Polmic - FB

aktualności

Teatr Wielki – Opera Narodowa ogłasza repertuar sezonu 2020 / 2021

TW-ONTeatr Wielki – Opera Narodowa rozpocznie nowy sezon artystyczny 12 września 2020 roku. Stanowisko dyrektora muzycznego TW–ON obejmie francuski dyrygent Patrick Fournillier.

W planach Teatru 6 premier, 25 tytułów operowych i baletowych, szereg koncertów i recitali. Ponad 300 godzin muzyki. Ponad 200 wydarzeń na scenach teatru w wykonaniu wybitnych osobowości sceny operowej i baletowej, w tym cieszących się międzynarodową sławą Aleksandry Kurzak, Tomasza Koniecznego i Piotra Beczały. Patrick Fournillier zadyryguje siedmioma produkcjami: operami Fidelio, Cyganeria, Werther, Tosca, Carmen, Traviata oraz baletem Mayerling. Tradycyjnie już premiery poprzedzone zostaną koncertami kameralnymi (cykl „Preludiów premierowych”).

Wśród propozycji na wrzesień 2020 znajdzie się wieczór z charyzmatycznym polskim kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim i koncert „Głosy gór”, podczas którego muzykę wybitnych polskich kompozytorów – Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara – zaprezentują Atom String Quartet, Kwartet Orkiestry Kameralnej AUKSO, Kwartet góralski Sebastiana Karpiela Bułecki, Janusz Olejniczak i Jan Smoczyński pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka i Marka Mosia. Natomiast 23 listopada będzie miał miejsce koncert „Krzysztof Penderecki in memoriam”.

15 czerwca rozpocznie się sprzedaż biletów na spektakle w repertuarze do 31 grudnia 2020 roku.

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl/ 

Przed jubileuszem Romualda Twardowskiego

Twardowski12 czerwca 2020 roku o godz. 19.30 na antenie Programu 2 Polskiego Radia oraz w mediach społecznościowych i na stronie internetowej Dwójki retransmitowany będzie pierwszy po wielotygodniowym zamknięciu Wiener Staatsoper recital Tomasza Koniecznego z Opery Wiedeńskiej.

Tomasz Konieczny to jedna z największych gwiazd światowych scen operowych. Po sukcesach w Wiener Staatsoper, m.in. jako Alberich, Jochanaan i Wotan, artysta ma w nadchodzącym sezonie powrócić na wiedeńską scenę w planowanym na październik wystawieniu Salome Richarda Straussa. Choć jednak sezon 2020 / 2021 wciąż stoi pod znakiem zapytania, to jednak już teraz Tomasz Konieczny pojawi się na tej słynnej scenie z nadzwyczajnym recitalem, w programie którego znajdą się późnoromantyczne pieśni Richarda Straussa i Sergiusza Rachmaninowa. Tomaszowi Koniecznemu w Operze Wiedeńskiej towarzyszył będzie przy fortepianie Lech Napierała.

Wyjątkowym rarytasem będą trzy pieśni z cyklu Znad Wilii Romualda Twardowskiego, który już niebawem, 17 czerwca, świętować będzie swoje 90. urodziny. W roku tego wyjątkowego jubileuszu ukaże się specjalny album płytowy Songs & Sonnets (Anaklasis), poświęcony kameralnej twórczości wokalno-instrumentalnej Twardowskiego. Na płycie znajdzie się jego utwór Sonety Michała Anioła na baryton i fortepian, dedykowany Tomaszowi Koniecznemu. Ponadto Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowuje nową edycję pieśni Romualda Twardowskiego. Premiera materiałów nutowych i albumu płytowego odbędzie się jesienią.

Premiera płyty z metaoperą „De invitatione mortis” Andrzeja Karałowa

UMFC10 czerwca 2020 roku odbędzie się premiera płyty Andrzej Karałow. De invitatione mortis, wydanej przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Chopin University Press.

Metaopera Andrzeja Karałowa De invitatione mortis do poetyckiego tryptyku Macieja Papierskiego to misterium, bez akcji scenicznej, które ma na celu ukazanie nowatorskiego podejścia do gatunku operowego dzięki łączeniu różnych wpływów stylistycznych. Jest swego rodzaju fuzją różnorodnych gatunków z pogranicza muzyki poważnej, improwizowanej i elektronicznej. Libretto przekazuje wartości chrześcijańskie: śmierć, wokół której obraca się główny wątek, nie jest przedstawiona jako zło, które czeka na człowieka u kresu jego życia, lecz stanowi jedynie symboliczne przejście do innego, nowego świata.

Misteryjność De invitatione mortis dotyczy przede wszystkim wytworzenia dźwiękowego środowiska, w którego centrum znajduje się słowo prowadzące przebieg całej metaopery, dającej się postrzegać jako rytuał. Forma oparta na trzech aktach-częściach, w ramach których znajdują się trzy pieśni-obrazy przedstawione przez poszczególnych trzech bohaterów, nawiązuje do tradycji teatru antycznego: trójdzielność konstrukcji, jedność czasu i miejsca akcji, działanie fatum, udział trzech śpiewaków-aktorów skonfrontowanych z oktetem instrumentalnym oraz kameralnym męskim zespołem wokalnym. Postać Euthanatosa (tenor Aleksander Rewiński) jest swoistym symbolem świata, do którego zmierza każda ludzka istota, a przynajmniej pośredniczy między nim a światem ludzkim. Rola Lekarza (baryton Dawid Dubec), która jest najbardziej „ziemską” postacią, znajduje się w świecie ludzkim, dosłownym, lecz, ze względu na swój zawód, ma ona styczność z miejscem, do którego zmierza Chora (sopranistka Joanna Freszel). Udział w nagraniu wzięli: saksofonista Michał Ochab, Dziołak / Stankiewicz Duo, Messages Quartet i Zespół Męski „Gregorianum” pod dyrekcją Martyny Szymczak, a także sam kompozytor.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o utworze – na stronie http://andrzejkaralow.pl/2-8/de_invitatione_mortis/ 

ZOBACZ: zapowiedź płyty

Chopin online

ChPRZ miłości do Fryderyka Chopina powstają czasem projekty, które łączą pozornie tylko odległe światy. Kiedy przyjrzymy się dokładniej, okazuje się, że łączy je więcej niż myśleliśmy. Chór Polskiego Radia zaprasza na premierowy koncert „Urodziny Chopina”, który transmitowany będzie online 9 czerwca 2020 roku o godz. 19.30.

Tym razem po twórczość najsłynniejszego polskiego kompozytora sięgnęli muzycy jazzowi i klasyczni – utwory Chopina usłyszymy we wspólnym wykonaniu Chóru Polskiego Radia, wokalistki Doroty Miśkiewicz i tria w składzie: Paweł Tomaszewski (fortepian, aranżacje), Robert Kubiszyn (bas) i Paweł Dobrowolski (perkusja). Całością pokieruje Maria Piotrowska-Bogalecka.

Chopin niemal od zawsze inspiruje jazzmanów, którzy mimo zmieniających się stylów i mód nieustannie sięgają po muzykę genialnego kompozytora. Prawdziwą kopalnią harmonicznych inspiracji są Chopinowskie mazurki i preludia. To właśnie te utwory usłyszymy w aranżacjach autorstwa Pawła Tomaszewskiego na chór, zespół jazzowy i głos. Dopełnieniem programu będzie kompozycja Macieja Małeckiego Walc scherzo. Przeznaczony na chór mieszany, utwór powstał w 2010 roku z okazji dwusetlecia urodzin Fryderyka Chopina, o czym świadczy tytuł odwołujący się do dwóch kolejnych Chopinowskich gatunków, które w repertuarze ma każdy koncertujący pianista. Warto przy tej okazji dodać, że fortepian jest bliski Małeckiemu, który sam jest pianistą – dyplom z wyróżnieniem otrzymał w warszawskiej uczelni w 1965 roku w klasie prof. Natalii Hornowskiej. I choć muzyka kompozytora powstała w XX-XXI w., to nie brak w niej odwołań do romantyzmu, o czym świadczy choćby Walc scherzo.

Koncert transmitowany będzie online / LIVE na kanale YouTube Chóru Polskiego Radia.

Koncert „Navigatio. Amor. Urodziny Chopina" z cyklu „Chór Polskiego Radia - dedykacje muzyczne” dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Łódź | Bacewicz International Summer Music Academy 2020

BISMABISMA Bacewicz International Summer Music Academy to kursy mistrzowskie przeznaczone dla muzyków chcących poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności z zakresu gry na fortepianie. Kursy odbędą się między 2 a 8 sierpnia 2020 roku w budynkach Akademii Muzycznej w Łodzi.

W tym roku swoim doświadczeniem podzielą się ponownie najwybitniejsi pianiści z prestiżowych uczelni muzycznych. Będą to profesorowie: Michel Béroff (profesor ostatniego zwycięzcy XVII Konkursu Chopinowskiego Seong-Jin Cho) i Claudio Martinez Mehner oraz artyści młodego pokolenia: Alexej Gorlatch i Ilya Maximov. W ramach BISMA zaplanowano również kilka koncertów uczestników transmitowanych na żywo w Internecie.

Celem wydarzenia jest również poszerzenie promocja łódzkiego środowiska akademickiego na arenie międzynarodowej oraz popularyzacja muzyki patronki uczelni – Grażyny Bacewicz. Kursy, którym patronuje kompozytorka, zwieńczy koncert galowy, podczas którego zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz dla najlepszego uczestnika o wartości 1000 euro.

Termin składania zgłoszeń upływa 8 czerwca 2020 roku. Opłata wpisowa wynosi 50 € (uczestnicy z Polski są zwolnieni z opłaty wpisowej). Koszt udziału w kursie – 520 €.

Dyrektorem BISMA jest polska pianistka Julia Kociuban.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy można znaleźć na oficjalnej stronie Akademii – www.bisma.pl 

Konferencja „Instytucje artystyczne w nowej rzeczywistości – zadaj pytanie ekspertowi”

IMiTInstytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszają na konferencję „Instytucje artystyczne w nowej rzeczywistości – zadaj pytanie ekspertowi” 8 czerwca 2020 roku o godz. 14.00.

Spotkanie odbędzie się w formule online z udziałem ekspertów. Konferencja skierowana jest do dyrektorów instytucji artystycznych i służy doprecyzowaniu wytycznych wspierających powrót publiczności na wydarzenia kulturalne.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o udziale będzie decydować kolejność zgłoszeń. Jedną instytucję może reprezentować jeden uczestnik, zgłaszający maksymalnie dwa pytania, na które podczas spotkania odpowiedzą zaproszeni eksperci: dyrektor Departamentu Przeciwepidemicznego i Ochrony Sanitarnej Granic GIS Paweł Abramczyk, mecenas Agnieszka Janowska oraz psycholog Anna Długołęcka. Aby wziąć udział w spotkaniu trzeba się zarejestrować do 6 czerwca do godz. 24.00.

Organizatorzy proszą osoby, które chcą wziąć udział w konferencji, o wypełnienie formularza na stronie: https://imit.org.pl/konferencje/zadaj-pytanie-ekspertowi 

Wytyczne dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce

MKiDNWytyczne dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce zostały opracowane przez Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Główny Inspektorat Sanitarny, a w pracach uczestniczył zespół Instytutu Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Czwarty etap odmrażania życia gospodarczego i społecznego oznacza możliwość uruchamiania działalności instytucji kultury – teatrów, oper, filharmonii i kin. Imprezy kulturalne wrócą po ponad dwóch miesiącach przerwy. Najbliższe tygodnie w instytucjach kultury będą kluczowe pod względem rozpoznania nastrojów wśród publiczności. Jej powrót na widownię będzie z pewnością stopniowy i ważne będzie przede wszystkim budowanie zaufania. Dlatego dyrektorzy i pracownicy instytucji mają przed sobą ważne zadanie polegające na odpowiedniej komunikacji z widzami i stworzeniu przestrzeni spełniającej warunki bezpieczeństwa sanitarnego.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego udostępniło zestaw wytycznych, które są kolejnym, bardziej precyzyjnym, zapisem wskazówek, umożliwiających działania z poszanowaniem ograniczeń i troską o nasze zdrowie. Kluczowym zadaniem jest dostosowanie możliwości instytucji kultury do tych wytycznych.

Dokumenty dostępne są na stronie https://www.gov.pl/web/kultura/wytyczne-dla-uruchamiania-dzialalnosci-instytucji-kultury--teatrow-oper-filharmonii-i-kin 

Nie żyje Myroslav Skoryk…

SkorykW wieku 81 lat zmarł znany kompozytor, pianista, dyrygent i muzykolog Myroslav Skoryk (13 lipca 1938, Lwów – 1 czerwca 2020, Kijów), wiceprzewodniczący Związku Kompozytorów Ukrainy w latach 2006–2010. Pogrzeb odbędzie się 5 czerwca na Cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie.

Myroslav Skoryk pochodził z rodziny inteligenckiej. Jego dziadek, znany prawnik i etnograf, pełnił funkcję profesora prawa w Tajnym Uniwersytecie Ukraińskim, był członkiem Petersburskiej Akademii Nauk i Towarzystwa Naukowego im. Tarasa Szewczenki. Siostra babci – Salomea Kruszelnicka – była jedną z najbardziej znanych europejskich śpiewaczek operowych na przełomie XIX i XX w. Ojciec kompozytora, etnograf Michał Skoryk był członkiem lwowskiego oddziału Akademii Nauk Ukrainy i utalentowanym skrzypkiem.

Myroslav Skoryk rozpoczął kształcenie muzyczne w Szkole Muzycznej przy Konserwatorium Lwowskim, lecz nie zdążył jej ukończyć. W okresie represji stalinowskich rodzina została zesłana na Sybir, do obwodu kemerowskiego. W latach 1948–1953 lekcji gry na fortepianie udzielała mu uczennica Sergiusza Rachmaninowa Walentyna Kantorowa. Po powrocie na Ukrainę studiował w Konserwatorium Lwowskim w klasie kompozycji Adama Sołtysa i Romana Simowicza oraz w klasie teorii muzyki Stanisława Ludkiewicza. Następnie ukończył studia doktoranckie Konserwatorium Moskiewskiego w klasie Dmitrija Kabalewskiego i po obronie dysertacji otrzymał stopień kandydata nauk (rosyjski odpowiednik stopnia doktora).

Prowadził klasę kompozycji w Konserwatoriach Lwowskim (1963–1966) i Kijowskim (1966–1988), wykładał na uczelniach w Stanach Zjednoczonych i Australii (do 1999). Po powrocie na Ukrainę pełnił funkcje kierownika Zakładu Historii Muzyki Ukraińskiej w Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej, kierownika artystycznego Kyiv Music Fest, kierownika artystycznego Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki (2011–2016), prowadził klasę kompozycji w Konserwatorium Lwowskim.

Stworzył operę, dwa balety, cztery kantaty na chór i orkiestrę symfoniczną, cztery poematy symfoniczne, koncert na orkiestrę, trzy koncerty fortepianowe i dziewięć skrzypcowych, suity i partity na orkiestrę kameralną, muzykę do filmów, wiele utworów kameralnych i chóralnych, m. in. Liturgię Świętego Jana Chryzostoma Złotoustego.

Myroslav Skoryk otrzymał szereg honorowych tytułów, ważnych nagród i odznaczeń państwowych, m. in. Bohater Ukrainy, Ludowy Artysta Ukrainy, Order Państwa i Złotą Gwiazdę, Order „Za zasługi” I, II i III st., został laureatem Narodowej Nagrody im. Tarasa Szewczenki.

Cześć Jego pamięci!

Kondolencje Związku Kompozytorów Polskich: w języku polskim

                                                                                   w języku ukraińskim

Agnieszka Budzińska-Bennett w „Domówce z Dwójką” – transmisja koncertu ze Szwajcarii

DwojkaZałożycielka i kierowniczka rezydującego w Bazylei Ensemble Peregrina, która za swoją działalność była dwukrotnie nominowana do Paszportów „Polityki”. Wokalistka, harfistka i muzykolog. Bohaterką kolejnej, ósmej już audycji z cyklu „Domówka z Dwójką” będzie Agnieszka Budzińska-Bennett, przed którą muzyka dawna nie ma żadnych tajemnic. Początek koncertu z jej domu w Szwajcarii 6 czerwca 2020 o godz. 19.00.

Co weekend o tej samej porze Program 2 Polskiego Radia zaprasza na koncerty odbywające się w domach zaprzyjaźnionych z Dwójką artystów, którzy w trudnych czasach izolacji chcą dzielić się ze słuchaczami i internautami swoją muzyką. W najbliższą sobotę Agnieszka Budzińska-Bennett wystąpi razem z Elizabeth Rumsey – instrumentalistką, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XV i XVI wieku.

W programie ich koncertu znajdą się średniowieczne i renesansowe motety, psalmy oraz pieśni, niektóre w wersjach instrumentalnych, ale i utwory kompozytorów przełomu XIX i XX wieku – Ignacego Jana Paderewskiego oraz Karola Szymanowskiego. Podczas koncertu będzie można usłyszeć kilka instrumentów historycznych, takich jak harfa gotycka, viola d’arco oraz lirone. Na słuchaczy czeka niespodzianka – Agnieszka Budzińska-Bennett z wykształcenia jest także pianistką i po raz pierwszy, od ukończenia studiów, publicznie zagra na fortepianie.

Transmisja koncertu w „Domówce z Dwójką” 6 czerwca o godz. 19.00 – na antenie radiowej Dwójki, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk