Polmic - FB

aktualności

Kraków | I Festiwal „Szymanowski / Polska / Świat”

FKFilharmonia Krakowska zaprasza na pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”, który odbędzie się w dniach 26–30 marca 2019 roku.

To nowa propozycja Filharmonii Krakowskiej, której celem jest ukazanie wyjątkowości i wielkości dzieła Patrona instytucji. Festiwal będzie miejscem prezentacji ważnych wydarzeń artystycznych, stworzy możliwość dalszego pogłębiania myśli o muzyce i ukaże osobowość autora Stabat Mater jako wielkiego humanisty o wielostronnych zainteresowaniach, inspirującego artystów z różnych dziedzin sztuki. Ramy czasowe, jakie obejmuje Festiwal, to stulecie od 1850 do 1950 roku, a więc okres, z którego wyrasta Szymanowski, jego źródła fascynacji aż po lata aktywności bezpośrednich uczniów i kontynuatorów.

Szymanowski wiele podróżował po Europie, Ameryce, a także północnej Afryce. Przekonanie o tym, że musimy „dogonić muzykę światową”, jak to określił Stefan Kisielewski, sprawiało potrzebę odwiedzin i konfrontacji z wieloma ośrodkami sztuki pierwszego trzydziestolecia XX wieku. Kolejne edycje Festiwalu będą próbami przyjrzenia się tym spotkaniom. Na początek organizatorzy wybrali Czechy. Związki Szymanowskiego z naszym południowym sąsiadem trwały ćwierć wieku. Szczególnym miejscem była Praga, gdzie prezentowano właściwie cały jego dorobek: w Operze Narodowej prawykonano z wielkim sukcesem Harnasi i Króla Rogera. Orkiestra Teatru Narodowego w Pradze, kontynuatorka zespołu, który zachwycił Karola Szymanowskiego, zakończy pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8326-Karnety_na_Festiwal_SZYMANOWSKI_%2F_POLSKA_%2F_%C5%9AWIAT.html 

Jedenaście warszawskich chórów na wspólnym koncercie – Gloria Patri

Nowe EpifanieKoncertem „Gloria Patri” organizowanym przez Centrum Myśli Jana Pawła II 30 marca 2019 roku o godz. 16.00w Świątyni Opatrzności Bożej uczczona zostanie nie tylko 14. rocznica śmierci papieża, ale również tegoroczne obchody 40. rocznicy pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Koncert jest także elementem programu X Festiwalu Nowe Epifanie.

To wyjątkowe wydarzenie – zaproszenie do udziału przyjęło aż 11 warszawskich chórów akademickich i kościelnych. W świątyni zabrzmi zatem ponad 400 głosów. Architektura kościoła stała się punktem wyjścia do artystycznych poszukiwań. „Muzyka chóralna to harmonia wielu głosów, które świadomie splatają się w jednym miejscu i czasie. To energia ludzi, którzy śpiewem wspólnie tworzą piękno. „Gloria Patri” to największy chóralny koncert w historii Festiwalu Nowe Epifanie” – tłumaczy Jan Krutul, dyrygent Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II. „Zrezygnowaliśmy z klasycznego ustawienia, do którego przyzwyczaiły nas sale koncertowe na rzecz przestrzennego rozmieszczenia zespołów, aby muzyka dosłownie otoczyła słuchaczy”.

Program koncertu czerpie inspirację z modlitwy – różańca. Zabrzmią Pater Noster Jakuba Neske oraz Ave Maria w muzycznym ujęciu takich kompozytorów, jak Tomas Luis de Victoria, Siergiej Rachmaninow, Janusz Dąbrowski, Michał Dąbrowski (prawykonanie), Franz Biebl, Daniel Elder i Javier Busto. Podczas koncertu usłyszymy po raz pierwszy polichóralny utwór Gloria Patri autorstwa prof. Pawła Łukaszewskiego, skomponowany do słów doksologii. Czołowy polski kompozytor współczesnej muzyki sakralnej napisał ten utwór na zamówienie Centrum Myśli Jana Pawła II specjalnie na tę okazję. Koncert zwieńczy kompozycja Zuzanny Falkowskiej do słów Jana Pawła II z placu Zwycięstwa w 1979 roku Niech zstąpi Duch Twój.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Joanna Korzeniewska

Więcej – na stronie https://noweepifanie.pl/ 

Sensorium na Uniwersytecie Stanforda

SensoriumSensorium – instalacja dźwiękowa Rafała Zapały – będzie prezentowana w dniach 23–26 marca 2019 roku w ramach Linux Audio Conference w instytucie CCRMA na Uniwersytecie Stanforda.

Sensorium to jednoosobowo doświadczana przestrzeń muzyczna (ale też przestrzeń scenograficzna), na którą bezpośredni wpływ mają reakcje biofizyczne zwiedzających. Jest prywatnym doświadczeniem o „antymasowym” charakterze. Jest też instrumentem do interaktywnego słuchania muzyki. Idea jest prosta – zwiedzający/ca steruje strukturą dźwięków poprzez swoje myśli, emocje i reakcje biofizyczne skóry. Muzyka z kolei wpływa na nią/niego w sprzężeniu zwrotnym. Sensorium oznacza więc współcześnie rozumianą podmiotowość rozszerzającą się poprzez zmysły i technologię w sieć relacji ze światem.

Instalacja Zapały wypełniała wieżę zegarową CK Zamek w Poznaniu w latach 2014/15. Funkcjonowała przez ok 1,5 roku w centrum Poznania, jako mała instytucja kultury goszcząc kilka tysięcy zwiedzających. Różne aspekty projektu prezentowane były na konferencjach naukowych, umieszczając pracę w nurcie art&science.

Więcej o projekcie:

https://vimeo.com/109455967 

http://lac.linuxaudio.org/2019/ 

Łódź | Moniuszkowy zawrót głowy

TW Łódź25 marca 2019 roku o godz. 18:30 artyści Teatru Wielkiego w Łodzi połączeni w Zespół Wokalny Kameralistów Łódzkich zaprezentują tę część dorobku Stanisława Moniuszki, która powstała w okresie pełnienia przez niego funkcji organisty w kościele p.w. Świętych Janów w Wilnie.

W koncercie z cyklu „Moniuszkowy zawrót głowy” zaprezentowane zostaną religijne pieśni chóralne, które kompozytor napisał i opracował specjalnie dla swojego chóru, działającego w wileńskiej parafii. Mimo, iż był zespołem amatorskim, to z powodzeniem pod dyrekcją Moniuszki wykonywał wielkie oratoryjne dzieła wokalno-instrumentalne m.in. Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna. Skomponowane dla tego chóru pieśni religijne Moniuszki były więc zaawansowane i ambitne, zarówno pod względem artystycznym, jak i wykonawczym.

Łódzcy artyści wykonają też utwory chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, którego muzyka jest przepełniona emocjonalnością, między innymi pieśni poświęcone Matce Bożej. Środkami formotwórczymi są tu tekst oraz modlitewna powtarzalność motywów, stopniowo rozbudowywana melodycznie i modyfikowana dynamicznie. Oprócz jego Pieśni Maryjnych op. 54 poznamy też utwory poświęcone wydarzeniom z historii Polski: Totus tuus op. 60 z tekstem Marii Bogusławskiej nawiązującym do słów św. Jana Pawła II, napisane z okazji jego pielgrzymki do Polski, oraz Pieśń rodzin Katyńskich op. 81 – utwór o mrocznym brzmieniu, oszczędny i prosty w budowie, skomponowany do słów poety Tadeusza Lutoborskiego.

Informacja o biletach – na stronie

http://www.operalodz.com/MONIUSZKOWY_ZAWROT_GLOWY_Piesni_choralne_Moniuszki_i_Goreckiego,29,291

Transmisje i retransmisje do kin przedstawień baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj: jubileuszowy sezon 2019–20

nazywowkinachDziesiąty już, jubileuszowy, sezon transmisji i retransmisji „Bolshoi Ballet Live” z moskiewskiej sceny rozpocznie się 27 października 2019 roku pokazem HD LIVE Rajmondy – wielkiego baletu klasycznego do muzyki Aleksandra Głazunowa, rzadko wykonywanego na zachodnich scenach ze względu na wyjątkowo wysokie wymagania stawiane tancerzom.

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, na które czekają miłośnicy baletu na całym świecie. Nie zabraknie dwóch prawdziwych przebojów baletowej sceny do muzyki Piotra Czajkowskiego: Jeziora łabędziego w nowej obsadzie solistów i powtórki Dziadka do orzechów w okolicy Bożego Narodzenia. Oba balety opracował choreograficznie Jurij Grigorowicz, długoletni dyrektor zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Po olbrzymim sukcesie frekwencyjnym i kilkukrotnych retransmisjach na nowo zagości na ekranach kin piękny balet romantyczny Giselle, ale w zupełnie nowym opracowaniu chorograficznym Aleksieja Ratmańskiego. Obok niego pojawi się także barwny, orientalny Korsarz – utaneczniona awanturnicza opowieść o piracie Konradzie i jego ukochanej Medorze porwanej do haremu pewnego sułtana.

Wzorem poprzednich sezonów w programie obok takich właśnie klasycznych baletów znajdą się XX-wieczne arcydzieła. Pod koniec sezonu ponownie będzie można obejrzeć nową wersję baletu Romeo i Julia, przygotowaną dla Teatru Bolszoj przez Aleksieja Ratmańskiego i transmitowaną na żywo w 2017 roku. W kwietniu na ekranach kin zabłysną Klejnoty – wieczór baletowy w trzech częściach w choreografii George’a Balanchine’a. Ten piękny spektakl oddaje hołd trzem stylom tańca, porównanym do szlachetnych kamieni: szmaragdów, rubinów i brylantów. Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego coroczny cykl transmisji i retransmisji najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla widowni całego świata.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program transmisji – na stronie http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj/sezon-2019-2020-bolshoi-ballet-live-ogloszony 

Gliwice | X Wiosna z Fryderykiem

Teatr w GliwicachW dniach 24 marca – 14 kwietnia 2019 roku Teatr Miejski w Gliwicach zaprasza na jubileuszową 10. edycję Festiwalu „Wiosna z Fryderykiem”.

Tegoroczna odsłona „Wiosny z Fryderykiem” obejmuje cztery koncerty: „Polonez znaczy polski”, „Arystokraci świata dźwięków”, „Miniatury i ich wielkie cykle”, „Marzenia i wyznania miłosne”. Zostanie zaprezentowana twórczość Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz, Modesta Musorgskiego i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncerty będą odbywać się w tropikalnym otoczeniu – w budynku Palmiarni Miejskiej w Gliwicach w niedziele od 24 marca do 14 kwietnia o godz. 19.30.

Przed gliwicką publicznością wystąpią pianiści Michał Szymanowski, Krzysztof Książek, Alberto Nose, Beata Bilińska, wiolonczelista Maciej Kułakowski i dwa kwintety smyczkowe.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://teatr.gliwice.pl/2019/03/11/wiosna-z-fryderykiem-wydarzenia/ 

Lublin | Moniuszko i Młoda Polska

SPAMOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 30 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Trybunału Koronnego na drugie wydarzenie w ramach cyklu koncertów kameralnych „Fonie Lublina”. Edycja 2019 obejmuje 10 koncertów, z których każdy ukaże muzykę S. Moniuszki w innym, nie tylko polskim, kontekście.

Program koncertu jest zderzeniem dwóch pozornie odległych od siebie pokoleń. Po fali entuzjastycznej krytyki, jaka spadła na Stanisława Moniuszkę i jego dzieła po premierach Halki, Strasznego Dworu i innych dzieł kompozytora, pierwsze lata wieku XX nie należały do czasu, w którym ceniono by jego spuściznę. Niepochlebnie wypowiadano się o utworach Moniuszki zarzucając im zacofanie względem ówczesnej muzyki europejskiej. Mimo że grywano nadal te utwory, w środowisku młodych kompozytorów nie były one wyznacznikiem wartościowego repertuaru.

Nie oznacza to jednak, że twórcy przełomu XIX i XX wieku nie kontynuowali dzieła zapoczątkowanego przez „ojca polskiej opery narodowej”, a doskonale prześledzić to można w liryce wokalnej. Nie sposób przecież po pieśniach Moniuszki traktować utworów Karłowicza czy Różyckiego jako novum – silnie osadzone w romantycznej pieśni, która stanowiła domenę dorobku kompozytorskiego Moniuszki, kontynuują linię rozwojową polskiej tradycji liryki wokalnej ze swoją melodyjnością, lirycznością i pierwiastkami dramatycznymi. W programie znajdą się więc małe formy wokalne Stanisława Moniuszki i wspomnianych wyżej kompozytorów, a także miniatury instrumentalne – skrzypcowe i fortepianowe – Moniuszki oraz nieco młodszego, niemal zapomnianego dziś kompozytora Michała Jelskiego, w tym wykonywany współcześnie po raz pierwszy Walc koncertowy op. 25.

Utwory zaprezentują: Mariola Zagojska (sopran), Magdalena Maciąg (skrzypce) i Michał Leoniak (fortepian).

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Karol Furtak

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

POBIERZ: program cyklu „Fonie Lublina”

Katowice | Pod złotą batutą Daniela Smitha

FSRówno cztery lata temu gościł na estradzie Filharmonii Śląskiej Australijczyk Daniel Smith – zwycięzca IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga (2012), a obecnie główny dyrygent gościnny Teatru Carlo Felice we Włoszech. 22 marca 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi ponownie w Katowicach.

W ciągu ostatnich czterech lat dyrygował Norweską Operą Narodową w Oslo, brał udział w nowej produkcji Podróży do Reims w reżyserii Michielettiego z Operą Australijską w gmachu Sydney Opera House, w trasie koncertowej ze skrzypkiem Rayem Chenem, wystąpił też w Filharmonii Toskańskiej i z Królewską Orkiestrą Symfoniczną z Sewilli. W programie koncertu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod jego batutą – muzyka polska, austriacka i niemiecka.

Witold Lutosławski Małą suitę na orkiestrę kameralną skomponował w 1950 roku na zamówienie Romana Jasińskiego, dyrektora muzycznego Polskiego Radia dla warszawskiej Orkiestry Polskiego Radia, specjalizującej się w repertuarze popularnym i folklorystycznym. I ona pod batutą Jerzego Kołaczkowskiego utwór dla radiowej audycji nagrała. W roku następnym kompozytor przeinstrumentował ją na wersję symfoniczną, w której utwór w praktyce koncertowej funkcjonuje. Tę prawykonała w Warszawie (1951) dzisiejsza NOSPR pod batutą Grzegorza Fitelberga. W utworze na podwójny skład instrumentów dętych drewnianych, potrójny skład instrumentów dętych blaszanych (4 rogi), perkusję i smyczki Witold Lutosławski wykorzystał rzeszowskie melodie ludowe z Machowa. Utwór składa się ze czterech części: Fujarka (Allegretto), Hurra polka (Vivace), Piosenka (Andante) i Taniec (Allegro molto). Podczas koncertu zabrzmią również 40. Symfonia g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusa Mozarta i IV Symfonia e-moll op. 98 – „Elegijna” – Johannesa Brahmsa.

Więcej – na stronie

https://www.filharmonia-slaska.eu/aktualnosc-DANIEL_SMITH_PONOWNIE_W_FILHARMONII-15516495124593.html 

Elbląg | Muzyczna wiosna według EOK

EOK„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędą się dwa wiosenne koncerty Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 24 marca oraz 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom dwa sonatowe wieczory. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 24. marca i 28. kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza, Feliksa Janiewicza, Edwarda Elgara i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii