Polmic - FB

aktualności

Maestra Falletta ponownie w Krakowie

FKPo raz kolejny Orkiestra Filharmonii Krakowskiej ma okazję pracować ze znakomitą amerykańską dyrygentką o żywiołowej i dynamicznej osobowości – JoAnn Fallettą. 1 lutego o godz. 19.30 i 2 lutego 2019 roku o godz. 18.00 pod batutą maestry zabrzmią utwory Coplanda, Wajnberga i Zemlinsky’ego.

Koncerty zorganizowano z okazji setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga – kompozytora, którego twórczość dopiero dwie dekady po śmierci nabiera popularności. „Wydaje się, że dziś odkrywana jest jako jakiś szczególny głos, przemawiający do nas nie tylko przez dźwięki, ale i poprzez osobiste doświadczenia na różne sposoby prześladowanego autora” (Jakub Puchalski). Wajnberg, syn muzyka teatrów rewiowych, studiujący grę na fortepianie, po wybuchu wojny zbiegł na Wschód z okupowanej przez Niemców Warszawy. Po uzyskaniu radzieckiego obywatelstwa rozpoczął naukę kompozycji, wspierany przez samego Dmitrija Szostakowicza, który niejednokrotnie miał go później ratować z politycznych opresji. Kompozytor żył przede wszystkim z twórczości dla filmu, teatrów dziecięcych i cyrku, znaczną część powstałych utworów ukrywając przed światem w oczekiwaniu na „lepsze czasy”. W dorobku Wajnberga znajdują się ostatecznie 22 symfonie, 4 opery i ponad sto innych dzieł, a wśród nich Koncert wiolonczelowy z 1948 roku. Koncert wykonany został po raz pierwszy 9 lat później przez wybitnego Mścisława Rostropowicza. W sali przy Zwierzynieckiej zabrzmi w wykonaniu Marcina Zdunika, laureata I nagrody, Grand Prix i 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, laureata nagrody „Fryderyk” za nagraną w 2009 roku debiutancką płytę, występującego na estradach wielu renomowanych sal świata.

W programie najbliższych wieczorów koncertowych Filharmonii Krakowskiej zabrzmi ponadto El Salon Mexico Aarona Coplanda – jednego z ulubionych Kompozytorów JoAnn Falletty oraz fantazja Die Seejungfrau Alexandra von Zemlinsky’ego.

Małgorzata Koch-Butryn

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/

Kalisz | Koncert na zakończenie obchodów roku Adama Asnyka

Filharmonia KaliskaRok Adama Asnyka już za nami, ale na zakończenie obchodów odbędzie się jeszcze jeden koncert: 1 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej na jednej scenie spotkają się Ewa Iżykowska i kapela Sebastiana Karpiela-Bułecki.

Koncert w całości składa się z muzyki polskiej. W programie znalazł się bardzo rzadko wykonywany marsz żałobny na orkiestrę symfoniczną Cieniom Adama Asnyka Zygmunta Noskowskiego, a także Fantazja góralska jegoż autorstwa, oraz Harnasie Karola Szymanowskiego. W Harnasiach fragmenty inspirowane muzyką góralską, które Szymanowski wprowadzil do utworu, wykonane będą przez Kapelę Sebastiana Karpiela-Bułecki w wersji oryginalnej.

Ponadto podczas koncertu odbędzie się prawykonanie Sonetów Asnyka autorstwa Piotra Mossa. Utwory zaprezentują: Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka. W roli solistki wystąpi sopranistka Ewa Iżykowska, która jest profesorem UFMC w Warszawie, prowadzi działalność koncertową i pedagogiczną.

Szczegóły – na stronie http://filharmoniakaliska.pl/news/koncert-na-zakonczenie-obchodow-roku-adama-asnyka/147 

Toruń | Tańce świata - koncert karnawałowy

TOS1 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Auli UMK będzie miał miejsce koncert karnawałowy „Tańce świata” w wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Koncert ukaże słuchaczom tradycje taneczne wielu części naszego globu, uchwycone artystycznym piórem wybitnych kompozytorów. Europę reprezentować będzie Antonín Dvořák i Nikołaj Rimski-Korsakow, pogranicze Europy i Azji pochodzący z Armenii – Aram Chaczaturian. Muzyczne podróże obejmą także gorącą Kubę, jazzowy Nowy Orlean, Teksas z muzyką country, oraz big bandowe brzmienia Duke’a Ellingtona, które wybrzmiewają w całych Stanach Zjednoczonych. Podczas koncertu słuchacze poznają różnorodność kultur i stylów muzycznych wielu krajów i kontynentów, ukazane będą różne brzmienia i barwy orkiestry, przez co odkryta zostanie prawdziwa głębia i różnorodność możliwości orkiestry symfonicznej.

Koncert ten jest również okazją do promocji CD z muzyką Romualda Twardowskiego, która ukazała się w grudniu 2018 – pierwsza płyta TOS dla światowej wytwórni NAXOS. Solistka, skrzypaczka Kinga Augustyn zaprezentuje wraz z orkiestrą pod batutą Mariusza Smolija dwie kompozycje z tej płyty, w których również pojawiają się elementy taneczne – hiszpańskie, w Fantazji hiszpańskiej, a także elementy jazzowe i żydowskie w Capriccio in Blue. Podczas koncertu płytę będzie można nabyć w promocyjnej cenie.

Karolina Smolarek

Informacja o biletach – na stronie http://tos.art.pl/pl/wydarzenie_715_Tance_swiata.html 

Olsztyn | Filharmonia – kameralnie

FWMKoncert w dniu 1 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej z pewnością będzie muzyczną ucztą dla miłośników kameralistyki.

Wielu melomanów nazywa ją najszlachetniejszą formą muzykowania, której istotą jest „intymna rozmowa” muzyków – dobrych znajomych lub przyjaciół. Zespół kameralny był niegdyś, a i dziś często pozostaje, prywatnym spotkaniem, do którego dopuszczone mogą być tylko osoby wtajemniczone. Dlatego każdy koncert kameralny jest wydarzeniem wyjątkowym i niepowtarzalnym. A już szczególnie wówczas, gdy występują znakomici polscy muzycy związani ze środowiskiem muzycznym Krakowa i Katowic wraz z jedną z najwybitniejszych skrzypaczek świata. W koncercie wystąpią: Kaja Danczowska – skrzypce, Maria Shetty – altówka, Adam Krzeszowiec – wiolonczela, Krzysztof Firlus – kontrabas, Piotr Lato – klarnet, Maksymilian Lipień – obój, Damian Lipień – fagot, Tadeusz Tomaszewski – waltornia.

Początek kameralnego, bardzo klasycznego wieczoru w Filharmonii wyznaczy muzyka Wolfganga Amadeusa Mozarta i jego Divertimento B-dur KV 229 na trio stroikowe. Drugim utworem wieczoru wykonaniu kameralistów będzie przeurocza czteroczęściowa Suita na trio stroikowe (1949) reprezentująca najlepsze cechy neoklasycyzmu francuskiego. Utwór skomponował Aleksander Tansman, jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich minionego stulecia. Klasycznym zespoleniem tria dętego i kwartetu smyczków, a zarazem klamrą spinającą wieczór, będzie Septet Es-dur op. 20 Ludwiga van Beethovena.

Piotr J. Reszczyński

Informacja o biletach – na stronie www.filharmonia.olsztyn.pl 

Kraków | Piękno kontrastów: od Rameau do Glassa

Opera raraJuż po raz jedenasty w Krakowie odbędzie się festiwal Opera Rara. W ramach cyklu od 31 stycznia do 17 lutego 2019 roku zaprezentowane zostaną cztery produkcje sceniczne: od Rameau, przez Mozarta do Glassa, oraz wokalne recitale w gwiazdorskiej obsadzie, z udziałem Danielle de Niese, Patricię Petibon i Jakuba Józefa Orlińskiego.

Festiwal Opera Rara 2019 rozpocznie dzieło Jeana-Philippe’a Rameau Hyppolite et Aricie – jeden z największych szlagierów tamtych czasów, który jednocześnie był wielkim skandalem. Utwór zostanie zaprezentowany w reżyserii pochodzącego z Izraela Sjarona Minailo. W tym wydarzeniu scenicznym o międzynarodowym charakterze weźmie udział Krakowska Orkiestra Festiwalowa towarzysząca solistom – gościom z Polski i zagranicy.

Oprócz dużych przedstawień scenicznych w programie festiwalu znalazły się zarówno opery barokowe, jak i eksperymentalne inscenizacje czy recitale wokalne. Ponownie zostanie zaprezentowana opera Philipa Glassa A Madrigal Opera. Zaś 13 lutego o godz. 19.00 w Teatrze im. J. Słowackiego będzie miał miejsce recital kontratenora Józefa Jakuba Orlińskiego, który ma głos wyjątkowej urody. W swoim recitalu na Opera Rara polski śpiewak zestawia ze sobą dwa muzyczne terytoria zwykle traktowane zupełnie rozłącznie — arie z barokowych oper i polskie pieśni autorstwa Karola Szymanowskiego, Tadeusza Bairda i Pawła Łukaszewskiego. Dzieli je niby wszystko: epoka, styl język itd. A co je spaja? Tego odkrycia będzie można dokonać na krakowskim koncercie dzięki Jakubowi Józefowi Orlińskiemu, pianiście Michałowi Bielowi i ich odważnym wyborom repertuarowym.

Szczegółowy program – na stronie http://operarara.pl/program 

Wrocław | X Studencki Festiwal Pianistyczny

AMKLW dniach 30 stycznia – 3 lutego 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbywać się będzie X Studencki Festiwal Pianistyczny.

Ideą Studenckiego Festiwalu Pianistycznego jest upamiętnianie twórczości wybitnych kompozytorów związanych w większym lub mniejszym stopniu z muzyką fortepianową. I edycja festiwalu sięga 2006 roku i była poświęcona muzyce Wolfganga Amadeusa Mozarta. W kolejnych edycjach w centrum uwagi była twórczość m.in. Franza Liszta, Josepha Haydna, Claude’a Debussy’ego, Sergieja Rachmaninowa czy Roberta Schumanna.

W tym roku Festiwal poświęcony będzie twórczości Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego. Każdego dnia festiwalowego o godz. 19.00 w Sali Koncertowej AMKL będą odbywać się koncerty w wykonaniu studentów tejże Uczelni.

Rektor Akademii prof. Grzegorz Kurzyński podkreśla: „Organizując studenckie festiwale, podpisujemy się pod tak obecnie popularną ideą ”peer learning” – uczenie się od samych siebie, od otoczenia – często wykorzystywaną w uczelniach zachodnich (choć trzeba nadmienić, że zawsze taki typ uczenia się w naszych uczelniach istniał). W naszym wypadku (chodzi o kontekst Akademii Muzycznej) studenci zapoznają się w ciągu trzech lub pięciu lat studiów w sposób szczególny z twórczością kompozytorów eksponowanych na kolejnych edycjach festiwalu. Słuchając samych siebie, swoich koleżanek i kolegów, porównują różne interpretacje i zapoznają się w ten sposób z bogactwem spuścizny kompozytorskiej danego twórcy. […] Jednak najbardziej istotnym celem festiwali jest umożliwienie studentom zaprezentowania się w przestrzeni dużego audytorium (a takim zapewne jest nasza nowa Sala Koncertowa)”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://amuz.wroc.pl/x-studencki-festiwal-pianistyczny-4480 

Warszawa | Festiwal „Łańcuch XVI”

LancuchOd 26 stycznia do 9 lutego 2019 roku w Warszawie odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVI”, zorganizowanego przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego i Polskie Radio w 25. rocznicę śmierci kompozytora.

Program Festiwalu odwołuje się w znacznym stopniu do związków Witolda Lutosławskiego z moderną muzyczną i takich dzieł, jak Livre, Gry weneckie i Trzy poematy, w których kompozytor przetwarzał na własny użytek i sposób idee współczesnych sobie nowatorów. Dla ukazania tego zjawiska utwory Lutosławskiego połączono w programie z muzyką Iannisa Xenakisa i György Ligetiego oraz kompozycjami, które powstały pod wyraźnym wpływem modernistów powojennych. Należą do tej grupy nieczęsto wykonywane dziś opusy Bolesława Szabelskiego i Grażyny Bacewicz.

Równolegle do wątku modernistycznego biegnie przez koncerty Festiwalu nić tradycji klasycznej. Kompozycje Haydna i Beethovena (a także rozmaite wcielenia tradycyjnych gatunków sonaty i suity) znalazły się w programie dla pogłębienia jego historycznej perspektywy, lecz nie w opozycji do współczesnego nowatorstwa, którego źródłem były między innymi właśnie dokonania klasyków, a w szczególności – styl beethovenowski. VII Symfonia Beethovena i Koncert na orkiestrę Lutosławskiego zabrzmią na koncercie wieńczącym Festiwal. Ich wykonanie poprowadzi światowej sławy kapelmistrz, „rodem Warszawianin” i tegoroczny jubilat – maestro Marek Janowski. Wieczór z udziałem artysty przypadnie w przeddzień jego 80. urodzin.

Istotne miejsce w programie zajmą jednak nie tylko dzieła poważne i wielkie, a znajdzie się w nim również prezentacja nieznanych miniatur Lutosławskiego, powstałych jako ilustracje muzyczne dla teatru i radia.

Szczegółowy program – na stronie http://www.lutoslawski.org.pl/pl/event,222.html 

Katowice | Koncert u Boguckiej Pani i Świętego Szczepana

FS27 stycznia 2019 roku w katowickiej Bazylice św. Szczepana i Matki Boskiej Boguckiej o godz. 18:00 będzie miał miejsce Koncert muzyki sakralnej.

Do programu tego koncertu Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina przygotował szeroki wachlarz muzyki religijnej – protestancką, prawosławną i katolicką muzykę chóralną. Zostaną zaprezentowane utwory o treści religijnej, które wykonywane są tak podczas sprawowanej liturgii, jak również i poza nią w kościołach i salach koncertowych.

Zabrzmią Weihnachten i Jauchzet dem Herrn op. 69 nr 2 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, kompozycje do łacińskich tekstów biblijnych Gustava Holsta, Mortena Lauridsena, Maurice’a Duruflé, Francisa Poulenca i Antona Brucknera. Chór wykona także fragment arcydzieła Siergieja Rachmaninowa – VII część Całonocnego czuwania „Sława w wysznich Bogu”. W finale koncertu zabrzmi utwór Iże chieruwimy Krzysztofa Pendereckiego.

Słowem po muzyce oprowadzi Karina Paszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15380351701658!3072.html 

Szczecin | Styczniowy SoundLab z Anną Zaradny

FSzWystęp Anny Zaradny w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach cyklu SOUNDLAB to więcej niż koncert elektroniczny. Artystka zaprasza do udziału w wydarzeniu inkorporującym dźwięk i obraz, ciszę i ciemność 26 stycznia 2019 roku o godz. 19:00.

Program koncertu otwiera krótkometrażowy Octopus (2012). Wykorzystując medium kojarzone z muzyką popularną – wideoklip, teledysk – Zaradny czerpie z formatu wideo, łącząc go z muzyką eksperymentalną. Przesuwa obrazy pod dyktando dźwięków, bawiąc się nimi, zmieniając konteksty i budując spójne, muzyczno-wizualne dzieło.

Octopus będzie wstępem do drugiej części – solo koncertu „Go Go Theurgy”. Pod tym tytułem kryje się ostatni album studyjny artystki, w którego centrum znów lokuje się improwizacja. Zaradny starannie selekcjonuje dźwięki, niektórym nadając leniwe, rozlane brzmienie, innym zaś – pośpiech i dynamizm muzycznego stanu wyjątkowego. Ta dźwiękowa narracja to esencja muzycznego stylu Anny Zaradny, naginającej zasady gatunkowe, oddanej improwizacji, którą rozpina na jasnej i przemyślanej strukturze. Prezentacja Go Go Theurgy w przestrzeni czarnej sali kameralnej Filharmonii w Szczecinie to niepowtarzalne doświadczenie dźwiękowe, nawiązujące zarówno do natury, jak i kultury.

Finałowe Enjoy the silence, co można przetłumaczyć jako „Ciesz się ciszą”, to krótkometrażowy film, który rejestruje rozbłyski materii rozbijającej się przed naszymi oczami na tle nieprzeniknionej czerni. Te migoczące, pozbawione oprawy dźwiękowej konstelacje są wezwaniem do medytacji, chwilowej kontemplacji dzieła. Kolejne obrazy i przytłaczająca cisza rodzić może wreszcie niepokój – łatwo nasuwając refleksję na temat otaczającej nas rzeczywistości hałasu.

Maciej Skrzetuski

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/989-Anna_Zaradny__Lab_4_El-sono