Polmic - FB

aktualności

Koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski zaprasza na koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”, który odbędzie się 3 grudnia 2018 roku o godz. 19.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8).

Podczas koncertu zabrzmią Campane IV z cyklu Symfonie dzwonów Romualda Twardowskiego, Elegia i Kaprys ze zbioru Pchli targ Zbigniewa Bargielskiego, Etiudy 4 i 5 z cyklu 12 etiud Krzysztofa Baculewskiego, Toccatina polska Jerzego Bauera, Kołysanka dla A. Anny Ignatowicz-Glińskiej, Miniatury Władysława Słowińskiego, Nokturn Sławomira Zamuszko, Toccata Mariana Borkowskiego, Moment Musical Piotra Mossa, Warkocz Bereniki Jerzego Kornowicza. Ponadto odbędzie się prawykonanie nowej wersji Preludiów geometrycznych Marcina Tadeusza Łukaszewskiego.

Utwory zaprezentuje dr hab. Marcin Tadeusz Łukaszewski, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – teoretyk muzyki, pianista i kompozytor. Prowadzi działalność koncertową, występując jako solista i kameralista. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki fortepianowej twórców polskich XX i XXI wieku. Na koncie ma szereg prawykonań i nagrań muzyki polskiej, jest członkiem Akademii Fonograficznej.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na koncert jest wolny.

Warszawa | „Król Roger” w inscenizacji Mariusza Trelińskiego

TW-ONPremiera najnowszej inscenizacji Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego będzie miała miejsce na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 2 grudnia 2018 roku o godz. 18.00.

„...nie jestem pretensjonalny i raczej krytycznie nastawiony do swojej muzyki - ale naprawdę wprost wstrząsnęło mię to (zwłaszcza II akt). [...] To nie da się porównać z niczym innym w mojej muzyce..., z niczym, co napisałem po Królu Rogerze... Już samo brzmienie orkiestry i chórów jest miejscami zupełnie niesamowite i wprost wstrząsające w swym napięciu. Nie mogę się otrząsnąć z tego wrażenia...” – tak Karol Szymanowski pisał o swoim dziele po premierze w Pradze w 1932 roku.

Prapremiera opery do libretta kuzyna kompozytora Jarosława Iwaszkiewicza odbyła się w warszawskim Teatrze Wielkim w 1926 roku. W Warszawie, Wrocławiu, Petersburgu i Edynburgu spektakl był już wystawiany w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Po latach znów powraca do Króla Rogera w nowej inscenizacji opartej na dramaturgii Piotra Gruszczyńskiego. Podąża za odzwierciedloną w ekspresyjnej muzyce Szymanowskiego fascynacją starożytnością i orientalnym światem. Treliński buduje świat w wysmakowanych obrazach niezawodnego Borisa Kudlički, zaskakuje i wytrąca widza z tego co przewidywalne. Dzieło wykona Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcja Grzegorza Nowaka. W głównej roli wystąpi Łukasz Goliński.

Informacja o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl

Kraków | VI Dni Muzyki: Krzysztof Penderecki

Dni MuzykiAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na VI edycję festiwalu „Dni Muzyki”, poświęconą twórczości Krzysztofa Pendereckiego, która odbędzie się w dniach 2–9 grudnia 2018 roku.

„Dni Muzyki” to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. W programie szczególny nacisk kładziony jest na przedstawianie polskich kompozytorów i umiejscawianie ich w kontekście europejskim. Koncerty mają za zadanie nie tylko ukazać najpełniej, jak tylko jest to możliwe, twórczość bohatera Dni Muzyki, lecz także przybliżyć muzykę z danej epoki, utwory rówieśników, patronów lub kompozycje prezentujące pokrewną stylistykę.

VI edycja poświęcona jest Krzysztofowi Pendereckiemu, który obchodzi w tym roku jubileusz 85. urodzin. Postać profesora przydała Akademii rozpoznawalności na arenie międzynarodowej, a profesor jest nie tylko ikoną muzyki polskiej, ale też osobą, która wiele wniosła w codzienne życie uczelni. Utwory jubilata, a także Andrzeja Panufnika, Henryka Mikołaja Góreckiego, Zbigniewa Bujarskiego, Marka Stachowskiego i Fazila Say’a usłyszymy w wykonaniu znakomitych muzyków: Romana Widaszka, Marka Szlezera, Jana Kalinowskiego, Marii Machowskiej, Katarzyny Budnik, Kaji Danczowskiej, Tadeusza Tomaszewskiego, Jakoba Spahna, Kwartetu smyczkowego DAFÔ i Messages Quartet. Pianista Piotr Orzechowski zaprezentuje Preludia własnego autorstwa. Podczas koncertu finałowego zabrzmi II Symfonia „Wigilijna” Pendereckiego i suita Abela Korzeniowskiego z filmu Metropolis w wykonaniu Chóru i Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej pod dyrekcją Rafała Delekty i Andrzeja Korzeniowskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.dnimuzyki.art.pl/ 

Mrozy | Andrzej Jagodziński Trio: Chopin na Jazzowo

Czas sztukiFundacja „Czas Sztuki” zaprasza na siódmy finałowy koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury w Mrozach 2 grudnia 2018 roku o godz. 15.00.

Koncert wyjątkowy, bo wystąpią na nim światowej klasy muzycy jazzowi – Andrzej Jagodziński Trio. Założycielem zespołu jest artysta wszechstronny: waltornista z wykształcenia, pianista jazzowy, akordeonista, kompozytor, aranżer i pedagog. Karierę jazzową rozpoczął zdobyciem głównych nagród – indywidualnej i zespołowej na festiwalu Złota Tarka w 1979 roku. Do dzisiaj dzięki swojej wyjątkowej umiejętności wtopienia się w brzmienie i konwencje danego zespołu Andrzej Jagodziński gra w różnych stylistycznie formacjach, zawsze z elitą polskiego jazzu. Od kiedy w 1993 roku powstało trio firmowane jego nazwiskiem, artysta aranżuje utwory Fryderyka Chopina – autorski pomysł oraz wielki sukces artystyczny i komercyjny (albumy Chopin, Chopin Once More, Les Brillantes, Sonata b-moll), a także muzykę ludową (album Muzyka Polska). Od samego początku lider Trio samodzielnie dobiera i aranżuje repertuar na koncerty.

Podczas grudniowego przedsięwzięcia zabrzmią właśnie kompozycje Chopina w autorskich aranżacjach jazzowych Jagodzińskiego. Program ten, który odniósł ogromny sukces na całym świecie, zaprezentują: Andrzej Jagodziński (fortepian), Adam Cegielski (kontrabas) i Czesław Bartkowski (perkusja).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Komiczny balet „Don Kichot” z Teatru Bolszoj w kinach w całej Polsce

BolszojDon Kichot, jeden z najpopularniejszych baletów komicznych w wykonaniu zespołu Teatru Bolszoj pojawi się na ekranach prawie 40 kin w listopadzie, grudniu i styczniu. W warszawskim Kinie Praha retransmisja odbędzie się 2 grudnia 2019 roku o godz. 16:00.

Melomani kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Sprytny cyrulik Basilio tanecznym krokiem i przy pomocy Błędnego Rycerza znów zdobędzie rękę pełnej temperamentu Kitri.

Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego imperatorskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Niedawno swoją wersję wznowił – w nowych kostiumach i dekoracjach – Aleksiej Fadejeczew. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego – z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. Jako Kitri w zarejestrowanym spektaklu wystąpiła Jekaterina Krysanowa, zaś sprytnym Basiliem jest Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Znamy wyniki IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”

MeakulturaSpośród blisko 200 zgłoszeń Jury organizowanego przez Fundację Meakultura Konkursu wyłoniło laureatów w czterech kategoriach konkursowych.

Grand Prix ufundowaną przez Instytut Muzyki i Tańca otrzymał Rafał Wawrzyńczyk za tekst Ciemne centrum (dwutygodnik.com). Nagrodę Główną w kategorii artykuł/felieton przyznano Aleksandrowi Przybylskiemu za tekst Melotypy („Ruch Muzyczny"), a w kategorii recenzja/relacja – Karolinie Dąbek za tekst Trans jesieni – zmierzch awangardy. Warszawska Jesień 2017 („Glissando") . Fundatorem Nagrody Głównej w obu kategoriach jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Wyróżnienie dla debiutanta ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymał Przemysław Górecki za niepublikowany tekst Posłuchajmy, co tak gra. Sześć razy Maryla Rodowicz. Nagrodę Specjalną dla zagranicznego krytyka zdobył Dirk Wieschollek za tekst Ego-Shooter mit Achillesferse („Dissonance") poświęcony twórczości Jagody Szmytki. Fundatorem rzeczowej Nagrody Specjalnej jest Instytut Adama Mickiewicza.

Nagrodę Specjalną Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina otrzymał Adam Wiedemann za tekst Zachód słońca (dwutygodnik.com). Nagrodę Indywidualną Piotra Metza zdobyła Olga Drenda za tekst The Future Sound of Poland (tekst towarzyszący wystawie „140 uderzeń na minutę” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej).

Laureatom serdecznie gratulujemy!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.konkurskropka.pl/wyniki 

Podkowa Leśna | XVIII Festiwal Muzyczne Konfrontacje: Wokół Szymanowskiego – inspiracje, interpretacje

ZAiKSOd grudnia 2018 do marca 2019 roku potrwa XVIII Festiwal Muzyczne Konfrontacje. Spotkania festiwalowe będą odbywać się w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku raz w miesiącu.

„Muzyka jest dla mnie najwyższą ze sztuk” – pisał Jarosław Iwaszkiewicz w Podróżach do Włoch. Twórczość literacka Gospodarza Stawiska, a także stała obecność muzyki w Domu Obojga – Anny i Jarosława w ciągu ich życia to najbardziej oczywiste potwierdzenie szczerości tego wyznania. Zwracanie uwagi na ważne procesy w historii muzyki, wskazywanie podobnych zjawisk w literaturze, akcentowanie szczególnych związków poezji i muzyki stanowiło główną ideę i cel powołania w 2000 roku Festiwalu „Muzyczne Konfrontacje”. Kontynuacja Festiwalu po 2015 roku jest możliwa dzięki włączeniu się w jego organizację Fundacji Spotkania Muzyczne, działającej przy Związku Kompozytorów Polskich. Prezes ZKP objął honorowy patronat nad przedsięwzięciem.

Podczas tegorocznego Festiwalu prezentowane będą utwory kompozytorów od Szymanowskiego (postaci, jak wiadomo, szczególnie związanej z Iwaszkiewiczami i Stawiskiem) po współczesnych, których łączy mocne osadzenie w polskiej kulturze, a zarazem naturalne dążenie do wzbogacenia własnego języka o wartości uniwersalne. Program pierwszego koncertu składający się z utworów napisanych przez kompozytorów zapomnianych, dzisiaj odkrywanych, był prezentowany z wielkim powodzeniem w nowojorskiej Carnegie Hall w październiku br. XVIII „Muzyczne Konfrontacje” zakończy prezentacja książki Tomasza Lerskiego Warszawa Jarosława Iwaszkiewicza, spotkanie z jej autorem oraz koncert utworów współczesnych kompozytorów warszawskich.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska

Sinfonia VarsoviaOrkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na cykl koncertowy zatytułowany „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”. Podczas trzech spotkań (1.12.2018, 17.01.2019, 29.03.2019) zabrzmią prawykonania nowych kompozycji, a także utwory pokazujące szerszy kontekst podejmowanych tematów.

Czy muzyka jest oddźwiękiem rzeczywistości? A może raczej to sztuka wywołuje oddźwięk w świecie? Które wydarzenia ze świata rezonują najmocniej w świadomości współczesnych twórców? Przed każdym koncertem kompozytorzy oraz specjalni goście spotkają się z słuchaczami, aby opowiedzieć o swojej muzyce i o tym, na ile dzisiejszy świat wpływa na ich myślenie o sztuce i proces komponowania.

Na cykl „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” złożą się trzy koncerty, które odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Usłyszeć będzie można m.in. utwory specjalnie zamówione przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Styczniowy koncert ukaże ponadto szerszy kontekst dla muzyki najnowszej, sięgając do twórczości Mieczysława Wajnberga, w 100-lecie jego urodzin.

Rozważania na temat czasu i muzyki rozpocznie podczas grudniowego koncertu o godz. 19:00 poemat symfoniczny Polonia Resurrecta Grzegorza Duchnowskiego, zainspirowany 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Odniesienia historyczne będą również podstawą narracyjną drugiego prawykonywanego dzieła – Time Capsule Macieja Zielińskiego. W tej kompozycji autor poprowadzi słuchaczy przez różne epoki historyczne, pokazując, jak zmieniał się sposób posługiwania się orkiestrą symfoniczną. Program dopełni I Symfonia Jana Duszyńskiego, absolwenta nowojorskiej Juilliard School, którego muzyka znana jest nie tylko z sal koncertowych, ale również z filmów np. Władysława Pasikowskiego – Pokłosie czy Jack Strong.

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Promocja „Rocznika Chopinowskiego”

TiFCKonferencja prasowa z okazji wznowienia przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina „Rocznika Chopinowskiego” i wydania tomu 26. odbędzie się 29 listopada 2018 roku o godz. 17.00 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich przy ul. Krakowskie Przedmieście 32.

Organizatorami uroczystej promocji są: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Towarzystwo im. Fryderyka Chopina (założone w 1934) w latach 1956–2001 opublikowało 25 tomów „Rocznika Chopinowskiego”, po czym działalność tę zawieszono. Redaktorami „Rocznika” byli wybitni muzykolodzy i pianiści, m.in. Józef Michał Chomiński, Zbigniew Drzewiecki, Jan Ekier, Kazimierz Sikorski, Zygmunt Mycielski. Celem „Rocznika” jest prezentacja stanu badań i najnowszych kierunków współczesnej chopinologii w Polsce i na świecie.

Tom 26 ukazał się dzięki wsparciu finansowemu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika”. Po części oficjalnej wystąpi Thomas Prat (Francja) z recitalem pianistycznym wypełnionym utworami Fryderyka Chopina.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.