Polmic - FB

aktualności

Katowice | Recital mistrzowski

NOSPR29 kwietnia 2018 oku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce recital mistrzowski, podczas którego litewsko-polskie trio wykona utwór Eugeniusza Knapika Tha' Munnot Waste No Time.

Udział w koncercie wezmą litewscy pianiści Rūta Rikterė i Zbignevas Ibelgauptas, profesorowie Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru, a także klarnecista NOSPR Bartosz Pacan. Szczególne więc miejsce w programie koncertu zajmuje muzyka polskich i litewskich kompozytorów.

Bronius Kutavičius (ur. 1932), autor Oratorium panteistycznego oraz Ostatnich obrzędów pogańskich, zanurzony jest w pierwotnej duchowości Litwy, w której przechowały się ślady pradawnej kultury indoeuropejskiej. Jednak kompozycja Demony i anioły Roberta (2016) odnosi się do ostatniego dzieła Roberta Schumanna, tzw. Geistervariationen – czyli wariacji na temat, który obłąkanemu kompozytorowi podyktowały we śnie anioły. Kutavičius odwrócił strzałkę czasu: temat „nie z tego świata” słychać więc dopiero na końcu.

Gintaras Sodeika (ur. 1961), kompozytor i malarz (a także polityk: litewski minister kultury w latach 2003-2008), określa SUTAPO (dosł. „zbiegła”, 2010) mianem „techno akademickiego”. Chodzi więc o spotkanie tradycji i współczesności.

Do nielicznych dzieł kameralnych Eugeniusza Knapika (ur. 1951) należy Tha’ Munnot Waste No Time (dosł. „nie traćmy czasu”, 1998) na dwa fortepiany i klarnet. Utwór, według opisu w katalogu PWM, jest „pożegnaniem z muzyką fortepianową mijającego stulecia: retrospektywnym spojrzeniem na jej wzloty i meandry. To jednak tylko muzyczny świat pierwszej części kompozycji. Forma stanowi tu niepodzielną, komplementarną, dwój-jedyną całość”. Bo w części drugiej ogarnia nas czar Tajemniczego ogrodu. Z tej właśnie powieści Fances Hodgson Burnett został zaczerpnięty tytuł.

Ponadto w interpretacji muzyków usłyszymy Fantazję f-moll D. 940 Franza Schuberta, poemat symfoniczny Les Préludes Franza Liszta i La Valse Maurice’a Ravela (wersje na dwa fortepiany).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie NOSPR.

Sułkowice | Ogólnopolski Konkurs Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia

Konkurs Skrzypiec i AltówkiSzkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu zaprasza do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia, który odbędzie się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku.

Celem Konkursu jest rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i promocja najzdolniejszych uczniów, podnoszenie kompetencji i umiejętności metodyczno-pedagogicznych nauczycieli oraz popularyzacja twórczości Profesora Antoniego Cofalika, wybitnego pedagoga i kompozytora licznych utworów dla dzieci i młodzieży.

Otwarte przesłuchania odbędą się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku w Sali Koncertowej mieszczącej się w budynku internatu ZSZiO w Sułkowicach (ul. 1 Maja 66). W przypadku dużej liczby zgłoszeń przesłuchania konkursowe mogą rozpocząć się 7 czerwca 2018 roku.

W przesłuchaniach mogą wziąć udział uczniowie szkół muzycznych I stopnia, zarówno cyklu sześcioletniego jak i czteroletniego, grający na skrzypcach lub altówce. Uczestnicy będą poinformowani o kolejności przesłuchań do dnia 26 maja. Organizatorzy zapewniają akompaniatora (należy skontaktować się z organizatorami do dnia 19 maja br.).

W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna Profesora Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się po ogłoszeniu wyników w sali koncertowej w Sułkowicach.

Zgłoszenia Uczestników na wypełnionej karcie zgłoszenia oraz potwierdzenie wpłaty wpisowego należy przesłać drogą elektroniczną w nieprzekraczalnym terminie do dnia 14 maja 2018 roku na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Karta zgłoszenia oraz Regulamin dostępne są do pobrania na stronie internetowej Szkoły Muzycznej I st. im. O. Kolberga w Czasławiu: www.smczaslaw.pl

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Polska kameralistyka XX wieku

UMFC9 maja 2018 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert w ramach cyklu „Środa na Okólniku” pt. „Polska kameralistyka XX wieku”.

Udział w koncercie wezmą znakomici artyści: skrzypek Janusz Wawrowski, wiolonczelista Jakub Dubik i pianista Grzegorz Skrobiński. W ich interpretacji usłyszymy rzadko wykonywane dzieła Andrzeja Panufnika, Mieczysława Wajnberga oraz należących do grupy kompozytorów Młodej Polski Ludomira Różyckiego i Karola Szymanowskiego: Rapsodię op. 33 na trio fortepianowe i Taniec z baletu Harnasie w opracowaniu Pawła Kochańskiego.

Trio fortepianowe Andrzej Panufnik stworzył jeszcze przed II wojną światową. Podczas prapremiery partię fortepianu wykonał Mieczysław Wajnberg. Mimo, iż partytura utworu spłonęła w czasie wojny, kompozytor odtworzył ją z pamięci. Utwór dedykowany matce kompozytora nawiązuje formalnie do wzorców klasycznych. Kompozycja samego Wajnberga również zabrzmi podczas koncertu: Janusz Wawrowski i Grzegorz Skrobiński zaprezentują Sonatinę na skrzypce i fortepian, która została napisana przez Wajnberga podczas moskiewskiego okresu twórczości w 1949 roku.

Jednym z najbardziej interesujących punktów programu będzie prawykonanie III Sonatiny Norberta Paleja – polskiego kompozytora mieszkającego obecnie w Kanadzie, wykładowcy na Uniwersytecie Torontońskim, dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej w Toronto.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić od 26 kwietnia w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00) oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Polska muzyka za mało znana: tria Karola Lipińskiego

NOSPR28 kwietnia 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, podczas którego zabrzmią tria Karola Lipińskiego.

Karol Lipiński zrobił w XIX wieku zawrotną karierę. W Wiedniu poznał Luisa Spohra, w Piacenzy w 1818 roku wystąpił na koncercie z Niccolò Paganinim tocząc niejako bitwę o miano najlepszego, w Paryżu koncert pomógł mu zorganizować Fryderyk Chopin. Od 1839 roku przebywał w Dreźnie, gdzie został koncertmistrzem Kapeli Królewskiej. Tam koncertował z Franzem Lisztem, współpracował z Richardem Wagnerem, przyjaźnił się z Robertem Schumannem. Karol Lipiński jako jeden z pierwszych przed Fryderykiem Chopinem utorował drogę do światowego uznania polskiej szkoły wykonawczej.

Podczas koncertu kwietniowego tria A-dur op. 12 i g-moll op. 8 na 2 skrzypiec i wiolonczelę Karola Lipińskiego zaprezentują absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: skrzypkowie Voytek Proniewicz i Adam Roszkowski oraz wiolonczelista i kompozytor Jan Roszkowski.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

Warszawa | Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos

FN29 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się Nadzwyczajny Koncert Charytatywny na rzecz Joanny Tic-Ramos, który poprowadzi znakomity dyrygent młodego pokolenia Paweł Kapuła. Solistką będzie Marianna Żołnacz, laureatka m.in. nagrody Koryfeusz Roku 2017.

Joanna Tic-Ramos jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fletu poprzecznego prof. Elżbiety Dastych-Szwarc. Ukończyła również Studium Muzyki Dawnej w Warszawie. Jest dwukrotną stypendystką Austriackiego Forum Kultury i Austria Barock Akademie. Od 2011 do 2013 roku była pierwszą flecistką Orkiestry Symfonicznej ULS w La Serena (Chile). W 2013 roku Joanna Tic-Ramos wraz z rodziną wróciła do Polski, gdzie uczyła w szkołach muzycznych i prowadziła koncerty edukacyjne z Małą Filharmonią. W 2014 roku wraz z mężem założyła Ensamble Insularoj – zespół propagujący współczesną muzykę latynoamerykańską. W 2016 roku zdiagnozowano u niej raka piersi z przerzutami do węzłów chłonnych. W listopadzie 2017 roku badania kontrolne wykazały liczne przerzuty do kości oraz wznowę miejscową. Obecnie Joanna jest w trakcie leczenia bisfosfonianami, środkami hormonalnymi oraz czeka na operację jajników wraz z jajowodami. Stosowane metody leczenia nie są zbyt obiecujące, a jedynie hamują rozwój choroby. Joanna nie może pracować zawodowo, mieszka w Warszawie wraz z mężem i dwojgiem dzieci w wieku 2 i 7 lat. Mąż Joanny, pianista, pracuje w dwóch szkołach muzycznych. Determinacja, jaką wykazuje się na co dzień w walce z chorobą, ale również świadomość, jak silny wpływ wywiera to na życie jej męża i dwójki malutkich dzieci, zainspirowały muzyków Orkiestry Filharmonii Narodowej do podjęcia działań mających na celu okazanie wsparcia w tej jakże trudnej sytuacji.

OFN postanowiła zorganizować koncert charytatywny, podczas którego zbierane będą środki na leczenie oraz codzienne funkcjonowanie Joasi i Jej rodziny. Zapraszamy Państwa do udziału w tym niezwykłym wydarzeniu, gdzie piękno nienamacalnej sztuki spotyka się z ludzką dobroczynnością. Koncert rozpocznie Uwertura na orkiestrę symfoniczną Ignacego Jana Paderewskiego; zabrzmią również Koncert fletowy d-moll Wq 22 Carla Philippa Emanuela Bacha i I Symfonia Dymitra Szostakowicza.

Organizatorami koncertu są Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz Filharmonia Narodowa. Artyści OFN pragną zaznaczyć, że wszystkie osoby zaangażowane w przygotowanie i realizację koncertu nie pobierają z tego tytułu żadnego wynagrodzenia.

Podczas przerwy odbędzie się aukcja, którą poprowadzi Paweł Burczyk. Zapoznać się z katalogiem aukcji można na stronie Filharmonii Narodowej.

Łódź | Koncert symfoniczny dla uczczenia przewodnictwa Bułgarii w Unii Europejskiej

FLKoncert symfoniczny 27 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina będzie okazją nie tylko do wysłuchania utworów nieczęsto pojawiających się w filharmonicznych repertuarach (w tym jednej łódzkiej prapremiery), ale również uczczenia przewodnictwa Bułgarii w Unii Europejskiej.

Przed nami łódzka premiera odkrytego kilka lat temu Koncertu fortepianowego h-moll Maurycego Moszkowskiego. Ten niemiecko-polsko-żydowski pianista (ur. 1854 we Wrocławiu) skomponował kilkaset wirtuozowskich utworów na fortepian. Cenili je i grywali chętnie znani soliści, m.in. Ignacy Jan Paderewski. Prócz etiud Moszkowskiego najczęściej wykonuje się Koncert fortepianowy E-dur, jak sądzono, jedyny. Okazało się jednak, że istnieje wcześniejszy. Z łódzkimi filharmonikami zaprezentują go bułgarscy artyści – pianista Ludmil Angelov, doskonały interpretator utworów Fryderyka Chopina, i dyrygent Vladimir Kiradjiev. Tak więc zapowiada się wydarzenie o wysokiej randze artystycznej.

Podczas tego koncertu, organizowanego dla uczczenia przewodnictwa Bułgarii w UE, zabrzmi też Suita bułgarska Pancho Vladigerova, spokrewnionego ze znaną rodziną Pasternaków. Program koncertu dopełniają Polskie melodie Mieczysława Wajnberga, urodzonego w Warszawie kompozytora pochodzenia żydowskiego, od 1939 roku zamieszkałego w ZSRR.

Spotkanie przedkoncertowe o godz. 18.15 poprowadzi Piotr Matwiejczuk.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Gorzów | Koncert muzyki filmowej „Muzyczna stop-klatka”

FG27 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 Filharmonia Gorzowska zaprasza na koncert „Muzyczna stop-klatka”. Usłyszymy muzykę, która towarzyszyła najsłynniejszym obrazom kina polskiego i zagranicznego, a także przeboje z kultowych polskich seriali. Poprowadzi wieczorne wydarzenie Tomasz Stockinger.

Choć film to przede wszystkim obraz, bez muzyki istnieć nie może. To ona, jako integralny jego element, odzwierciedla przeżycia bohaterów, podkręca emocje, ubarwia nastrój, potęguje akcję, słowem – współtworzy klimat filmu, a w wielu przypadkach stanowi o jego sukcesie. Bez wątpienia więc trafiony, rozpoznawalny soundtrack to bezcenny atut całej produkcji. Bywa, że muzyka wielkiego czy srebrnego ekranu zdobywa większy rozgłos niż film, do którego powstała, a piosenka lub temat muzyczny stają się ponadczasowymi hitami. O jej sukcesie decydują też świetne partytury, aranżacje oraz wykonania orkiestrowe, dzięki którym nie odbiega ona w żaden sposób od innych gatunków muzyki symfonicznej i z powodzeniem odnajduje się na estradach sal koncertowych.

W programie kwietniowego koncertu będą zarówno utwory komponowane z myślą o filmie, jak i te, które, choć z filmem kojarzone, powstawały jako samodzielne dzieła. Usłyszymy m.in. Cantabile Krzesimira Dębskiego, temat muzyczny W starym kinie Władysława Szpilmana, Nokturn cis-moll op. posth. Fryderyka Chopina, Walc Waldemara Kazaneckiego z filmu Noce i dnie, Tango Mirosława Gąsieńca z filmu Strachy oraz Walc Wojciecha Kilara z filmu Trędowata. Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Stefan Gąsieniec – znakomity pianista jazzowy, kompozytor i aranżer.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmoniagorzowska.pl

Warszawa | SuperSam +1: Mark Feldman i Piotr Mełech

SuperSam4 maja 2018 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie Mózg Powszechny (ul. Jana Zamoyskiego 20) odbędzie się drugi koncert w ramach cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1, podczas którego zaprezentują swoją twórczość Mark Feldman i Piotr Mełech.

W cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1 biorą udział uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Mark Feldman – skrzypek, aktywny na scenie jazzu i współczesnej muzyki improwizowanej – obecnie mieszka w Nowym Jorku. Jako solista występował m.in. z Holenderską Radiową Orkiestrą Symfoniczną czy Orkiestrą Symfoniczną Eindhoven i nagrał ponad 150 utworów. Otrzymał Alpert Prize w dziedzinie muzyki oraz certyfikat Grammy. Grał z takimi artystami, jak John Zorn, Joe Lovano, Billy Hart, Dave Douglas, Uri Cane.

Piotr Mełech gra na klarnetach i mediach elektronicznych. Naukę gry rozpoczął samodzielnie w wieku 23 lat zainspirowany Johnem Zornem (Masada) oraz fenomenem sceny yassowej. Współzałożyciel m.in. Enterout Trio, Yazzbot Mazut, Tfaruk, Tsigunz Fanfara Avantura, Lentoid, obecnie mieszka i tworzy w Warszawie. Czynnie uczestniczy w działalności scenicznej Warsaw Improvisers Orchestra oraz udziela się w zespołach Cukier, Melech, Śmierć i Łzy, Mełech/Mazurkiewicz/Trilla, duetach z Marcinem Albertem Steczkowskim, Wojtkiem Kurkiem, Qbą Janickim, Vitaly Appow.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

n25 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice (ul. Ligonia 29) odbędzie się koncert z cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”.

W drugim koncercie cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, organizowanym w Katowicach przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” wystąpi Messages Quartet, który postrzegany jest w ostatnich latach jako jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. W 2015 roku zdobył II Nagrodę, Srebrny Medal oraz Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu Dymitra Szostakowicza na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw w Bułgarii. Został również laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu ukazała się debiutancka płyta zespołu zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa. Członkinie Messages Quartet są absolwentkami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyły także studia solistyczne oraz klasy mistrzowskie w czołowych uczelniach europejskich (Paryż, Bruksela, Wiedeń, Stuttgart). Obecnie, obok działalności koncertowej, są wykładowcami w akademiach muzycznych w Katowicach oraz w Krakowie.

Można powiedzieć, że w duszy Messages Quartet gra muzyka polska, skoro wśród swoich priorytetów repertuarowych postrzega polską muzykę kameralną, zwłaszcza tę mniej znaną, oraz dzieła współczesne. Odzwierciedla to program koncertu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice. Znalazł się w nim III Kwartet smyczkowy „Na polskie tematy ludowe” (1945) Szymona Laksa, zarejestrowany na dedykowanej mu płycie, cenny dla polskiej muzyki kameralnej I kwartet smyczkowy (~1839) Stanisława Moniuszki oraz II kwartet smyczkowy „Messages” (1980) Andrzeja Panufnika, nawiązujący do nazwy – wizytówki zespołu.

Bezpłatne wejściówki na kwietniowy koncert dostępne są w biurze IPiUM Silesia (Katowice, pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20).

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl