Polmic - FB

aktualności

Lublin | Koncert oratoryjny „Via Crucis et Patriae”

fl6 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miał miejsce koncert w ramach obchodów Jubileuszu 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, podczas którego zostanie prawykonany Te Deum polskie na chór, głosy solowe i orkiestrę autorstwa prezesa Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich Sławomira Czarneckiego.

Koncert rozpocznie Epitafium smoleńskie (2011) Andrzeja Nikodemowicza. Katastrofę smoleńską w muzyce kompozytor odmalował sięgając po Psalmy Jana Kochanowskiego i biblijną Księgę Izajasza. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej, Chórów Filharmonii im. H. Wieniawskiego „Lutnia Lubelska” i Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod batutą Piotra Sułkowskiego usłyszymy oratorium Znalezienie Krzyża - mistyczne dzieło Feliksa Nowowiejskiego zainspirowane legendą o św. Helenie. Skomponował je w pierwszych latach pobytu w Berlinie, w czasie studiów u wybitnego pedagoga Maxa Brucha. Utwór zyskał spore uznanie, choć nie stał się tak popularny jak Quo vadis. Pierwsza premiera dzieła w Polsce miała miejsce 17 kwietnia 1930 roku pod batutą samego Nowowiejskiego w Poznaniu. Obecnie najczęściej wykonywane jest podczas uroczystości upamiętniających ważne dla Polaków rocznice.

Kulminacją koncertu będzie prawykonanie utworu Te Deum polskie na chór, głosy solowe i orkiestrę Sławomira Czarneckiego. Kompozytor napisał o swoim utworze: „Te Deum polskie powstało z inspiracji dyrektora naczelnego Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie Jana Sęka, z myślą o uczczeniu 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ta szacowna Uczelnia na stałe wpisała się w pejzaż cywilizacyjny Polski. 100-lecie KUL-u łączy się nierozerwalnie ze 100-leciem odzyskania Niepodległości. Oba wydarzenia splatają się w przedziwny sposób, będąc wyrazem mądrości i przenikliwości elit tamtego czasu. Dlatego hymn Te Deum laudamus wydaje mi się najwłaściwszym tekstem na tę okazję. Przydomek „polskie” podkreśla intencję dziękczynną. Nie jest też gołosłownym określeniem. Zwrotki 7-13 łacińskiego hymnu zamieniłem na wybrane fragmenty z Modlitw do Boga Ojca Świętego Jana Pawła II w języku polskim, które są zbliżone w znaczeniu do opuszczonych zwrotek hymnu. Uczelnia teraz nosi imię tego wielkiego Polaka, niegdysiejszego profesora, który przez całe swoje życie uczył nas miłości do Boga, do Wiedzy i do Ojczyzny”.

Informacja o biletach – na stronie Filharmonii.

Opole | Dzień muzyki polskiej

FO3 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Opolskiej odbędzie się koncert „Dzień muzyki polskiej” z okazji Święta Konstytucji 3 Maja.

„Propagandę muzyki ojczystej uprawiał nieraz z uszczerbkiem dla własnej kariery. (...) Oto wzruszająca statystyka: od roku 1906 do 1953 Grzegorz Fitelberg dyrygował za granicą 176 koncertami zawierającymi dzieła polskie, w czym było 121 wieczorów całkowicie poświęconych muzyce ojczystej.” – tak pisał o legendarnym polskim dyrygencie nie mniej słynny publicysta i krytyk muzyczny, Jerzy Waldorff. Koncerty wypełnione w całości muzyką polską – zwłaszcza te towarzyszące świętom narodowym – są również dobrą tradycją Filharmonii Opolskiej.

Słowo o Fitelbergu pojawia się w tym miejscu jednak nie tylko przez wzgląd na jego sukcesy wykonawcze. Dziś pamiętamy go jako dyrygenta, szefa orkiestr w odradzającej się ojczyźnie i kompozytora. I w tym właśnie, kompozytorskim aspekcie Fitelberg zaznaczy swoją obecność podczas drugiej części majowego koncertu. Wojciech Rodek poprowadzi bowiem Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej w Etiudzie op. 4 nr 3 Karola Szymanowskiego w transkrypcji na orkiestrę Grzegorza Fitelberga oraz w poemacie symfonicznym Epizod na maskaradzie Mieczysława Karłowicza. Epizod na maskaradzie był ostatnim dziełem nad którym pracował – komponowanie przerwała jego przedwczesna, tragiczna śmierć pod tatrzańską lawiną. Fitelberg, korzystając z pozostawionych przez autora szkiców i zapisków, dokończył i zinstrumentował dzieło.

Wieczór rozpocznie zaś Uwertura do opery Leszek Biały Józefa Elsnera w instrumentacji Fitelberga. Program uroczystego koncertu dopełni Koncert wiolonczelowy op. 43 Mieczysława Wajnberga z 1956 roku. Dzieło opisywane jest jako boleśnie elegijne, skrojone na miarę wybitnego talentu Rostropowicza, który go prawykonywał. Z pełną rzewnego brzmienia wiolonczeli partią solową zmierzy się młody polski artysta – członek Polish Cello Quartet Wojciech Fudala.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia.opole.pl

Katowice | Muzyczna oprawa Mszy za Ojczyznę

Katowice3 maja 2018 roku o godz. 10:30 Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina weźmie udział w muzycznej oprawie Mszy Świętej za Ojczyznę w katowickiej Archikatedrze Chrystusa Króla.

Mija w tym roku 227. rocznica uchwalenia w 1791 roku polskiej Konstytucji 3 Maja. Obowiązywała tylko nieco ponad 14 miesięcy, ale była pierwszą w Europie, a po amerykańskiej (1787) – drugą na świecie spisaną, nowoczesną konstytucją. Msza za Ojczyznę w katowickiej Archikatedrze Chrystusa Króla to jeden z elementów corocznych obchodów Święta Konstytucji 3 Maja. Tradycyjnie i w tym roku jej muzyczną oprawę zapewni Chór Filharmonii Śląskiej.

W archikatedrze zabrzmi Bogurodzica – najstarsza polska pieśń zachowana wraz z melodią, która spełniała rolę hymnu narodowego. Podczas nabożeństwa wykonana też zostanie pieśń Ave Regina coelorum Tadeusza Paciorkiewicza – utwór na 4-głosowy chór mieszany a cappella, skomponowany w 1978 r. z inspiracji sekcji muzykologii Akademii Teologii Katolickiej, na jubileusz 10-lecia Chóru ATK. W pieśni o budowie wewnętrznej A-B-C został wykorzystany łaciński tekst antyfony maryjnej, śpiewanej w completorium w okresie od święta Ofiarowania do środy popielcowej. Z dorobku laureata m.in. nagrody Śląskiej Trybuny Kompozytorów w 1988 roku – Marka Jasińskiego, którego utwory prezentowane były w większości krajów europejskich oraz w Argentynie, Australii, Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, wybrano Ave Maria. Z 2005 roku pochodzi pieśń Jubilate Deo na chór mieszany a cappella kompozytora, teoretyka muzyki i śpiewaka Adriana Robaka, wychowanka katowickiej uczelni (dyplom z wyróżnieniem) w klasie Aleksandra Lasonia; filharmoniczny chór był pierwszym wykonawcą wielu jego utworów. Podczas mszy zabrzmi też Magnificat – skomponowane w 2004 r. dzieło Andrzeja Koszewskiego, jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów muzyki chóralnej. Oczywiście, nie mogło wśród tych propozycji zabraknąć utworu patrona filharmoników, silnie z katowickim Kościołem związanego Henryka Mikołaja Góreckiego, który w latach 1980-84 był prezesem Klubu Inteligencji Katolickiej w Katowicach. Z jego dorobku wybrano Totus Tuus op. 80, skomponowane do tekstu M. Bogusławskiej w 1987 roku na trzecią pielgrzymkę Jana Pawła II do kraju i Ojcu Świętemu zadedykowane.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia-slaska.eu

„Mazowsze w Koronie” dla Niepodległej

mTegoroczny piętnasty sezon cyklu „Mazowsze w Koronie”, organizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i partnerów z Mazowsza, będzie związany z obchodami jubileuszu 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Inauguracja cyklu odbędzie się 3 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Konkatedrze w Sokołowie Podlaskim.

Podczas inauguracji cyklu wystąpią znakomici artyści: orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, która świętuje w tym roku dwudziestolecie swojej artystycznej działalności, oraz pianista Karol Radziwonowicz. Muzycy wykonają dzieła Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara. Ten sam program orkiestra zaprezentuje podczas kolejnego koncertu 6 maja o godz. 19:00 w Bazylice Mniejszej pw. Wniebowzięcia NMP w Węgrowie.

Patriotyczne akcenty obecne były w festiwalu „Mazowsze w Koronie” od początku jego istnienia. Pierwsza edycja projektu upamiętniała 475. rocznicę inkorporacji Księstwa Mazowieckiego do Korony Królestwa Polskiego. Nie mogło ich zabraknąć w jubileuszowym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Na wszystkich jedenastu koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w dużej mierze autorstwa kompozytorów tworzących w okresie 1918–2018. Finałowy koncert „Raduj się Matko, Polsko!” odbędzie się 11 listopada.

Tradycją festiwalu jest współpraca głównego organizatora – Mazowieckiego Instytutu Kultury – z lokalnymi partnerami z terenu województwa mazowieckiego. Współorganizatorami koncertu inaugurującego cykl są: Burmistrz Sokołowa Podlaskiego, Sokołowski Ośrodek Kultury i Parafia Rzymskokatolicka pw. Niepokalanego Serca NMP w Sokołowie Podlaskim. Koncert w Węgrowie współorganizują: Miasto Węgrów, Węgrowski Ośrodek Kultury, Parafia Rzymskokatolicka pw. Wniebowzięcia NMP w Węgrowie.

Wstęp na koncerty w ramach cyklu jest wolny. Szczegóły na stronie internetowej www.mazowszewkoronie.pl 

Warszawa | Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

si28 kwietnia 2018 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert, podczas którego w wykonaniu Bomsori Kim i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zabrzmi m. in. II Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego.

Dwa utwory z programu kwietniowego koncertu – Krzysztofa Pendereckiego i Feliksa Mendelssohna – dopełnione są ciekawymi podtytułami zdradzającymi pewne intencje ich twórców. Takie podtytuły często bywają dopisane przez późniejszych edytorów, nie zawsze zgodnie z wolą autorów, w tych jednak przypadkach pochodzą od nich samych.

Symfonia „Szkocka” Feliksa Mendelssohna jest jego artystyczną odpowiedzią na ogrom wrażeń, jakie chłonął podczas długiej letniej podróży po Szkocji w 1829 roku. Zrodzone wówczas pomysły dojrzewały bardzo długo, bo dopiero po kilkunastu latach ukończył dzieło, na którego kartach znajdziemy dźwiękową reminiscencję wizyty w zrujnowanej kaplicy pałacu Holyrood w Edynburgu, echa skocznych ludowych melodii w wesołym scherzu czy wzruszającą (domniemaną) „modlitwę królowej Marii Stuart” w cytacie z własnego opracowania Ave Maria Mendelssohna.

Z kolei podtytuł II Koncertu skrzypcowego Krzysztofa Pendereckiego, skomponowanego w 1996 roku dla wspaniałej Anne-Sophie Mutter, tak objaśnił sam kompozytor (rozmowa z Jakubem Haufą, 2007) w bardzo ciekawej wypowiedzi dającej – dość przecież rzadki – wgląd w proces twórczy: „II Koncert skrzypcowy «Metamorfozy» powstawał w dwóch etapach. A ponieważ Koncert podlegał zmianom, dlatego tytuł «Metamorfozy» wydał mi się słuszny, adekwatny. Nie byłem przekonany do mojej pierwszej koncepcji, wydawało mi się, że nie jest to jeszcze to, co chciałbym napisać. [...] ważne tematy pojawiają się ciągle, ale właśnie w metamorfozie, czyli że za każdym razem są inaczej potraktowane: w innej instrumentacji, w innym charakterze, ale te czołowe tematy występują w Koncercie od początku aż do końca. […] Zauważyłem w trakcie gry Anne-Sophie Mutter, że w tym Koncercie nie ma zbyt wielu lirycznych momentów. Nie była to jej sugestia, jednak już po tym spotkaniu pomyślałem, że trzeba rozszerzyć Koncert o różne tematy liryczne, aby nie był on tylko takim wirtuozowskim dziełem. Potem dokonałem retuszy i pojawiły się tam te tzw. drugie tematy”.

W Warszawie to bardzo interesujące dzieło, skrzące się wirtuozerią, ale też zachwycające liryzmem nowych, „odmienionych” tematów zabrzmi w wykonaniu genialnej południowokoreańskiej wiolinistki Bomsori Kim, łączącej olśniewającą technikę ze wspaniałą muzykalnością i głębią interpretacji. Jest tryumfatorką wielu prestiżowych konkursów, a polska publiczność pamięta ją zwłaszcza z roku 2016, gdy zajęła drugie miejsce na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Koncert poprowadzi Łukasz Borowicz.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 

„Kopciuszek” Jules’a Masseneta 28 kwietnia w kinach na żywo z Met

MetSezon 2017/2018 transmisji z The Metropolitan Opera zakończy 28 kwietnia Kopciuszek Jules’a Masseneta. Transmisja opery HD LIVE z Nowego Jorku odbędzie się w Kinie Praha o godz. 18.35.

Ktoś policzył, że istnieje około 700 wersji historii o dziewczynie-sierocie gnębionej przez macochę i złe siostry. Do najpopularniejszych na gruncie europejskim należy oczywiście baśń Charlesa Perraulta z tomu Bajki babci Gąski. Na jej podstawie powstały późniejsze opracowania wątku dla dzieci, a także Kopciuszek baletowy do muzyki Prokofiewa i opery Rossiniego i Julesa Masseneta. To ostatnie dzieło miało swoją prapremierę w 1899 roku w Opéra-Comique w Paryżu. Opera odniosła ogromny sukces, bo była grana ponad 50 razy tylko w pierwszym sezonie prezentacji.

Poetycka opowieść o biednej dziewczynie zyskała w inscenizacji Laurenta Pelly fantazyjną oprawę scenograficzną i została przeniesiona do świata książek dla dzieci. Gwiazdą tego przedstawienia będzie amerykańska mezzosopranistka Joyce DiDonato. Wystąpią również: Alice Coote jako Książę z Bajki, Stephanie Blythe jako zła macocha i Laurent Naouri jako ojciec Kopciuszka. Wróżką będzie Kathleen Kim. Dyryguje Bertrand de Billy.

Zakończenie obecnego sezonu pokazów na żywo nie oznacza rozstania z nowojorską sceną aż do października. Zanim rozpocznie się kolejny sezon (2018/2019), widzów na całym świecie czekają tradycyjnie już letnio-jesienne powtórki najbardziej wartościowych spektakli Met z minionych lat. Dwie letnio-jesienne powtórki Met postanowiła poświęcić pamięci zmarłego niedawno barytona Dmitrija Hvorostovsky’ego. W repertuarze pojawi się Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego (2007) oraz Trubadur Giuseppe Verdiego (2015) z jego udziałem.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronach: http://www.kinopraha.pl oraz http://new.nazywowkinach.pl/met-in-hd 

Koncerty muzyki polskiej w Republice Mołdawii

PortaW dniach 29 kwietnia – 4 maja 2018 roku mieszkańcy Mołdawii będą mieli okazję wysłuchać muzyki polskich kompozytorów. Recitale, kursy mistrzowskie, wykład o muzyce polskiej, a na zakończenie koncert z orkiestrą w Filarmonica Națională „Serghei Lunchevici” – tak przedstawia się projekt realizowany przez Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” w ramach Polish Music Experience.

29 kwietnia Marian Sobula wykona recital fortepianowy w Sali kameralnej Mołdawskiej Filharmonii Narodowej w Kiszyniowie z utworami Fryderyka Chopina oraz Ignacego Jana Paderewskiego. Tego samego dnia Jan Kalinowski (wiolonczela) oraz Marek Szlezer (fortepian) wystąpią z recitalem kameralnym w Rybnicy, gdzie wykonają m.in. utwory Feliksa Nowowiejskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Aleksandra Tansmana czy Ludomira Różyckiego.

W pierwszych dniach maja artyści poprowadzą kursy mistrzowskie dla studentów Akademii Muzyki, Teatru i Sztuk Pięknych w Kiszyniowie oraz wygłoszą wykład o muzyce polskiej i jej twórcach, podczas którego zaprezentują mołdawskim studentom utwory współczesnych kompozytorów, m.in. Marty Ptaszyńskiej oraz Marcela Chyrzyńskiego.

Zwieńczeniem projektu będzie wyjątkowy koncert w wielkiej sali Mołdawskiej Filharmonii Narodowej, podczas którego pod batutą Pawła Kotli zabrzmi mołdawskie prawykonanie Koncertu wiolonczelowego op. 43 Mieczysława Wajnberga i II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara oraz Poemat symfoniczny „Step” op. 66 Zygmunta Noskowskiego. Utwory z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Mołdawskiej Filharmonii Narodowej wykonają Jan Kalinowski oraz Marek Szlezer.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej  www.polishmusicexperience.com

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

Silesia2 maja 2018 roku o godz. 17.00 w katowickim Miejskim Domu Kultury „Koszutka” (ul. Grażyńskiego 47) odbędzie się trzeci koncert z cyklu „Niepodległa 2018: Co mi w duszy gra? Muzyka polska”.

Po dwóch koncertach, w których programie znalazła się polska muzyka fortepianowa, skrzypcowa i kameralna, majowy koncert cyklu „Co mi w duszy gra? Muzyka polska” wypełnią utwory wokalne – arie i pieśni kompozytorów polskich. Najobszerniej reprezentowana będzie twórczość Stanisława Moniuszki: arie z oper Straszny dwór, Verbum nobile i Rokiczana oraz pieśni ze Śpiewników domowych. Ale muzycy zaprezentują również mniej znane utwory twórców liryki wokalnej, wśród których zwracają uwagę pieśni Stanisława Niewiadomskiego do tekstów Marii Konopnickiej i Matki człowieczej lament Edwarda Pałłasza do słów Joanny Kulmowej.

Marta Gamrot-Wrzoł, niedawna uczestniczka XVI Międzyuczelnianego Konkursu „W kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej”, zaśpiewa także pieśń Cudne oczy Witolda Friemanna, za której interpretację otrzymała nagrodę specjalną przewodniczącego jury, maestro Wiesława Ochmana. Do udziału w koncercie Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprosiła również Natalię Skrycką, która po ukończeniu katowickiej Akademii Muzycznej była stypendystką Liz Mohn Kultur- und Musikstiftung. Współpracowała też z Opera Studio w Operze Narodowej w Berlinie, a obecnie została jej solistką.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://www.silesia.art.pl

Warszawa | Koncert symfoniczny „Niepodległa – powstało w wolnej Polsce”

FN27 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się Koncert symfoniczny „Niepodległa – powstało w wolnej Polsce”, w programie którego znalazła się muzyka polskich i rosyjskich kompozytorów.

Koncert rozpocznie Uwertura na orkiestrę symfoniczną Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Pawła Kapuły. Następnie, w jubileuszowym cyklu dzieł polskich z okresu dwudziestolecia międzywojennego, zabrzmi bardzo rzadko prezentowany, pełen neoromantycznych uniesień, monumentalny Koncert fortepianowy Des-dur Jerzego Gablenza, kompozytora i przemysłowca (cenionego krakowskiego fabrykanta octu i musztardy). Jako uczeń Władysława Żeleńskiego i Feliksa Nowowiejskiego miał solidne muzyczne przygotowanie, które pozwoliło mu zdobyć za życia spore uznanie, choć trwalsze miejsce w repertuarze zdobyły głównie jego pieśni. Syn autora Tomasz, mieszkający na Dominikanie, tam właśnie zorganizował prawykonanie tego Koncertu w 1977 roku. Podczas koncertu kwietniowego w roli solisty wystąpi niemiecki kompozytor i pianista Joseph Moog.

Po przerwie usłyszymy I Symfonię f-moll op. 10 Dymitra Szostakowicza. Krzysztof Meyer tak pisze o tym dziele: „(...) dobitnie ukazało fenomenalne zdolności młodego twórcy. Do dziś I Symfonia fascynuje bogactwem inwencji i niezwykłym, zważywszy na młody wiek autora, opanowaniem techniki kompozytorskiej. Szostakowicz nie tylko wykreował wielką formę symfoniczną ze swobodą doświadczonego mistrza, ale przede wszystkim objawił własny, bardzo indywidualny i wysoce charakterystyczny styl.” Utwór przyjęto doskonale, a miarą uznania były też rychłe wykonania za granicą (rok po premierze oklaskiwano go w Berlinie pod batutą samego Bruno Waltera). Dziewiętnastoletni geniusz kompozycją tą rozpoczął swą wspaniałą karierę czołowego symfonika XX w.

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego , promującego w zakresie przedsięwzięcia TUTTI.pl wykonawstwo muzyki polskiej, sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017-2021.

Szczegółowe informacje – na stronie Filharmonii Narodowej.