Polmic - FB

aktualności

Poznań | Muzyka czasu Wielkiej Wojny

Wieniawski18 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w poznańskim Teatrze Polskim artyści z krajów zaangażowanych w obie strony konfliktu, znanego pod nazwą Wielka Wojna, który wstrząsnął światem na początku XX wieku, spotkają się, by wspólnie zagrać koncert.

Nawiązując do wydarzeń sprzed 100 lat, muzycy z Niemiec, Francji, Japonii i Polski wykonają utwory kompozytorów żyjących i tworzących w latach 1914–1918, na których, podobnie jak na tysiącach ich rodaków, wojna odcisnęła swe bolesne piętno. Koncert odbędzie się 18 lutego 2019. Data przypada niemal dokładnie w stulecie zakończenia Powstania Wielkopolskiego (Powstanie zakończyło się 16 lutego 1919 roku). Partnerem wydarzenia jest Teatr Polski w Poznaniu, gdzie wystąpią artyści. Wybór miejsca jest w tym wypadku nieprzypadkowy i nawiązuje do bogatych tradycji z końca XIX i początku XX wieku łączenia wieczorów teatralnych z koncertami.

Idea muzyczna tego projektu jest mocno zakorzeniona w historii – każdy utwór opisuje jakiś fragment historii I wojny światowej. Sopranistka Cécile Achille, skrzypaczka Airi Suzuki, pianista Hinrich Alpers i Orkiestra Antraktowa pod dyrekcją Adama Domurata zaprezentują utwory R. V. Williamsa, M. Ravela, G. Faure, R. Stephana, C. Debussy’ego, F. Poulenca i K. Szymanowskiego.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.wieniawski.pl/news/aktualnosci-towarzystwo-wieniawskiego/muzyka-czasu-wielkiej-wojny-18-02-2019-19-00.html 

Warszawa | Kompozytorom uczelni in memoriam

UMFCW dniu 18 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert w wykonaniu studentów klas fortepianu pt. „Kompozytorom uczelni in memoriam”.

W programie koncertu pojawią się dzieła fortepianowe kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym w Warszawie: Juliusza Wertheima, Stefana Kisielewskiego, Jana Ekiera, Mariana Sawy, Władysława Żeleńskiego, a także Romana Statkowskiego i Grażyny Bacewicz, których jubileusze 160. i 110. rocznicy urodzin przypadają w tym roku.

II Sonata na fortepian Grażyny Bacewicz powstała w 1953 roku. Po raz pierwszy utwór ten został wykonany podczas koncertu zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich. Obfituje on w nieoczekiwane, dramatyczne zwroty i wymaga od wykonawcy wysokich umiejętności technicznych. Jest jedną z najlepszych kompozycji tego gatunku w polskiej dwudziestowiecznej muzyce fortepianowej.

Twórczość Romana Statkowskiego należy do nurtu późnoromantycznego. Jego Toccata op. 33, trudna technicznie, świadczy o dogłębnym rozumieniu problemów pianistycznych. Utwór cechuje przejrzysta forma i pomysłowość w zakresie faktury. Wraz z szybkim, motorycznym ruchem i skromną linią melodyczną stanowi w twórczości kompozytora, którego Barbara Chmara-Żaczkiewicz nazywa „urodzonym lirykiem”, pozycję odmienną i wyjątkową.

Opiekunem artystycznym koncertu jest dr Monika Quinn.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 4 lutego w Chopin University Press (pn. – śr., pt. 16:00–19:00) oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zmarł muzykolog prof. dr hab. Jerzy Gołos

Z żalem zawiadamiamy, że 10 lutego 2019 roku, w wieku 87 lat odszedł Jerzy Stanisław Gołos – polski muzykolog, organolog, profesor dr hab. nauk humanistycznych.

Jerzy Gołos w latach 1951-60 studiował filologię rosyjską i polską na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku oraz muzykologię w Uniwersytecie Nowojorskim u P. Langa i G. Reese'a. W 1961 uzyskał stopień doktora na Uniwersytecie Warszawskim na podstawie pracy "Tabulatura WTM jako zabytek muzyki organowej", napisanej pod kierunkiem H. Feichta. W 1971 habilitował się w Instytucie Historii Kultury Materialnej PAN. W latach 1962-64 prowadził lektorat języka i literatury rosyjskiej w City University of New York, a w latach 1973-76 był przy tymże uniwersytecie kierownikiem ośrodka ikonografii muzyki oraz konsultantem RILM. Zajmował się śpiewami liturgicznymi staroobrzędowców rosyjskich, w 1975 prowadząc badania i nagrania terenowe na Alasce.

Współpracował z Ośrodkiem Dokumentacji Zabytków w Warszawie (obecnie Narodowy Instytu Dziedzictwa) jako konsultant do spraw zabytkowych instrumentów muzycznych, był także rzeczoznawcą Ministerstwa Kultury i Sztuki w tym zakresie. Wiele lat wykładał w Katedrze Muzykologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (w latach 1978–99 Akademia Teologiczna Katolicka) oraz w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), gdzie pełnił funkcję kierownika Katedry Teorii Muzyki. W 1993 roku uzyskał tytuł profesora.

Był znawcą historii organów i muzyki organowej. Opublikował szereg prac poświęconych tej tematyce, m.in.: Zarys historii budowy organów w Polsce (1966),  Polskie organy i muzyka organowa (1972), Słownik terminologiczny zabytków: Instrumenty klawiszowe (1972, wspólnie z Z. Kobusem i B. Voglem), Przewodnik po dawnym instrumentarium muzycznym (1988), The Polish Organ (1992), Warszawskie organy, t. 1-3 (2003).

Śmierć prof. Gołosa to kolejna smutna wiadomość dla muzykologii polskiej w ostatnim czasie. Cześć Jego pamięci!

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej w NOSPR

OMNOrkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca zaprasza na koncert kameralny, który odbędzie się w niedzielę 17 lutego 2019 o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W programie m.i.n utwory Marcela Chyrzyńskiego i Piotra Warzechy. U boku OMN wystąpi Bartłomiej Duś, Rafał Łuc i Śląski Kwintet Akordeonowy.

Koncert na saksofon i sinfoniettę "War Game" Marcela Chyrzyńskiego swoje prawykonanie miał podczas Festiwalu Kompozytorów Krakowskich w 2015 roku. Trwająca niemal 20 minut kompozycja to muzyka niezwykle energetyczna, momentami dramatyczna. Materiał dźwiękowy saksofonu i orkiestry niesie ten sam typ ekspresji, w kolejnych odcinkach formy wzajemnie się wzmacniając i uzupełniając. Nieżyjący już Piotr Warzecha, okres swojej największej aktywności twórczej miał w latach 70. Choć kompozytor ten świetnie przyswoił sobie środki i techniki awangardowe, to bliższa mu była postawa tradycyjna, ujawniająca się w podejściu do formy i narracji. W utworze Momenty III paleta barw akordeonu znalazła swoje szerokie użycie, podkreślając niuanse kolejnych segmentów i różnice dynamiczne między nimi.

Niemal we wszystkich utworach Toshio Hosokawy solista reprezentuje człowieka, a orkiestra naturę i wszechświat – ten zewnętrzny i wewnętrzny. Człowiek śpiewając próbuje komunikować się ze światem, a świat na ten śpiew odpowiada. Proces ten kompozytor próbuje przedstawić poprzez dźwięk. To jednocześnie proces wzrastania i dojrzewania człowieka. Kompozycja Voyage IV Extasis przeznaczone jest na akordeon solo i zespół kameralny. Hosokawa wierzy, że początkiem akordeonu był japoński instrument tradycyjny shô, rodzaj harmonijki ustnej, w której dźwięk jest wytwarzany przez wdychanie i wydychanie powietrza. Gdy jest wydychane – myślimy o dźwięku opuszczającym człowieka, gdy wdychane – to tak jakby dźwięk powracał do człowieka z oddali. Wg filozofii zen wydech może symbolizować śmierć, a wdech – powrót człowieka.

Podczas wieczoru zostanie wykonana również kompozycja Seonjin Yun – laureata III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "Patri Patriae" na utwór poświęcony pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II. Kompozycja Rituale II została uhonorowana III nagrodą oraz dodatkowo nagrodą pozaregulaminą, przyznaną przez Dyrektora Artystycznego Orkiestry Muzyki Nowej, w postaci wykonania kompozycji w ramach cyklu koncertów Orkiestry Muzyki Nowej w NOSPR w sezonie 2018/2019.

(Magdalena Stochniol)

Więcej informacji na stronie: http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1398/orkiestra-muzyki-nowej

Wrocław | Mistyczne Źródło

NFMW niedzielę 17 lutego 2019 o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert zatytułowany "Mistyczne Źródło". Usłyszymy dzieła napisane przez czołówkę współczesnych kompozytorów chóralnych w wykonaniu śpiewaków i instrumentalistów NFM pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny.

Cykl Five Hebrew Love Songs („Pięć żydowskich pieśni miłosnych”) powstał dzięki współpracy Erica Whitacre’a z jego żoną, która napisała teksty do tych utworów w swoim ojczystym języku. Każda z pieśni jest uchwyceniem jakiegoś momentu życia. Ola Gjeilo w Luminous Night of the Soul w sposób równorzędny potraktował partię fortepianu i partię chóru. O magnum misterium to z kolei  propozycja hiszpańskiego kompozytora i dyrygenta Javiera Busto, która stanowi autorską kompozycję, ale jej tekst pochodzi z psalmu responsoryjnego z Matutinum Bożego Narodzenia. Podobne podejście do słów prezentuje w Lux aeterna Morten Lauridsen – tekst utworu to średniowieczna antyfona z mszy za zmarłych. Można rzec, że kompozytor wskrzesza dawne teksty, jednak łączy je z zupełnie nowym, świeżym materiałem muzycznym.

Podczas koncertu nie zabraknie także dzieł chóralnych napisanych przez wybitnych polskich kompozytorów. Jacek Sykulski jest przedstawicielem poznańskiego środowiska muzycznego i prawdziwym pasjonatem utworów chóralnych. Uważa, że głos ludzki jest doskonałym instrumentem, który może wyrazić więcej niż orkiestra symfoniczna. Podczas koncertu usłyszymy jego kompozycję Pater Noster („Ojcze nasz”). Natomiast Nunc dimittis Pawła Łukaszewskiego to muzyczna interpretacja pieśni Symeona, którą według podań miał śpiewać podczas trzymania na rękach małego Jezusa (na podstawie Ewangelii według św. Łukasza).

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6714

 

Elbląg | Klasyka muzyki ze Stradivariusem

EOK17 lutego 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Janusza Wawrowskiego.

Dynamizm, intensywność i wirtuozeria, oparte na smyczkowej konkurencji i smyczkowym współdziałaniu. Te pojęcia najlepiej opisują Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 – jedno z największych arcydzieł Jana Sebastiana Bacha. Kompozycja zabrzmi w Sali Koncertowej ZPSM i przeniesie melomanów do epoki baroku. Elbląska Orkiestra Kameralna nie zapomina jednak o sympatykach dzieł współczesnych – z instrumentów popłyną również dźwięki Concertino na skrzypce i orkiestrę smyczkową op. 42 Mieczysława Wajnberga. W ten sposób słuchacze odbędą muzyczną drogę pełną emocji, na której nie zabraknie nadziei, smutku i tęsknoty. W repertuarze znajdą się również utwory Antonio Vivaldiego, Edwarda Griega i Romualda Twardowskiego.

Wszystko pod okiem Janusza Wawrowskiego – artysty, który czuje się równie swobodnie w świecie smyczkowym i w świecie dyrygenckim. Podczas koncertu laureat „Fryderyka” będzie dzierżył w dłoniach batutę i skrzypce, a te ostatnie staną się instrumentalną gwiazdą wieczoru. Melomani będą bowiem mogli podziwiać brzmienie pierwszego w Polsce po II wojnie światowej Stradivariusa, pamiętającego czasy króla Jana Sobieskiego. Mimo kilkusetletniej historii skrzypce te pozostają w znakomitym stanie: sam Janusz Wawrowski określił je jako „żyletę przecinającą powietrze”. W roli solistki do muzyka dołączy Paula Preuss, na scenie pojawią się też elbląscy kameraliści, a słowo o muzyce wygłosi Jarosław Praszczałek.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

(Tomasz Czapla)

Szczegółowy program na stronie: http://www.eok.elblag.eu/pl/news/klasyka-spod-stradivariusa-plynaca 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Poznań | Walentynki z Amadeusem

AmadeusOrkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na koncert walentynkowy, który odbędzie się w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu 17 lutego 2019 roku o godz. 18:00.

W pierwszej części koncertu wystąpi utalentowana polska skrzypaczka Ewelina Nowicka. W jej interpretacji usłyszymy Concertino op. 42 na skrzypce i orkiestrę smyczkową i Rapsodię na tematy mołdawskie op. 47 nr 3 Mieczysława Wajnberga, którego jubileusz 100. rocznicy urodzin przypada w tym roku.

Druga część koncertu to już świat argentyńskiego tanga Astora Piazzolli w wykonaniu znanego akordeonisty i bandoneonisty Wiesława Prządki. Koncert ten będzie także promował najnowszą płytę z nagraniami Orkiestry i Wiesława Prządki Astor Piazzolla. Suita Troileana. Koncert walentynkowy to nie tylko muzyczny świat argentyńskiego tanga, ale także pokaz tańca w wykonaniu Agaty Czartoryskiej i Michała Kaczmarka, założycieli Teatru Tanga i Szkoły Casa Buena. Orkiestrę poprowadzi tego wieczoru Anna Duczmal-Mróz.

Informacja o biletach na stronie: http://www.amadeus.pl/event-17-02-2019-walentynki 

Warszawa | Royal String Quartet – Szostakowicz, Bacewicz, Dvořák

RSQProgram 2 Polskiego Radia zaprasza 16 lutego 2019 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na pierwszy koncert Royal String Quartet z nowym altowiolistą Pawłem Czarnym.

Royal String Quartet to dziś marka rozpoznawalna na całym świecie. Grają wspólnie 20 lat, mają w swym dorobku 17 płyt docenionych przez międzynarodową krytykę, nagrodzonych dwoma „Fryderykami” i sześcioma nominacjami do tej nagrody. Odbyli koncerty na wszystkich kontynentach i mają swoją wierną publiczność. Do tego zorganizowali 15 lat temu festiwal Kwartesencja, podczas którego muzycy w swych ambitnych artystycznie przedsięwzięciach nie uznają granic gatunków. Precyzja techniczna, klarowność muzycznej formy i nienaganny styl to podstawy, na których członkowie Royal String Quartet budowali swoją karierę. RSQ stał się jednym z czołowych ambasadorów polskiej kultury.

W programie ich warszawskiego koncertu znajdą się: VII Kwartet smyczkowy fis-moll op. 108 Dymitra Szostakowicza, , Kwartet smyczkowy F-dur op. 96 Antonína Dvořáka, a także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, której jubileusz 110. rocznicy urodzin przypada w tym roku.

Dodatkowe informacje na stronie: http://www.studianagran.com.pl/newsy/royal-string-quartet---szostakowicz,-bacewicz,-dvo%C5%99%C3%A1k-1099.html 

Olsztyn | Koncert symfoniczny z muzyką Maurycego Moszkowskiego

Plakat15 lutego 2019 o godz.19.00, podczas piątkowego koncertu symfonicznego w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, zaprezentowany zostanie do niedawna zupełnie nieznany utwór kompozytora o polskich korzeniach Maurycego Moszkowskiego.

Koncert fortepianowy h-moll op. 3 urodzonego we Wrocławiu pianisty i kompozytora wykonany zostanie wraz z jednym z najpopularniejszych utworów Johannesa Brahmsa – II Symfonią D-dur op. 73. Orkiestrę symfoniczną filharmoników warmińsko-mazurskich poprowadzi gość z Austrii – Vladimir Kiradjiev, zaś jako solista zaprezentuje się urodzony w Bułgarii, a obecnie mieszkający w Hiszpanii pianista Ludmil Angelov.

Angelov jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych. Brał udział w najważniejszych festiwalach chopinowskich w Europie, w tym w Festiwalu „Chopin i jego Europa" w Warszawie. Jego nagranie rond i wariacji Chopina zostało nagrodzone Grand Prix du Disque Chopin przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. Artysta zasiadał jako członek jury na wielu międzynarodowych konkursach, m.in. Konkursie Chopinowskim w Warszawie (2010 i 2015). Wśród nagrań dla światowych wytwórni płytowych Angelov zarejestrował ze Szkocką Orkiestrą Symfoniczną BBC światową premierę Koncertu fortepianowego h-moll op. 3 Maurycego Moszkowskiego. Rękopis tego utworu odkryty został zaledwie osiem lat temu w Bibliotece Narodowej w Paryżu, a prapremiera koncertu odbyła się w Warszawie w styczniu 2014 roku. Zarówno podczas pierwszego wykonania, jak i w angielskim studiu, z orkiestrą BBC grał ten sam solista, a wykonanie prowadził ten sam dyrygent, których podziwiać będziemy 15 lutego w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Przed koncertem, o godz. 18.00 redaktor Jan Popis (Warszawa) zaprasza na wprowadzenie do piątkowego koncertu symfonicznego, które odbędzie się w sali kameralnej Filharmonii (II. p).

Więcej informacji na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/koncert-symfoniczny-24/