Polmic - FB

aktualności

Bydgoszcz | Wieczór z Johannesem Brahmsem i Joanną Wnuk-Nazarową

FP28 lutego 2020 roku o godz. 19:00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Kai Bumanna wykona dzieła Johannesa Brahmsa i Joanny Wnuk-Nazarowej. W roli solistów wystąpią Ewa Marciniec (alt), Krzysztof Polonek (skrzypce, nowy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich) i Katarzyna Polonek (wiolonczela).

Na wstępie wieczoru zabrzmi utwór Słuchaj, Neronie! na alt i wielką orkiestrę autorstwa współczesnej kompozytorki Joanny Wnuk-Nazarowej, w którym partie solowe zaśpiewa „ciemny i ciepły” głos altowy Ewy Marciniec. Śpiewaczka jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskiego w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie Luisy Bosabalian.

Duet uznanych w Europie wirtuozów – skrzypek Krzysztof Polonek, drugi Polak liderujący jednej z najlepszych orkiestr świata Berliner Philharmoniker, oraz wiolonczelistka Katarzyna Polonek – zaprezentują się w kunsztownym Koncercie podwójnym op. 102 (ostatnie dzieło symfoniczne Brahmsa). Krzysztof Polonek od 2009 jest członkiem orkiestry Berlińskich Filharmoników. Studiował pod kierunkiem Tomasza Tomaszewskiego na Akademie der Künste w Berlinie, Thomasa Brandisa na Uniwersytecie Muzycznym w Lubece oraz Markusa Beckera w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Tytuł doktora sztuk muzycznych uzyskał pod kierunkiem Jarosława Pietrzaka na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Katarzyna Polonek studiowała wiolonczelę na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w klasie Angeliki May i Wolfganga Aichingera. Uczy jako adiunkt wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Na koniec Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej zagra III Symfonię JOhannesa Brahmsa op. 90, którą określono symbolicznie „Eroiką Brahmsa”.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Gdańsk | Prawykonanie Koncertu na flet, organy i orkiestrę Piotra Mossa

Moss28 lutego 2020 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się koncert zatytułowany "Muzyka programowa i absolutna", podczas którego nastąpi światowe prawykonanie Według Memlinga – koncertu na flet, organy i orkiestrę Piotra Mossa.

Inspiracją dla powstania kompozycji był tryptyk Sąd Ostateczny niderlandzkiego malarza Hansa Memlinga. Utwór powstał na zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, a napisany został z myślą o Łukaszu Długoszu i Romanie Peruckim, którzy dokonają jego prawykonania wraz z Orkiestrą Symfoniczną PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadzego.

Podczas koncertu zabrzmi także pełna wigoru i blasku Symfonia D-dur Carla Philippa Emanuela Bacha, otwierająca cykl powstałych w Hamburgu czterech symfonii napisanych na smyczki i instrumenty dęte. Druga w programie Symfonia D-dur, tym razem autorstwa Josepha Haydna, jest stosunkowo mniej znana, ale pełna zaskakujących momentów. Utrzymana w d-moll część wolna jest popisem umiejętności kontrapunktycznych kompozytora, a całość wieńczy efektowny finał. Tego wieczoru wysłuchamy również opartej na programie literackim uwertury-fantazji Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego.

Koncert został objęty programem „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!”, współorganizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji na stroniehttps://www.filharmonia.gda.pl/

Katowice | „Iskierka” symfonicznie

NOSPRDziecięca Orkiestra Onkologiczna – jedyna taka orkiestra na świecie – powraca w nowej odsłonie i nowym miejscu. 27 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na słuchaczy czeka duża dawka muzyki bajkowej i filmowej w absolutnie nowym wykonaniu pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego.

Od 2006 roku Fundacja Iskierka udowadnia, że w trakcie leczenia onkologicznego dzieci potrafią robić rzeczy nieprawdopodobne i zupełnie szalone. Tworzy Dziecięcą Orkiestrę Onkologiczną, której kierownikiem jest Piotr Sutt. Mali pacjenci oddziałów szpitalnych oraz ich opiekunowie mają szansę na jeden dzień stać się artystami.

Tym razem Dziecięca Orkiestra Onkologiczna wystąpi z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą Krzesimira Dębskiego. Usłyszymy również kompozycję tego wspaniałego artysty: muzykę do filmów Gwiezdny Pirat, W Pustyni i w Puszczy. Zabrzmi ponadto muzyka z filmu Podróże Pana Kleksa Andrzeja Waldemara Korzyńskiego i Krzysztofa Bohdana Grabowskiego. Towarzyszyć instrumentalistom będzie Chór Twórców Przestrzeni (Anbud i przyjaciele), czyli darczyńcy fundacji w zupełnie nietypowej roli. Najsłynniejsze piosenki z bajek zabrzmią w wykonaniu Studio Accantus, Anny Jurksztowicz, Czesława Mozila, Pauliny Przybysz, Darii Zawiałow i Ani Brachaczek.

Koncert, który pokazuje, że z dziećmi chorymi onkologicznie można tworzyć muzyczne wydarzenie o wysokich walorach artystycznych i z niebywałą pozytywną energią, poprowadzą Mirosław Neinert, Szymon Majewski i Jarosław Boberek. Całkowity dochód z koncertu będzie przeznaczony na wsparcie działań Fundacji Iskierka.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/iskierka-symfonicznie 

Wrocław | Premiera wersji scenicznej oratorium „Descensus Christi ad inferos” Rafała Augustyna

ScholaCo robił Jezus w Wielką Sobotę? Według credo „wstąpił do piekieł...”. Temu właśnie epizodowi liturgii wielkosobotniej, przedstawianej za apokryficznym zapisem tzw. Ewangelii Nikodema, poświęcone jest oratorium Descensus Christi ad inferos Rafała Augustyna. Wykonanie sceniczne będzie można zobaczyć 26 i 28 lutego 2020 roku o godz. 19.00 w Piekarni Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Rafał Augustyn, wrocławski kompozytor i kulturoznawca, pracował nad kompozycją inspirowaną starożytnym apokryfem od lat 90-tych XX wieku. Łaciński tekst opisuje pomijane przez kanoniczne teksty chrześcijańskie zdarzenia pomiędzy ukrzyżowaniem Chrystusa a jego Zmartwychwstaniem. Akcja opowieści rozpoczyna się wśród jerozolimskich Żydów, a następnie przenosi do otchłani Tartaru, gdzie Szatan więzi świętych ojców oraz pramatkę Ewę. Oratorium Descensus Christi ad inferos zostało ukończone i wykonane po raz pierwszy podczas XXIV Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu w 2016 roku. Wówczas to wykonujący partię Szatana Robert Pożarski zasugerował powstanie wersji scenicznej – jej premiera według koncepcji inscenizacyjnej Jarosława Freta odbędzie się właśnie w Piekarni Instytutu im. Jerzego Grotowskiego.

Descensus Christi ad inferos łączy wiele odmiennych stylistyk – począwszy od chorału, przez elementy orientalizujące i średniowieczną technikę motetową, aż po konwencje współczesne. Składają się one na całość zwartą i konsekwentną, wykorzystującą różnorodność do wzmocnienia scenicznego efektu. Oratorium rozpisane jest na trzy chóry: chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Chór im. Stanisława Krukowskiego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz kierowaną przez Roberta Pożarskiego Schola Gregoriana Silesiensis. Partie postaci zostaną wykonane przez grono znakomitych solistów. Całość, składającą się z jedenastu części, poprzedzi fragment liturgii Wielkiej Soboty w wykonaniu sycylijskiego bractwa – Arciconfraternita del. SS Sacramento alla Madrice.

Koncert zrealizowano w koprodukcji Instytutu Grotowskiego i Narodowego Forum Muzyki. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Schola Gregoriana Silesiensis.

Bilety w cenie 40/50 PLN są dostępne na stronie www.bilety.grotowski-institute.art.pl/ 

Więcej informacji: http://grotowski-institute.art.pl/wydarzenia/descensus-christi-ad-inferos/

Warszawa | Sinfonia Iuventus i Konstanty Andrzej Kulka

POSI29 lutego 2020 roku o godz. 19.00 na Zamku Królewskim w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza zaprezentuje dzieła Gioacchina Rossiniego, Gabriela Fauré i Piotra Czajkowskiego. Arcydzieła Karola Lipińskiego wykona prawdziwie legendarny skrzypek, należący do najznakomitszych w swym pokoleniu – Konstanty Andrzej Kulka.

Karol Lipiński należał do najprzedniejszych luminarzy muzyki polskiego romantyzmu i najznakomitszych wirtuozów swojej epoki – widziano w nim konkurenta Paganiniego. W interpretacji Konstantego Andrzeja Kulki usłyszymy utwory w typie szczególnie cenionym przez dziewiętnastowiecznych wirtuozów: Rondo koncertowe C-dur oraz operową parafrazę, tu ujętą wariacyjnie (i piętrzącą ogromne techniczne wzywania) – na motywach opery Kopciuszek Rossiniego. Twórczość tego arcymistrza opery w oryginale przywoła jego błyskotliwa i dowcipna uwertura do Włoszki w Algierze.

Część drugą koncertu wypełni ekspresyjna i pogodna, klasycyzująca Serenada C‑dur Piotra Czajkowskiego dobywającą ze smyczkowego zespołu zaskakujące bogactwo barw i odcieni. Francuski neoromantyk Gabriel Fauré, którego subtelna wrażliwość harmoniczna i barwowa utorowała drogę generacji modernistów, jest dziś pamiętany dla kilku tylko dzieł, w tym niezwykle subtelnej, refleksyjnej, urzekającej eufonią Pawany.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Kraków | „Elementi 8”: ekran, czyli dźwięki i piksele

Elementi„Elementi” to coroczne wydarzenie, w którym cała uwaga skoncentrowana jest na muzyce współczesnej: tworzonej, wykonywanej i interpretowanej tu i teraz. Ósma edycja, która odbędzie się w dniach 6–8 marca 2020 roku w murach Akademii Muzycznej w Krakowie, obejmie między innymi dwudniową konferencję naukową, cztery koncerty muzyki nowej, wykłady i spotkania z zaproszonymi gośćmi.

W tym roku hasłem przewodnim „Elementi” jest „ekran” – wszystko to, co związane z multimedialnością i intermedialnością muzyki, z jej aspektem wizualnym, z twórczością filmową i sceniczną, komercyjną i artystyczną. Omówione zostanie znaczenie muzyki w kontekście zachodzących obecnie przemian społecznych, kulturowych i rozwoju technologicznego.

Z roku na rok „Elementi” – konferencja i koncerty – stają się coraz bardziej wyrazistym punktem na mapie muzycznych wydarzeń nie tylko Krakowa, ale całej Polski. W zbliżającej się edycji wykłady wygłoszą teoretyk muzyki Krzysztof Szwajgier oraz muzykolog Jan Topolski, a także kompozytorzy: Joanna Bailie i Óscar Escudero. Na koncertach muzyki nowej usłyszymy utwory młodych polskich kompozytorów, studentów i doktorantów Akademii Muzycznej w Krakowie, ale nie tylko. Tradycją stało się także sięganie po ważne i aktualne dzieła wybitnych, współczesnych twórców oraz zapraszanie znanych, profesjonalnych zespołów specjalizujących się w ich wykonawstwie. W tym roku duński Ensemble Current Resonance oraz krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zagrają, między innymi, kompozycje Jessie Marino, Joanny Bailie, Michaela Beila, Simona Steena-Andersena czy Alexandra Schuberta. Jeden z planowanych koncertów – zorganizowany w galerii 360° Hevre we współpracy z Wydziałem Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – przybierze nieco inny, bardziej performatywno-audiowizualny (a później być może swobodnie-imprezowy) charakter.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://elementi.amuz.krakow.pl/ 

Rzeszów | Koncert na zakończenie karnawału

FP25 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie podczas „Koncert na zakończenie karnawału” zabrzmią utwory Ignacego Zalewskiego i Wojciecha Kostrzewy w wykonaniu Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki.

Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki to jeden z najciekawszych zespołów kameralnych młodego pokolenia. Jest laureatem pierwszych nagród i Grand Prix na konkursach w Polsce, Chorwacji, Francji i Austrii. W listopadzie 2014 roku podczas Koncertu Roku – konkursu dla zespołów kameralnych, otrzymał Nagrodę Rektorów Polskich Uczelni Muzycznych oraz Nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Repertuar zespołu obejmuje literaturę wszystkich epok, od baroku do XXI wieku. Zawiera utwory kompozytorów różnych narodowości, zróżnicowane pod względem charakteru, reprezentujące różne style. Oprócz kompozycji napisanych w oryginale na skrzypce z akordeonem artyści wykonują własne transkrypcje literatury na skrzypce i fortepian.

W programie najbliższego koncertu usłyszymy m.in. The Hollywood Fantasy (2019) dedykowaną zespołowi. To efektowna 3-częsciowa kompozycja Wojciecha Kostrzewy – laureata m.in. Grand Prix III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego, oparta na najsłynniejszych tematach z takich hollywoodzkich filmów, jak Casablanca, Różowa Pantera, Ojciec Chrzestny, Piraci z Karaibów, American Beauty, Harry Potter i wielu innych.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,25-02-2020.html 

Poznań | Prawykonania kompozycji Janusza Stalmierskiego i Moniki Kędziory

AM Poznań24 lutego 2020 roku o godz. 19.00 w poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w ramach obchodów jubileuszu 100-lecia uczelni odbędzie się koncert „Smyczkowy Parnas”.

Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu nazywana jest kolebką polskiej szkoły wiolinistycznej, której podwaliny stworzyła m.in. znakomita wiolinistka prof. Jadwiga Kaliszewska. Kontynuowało tę pracę liczne grono jej absolwentów – wybitnych pedagogów, którzy kształcili i nadal kształcą kolejne pokolenia muzyków. W roku jubileuszu 100-lecia poznańskiej Akademii Muzycznej usłyszymy wyjątkową orkiestrę, którą stworzą pedagodzy Instytutu Instrumentów Lutniczych.

Pedagodzy Akademii wraz z prof. Mariuszem Dereweckim, kierownikiem artystycznym projektu, zaprezentują utwory Stanisława Moniuszki, Wojciecha Kilara, Romualda Twardowskiego oraz dokonają prawykonań utworów kompozytorów związanych z Uczelnią: Sub glaciae, sum summa aqua… Moniki Kędziory oraz Łagodne światło Janusza Stalmierskiego. Zabrzmi ponadto Souvenir de Florence Piotra Czajkowskiego, zainspirowany wizytą kompozytora we Florencji, w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. Słowo o muzyce wygłosi Piotr Niewiedział.

Wstęp na koncerty wolny, bezpłatny.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/event/smyczkowy-parnas/ 

Warszawa | Sinfonia Iuventus pod batutą George'a Tchitchinadzego: Mozart i Elgar

POSI22 lutego 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją George'a Tchitchinadzego wykona dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta i Edwarda Elgara. W roli solistek wystąpią altowiolistka Katarzyna Budnik i skrzypaczka Maria Machowska.

Jako pierwsza zabrzmi Uwertura do Così fan tutte. Ta pogodna opera poprzedzona uroczą żywiołową uwerturą stanowi wspaniałe podsumowanie komediowej twórczości Mozarta i szerzej – jego afirmatywnego, pełnego radości stosunku do świata i ludzi, zarazem dopełnia tryptyk późnych dzieł tego gatunku, w którym opera buffa po raz pierwszy w swych dziejach zrównała się jakością z operą seria.

Mozartowska Sinfonia concertante na skrzypce i altówkę powstała pod koniec młodzieńczego, salzburskiego okresu działalności kompozytora, opromienionego już europejską sławą. Sam tytuł wskazuje na gatunek łączący cechy symfonii i koncertu, tu jednak z przewagą elementów tego drugiego. Dwa instrumenty żywo ze sobą dialogują, a całe dzieło przepełnia nastrój pogody i beztroski.

Początki kariery Edwarda Elgara nie zapowiadały ogromnej popularności i sławy, które miały stać się udziałem ponad czterdziestoletniego już muzyka. Późny sukces objawił się początkowo na kontynencie, gdzie jego utwory zdobyły uznanie artystów tej miary, co Richard Strauss oraz dyrygent Hans Richter, który poprowadził premierę Wariacji Enigma op. 36 w londyńskiej St. James Hall 19 czerwca 1899. To właśnie wydarzenie stało się kamieniem milowym kariery Elgara, a wariacje szybko zdobyły wielką sławę w całej Europie.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/