch (Abel), Witalij Wydra (Oficer), Joanna Wesołowska (Amedine), Magdalena Nanowska (Zelina) oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej pod batutą Maji Metelskiej.

Kolejne spektakle odbędą się 21 i 22 listopada 2015 roku.

Zmarł profesor Jerzy Katlewicz

Jerzy KatlewiczW wieku 88 lat zmarł profesor Jerzy Katlewicz, dyrektor Filharmonii Krakowskiej w latach 1968-1980. Artysta należał do grona najznakomitszych, a zarazem najbardziej zasłużonych dla propagowania rodzimej kultury w świecie polskich dyrygentów.

Koncert dyplomowy i tym samym debiut Jerzego Katlewicza miał miejsce w roku 1952 na estradzie Filharmonii Krakowskiej. W instytucji tej zaistniał początkowo jako asystent, a potem II dyrygent, któremu ówczesny szef orkiestry Bohdan Wodiczko powierzył od samego początku odpowiedzialne zadania artystyczne. W 1968 roku, po powrocie z kierowniczych stanowisk w Filharmoniach Poznańskiej i Bałtyckiej, objął obowiązki dyrektora artystycznego, a od 1971 równolegle naczelnego. Był najdłużej w dziejach Filharmonii Krakowskiej – bo do roku 1980 - odpowiedzialny za jej artystyczny wizerunek.

Szczególnym wyróżnikiem lat kadencji Dyrektora Jerzego Katlewicza była ilość tournées zagranicznych, niemal we wszystkich krajach europejskich, także w Libanie i Iranie, udział zespołów filharmonicznych w tak prominentnych festiwalach jak: Festiwal Gulbenkian, Sagra Musicale Umbra, Maggio Musicale Fiorentino, Festiwal Flandryjski, Festiwal Edynburski, Holand Festival, Festiwal Beethovenowski. To Jerzy Katlewicz, kontynuując pionierską inicjatywę Henryka Czyża, przyczynił się do popularyzacji w świecie dzieł Krzysztofa Pendereckiego. W emploi sztuki dyrygenckiej Jerzego Katlewicza szczególne miejsce zajmowały zawsze wielkie formy wokalno-instrumentalne, które z determinacją prezentował w krakowskich świątyniach w latach, gdy tego rodzaju inicjatywy napotykały na trudności ze strony władz politycznych. Wśród licznych odznaczeń państwowych i artystycznych do najważniejszych należą medal „Pro Ecclesia et Pontifice” oraz Medal św. Grzegorza Wielkiego, przyznane przez Stolicę Apostolską. 7 lutego 2015 roku otrzymał natomiast Medal Filharmonii im. Karola Szymanowskiego Krakowie z okazji jubileuszu 70-lecia jej działalności.

Z Filharmonią Krakowską maestro Jerzy Katlewicz związany był ścisłą współpracą niemal do końca. W 2007 roku, podczas ostatniego koncertu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod Jego batutą, zabrzmiała V Symfonia Ludwiga van Beethovena, zwana Symfonią przeznaczenia. W programie tego koncertu sam Jerzy Katlewicz napisał słowa, które nabrały dziś pełniejszego znaczenia: Zawsze starałem się, aby wartości ducha, jakimi są: prawda, miłość i piękno towarzyszyły mojej pracy artystycznej, jak również w życiu codziennym. Wartości te bezsprzecznie ucieleśnia umiłowana przeze mnie MUZYKA. W ciągu minionych lat służyłem jej wytrwale!

Nabożeństwo żałobne odprawione zostanie 20 listopada 2015 roku o godz. 11.00 w Bazylice Mariackiej w Krakowie.

Powraca cykl „Muzyka bez poklasku”

Muzyka bez poklaskuMuzyka XX wieku znowu zagości w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie. 18 listopada 2015 roku o godz. 19:30 w ramach cyklu „Muzyka bez poklasku” wystąpią francuski klarnecista Michel Lethiec oraz Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała.

Czy muzyka musi być zawsze piękna? Nie. Może być trudna, niepokojąca, może nieść naładowaną emocjonalnie treść pozamuzyczną, może odzwierciedlać zagmatwanie życia, imitować hałas dziejów, w których powstawała, może wyjść ze sztywnych ram harmonii czy metrum, może… wszystko. I tak się właśnie dzieje w nowym cyklu Sinfonietty Cracovii, współtworzonym przez MOCAK. – Nie bójmy się nowych dźwięków! Muzyka nie zawsze musi być "ładna", by coś wyrażać! – przekonuje Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty i pomysłodawca cyklu.

Po „zerwaniu z tradycją” pod wodzą Ernsta Kovacica w pierwszym koncercie cyklu, Sinfonietta Cracovia odda się fascynującym poszukiwaniom nowego języka muzycznego, które kontynuowane będą w kolejnych odsłonach „Muzyki bez poklasku”. W myśl idei intelektualnej afirmacji utworów, których głównym walorem nie zawsze jest piękno, punktem wyjścia będzie „E.TEMEN.AN.KI”, inspirowane sumeryjską świątynią, która legła u podstaw biblijnej opowieści o Wieży Babel.

W programie koncertu: Krzysztof PendereckiPreludium na klarnet solo; Mieczysław Weinberg Koncert na klarnet i smyczki op. 104; Kryštof Mařatka – Sylinx; Olivier Messiaen – Abîme Des Oiseaux, John Cage – 4‘33“, Manuela Kerer – E.TEMEN.AN.KI.

„Arioso e furioso” Mikołaja Góreckiego w Poznaniu

Arioso e furiosoAnna Duczmal-Mróz i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zapraszają na koncert Arioso e furioso, który odbędzie się 15 listopada 2015 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jako soliści wystąpią: gitarzysta Łukasz Kuropaczewski oraz skrzypek Bartłomiej Nizioł.

Koncert będzie niecodzienną okazją, by podczas jednego wieczoru usłyszeć muzykę z przełomu trzech epok. Obok słynnych Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego na estradzie zabrzmi m.in. utwór, który swoją premierę miał zaledwie rok temu – Arioso e furioso czyli Koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i perkusję Mikołaja Góreckiego – syna wielkiego polskiego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego. Prawykonania kompozycji dokonał wirtuoz gitary Łukasz Kuropaczewski, który jest doskonale znany poznańskiej publiczności.

Obok gitarzysty na scenie pojawi się również skrzypek – Bartłomiej Nizioł, zwycięzca I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w 1991 roku, dwukrotnie nagrodzony Fryderykiem. Artysta regularnie występuje z orkiestrami polskimi i zagranicznymi, m.in. Berlińską Orkiestrę Symfoniczną, NDR w Hanowerze, Radio France w Paryżu, London Symphony czy Tonhalle w Zurychu. Wraz z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus zaprezentuje publiczności Koncert skrzypcowy d-moll Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego oraz razem z Łukaszem Kuropaczewskim Double concerto Astora Piazzolli.

Niedzielny koncert będzie wyjątkowy nie tylko ze względów muzycznych. Podczas wieczoru Wojciechowi Siudmakowi, Andrzejowi Sewerynowi i Krzesimirowi Dębskiemu zostaną wręczone statuetki Oxygenusa Stowarzyszenia im. J. Śniadeckiego, K. Olszewskiego i Z. Wróblewskiego w Poznaniu. Ponadto dzieciom chorym na mukowiscydozę przekazany zostanie niezbędny dla poprawy stanu ich zdrowia sprzęt medyczny.

Więcej informacji – na stronie: www.amadeus.pl

Graffiti – koncert prawykonań na Służewie

Graffiti14 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Kościele Dolnym Braci Dominikanów na Służewie w Warszawie odbędzie się koncert wokalno-instrumentalny zatytułowany Graffiti. Zabrzmią utwory młodych, wyróżniających się kompozytorów muzyki współczesnej, inspirowane przestrzenią publiczną miasta Warszawy. Wstęp wolny.

W trakcie wieczoru będzie można usłyszeć prawykonania dwóch utworów: Preludium na perkusję i cztery głosy Ignacego Zalewskiego oraz Graffiti na dwa chóry, harfę, flet i multiperkusję Eunho Changa, kompozytora pochodzenia koreańskiego, na stałe mieszkającego i tworzącego w Polsce. Przed publicznością wystąpi Chór Kameralny Varsoviae Regii Cantores (Chór-Rezydent Narodowego Instytutu Audiowizualnego), Żeński Chór Kameralny Sirenes (przyg. Magdalena Gruziel), Zuzanna Elster – harfa, Seweryn Zapłatyński – flet, Leszek Lorent – perkusja. Całością dyrygować będzie Joanna Maluga.

W Preludium kompozytor w sposób znakomity łączy brzmienie dwóch najstarszych instrumentów – głosu ludzkiego i perkusji. Dźwięki dużego zestawu perkusyjnego, obejmującego m.in. kotły, tom-tomy i gongi, budują energetykę utworu oraz wchodzą w interakcję z głosami. Warstwa wokalna i warstwa instrumentalna wzajemnie się uzupełniają, przejmując swoje funkcje.

Tytułowe Graffiti z drugiej kompozycji, to napis lub rysunek „wysprayowany” nielegalnie na ścianie lub innej powierzchni, najczęściej w przestrzeni publicznej miasta. Gatunek graffiti waha się od prostego pojedynczego słowa, aż po wypracowane malowidło ścienne, wyrażając tym samym szeroko pojętą wolność twórczą. W nawiązaniu do powyższej definicji, kompozytor podejmuje próbę przedstawienia gatunku graffiti w muzyce, przez wypracowanie i zastosowanie specjalnej techniki kompozytorskiej. Każda z wielu krótkich części dzieła (jako każdy z osobnych „gestów” tworzących muzyczne graffiti) ma swój odrębny, charakterystyczny rys pod względem rozszerzonych technik wykonawczych. W warstwie wokalnej wykorzystane są jedynie pojedyncze słowa ze znanych warszawskich graffiti, a nawet pojedyncze sylaby, czy głoski. Różne techniki operowania głosem wahają się od agresywnych do subtelnych i obejmują także rap. Warstwa instrumentalna opiera się na różnorodnych efektach dźwiękowych, mających muzycznie zilustrować fenomen powstawania graffiti, jak i jego specyficzną rolę w przestrzeni publicznej miasta.

Projekt Graffiti jest kolejnym dużym projektem muzycznym organizowanym przez Stowarzyszenie „Varsoviae Regii Cantores”. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" – priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert został wsparty przez Fundusz Popierania Twórczości przy Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS.

Więcej informacji – na stronie: www.vrc.art.pl lub profilu FB www.facebook.com/VRCchoir 

Katowice rozśpiewane międzynarodowo i chóralnie

KoChAM muzykę współczesnąW dniach 16-18 listopada 2015 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach po raz pierwszy odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Chórów Akademii Muzycznych „KoChAM”. Organizatorem wydarzenia jest Katedra Dyrygentury Chóralnej Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki katowickiej Akademii Muzycznej.

Międzynarodowy Festiwal Chórów Akademii Muzycznych „KoChAM” to w zamierzeniu cykliczne wydarzenie artystyczne adresowane do wszystkich tych, którym bliski jest śpiew chóralny. Celem festiwalu jest publiczna promocja osiągnięć polskich i zagranicznych zespołów działających przy akademiach muzycznych oraz popularyzacja rodzimego repertuaru, rozumianego w wymiarze zarówno narodowym, jak i regionalnym. Nieodłącznym elementem festiwalu, w myśl jego nazwy – akronimu KoChAM (Koncerty Chórów Akademii Muzycznych), będą prezentacje koncertowe zaproszonych zespołów, które oscylować będą wokół wyznaczonej myśli przewodniej. Tematem pierwszej, inaugurującej edycji będzie muzyka najnowsza, stąd festiwal przebiegać będzie pod hasłem „ KoChAM muzykę współczesną”.

Słuchacze tegorocznej edycji festiwalu będą mieli okazję podziwiać zespoły chóralne z Uniwersytetu Masaryka w Brnie, Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz gospodarzy, czyli Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Wszystkie połączone chóry wystąpią w ostatnim dniu festiwalu, 18 listopada 2015 roku o godzinie 18.00 w Filharmonii Śląskiej, kiedy to pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego wykonane zostanie dzieło Salve, sidus Polonorum. Kantata o św. Wojciechu Henryka Mikołaja Góreckiego.

Istotnymi elementami festiwalu będą także spotkania autorskie z kompozytorami oraz wykłady analityczne i kulturoznawcze, przybliżające idee, cele i inspiracje obecne we współczesnej twórczości chóralnej. W ramach pierwszej edycji zaplanowane jest również niezwykłe spotkanie chórmistrzów wszystkich akademii muzycznych w kraju, które stanowić będzie platformę dyskusyjną nad bieżącą kondycją dyrygentury w Polsce.

Wejścia na wszystkie wydarzenia festiwalowe (koncerty, wykłady, warsztaty, panel dyskusyjny i próby) są bezpłatne. Niektóre z nich wymagają rezerwacji bezpłatnych wejściówek.

Szczegółowy program festiwalu – na stronie: www.kocham.am.katowice.pl

Król Roger w Operze Krakowskiej

altPremiera Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reżyserii Michała Znanieckiego odbędzie się 13 listopada 2015 roku na scenie Opery Krakowskiej w ramach prezentacji polskiej twórczości operowej w roku obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Łukasz Borowicz, scenografię projektuje Luigi Scoglio.

W partii tytułowej wystąpi Mariusz Kwiecień, znakomity polski baryton, podbijający światowe sceny operowe. Artysta wcielał się już w tę rolę na scenach: Santa Fe Opera, Opera Bastille w Paryżu, a także Teatro Real w Madrycie. W maju 2015 roku Król Roger miał swoją premierę w Royal Opera House w Londynie. – Mariusz Kwiecień urodził się do roli Króla Rogera. Jego możliwości wokalne, aura, naturalna energia aktorska – to wszystko służy postaci napisanej przez Szymanowskiego i Iwaszkiewicza – napisał Tomasz Cyz, recenzując londyńską premierę w „Ruchu Muzycznym”.

Artysta często gości na deskach Opery Krakowskiej. Publiczność mogła podziwiać go m.in. jako Don Giovanniego i Eugeniusza Oniegina w operach wyreżyserowanych przez Michała Znanieckiego, a także w roli hrabiego Almavivy w Weselu Figara w reżyserii Laco Adamika. W roli Króla Rogera publiczność zobaczy również Mariusza Godlewskiego, jednego z czołowych polskich barytonów, który często gości na scenie Opery Krakowskiej. W partiach solowych wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha (Roksana), Pavlo Tolstoy (Pasterz), Vasyl Grokholskyi, Adam Sobierajski (Edrisi), Przemysław Firek, Jacek Ozimkowski (Arcykapłan), Marta Abako, Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska (Diakonisa).

Kolejne spektakle odbędą się 15, 17 i 18 listopada 2015 roku.
Czytaj więcej: Król Roger w Operze Krakowskiej

Wręczono Koryfeusze Muzyki Polskiej 2015

Koryfeusz 201511 listopada 2015 roku podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2015.

Laureatami zostali:

Podczas koncertu galowego zatytułowanego Polish Parade wystąpili: Viktoria Nowak (zwyciężczyni Eurovision Young Dancers 2015), Włodek Pawlik (laureat Grammy 2014) oraz Dorota Miśkiewicz z zespołem w składzie: Artur Lesicki (gitara), Tomasz Kałwak (fortepian), Michał Kapczuk (kontrabas) i Robert Luty (perkusja). Artystom towarzyszyła Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy. W programie koncertu znalazły się kompozycje Henryka Warsa, Władysława Szpilmana, Jerzego Wasowskiego, Włodzimierza Nahornego i Włodka Pawlika. Organizatorem Gali był Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją nagrody objęli: Polskie Radio S.A., TVP Kultura, Rzeczpospolita, Polskie Centrum Informacji Muzycznej Polmic.pl, Jazz Forum, Jazzarium.pl, JazzPress oraz MuzykaTradycyjna.pl.