Polmic - FB

aktualności

Poznań | „Hej, kolęda”

AmadeusOrkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza 8 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 na koncert „Hej, kolęda” w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Orkiestra pod batutą Agnieszki Duczmal wykona utwory Mikołaja Góreckiego, Karola Lipińskiego i Macieja Małeckiego. Solistami będą: jeden z najsłynniejszych polskich skrzypków, Konstanty Andrzej Kulka, oraz zwycięzca Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków 2016, saksofonista Łukasz Dyczko. Całość koncertu dopełni Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza pod dyrekcją Krzysztofa Szydzisza.

W programie koncertu znalazły się utwory polskich twórców: Concerto-Notturno (wersja na saksofon i orkiestrę smyczkową) Mikołaja Góreckiego, Rondeau de concert op. 18 i Wariacje na tematy z opery „Kopciuszek” Gioacchina Rossiniego op. 11 Karola Lipińskiego oraz Cicha Noc – Koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową Macieja Małeckiego. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie www.amadeus.pl 

Warszawa | 12 minut dla Moniuszki – Wieczór Prawykonań

12 minutZwiązek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa, organizatorzy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”, zapraszają na Wieczór Prawykonań 18 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej o godz. 19.00, podczas którego nastąpi wyłonienie zwycięzców Konkursu.

Ideą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego jest odrodzenie twórczości operowej, która nawiązywałaby do koncepcji estetycznej Stanisława Moniuszki – dramatu muzycznego powstałego na kanwie problemów społecznych.

31 sierpnia 2019 roku Jury Konkursu w składzie: Krzysztof Penderecki – honorowy przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, podjęło decyzję o zakwalifikowaniu do II etapu następujących dzieł: Poczekalnia godło Hipokrates (kompozytor Ignacy Zalewski); 2001 godło POPPEA (kompozytorka Patricia Elizabeth Martínez); Maska godło 211289 (kompozytor Otto Wanke); Imigrant godło czado2001 (kompozytor Tomasz Szczepanik); Szumią, 36o godło ilriverso8o (kompozytor Paweł Siek); Klon godło oksuinom-klon (kompozytorka Estera Wityńska).

Podczas Wieczoru Prawykonań nastąpi publiczne wystawienie zakwalifikowanych do II etapu utworów, a następnie rozstrzygnięcie Konkursu i przyznanie nagród. Zwycięzca Konkursu otrzyma nagrodę główną w wysokości 40 000 złotych oraz tytuł zwycięzcy Konkursu. Pozostali finaliści otrzymają nagrody w wysokości 20 000 złotych oraz tytuły laureata Konkursu. Niezależnie od w/w nagród przyznana zostanie nagroda publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10 000 złotych wraz z tytułem laureata nagrody publiczności.

Dodatkowe informacje – na stronie https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2019-2020/12-minut-dla-moniuszki-wieczor-prawykonan/termin/2019-12-18_19-00/ 

Filharmonia Narodowa: Przesłuchania na stanowisko muzyk solista – zastępca koncertmistrza

FNFilharmonia Narodowa ogłasza przesłuchania na stanowisko muzyk solista – zastępca koncertmistrza (I skrzypce – pełny etat). Przewidywany termin przesłuchań: 27 stycznia 2020 – I etap oraz 28 stycznia 2020 – II etap.

Zainteresowani proszeni są o złożenie podania oraz życiorysu artystycznego w Sekretariacie Filharmonii Narodowej – pok. 109, pocztą na adres: ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa, faksem: 22 55 17 200 lub pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w nieprzekraczalnym terminie do 13 stycznia 2020.

Wskazane jest doświadczenie w specjalności skrzypce solista. Filharmonia zastrzega sobie prawo zaproszenia na przesłuchanie wybranych kandydatów. Osoba zakwalifikowana do przesłuchania otrzyma indywidualne zaproszenie, zawierające szczegółowe informacje. Filharmonia zapewnia akompaniatora /strój fortepianu a 442 Hz/.

W dokumentach rekrutacyjnych należy umieścić następującą klauzulę: Wyrażam zgodę, aby Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa, przetwarzała moje dane osobowe, umieszczone w dokumentach przedstawionych przeze mnie podczas procesu rekrutacji w celu przeprowadzenia przesłuchania. Wiem, że w każdej chwili mogę cofnąć udzieloną zgodę. Wiem, że cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed cofnięciem zgody.

Więcej informacji można uzyskać w Sekretariacie Filharmonii Narodowej, tel. 22 55 17 102 lub 103.

ZAŁĄCZNIKI:
Materiał orkiestrowy na przesłuchania
Obowiązek informacyjny dla Kandydata

Premiera płyty „Time to Time” Macieja Zakrzewskiego

Zakrzewski9 grudnia 2019 roku nakładem wydawnictwa Ars Sonora ukaże się autorska płyta gdańskiego kompozytora i organisty Macieja Zakrzewskiego Time to Time. Nagrań dokonano na organach Archikatedry pw. św. Stanisława Kostki w Łodzi.

Tytuł płyty Time to time – od czasu do czasu – ma znaczenie symboliczne. Z jednej strony odnosi się do procesu tworzenia dzieła, które powstaje w różnych odstępach czasowych, nieskrępowane koniecznością zrealizowania zadania w sztywnych ramach, z drugiej zaś strony nawiązuje do filozofii czasu w muzyce – jej przemijania, ulotności, czasowości.

Na płycie znajdzie się siedmioczęściowa suita The Allegories będąca muzycznym obrazem współczesności, w którym odwieczne, ważne pytania, idee, żywioły, emocje stykają się z rzeczywistością wirtualną, zmieniającą nasze postrzeganie życia w społeczeństwie (Like, Face to book, To be or not online, Log out). To dramatyczne zagubienie w dwóch rzeczywistościach każe na nowo postawić pytanie o to, co jest realne, ważkie, ponadczasowe, a co jest tylko ułudą, kreacją, galanterią.

Poza tym na płycie nagrany jest Psalterium – czteroczęściowy cykl ilustrujący kolejne, wybrane teksty psalmów ze Starego Testamentu (Ps. 91 „Kto się w opiekę oddał Najwyższemu”, Ps. 7 „Panie, Boże mój, w Tobie szukam schronienia”, Ps. 113/117 „Alleluja, Chwalcie Pana wszystkie narody”), choć otwiera go żydowska modlitwa Szema Ijzrael („Słuchaj, Izraelu! Wiekuisty jest naszym Bogiem, Wiekuisty jest jedyny! A będziesz miłował Wiekuistego, Boga twojego całym sercem twoim, i całą duszą twoją, i całą mocą twoją”). Psalterium to odpowiedź na dychotomię świata zobrazowanego w The Allegories.

„Muzyka jest sztuką dojrzałego operowania czasem. Wypełnianiem pustej przestrzeni przekonującą ideą. Tworzeniem imaginacji w konkretnie uwarunkowanej sytuacji. To mój czas. Muzyczny. To także jest Wasz Czas. Spotkajmy się w nim” – zachęca w przedmowie do płyty Maciej Zakrzewski.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalna strona kompozytora https://maciejzakrzewski.pl/ 

Katowice | Premiera „Quasi una Sonata” Krzysztofa Meyera

Światowej sławy artyści, recitale, kameralistyka, przekrojowy repertuar i inspirujące interpretacje – to wszystko znajdziecie w cyklu koncertów NOSPR „Po mistrzowsku”. Przed nami kolejny wieczór z mistrzami: 8 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w podróż po różnych muzycznych stylach zabiorą nas Maciej Frąckiewicz, Lukasz Kuropaczewski i Marek Bracha.

Gwiazdą wieczoru będzie laureat m.in. Paszportu Polityki oraz wielu międzynarodowych nagród, znakomity akordeonista Maciej Frąckiewicz. Niewielu jest na polskiej scenie artystów, którzy równie aktywnie współpracują z kompozytorami i inspirują powstawanie nowych utworów. Maciej Frąckiewicz przyczynił się do napisania i prawykonania blisko 100 nowych kompozycji. Podczas recitalu w NOSPR premierę będzie miało kolejne, dedykowane mu dzieło – Quasi una Sonata na gitarę i akordeon Krzysztofa Meyera, które wykona wspólnie z cenionym gitarzystą, Łukaszem Kuropaczewskim. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ponadto, w programie znajdziemy pełen przegląd sonat akordeonowych, od tych pisanych w XIX wieku na koncertynę (prototyp bandoneonu) po wyszukane, współczesne dzieła, eksplorujące nowe możliwości techniczne instrumentu, w tym Sonatę da chiesa na akordeon solo op. 72 Dariusza Przybylskiego.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Warszawa | 100. rocznica urodzin Mieczysława Wajnberga

WajnbergZ okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w dniach 7–9 grudnia 2019 roku odbędą się trzy koncertowe wieczory z udziałem światowej sławy muzyków.

7 grudnia flecistka Ania Karpowicz, pianista Marek Bracha oraz Hashtag Strings wykonają program złożony z wczesnych kompozycji Mieczysława Wajnberga. Finałem wieczoru będzie Koncert podwójny na flet, fortepian i orkiestrę smyczkową – nowy utwór młodego warszawskiego kompozytora Mikołaja Majkusiaka, inspirowany XXI Symfonią „Kadisz” Wajnberga. Tego wieczoru premierę będzie miała również płyta winylowa WarszeMuzik vol.1 wydana nakładem Requiem Records, zawierająca utwory Mieczysława Wajnberga szczególnie związane z Warszawą.

8 grudnia odbędzie się spotkanie z brytyjskim muzykologiem dr Danielem Elphickiem, którego książka Music behind the Iron Curtain: Weinberg and his Polish Contemporaries ukazała się jesienią nakładem Cambridge University Press. Po wykładzie w holu głównym Muzeum POLIN duet Mark Glanville (bas-baryton) oraz Marc Verter (fortepian) zaprezentują pieśni Wajnberga skomponowane do słów Tuwima i Pereca.

9 grudnia, podczas koncertu finałowego w ramach cyklu „Wajnberg@100” wystąpi ambasador twórczości polsko-żydowskiego kompozytora – Gidon Kremer. Wybitny łotewski skrzypek i dyrygent na scenie Muzeum POLIN zaprezentuje polską premierę Chronicle of Current Events (Kronika wydarzeń bieżących). Muzyce Wajnberga towarzyszyć będzie projekcja wideo. Obok Kremera wystąpią orkiestra Kremerata Baltica oraz soliści: Eszter Zemlenyi (sopran) oraz Georgijs Osokins (fortepian).

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/pl/aktualnosci/2019/11/06/100-rocznica-urodzin-mieczyslawa-wajnberga 

Warszawa | Krzysztof Herdzin: Człowiek – Orkiestra

POSIChoć niekiedy nadużywa się określeń typu „ikona polskiego jazzu”, to w przypadku Krzysztofa Herdzina jest ono ze wszech miar zasadne i zasłużone. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wystąpi pod jego batutą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego 7 grudnia 2019 o godz. 19.00.

Genialny artysta – pianista, kameralista, dyrygent, kompozytor, aranżer, lider zespołów, producent, wykładowca akademicki – należy do ścisłego grona najświetniejszych muzyków swojego pokolenia i mimo że na ogół kojarzy się go ze sceną jazzową, jest równie aktywny w obszarze muzyki klasycznej (jako świetnie wykształcony absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, m.in. w klasie znakomitej K. Popowej-Zydroń) oraz popu. Jest pierwszym polskim kompozytorem, który nagrał dla londyńskiej wytwórni DECCA monograficzną płytę Suite On Polish Themes z jedną z najsłynniejszych orkiestr świata – Academy of St. Martin in the Fields.

Wybrane kompozycje, między innymi z tego arcyciekawego albumu, znajdą się w programie grudniowego koncertu pod batutą samego twórcy i z udziałem świetnych solistów: Katarzyny Budnik (altówka) oraz Pawła Gusnara (saksofon). Program podkreśli aktywność Herdzina jako uznanego kompozytora, którego utwory różnych form i gatunków (między innymi zamawiane przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzyki i Tańca) rozbrzmiewały podczas prestiżowych festiwali oraz w najlepszych polskich i zagranicznych salach koncertowych. Sam autor tak komentował swe londyńskie nagranie: „Kompozycje zawarte na płycie Suita na tematy polskie określiłbym stylem impresjonistyczno-neoklasycznym, mocno związanym z polskim folklorem. To współczesna muzyka z rozszerzoną tonalnością, inspirowana zarówno moimi polskimi mistrzami: Karolem Szymanowskim, Grażyną Bacewicz, Tadeuszem Bairdem, Wojciechem Kilarem, jak i Szostakowiczem, Prokofiewem czy francuską grupą Les Six”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 

Poznań | Światowa premiera „Anhellego” Dariusza Przybylskiego

Anhelli6 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu odbędzie się światowa premiera opery-misterium Anhelli Dariusza Przybylskiego – utworu napisanego na zamówienie poznańskiego Teatru Wielkiego.

Dzieło młodego kompozytora na podstawie poematu Juliusza Słowackiego inscenizuje łotewska reżyserka Margo Zālīte, kierownictwo muzyczne objął Grzegorz Wierus, scenografię tworzy Dorota Karolczak. W rolach głównych wystąpią czołowi śpiewacy polscy: Joanna Freszel, Jan Jakub Monowid i Jaromir Trafankowski.

Anhelli jest poetycką wędrówką po śnieżnym piekle, krainie, która przemienia ludzi w złych i szkodliwych. Krainie równie strasznej, co pięknej. Przewodnikiem Anhellego – człowieka-anioła – jest Szaman, posiadający wiedzę praojców. Naszym przewodnikiem będzie polsko-łotewski duet artystyczny: Dariusz Przybylski i Margo Zālīte. On komponuje muzykę pełną ekspresji, nasyconą emocjami, niekiedy delikatną i subtelną, kiedy indziej wybuchającą nagłą eksplozją dźwięków. Ona myśli obrazem, tworzy na scenie kompozycje paralelne do muzyki i przełamuje je, kiedy widz poczuje się bezpiecznie. Razem budują współczesny teatr operowy bliski romantycznej wizyjności. Konwencja spektaklu zakłada, że publiczność ubrana będzie na biało i zajmie miejsca na scenie.

O godz. 18.00 na II balkonie będzie miało miejsce spotkanie przedpremierowe z twórcami opery Anhelli – kompozytorem Dariuszem Przybylskim i reżyserką Margo Zālīte, które poprowadzi dr Marcin Bogucki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://opera.poznan.pl/pl/anhelli 

Katowice | Włoskie inspiracje w Filharmonii Śląskiej

FSKoncert 6 grudnia 2019 roku, wieńczący 7. Międzynarodowe Dni H.M. Góreckiego, wypełniony będzie muzyką piękną i działającą na wyobraźnię poprzez barwne obrazy.

Za pulpitem dyrygenckim stanie Massimiliano Caldi, zwycięzca VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga. Poprowadzi on Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, która wystąpi wraz z Raffaele Trevisanim, znakomitym flecistą o niezwykłej wrażliwości i licznych sukcesach na polu międzynarodowym. Włoscy artyści zabiorą Melomanów w muzyczną podróż pełną doznań przez pejzaże stepów i obrazy rodem z filmu.

Wieczór otworzy pierwszy w polskiej literaturze muzycznej poemat symfoniczny – Step op. 66 Zygmunta Noskowskiego, który to Massimiliano Caldi szczególnie ceni i nazywa swoim ulubionym. Można być więc pewnym, że prowadząc filharmoników śląskich, włoży w to całe swe serce i wrażliwość. Nie mniej przejmujący będzie drugi punkt programu – Concerto-cantata op. 65 na flet i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego, w którym wybitny solista będzie miał okazję pokazać cały wachlarz swych umiejętności, swą wirtuozerię oraz liryczną duszę. Koncert zwieńczy Suita La Strada Nina Roty, łącząca tematy z filmu Federica Felliniego o tym samym tytule. Będzie to idealna propozycja… na Mikołajki!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu