Polmic - FB

aktualności

Paso Robles, CA | Paderewski Festival 2019

PaderewskiPaderewski Festival to czterodniowy festiwal muzyczny, który celebruje bogate dziedzictwo miasta Paso Robles w Kalifornii i jego najsłynniejszego mieszkańca, Ignacego Jana Paderewskiego – pianistę, kompozytora, międzynarodowego polityka, lokalnego właściciela ziemskiego, hodowcę i winiarza. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 31 października – 3 listopada 2019.

Festiwal rozpocznie koncert „Dracula Rising: Ghosts of Hollywood Past”, podczas którego zespół Ensemble 4 These Times z San Francisco zaprezentuje muzykę filmową Bronisława Kapera, Ericha Korngolda, Miklosa Rozsy i Henryka Warsa. Całość uzupełni prezentacja złożona z kadrów z kultowych hollywoodzkich produkcji. Dzień później USC Thornton Baroque Sinfonia pod dyrekcją Adama i Rotema Gilberta wykona utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne z XIV-XVII wieku. 2 listopada odbędzie się recital z udziałem zwycięzców Paderewski Festival Youth Piano Competition 2019, a następnie koncert galowy pianisty Takeshiego Nagayasu, tegorocznego laureata Konkursu Chopinowskiego Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. W programie znajdzie się muzyka Chopina, Paderewskiego, Szymanowskiego i Scrabina. Festiwal zakończy wykład zamknięty Marka Żebrowskiego, poświęcony roli Paderewskiego w polityce międzynarodowej oraz stuleciu nawiązania polsko-amerykańskich stosunków dyplomatycznych.

Koncertom z udziałem światowej sławy talentów, wystawom oraz wykładom towarzyszą wydarzenia specjalne w historycznych winnicach. Młodzieżowy konkurs pianistyczny oraz studencka wymiana kulturalna z Polską dodatkowo honorują spuściznę Paderewskiego.

Szczegółowy program Festiwalu na stroniehttp://www.paderewskifest.com/

Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

WWECCW dniach 23-27 października 2019 w Warszawie odbyła się pierwsza edycja międzynarodowego konkursu dla dyrygentów orkiestr dętych Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition, organizowanego przez Stowarzyszenie Warsaw Wind Music. Konkurs składał się z trzech etapów, a w szranki stanęło 18 dyrygentów z 11 krajów.

Uczestników oceniało jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – Dziekana Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W jego skład weszli najwybitniejsi polscy dyrygenci orkiestr dętych: Jarosław Ignaszak – dyrygent orkiestry dętej Akademii Muzycznej w Krakowie, ppłk Adam Czajkowski – wieloletni kapelmistrz-dowódca Orkiestry Reprezentacyjnej Wojska Polskiego im. gen. Józefa Wybickiego w Warszawie oraz dr Jarosław Praszczałek – pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, sekretarz jury oraz pomysłodawca konkursu. Jury w poszczególnych etapach zasilili również kompozytorzy Tomasz Dudziński i Artur Słotwiński, których utwory były wykonywane przez uczestników Konkursu.

Pierwszy etap odbył się w dniach 23-24 października na UMFC. Dyrygentom towarzyszyło dwoje pianistów – Łukasz Nagórka i Misato Tokuda. W repertuarze znalazło się Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz Uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Po pierwszym etapie jury wyłoniło 12 dyrygentów, którzy dostali się do kolejnego etapu Konkursu. Dalsza rywalizacja przeniosła się do Dzielnicowego Ośrodka Kultury Ursynów. Podczas drugiego etapu, który odbył się w dniach 25-26 października, dyrygenci poprowadzili Orkiestrę składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znalazły się dwa utwory: Serenada d-moll na instrumenty dęte Antoniego Dvorzaka oraz Wariacje filmowe na temat arii Stanisława Moniuszki „Szumią jodły na gór szczycie” Tomasza Dudzińskiego.

W trakcie trwania drugiego etapu Konkursu, po przesłuchaniach odbyły się wykłady prowadzone przez pedagogów, kompozytorów i muzyków. Prelegentami byli: pedagog i kompozytor Ignacy Zalewski, kompozytor Paweł Pudło, trębacz Bartłomiej Łubian oraz kompozytor Artur Słotwiński. Do trzeciego etapu jury wyłoniło sześciu najlepszych dyrygentów. Wśród nich znalazło się trzech Koreańczyków – Kang Lim, Kim Daehwan i Oh Hyun Kwon, Hiszpan David Llano Diaz, Japończyk Manataka Shibaoka oraz Amerykanin Chris David Westover.

Finał konkursu odbył się w niedzielę 27 października. Finaliści poprowadzili Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału znalazła się Druga suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Po zakończonych przesłuchaniach odbył się Koncert Galowy, podczas którego jury ogłosiło zwycięzców Konkursu. Jury podkreśliło wysoki poziom uczestników co potwierdził werdykt – przyznanie dwóch pierwszych miejsc ex equo. Tytuł laureata pierwszej nagrody powędrował do Koreańczyka Kima Daehwana oraz Amerykanina Chrisa Davida Westovera. Drugie miejsce zdobył Japończyk Manataka Shibaoka. Na zakończenie laureaci Konkursu zadyrygowali jeszcze raz utworami wykonywanymi podczas etapu finałowego.

Zwycięzcom przyznane zostały nagrody w postaci koncertów z orkiestrami dętymi w sezonie 2019/2020: Manataka Shibaoka zadyryguje Orkiestrą Wieniawa, Youth Warsaw Wind Orchestra poprowadzi Kim Daehwan, a Chris David Westover wykona koncert z Orkiestrą Reprezentacyjną Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Kolejna edycja Konkursu została ogłoszona na rok 2021.

Damian Kisielewski

Lusławice | Marek Napiórkowski "Hipokamp" ft. Mino Cinelu

Napiorkowski30 października 2019 o godzinie 19:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach odbędzie się kolejne wydarzenie w ramach cyklu "Jesień w Lusławicach". Podczas koncertu w ramach trasy promującej album „HIPOKAMP” wystąpią znakomici artyści: Marek Napiórkowski (gitary), Mino Cinelu (instrumenty perkusyjne), Jan Smoczyński (instrumenty klawiszowe) i Paweł Dobrowolski (perkusja).

Tytuł nowej płyty Marka Napiórkowskiego nawiązuje do tajemniczego i nie do końca zbadanego obszaru, jakim jest ludzki mózg. Podobnie, osadzona w oryginalnym kontekście brzmieniowym, nowa muzyka gitarzysty, to spektrum tajemniczych i nieoczywistych barw. „HIPOKAMP” to album łączący wyrafinowane improwizacje jazzowe ze światem elektronicznych struktur dźwiękowych i intrygujących dialogów instrumentów perkusyjnych. Premierowe Trio, oparte na dźwiękach elektrycznej gitary, różnorakich analogowych syntezatorów (Jan Smoczyński) i stylowo brzmiącej perkusji (Paweł Dobrowolski), Napiórkowski postanowił wzbogacić obecnością absolutnej gwiazdy jazzu – Mino Cinelu, prawdopodobnie najbardziej utytułowanego perkusjonisty naszych czasów. Gościem specjalnym, który pojawił się również na płycie, jest ceniony w Europie i na świecie saksofonista jazzowy Adam Pierończyk.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttps://penderecki-center.pl/news#2411

Katowice | Koncert muzyki polskiej na Koszutce

IPIUM10 listopada 2019 Instytut Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncert muzyki polskiej”, który odbędzie się w Miejskim Domu Kultury „Koszutka”.

Wystąpią artyści młodego pokolenia – skrzypek Bartłomiej Fraś oraz pianistka Gabriela Stanisz, których publiczność miała już okazję usłyszeć m.in. podczas XXIX Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Muzycy wykonają dzieła czołowych polskich kompozytorów doby romantyzmu – Henryka Wieniawskiego, Karola Lipińskiego, a także wybitnego pianisty i polityka Ignacego Jana Paderewskiego oraz twórców XX stulecia – Karola Szymanowskiego i Grażyny Bacewicz.

Bartłomiej Fraś to student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w klasie dr. hab. Szymona Krzeszowca. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem wybitnych pedagogów, takich jak Zakhar Bron, Benjamin Schmid czy Konstanty Andrzej Kulka. Jest laureatem pierwszych nagród wielu konkursów skrzypcowych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Młody Paganini” w Legnicy, North International Music Competition czy Enkor International Competition Londyn 2018. Ma na swoim koncie występy m.in. w Mozarteum w Salzburgu oraz Royal Albert Hall w Londynie.

Gabriela Stanisz to studentka katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Wojciecha Świtały. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Andrzeja Jasińskiego, Katarzynę Popową-Zydroń oraz Ewę Pobłocką. Jest laureatką m.in. V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Premio Accademia Giovani 2015” w Rzymie (I nagroda), III Międzynarodowego Podkarpackiego Konkursu Chopinowskiego w Rzeszowie (I nagroda), IX Ogólnopolskiego Turnieju Pianistycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Żaganiu (Grand Prix i I nagroda) oraz XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Görlitz (III nagroda).

Więcej informacji na stroniehttps://www.silesia.art.pl/

Warszawa | New Music – New Technologies

UMFCW niedzielę 3 listopada 2019 o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert zatytułowany "Nowa Muzyka – Nowe Technologie", podczas którego prawykonane zostaną kompozycje Marty Śniady, Andrzeja Kopcia, Przemysława Danowskiego, Sławomira Wojciechowskiego i Wojciecha Błażejczyka.

Dwa nowe utwory powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca: 4 rituals of women’s happiness na zespół kameralny, audio playback i wideo Marty Śniady, która wykona utwór wraz z zespołem Hashtag Ensemble, oraz nowy utwór Andrzeja Kopcia na Gestofon, elektronikę i performera, w którym obok kompozytora wystąpi Marta Grzywacz.

Wśród prawykonań znajdzie się również Connexion na performera i wirtualną rzeczywistość Przemysława Danowskiego, Woyfer/Zajwert na elektronikę, syntezatory analogowe i video Sławomira Wojciechowskiego oraz Gestofonia na Gestofon Wojciecha Błażejczyka. Program uzupełnią kompozycje Andrzeja Karałowa i Jerzego Przeździeckiego – Blueprint #4 na fortepian i sprzężenia zwrotne (2017) oraz Rafała Zapały – Concentus Apparatus II: IRREVERSIBLE / NIEODWRACALNE na kwartet smyczkowy, elektronikę i system interaktywny (2017).

Wystąpią: Przemysław Danowski (performer), Marta Grzywacz (performerka), Andrzej Karałow (fortepian, elektronika), Andrzej Kopeć (komputer), Sławomir Wojciechowski (elektronika), Paweł Krzaczkowski (syntezatory analogowe), Wojciech Błażejczyk (gitara, obiektofony, elektronika), Jerzy Przeździecki (elektronika), Marta Śniady (elektronika), Maciej Więckowski (aktor), Rafał Zapała (elektronika), Hashtag Ensemble oraz Studenci przedmiotu Praktyka Wykonawcza Muzyki Nowej.Projekcja dźwięku: as. mgr Igor Szymański. Koordynacja, opieka artystyczna: ad. dr Wojciech Błażejczyk. Współorganizacja koncertu: Sfera Harmonii-Fundacja Inicjatyw Artystycznych.

Koncertowi towarzyszyć będą instalacje we foyer UMFC: VR Jana Duszyńskiego i Dream Adoption Society oraz Daily Data Orchestra Doroty Błaszczak.

Więcej informacji na stroniehttps://www.facebook.com/events/1142393552624371/

Katowice | Misterium Mortis et Lumen

SilesiaPrawykonanie utworu Ut Mater Dei Ultimum Orationis Kamila Gojowego odbędzie się 3 listopada 2019 o godz. 17.00 w kościele św. Ap. Piotra i Pawła w Katowicach podczas koncertu Misterium Mortis et Lumen / Tajemnica śmierci i światła.

W tradycji chrześcijańskiej pierwsze dni listopada poświęcone są refleksji nad przemijaniem i świętością. Jednym z wydarzeń organizowanych przez Instytut Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia”, które wpisuje się w krąg rozważań muzycznych, będzie prawykonanie Ut Mater Dei Ultimum Orationis autorstwa studenta dyrygentury chóralnej katowickiej Akademii Muzycznej, Kamila Gojowego. W prawykonaniu wezmą udział: Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska – sopran, Monika Nowak – sopran, Karol Bulanda – tenor, Martyna Kaintoch – skrzypce, Szymon Poniszowski – altówka, Ewa Kopacz – wiolonczela, Krzysztof Dudzik – dyrygent. Wprowadzenie do koncertu wygłosi ks. Andrzej Nowicki.

Kamil Gojowy to animator śląskiego życia muzycznego: jest dyrygentem Chóru Kameralnego „Apertum Cor” Parafii Matki Bożej Różańcowej w Katowicach-Zadolu oraz instruktorem Chóru Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. W 2017 skomponował, przygotował i poprowadził Kantatę na 175-lecie istnienia Zgromadzenia Sióstr Świętej Elżbiety. Jako kompozytor i dyrygent ściśle współpracuje z Warsztatami Muzyki Liturgicznej „Muzyka Duszy” w Gdańsku. W dorobku ma cztery płyty ze swoim udziałem oraz jedną z autorskimi aranżacjami polskich pieśni patriotycznych. Jest laureatem plebiscytu „Unikalni” w 2015 oraz organizatorem artystycznym festiwalu EKOSONG.

Więcej infomacji na stroniehttps://www.silesia.art.pl/

Gliwice | Mistrzowskie Interpretacje – Gliwicka Orkiestra Kameralna

GOKFundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej zaprasza 3 listopada 2019 roku o godz. 18.00 do sali Scena Bajka – Kino Amok przy ul. Dolnych Wałów 3 w Gliwicach na doroczny koncert z cyklu „Mistrzowskie interpretacje”.

Cykl koncertów „Mistrzowskie Interpretacje”, realizowany od 2005 roku, daje co roku możliwość obcowania gliwickiej publiczności na żywo z kulturą muzyczną na najwyższym poziomie artystycznym, poprzez zaangażowanie do współpracy wybitnych dyrygentów i solistów, którzy wraz z gliwickim zespołem, tworzą ciekawe interpretacje wybitnych dzieł literatury muzycznej.

W programie tegorocznej edycji jako instrument solowy zabrzmi obój, jeden z najbardziej szlachetnych instrumentów dętych, oraz muzyka kameralna różnych narodowości i epok tworzona przez wybitnych kompozytorów, którzy jako podstawę dla swych dzieł wybrali klasyczny kwintet smyczkowy. Usłyszymy m.in. Suitę na smyczki G-dur Ignacego Jana Paderewskiego oraz utwory Tomaso Albinoniego, Jana Sebastiana Bacha, Edvarda Griega i Beli Bartoka.

Gliwicka Orkiestra Kameralna wystąpi pod batutą znakomitego tajwańskiego dyrygenta Su-Han Yanga, laureata I Nagrody i Złotej Batuty na ostatnim Jubileuszowym X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Solistą koncertu będzie polski oboista Arkadiusz Krupa, który do 2012 był pierwszym oboistą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a obecnie pełni tę funkcję w orkiestrze Sinfonia Varsovia. W koncercie podwójnym Jana Sebastiana Bacha na skrzypce i obój wystąpi również skrzypaczka Anna Szabelka.

Więcej informacji na stronie: https://teatr.gliwice.pl/wydarzenie/mistrzowskie-interpretacje-gliwicka-orkiestra-kameralna/ 

Warszawa | Maestro Jerzy Semkow In Memoriam

SemkowW sobotę 2 listopada 2019 o godz. 18.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert pamięci Maestro Jerzego Semkowa, założyciela i partona Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Premierowo zabrzmią Corpus Christi Responsoria Pawła Łukaszewskiego, dedykowane pamięci Mistrza.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zawsze z wielką wdzięcznością i dumą podkreśla, że inicjatorem jej powołania był w roku 2007 Maestro Jerzy Semkow, którego imię nosi od 2018 roku. Wspólnie z Filharmonią Narodową (i z udziałem jej prześwietnego chóru), w której światowej sławy dyrygent występował wielokrotnie, zawsze z entuzjazmem oklaskiwany przez polską publiczność POSI uczci pięciolecie śmierci Jerzego Semkowa wykonaniem arcydzieła wszech czasów – Mozartowskiego Requiem oraz premierowym wykonaniem poświęconych pamięci Mistrza Responsoriów na Boże Ciało Pawła Łukaszewskiego. Koncert poprowadzi kierujący Chórem FN Bartosz Michałowski.

Kompozytorskie zainteresowania Pawła Łukaszewskiego obejmują liczne gatunki muzyczne, lecz od wielu lat muzyka religijna – zwłaszcza chóralna – stanowi jego kompozytorskie emploi, cenione wysoko nie tylko przez polską publiczność oraz wykonawców, ale też cieszące się wielkim uznaniem poza granicami kraju. Utwory a cappella Pawła Łukaszewskiego często są niezwykle efektowne brzmieniowo (to rezultat doskonałej znajomości chóralnej praktyki i bogatych doświadczeń w dziedzinie śpiewu i chórmistrzostwa), pełne kontrastów i sugestywnej ekspresji. Ważnym wyróżnikiem jego muzyki jest szczególna wrażliwość harmoniczna: twórczy dialog z tradycją dawnej modalności i tonalność dur-moll, którą sam określa mianem „odnowionej tonalności”. Muzyka Pawła Łukaszewskiego stawia chórom wysokie wymagania, a w najlepszych wykonaniach wywiera na słuchaczach nieodmiennie ogromne wrażenie.

Piotr Maculewicz

Koncert będzie transmitowany on-line na kanale Filharmonii Narodowej na www.youtube.com.

Szczegółowe informacje na stronie: https://sinfoniaiuventus.pl/koncert-pamieci-maestro-jerzego-semkowa/

11. edycja Festiwalu Era Schaeffera

eraW warszawskim Basenie Artystycznym, 24 października 2019 roku odbyła się 11. edycja Festiwalu Era Schaeffera "The Eternal Carousel", podczas którego została przybliżona postać i dorobek twórczy genialnego polskiego kompozytora Bogusława Schaeffera. Festiwal stanowił symboliczne pożegnanie z Mistrzem, który zmarł 1 lipca 2019 roku, niespełna miesiąc po swoich 90. urodzinach. 

Festiwal był multimedialnym i audiowizualnym wydarzeniem inspirowanym dźwiękiem, słowem, ruchem, obrazem, utrzymanym w technice collage'u. Wydarzenie uświetnili artyści sceny polskiej i zagranicznej wśród, których znaleźli się Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, Witold Jurewicz, Janusz Radek, Marcin Wyrostek z zespołem Corazone, Andy Ninvalle, Temina Cadi Sulumuna, Patryk Zakrocki, Andrzej Karałow & Maciej Piszek z gościem specjalnym Michałem Urbaniakiem. Za reżyserię i scenariusz spektaklu odpowiadał Maciej Sobociński. Goście mogli podziwiać także prace graficzne Schaeffera.

"Spektakl jest precyzyjnie zaplanowany. Muzyka i aktorzy dosłownie ze sobą współpracują dlatego, że są to artyści, którzy swoimi dźwiękami i energią stymulują akcje aktorskie. To wszystko w formie spektaklu przeplata się ze sobą bardzo płynnie i jest przemyślane zarówno tekstowo jak i muzycznie tworząc całość. Bogusław Schaeffer jest inspirującym artystą. Pracując nad Erą Schaeffera mam poczucie absolutnej wolności. Era Schaeffera już od pierwszej edycji cieszyła się zaufaniem Profesora. Nigdy nie ingerował w to jak opowiadamy jego świat i był z nami co roku dopóki mógł i kibicował nam. Myślę, że ta wolność i ta radość z obcowania z jego grafikami, muzyką i dramatami w nas została" – powiedział reżyser spektaklu Maciej Sobociński.

Schaeffer był twórcą totalnym, lekceważył kanony stylistyczne, a nawet techniczne. Mówił, że "w sztuce nie wolno niczego powtarzać za innymi". Jego niezwykłe dokonania, szczególnie w dziedzinie muzyki i twórczości teatralnej, stawiają go na czele najciekawszych twórców w dziejach kultury. W tym aspekcie dzieła artysty są nieskończonym źródłem inspiracji dla kolejnych pokoleń. Kompozycje Schaeffera grają orkiestry z całego świata. Artysta jest też jednym z najchętniej wystawianych polskich autorów pośród współczesnych dramatopisarzy, a jego sztuki zostały przetłumaczone na 17 języków. Odtwórcami postaci schaefferowskich dramatów byli znani polscy aktorzy, m.in.: Jan Peszek, Mikołaj i Andrzej Grabowscy, Jan Frycz, Jan Machulski czy Marek Frąckowiak. Bogusław Schaeffer mimo wielkiego wkładu w rozwój Kultury Polskiej jest mało znany w naszym kraju, dlatego przybliżeniem jego artystycznej twórczości, nie tylko jako dramatopisarza, ale też kompozytora zajmuje się Fundacja Przyjaciół Sztuk Aurea Porta. Fundacja od lat skupia się na promocji, archiwizacji i upowszechnianiu dorobku artystycznego Profesora.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Relacja fotograficzna z wydarzenia dostępna jest na stroniehttps://www.akpa.pl/imprezy.php?id=54412&type=0&width=1475