Polmic - FB

aktualności

W hołdzie Andrzejowi Krzanowskiemu

kOrkiestra Muzyki Nowej 9 października 2016 roku wystąpi w koncercie zatytułowanym „W hołdzie Andrzejowi Krzanowskiemu”. Koncert odbędzie się w Sali Kameralnej NOSPR z udziałem wybitnych solistów: Agaty Zubel i Andrzeja Bauera.

Przedwcześnie zmarły, znakomity kompozytor Andrzej Krzanowski (1951-1990), reprezentujący tzw. „pokolenie stalowowolskie” na kartach polskiej muzyki XX wieku zapisał się jako postać niezwykła: wybitny instrumentalista - wirtuoz akordeonu oraz niespotykanie oryginalny kompozytor. Krzanowski w swojej twórczości zabiegał o to, by w muzyce, po okresie modernistycznych poszukiwań, powtórnie wartością stały się piękne brzmienia, a dzieło muzyczne oddziaływało przede wszystkim na emocje.

Podczas pierwszego w tym sezonie koncertu Orkiestry Muzyki Nowej zaprezentowane zostaną dwie kompozycje Krzanowskiego pochodzące z cyklu Audycji – utworów, których forma znajduje się na styku teatru i słuchowiska muzycznego. Uwagę zwraca już sama obsada wykonawcza dzieł: Audycja III (1974) przeznaczona jest na aktora, sopran, dwa akordeony, saksofon barytonowy, trąbkę, gitarę elektryczną, perkusję, taśmę i rzutniki, natomiast Audycja IV (1975) na głos recytujący, syrenę, talerze, akordeon i dwie taśmy. Potencjał brzmieniowy wynikający z tak nietypowych zestawień instrumentalnych jest nie do przecenienia, a nadto warto dodać, iż utwory te stały się dla Krzanowskiego polem niezwykłych eksperymentów dotyczących czasu, rytmiki i formy.

Obok dzieł Krzanowskiego, mocnym akcentem koncertu będzie również prawykonanie nowej kompozycji Marcina Bortnowskiego (ur. 1972), w której partię solową wykona znakomity polski wiolonczelista – Andrzej Bauer. Utwór Oczekiwanie na wiolonczelę i orkiestrę kameralną powstał w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji – na stronie: www.nospr.org.pl

XXVI Międzynarodowy Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych

fInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki SILESIA zaprasza na XXVI Międzynarodowy Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych, odbywający się pomiędzy 9 a 23 października 2016 roku. Dwutygodniowy muzyczny maraton jest wydarzeniem wyjątkowym, nie tylko ze względu na liczbę odbywających się koncertów, ale przede wszystkim na udział w nim wybitnych artystów różnych specjalności.

Są to laureaci najważniejszych konkursów muzycznych odbywających się w Polsce, na których otrzymują nagrodę specjalną SILESII w postaci zaproszenia do Katowic. Laureaci wezmą udział w koncertach, które odbywają się w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Sali Kameralnej NOSPR w ramach „Środy młodych”, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice, Muzeum Archidiecezjalnym, Bibliotece Śląskiej.

W tym roku po raz kolejny w Katowicach wystąpią laureaci głównych nagród prestiżowego Konkursu Muzycznego ARD w Monachium, jego ostatniej jubileuszowej 65 edycji. W koncercie inauguracyjnym w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego wraz z Orkiestrą Sinfonietta Cracovia, którą poprowadzi Massimiliano Caldi, zagrają zdobywca I nagrody i nagrody publiczności belgijski kontrabasista Wies de Boevé i czeska waltornistka Kateřina Javůrková, która została laureatką II nagrody (I nie przyznano). W Sali Kameralnej NOSPR wystąpi natomiast niemiecki kwartet smyczkowy Aris Quartett, laureat II nagrody i nagrody publiczności. Wśród zagranicznych gości festiwalu jest również słowacka wokalistka Mária Havril’aková, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Iuventus Canti 2016” we Vrablach, niezwykły ukraiński kwartet instrumentów ludowych „Labirynt” oraz młodzi artyści reprezentujący Konserwatorium Muzyczne im. Leoša Janáčka w Ostrawie.

Muzycznym znakiem XXVI Festiwalu będzie również wykonanie dwóch dzieł powstałych w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”. W niedzielę 9 października utwór Mikołaja Góreckiego Trio concerto w katowickiej Akademii Muzycznej wraz z orkiestrą Sinfonietta Cracovia zaprezentuje trio wybitnych śląskich artystów: Joanna Domańska, Roman Widaszek i Tadeusz Tomaszewski. Drugi koncert z tej serii zaplanowany został w Muzeum Archidiecezjalnym, gdzie odbędzie się prawykonanie sekstetu Concertino Appassionato Benedykta Konowalskiego z udziałem zespołów Airis Quartet i Fluent Ensamble.

Finałowy koncert festiwalu zorganizowany został z myślą o najmłodszych odbiorcach muzyki w ramach projektu „Mamo, Tato, chodźmy na koncert!” W specjalnie dla nich przygotowanym widowisku muzyczno-multimedialnym „Muzyczny dźwiękogród” zagra Marcin Wyrostek ze swoim zespołem Tango Corazon.

Na koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc zgodnie z informacjami umieszczonymi w materiałach reklamowych i na stronie internetowej: http://www.silesia.art.pl/.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program PDF

45. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka i władza”

wW dniach 13–15 października 2016 roku odbędzie się w Poznaniu 45. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP zatytułowana „Muzyka i władza”, zorganizowana przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W konferencji wezmą udział naukowcy z wielu ośrodków akademickich w Polsce, reprezentujących różne orientacje badawcze oraz różne generacje badaczy. Przewidziane są 44 wystąpienia w ramach 14 sesji plenarnych. Miejscem obrad będzie nowa siedziba Instytutu Muzykologii na kampusie Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Wiodąca problematyka konferencji stanie się okazją do ukazania relacji muzyka – władza w różnych kontekstach, kulturach i w różnym czasie historycznym. Będzie ona obejmować szerokie spektrum ważnych dla dawnej i współczesnej kultury muzycznej pól badawczych, uwzględniających zarówno aspekty pozytywne tej relacji (mecenat władców czy rządów w Polsce i Europie, ich dodatni wpływ na twórczość kompozytorską i kulturę muzyczną danego regionu bądź epoki), jak i jej aspekty negatywne (destrukcyjne oddziaływanie władzy, zwłaszcza totalitarnej, na twórczość kompozytorską bądź kulturę muzyczną regionu czy epoki). Poznańska konferencja będzie płaszczyzną wymiany poglądów oraz prezentacji wyników najnowszych badań na temat relacji muzyki i władzy. Intencją organizatorów jest rozszerzenie i intensyfikacja badań nad tą zaniedbywaną w dyskursie akademickim problematyką.

Pierwszego dnia Konferencji odbędzie się również uroczystość wręczenia Nagród im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2015. Jej laureatami zostali: Małgorzata Grajter i Julia Gołębiowska (nagroda ex aequo) oraz Marcin Strzelecki (wyróżnienie). Fundatorem 16. edycji Nagrody jest Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.

Konferencja dofinansowana jest ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program PDF

Antonina Kawecka: 20. rocznica śmierci

k5 października 2016 roku mija 20. rocznica śmierci wybitnej polskiej śpiewaczki i pedagoga Antoniny Kaweckiej (1923 – 1996).

Antonina Kawecka otrzymała wykształcenie w Warszawie, studiując w latach 1941-44 w tajnym Konserwatorium u Stanisława Kazury. Swój głos doskonaliła także pod kierunkiem Adama Didura (1945-46), Stefana Beliny-Skupiewskiego (1946-47) oraz Józefa Wolińskiego (1947-52), stopniowo przekształcając go z mezzosopranowego w sopran.

Na scenie zadebiutowała w 1945 w roli Loli w Rycerskości wieśniaczej Pietra Mascagniego w Operze Śląskiej w Bytomiu, gdzie występowała przez następne dwa lata. W 1947 została zaangażowana do Opery w Poznaniu, gdzie śpiewała do roku 1979. Odniosła wielki sukces jako Halka w operze Moniuszki, w inscenizacji Leona Schillera pod batutą Waleriana Bierdiajewa (premiera 22 stycznia 1950), a jej kreacja Izoldy w Tristanie i Izoldzie – premiera 15 grudnia 1968 – stała się wydarzeniem artystycznym. Występowała w partiach tytułowych w Carmen Georgesa Bizeta, Tosce i Madama Butterfly Pucciniego, Aidzie Verdiego, Katarzynie Izmajłowej Dmitrija Szostakowicza. W jej repertuarze znalazły się arcydzieła europejskiej sztuki operowej w siedmiu językach. Płyta z nagraniem Halki z 1953 doczekała się reedycji w Polsce (Polskie Nagrania) i za granicą (Chant du Monde, Colosseum, Bruno).

Antonina Kawecka z powodzeniem występowała także podczas koncertów wokalno-kameralnych, prezentując wzorcowe interpretacje cykli wokalnych oraz pieśni, m.in. Moniuszki, Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Franza Schuberta, Roberta Schumanna, Claude’a Debussy’ego i Albana Berga. Artystka występowała gościnnie też za granicą (m.in. Czechosłowacja, Węgry, ZSRR, NRD, RFN, Włochy, Bułgaria, Rumunia, Chiny oraz Stany Zjednoczone).

Od 1971 prowadziła klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Poznaniu, od 1993 na stanowisku profesora, i wykształciła kilkudziesięciu dyplomantów. Brała także udział w pracach jury międzynarodowych konkursów wokalnych w Sofii (1984), Antwerpii (1990), Warszawie (im. Stanisława Moniuszki) i Bytomiu (im. Adama Didura).

Zasłużona dla polskiej kultury artystka otrzymała wiele nagród i odznaczeń, w tym Nagrodę Państwową II stopnia (1973), Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski (1976), Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1982, 1989, 1994), Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu (1987, 1990), medal Polonia Mater Nostra Est, przyznany przez Fundację Pamięci Narodu Polskiego (1996).

Ogólnopolski Festiwal Chóralny „Cantus” im. Józefa Świdra

s8 października 2016 roku o godz. 17.00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się II Ogólnopolski Festiwal Chóralny „Cantus” im. Józefa Świdra.

Organizowane przez Śląski Związek Chórów i Orkiestr wydarzenie upamiętnia postać zmarłego przed dwoma laty kompozytora, który zasłynął przede wszystkim jako autor wykonywanych na całym świecie utworów chóralnych. W ramach koncertu festiwalowego wystąpią zespoły z Polski i Czech. Orkiestra Dęta TAURON Wytwarzanie z Łazisk Górnych oraz Chór Mieszany „Modus Vivendi” z Katowic Piotrowic zaprezentują rzadko wykonywany utwór Świdra Mały Tryptyk. Podczas koncertu nastąpi ogłoszenie werdyktu i wręczenie nagród XXI Międzynarodowej Nagrody Prezydenta Miasta Katowice im. Stanisława Moniuszki.

Honorowy patronat nad Festiwalem objęli: ks. abp Wiktor Skworc – Metropolita Katowicki, prof. Władysław Szymański – Rektor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, dr Marcin Krupa – Prezydent Miasta Katowice oraz Marian Błachut – Burmistrz Czechowic Dziedzic.

Festiwal odbędzie się dzięki współpracy Śląskiego Związku Chórów i Orkiestr z Urzędem Miasta Katowice, Biblioteką Śląską, Archidiecezją Katowicką, Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, jak również powstałą w zeszłym roku Fundacją im. Józefa Świdra, której celem jest upowszechnianie, promocja, gromadzenie, dokumentowanie, ochrona i kultywowanie w kraju i zagranicą twórczości kompozytorskiej, dorobku i spuścizny muzycznej Józefa Świdra.

Bezpłatne wejściówki można odebrać w Akademii Muzycznej (Katowice, ul. Zacisze 3, tel. 32 779 21 00), bądź w siedzibie Śląskiego Związku Chórów i Orkiestr (Katowice, ul. Francuska 12, tel. 32 259 90 39 albo 660 416 181).

Wszystkie koncerty i przesłuchania Konkursu im. H. Wieniawskiego online!

a8 października 2016 roku odbędzie się koncert, inaugurujący 15. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, który potrwa od 9 do 23 października. Narodowy Instytut Audiowizualny, partner tegorocznej edycji konkursu, zaprasza do śledzenia transmisji wszystkich przesłuchań, koncertów, w tym koncertu inauguracyjnego oraz gali wręczenia nagród wraz z koncertem laureatów, online. Bezpłatne transmisje odbędą się na www.ninateka.pl  oraz www.muzykotekaszkolna.pl.

Drugi po Chopinowskim najważniejszy konkurs muzyczny, organizowany przez Polskę, otworzy 8 października koncert Soyoung Yoon, zwyciężczyni poprzedniej edycji. Południowokoreańska skrzypaczka zagra w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Towarzyszyć jej będzie orkiestra Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen pod batutą Krzysztofa Pendereckiego. Zostaną wykonane Adagio na smyczki z III Symfonii samego maestro, Koncert skrzypcowy D-dur, op. 61 L. van Beethovena oraz VII Symfonia d-moll A. Dvořáka.

Konkurs cieszy się wielkim prestiżem w świecie, przyciąga najlepsze młode talenty oraz znakomitych jurorów. Honorowym Przewodniczącym jest maestro Krzysztof Penderecki, zaś Przewodniczącym Jury – wybitny skrzypek i dyrygent rosyjski Maxim Vengerov. W tym roku zgłosiła się do konkursu rekordowa liczba ponad 250 muzyków z 40 krajów. W wyniku decyzji Maxima Vengerova, który przeprowadził przesłuchania uczestników, ostatecznie zakwalifikowano 48 skrzypków z 19 krajów, w tym dziesięcioro Polaków.

Konkurs jest czteroetapowy, przy tym w dwóch ostatnich skrzypkowie wystąpią z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal. Wszystkich laureatów oraz głównego zwycięzcę poznamy 23 października.

Dzięki specjalnej dotacji resortu kultury po raz pierwszy – tak jak na Konkursie Chopinowskim – wszystkie przesłuchania, koncerty inauguracyjny oraz laureatów transmitować będzie Program Drugi Polskiego Radia.

XV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego odbywa się pod honorowym patronatem prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Oficjalna strona Konkursu: http://www.wieniawski-competition.com

„Muzyka sfer – Roman Maciejewski”

MaciejewskiUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza na koncert „Muzyka sfer – Roman Maciejewski” w ramach wydarzeń kulturalnych organizowanych z okazji jubileuszu 25-lecia Partnerstwa Miast Berlin – Warszawa.

Koncert w wykonaniu studentów warszawskiej uczelni muzycznej oraz Uniwersytetu Sztuk Pięknych w Berlinie (UdK Berlin) odbędzie się w dniu 3 października 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej UMFC. Opiekę artystyczną nad koncertem sprawują dr hab. Marcin Zalewski, prof. UMFC, oraz Frank-Immo Zichner, UdK Berlin. W roli narratora wystąpi Olgierd Łukaszewsicz.

W programie koncertu znajdą się takie utwory Romana Maciejewskiego, jak Mazurki nr 1, 3, 5, 6, 7, 10 na fortepian (1928–1990), Nokturn na flet, gitarę i czelestę (1951), Pianoduo concertante na dwa fortepiany (1936), Pieśni Bilitis w wersji na sopran i fortepian (1932), Suita hiszpańska na dwie gitary (1948). Partnerami wydarzenia są: Universität der Künste w Berlinie, Convivium Berlin e. V., Verein für Interkulturelle Begegnungen e. V., Stowarzyszenie Monopol Warszawski.

Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Muzyki

wTradycją Międzynarodowego Dnia Muzyki, który przypada 1 października, jest ogłaszanie przez Instytut Muzyki i Tańca specjalnego przesłania na ten szczególny dzień. Autorem tegorocznego przesłania jest Wojciech Waglewski.

Nie wierzę w życie pozamuzyczne...

Wczesne dzieciństwo spędziłem w miasteczku otoczonym przez tabory cygańskie od rana do wieczora wypełnione muzyką. W niedzielne poranki budził mnie przemarsz brygady podhalańskiej okraszony dźwiękami krowich dzwonków, a wieczór wypełniały śpiewy górali „niskopiennych” – jak złośliwie nazywano mieszkańców Sądecczyzny. Do tego wszystkiego udawało się czasem usłyszeć śpiewających Łemków. I już wtedy byłem pewien, że człowiek nie stworzył niczego bardziej dojmującego, mocniej motającego dusze i serca, niż muzyka. Już wtedy podejrzewałem, że nie jest nią tylko połączenie melodii, harmonii i rytmu, ale coś znacznie bardziej nieuchwytnego. Coś, co jak później usłyszałem od Hindusów, znajduje się pomiędzy tymi elementami…

Wtedy też zrozumiałem, że muzyka dzieje się tu i teraz, i choćby była bardzo precyzyjnie zapisana i wiernie wykonana, to i tak za każdym razem będzie brzmiała inaczej. Jest w niej bowiem jakaś trudna do zdefiniowania więź łącząca słuchacza z wykonawcą i twórcą...

Zaczęło też do mnie docierać, że nawet muzyka posługująca się słowem może być odbierana całkowicie różnie i budzić skrajnie odmienne emocje. Ta jej ulotność a jednocześnie głębokość doznań, jakie powoduje, wydała mi się być ósmym cudem świata...

I z tą świadomością żyję do dziś – bogatszy z racji wieku o doświadczenie, że im więcej o niej wiem, tym bardziej wymyka się wszelkim próbom definiowania, szufladkowania i porządkowania… I bardziej jestem skłonny uwierzyć w życie pozagrobowe, którego namiastką często muzyka się staje, niż w życie pozamuzyczne...

Wojciech Waglewski

Wręczono Koryfeusze Muzyki Polskiej 2016

6. Koryfeusz1 października 2016 roku podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2016.

 Laureatami zostali:

Laureatom wybranym przez polskie środowisko muzyczne wręczono statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka. Nagrodom w kategorii Osobowość Roku oraz Nagroda Honorowa towarzyszyły nagrody finansowe ufundowane kolejno przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Podczas koncertu galowego zatytułowanego „Do przodu żyj!”, nawiązującego do pierwszych słów utworu Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego „Żyj kolorowo” wystąpili: Aga Zaryan z towarzyszeniem Nikola Kołodziejczyk Orchestra, saksofonista Łukasz Dyczko w duecie z Jakubem Sikorą na fortepianie oraz Royal String Quartet. W programie koncertu znalazły się m.in. utwory Jana Krenza, Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego oraz Nikoli Kołodziejczyka. Tegoroczna Gala wręczenia nagrody była prezentem urodzinowym dla Jana Krenza, pierwszego honorowego „Koryfeusza” z 2011 roku i niespodzianką dla drugiego jubilata - Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego. Obaj artyści wychowali muzycznie wiele pokoleń Polaków, nie tylko na wspaniałych koncertach, ale przede wszystkim za pośrednictwem fal radiowych i niezapomnianych transmisji WOSPR-u czy legendarnych „Trzech kwadransów jazzu”. Organizatorem Gali był Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Organizatorem nagrody jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad nagrodą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.