Polmic - FB

aktualności

Katowice | VII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Dni Goreckiego7. Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, poświęcone wybitnemu wizjonerowi, mistykowi i jednemu z najwybitniejszych twórców światowych XX wieku, odbędą się w dniach 11 listopada - 6 grudnia 2019 w Katowicach pod hasłem „ReGeneracje”.

Tytuł edycji wprowadza ideę łączenia różnych generacji muzycznych, wśród twórców, wykonawców i odbiorców, a także regenerację odbioru muzyki w różnych grupach wiekowych. Społeczność Filharmonii Śląskiej w szczególny sposób dba o propagowanie dorobku swojego Patrona, poprzez koncerty, nagrania płytowe i wydawnictwa. W ramach tej edycji wydarzenia świętować będziemy również 100-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Włochami, co uroczyście podkreśli wykonanie utworu Góreckiego Concerto-Cantata op. 65 na flet i orkiestrę przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej pod batutą włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego i z włoskim solistą Raffaele Trevisanim.

11 listopada odbędą się dwa koncerty muzyki sakralnej w ramach preludium do Festiwalu. Koncert inauguracyjny odbędzie się w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego 15 listopada z udziałem Śląskiej Orkiestry Kameralnej. W programie znajdą się aż dwa prawykonania: Koncert industrialny na klawesyn, orkiestrę smyczkową i multimedia Adama Wesołowskiego oraz Wrzeciona na klawesyn, efekty elektroniczne i orkiestrę kameralną Jerzego Kornowicza. Orkiestrę poprowadzi Robert Kabara, a solistką będzie znakomita klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.

W ramach 9 koncertów zabrzmią m.in. utwory Tadeusza Paciorkiewicza, Marka Jasińskiego, Andrzeja Koszewskiego, Józefa Świdra, Adriana Robaka, Piotra Pudełko, Wojciecha Kilara, Mieczysława Wajnberga, Pawła Mykietyna, Jaroława Mamczarskiego, Aleksandra Nowaka, Aleksandra Lasonia oraz Krzysztofa Meyera. Wśród wykonawców znajdą się m.in. Marcin Zdunik, Chikara Imamura, Władysław Szymański, Piotr Sałajczyk, Mirosław Jacek Błaszczyk, Ewa Tracz, Stanisław Kuflyuk, Emilia Stańczyk (wnuczka patrona). Program festiwalu uzupełni szereg tematycznych wydarzeń towarzyszących w postaci koncertów edukacyjnych, pokazu filmu czy gry scenariuszowej.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programów „Muzyka”, „Muzyczny ślad” oraz „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stroniehttps://filharmonia-slaska.eu/7-mdhmg/

Warszawa | Premiera „Whistleblower” Pawła Pudło i „Concerto in Air” Mikołaja Majkusiaka

WW+F29 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie podczas koncertu inaugurującego Warsaw Winds+ Festival będzie miała miejsce premiera utworów Pawła Pudło i Mikołaja Majkusiaka.

Tytuł kompozycji Whistleblower Pawła Pudło nawiązuje do osób nazywanych „demaskatorami / sygnalistami”, które informują społeczeństwo m.in. o nieprawidłowościach funkcjonowania państw, służb specjalnych czy korporacji. Demaskatorzy oraz ich czyny, często spotykają się ze skrajnymi, burzliwymi emocjami ze strony społeczeństwa, mimo, że ujawniane przez nich informacje są niezwykle istotne dla uniknięcia konfliktów zbrojnych czy zachowania równowagi pomiędzy inwigilacją masową a wolnością. Demaskator sieje idee, ale czy społeczeństwo je przyjmie? Tego spróbujemy dowiedzieć się podczas premiery utworu Whistleblower.

Ponadto podczas koncertu odbędzie się prawykonanie Concerto in Air Mikołaja Majkusiaka w wersji na kwintet dęty i fortepian. Utwory zaprezentują Lutosławski Quartet, kontrabasista Tomasz Januchta i zespół Gruppo di Tempera w składzie: Agata Igras (flet), Sebastian Aleksandrowicz (obój), Adrian Janda (klarnet), Artur Kasperek (fagot), Tomasz Bińkowski (waltornia) i Agnieszka Kopacka-Aleksandrowicz (fortepian). W wykonaniu znanych muzyków usłyszymy też Danse de la sorcière z baletu Le Jardin du Paradis Aleksandra Tansmana, Kwintet dęty Michała Spisaka i Dixtuor pour quintette à vent et quintette à cordes Jeans Françaixa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalna strona Festiwalu: https://warsawwindsplusfestival.pl/ 

Tarnowskie Góry | I Konkurs Klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej

CWMKW dniach 24–26 listopada 2019 roku w Pałacu w Rybnej będzie miał miejsce I Konkurs Klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia oraz studiów licencjackich.

Organizatorem Konkursu jest Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Celem konkursu jest popularyzacja literatury klawesynowej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XX i XXI wieku, a także klawesynu współczesnego z dźwigniami pedałowymi do zmian rejestrów. Jest to również okazja do wymiany doświadczeń między uczestnikami i pedagogami. Występy uczestników oceniać będzie trzyosobowe Jury powołane przez Organizatora w składzie: prof. Elżbieta Stefańska – przewodnicząca jury (Akademia Muzyczna w Krakowie), prof. Ewa Piasecka i dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (Akademia Muzyczna w Łodzi).

W ramach Konkursu odbędą się przesłuchania otwarte dla publiczności, wykład Elżbieta Chojnacka – artystka awangardy i ekspozycja pamiątek po klawesynistce (dr A. Gajecka-Antosiewicz), a także koncerty. Konkurs rozpocznie się recitalem prof. Elżbiety Stefańskiej pt. Elżbieta Chojnacka in memoriam, wieńczącym cykl koncertów „Dwa nurty”. Elżbieta Stefańska to pierwsza dama polskiego klawesynu i żywa historia wykonawstwa muzyki klawesynowej, tak dawnej, jak i współczesnej. Uczennica m.in. Hansa Pischnera i Ruggiero Gerlina, co czyni ją w prostej linii spadkobierczynią tradycji Wandy Landowskiej. Od ponad półwiecza swą artystyczną osobowością i maestrią zachwyca publiczność na całym świecie, od Berlina do Tokyo, jest stałym gościem najbardziej renomowanych festiwali muzycznych na czele z Bachowskim w Lipsku i Haendlowskim w Halle.

Dodatkowe informacje o Konkursie – na stronie https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/konkurs-klawesynowy-im-el%C5%BCbiety-chojnackiej/ 

Gdańsk | V Nowe Fale 2019

Nowe faleW dniach 23 listopada – 1 grudnia 2019 roku po raz piąty odbędzie się festiwal muzyki współczesnej „Nowe fale”. Repertuar tegorocznych koncertów będzie jak zwykle różnorodny.

Nowe kompozycje zaprezentują zarówno kompozytorzy opowiadający się za potrzebą i możliwością kontynuacji klasycznych rozwiązań, jak i reformatorzy, szukający nowych tematów i środków wyrazu. Nie zabraknie mile zwykle witanej przez publiczność muzyki łączącej tradycje poważną i rozrywkową.

W festiwalu wezmą udział zarówno gdańscy soliści i zespoły, jak i muzycy z innych ośrodków oraz z zagranicy. Efektem zainicjowanej przez organizatorów Festiwalu kilka lat temu współpracy ze środowiskami kompozytorskimi Poznania, Bydgoszczy i Łodzi będą prezentacje utworów związanymi z nimi twórców. Odbędą się m. in. światowe prawykonania tych kompozycji. Wśród premier na pierwszym miejscu należy wymienić przewidziane w programie koncertu finałowego wykonanie utworu jednego z laureatów tegorocznego międzynarodowego konkursu kompozytorskiego, przeprowadzonego w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Nowe utwory napisali specjalnie dla Festiwalu także młodzi gdańscy twórcy.

Ze środowiskiem kompozytorów blisko współpracują muzykolodzy i teoretycy muzyki. W tym roku zaprezentują najnowsze spojrzenia na współczesną muzykę fortepianową w ramach towarzyszącej festiwalowi XVIII Konferencji Naukowej „Muzyka fortepianowa”, przygotowanej przez Katedrę Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Temat konferencji to „Wyzwania XX i XXI wieku”. W ramach Festiwalu tradycyjnie odbędą się warsztaty wykonawstwa muzyki współczesnej, prowadzone przez zespół Kwartludium.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://2019.nowefale.pl/ 

Warszawa | Spotkanie z Lady Camillą Panufnik

Eufonie18 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Biurze Festiwalu „Eufonie” przy ul. Krakowskie Przedmieście 17 (wejście jak do biura podawczego MKiDN, była Galeria Art) odbędzie spotkanie z Lady Panufnik, prowadzone przez dr Beatę Bolesławską-Lewandowską.

Beata Bolesławska-Lewandowska jest autorką monografii Sir Andrzeja Panufnika (1914-1991), jednego z najwybitniejszych XX-wiecznych kompozytorów polskich, którego Koncertu wiolonczelowego mieliśmy okazję wysłuchać wczoraj w wyśmienitym wykonaniu na wieczornym koncercie Festiwalu. Tematem spotkania będzie życie i twórczość Kompozytora na tle wydarzeń historycznych determinujących jego losy. Spotkanie będzie prowadzone w języku angielskim, jednak wprowadzenie i podsumowanie zostanie przedstawione po polsku.

Lady Camilla Jessel Panufnik (ur. 7 grudnia 1937 r. w Bearsted, Anglia) – fotograficzka, wdowa po kompozytorze Andrzeju Panufniku oraz autorka posłowia do jego biografii. Współpracuje z wieloma organizacjami charytatywnymi. W młodości mieszkała w Indiach, podróżowała po Afryce i Stanach Zjednoczonych, studiowała w Paryżu na Sorbonie. W kwietniu 2014 r. otrzymała Złoty Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis". Lady Camilla Panufnik zasiada w najważniejszych radach dotyczących brytyjskiej działalności kulturalnej. Jest uważana za jedną z najbardziej wpływowych osób świata muzycznego Wielkiej Brytanii.

Gorąco zapraszamy na to wyjątkowe wydarzenie – wstęp wolny!

Nowa Ruda | Finał warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 2019

OMBPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 22 i 23 listopada na ostatnie w 2019 roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Nowej Rudzie, podczas których najmłodsi będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: wiolonczelistka Izabela Buchowska, saksofonista Bartosz Smorągiewicz i kompozytor Jarosław Siwiński. Przygodę przez improwizacje z artystami poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego należy się zarejestrować wcześniej. 22 listopada odbędą się warsztaty dla przedszkoli i szkół (zapisy grup pod numerem tel. 74 872 44 85 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). 23 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie będą miały miejsce warsztaty dla dzieci z rodzicami: godz. 10:00-11:30 – dzieci w wieku 3-5 lat; godz. 12:00-13:30 – dzieci w wieku 6-8 lat (zapisy uczestników pod numerem tel. 790 395 228 oraz e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Patronat medialny nad Warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://ptmw.art.pl/warsztaty-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2/final-warsztatow-improwizacji-dla-dzieci-opowiedz-mi-bajke-2019-nowa-ruda/ 

Lizbona | Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

Lisbon9 listopada 2019 roku w Sali koncertowej O'culto da Ajuda w Lizbonie odbył się koncert z okazji stulecia uznania przez Portugalię niepodległej Polski. Wydarzenie zorganizowane przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z centrum promocji muzyki współczesnej Miso Music Portugal odbyło się w ramach projektu "Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku". Wystąpił zespół kameralny Sond'Ar-te Electric Ensemble pod dyrekcją Pedra Nevesa.

Wprowadzenie do koncertu wygłosili dyrektorzy współpracujących instytucji – Mieczysław Kominek i Miguel Azguime. Wieczór rozpoczeło wykonanie Pełnii Lata (1979) na klarnet, fortepian, wiolonczelę i elektronikę Włodzimierza Kotońskiego – dokładnie 40 lat od premiery utworu, która miała miejsce 9 listopada 1979 roku w studiu koncertowym Sudeutscher Rundfunk w Stuttgarcie. Polska premiera utworu, wchodzącego w skład cyklu poświęconego czterem porom roku, miała miejsce rok później podczas festiwalu "Warszawska Jesień". Pomimo upływu czasu, kompozycja ojca polskiej muzyki elektronicznej stanowiła interesującą propozycję dla współczesnych odbiorców. Następnie zabrzmiał utwór onym (2011) Wojtka Blecharza, będący sonifikacją zdania odnoszącego się do tożsamości artysty, oraz PRIMORDIUM: Encephalon (2010) Karola Nepelskiego – drugi z cyklu utworów poświęconych poszukiwaniu różnych form pierwotności i pochodzenia w muzyce. Obecny na koncercie kompozytor został nagrodzony gromkimi brawami przez portugalską publiczność.

Drugą część koncertu rozpoczęło światowe prawykonanie utworu zamówionego przez Sond’Ar-te Electric Ensemble – Open Enclosure na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i elektronikę portugalskiego kompozytora João Madureiry. Ośmioczęściowa kompozycja borykającego się z przewlekłą chorobą artysty została złożona w hołdzie kompozytorom, którzy stanowią dla niego źródło inspiracji na drodze twórczej. Wśród tego grona znalazł się Miguel Azguime, a także członkowie dokonującego prawykonania zespołu. Wieczór zakończył stanowiący komentarz do współczesnej kultury konsumpcji utwór Grocery Store Music #5 (2018) Piotra Peszata – prawykonany w ubiegłym roku przez Hashtag Ensemble podczas konferencji "Niepodległa Muzyka Polska". Publiczność, wykonawcy oraz kompozytorzy mieli okazję do rozmowy podczas uroczystego bankietu wieńczącego projekt.

Projekt „Z polską muzyką od Bałtyku do Atlantyku” został zrealizowany w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Rejestracja koncertu dostępna na stroniehttps://www.youtube.com/watch?v=4W3FZbEB2DE

Czytaj więcej: Lizbona | Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

Lublin | Stanisław Moniuszko i muzyka religijna

Fonie17 listopada 2019 roku o godz. 16:00 w Bazylice oo. Dominikanów w Lublinie będzie miał miejsce koncert z cyklu „Fonie Lublina” poświęcony muzyce sakralnej Stanisława Moniuszki.

Tym razem muzyka kompozytora zaprezentowana zostanie w kontekście szerokiego przekroju dzieł polskich o charakterze religijnym. Usłyszymy nie tylko pieśni religijne Moniuszki, nawiązania do muzyki religijnej obecne w jego operach, ale również jego preludia organowe, wykonywane zdecydowanie rzadziej niż muzyka wokalno-instrumentalna.

Dopełnieniem programu będą utwory organowe i chóralne kompozytorów kontynuujących nurt muzyki kościelnej po Moniuszce, w tym autorstwa Mieczysława Surzyńskiego, nieco młodszego od Moniuszki twórcy, którego twórczość skupiła się na dziełach organowych, a także kompozycje chóralne zarówno nawiązujące, jak i pozostające w kontrapunkcie ze stylem Stanisława Moniuszki.

Utwory wykonają sopranistka Dorota Szostak-Gąska, tenor Jakub Gąska, organistka Elżbieta Charlińska oraz Chór Chłopięcy Słowiki Lubelskie pod dyrekcją Ireny Sołtan-Wąsik. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Kuszewska.

Patronatem honorowym koncert objęli Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk i Wojewoda Lubelski Przemysław Czarnek. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Łódź | 7. AŻ Festiwal: Polskie rocznice i muzyka na każde ucho

7AZAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na siódmą edycję AŻ Festiwalu, który potrwa od 16 listopada do 8 grudnia 2019. Wśród dziewięciu wydarzeń w Sali Koncertowej uczelni przy ulicy Żubardzkiej znajdą się m.in. opera, musical, balet dworski i dwa koncerty symfoniczne. Na otwarcie i zamknięcie festiwalu zabrzmi muzyka polskich kompozytorów – Stanisława Moniuszki i Grażyny Bacewicz, których rocznice urodzin świętujemy w tym roku.

Festiwal rozpoczną dwa spektakle opery Flis Stanisława Moniuszki (16 i 17 listopada). Z Big Bandem Akademii Muzycznej w Łodzi, pod kierownictwem Jacka Delonga, utwory z repertuaru Elli Fitzgerald wykona Dorota Miśkiewicz (19 listopada). Balet Dworski Cracovia Danza i Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej zapewnią publiczności podróż – muzyczną i wizualną – do Francji XVIII wieku (21 listopada). Orkiestra Kameralna PRIMUZ wystąpi z akordeonistą Wiesławem Prządką, który wykona solowe partie w energetycznych tangach Astora Piazzolli (24 listopada). Studenci z Koła Naukowego Miłośników Opery oraz studenci innych specjalności, zaproszą na wieczór pt. „Z opery na Broadway” (27 listopada) z przebojami musicalowymi m.in.: Leonarda Bernsteina, Alana Menkena i Claude’a Schönberga. Perkusista i dyrygent Bismarck Fernández wraz z The Bacewicz Percussion Ensamble i Piotrem Suttem rozgrzeją publiczność utworami kostarykańskich kompozytorów (30 listopada). Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku wystąpi ze współczesnym programem złożonym z kompozycji gdańskich twórców (3 grudnia). Będzie to jednocześnie jedno z wydarzeń 75. sesji Musica Moderna. Na finał Orkiestra Symfoniczna Akademii zagra uwerturę Bajka Moniuszki oraz wspólnie z solistką Sławomirą Wilgą – VII Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz (8 grudnia). Koncertem dyrygować będzie Jerzy Salwarowski.

W ramach festiwalowych koncertów zaprezentuje się na scenie sześć zespołów działających w Akademii: Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Kameralna PRIMUZ, Big Band, Orkiestra Barokowa, The Bacewicz Percussion Ensemble i Chór. Kolejne edycje AŻ Festiwalu to także spotkania z artystami polskimi i zagranicznymi, dzięki którym studenci łódzkiej uczelni muzycznej oraz publiczność, wypełniająca Salę Koncertową, mają możliwość uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych najwyższej próby.

Szczegółowy program na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/7-az-festiwal