Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | IV Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”

Nowe FaleW dniach 17–25 listopada 2018 roku w Gdańsku odbędzie się czwarta edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”.

Program tegorocznego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” ukazuje aktualne tendencje w muzyce współczesnej, która od pół wieku z górą nastawiona jest głównie na nawiązywanie: do romantyzmu, do innych kultur, a w ostatnich dekadach coraz częściej do minionych awangard. Zarówno kompozytorzy europejscy, jak i amerykańscy, których twórczości zostanie poświęcony osobny koncert, zawzięcie mieszają w tyglu rozmaitych tradycji, prowadząc dialogi z twórczością epoki Haendla i Mozarta, demonstrując tęsknotę za romantycznymi nastrojami i konwencjami muzyki XIX wieku, a z drugiej strony powracając do porzuconych praktyk XX-wiecznej moderny.

Podczas Festiwalu usłyszymy prawykonania kompozycji Kamila Cieślika, Jonathana Dawe’a, Piotra Jędrzejczyka, Anny Ignatowicz-Glińskiej i Michaila Travlosa. Finałowym wydarzeniem Festiwalu będzie Gdański Koncert Prawykonań, podczas którego zabrzmią utwory laureatów Konkursu Kompozytorskiego im. S. Moniuszki: PhatopoiAposiopesis Jakuba Polaczyka, Polifobia Adama Diesnera, Muzyka relaksacyjna Żanety Rydzewskiej i Coś nowego Adama Józefa Falenty.

Po raz drugi festiwalowi będzie towarzyszyć ogólnopolska konferencja naukowa Metody analizy muzyki XX i XXI wieku: narady muzykologów uzupełnią w ciekawy sposób to, co się będzie działo podczas koncertów.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://2018.nowefale.pl/ 

Camilla Panufnik w TVP Kultura

TVP Kultura25 listopada 2018 roku o godz. 15:05 gościem prowadzącego program „Chuligan literacki” w TVP Kultura Mateusza Matyszkowicza będzie wdowa po kompozytorze sir Andrzeju Panufniku – lady Camilla Panufnik.

Jak żyje się z człowiekiem o słuchu absolutnym? Dlaczego Andrzej Panufnik podjął decyzję o opuszczeniu Polski? Jak został przyjęty w Wielkiej Brytanii? To tylko z niektórych pytań, które padną w niezwykłej scenerii ogrodu posiadłości Twickenham w Londynie, nad brzegiem Tamizy, w której żył i tworzył kompozytor Andrzej Panufnik. Tym razem rozmowa będzie dotyczyć nie języka literatury, a muzyki.

21 października „Chuligan Literacki” rozpoczął wielką brytyjską podróż. Po serii poświęconej Francji, przyszła pora na diagnozę stanu brytyjskiego ducha, ale też na rozmowy z mocnymi polskimi akcentami, jak ta poświęcona Andrzejowi Panufnikowi. Gośćmi „Chuligana literackiego” będzie śmietanka brytyjskiej myśli społeczno-politycznej: najwybitniejsi angielscy pisarze, filozofowie i historycy, a wśród nich m.in. Julian Barnes, Quentin Skinner, Anthony Beevor, Howard Jacobson, Adam Swift i inni. Program został nakręcony w niezwykłych przestrzeniach, enklawach brytyjskości: m.in. w siedzibie teatru The Globe, a także na dachach galerii Tate Modern w Londynie.

ZOBACZ: stronę programu na FB.

Poznań | II Sonus ex Machina Festival

Sonux„Rytuał” to temat przewodni tegorocznego Sonus ex Machina Festival, który odbędzie się w dniach 23–24 listopada 2018 roku w Poznaniu.

W noc pełni zespół Księżyc połączy siły ze stworzoną specjalnie z okazji festiwalu poznańską grupą syntezatorową Rafała Zapały. Warsaw Gamelan Group wprowadzi nas w trans korzystając z zestawu tradycyjnych indonezyjskich instrumentów i elektroniki. Postindustrialne trio kakofoNIKT spotka się z Chórem WSJO Canto-Cantare pod dyrekcją Joanny Sykulskiej.

23 listopada o godz. 20.30 w Centrum Kultury ZAMEK Warszawska Grupa Gamelanowa zaprezentuje największy w Polsce i jeden z najlepszych w Europie zestaw gamelanu środkowojawajskiego. Na gongach i metalofonach wykona tradycyjną muzykę środkowej Jawy, w połączeniu ze współczesnymi kompozycjami na ten skład i elektronikę. Usłyszymy m.in. prapremierę utworu poznańskiego kompozytora Artura Kroschela.

Wstęp na koncert za okazaniem bezpłatnych wejściówek, które dostępne są do odbioru w kasach CK ZAMEK.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Jubileusz 70-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

AMKLRok akademicki 2018/2019 ma dla Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu szczególne znaczenie. W roku tym bowiem wrocławska uczelnia muzyczna obchodzi Jubileusz 70-lecia. W ramach przedsięwzięć jubileuszowych 23 listopada 2018 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert kompozytorów, związanych z uczelnią wrocławską.

Rok Jubileuszu 70-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pełen będzie niezwykle ciekawych przedsięwzięć – koncertów symfonicznych, kameralnych, instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych, recitali solowych, pokazów scenicznych, koncertów jazzowych, chóralnych, festiwali, konkursów. Wśród zaplanowanych przedsięwzięć można odnaleźć także kursy i klasy mistrzowskie, prezentacje twórczości młodych kompozytorów, wreszcie wystawy, sesje, sympozja, seminaria i konferencje naukowe. Bogate spektrum wydarzeń Roku Jubileuszu 70-lecia AMKL pomyślane zostało jako forum prezentacji Akademii poprzez twórcze dokonania studentów, doktorantów, absolwentów, pedagogów i zaproszonych gości.

Podczas koncertu listopadowego zabrzmią utwory Jana Bielaka, Dawida Dorożyńskiego, Rafała Fundowicza, Magdaleny Gorwy, Marty Kowalczuk, Mateusza Misiaka, Natalii Olczak, Jana Przegendzy, Agnieszki Rusieckiej, Ignacego Wojciechowskiego, Bereniki Wojnar i Jana Załęckiego.

Obchody 70-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbywają się pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w roku 100-lecia Odzyskania Niepodległości 1918–2018.

Szczegółowe informacje o wydarzeniach Roku Jubileuszu 70-lecia AMKL są dostępne na stronie http://amuz.wroc.pl/kalendarium-3984 

Kwidzyn klasycznie dla Niepodległej

KwidzynFundacja Phasma-Music i Muzeum Zamkowe w Kwidzynie zapraszają na uroczysty koncert pt. „Kwidzyn klasycznie dla Niepodległej”, który odbędzie się 23 listopada 2018 roku na Zamku w Kwidzynie o godz. 19:00.

W koncercie wezmą udział flecistka Iwona Glinka i harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic. Artystki wykonają dzieła Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Macieja Małeckiego i Witolda Lutosławskiego. Ponadto odbędą się dwie premiery: Trilogy Michaila Travlosa i BallaDo – BallaRe Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej – utwór napisany specjalnie na koncert, który powstał w ramach ministerialnego programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Trylogy Michaila Travlosa na flet altowy i harfę składa się z trzech części: Elegia, Lot orła i Ogród japoński. Kompozycja dedykowana jest wykonawczyniom.

Utwór Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej jest dialogiem prowadzonym między instrumentami o niezwykle bogatych możliwościach brzmieniowych, który przybiera różne rodzaje ekspresji. BallaDo – BallaRe z jednej strony odwołuje się do zastanej tradycji muzycznej, ale staje się także okazją do nowatorskiego spojrzenia na możliwości brzmieniowe fletu i harfy. Tytuł wskazuje na ważną rolę motywu czołowego utworu, którego punktem wyjścia są dwa dźwięki, a także na dwa dominujące charaktery, wokół których oscyluje ekspresja kompozycji: charakter balladowy, liryczny, nostalgiczny „BallaDo” oraz motoryczny, energiczny i taneczny „BallaRe”.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie”

Eufonie11 koncertów przez 9 dni w 5 salach koncertowych. Światowej sławy soliści i europejskie orkiestry. Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie”, który odbędzie się w dniach 23 listopada – 1 grudnia 2018 roku. 

Ideą Festiwalu jest przedstawienie unikatowego dorobku kulturowego Europy Środkowo-Wschodniej. Program Festiwalu jest wielowątkowy, zróżnicowany tematycznie i formalnie – od klasyki po muzykę współczesną i młodych kompozytorów, od dzieł symfonicznych po ambitną muzykę popularną, folk i eksperymentalną elektronikę. Nazwa Festiwalu pochodzi od słowa eufonia (z języka greckiego ευφωνία, euphonia), określającego zgodnie zestawione ze sobą elementy, harmonijnie dobrane dźwięki.

Pierwsza edycja Festiwalu „Eufonie” wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Podczas Festiwalu usłyszymy dzieła Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Arvo Pärta, George’a Enescu, Beli Bartóka. Odbędą się premiery utworów zamówionych przez organizatorów wydarzenia: Narodowe Centrum Kultury (Michał Jacaszek, Virpi Pahkinen i Thomas Strønen Katalog drzew) i Związek Kompozytorów Polskich (Hanna Kulenty  DoubleCelloConcerto). Wystąpią światowej sławy wykonawcy: Zoltán Fejérvári, Laurence Foster, Aleksandra Kurzak, Félix Lajkó, Anne-Sophie Mutter, Leonard Slatkin, Akiko Suwanai, oraz znakomite orkiestry: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Tallin Chamber Orchestra, Budapest Festival Orchestra.

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalu będzie Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna „Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018)”.

Festiwal organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich. Prezes ZKP i dyrektor POLMIC Mieczysław Kominek jest przewodniczącym rady programowej.

Szczegółowe informacje – na stronie https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/festiwal-eufonie/ 

Arvo Pärt Doktorem Honoris Causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

Eufonie26 listopada 2018 roku o godz. 12.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie przy ul. Okólnik 2 odbędzie się ceremonia wręczenia dyplomu doktora honoris causa Maestro Maestro Arvo Pärtowi, który jest jednym z najwybitniejszych kompozytorów przełomu XX i XI wieku.

Estoński kompozytor Arvo Pärt (1935) jest absolwentem Konserwatorium Państwowego w Tallinie. W latach 1958–1967 pracował w Radiu Estońskim jako inżynier dźwięku, a jednocześnie komponował. W tym okresie powstały: dwunastotonowy Nekrolog, sonorystyczne Perpetuum mobile, pierwszy kolaż w muzyce estońskiej Collage über B-A-C-H. Credo (1968) stało się punktem zwrotnym zarówno w życiu artysty, jak i w jego twórczości. Kompozytor otwarcie przyznawał się, że jest osoba wierzącą, za co popadł w niełaskę władz na kilka lat, a jedynym obszarem, na którym kompozytor mógł się oficjalnie realizować, była muzyka filmowa. W 1968 roku Pärt odrzucił wszystkie modernistyczne style, techniki i formy ekspresji, jakimi posługiwał się dotychczas w swojej muzyce koncertowej – i wycofał się. Kompozytor rozpoczął studia nad chorałem gregoriańskim, szkołą Notre Dame oraz renesansową polifonią. Part pojawił się ponownie na scenie muzycznej w 1976 roku prezentując nowy, niezwykle oryginalny język muzyczny, określony jako tintinnabuli (od łac. tintinnabulum – dzwoneczek) – to jednocześnie technika, styl i wyznanie wiary kompozytora (wyznaje prawosławie). Znaczna część dorobku Pärta to utwory oparte na tekstach liturgicznych oraz modlitwach chrześcijańskich. W roku 2010, po trzydziestoletniej emigracji (mieszkał w Austrii i Niemczech), Arvo Pärt wrócił na stałe do Estonii, gdzie wraz z żoną powołał do życia Centrum Arvo Pärta w Laulasmaa.

Podczas uroczystej ceremonii 26 listopada laudację wygłosi promotor, prof. Paweł Łukaszewski, natomiast część artystyczną uświetni występ Chopin University Chamber Orchestra, która pod batutą Rafała Janiaka wykona Cantus in memory of Benjamin Britten autorstwa nowo wypromowanego Doktora Honoris Causa.

Prawykonanie kompozycji Szymona Godziemba-Trytka „Elegia na odejście pióra atramentu lampy” w Niemczech

Trytek23 listopada 2018 roku, podczas Festiwalu TransVocale w Frankfurcie nad Odrą w Forum Kleista, Zespół Wokalny Sigma i Herbert Piano Trio dokonają prawykonania kompozycji Szymona Godziemba-Trytka Elegia na odejście pióra atramentu lampy do słów Zbigniewa Herberta.

Utwór Szymona Godziemba-Trytka na żeński zespół wokalny, skrzypce, wiolonczelę i fortepian został zamówiony przez Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W programie koncertu znalazły się również Mała suita kaszubska i O vos omnes tegoż autora, Zdrowaś Królewno Wyborna Andrzeja Koszewskiego, Ave Maria Stanisława Moryto, Cradle Song na trio fortepianowe Hanny Kulenty oraz Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika.

Program zostanie powtórzony 24 listopada podczas Festiwalu „Muzyka w Willi Blumwego” w Bydgoszczy (17.00, Studio im. J. Przybory Polskiego Radia PiK) i 27 listopada o godz. 19.00 w Studiu Polskiego Radia im. W. Szpilmana w Warszawie.

Budapeszt | 100-lecie Odzyskania Niepodległości

Foto4 listopada 2018 roku, tydzień przed Narodowym Świętem Niepodległości, w sali koncertowej Óbudai Társaskör w Budapeszcie odbył się koncert z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Wystąpiła węgierska orkiestra kameralna Anima Musicae Chamber Orchestra pod batutą uznanego dyrygenta Mátyása Antala.

Przewodnikiem w muzycznej podróży przez stulecie był Máté Hollós, Prezes Związku Kompozytorów Węgierskich. Podczas koncertu publiczność miała okazję zapoznać się z historią oraz twórczością dwóch symptomatycznych dla muzyki polskiej ubiegłego stulecia postaci: Ignacego Jana Paderewskiego  oraz Karola Szymanowskiego. W autorskiej aranżacji Macieja Źółtowskiego na orkiestrę smyczkową zabrzmiały dwa utwory fortepianowe: Menuet G-dur, Op. 14, Nr 1 Paderewskiego oraz Etiuda b-moll, Op. 4, Nr 3 Szymanowskiego. W mniejszym składzie muzycy wykonali Aus aller Welt stammende na 5 skrzypiec, 3 altówki i 2 wiolonczele (1973) Zygmunta Krauzego, świętującego w tym roku 80te urodziny.

Węgierski akcent wprowadził do programu obecny na koncercie László Király i jego utwór March Hungarian Sounds. W 2016 roku kompozytor został odznaczony przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej za "Requiem katyńskie". Złożona z młodych instrumentalistów orkiestra wykonała także dwie polskie kompozycje powstałe niespełna kilka bądź kilkanaście lat temu: nagrodzony w konkursie Sinfonietty Cracovii utwór Sinfonietta No. 1 „Time is Ticking” (2014) Macieja Bałenkowskiego, doktoranta Krzysztofa Pendereckiego na Akademii Muzycznej w Krakowie, oraz napisane na zamówienie Marka Mosia i Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO – Te frazy... Te pieśni... Te arie... (2009) Justyny Kowalskiej-Lasoń, żony Krzysztofa Lasonia.

Organizatorami koncertu był Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Związek Kompozytorów Węgierskich. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl