Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Filharmonia Narodowa: 110. rocznica śmierci Mieczysława Karłowicza

Karlowicz8 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert dla uczczenia 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza.

W programie lutowego koncertu w wykonaniu Orkiestry Filharmonii pod batutą Jakuba Chrenowicza znalazły się Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza oraz utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta i Reinholda Glière’a.

Zapomniana sztuka teatralna Thamos, król Egiptu Tobiasa Philippa, barona von Geblera przeszła do historii tylko dlatego, że muzykę incydentalną skomponował do niej (ok. 1773) sam Mozart. Dzieło dość rzadko powraca na estrady, gdyż bez dramatu nie stanowi spójnego continuum. Koncertowe wykonanie przypomni mistrzowskie, rozbudowane chóry, w których lud Egiptu sławi słońce oraz swego władcę. Wśród waltornistów z czasów i kręgu Mozarta wyróżniał się talentem i umiejętnościami Ignaz Leutgeb, adresat dedykacji czterech koncertów Wolfganga oraz Kwintetu Es‑dur KV 407 na niekonwencjonalną obsadę z dwiema altówkami. Ów, pełen pogody i uroku, utwór ukazuje zarówno biegłość rogu, jak i jego liryczne oblicze.

Uczeń Taniejewa i Areńskiego Reinhold Gliere doskonale przyswoił późnoromantyczny styl i stronił od modernistycznych poszukiwań. Jego muzyka wciąż znajduje uznanie słuchaczy dla swej warsztatowej doskonałości, eufonicznej harmoniki, barwności, zwłaszcza zaś – wspaniałej inwencji melodycznej, której pięknym przykładem jest m.in. Koncert waltorniowy B-dur. Partię solową w tym utworze wykona 8 lutego Radek Baborak.

Gdy 22 stycznia 1909 roku na scenie Filharmonii Warszawskiej podziwiano Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza nikt nie mógł przypuszczać, że jest to pożegnanie kompozytora, który zaledwie dwa tygodnie później zginął tragicznie pod tatrzańską lawiną. Imponujący, symfoniczny tryptyk o zasygnalizowanym, młodopolskimi tytułami, programie to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego polskiego neoromantyka, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny148 

Jelenia Góra | Słowiańskie brzmienia z nutką polskości

FD8 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert „Słowiańskie brzmienia z nutką polskości”.

W programie wieczoru znalazły się dzieła Piotra Czajkowskiego – Uwertura-fantazja „Hamlet” op. 67 i III Symfonia D-dur – oraz II Koncert fortepianowy Ryszarda Bukowskiego.

W swojej twórczości Piotr Czajkowski trzykrotnie sięgnął po dramaty Szekspira, wiążąc swą muzykę z programem literackim. Owocem takiej inspiracji jest Uwertura-fantazja „Hamlet”. To dzieło, z silnymi kontrastami i ogromnym zakresem emocji podkreślonych potężną orkiestracją, prezentuje wspaniałą dojrzałość owej kompozycji. W III Symfonii rosyjski mistrz schyłku muzycznego romantyzmu skupia się na doskonałości orkiestracji i bogactwa tematycznego. Określenie „Symfonia Polska”, jakże często używane wobec tego opusu, nie jest ukłonem kompozytora w stronę naszego kraju, lecz jedynie powieleniem błędnej interpretacji finału Tempo di polacca. Prawdziwie polskim akcentem tego wieczoru będzie Koncert fortepianowy wrocławskiego kompozytora Ryszarda Bukowskiego.

Utwory wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą tureckiego dyrygenta Hakana Sensoy’a. W roli solistki wystąpi pianistka Maria Magdalena Bukowska-Janowska.

Filharmonia Dolnośląska uczestniczy w programie „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” organizowanym przez instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/slowianskie-brzmienia-z-nutka-polskosci,2723?did=3817 

Katowice | Koncert poświęcony pamięci Witolda Lutosławskiego i Mieczysława Karłowicza

NOSPR7 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert poświęcony 25. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego i 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza, podczas którego Orkiestra pod batutą Antoniego Wita wykona dzieła tych polskich twórców.

Novelette (1980) Witolda Lutosławskiego, skomponowana dla Mścisława Rostropowicza, wówczas szefa Washington National Symphony Orchestra, nawiązuje do cyklu fortepianowego Roberta Schumanna o tym samym (prawie) tytule. To quasi-opowieść, nad którą unosi się duch romantycznego humoru rodem z Jean Paula. Koncert fortepianowy (1988), dedykowany Krystianowi Zimermanowi, należy do ostatniej fazy twórczości Lutosławskiego, w której czerpał on coraz pełniejszą garścią z muzyki romantycznej – stąd reminiscencje Chopina, Liszta, Brahmsa, Rachmaninowa, a także Ravela i Bartóka. Mistrzowska narracja niepostrzeżenie zmienia sfery ekspresyjne: od chłodnego estetyzmu, przez ludyczne moto perpetuo, ku dramatycznym konfliktom (i tragicznej w wyrazie recytatywnej kadencji fortepianu), po finałowy fajerwerk – ciacconę. W roli solisty wystąpi Louis Lortie.

Symfonia e-moll „Odrodzenie” (1902) zamyka młodzieńczy okres twórczości Mieczysława Karłowicza (1876-1909). Mimo wyczuwalnych wpływów Czajkowskiego i Wagnera, są tu już wykrystalizowane zręby jego typowo młodopolskiej estetyki: programowość, panteizm, ciemny koloryt orkiestry. Przez długi czas niewykonywana, Symfonia „Odrodzenie” w ostatnich dekadach coraz częściej rozbrzmiewa w polskich salach koncertowych.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1221/nospr-antoni-wit-louis-lortie 

Gdańsk | Inauguracja Oruńskich Koncertów

Orunia3 lutego 2019 roku o godz. 19.30 po ponad dwóch latach prac konserwatorsko-organmistrzowskich koncertem inauguracyjnym rozpoczynają działalność zabytkowe organy Eduarda Witteka z 1911 roku w salezjańskim kościele parafialnym p.w. Św. Jana Bosko na gdańskiej Oruni.

Dzięki inicjatywie księdza Mariusza Słomińskiego, proboszcza parafii pw. Jana Bosko na Oruni zrealizowano projekt renowacji i częściowej rekonstrukcji neoromantycznych organów pneumatycznych elbląskiej firmy Eduarda Witteka ufundowanych w 1911 roku dla tutejszego kościoła przez rodzinę Hoene. Program dwuletnich prac obejmował renowację i konserwację szafy organowej oraz przywrócenie oryginalnego kształtu instrumentu sprzed ponad stu lat. Kompleksowe prace konserwatorsko-organmistrzowskie, prowadzone pod nadzorem dr hab. Andrzeja Szadejko, przywróciły nie tylko sprawność techniczną, ale również pierwotny blask brzmienia sprzed ponad stu lat. Organy na Oruni to obecnie jedyny w pełni sprawny i stylistycznie spójny instrument z przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku w aglomeracji gdańskiej, który umożliwia prezentacje romantycznej i neoromantycznej muzyki organowej i kameralnej w najwierniejszej formie.

Uroczysty koncert Inauguracyjny da nam szansę posłuchania różnorodnych możliwości instrumentu w muzyce solowej i kameralnej. Gdańscy artyści zaprezentują tego wieczoru dzieła Antonína Dvořáka, Gioaccino Rossiniego, Stanisława Moniuszki, Konstantego Gorskiego, a także Andrzeja Szadejki, który został właśnie nominowany do nagrody „Fryderyk” za płytę Musica Baltica. Vol. 4. Johann Jeremias du Grain – Sacred Cantatas. Ponadto odbędzie się premiera utworu Emila Miszka Forgetfulness na trąbkę i organy.

Projekt renowacji i konserwacji organów był dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Konserwacja Zabytków” oraz środków Miasta Gdańska.

Sanok | XIV Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

MFPW dniach 3–8 lutego 2019 roku Sanok będzie zimową stolicą muzyki fortepianowej za sprawą XIV Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”. Temat przewodni tegorocznej edycji brzmi „200-lat historii muzyki polskiej”.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” to jeden z największych projektów edukacyjno-społecznych w Euroregionie Karpat, organizowany przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Forum jest wartościową propozycją edukacyjną dla młodych pianistów, która głównie koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. W lutym Sanok będzie gościł około 450 uczestników z kilkunastu krajów Europy. Program Forum obejmuje: dwie trasy koncertowe w miastach Podkarpacia, lekcje pokazowe, wykłady i ćwiczenia w ramach Mistrzowskiej Szkoły Pedagogiki Fortepianowej, przeznaczony dla dzieci konkurs „Młody Wirtuoz” i konferencję naukową „Rola instytucji kultury w rozwoju innowacyjnego społeczeństwa”.

W programie koncertów, zgodnie z tematem przewodnim, znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, dwa wydarzenia poświęcone pamięci wybitnych pianistów: „Ryszard Bakst in memoriam” i „Tatiana Shebanova in memoriam”, w których udział wezmą Boris Bloch i Lidia Grychtołówna. Podczas Gali Finałowej wystąpią kandydaci do Konkursu Chopinowskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://forum.interpiano.pl 

Debiut polskiej sopranistki Aleksandry Kurzak w transmisji z The Metropolitan Opera do kin

nazywowkinachPrzed nami kolejna, po brawurowej Adrianie Lecouvreur z Piotrem Beczałą, transmisja do kin z udziałem polskiego śpiewaka. Aleksandra Kurzak wcieli się w postać Micaëli podczas najbliższego spektaklu Carmen w The Metropolitan Opera. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 2 lutego 2019 roku o godz. 18.35.

Aleksandra Kurzak zadebiutowała w The Metropolitan Opera w 2004 roku w Opowieściach Hoffmanna, a do tej pory zaśpiewała na słynnej nowojorskiej scenie ponad 40 razy. Jednak polska sopranistka dopiero teraz po raz pierwszy wystąpi w transmisji z cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” – właśnie w Carmen.

Carmen Georges’a Bizeta bywa nazywana najpopularniejszą operą świata. Tak wynika również z historii transmisji z Met, bo to właśnie to przedstawienie wciąż dzierży palmę pierwszeństwa jako najbardziej kasowa transmisja do kin w historii. Na sukces oprócz przebojowej i bardzo znanej muzyki Bizeta oraz pełnego namiętności i dramatyzmu libretta składa się również przejrzysta i żywa reżyseria Sir Richarda Eyre (film Notatki o skandalu z Judi Dench). Tytułową Cygankę Carmen zagra Clémentine Margaine, a toreadorem Escamillem będzie Alexandr Vinogradov. Spektaklem zadyryguje Louis Langrée. Tym razem polscy widzowie zapewne wyjątkowo skoncentrują swoją uwagę nie na postaci tytułowej, ale na Micaëli i Don Josém, w których role wcieli się operowe małżeństwo: Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Łódź | „Człowiek z Manufaktury” – światowa prapremiera

TW Lodz2 lutego 2019 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi będzie miała miejsce światowa prapremiera opery Rafała Janiaka – laureata Grand Prix i Nagrody Publiczności Operowej w międzynarodowym konkursie kompozytorskim „Człowiek z Manufaktury”, ogłoszonym przez Teatr Wielki w Łodzi oraz Manufakturę i rozstrzygniętym przez jury pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Rafał Janiak, kompozytor i dyrygent, otrzymał Grand Prix (45 000 złotych) i Nagrodę Publiczności Operowej. Dyrekcja TWŁ powierzyła mu również funkcję kierownika muzycznego prapremiery Człowieka z Manufaktury. Autorką libretta jest Małgorzata Sikorska-Miszczuk, najczęściej wystawiana dramatopisarka w Polsce, tłumaczona na wiele języków. Jej teksty reżyserowali m.in. Jan Klata, Marcin Liber, Paweł Łysak i Michał Zadara. Człowieka z Manufaktury wyreżyseruje Waldemar Zawodziński, twórca ponad 100 spektakli, w tym 40 oper.

Kostiumy zaprojektuje Maria Balcerek – laureatka Złotych Masek oraz Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury dla najlepszego kostiumografa (w 2017 r.). Choreografią i ruchem scenicznym zajmie się Janina Niesobska – laureatka Złotych Masek na Śląsku i w Łodzi. Pomysłodawcą i koordynatorem konkursu oraz producentem spektaklu i asystentem reżysera jest Krzysztof Korwin-Piotrowski .

Najnowsza opera to utwór o burzliwych wydarzeniach w dziejach wielokulturowej łódzkiej metropolii: o strajku powszechnym robotników przeciwko fabrykantom w 1892 roku (tzw. buncie łódzkim), o likwidacji zakładów „Poltex” w 1991 roku i wizji przyszłości tego miejsca, znanego obecnie w Europie jako Manufaktura. Jest to historia o miłości do Łodzi. O Żywiołach. O Pieniądzach. O walce Dobra ze Złem.

W zrewitalizowanej przestrzeni postindustrialnej, na Rynku Włókniarek Łódzkich w Manufakturze 18 maja 2019 roku zostanie zaprezentowana premiera wersji plenerowej megawidowiska Człowiek z Manufaktury.

Więcej – na stronie http://www.operalodz.com/

Łódź | Polscy mistrzowie awangardy – w 25. rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego

LutosławskiBy uczcić 25. rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego muzycy Filharmonii Łódzkiej 1 lutego 2019 roku o godz. 19.00 wykonają muzykę tego wielkiego kompozytora.

Zabrzmi Koncert na orkiestrę – jeden z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych utworów Lutosławskiego. W 1950 r. kompozytor otrzymał od Witolda Rowickiego, ówczesnego szefa warszawskich filharmoników, propozycję stworzyć dla tego zespołu rozbudowaną i wirtuozowską kompozycję opartą na tematach ludowych. Życzenie Rowickiego zostało spełnione w 1954. Lutosławski inspirował się Koncertem na orkiestrę Béli Bartóka, ale czerpiąc oczywiście z polskiego folkloru. Sięgnął po mazowieckie pieśni ludowe, zebrane przez Oskara Kolberga. Nie cytował ich jednak in crudo, lecz poddał daleko idącym modyfikacjom i przetworzeniom, co sprawia, że utwór nabrał indywidualnego, wyrazistego charakteru. Jego energiczna rytmika i zdecydowany rysunek tematów decydują o sile oddziaływania.

Ponadto zabrzmią Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz – po raz pierwszy w Łodzi – Koncert na flet i orkiestrę kameralną Krzysztofa Pendereckiego. Kompozytor dedykował go legendarnemu fleciście Jeanowi-Pierre’owi Rampalowi. W FŁ solistą będzie Michael Martin Kofler, absolwent Akademii Muzycznych w Wiedniu i Bazylei. Muzyk prowadzi działalność koncertową i pełni funkcję pierwszego, głównego flecisty w Orkiestrze Filharmonii Monachijskiej, gdzie grał pod batutą Jamesa Levine’a, Christiana Thielemanna, Lorina Maazela. Orkiestrę Symfoniczną FŁ poprowadzi tego wieczoru Dyrektor Artystyczny Filharmonii Paweł Przytocki.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-polscy-mistrzowie-awangardy-w-25-rocznice-smierci-witolda 

Warszawa | Koncert symfoniczny „Powstało w wolnej Polsce”

FN1 lutego 2019 roku o godz. 19:30 muzyka Witolda Lutosławskiego zabrzmi w Filharmonii Narodowej. Wybitny niemiecki artysta Lars Vogt wystąpi w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. Usłyszymy w jego interpretacji również Koncert fortepianowy a-moll Schumanna i V Symfonię Dvořáka.

Pod koniec lat 30. XIX w. Roberta Schumanna pochłaniała idea stworzenia koncertu nowego typu, odmiennego od kompozycji królujących na ówczesnych estradach, dedykowanych popisom biegłości solistów. W kolejnych latach powracał kilkakrotnie do swego projektu, a ukończył go w roku 1845 tworząc Koncert a-moll op. 54. Już w chwili prawykonania komentatorzy dostrzegli, że otworzyła się nowa epoka rozwoju koncertowego gatunku, dzieło zaś szybko podbiło estrady całej Europy.

W V Symfonii Dvořáka krystalizuje się jego indywidualny styl kompozytora narodowego, z maestrią władającego orkiestrowym aparatem. Podobnie jak, w o kilka lat późniejszej, Szóstej przeważają tu nastoje pogodne, sielskie i pastoralne.

„Skomponowane w 1938 roku Wariacje symfoniczne, które możemy zaliczyć do najlepszych utworów powstałych na świecie przed samą wojną, nie pozostawiają już żadnej wątpliwości co do tego, w czym talent tego twórcy zdolny jest przejawić się najpełniej. Głównym przedmiotem uwagi jest tu kolorystyka i ruch, barwna wirtuozeria i żywość materii dźwiękowej – ale zarazem delikatna precyzja w cyzelowaniu szczegółów zdradzających rękę urodzonego miniaturzysty” – tak pisał o młodzieńczym dziele Witolda Lutosławskiego Tadeusz A. Zieliński.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny--powstalo-w-wolnej-polsce6