Polmic - FB

aktualności

Łódź | Penderecki i Kilar w wykonaniu muzyków Filharmonii Łódzkiej

FŁGłównymi bohaterami koncertu w Filharmonii Łódzkiej 24 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 będą sekcja smyczkowa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Tomasza Gołębiewskiego i 13-letni Ryan Martin Bradshaw, utalentowany słowacki pianista. W wykonaniu muzyków usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego i Orawę Wojciecha Kilara.

Dzieło Pendereckiego – Trzy utwory w dawnym stylu – pomyślane zostało pierwotnie jako muzyka filmowa. Z kolei Orawa Wojciecha Kilara, znanego twórcy muzyki filmowej, jest jego najbarziej popularnym utworem symfonicznym; inspirowana była folklorem podhalańskim i należy do „tatrzańskich” dzieł tego kompozytora. Muzyką dawną inspirowana jest suita Z czasów Holberga Edwarda Griega, która powstała z okazji dwusetlecia urodzin duńskiego pisarza Ludwiga Holberga i nawiązuje do kultury jego czasów.

W programie znajdzie się też Koncert fortepianowy A-dur KV 414 W.A. Mozarta. Wraz z dwoma sąsiednimi utworami tej formy, podobnie jak on skomponowanymi w Wiedniu, tworzy, jak pisał Mozart, „szczęśliwe połączenie między zbyt łatwym a zbyt trudnym; są bardzo błyskotliwe, przyjemne dla ucha, naturalne, lecz nie jałowe. Jest w nich parę fragmentów, które zadowolą tylko koneserów, ale i one napisane są tak, by mniej uczeni też odczuli przyjemność, choćby i nie wiedząc, dlaczego”. Utwór ten wykona laureat wielu konkursów muzycznych Ryan Martin Bradshaw, który latem ubiegłego roku zajął pierwsze miejsce w swojej grupie wiekowej na 27. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-111 

Kraków | Sergei Babayan i Rafael Payare: klasyka z Gwiazdami à la Sinfonietta Cracovia

SC23 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w krakowskim Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej (ul. Augustiańska 7) Sinfonietta Cracovia zainauguruje rok Beethovenowski w charakterystycznym dla siebie stylu. Wystąpi u boku znakomitego pianisty Sergeia Babayana pod batutą wenezuelskiego mistrza batuty Rafaela Payara i wykona Wielką Fugę skomponowaną przez obchodzącego w tym roku 250. urodziny kompozytora.

Sergei Babayan – armeńsko-amerykański pianista, mający na swoim koncie niezliczone osiągnięcia na arenie międzynarodowej, współpracujący z najwybitniejszymi dyrygentami, słynie z niezwykle zróżnicowanego repertuaru, o czym przekona krakowską publiczność podczas koncertu w ramach niezwykle popularnego cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą”.

Wirtuoz wystąpi z charyzmatycznym Rafaelem Payarem – Honorowym Gościnnym Dyrygentem Sinfonietty Cracovii – wykonując dwa koncerty fortepianowe: XX-wiecznego kompozytora Alfreda Schnittkego (Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową) oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta (IX Koncert fortepianowy Es-dur KV 271). Wieczór zainauguruje inne dzieło Alfreda Schnittkego Moz-Art à la Haydn. Groteskowa, utrzymująca humor na wysokim poziomie XX-wieczna kompozycja łączy style i nie podąża utartymi szlakami. Cytując, przerysowując i dysonując to, co znane, definiuje idiomatyczny styl kompozytora. Muzyczną ucztę zwieńczy do dziś uznawana za kontrowersyjną Wielka Fuga Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. Sinfonietta Cracovia zabierze nas w podróż pełną wrażeń, ukazując trzy zupełnie różne oblicza „klasycyzmu”.

Kamila Czernek

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Laureaci XV Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek Chełmno 2020

Koledy18 stycznia 2020 roku odbył się XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek, organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie. Po przesłuchaniach konkursowych oraz przeprowadzonej dyskusji Jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia.

Nagrodą Grand Prix uhonorowano Żeński Chór Kameralny Di Nuovo z Poznania pod dyrekcją Doroty Wojnowskiej.

W Kategorii „Chóry mieszane” złote pasma otrzymały Chór Mocni w Wierze a cappella z Olsztyna, Chór Kameralny KOE z Sokołowa Podlaskiego, Chór Akademicki Uniwersytetu Łódzkiego, zaś srebrne pasmo – Chór Kameralny Powidoki z Piastowa.

W kategorii „Chóry jednorodne” złote pasma przyznano Żeńskiemu Chórowi Kameralnemu Di Nuovo z Poznania, Zespołowi Wokalnemu Wydziału Muzyki Kościelnej UMFC z Warszawy, Chórowi Żeńskiemu Polirytmia z Zielonej Góry.

W kategorii „Zespoły wokalne” złote pasmo wywalczyły Zespół Solistów Lumen Vocale z Poznania i Zespół Wokalny Cantavi ad Homini ze Śremu; zaś srebrne pasmo – Zespół Wokalny Contrapunkt z Grudziądza.

Najlepszymi chórami seniorów zostały Chór Parati Semper ze Świecia (złote pasmo), Kameralny Chór Męski Cantilena z Wrocławia (srebrne pasmo) i Chór Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz z Łodzi (brązowe pasmo).

Wyróżniono też chóry parafialne: Schola Padre Pio z Gdańska i Cantate Collective parafii p.w. św. Jakuba Apostoła z Piotrkowa Trybunalskiego (złote pasmo), Chór Corda Cordi ze Śremu, Chór Iunctus z Oleśnicy i Chór parafii p.w. NMP Wspomożycielki Wiernych w Niemczu (srebrne pasmo), Chór Laudate Dominum parafii p.w. św. Kazimierza w Łochowie i Chór Głos Przemienienia parafii Morzewo (brązowe pasmo).

Najlepszymi chórami dziecięcymi i młodzieżowymi zostały, zdaniem Jury Dziecięcy Chór Intencja z Nakła nad Notecią i Chór Inovroclaviensis Cantans z Inowrocławia (złote pasmo) oraz Chór Dziewczęcy Canzona z Murowanej Gośliny(srebrne pasmo).

Nagrodę specjalną dla najlepszego dyrygenta otrzymała Aneta Mroczek – dyrygent Chóru Kameralnego KOE z Sokołowa Podlaskiego.

Zdobywcy poszczególnych pasm otrzymali puchary i nagrody rzeczowe.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy wykaz nagród – na stronie https://e-chelmno.pl/pl/11_wiadomosci/58802_laureaci_xv_ogolnopolskiego_konkursu_koled_i_pastoralek_chelmno_2020.html 

Łódź | Klawesyn bez granic: III Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej

Klawesyn bez granic22 stycznia 2020 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi po raz trzeci artyści i naukowcy skupieni wokół współczesnej muzyki klawesynowej wezmą udział w seminarium pn. „Klawesyn bez granic”.

Dwuczęściowy program wydarzenia rozpocznie się o godz. 10.00 od panelu wykładowego, w którym udział wezmą: dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM, dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska, mgr Magdalena Itman-Wasilewska (AM Łódź) oraz dr hab. Weronika Ratusińska-Zamuszko (UMFC)- warszawska kompozytorka opowie o swojej twórczości klawesynowej. Następnie organizatorzy zapraszają na klawesynowy koncert, który odbędzie się w sali balowej Pałacu Akademii Muzycznej o godz. 16.00. Podczas niego zabrzmi muzyka Olgi Hans, Johana Huysa, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Mariana Sawy, Daniela Strządały. Usłyszymy m.in. wyróżnionych laureatów I Konkursu Klawesynowego im. E. Chojnackiej.

Partnerami wydarzenia są Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej i Pałac w Rybnej. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2020/154215-klawesyn-bez-granic 

Warszawa | Milczenie syren

Milczenie syrenW dniach 22–24 stycznia 2020 roku warszawski Nowy Teatr zaprasza na Milczenie syren – wyjątkowy koncert-film-performans. W programie m.in. Kaija Saariaho, Tomasz Sikorski, Philip Glass i Jimi Hendrix.

Autor scenariusza i programu – Michał Pepol – tak opisuje spektakl: „Śpiew stanowi o sile syren, a praca z dźwiękiem pod ich urokiem to perwersyjne marzenie niejednego muzyka. Sam chciałbym posiąść syrenią moc i zawsze umieć uwodzić publiczność. Wymagałoby to jednak bezwarunkowego otwarcia się na ciemne strony własnej podświadomości. Spotkanie z syreną to spotkanie z sobą samym, z najbardziej czułym i delikatnym, a jednocześnie podlegającym autocenzurze fragmentem własnego, schowanego ja. Niech więc to będzie koncert-wyzwolenie: z jarzma konwencji, gatunków, przyzwyczajeń czy oczekiwań. Niech to będzie koncert-hybryda, tak jak hybrydą jest syrena. Patrzmy syrenie w oczy i słuchajmy jej. Słuchając jej, słuchajmy siebie. Dajmy się uwieść polifonii głosów człowieka, wiolonczel, mieszkańców oceanu. Niech Saariaho wciągnie w wir i rzuci urok, niech Kafka sprawi, iż syreny zamilkną, niech Sikorski zrekonstruuje ich melancholijną pieśń, niech Hendrix omami nas i wessie pod wodę, niech Schubert zmieni syrenie płeć, niech Glass skaże na dryfowanie, a Buckley niech udowodni, że nie da uchronić się przed syrenami”.

Wiolonczelista Michał Pepol weźmie udział w koncercie również jako jeden z wykonawców wraz z Magdaleną Cielecką. Projekt powstał z inspiracji wystawą „Syrena herbem twym zwodnicza” na zamówienie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Informacja o biletach – na stronie https://nowyteatr.org/pl 

Wrocław | Kolędy i pastorałki

NFMW dniach 22–26 stycznia 2020 roku w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce cykl koncertów „Kolędy i pastorałki” w ramach Filharmonii dla Młodych oraz Filharmonii Familijnej. Na estradzie – ponownie monumentalny skład wykonawców!

Na radosne kolędowanie w Narodowym Forum Muzyki zapraszają młodych melomanów najmłodsi wykonawcy – Chór Chłopięcy NFM oraz Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu – oraz NFM Orkiestra Leopoldinum. Styczniowy koncert poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Małgorzata Podzielny – dyrektor artystyczny Chóru Chłopięcego NFM. W roli solistki wystąpi Magdalena Dudek (sopran).

Zabrzmią pełne świątecznego klimatu utwory przeznaczone na chór dziecięcy z towarzyszeniem orkiestry w opracowaniu K. Grzeszczaka, A. Miśkiewicza, J. Kowalewskiego, M. Ziółkowskiego, A. Cieślaka i D. Samerdaka. Wśród prezentowanych utworów młodzi słuchacze rozpoznają chętnie śpiewane w polskich domach kolędy i pastorałki. Spotkanie to będzie nie tylko okazją do wspólnego śpiewania tradycyjnych pieśni, lecz także lekcją o historii kolędy. Młodzi melomani poznają losy polskiego repertuaru związanego z Bożym Narodzeniem i dowiedzą się, kto zajmował się pisaniem kolęd, kiedy powstały pierwsze pastorałki, a także jaka jest różnica pomiędzy tymi formami. Pieśni urozmaicone zostaną dźwiękami instrumentów perkusyjnych, które dodadzą kompozycjom odpowiedniego nastroju i uroku. Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Kraków | Koncert Uniwersytecki

m22 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w krakowskim Collegium Novum będzie miał miejsce Koncert Uniwersytecki. W interpretacji Messages Quartet usłyszymy polską muzykę kameralną.

Założeniem Messages Quartet jest promocja polskiej muzyki kameralnej, szczególnie tej mniej znanej oraz najnowszej. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, m.in. w Wiedniu, Londynie, Sao Paulo czy Moskwie. Działalność Messages Quartet docenił Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zespół został laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu w 2017 roku nakładem firmy fonograficznej DUX została wydana debiutancka ich płyta zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa.

Repertuar kwartetu obejmuje dzieła twórców polskich – m.in.: Laksa, Panufnika, Weinberga, Szymanowskiego, Moniuszki, Bacewicz – oraz światowe arcydzieła literatury kwartetowej. Zespół dokonał również wielu prawykonań, zarówno kompozytorów polskich, jak i twórców zagranicznych. Kwartet prezentuje wszechstronny i nowatorski repertuar w ramach serii koncertów kameralnych w NOSPR w Katowicach, a także współpracuje z Wydziałem Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, czego efektem są kolejne kwartetowe premiery rodzimych twórców młodego pokolenia. Podczas najbliższego koncertu w Krakowie Messages Quartet wykona Kwartet smyczkowy Stanisława Moniuszki, Tryptyk na kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana oraz III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8615-KONCERT_UNIWERSYTECKI.html 

Kielce | „Scena dla Muzyki Polskiej”

FS21 stycznia 2020 roku o godz.18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w ramach nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej”, przeznaczonego dla polskich artystów wykonawców, odbędzie się recital fortepianowy Piotra Sałajczyka.

Pianista jest laureatem nagrody „Fryderyk” oraz nagrody „Orfeusz”, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”. Nominowany do „Paszportów Polityki” „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”. Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, której jest absolwentem. W kręgu jego zainteresowań pozostaje muzyka najnowsza, jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu. W 2017 ukazał się czteropłytowy album zawierający komplet dzieł fortepianowych J. Zarębskiego w wykonaniu Sałajczyka. Rok później pianista podjął się rejestracji wszystkich dzieł W. Żeleńskiego.

W programie recitalu w Kielcach znajdą się utwory Franciszka Lessla, Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego, Mieczysława Wajnberga i Władysława Szpilmana. Na początku zabrzmi Sonata Franciszka Lessla, polskiego kompozytora i pianisty, żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku, ucznia samego Josepha Haydna, oraz Wielki Polonez Zarębskiego – wirtuozowskie wyzwanie dla pianisty. Kolejnym dziełem będą Wariacje op. 62 Żeleńskiego – utwór liryczny, z pięknym, ciemnej barwy tematem, przywodzący na myśl twórców młodopolskich. „Kulminacją mojego recitalu uczyniłem II Sonatę Wajnberga, dzieło młodzieńcze, lecz dojrzałe, pełne pasji i niepokoju” – zaznaczył zafascynowany postacią Wajnberga Piotr Sałajczyk. Na zakończenie usłyszymy trzy miniatury Życie maszyn, które są „emanacją ducha zmieniającego się świata początku XX wieku”. Temat utworu nawiązuje do lat międzywojennych i fascynacji kompozytorów (i nie tylko) życiem stalowych maszyn.

Więcej – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_21.01.20.html 

Nie żyje Jerzy Kaszycki

KaszyckiW wieku 93 lat w Krakowie zmarł Jerzy Kaszycki – pianista, kompozytor, reżyser dźwięku i wizji, pedagog, członek Związku Kompozytorów Polskich i honorowy członek Towarzystwa Muzyczno-Artystycznego Sfogato w Krakowie. Nabożeństwo żałobne przy Zmarłym odprawione zostanie 21 stycznia 2020 r. o godz. 13.40 w kaplicy na Cmentarzu Batowickim przy ul. Reduta, po czym nastąpi odprowadzenie Zmarłego na miejsce wiecznego spoczynku.

Jerzy Kaszycki był absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie (obecnie Akademia Muzyczna w Krakowie): grę na fortepianie studiował w klasie Jana Hoffmana i Sergiusza Nadgryzowskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza.

W ciągu wielu lat związany był z Telewizją Kraków: kierował redakcją programów muzycznych, był redaktorem dokumentalistą w krakowskiej Telewizji. Pełnił funkcję kierownika muzycznego Teatru Groteska w Krakowie, a także wykładał instrumentację w krakowskiej PWSM. Napisał muzykę do ok. 75 spektakli, współpracując głównie ze scenami krakowskimi i takimi znanymi reżyserami, jak Mieczysław Kotlarczyk, Andrzej Wajda, Krystyna Skuszanka, Jerzy Krasowski. Zdobył popularność również jako autor piosenek estradowych.

Otrzymał Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi, Odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”, Złotą Odznakę miasta Krakowa, Odznakę Honorową Polskiego Radia i Telewizji. Był członkiem Zarządu Oddziału Krakowskiego Związku Kompozytorów Polskich, a także honorowym członkiem Towarzystwa Muzyczno-Artystycznego Sfogato w Krakowie.

Cześć Jego pamięci!