Polmic - FB

aktualności

Białystok | III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”

UMFCKatedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Filia w Białymstoku, zaprasza do udziału w III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku. Debata odbędzie się w Białymstoku w dniach 6-7 kwietnia 2020 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej i dyskusja praktyków w obszarze wykonawstwa muzyki chóralnej XX i XXI wieku. Podczas przedsięwzięcia omówione zostaną takie zagadnienia, jak „Drogi rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, „Praktyka wykonawcza a współczesne techniki kompozytorskie w muzyce chóralnej, „Muzyka XX i XXI wieku jako materiał dydaktyczny dla zespołów chóralnych, „Konfrontacja zamierzeń kompozytorskich z praktyką pracy zespołu chóralnego”, „Promocja współczesnej muzyki polskiej”, „Prawykonanie kompozycji chóralnej – uwagi praktyczne”.

Do udziału w konferencji organizatorzy zapraszają dyrygentów, chórmistrzów, jak również kompozytorów, muzykologów, teoretyków oraz wszystkie osoby zainteresowane współczesną muzyką chóralną, jej walorami artystycznymi i dydaktycznymi.

Temat wystąpienia należy przesłać w terminie do 18 marca 2020 na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Opłata konferencyjna wynosi 300 zł.

Po pozytywnym zrecenzowaniu tekstu wystąpienia będzie możliwość jego wydania na warunkach określonych przez wydawnictwo.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Szczegółowy opis Konferencji

Warszawa | James Carter na Koncercie urodzinowym Sinfonii Varsovii!

SVNa Koncercie urodzinowym Sinfonii Varsovii 15 marca 2020 roku o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wystąpi uważany za jednego z najwybitniejszych saksofonistów jazzowych na świecie, podopieczny legendarnego Lestera Bowie – James Carter. Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi Koncert na saksofony i orkiestrę Roberta Sierry. Tego wieczoru muzyków poprowadzi serbski dyrygent Aleksandar Marković.

Koncert na saksofony i orkiestrę (2002) Sierry, łączący jazz z muzyką klasyczną i latynoską, podkreśli długoletnią współpracę orkiestry ze środowiskiem jazzowym. Historia spotkania orkiestry z jazzmanem Jamesem Carterem sięga 2009 roku, kiedy w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbyło się nagranie napisanego dla niego Koncertu Sierry. Owocem współpracy Sinfonii Varsovii i amerykańskiego wirtuoza saksofonu okazał się album Caribbean Rhapsody, w całości wypełniony muzyką kompozytora z Portoryko. Wydany w 2011 roku nakładem prestiżowej wytwórni Universal Music Group wzbudził entuzjazm zagranicznych i rodzimych krytyków muzycznych.

Wykonanie Koncertu Sierry w Warszawie poprowadzi serbski dyrygent Aleksandar Marković, dobrze zanany warszawskiej publiczności z festiwalu Szalone Dni Muzyki. Ponadto w programie Koncertu urodzinowego Sinfonii Varsovii dzieło pojawiające się w filmie Lśnienie Stanleya Kubricka – Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego orkiestry, oraz reprezentująca wielką rosyjską romantyczną symfonikę V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego.

Anna Piecuch

Bilety w cenach 30–110 zł do nabycia na stronie https://butik.teatrwielki.pl/ 

Więcej informacji - http://sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Warszawa | „Scena dla muzyki polskiej”: sekstet wokalny proMODERN

proMODERN11 marca 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej zabrzmią przepiękne i rzadko wykonywane utwory znanych polskich kompozytorów w wykonaniu sekstetu wokalnego proMODERN, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych. Program „Scena dla muzyki polskiej” – ta niecodzienna inicjatywa, ukazująca niezwykłą różnorodność muzyki polskiej – zyskała już aprobatę i zainteresowanie melomanów.

Podczas najbliższego koncertu usłyszymy 3 Sonety Stanisława Moryty, 2 motety Romana Padlewskiego, 10 pieśni ludowych na tematy żołnierskie i Lord Tennyson Song Witolda Lutosławskiego, Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika, Orfeusz w lesie Tadeusza Paciorkiewicza oraz pieśni Tadeusza Bairda.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.pl/ 

Kielce | „Scena dla muzyki polskiej”: sekstet wokalny proMODERN

FS10 marca 2020 roku o godz. 18.30 w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej” w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga odbędzie się koncert sekstetu wokalnego proMODERN.

„Scena dla muzyki polskiej” to nowy program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w sali kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce, w tym w Kielcach.

Sekstet proMODERN stał się synonimem najlepszych wykonań wokalnych muzyki współczesnej. Grupę tworzą znakomici śpiewacy-soliści połączeni pasją i umiejętnością interpretowania najbardziej wymagających utworów XX-wiecznych twórców. Na swoim koncie mają trzy nagrody „Fryderyk” za nagrania płyt, a krytyka nie szczędzi im pochwał. W autorskim programie, który zaprezentują w Kielcach, znalazły się dzieła kompozytorów związanych swoimi losami z Warszawą. Usłyszymy m.in. jedyne utwory wokalne a capella Witolda Lutosławskiego, kompozycję wokalną Tadeusza Paciorkiewicza Orfeusz w lesie, niezwykłą osobistą pieśń maryjną Andrzeja Panufnika Song to the Virgin Mary czy unikatowe, napisane dla proMODERN przed śmiercią i zadedykowane małżonce Sonety Stanisława Moryty.

Materiały organizatora

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 

Katowice | „Fryderyk" – Gala muzyki poważnej

NOSPRTegoroczną edycję Fryderyk Festiwal 8 marca 2020 roku o godz. 19:40 zainauguruje Gala muzyki poważnej w katowickim NOSPR. Wręczeniu statuetek dla najlepszych płyt z muzyką poważną ubiegłego roku towarzyszyć będą występy wybitnych artystów.

W roli solistów wystąpią Ewa Tracz (sopran), Szymon Komasa (baryton), Bartłomiej Nizioł (skrzypce), Marek Bracha (fortepian). W Katowicach zaśpiewa też znakomity kontratenor Jakub Józef Orliński. Muzyk obdarzony pięknym głosem jest laureatem takich nagród, jak m.in. Gramophone Music Award (Young Artist of the Year), Opus Klassik, Koryfeusz Muzyki Polskiej i Paszportu „Polityki” 2019 w kategorii muzyki poważnej. Do udziału w koncercie zostały zaproszone takie zespoły, jak sekstet wokalny proMODERN, Berlin Piano Trio i Altberg Ensemble. Gala muzyki poważnej w Katowicach nie mogłaby się odbyć bez koncertu gospodarza – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Muzycy zagrają pod batutą Lawrence’a Fostera, który od września 2019 jest pierwszym dyrygentem i dyrektorem artystycznym NOSPR.

Artyści zaprezentują m. in. Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego, Eclogę VIII Krzysztofa Pendereckiego, VI Koncert skrzypcowy (cz. III) Grażyny Bacewicz oraz Polonez A-dur op. 40 nr 1 Fryderyka Chopina.

W Katowicach zostanie wręczony m. in. Złoty Fryderyk w kategorii „Muzyka poważna”, który trafi do rąk wspaniałego skrzypka – Krzysztofa Jakowicza.

Patronat nad Galą Muzyki Poważnej objęły Polskie Radio Program II oraz TVP Kultura, które będą transmitować wydarzenie.

Fryderyk Festiwal to trzydniowe święto polskiej muzyki, podczas którego celebrowane są różnorodne gatunki, konwencje i style. W kolejny weekend po Gali muzyki poważnej odbędzie się ceremonia wręczenia statuetek w kategoriach muzyki rozrywkowej i jazzu (14 marca) oraz festiwal (15 marca), podczas którego wystąpią gwiazdy polskiej muzyki.

Materiały organizatora

Więcej informacji na stronie: http://fryderyki.pl/ 

Warszawa | Duch świecki w muzyce religijnej

Chór PR8 marca 2020 roku o godz. o 18:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się koncert Chóru Polskiego Radia, który zaprezentuje dzieła Gioacchina Rossiniego i Karola Szymanowskiego.

„Dwunastodźwięczna cytaro, której struny są z nieba - dźwięk mowy ludzkiej dla ucha mego przywróć od nowa” – tymi słowami rozpoczyna się Litania do Marii Panny op.59 Karola Szymanowskiego z 1933 roku. Kompozytor wykorzystał w niej dwie strofy z Litanii autorstwa międzywojennego poety z orbity Skamandra, Jerzego Lieberta. Pod względem formalnym utwór jest dwuczęściową kantatą na sopran solo, chór żeński i orkiestrę symfoniczną. Jest to zarazem jedno z ostatnich dzieł Szymanowskiego, pochodzące z tzw. „narodowego” okresu twórczości. Jak pisał w liście do Zofii Kochańskiej „to może najgłębsza, najbardziej skupiona rzecz moja”. I rzeczywiście to skupienie i osobisty, chwilami intymny ton słychać od początku.

Po tekst tradycyjnej średniowiecznej sekwencji Stabat Mater sięgali przez wieki najwięksi kompozytorzy, począwszy od Palestriny, przez Pergolesiego, Vivaldiego, Dvořáka, Verdiego, Szymanowskiego, aż po Pendereckiego czy Pärta. Swoją cegiełkę w muzycznej historii liturgicznej sekwencji posiada również Gioacchino Rossini, którego Stabat Mater należy do najcenniejszych utworów muzyki religijnej. Składające się z dziesięciu części dzieło przeznaczone jest na kwartet solistów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną i świadczy o mistrzowskim opanowaniu sztuki kontrapunktycznej.

Podczas koncertu 8 marca w partiach solowych wystąpią: Ewa Tracz – sopran, Anna Borucka – mezzosoran, Andrzej Lampert – tenor, Jarosław Bręk – bas-baryton. Artystom towarzyszyć będzie Chór Polskiego Radia, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” oraz Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy.

Materiały prasowe Chóru Polskiego Radia

Informacja o biletach – na stronie https://chorpolskiegoradia.pl/event/karol-szymanowski-litania-do-marii-panny-op-5/ 

Katowice | Filmowy Portret Damy – preinauguracja Festiwalu „Fryderyk 2020” w Filharmonii Śląskiej

FS8 marca 2020 to data, która w tym roku szczególnie zapadnie nam w pamięci – nie tylko za sprawą Dnia Kobiet. Właśnie tego dnia w Filharmonii Śląskiej o godz. 12.00 odbędzie się preinauguracja Festiwalu Nagród Muzycznych „Fryderyk 2020”.

Zanim więc poznamy laureatów nagrody, zasiądźmy wygodnie w fotelach sali koncertowej im. Karola Stryji i zanurzmy się w muzyce, także tej znanej z filmów, której odbiór dopełni multimedialny pokaz.

Program koncertu opierać się będzie na kompozycjach związanych ze Śląskiem. Nie zabraknie więc niezwykle barwnej muzyki Wojciecha Kilara, którą wybitny twórca skomponował do filmów Pan Tadeusz, Ziemia obiecana, Portret Damy, czy Trędowata. Filmowe medium uobecni się także w najnowszej kompozycji Adama Wesołowskiego, prawykonanej w listopadzie ubiegłego roku – Silver Concerto. Dzieło to, które w dniu premiery usłyszeliśmy w wersji na klawesyn, tego dnia zabrzmi z udziałem fortepianu, w wykonaniu znakomitego artysty, Piotra Sałajczyka. Symbioza, harmonia obrazu i dźwięku podkreśli nietypowy i intrygujący związek delikatności muzyki i industrialnej surowości Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Tego dnia nie zabraknie również dzieła Patrona Filharmonii Śląskiej. Piotr Sałajczyk wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną wykona bowiem Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego, który dopełni program dźwiękami pełnymi ekspresji.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej - na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Opole | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus gościnnie w Filharmonii Opolskiej

POSISinfonia Iuventus to orkiestra najzdolniejszych absolwentów i studentów uczelni artystycznych, która koncertuje z najwybitniejszymi dyrygentami i solistami. Patronat objął nad nią maestro Krzysztof Penderecki, a to oznacza zawsze najwyższą jakość wykonań. 7 marca 2020 roku z pięknym programem odwiedzi Opole.

W sobotę o godz. 18:00 orkiestra pod batutą Marka Wroniszewskiego zaprezentuje koncert pełen kolorów: utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Geralda Finziego, Witolda Lutosławskiego i Siergieja Prokofiewa. Nie zabraknie ludowych inspiracji, energetycznego dźwięku klarnetu i utworów z wielkiego ekranu. Solistą wieczoru będzie klarnecista Szymon Klima.

Klarnet to instrument o zachwycających możliwościach – ma rozległą skalę, w dolnych rejestrach jest głęboki i nostalgiczny, w wysokich lśni dźwiękiem pełnym blasku. Można też zaprząc go w służbę olśniewającej wirtuozerii i z pewnością potrafi to Szymon Klima należący do najbardziej oryginalnych talentów swojego pokolenia. Kilka lat temu zasłynął niezwykłym projektem „poszerzającym” trwający około 10 minut cykl ciekawych Preludiów tanecznych (1954) Witolda Lutosławskiego o improwizacje na ich kanwie, czego rezultatem były koncerty oraz płyta Lutosławski Retuned (zrealizowana w triu z Adamem Kowalewskim i Piotrem Wyleżołem). Podczas marcowego koncertu zabrzmią w swym oryginalnym kształcie, a artysta przypomni też efektowny, ekspresyjny Koncert klarnetowy (1949), najbardziej dziś znane dzieło z nieco zapomnianej spuścizny płodnego brytyjskiego kompozytora Geralda Finziego. Taneczny, quasi ludowy idiom Preludiów Lutosławskiego dopełni żywiołowy trzeci z Tańców op. 34, które Henryk Mikołaj Górecki skomponował w 1998 roku dla Filharmonii Rybnickiej. Zwieńczeniem wieczoru będzie Suita symfoniczna op. 60 z muzyki do filmu Porucznik Kijé Siergieja Prokofiewa z filmu o tym samym tytule z 1934 roku (reż. Aleksandr Faintsimmer).

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Wrocław | Święto kobiet

NFMDzień Kobiet to świetna okazja, aby przyjrzeć się bliżej dorobkowi artystycznemu wybitnych kompozytorek tworzących w wieku XX i na początku XXI stulecia. Te zróżnicowane i niezwykle oryginalne dzieła zabrzmią 7 marca 2020 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki w wykonaniu NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena, a w roli solisty wystąpi skrzypek Thomas Bowes.

Związana z Wrocławiem kompozytorka Grażyna Pstrokońska-Nawratil jest autorką licznych kompozycji instrumentalnych. Należy do nich także ICE-LAND, dzieło przeznaczone na smyczki i harfę amplifikowaną, napisane w 2011 roku. Inspiracją do jego powstania była wizyta artystki nad Dettifoss, potężnym islandzkim wodospadem, który zainspirował także Ridleya Scotta. Reżyser zdecydował się sfilmować przy nim pierwszą scenę swojego Prometeusza.

Twórczość Grażyny Bacewicz przynależy do nurtu neoklasycznego. Koncert na orkiestrę smyczkową powstał w 1948 roku. To zwięzły, trzyczęściowy utwór, w którym na pierwszy plan wysuwa się wyrazista, żywa rytmika, wskazująca też na ludowość jako źródło inspiracji.

Podczas koncertu usłyszymy też Refleksje na temat B-A-C-H Sofii Gubajduliny, Lamenting with Ariadne na altówkę i zespół kameralny Thea Musgrave, Nocturne na skrzypce solo Kaiji Saariaho, a także II Koncert skrzypcowy „Narcissus” Eleanor Alberga – wrocławska publiczność będzie miała zaszczyt wziąć udział w prawykonaniu tego utworu.

O godz. 17:00 przed budynkiem NFM na pl. Wolności nastąpi uroczyste odsłonięcie tablicy upamiętniającej współpracę prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil z Narodowym Forum Muzyki oraz zasługi kompozytorki nie tylko dla Wrocławia, lecz w ogóle muzyki.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/