Polmic - FB

aktualności

Katowice | Vivat Academia! Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

Silesia14 lutego 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym będzie miał miejsce uroczysty koncert zapowiadający Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na kolejny koncert w ramach „Vivat Academia!” – cyklu spotkań z wybitnymi artystami i profesorami Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Gościem wieczoru będzie prof. Eugeniusz Knapik, który piastował godność Rektora Akademii w latach 2002–2008 i od wielu lat jest kierownikiem Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Z obchodzącą w 2019 roku 90-lecie działalności katowicką uczelnią związany jest od czasu studiów; kształcił się pod kierunkiem Henryka Mikołaja Góreckiego (kompozycja) i Czesława Stańczyka (fortepian) i jeszcze jako student rozpoczął w niej pracę dydaktyczną. W centrum zainteresowań prof. Eugeniusza Knapika zawsze pozostawały pianistyka i kompozycja. Był pierwszym w Polsce wykonawcą cyklu Vingt regards sur l’enfant-Jésus Oliviera Messiaena. Jako pianista brał udział w wielu prestiżowych wydarzeniach koncertowych oraz festiwalowych na całym świecie. Jako kompozytor otrzymał wiele nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach, m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1978 – wyróżnienie i 1984 – I miejsce za Kwartet smyczkowy).

W części koncertowej wieczoru wystąpi wybitna wokalistka Ewa Biegas, absolwentka, a obecnie pedagog Akademii Muzycznej w Katowicach, która wspólnie z Eugeniuszem Knapikiem wykona jego pieśni do słów K. I. Gałczyńskiego i Pieśni greckie Maurice’a Ravela. Znany śląski wiolonczelista Adam Krzeszowiec zagra utwór Filo d’Arianna na wiolonczelę solo autorstwa Knapika, który został zarejestrowany na płycie wydanej przez Radio Katowice. 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/351_vivat-academia-koncert-i-spotkaniebrz-prof-eugeniuszem-knapikiem 

Nabór CLASSICAL:NEXT 2019. Polscy menedżerowie i promotorzy na najważniejszych targach muzyki klasycznej w Europie

IAMInstytut Adama Mickiewicza ogłasza kolejny otwarty nabór delegatów na targi muzyczne Classical:NEXT, które odbędą się w dniach 15-18 maja 2019 roku w Rotterdamie.

Classical:NEXT łączy formułę targów i konferencji branżowej. Stwarza uczestnikom możliwość swobodnych spotkań z najważniejszymi przedstawicielami międzynarodowego środowiska muzycznego, sieciowania, udziału w licznych konferencjach tematycznych i śledzenia najnowszych trendów w branży (w tym zastosowania nowych technologii w muzyce klasycznej).

Mając na uwadze potrzebę rozwoju polskiego rynku muzyki klasycznej oraz promocji jego potencjału za granicą, Instytut Adama Mickiewicza po raz trzeci organizuje stoisko polskie na Classical:NEXT i oferuje akredytacje na to prestiżowe wydarzenie. Nabór adresowany jest do tych organizatorów życia muzycznego (zarówno prywatnych, jak i instytucjonalnych), którzy pragną promować polskich artystów za granicą, rozszerzać sieć kontaktów i dystrybucji, podejmować współpracę z międzynarodowymi partnerami, a przede wszystkim mają przemyślaną wizję międzynarodowej obecności artysty, produktu lub firmy/instytucji, które reprezentują. Osoby wyłonione w naborze zostaną zaproszone do wzięcia udziału w targach Classical:NEXT, jako członkowie polskiej delegacji.

IAM czeka na zgłoszenia do 25 lutego 2019 roku, do godz. 10:00.

Wyniki naboru zostaną ogłoszone 5 marca 2019 roku na stronie www.iam.pl. Zakres wsparcia IAM określa regulamin, z którym wnioskodawca zobowiązany jest się zapoznać.

Dokumenty do pobrania i szczegółowe informacje na stronie: https://iam.pl/pl/nabor-classicalnext-2019-polscy-menedzerowie-i-promotorzy-na-najwazniejszych-targach-muzyki 

Szczecin | Magic sonata

FSz13 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert kameralny podczas którego usłyszymy muzykę Kazimierza Serockiego.

Forma sonatowa od epoki klasycyzmu stała się złotą zasadą budowy większości kompozycji. Sam gatunek sonaty, czyli kompozycji czysto instrumentalnej (w przeciwieństwie do śpiewanej kantaty), jeszcze bez ustalonej ściśle formy pojawił się już pod koniec XVI wieku. W muzyce baroku zetknąć się można z sonatami a due, a tre, a quattro itd., co oznaczało liczbę instrumentów melodycznych, którym zawsze towarzyszyło basso continuo. Takie sonaty w obsadzie pisał przedstawiciel wczesnego baroku, austriacki skrzypek Heinrich Ignaz Franz von Biber. Tego wieczoru usłyszymy jesto Sonatę à 3 d-moll na dwoje skrzypiec, puzon i basso continuo.

Forma sonaty i jej krótsza prostsza wersja sonatina pojawiały się także w twórczości XX-wiecznej. Sonatina na puzon i fortepian z 1954 roku Kazimierza Serockiego to jedna z kilku kompozycji na instrument będących efektem współpracy z puzonistą Juliuszem Pietrachowiczem. W trzyczęściowej wirtuozowskiej Sonatinie Serocki próbuje łączyć motywikę muzyki tradycyjnej ze współczesnymi środkami kompozytorskimi. Kolejnym XX-wiecznym przykładem sonaty jest napisana w 1962 roku Sonata na klarnet i fortepian Francisa Poulenca. Sonatowy program uzupełnią jeszcze Passacaglia na skrzypce i altówkę norweskiego kompozytora i skrzypka przełomu XIX i XX wieku Johana Halvorsena, a także Trio g-moll na klarnet, skrzypce i fortepian Arama Chaczaturiana.

Zespół Centrum Informacji i Promocji Filharmonii

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/997-Filharmonicy_Kameralnie__Magic_sonata_ 

Katowice | Środa Młodych: kwartet skrzypcowy Violinofonica

NOSPR13 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w ramach cyklu koncertowego „Środa młodych” wystąpi kwartet skrzypcowy Violinofonica.

Kwartet skrzypcowy Violinofnica powstał w styczniu 2017 roku. Założycielką zespołu jest skrzypaczka Agnieszka Marucha, wraz z którą występują najzdolniejsi studenci jej klasy w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Zespół stawia sobie za cel promowanie bardzo rzadko grywanego repertuaru na 4 skrzypiec oraz pomoc młodym adeptom wiolinistyki w zdobywaniu doświadczenia scenicznego i kameralnego. W sezonie artystycznym 2018/2019 zespół wystąpił na uroczystości rozdania nagród im. Ryszarda Kapuścińskiego w Warszawie, w Salonie Muzycznym w Suwałkach oraz w Instytucie Koreańskim w Warszawie. W lipcu 2018 kwartet zadebiutował za granicą, podczas Festiwalu Bosa Antica we Włoszech.

Kwartet wykonuje szeroki repertuar (od baroku do muzyki najnowszej), jednak jego trzon stanowi twórczość polska, obejmująca również dzieła powstające na zamówienie zespołu. Wśród nich skomponowane w 2018 roku Melodie śląskie Weroniki Olbrot i Migotanie Iwony Kisiel. Te utwory, które zabrzmią 13 lutego w Katowicach, miały prawykonanie we Włoszech podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Bosa Antica. Ponadto w interpretacji zespołu usłyszymy Duety na tematy ludowe na dwoje skrzypiec i Kwartet na czworo skrzypiec Grażyny Bacewicz, Cztery melodie śląskie Witolda Lutosławskiego oraz utwory Josepha Bodina de Boismortiera, Georga Friedricha Telemanna i Jacoba Donta.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1363/sroda-modych-kwartet-skrzypcowy-violinofonica 

Lublin | Miłość w karnawale

FLJak można połączyć karnawał ze świętowaniem zbliżającego się dnia św. Walentego? Świetnym pomysłem będzie wizyta w Filharmonii Lubelskiej 10 lutego 2019 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Dawida Jarząba wykona utwory J. Ruttera, G. Turnera, C. Velázqueza, A. Ledesma, B. Chilcotta, J. Fishera, F. Bridge’a, a także kompozycje polskich twórców: Stanisława Wiechowicza, Karola Mieczysława Prosnaka i Jana Maklakiewicza.

Dyrygent zaprasza słuchaczy na muzyczną podróż: „Czyż nie ma bardziej ekscytującej rzeczy niż np. muzyka, która nam towarzyszy, kiedy jesteśmy z najbliższymi ludźmi? Czy nie chcielibyście Państwo pokazać najbliższej Osobie na ile sposobów można o siebie dbać? I dodatkowo zabrać Ją na drugi koniec świata? Powyższe pytania towarzyszyły przy budowie programu na ten wyjątkowy koncert. I dlatego w ramach muzycznej niespodzianki przygotowanej przez Filharmonię Lubelską będzie można przenieść się do wielu interesujących miejsc, takich jak Rio, Dublin, Londyn, Meksyk, Quito… I wśród tych pięknych miast słuchać, jak miejscowi radzą sobie z okazywaniem uczuć. A jak na tym tle wypadają Polacy? Miłośnicy głęboko zakorzenionej w naszym folklorze otwartości i bezpośredniości również znajdą coś dla siebie. Ze względu na wyjątkowy charakter koncertu zapraszamy melomanów w każdym wieku i w każdym stanie cywilnym do oddania się muzycznej uczcie i zatopienia się w wielobarwnej palecie dźwięków, które zaprezentuje dla Państwa Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d489,milosc_w_karnawale.html 

Katowice | Wajnberg w Polsce

Weinberg9 lutego 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia usłyszymy utwory kameralne Mieczysława Wajnberga i Grażyny Bacewicz w interpretacji Kwartetu Śląskiego i pianisty Wojciecha Świtały.

XII Kwartet smyczkowy op. 103 (1969/1970) to jeden z eksperymentalnych utworów Mieczysława Wajnberga, wypełniony rozpaczą, która, poprzez dramat i ironię, w iście labiryntowej formie, z trudem szuka przezwyciężenia. Są tu elementy zakazanej przez sowieckich ideologów muzyki serialnej, związanej w międzywojenną szkołą Arnolda Schönberga, którą w tym samym czasie zaczął wprowadzać do swych kwartetów Dymitr Szostakowicz. Są też aluzje to innego mistrza kwartetu smyczkowego XX wieku – Beli Bartóka.

I Kwintet fortepianowy (1952) należy do najczęściej wykonywanych dzieł Grażyny Bacewicz. Tę popularność zawdzięcza urodzie tematów, uroczej grze kontrastów, fantasmagorycznym „zamyśleniom” (rodem z idiomu tzw. „muzyki nocy” Bartóka). Moderato molto espressivo. Allegro ujęte zostało w formę allegra sonatowego, z klamrą wstępu i symetrycznej względem niego kody. Presto to oberek, ulubiony taniec Bacewiczówny, fajerwerk humoru i inteligencji. Grave ma istotnie „ciężki” charakter, jakby żałobnego marsza (fortepian), na tle którego rozbrzmiewa uroczysta oda smyczków. Con passione to znowu allegro sonatowe, którego oba tematy nawiązują do myśli zawartych w części początkowej.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1402/kwartet-slaski-wojciech-switaa-wajnberg-w-polsce 

Nie żyje kompozytor Zbigniew Penherski

PenherskiW dniu 4 lutego 2019 roku odszedł na zawsze w wieku 84 lat Zbigniew Penherski, który był członkiem Związku Kompozytorów Polskich od 1959 roku.

Zbigniew Penherski był uczniem Stefana Bolesława Poradowskiego, Tadeusza Szeligowskiego i Bohdana Wodiczki. Jako stypendysta Rządu Holenderskiego studiował też w Instytucie Sonologii w Utrechcie. Jego muzyka wykonywana była w kraju i za granicą, m.in. w Austrii, Belgii, Danii, Francji, Holandii, Korei, Meksyku, Niemczech, Norwegii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoszech, byłym Związku Radzieckim. Zbigniew Penherski otrzymał wiele nagród podczas konkursów kompozytorskich. Jego Muzyka na koniec wieku otrzymała rekomendację Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Paryżu (2001).

Znany kompozytor był członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, członkiem honorowym Związku Kompozytorów Szkockich (1987) oraz honorowym obywatelem miast: Kragujevac w Serbii, Russe w Bułgarii i Ho-Chi-Minh w Wietnamie.

Został uhonorowany Srebrnym Krzyżem Zasługi, Nagrodą Premiera za twórczość dla dzieci i młodzieży, Doroczną Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich za wybitną twórczość kompozytorską i niezależność artystyczną.

Cześć Jego pamięci!

Zakopane | Karłowicz in Memoriam

Akademia Beethovenowska8 lutego 2019 roku o godz. 20.00 w 110. rocznicę śmierci Mieczysława Karłowicza w Kościele św. Krzyża w Zakopanem wystąpi legendarny skrzypek Konstanty Andrzej Kulka oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Moniki Stefaniak. W programie symfoniczne dzieła Karłowicza.

Publicysta i autor znakomitych zdjęć tatrzańskich, miłośnik narciarstwa, pionier taternictwa i jeden z inicjatorów powołania Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, a przede wszystkim autor wspaniałych kompozycji symfonicznych i poematów. Tragiczny los przekreślił jednak szanse na dalszy rozwój kariery Karłowicza. Swoją miłość do gór przypłacił przedwczesną śmiercią pod lawiną na zboczach Małego Kościelca.

Dokładnie w 110. rocznicę śmierci artyści oddadzą hołd temu wybitnemu polskiemu twórcy. Podczas uroczystego koncertu zabrzmią jego symfoniczne dzieła. Program otwierać będzie emocjonalny i ukazujący poetycką refleksję nad ludzkim losem Prolog symfoniczny „Biała gołąbka” skomponowany do poematu dramatycznego zapomnianego dziś literata Józefata Nowińskiego. Do najbardziej popularnych utworów kompozytora należy z pewnością błyskotliwy Koncert skrzypcowy A-dur – jedno z najciekawszych dzieł tego gatunku w neoromantycznej literaturze skrzypcowej. W interpretacji tej właśnie kompozycji podziwiać będziemy legendę polskiej wiolinistyki – Konstantego Andrzeja Kulkę. Wieczór zamykać będzie słynny poemat symfoniczny Odwieczne Pieśni. Zespół Orkiestry Akademii Beethovenowskiej wystąpi pod batutą Moniki Stefaniak – wychowanki takich dyrygenckich sław, jak Sir Colin Davis, Helmuth Rilling czy Jerzy Salwarowski.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Opole | Strefa gwiazd

FO8 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera zabrzmi muzyka Mieczysława Karłowicza: koncert będzie poświęcony uczczeniu 110. rocznicy śmierci kompozytora.

Koncert rozpocznie poemat symfoniczny Wojciecha Kilara o znamiennym tytule Kościelec 1909. Kilar tak pisał o swojej kompozycji: „Jest jakby zatrzymaniem i rozbudowaniem w czasie tych kilku tragicznych sekund. Jest opowieścią o górach i człowieku, o ich porywającym, dramatycznym związku, jest apoteozą i epitafium, pieśnią o miłości i śmierci. Jest wreszcie moim bardzo osobistym wyznaniem wiary, hołdem dla kogoś, kogo znać nie mogłem, a czyja postać i dzieło są mi coraz bliższe”. Koncepcja Kościelca ukazuje całą sieć powiązań pomiędzy Kilarem a Karłowiczem. Już sam wybór formy poematu jest ukłonem w stronę kompozytora-taternika.

Centralną i końcową część wieczoru wypełnią już dźwięki samego Karłowicza. Zarówno Koncert skrzypcowy A-dur, jak i Symfonia „Odrodzenie” pochodzą z 1902 roku. Symfonia zbudowana została w oparciu o program literacki: cztery części opowiadają o utraconych marzeniach, pracy u podstaw, nowych pragnieniach i triumfalnym odrodzeniu człowieka. Utwory zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna. W roli solistki wystąpi Agata Szymczewska, która obecnie gra na skrzypcach Nicolo Gagliano (1755) użyczonych dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/strefa-gwiazd-4/