Polmic - FB

aktualności

MISTERIUM w 1050. Rocznicę Chrztu Polski

Misterium18 listopada o godz. 19.30 w gdańskiej Bazylice Mariackiej odbędzie się prawykonanie nowego dzieła Krzesimira Dębskiego pt. Misterium.

Podczas uroczystego koncertu w Bazylice Mariackiej w Gdańsku z okazji 1050. Rocznicy Chrztu Polski zostanie zaprezentowany utwór Krzesimira Dębskiego na chór, zespół instrumentów średniowiecznych oraz elektronikę. Tegoroczne obchody jednego z najważniejszych faktów państwowości polskiej mają charakter kościelno-państwowy, odwołują się do historycznych danych o początkach Państwa Polskiego. Fakt przyjęcia Chrztu uobecnia się również w muzyce. Idiom chorału gregoriańskiego zaszczepiony wraz z przyjęciem chrześcijaństwa przetrwał przez wieki i jest obecny w twórczości kompozytorów takich jak K. Penderecki i H. M. Górecki. Elementy muzyki wczesnochrześcijańskiej przetrwały do dziś i stanowią inspirację dla twórców współczesnych. Ten przemożny wpływ, trwanie i przenikanie tradycji wczesnochrześcijańskiej Krzesimir Dębski postarał się zawrzeć w utworze skomponowanym specjalnie na tę okazję.

Polski Chór Kameralny zaśpiewa pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Obok Krzesimira Dębskiego (skrzypce, II dyrygent) wystąpią wybitni instrumentaliści: Krzysztof Ścierański (gitara basowa), Bogusław Grabowski (organy), Norik Minasyan (duduk), Barbara Merdinger (mandolina) oraz Michał Górczyński (klarnet).

Wydarzenie, które wpisuje się w obchody rocznicy Chrztu Polski otrzymało wsparcie Narodowego Centrum Kultury. Koncert został objęty patronatem honorowym przez Arcybiskupa Sławoja Leszka Głódzia.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”

Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście", odbywający się w dniach 20 listopada – 3 grudnia 2016 roku, nosi tytuł Żywioły. Koncerty będą miały miejsce w salach koncertowych Akademii Muzycznej w Katowicach oraz w Sali Kameralnej NOSPR.

KSUtwory tworzące program czterech pierwszych koncertów dobrane zostały pod kątem głównego tematu, ale spełniają także kryterium czysto artystyczne. Są znakomitymi kompozycjami. Osobną, ale równie interesującą grupę stanowią dzieła twórców tzw. Pokolenia '51 czyli ś.p. Andrzeja Krzanowskiego oraz Aleksandra Lasonia i Eugeniusza Knapika, którzy obchodzą w tym roku swoje 65. urodziny. Kwartet Śląski wzrastał wraz z nimi, wiele utworów tych kompozytorów prawykonywał i wielokrotnie grał je w różnych miejscach na świecie (nawet w Meksyku).

Niektóre kompozycje pojawią się w dziejach festiwalu po raz pierwszy, np. kameralna wersja Stworzenia świata D. Milhauda, V Kwartet Lasonia (będzie to pierwsze wykonanie publiczne), IV Kwartet Ph. Glassa. Inne powracają po wielu latach, np. Kwintet gitarowy Fandango L. Boccheriniego, Kwartet fletowy W. A. Mozarta, czy IV Kwartet Lasonia Tarnogórski.

Po raz drugi na Festiwalu zabrzmią organy. Okazja jest wyjątkowa: w odnowionej auli im. Bolesława Szabelskiego zainstalowano nowy instrument. Zabrzmi na nich utwór również wyjątkowy: II część Koncertu wiolonczelowego Lasonia z organami zamiast orkiestry (wersja kompozytorska). Do czterech żywiołów klasycznych dołożony zostanie piąty: Taniec. Podpowiedział to film w reżyserii Krzysztofa Stasiaka pt. Tactum o czterech formach tańca. W ostatniej części reżyser wykorzystał muzykę V Kwartetu Lasonia w wykonaniu Kwartetu Śląskiego. Projekcja tego obrazu, w którym zespół gospodarzy uwieczniony został także na wizji, zakończy tegoroczny Festiwal.

Wśród zaproszonych gości znajdą się w tym roku zarówno świetni wykonawcy z Polski: kompozytor i pianista prof. Eugeniusz Knapik, skrzypaczka Aleksandra Kuls, pianiści Paweł Kowalski i prof. Ewa Pobłocka (wielokrotni bywalcy naszych festiwali), młoda gitarzystka Marianna Kowal, Zuzanna Elster – harfistka Orkiestry Sinfonia Varsovia, jak i z zagranicy: flecista Janos Balint z Węgier – od poprzedniego roku akademickiego wykładowca wizytujący katowicką Akademię Muzyczną, Eduardo Hubert – pianista, pedagog, dyrygent urodzony w Argentynie, ale o polskich korzeniach oraz studenci katowickiej uczelni muzycznej – pianista Łukasz Wilga, kontrabasistka Magdalena Maziarz i Kwartet smyczkowy Katoquartet.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.

Jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego”

opW dniach 11-14 listopada 2016 roku we Lwowie odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”. To największe i najważniejsze polsko-ukraińskie wydarzenie muzyczne.

Rok ten jest wyjątkowy nie tylko ze względu na okrągłą edycję Festiwalu, ale także z powodu innych ważnych rocznic: 75-tą rocznicę śmierci Ignacego Jana Paderewskiego oraz setną rocznicę niezmiernie ważnego koncertu Patrona Festiwalu. 22 lutego 1916 Paderewski zagrał w Waszyngtonie na przyjęciu w Białym Domu w obecności prezydenta USA Woodrowa Thomasa Wilsona, co miało swoje dalsze konsekwencje w zmianie stanowiska Prezydenta USA w kwestii Niepodległości Polski.

Głównym przesłaniem piątej, jubileuszowej edycji festiwalu jest promowanie kultury polskiej i przekazanie naszym wschodnim sąsiadom polskiego repertuaru muzycznego na najwyższym, światowym poziomie.

Festiwal zgromadzi największych polskich twórców o światowej renomie: zarówno wyjątkowych przyjaciół przedsięwzięcia, jak i wybitnych Artystów, którzy nie występowali dotąd we Lwowie. W programie festiwalu wydarzenie specjalne – premiera koncertowej wersji Manru Paderewskiego w aranżacji maestro Jerzego Maksymiuka. Do tego utwory Chopina i Paderewskiego na jazzowo w wykonaniu Leszka Możdżera. W kolejnych dniach zostaną wykonane utwory Karola Szymanowskiego i Borysa Lyatoszynskiego, odbędzie się także koncert Krzesimira Dębskiego, Anety Łukaszewicz i Orkiestry INSO-Lwów pod batutą Wolodymira Sywokchipa.

Organizując V edycję Festiwalu, Polsko-Ukraińska Fundacja im. I.J.Paderewskiego pragnie po raz kolejny promować kulturę polską oraz dobre relacje pomiędzy obydwoma krajami. Idea stworzenia wydarzenia artystycznego, związanego z postacią Paderewskiego – wielkiego pianisty, kompozytora, męża stanu i filantropa – służy jako pretekst do owocnego wzbogacenia kulturowego i wzmocnienia współpracy pomiędzy Polską a Ukrainą.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.

IV Festiwal „Słuchalnia – muzyczne znaki czasu"

SSłuchalnia – muzyczne znaki czasu – międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej już po raz czwarty zagości w toruńskim CSW 25-26 listopada 2016. To jedyny w regionie festiwal, który daje możliwość zetknięcia się na żywo z polską i europejską muzyką młodych kompozytorów XXI wieku.

W tym roku motywem przewodnim "Słuchalni" są kolekcje utworów napisanych specjalnie dla inspirujących je wybitnych wykonawców. 4 koncerty tegorocznej edycji to przegląd czterech autorskich kolekcji kompozycji skupionych wokół takich osobowości nowej muzyki, jak klawesynistka Gośka Isphording, akordeonista Rafał Łuc, zespoły Platypus Ensemble i trio Layers.

4 koncerty spróbują rzucić światło na wzajemne inspiracje młodych wykonawców i kompozytorów, będące siłą napędową rozwoju nowej muzyki. Zabrzmią 4 prawykonania światowe utworów, które specjalnie na Słuchalnię napisali: Cezary Duchnowski (dla Gośki Isphording), Jacek Sotomski (dla Rafała Łuca), Dominik Karski (dla Ryszarda Lubienieckiego) i Piotr Bednarczyk (dla tria Layers).

Zróżnicowana i bogata elektronika i kryjący się za nią kompozytorzy towarzyszyć będą samotności solistów-instrumentalistów na koncertach Gośki Isphording i Rafała Łuca, a projekcje video przypomną, że Słuchalnia gra także dla wzroku – warto więc naocznie się o tym przekonać.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.

Koncert prawykonań IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966

v5 listopada 2016 roku o godz. 19:30 w kościele franciszkanów na Wzgórzu Przemysła w Poznaniu odbędzie się ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert prawykonań Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966.

Opus 966 to ogólnopolski konkurs dla młodych kompozytorów, organizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis w Poznaniu z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. Przed młodymi twórcami stawiane jest wyjątkowe zadanie – skomponowanie utworu nawiązującego do Chrztu Polski i tradycji muzyki chrześcijańskiej, składającego się z... 966 znaków muzycznych. Ich prace ocenia Jury pod przewodnictwem wybitnego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Podczas ogłoszenia wyników nagrodzone utwory są wykonywane przez Poznański Chór Kameralny. Efektem edycji 2013, 2014, 2015 i 2016 jest prawie 100 nowych utworów chóralnych, z których wiele zostało włączonych do repertuarów chórów w Polsce i za granicą.

5 listopada ujawnione zostaną nazwiska sześciorga laureatów IV Konkursu ukrywających się do tej pory pod wybranymi przez siebie godłami. Po raz pierwszy zabrzmią też nagrodzone utwory. Wyniki konkursu ogłosi przewodniczący jury Opus 966 Paweł Łukaszewski. Wykonawcą koncertu będzie jeden z najlepszych polskich zespołów wokalnych - Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Opus 966 – na stronie: www.opus966.pl

II Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale

NII edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej Nowe Fale, odbywająca się w Gdańsku w dniach 6-17 listopada 2016 roku, ma na celu ukazanie bieżących prac polskich kompozytorów, reprezentujących różne pokolenia i środowiska.

Program festiwalu obejmuje premierowe wykonania utworów rodzimych twórców, jak również dzieł znanych już publiczności innych ośrodków, lecz jeszcze nie granych w Gdańsku. Z muzyki zagranicznej zostaną zaprezentowane dzieła twórców z Niemiec, Skandynawii i Ukrainy. Z wyjątkiem koncertu ukraińskiego, który stanowi przekrój dorobku tamtejszej muzyki XX i XXI wieku, uwzględniający w dużej mierze dzieła twórców narodowej szkoły ukraińskiej (Barwinski, Latoszynski, Łysenko i in.), propozycje te pochodzą głównie z XXI wieku, lecz reprezentują panoramę zjawisk, którym przypisuje się pierwszorzędne znaczenie w twórczości muzycznej ostatnich kilku dekad. Są to przede wszystkim rozmaite postacie dialogu z tradycją: odkrywanie na nowo dawnych (albo dopiero co przebrzmiałych) gatunków i stylistyk, a także rozszerzanie granic twórczości poprzez sięganie po inspiracje jazzowe, etniczne czy płynące z pop-kultury.

Na określenie tych zjawisk – typowych zresztą nie tylko dla nowej muzyki, ale także literatury i sztuk plastycznych – stosuje się pojemny termin „intertekstualizm”. Jak go rozumieć? I czy słuszne jest utożsamianie technik intertekstualnych stosowanych w literaturze i muzyce? Tej problematyce będzie poświęcona towarzysząca festiwalowi konferencja naukowa przygotowana przez Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, na którą zostali zaproszeni czołowi polscy muzykolodzy i kulturoznawcy.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

Dźwięk odnaleziony. Pepol / Bownik

Pepol9 listopada w ramach Programu Muzycznego Nowego Teatru 2016 zostanie zaprezentowany pierwszy solowy projekt wiolonczelisty Michała Pepola, który na co dzień związany jest z Royal String Quartet.

„Dźwięk odnaleziony” – jest parafrazą tytułu Czas odnaleziony, czyli ostatniego tomu monumentalnego dzieła Marcela Prousta W poszukiwaniu straconego czasu. Narrator w powieści, pojmując wielką moc sztuki, dochodzi do wiary w swoją własną twórczość. Ten koncert będzie swego rodzaju próbą wiary w siłę i sens własnego recitalu solowego.

Michał Pepol występuje jako solista w scenie koncertu we Francuzach Krzysztofa Warlikowskiego. Zainspirowany swoją przygodą z teatrem, ułożył program koncertu z utworów różnych kompozytorów, które tworzą spójną opowieść, swoisty spektakl, w którym występują różne postacie, skrajnie odmienne, a jednak opowiadające wspólną historię. Do współpracy zaprosił artystę i fotografika Pawła Bownika, który przygotuje oprawę wizualną koncertu.

Obraz będzie tym elementem wieczoru, który przeprowadzi słuchaczy-widzów w czasie między utworami. Recital zacznie się od nawiązania relacji z wiolonczelą poprzez gest i dotyk w utworze The Map of Tenderness Wojtka Blecharza, który – przeinterpretowany – przestanie być zapisem straty i przeobrazi się w afirmację odradzania. W Music for Cello and One or More Amplified Vases Alvina Luciera pojawi się pradźwięk – to bardziej rodzaj performansu niż klasycznie rozumiany utwór. Wreszcie Modus czyli do bólu szczery i rozedrgany głos Tomasza Sikorskiego. Popularny Spiegel im Spiegel Arvo Pärta będzie parafilmowym momentem wieczoru, natomiast Kartka z albumu Pawła Mykietyna – najbardziej teatralnym i dramatycznym, z głosem Sary Bernhardt recytującej Fedrę. Najintymniejszym wyznaniem będzie piosenka Among Angels Kate Bush w aranżacji Pepola. Natomiast ostatni utwór Polishing George’a Brechta zostanie antyfinałem.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

II Festiwal Chopin-Elsner w luksusowym Pałacu Sulisław

ElsnerPodczas II Festiwalu Chopin-Elsner w Sulisławiu zabrzmi muzyka polskiego pianisty wszechczasów i wybitnego kompozytora Fryderyka Chopina oraz jego niezwykłego nauczyciela – Józefa Elsnera.

Tegoroczna edycja Festiwalu będzie poświęcona muzyce Józefa Elsnera. Artyści zapraszają 5 listopada 2016 roku na prawdziwą muzyczną ucztę – wznowienie opery komicznej Elsnera Echo w lesie w nowej reżyserii (godz. 17:00) oraz koncert kwartetu smyczkowego Fair Play Quartet (godz. 20:00).

Echo w lesie (1808) to opera komiczna do tekstu Wojciecha Pękalskiego o przepysznej muzyce, nieco nawiązującej do Mozarta, ale też włoskiej opery. Autor przewidział udział tylko narratora i dwóch solistów, dla których jednak przygotował ambitne koloraturowe arie i duety. Zabawna treść i urocza muzyka gwarantują dobrą zabawę i zadowolenie publiczności. Tym bardziej, że partie solowe zostały powierzone świetnym solistom: Annie Ogińskiej w roli Doryny i Oskarowi Koziołkowi-Goetzowi, który będzie śpiewał partię Lubina. Narratorem będzie Jacek Woleński, który także reżyserował przedstawienie. Opracowania muzycznego i wykonania podjęła się kompozytorka, aranżerka i pianistka Marzena Mikuła-Drabek wraz ze swoim Zespołem Muzycznym Maes-Trio. Do przedstawienia dołączy także para solistów baletu: Monika Kionka i Filip Jędruch.

Kulturalne doznania uświetni wystawa obrazów Artura Kardamasza i Agaty Kosmali w ekskluzywnych wnętrzach Pałacu Sulisław. Ponadto w niedzielę, 6 listopada od godz. 12:00 będzie można zasmakować Sulisławskich Kulinariów.

Więcej na temat Festiwalu – na stronie: www.palacsulislaw.pl/elsner 

Program „Nowowiejski 2017”

FNMinisterstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dniu 28 października 2016 roku uruchomiło program „Nowowiejski 2017”. Operatorem programu jest Instytut Muzyki i Tańca.

Celem programu jest uhonorowanie postaci Feliksa Nowowiejskiego jako kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga i organizatora życia muzycznego w Polsce, a także ukazanie – na przykładzie biografii kompozytora – złożonego procesu zmian politycznych, historycznych i kulturowych, jakim podlegała Polska na przełomie XIX i XX wieku.

Regulamin programu dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakładce Programy Ministra 2017 oraz na stronie www.imit.org.pl – zakładka „programy – programy ministra”.

Budżet programu wraz z odwołaniami wynosi 1 150 000 zł.

Składanie wniosków do programu za pośrednictwem Elektronicznego Biura Obsługi Interesanta EBOI (www.esp.mkidn.gov.pl) będzie możliwe od listopada 2016 roku.

Nabór wniosków potrwa do 30 listopada 2016 roku.

Instytut Muzyki i Tańca organizuje szkolenie z zakresu przygotowania wniosków do Programu MKiDN „Nowowiejski 2017”, które odbędzie się 8 listopada 2016 roku (wtorek) o godz. 11.00 w siedzibie IMiT, ul. Fredry 8 w Warszawie. Chętni do udziału w szkoleniu są proszeni o przysłanie na adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  wiadomości, zawierającej imię i nazwisko uczestnika szkolenia, nazwę instytucji, dane kontaktowe do uczestnika (telefon lub adres e-mailowy). Wiadomość należy zatytułować „Nowowiejski 2017”.

Szkolenie jest bezpłatne; lista miejsc ograniczona do 12 osób.

Termin zgłoszenia udziału w szkoleniu: 6 listopada 2016 roku.