Polmic - FB

aktualności

Katowice | Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!

NOSPR7 marca 2020 roku o godz. 18:00 śląscy kameraliści wraz z Markiem Andryskiem wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z repertuarem będącym interesującym połączeniem różnych stylów w ramach cyklu koncertowego „Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!”.

W programie znajdą się: Kwartet smyczkowy h-moll op. 11 Samuela Barbera, Five Tango Sensations na bandoneon i kwartet smyczkowy Astora Piazzolli, a także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz – najbardziej znany i najczęściej wykonywany spośród jej siedmiu kwartetów smyczkowych. Powstał w 1951 roku w związku z udziałem Bacewicz w konkursie kompozytorskim na kwartet smyczkowy organizowanym w Liège i otrzymał pierwszą nagrodę.

W jednym z wywiadów sama artystka powiedziała: „Kwartet składa się z trzech części, wyzyskane są w nim wszystkie instrumenty, a w melodyce przewija się folklor ludowy”. Badaczka twórczości Grażyny Bacewicz Małgorzata Gąsiorowska, omawiając ten utwór kompozytorki, zaznaczyła: „Miarą powodzenia utworu jest, można tak przypuszczać, owa folklorystyczna nuta czyniąca dzieło mniej abstrakcyjnym, a łatwiejszym w odbiorze niż te kwartety, które swą wysoką rangę zawdzięczają jedynie doskonałości warsztatowej i przemyślanej, logicznej dramaturgii”.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie: http://www.nospr.org.pl/ 

Wieliczka i Kraków | III Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2020

PianoIII Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2020 potrwa do 7 marca 2020 roku.

Pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu i Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” jest pianistka Marta Polańska. Organizatorami: Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato w Krakowie. Ten innowacyjny projekt ma na celu inspirowanie młodych pianistów do pogłębiania wiedzy z zakresu historii instrumentu, zwiększanie świadomości dotyczącej praktyk wykonawczych różnorodnego repertuaru na fortepianach współczesnych i historycznych, a także poznawanie nurtów interpretacyjnych oraz literatury fortepianowej różnych epok. Celem Festiwalu i Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” jest także ukazanie historii ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego.

III Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2020 odbywa się w przededniu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, dlatego w repertuarze Festiwalu i Konkursu „Piano e Forte” są utwory oraz zagadnienia związane z fortepianem, sztuką pianistyczną i repertuarem chopinowskim. Program tegorocznego Festiwalu nawiązuje także do 210. rocznicy urodzin Roberta Schumanna, rówieśnika i przyjaciela Fryderyka Chopina, 250. rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena oraz 335. rocznicy urodzin i 270. rocznicy śmierci Johanna Sebastiana Bacha.

W programie przedsięwzięcia znalazły się: Koncert „Piano e Forte”, warsztaty dotyczące budowy pianina, fortepianu i jednego z jego prototypów – klawesynu, wykłady dotyczące historii instrumentów, a także dzieł fortepianowych Ludwiga van Beethovena, warsztaty instrumentologiczne i lekcje muzealne w Galerii Rzemiosła Artystycznego Muzeum Narodowego w Krakowie, III Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2020 (6 marca 2020 r.) oraz Koncert Galowy Młodych Mistrzów Fortepianu (7 marca 2020 r.) w Sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program znajduje się na stronie internetowej: www.pianoeforte.pl 

Kielce | Koncert na Dzień Kobiet „Nie tylko Beatryce”

FSw6 marca 2020 roku o godz. 19.00 Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga zaprasza na niezwykły koncert z okazji Dnia Kobiet z udziałem światowej sławy artystów – duetu marimbistów Axoum Duo (Elwira Ślązak i Gabriel Collet).

Rozpocznie koncert Poemat symfoniczny „Beatrice” op. 17 nr 1 Feliksa Nowowiejskiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Martyny Szymczak – uczestniczki programu „Dyrygent – rezydent” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utrzymany w romantycznej stylistyce utwór skrzy się migotliwymi dźwiękami harfy i sekcji perkusji.

W interpretacji Axoum Duo usłyszymy Koncert na dwie marimby i orkiestrę Gabriela Colleta inspirowany przepięknym wierszem Wisławy Szymborskiej Rozmowa z kamieniem – o którym tak pisano w „Muzyce 21”: „Muzyka jakby rodem z filmu, pełna ciągłych zmian nastrojów, w której nieustający dialog solistów z orkiestrą zachwyca. Utwór składa się z trzech części, ta ostatnia została poprzedzona fantastycznym występem duetu perkusistów, którzy zademonstrowali publiczności, jak znakomicie opanowali grę na marimbie”. Sam wiersz Pukam do drzwi kamienia – to ja. Wpuść mnie usłyszymy w interpretacji Anny Iwasiuty-Dudek – aktorki współpracującej z teatrami dramatycznymi i muzycznymi.

Ponadto zabrzmi Valse triste Jeana Sibeliusa i uwertura-fantazja Piotra Czajkowskiego Romeo i Julia.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_06.03.20.html 

Katowice | Sinfonia Iuventus w Filharmonii Śląskiej

FS6 marca 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej wystąpi orkiestra, którą swoim patronatem objął sam maestro Krzysztof Penderecki. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa stanie na filharmonicznej scenie wraz z Szymonem Klimą, a całość poprowadzi wybitny dyrygent, Yannis Pouspourikas. Nie zabraknie muzyki filmowej Siergieja Prokofiewa i kompozycji wielkich twórców związanych ze Śląskiem. To będzie wieczór pełen wrażeń!

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa to zespół złożony z najbardziej utalentowanych studentów i absolwentów polskich uczelni muzycznych, którzy nie ukończyli 30. roku życia. Wraz z nimi na filharmonicznej scenie stanie Szymon Klima, który już jako nastolatek zapraszany był do udziału w koncertach na światowych scenach. W wieku 14 lat wystąpił wraz ze Stoneleigh Youth Orchestra pod dyrekcją Adriana Browna podczas II Europejskiego Kongresu EuroCass, gdzie wykonał Koncert klarnetowy Geralda Finziego. To dzieło zabrzmi także – między innymi – w filharmonicznej sali.

Prócz Koncertu Finziego klarnecista wykona jeszcze jedną kompozycję – Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego. Kompozytor określił ten utwór jako swe „pożegnanie z folklorem”. Rzeczywiście, stanowi on zamknięcie serii utworów Lutosławskiego pierwszej połowy lat 50-tych XX wieku inspirowanych folklorem. Nie zabraknie także akcentu związanego z Patronem Filharmonii Śląskiej – Henrykiem Mikołajem Góreckim – w postaci trzeciej części Trzech tańców op. 34 na orkiestrę. Finał zabrzmi filmowo – Melomanów pożegna Suita symfoniczna op. 60 z muzyki do filmu Porucznik Kijé Siergieja Prokofiewa, która zachwyci każdego barwnymi melodiami i niezwykle obrazową treścią.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej - na stronie: https://filharmonia-slaska.eu/production/szymon-klima-yannis-pouspourikas-polska-orkiestra-sinfonia-iuventus-im-j-semkowa/ 

Białystok | Białostocka premiera „Koncertu podwójnego" Mykietyna

MykietynOpera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki zaprasza 6 marca 2020 roku o godz. 19:00 na koncert „Głos Boga”, podczas którego zabrzmią utwory Piotra Czajkowskiego, Sergiusza Rachmaninowa i Pawła Mykietyna.

Uwerturę Rok 1812 skomponował Czajkowski z myślą o wykonywaniu na wolnym powietrzu. W partyturze na wielką orkiestrę symfoniczną znalazły się też dźwięk dzwonów i strzałów armatnich – wszystko to dla uczczenia zwycięstwa Rosji nad wojskami napoleońskimi w 1812 roku. Pod dyrekcją kompozytora utwór był wykonywany nie tylko w Rosji, lecz także w USA, w 1891 na koncercie inaugurującym otwarcie Carnegie Hall w Nowym Jorku. W wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka usłyszymy też II Symfonię e-moll op. 27 Rachmaninowa, która w strukturze i charakterze przypomina ostatnie symfonie Czajkowskiego.

Koncert podwójny Paweł Mykietyn zadedykował znanemu duetowi fletowemu – Łukaszowi Długoszowi i Agacie Kielar-Długosz. Pełen kontrastów utwór na dwa flety i orkiestrę składa się z trzech wykonywanych attacca części, z których skrajne oparte są na opracowanej przez kompozytora technice „przyśpieszania” i „spowalniania” czasu.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.PL promującego wykonawstwo muzyki polskiej. Wydarzenie jest współorganizowane i współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – Rezydent”.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/glos-boga/ 

Kraków | VII Krakowska Wiosna Wiolonczelowa

KWWKoło Naukowe Wiolonczelistów Akademii Muzycznej w Krakowie jeszcze przed kalendarzową wiosną zaprasza na VII Krakowską Wiosnę Wiolonczelową, która odbędzie się w dniach 5–8 marca 2020 roku. Celem tego wydarzenia naukowo-artystycznego jest promocja młodych talentów i rozwój muzyki wiolonczelowej.

Program Festiwalu przewiduje wykłady, kursy i koncerty prowadzone przez wiolonczelistów z kraju i ze świata. Spotkanie i wspólna praca muzyków w międzynarodowym gronie mają na celu poszerzenie wiedzy o utworach polskich i zagranicznych, a także poznanie najnowszych nurtów kompozytorskich oraz wykonawczych. Program projektu skonstruowany jest tak, aby ukazać wiolonczelę jako instrument wszechstronny i zainteresować szerokie grono odbiorców.

Koncerty zaproszonych wiolonczelistów przyczynią się do integracji i rozwoju środowiska wiolonczelowego w Polsce. VII Krakowską Wiosnę Wiolonczelową otworzy koncert „Wiolonczela w trzech odsłonach”, podczas którego zabrzmi Recitativa i ariosa „Lerchenmusik” na klarnet, wiolonczelę i fortepian Henryka Mikołaja Góreckiego. W programie Festiwalu znalazł się też koncert w całości poświęcony jednemu z największych kompozytorów – Ludwigowi van Beethovenowi z okazji 250. rocznicy urodzin (6 marca). Na koncercie sobotnim (7 marca), zabrzmi muzyka Ameryki Południowej. Wykonanie utworów Piazzolli, Mediny i Villa-Lobosa poprowadzi prof. Lars Hoefs, który wraz z pedagogami i studentami przygotuje zespoły od 8 do 16 wiolonczel. Dzięki temu, po raz pierwszy w Europie, krakowska publiczność usłyszy oryginalną, niedawno odnalezioną wersję Bachianas Brasilieras nr 5 i prawykonanie dwóch miniatur José Mediny. Natomiast podczas koncertu finałowego (8 marca) zabrzmi Elegia na wiolonczelę i kwintet smyczkowy Mikołaja Góreckiego.

Wstęp na wszystkie wydarzenia Festiwalu jest wolny.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.amuz.krakow.pl/7-krakowska-wiosna-wiolonczelowa/ 

Znamy nazwiska laureatów III Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego

Konkurs PendereckiegoJury Konkursu obradowało w Krakowie w składzie: Marcel Chyrzyński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Iwona Glinka (Polska / Grecja) i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas.

Na konkurs nadesłano dziewiętnaście partytur z takich krajów, jak Austria, Armenia, Niemcy, Grecja, Izrael, Japonia, Francja, Korea Płd., Polska, Tajwan, Turcja, Ukraina, USA, z czego jedna została odrzucona z powodu niezgodności z regulaminem.

Jury, po zapoznaniu się z 18 partyturami, postanowiło przyznać Nagrodę Główną w wysokości 1000 USD (brutto) utworowi streams...contacts (godło: 1221). Ponadto Jury postanowiło przyznać trzy honorowe równorzędne wyróżnienia za utwory Dialoge (godło: BOBBA1), Éclat dans le brouillard (godło: FONT) i Metanoia (godło: PHOENIX).

Po otwarciu kopert okazało się, iż zdobywcą Nagrody Głównej jest Otto Wanke z Austrii. Wyróżnionymi kompozytorami są Orhan Veli Özbayrak z Turcji (godło: BOBBA1), Tetsuya Yamamoto reprezentujący Japonię i Francję (godło: FONT) oraz Wojciech Chałupka z Polski (godło: PHOENIX).

Oficjalne odczytanie protokołu oraz prawykonanie utworu zdobywcy Nagrody Głównej odbędzie się 22 kwietnia 2020 roku na koncercie w ramach 32. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów.

Laureatom serdecznie gratulujemy!

Konkurs na kandydata na stanowisko Dyrektora Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana

FCzPrezydent Miasta Częstochowy Ogłasza konkurs na kandydata na stanowisko Dyrektora Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana z siedzibą przy ul. Wilsona 16, 42-202 Częstochowa.

1. Niezbędne wymagania:

1) wykształcenie wyższe magisterskie – w dziedzinie sztuki, nauk humanistycznych lub społecznych,

2) minimum 5-letni staż pracy zawodowej,

3) minimum 3-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym w instytucjach kultury związanych z działalnością muzyczną,

4) brak skazania wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,

5) korzystanie z pełni praw publicznych,

6) posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,

7) brak zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1440 z późn. zm.),

8) brak przeciwwskazań zdrowotnych do zajmowania stanowisk kierowniczych,

9) przedstawienie programu realizacji zadań w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana.

Czytaj więcej: Konkurs na kandydata na stanowisko Dyrektora Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana

Katowice | Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

NOSPRKoncert z okazji jubileuszu 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się 5 marca 2020 roku o godz. 19.30. W swojej katowickiej siedzibie wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Lawrence'a Fostera oraz światowej sławy soliści: Pinchas Zukerman i Amanda Forsyth.

Katowicka Akademia święci w tym roku dziewięćdziesiąte urodziny. To bez wątpienia wiek dojrzały – dlatego w programie koncertu znajdą się dzieła skomponowane przez wybitnych twórców: Krzysztofa Pendereckiego, Johannesa Brahmsa i Bélę Bartóka.

Ostatnia część „tryptyku” Krzysztofa Pendereckiego – De natura sonoris nr 3 – powstała blisko pół wieku po pierwszej próbie eksploracji natury dźwięku w orkiestrze, zainspirowanej epikurejskim poematem Lukrecjusza. Penderecki już nie zbiera materiału badawczego: raczej umiejętnie rekapituluje ewolucję swego stylu i warsztatu.

Johannes Brahms stworzył Koncert podwójny, swój ostatni utwór symfoniczny, z myślą o zaprzyjaźnionym wiolonczeliście Robercie Hausmannie i niegdyś zaprzyjaźnionym skrzypku Józefie Joachimie. Być może przede wszystkim o tym drugim – w prezencie na pojednanie z dawnym druhem, z którym ich drogi rozeszły się po rozwodzie skrzypka z Amalią Joachim, jedną z najbliższych współpracownic Brahmsa. Gest został doceniony: obydwaj wirtuozi wzięli udział w prawykonaniu.

Koncert na orkiestrę jest jednym z ostatnich utworów Béli Bartóka: niewykluczone, że zamówienie od Siergieja Kusewickiego przedłużyło życie schorowanego i niedocenionego na obczyźnie Węgra. Rozrachunek z przeszłością jest cechą wszystkich późnych dzieł wielkich twórców – w tej mistrzowskiej, a mimo to przystępnej kompozycji Bartók stopił w jedno ojczyste melodie ludowe, odniesienia do europejskiego impresjonizmu i amerykańskiej muzyki tradycyjnej.

Dorota Kozińska

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl