Polmic - FB

aktualności

Olsztyn | Filharmonia – kameralnie

FWMKoncert w dniu 1 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej z pewnością będzie muzyczną ucztą dla miłośników kameralistyki.

Wielu melomanów nazywa ją najszlachetniejszą formą muzykowania, której istotą jest „intymna rozmowa” muzyków – dobrych znajomych lub przyjaciół. Zespół kameralny był niegdyś, a i dziś często pozostaje, prywatnym spotkaniem, do którego dopuszczone mogą być tylko osoby wtajemniczone. Dlatego każdy koncert kameralny jest wydarzeniem wyjątkowym i niepowtarzalnym. A już szczególnie wówczas, gdy występują znakomici polscy muzycy związani ze środowiskiem muzycznym Krakowa i Katowic wraz z jedną z najwybitniejszych skrzypaczek świata. W koncercie wystąpią: Kaja Danczowska – skrzypce, Maria Shetty – altówka, Adam Krzeszowiec – wiolonczela, Krzysztof Firlus – kontrabas, Piotr Lato – klarnet, Maksymilian Lipień – obój, Damian Lipień – fagot, Tadeusz Tomaszewski – waltornia.

Początek kameralnego, bardzo klasycznego wieczoru w Filharmonii wyznaczy muzyka Wolfganga Amadeusa Mozarta i jego Divertimento B-dur KV 229 na trio stroikowe. Drugim utworem wieczoru wykonaniu kameralistów będzie przeurocza czteroczęściowa Suita na trio stroikowe (1949) reprezentująca najlepsze cechy neoklasycyzmu francuskiego. Utwór skomponował Aleksander Tansman, jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich minionego stulecia. Klasycznym zespoleniem tria dętego i kwartetu smyczków, a zarazem klamrą spinającą wieczór, będzie Septet Es-dur op. 20 Ludwiga van Beethovena.

Piotr J. Reszczyński

Informacja o biletach – na stronie www.filharmonia.olsztyn.pl 

Kraków | Piękno kontrastów: od Rameau do Glassa

Opera raraJuż po raz jedenasty w Krakowie odbędzie się festiwal Opera Rara. W ramach cyklu od 31 stycznia do 17 lutego 2019 roku zaprezentowane zostaną cztery produkcje sceniczne: od Rameau, przez Mozarta do Glassa, oraz wokalne recitale w gwiazdorskiej obsadzie, z udziałem Danielle de Niese, Patricię Petibon i Jakuba Józefa Orlińskiego.

Festiwal Opera Rara 2019 rozpocznie dzieło Jeana-Philippe’a Rameau Hyppolite et Aricie – jeden z największych szlagierów tamtych czasów, który jednocześnie był wielkim skandalem. Utwór zostanie zaprezentowany w reżyserii pochodzącego z Izraela Sjarona Minailo. W tym wydarzeniu scenicznym o międzynarodowym charakterze weźmie udział Krakowska Orkiestra Festiwalowa towarzysząca solistom – gościom z Polski i zagranicy.

Oprócz dużych przedstawień scenicznych w programie festiwalu znalazły się zarówno opery barokowe, jak i eksperymentalne inscenizacje czy recitale wokalne. Ponownie zostanie zaprezentowana opera Philipa Glassa A Madrigal Opera. Zaś 13 lutego o godz. 19.00 w Teatrze im. J. Słowackiego będzie miał miejsce recital kontratenora Józefa Jakuba Orlińskiego, który ma głos wyjątkowej urody. W swoim recitalu na Opera Rara polski śpiewak zestawia ze sobą dwa muzyczne terytoria zwykle traktowane zupełnie rozłącznie — arie z barokowych oper i polskie pieśni autorstwa Karola Szymanowskiego, Tadeusza Bairda i Pawła Łukaszewskiego. Dzieli je niby wszystko: epoka, styl język itd. A co je spaja? Tego odkrycia będzie można dokonać na krakowskim koncercie dzięki Jakubowi Józefowi Orlińskiemu, pianiście Michałowi Bielowi i ich odważnym wyborom repertuarowym.

Szczegółowy program – na stronie http://operarara.pl/program 

Wrocław | X Studencki Festiwal Pianistyczny

AMKLW dniach 30 stycznia – 3 lutego 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbywać się będzie X Studencki Festiwal Pianistyczny.

Ideą Studenckiego Festiwalu Pianistycznego jest upamiętnianie twórczości wybitnych kompozytorów związanych w większym lub mniejszym stopniu z muzyką fortepianową. I edycja festiwalu sięga 2006 roku i była poświęcona muzyce Wolfganga Amadeusa Mozarta. W kolejnych edycjach w centrum uwagi była twórczość m.in. Franza Liszta, Josepha Haydna, Claude’a Debussy’ego, Sergieja Rachmaninowa czy Roberta Schumanna.

W tym roku Festiwal poświęcony będzie twórczości Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego. Każdego dnia festiwalowego o godz. 19.00 w Sali Koncertowej AMKL będą odbywać się koncerty w wykonaniu studentów tejże Uczelni.

Rektor Akademii prof. Grzegorz Kurzyński podkreśla: „Organizując studenckie festiwale, podpisujemy się pod tak obecnie popularną ideą ”peer learning” – uczenie się od samych siebie, od otoczenia – często wykorzystywaną w uczelniach zachodnich (choć trzeba nadmienić, że zawsze taki typ uczenia się w naszych uczelniach istniał). W naszym wypadku (chodzi o kontekst Akademii Muzycznej) studenci zapoznają się w ciągu trzech lub pięciu lat studiów w sposób szczególny z twórczością kompozytorów eksponowanych na kolejnych edycjach festiwalu. Słuchając samych siebie, swoich koleżanek i kolegów, porównują różne interpretacje i zapoznają się w ten sposób z bogactwem spuścizny kompozytorskiej danego twórcy. […] Jednak najbardziej istotnym celem festiwali jest umożliwienie studentom zaprezentowania się w przestrzeni dużego audytorium (a takim zapewne jest nasza nowa Sala Koncertowa)”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://amuz.wroc.pl/x-studencki-festiwal-pianistyczny-4480 

Warszawa | Festiwal „Łańcuch XVI”

LancuchOd 26 stycznia do 9 lutego 2019 roku w Warszawie odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVI”, zorganizowanego przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego i Polskie Radio w 25. rocznicę śmierci kompozytora.

Program Festiwalu odwołuje się w znacznym stopniu do związków Witolda Lutosławskiego z moderną muzyczną i takich dzieł, jak Livre, Gry weneckie i Trzy poematy, w których kompozytor przetwarzał na własny użytek i sposób idee współczesnych sobie nowatorów. Dla ukazania tego zjawiska utwory Lutosławskiego połączono w programie z muzyką Iannisa Xenakisa i György Ligetiego oraz kompozycjami, które powstały pod wyraźnym wpływem modernistów powojennych. Należą do tej grupy nieczęsto wykonywane dziś opusy Bolesława Szabelskiego i Grażyny Bacewicz.

Równolegle do wątku modernistycznego biegnie przez koncerty Festiwalu nić tradycji klasycznej. Kompozycje Haydna i Beethovena (a także rozmaite wcielenia tradycyjnych gatunków sonaty i suity) znalazły się w programie dla pogłębienia jego historycznej perspektywy, lecz nie w opozycji do współczesnego nowatorstwa, którego źródłem były między innymi właśnie dokonania klasyków, a w szczególności – styl beethovenowski. VII Symfonia Beethovena i Koncert na orkiestrę Lutosławskiego zabrzmią na koncercie wieńczącym Festiwal. Ich wykonanie poprowadzi światowej sławy kapelmistrz, „rodem Warszawianin” i tegoroczny jubilat – maestro Marek Janowski. Wieczór z udziałem artysty przypadnie w przeddzień jego 80. urodzin.

Istotne miejsce w programie zajmą jednak nie tylko dzieła poważne i wielkie, a znajdzie się w nim również prezentacja nieznanych miniatur Lutosławskiego, powstałych jako ilustracje muzyczne dla teatru i radia.

Szczegółowy program – na stronie http://www.lutoslawski.org.pl/pl/event,222.html 

Katowice | Koncert u Boguckiej Pani i Świętego Szczepana

FS27 stycznia 2019 roku w katowickiej Bazylice św. Szczepana i Matki Boskiej Boguckiej o godz. 18:00 będzie miał miejsce Koncert muzyki sakralnej.

Do programu tego koncertu Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina przygotował szeroki wachlarz muzyki religijnej – protestancką, prawosławną i katolicką muzykę chóralną. Zostaną zaprezentowane utwory o treści religijnej, które wykonywane są tak podczas sprawowanej liturgii, jak również i poza nią w kościołach i salach koncertowych.

Zabrzmią Weihnachten i Jauchzet dem Herrn op. 69 nr 2 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, kompozycje do łacińskich tekstów biblijnych Gustava Holsta, Mortena Lauridsena, Maurice’a Duruflé, Francisa Poulenca i Antona Brucknera. Chór wykona także fragment arcydzieła Siergieja Rachmaninowa – VII część Całonocnego czuwania „Sława w wysznich Bogu”. W finale koncertu zabrzmi utwór Iże chieruwimy Krzysztofa Pendereckiego.

Słowem po muzyce oprowadzi Karina Paszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15380351701658!3072.html 

Szczecin | Styczniowy SoundLab z Anną Zaradny

FSzWystęp Anny Zaradny w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach cyklu SOUNDLAB to więcej niż koncert elektroniczny. Artystka zaprasza do udziału w wydarzeniu inkorporującym dźwięk i obraz, ciszę i ciemność 26 stycznia 2019 roku o godz. 19:00.

Program koncertu otwiera krótkometrażowy Octopus (2012). Wykorzystując medium kojarzone z muzyką popularną – wideoklip, teledysk – Zaradny czerpie z formatu wideo, łącząc go z muzyką eksperymentalną. Przesuwa obrazy pod dyktando dźwięków, bawiąc się nimi, zmieniając konteksty i budując spójne, muzyczno-wizualne dzieło.

Octopus będzie wstępem do drugiej części – solo koncertu „Go Go Theurgy”. Pod tym tytułem kryje się ostatni album studyjny artystki, w którego centrum znów lokuje się improwizacja. Zaradny starannie selekcjonuje dźwięki, niektórym nadając leniwe, rozlane brzmienie, innym zaś – pośpiech i dynamizm muzycznego stanu wyjątkowego. Ta dźwiękowa narracja to esencja muzycznego stylu Anny Zaradny, naginającej zasady gatunkowe, oddanej improwizacji, którą rozpina na jasnej i przemyślanej strukturze. Prezentacja Go Go Theurgy w przestrzeni czarnej sali kameralnej Filharmonii w Szczecinie to niepowtarzalne doświadczenie dźwiękowe, nawiązujące zarówno do natury, jak i kultury.

Finałowe Enjoy the silence, co można przetłumaczyć jako „Ciesz się ciszą”, to krótkometrażowy film, który rejestruje rozbłyski materii rozbijającej się przed naszymi oczami na tle nieprzeniknionej czerni. Te migoczące, pozbawione oprawy dźwiękowej konstelacje są wezwaniem do medytacji, chwilowej kontemplacji dzieła. Kolejne obrazy i przytłaczająca cisza rodzić może wreszcie niepokój – łatwo nasuwając refleksję na temat otaczającej nas rzeczywistości hałasu.

Maciej Skrzetuski

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/989-Anna_Zaradny__Lab_4_El-sono 

Jelenia Góra | Siła dźwięków

FD25 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert w ramach programu „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN. Zabrzmią utwory Gioacchino Rossiniego, Antonína Dvoŕáka, a także Mikołaja Majkusiaka.

Sięgając po autentyczną historię służącej, niesłusznie oskarżonej o kradzież rodowych sreber, mistrz włoskiej opery Gioacchino Rossini wytyczył nowy szlak tematyki operowej. Operę Sroka złodziejka, powstałą na jej kanwie, otwiera Uwertura ceniona nie tylko ze względu na dynamiczność, barwność czy oryginalność instrumentacji. Rossini, jak nikt inny, potrafił w krótkiej formie operowego prologu przenieść nastrój i siłę wymowy scenicznego dzieła.

Po ukończeniu pierwszej części swej VII Symfonii Antonín Dvoŕák napisał do przyjaciela znamienne słowa „Niech Bóg sprawi, że ta czeska muzyka poruszy świat”. Pobożne życzenia się ziściły. Utwór, napisany na prośbę Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego, wzniósł się na wyżyny doskonałości formy i jej przekazu, stając się jednym z największych osiągnięć autora.

Ciekawym punktem odniesienia dla dzieł dwóch romantycznych mistrzów będzie Concerto classico na akordeon i orkiestrę Mikołaja Majkusiaka. Rzadko występujący w połączeniu z siłą orkiestry symfonicznej instrument solowy oraz współczesna polska kompozycja podkreślą moc muzycznego przekazu.

Dzieła wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą greckiego dyrygenta Georgiosa Balatsinosa. W roli solisty wystąpi jeden z najbardziej znanych polskich akordeonistów Paweł Zagańczyk.

Joanna Moryc

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/sila-dzwiekow,2721?did=3780 

Gdańsk | Pogłosy. Poezja w muzyce

Chor kameralnyPolski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncert „Pogłosy. Poezja w muzyce”, który odbędzie się 26 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 we wnętrzach Gdańskiego Dworu Artusa.

Poezja zawsze pozostawała w bliskim związku z muzyką. Kompozytorzy różnych epok chętnie sięgali do tekstów lirycznych, opracowując wersy, które wyszły spod pióra najznakomitszych literatów. Podczas koncertu usłyszymy utwory, które powstały na przestrzeni ponad 150 lat. Wszystkie napisane zostały do poezji romantycznej; nawet jeśli Adama Asnyka nie zalicza się do twórców stricte romantycznych, to jego poezje wyraźnie czerpią z ducha tej epoki, a jego samego literaturoznawcy określają mianem epigonu romantyzmu.

Koncert otworzą Pięć pieśni Fryderyka Chopina w opracowaniu na chór mieszany a cappella Andrzeja Koszewskiego. Utwory pochodzą z opusu 74, który jest zbiorem 19 pieśni skomponowanych oryginalnie na sopran i fortepian, powstały do tekstów Stefana Witwickiego, Bohdana Zaleskiego i Wincentego Pola. Drugim kompozytorem, którego utwory usłyszymy w Dworze Artusa, jest Ignacy Jan Paderewski. Jego pieśni tworzą ważne ogniwo pomiędzy twórczością kompozytorów pomoniuszkowskich, jak Żeleński i Noskowski, a przedstawicielami Młodej Polski, jak Karłowicz czy też Szymanowski. Paderewski skomponował 22 pieśni na głos z fortepianem. Wykonane zostaną te pochodzące z opusu 7: Cztery pieśni do słów Adama Asnyka, zadedykowane poecie, które powstawały w Berlinie, Wiedniu i Warszawie od 1882 do 1885 roku. Na zakończenie koncertu zabrzmi cykl utworów Nachklänge (niem. pogłosy) Heinricha Poosa uznawanego powszechnie za jednego z najwybitniejszych współczesnych niemieckich kompozytorów muzyki chóralnych.

Więcej – na stronie https://www.polskichorkameralny.pl/pl/component/jevents/9/poglosy-poezja-w-muzyce?Itemid=105 

Kielce | Wokół tanga

FS25 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert „Wokół tanga” pod patronatem honorowym Ambasady Republiki Argentyny w Polsce.

Ekscytujące tanga i wyrafinowane tańce na gitarę, akordeon i orkiestrę symfoniczną to doskonały „przepis” na wieczór karnawałowy. Owe przeboje muzyki klasycznej wysłuchamy w interpretacji dwóch artystów: gitarzysty, pedagoga i menadżera Pawła Kwaśnego, a także Bartosza Kołsuta – akordeonisty, Młodego, lecz bardzo zdolnego Muzyka Roku (2014), laureata konkursów na całym świecie, w wolnych chwilach udzielającego się w… dubbingu.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Gustavo Fontana, dyrygent – jakżeby inaczej – prosto z Argentyny, który jak nikt inny musi czuć atmosferę często dramatycznych i bogatych aranżacyjnie utworów należących do narodowego dziedzictwa kulturowego tego dalekiego kraju. Oryginalny styl twórcy „nuevo tango” – Astora Piazzolli – rozpoznają niemal wszyscy mający cokolwiek do czynienia z muzyką, a jak wiadomo, jest to finezyjnie stylizowana muzyka do słuchania, zachowująca z tradycyjnego tanga melancholijny nastrój, często gęste od emocji brzmienia. Z tego repertuaru zabrzmią Libertango, Oblivion, Historie du tango oraz Tres Movimientos Tanguisticos.

W programie koncertu znajdą się również szczególnie znane i często wykonywane tańce, jak choćby finałowe Malambo (tradycyjny argentyński stepowany taniec, tańczony wyłącznie przez mężczyzn) z baletu czołowego kompozytora argentyńskiego XX w. Alberto Ginastery (jego uczniem był m.in. A. Piazzolla), Danzón nr 2 – jeden z najpopularniejszych meksykańskich klasycznych utworów orkiestrowych Arturo Marquzeza, czy Danza – czwartą część Suity Józefa Świdra.

Koncert objęty programem „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!", który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Olga Antas

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_25.01.19.html