Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Konferencja Naukowo-Artystyczna „Moniuszko na nowo odczytany”

MoniuszkoKatedra Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Moniuszko na nowo odczytany”, która odbędzie się w dniach 28-30 października 2019 w Nowej Sali Senatu.

Przedmiotem konferencji będzie nieznana twórczość Stanisława Moniuszki, przede wszystkim orkiestrowa. Nieznana, czyli nierozpowszechniana w ogóle lub rzadko, zarówno w wykonaniach koncertowych, jak i nagraniach płytowych lub dokumentacjach, bądź rozpowszechniona w wersjach odbiegających od oryginalnych. Pod hasłem nieznana mieści się także nie do końca rozpoznana recepcja twórczości Moniuszki w XIX wieku i w okresie Młodej Polski, a także problematyka obecności i wykorzystania dorobku Moniuszki w PRL oraz przełamywanie utrwalonych schematów jego recepcji dziś.

W poniedziałek o godz. 10.00 konferencję zainauguruje wykład Andrzeja Spóza, dyrektora Biblioteki WTM: Stanisław Moniuszko w zbiorach Biblioteki, Muzeum i Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki. Konferencja podzielona będzie na pięć paneli tematyczny: PANEL 1: Opery i pieśni Stanisława Moniuszki (poniedziałek, 11.00-14.00)PANEL 2: Słowo i program literacki w twórczości Stanisława Moniuszki (poniedziałek, 15.00-18.00), PANEL 3: Porównanie oryginałów partytur Stanisława Moniuszki z ich edycjami. Transkrypcje i parafrazy (wtorek, 10.00-13.00), PANEL 4: Forma i język muzyczny utworów orkiestrowych i kameralnych Stanisława Moniuszki (wtorek, 15.00-18.00), PANEL 5: Wątki filmowe i socjologiczne związane z twórczością Stanisława Moniuszki (środa, 10.00-13.00).

Pierwszego dnia konferencji o godz. 19.00 prof. dr hab. Krzysztof Baculewski omówi i zaprezentuje nagranie opery Stanisława Moniuszki Beata albo Niewidomy, natomiast ostatniego dnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC odbędzie się Koncert Moniuszkowski, który poprowadzi dr hab. Alicja Gronau-Osińska oraz dr Ignacy Zalewski. Wystąpi Orkiestra Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod dyrekcją Janusza Przybylskiego.

Więcej informacji – na stroniewww.chopin.edu.pl 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej / Dawni Mistrzowie

OMN27 października 2019 o godz. 18:00 w sali kameralnej NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert zatytułowany "Dawni Mistrzowie". Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca – najstarszy polski zespół specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej – wykona dzieła mistrzów i prekursorów najbardziej znanych nurtów muzyki współczesnej.

W programie znajdzie się Capriccio na fortepian i orkiestrę Igora Strawińskiego – z udziałem solistki Gabrieli Szendzielorz-Jungiewicz, Koncert kameralny na 13 instrumentów György Ligetiego, oraz Łańcuch I na orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego.

Kompozycja Witolda Lutosławskiego została prawykonana na festiwalu "Warszawska Jesień" w 1984. Sam kompozytor tak pisał o swoim utworze w książce programowej: "Tytuł Łańcuch I zawiera w sobie sugestię nie tylko co do formy utworu, ale także co do mej intencji skomponowania w przyszłości dalszych 'łańcuchów'. W utworze zbudowanym na kształt łańcucha muzyka rozdzielona jest na dwa pasma. W każdym z pasm poszczególne odcinki rozpoczynają się i kończą w różnych miejscach. Innymi słowy, początek odcinka w jednym paśmie przypada na środek odcinka w paśmie drugim. W utworze tym zasada formy łańcuchowej posłużyła do budowy większej części utworu. W miarę jak zbliża się koniec kompozycji, faktura ulega komplikacji. Poszczególne partie, grane ad libitum, splatają się w sieć melodii 'cantabile'. Skomponowałem Łańcuch I dla czternasu muzyków zespołu London Sinfonietta jako pamiątkę naszego wspólnego muzykowania."

Więcej informacji na stronachhttp://www.nospr.org.pl/ oraz https://www.facebook.com.

Warszawa | Roman Palester – tu i teraz

Palester

Cykl koncertów i konwersatoriów w 30. rocznicę śmierci wybitnego polskiego kompozytora i publicysty Radia Wolna Europa, Romana Palestra, odbędzie się w Warszawie w dniach 25–27 października 2019 roku.

Uniwersytet Warszawski zaprasza na trzydniowy cykl wydarzeń organizowanych przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie przy wsparciu MKiDN, który podkreśla związki artysty z uczelnią, oddaje mu też hołd w 30. rocznicę śmierci. Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowana zostanie podczas dwóch monograficznych koncertów: symfonicznego i kameralnego w aulach Auditorium Maximum i Collegium Politicum UW.

Z udziałem znakomitych muzyków zabrzmią zarówno jego dzieła neoklasyczne z okresu międzywojennego i wojennego (w tym estradowe prawykonanie pięknej kantaty chóralnej Kołacze do słów Szymona Szymonowica), jak i przykłady późniejszej twórczości mierzącej się z zaawansowanymi środkami muzycznymi. Ponadto dwa konwersatoria przypomną ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych. Za przykład posłuży film Dziewczęta z Nowolipek J. Lejtesa z 1937 roku.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertów – na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/roman-palester-tu-i-teraz-cykl-koncertow-i-konwersatoriow-w-30-rocznice-smierci-kompozytora-i-publicysty/ 

Katowice | NOSPR / Jerzy Maksymiuk / Janusz Olejniczak

NOSPRW niedzielę 27 października 2019 o godz. 12 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert z udziałem Janusza Olejniczaka z okazji 170. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wystąpi pod batutą Jerzego Maksymiuka. W programie koncertu: Ignacy Jan Paderewski – Nokturn B-dur (instr. Jerzy Maksymiuk), Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21, Siergiej Prokofiew – I Symfonia D-dur „Klasyczna” op. 25. Koncert poprowadzi Marcin Majchrowski.

Młodzieńcze utwory powstają często z miłości. Paderewski skomponował Nokturn B-dur z myślą o pięknej, kilkanaście lat starszej pianistce Raluce Bibesco-Bassaraba, księżnej Brancovan, z którą łączył go ponoć ognisty romans. W wersji orkiestrowej tym dobitniej wyjdą na jaw pokrewieństwa tej melancholijnej miniatury ze środkową częścią II Koncertu Chopina. Iwaszkiewicz napisał kiedyś, że pierwsze wejście fortepianu w Larghetto „brzmi jak otwarcie bramy do jakiegoś przybytku miłości i spokoju”. Rzeczywiście, kompozytor zwierzał się Tytusowi Woyciechowskiemu, że pisząc ten utwór, fortepianowi gadał „to, co bym Tobie nie raz powiedział” – o pełnym jeszcze nadziei uczuciu do śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej, która pół roku po wyjeździe Chopina z kraju przestała z nim korespondować. Prokofiew tworzył swą symfonię w sielskiej daczy pod Piotrogrodem, bez dostępu do fortepianu, z dala od zgiełku wojny i rewolucji, z dala od swojej pierwszej miłości Niny Mieszczerskiej, z którą niedawno zerwał zaręczyny – po awanturze z jej ojcem, który nie zamierzał oddać córki artyście bez stałych dochodów. Skomponował zwięzły, skondensowany pastisz XVIII-wiecznej symfonii, tchnący iście haydnowską pogodą. Miłość często zawodzi kompozytorów – każdy z nich jednak inaczej przekuwa emocje w dźwięki.

Dorota Kozińska

Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.nospr.org.pl/

Gdańsk | VIII edycja „NeoArte – Syntezator Sztuki”

NeoArte

VIII „NeoArte – Syntezator Sztuki” – festiwal o międzynarodowej obsadzie prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej – odbędzie się w Gdańsku dniach 23–26 października 2019 roku.

Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej w roku 2019. Idea festiwalu „NeoArte” skupia się na syntezie sztuk. Kompozytorzy współcześni tworzą dzieła z pogranicza video artu i teatru, artyści sztuk wizualnych tworzą instalacje dźwiękowe, teatr i taniec podążają w kierunku sztuki performatywnej. Coraz trudniej jest wyznaczyć granice pomiędzy różnymi dziedzinami twórczości, coraz łatwiej przychodzi nam ich łączenie.

Publiczność VIII edycji festiwalu podczas pięciu dni wydarzeń będzie mogła uczestniczyć w dziewięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych, słuchowisku muzycznym oraz kilku performansach. Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich, prowadzonych przez patrona festiwalu Gwyna Pritcharda, oraz w warsztatach performance prezentowanych przez Alwynne Pritchard, a dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach z tworzenia muzyki elektronicznej prowadzonych przez Krzysztofa Topolskiego. Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego.

Na terenie kultowego gdańskiego garnizonu widownia będzie mogła współtworzyć premierę najnowszego projektu krakowskiego artysty Piotra Peszata – Into the Heart of Hearts (2019) na akustyczny i elektryczny kwartet smyczkowy, live-electronics i live-video. Finał festiwalu „Noc NeoArte” w Nowej Synagodze to wyzwanie zarówno dla widowni jak i wykonawców – podczas 12-godzinnego maratonu koncertowego będziemy świadkami prawykonania najnowszych utworów współczesnych polskich kompozytorów napisanych na fortepian i smyczkową orkiestrę kameralną.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny na stronie http://neoarte.pl/ 

Warszawa | I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

Warsaw Wind

W dniach 23–27 października odbędzie się I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019 – międzynarodowy konkurs dyrygentów orkiestr dętych.

Konkurs składać się będzie z trzech etapów, a w szranki stanie 20 dyrygentów z 11 krajów. Uczestników będzie oceniać jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Podczas pierwszego etapu w UMFC zaprezentowane zostaną Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Kolejne etapy konkursu będą miały miejsce w Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów. Dyrygenci poprowadzą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znajdą się Serenada d-moll na instrumenty dęte Antonína Dvořáka oraz Wariacje filmowe na temat arii „Szumią jodły na gór szczycie” Stanisława Moniuszki autorstwa Tomasza Dudzińskiego.

25 i 26 października po przesłuchaniach konkursowych odbędą się także wykłady prowadzone przez kompozytorów Ignacego Zalewskiego, Pawła Pudło, Artura Słotwińskiego i trębacza Bartłomieja Łubiana.

Finał konkursu odbędzie się 27 października: 6 najlepszych dyrygentów poprowadzi znacznie większą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału II Suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Kulminacją będzie Koncert Galowy, który odbędzie się na zakończenie Konkursu. 27 października o godz. 20:00 w DOK Ursynów najlepsi dyrygenci odbiorą nagrody oraz zadyrygują Orkiestrą Festiwalową, która wykona utwory z repertuaru konkursowego.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny, a przesłuchania są otwarte dla publiczności.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie internetowej konkursu: www.wwecc.warsawwindmusic.pl 

Kraków | III Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński

K

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na III Festiwal „Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński”, który odbędzie się w dniach 24 października – 23 listopada 2019 roku.

Festiwal jest do dzisiaj największym regularnym wydarzeniem promującym twórczość Władysława Żeleńskiego. Tegoroczna odsłona poświęcona będzie nie tylko Żeleńskiemu, ale też Stanisławowi Moniuszce z okazji jego roku. Obaj kompozytorzy mają nieocenione zasługi dla rozwoju polskiej twórczości pieśniarskiej, dlatego w programie festiwalu znajdą się trzy recitale wokalne, a ponadto koncert orkiestrowy z aranżacjami pieśni Moniuszki, recital duetu fortepianowego, tria stroikowego i kwartetu smyczkowego, wykłady poświęcone pieśniom Moniuszki i Żeleńskiego, a także polskiej twórczości pieśniarskiej w XX wieku.

Utwory Władysława Żeleńskiego usłyszymy w interpretacji kwartetu smyczkowego Messages Quartet, LLLeggiero Woodwind Trio, Urszuli Kryger i Krzysztofa Urbaniaka. 17 listopada Ravel Piano Duo zaprezentuje w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie utwory S. Moniuszki, W. Żeleńskiego i Z. Noskowskiego. Natomiast w Domu Jana Matejki 21 listopada zabrzmią pieśni G. Bacewicz, M. Wajnberga, T. Bairda oraz Z. Stojowskiego. Podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się też promocja dwóch płyt: 17 listopada swoją płytę Polish Kaleidoskope No. 4 promować będzie Ravel Piano Duo, natomiast 21 listopada odbędzie się promocja pierwszego, kompletnego nagrania pieśni Zygmunta Stojowskiego w wykonaniu sopranistki Magdaleny Molendowskiej i pianistki Julii Samojło.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.spmk.com.pl/salon/ 

Radziejowice | Barokowo i współcześnie

DługoszowieKoncert kameralny w wykonaniu Agaty Kielar-Długosz, Łukasza Długosza oraz Marka Toporowskiego odbędzie się w piątek 25 października 2019 o godz. 19:00 w Nowym Domu Sztuki w Radziejowicach. 

Wybitni muzycy, koncertujący z najlepszymi artystami na całym świecie, przygotowali utwory kompozytorów barokowych i współczesnych. Zebrane w całość, tworzą swoisty pomost, przeprowadzający nas z czasów odległej przeszłości do tego, co teraźniejsze. Koncert będzie okazją do spotkania z twórczością tych, którzy na stałe zapisali się w historii muzyki, oraz tych, którzy dziś tę historię tworzą na nowo.

W programie, obok utworów Jana Sebastiana Bacha, Georga Philippa Telemanna i Antonia Vivaldiego, znajdą się kompozycje powstałe w ramach programu "Zamówienia Kompozytorskie" prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca: Frisium na 2 flety i klawesyn Krzysztofa Baculewskiego, Utwór na 2 flety i klawesyn Grażyny Pstrokońskiej oraz Cosmo-temporality na 2 flety i klawesyn Dai Bo.

Koncert zorganizowany przy współpracy z Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej i Fundacją Piąta Esencja. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Organizatorzy uprzejmie proszą o potwierdzenie obecności na koncercie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Szczegółowe informacje na stronie: http://palacradziejowice.pl/

Białystok | Pocztówka z Polski – trzej polscy kompozytorzy z trzech okresów

OiFP25 października 2019 o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się koncert zatytułowany „Pocztówka z Polski – trzej polscy kompozytorzy z trzech okresów”, prezentujący kompozycje Karola Kurpińskiego, Stanisława Moniuszki oraz Karola Szymanowskiego.

Wieczór upłynie pod znakiem trzech wielkich polskich nazwisk i przeniesie publiczność w trzy muzyczne epoki: późny klasycyzm, romantyzm i Młodą Polskę. Opera Karola Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie zawierała wiele cech narodowych: polonez, dumkę, cavatinę czy ludową śpiewkę. Nawiedzony gotycki zamek nad Jeziorem Czorsztyńskim pobudza wyobraźnię. Romantyczne skojarzenia prowadzą aż do Mickiewicza, ale z polskich gór przeniesiemy się na Krym. Do ośmiu wybranych tekstów Sonetów krymskich skomponował Stanisław Moniuszko kantatę na głosy solowe, chór i orkiestrę. Nastrój ten dopełni, rozdzielając utwory, I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego – pierwszy nowoczesny koncert skrzypcowy, który tradycję XIX-wieczną zostawia dla nowej ekspresji, będąc jednoczęściowym poematem o pięknej aurze dźwiękowej i fantastycznym i namiętnym charakterze.

Piotr Wacławik poprowadzi Orkiestrę i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w ramach swojej rezydencji dyrygenckiej. Partie solowe wykonają Krzysztof Jakowicz i Emil Ławecki. Chór przygotowuje Violetta Bielecka.

Koncerty jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

Szczegółowe informacje na stroniehttps://www.oifp.eu/ oraz https://www.facebook.com/