Polmic - FB

aktualności

Tarnowskie Góry | Cykl koncertowy „Dwa nurty”

CWMKCentrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza 21 marca 2019 roku o godz. 18.00 do Pałacu w Rybnej na koncert inaugurujący nowy cykl koncertowy „Dwa nurty”, który dedykowany jest wybitnym polskim klawesynistkom XX i XXI wieku: Wandzie Landowskiej (w 140. rocznicę urodzin i 60. śmierci) oraz Elżbiecie Chojnackiej (w 80 rocznicę urodzin).

Podczas cyklu koncertowego zaprezentowana zostanie dawna i nowa muzyka klawesynowa. Wystąpią Elżbieta Stefańska, Władysław Kłosiewicz, Hanna Balcerzak, Ewa Rzetecka-Niewiadomska, Hubert Niewiadomski, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz oraz zaproszeni goście. Koncerty poprowadzi Piotr Oczkowski.

Koncert 1/6 pt. „A Tribute to Wanda Landowska” wykona znakomita klawesynistka Hanna Balcerzak (uczennica Leszka Kędrackiego – ucznia Ruggero Gerlina – ucznia Wandy Landowskiej). Przedsięwzięcie wpisane zostało w europejskie obchody muzyki dawnej „The European Day of Early Music”’, przypadające w dniu urodzin J. S. Bacha. W programie koncertu znalazł się więc Clavier-Übung II przeznaczony jest na dwumanuałowy klawesyn. Utwór pochodzi z bachowskiego cyklu stanowiącego przegląd sztuki klawiszowej w XVIII wieku.

Koncertowi będzie towarzyszyć wystawa pt. „Wanda Landowska”.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/ 

Po krakowsku i z rozmachem. Kolejna odsłona nowego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii

SCWielkie dzieła mistrzów epoki romantyzmu, kipiące energią utwory współczesne i unikatowe połączenie dźwięków smyczków i marimby ‒ kolejny koncert w ramach nowego cyklu „Sinfonietta po krakowsku” to prawdziwa gratka dla melomanów. Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 20.00 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

„Sinfonietta po krakowsku” to cykl, w ramach którego Sinfonietta Cracovia promuje najbardziej utalentowanych, młodych krakowskich artystów. Tym razem zespół wystąpi pod batutą Jurka Dybała z Jakubem Frączkiem, laureatem konkursu „Gram z orkiestrą” zorganizowanego przez Akademię Muzyczna w Krakowie. Marimbista wykona z Sinfoniettą Cracovią wirtuozowski, porywający Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową Ney’a Rosauro ‒ najpopularniejszą kompozycję na ten instrument w historii, niezwykle cenioną przez melomanów i krytykę na całym świecie.

Usłyszymy również słynną VIII Symfonię h-moll Franza Schuberta. Niedocenianemu za życia twórcy Symfonii „Niedokończonej” towarzyszyć będzie kontrowersyjna gwiazda epoki – Richard Wagner. Tym razem usłyszymy III część zanurzonej w baśniowym świecie Wagnerowskiej opery Parsifal, w której chrześcijańskie misterium spotyka się z konwencją średniowiecznego eposu o strażnikach Świętego Graala. Wieczór zwieńczy prawdziwy evergreen muzyki klasycznej: niezwykle popularna Suita „Carmen” ze słynnej opery Georges’a Bizeta w brawurowej aranżacji rosyjskiego kompozytora Rodiona Szczedrina dedykowanej jego żonie, primabalerinie Teatru Bolszoj, Mai Plisieckiej.

Przed nami naprawdę unikatowe wydarzenie: niecodzienna fuzja klasyki i nowoczesności w iście doborowej obsadzie: po krakowsku i z rozmachem!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Patmos. Music for organ & percussion

UMFCZarówno organy, jak i perkusja to instrumenty, które imponują swoimi możliwościami i potęgą brzmienia, zarazem posiadając wiele barw, faktur i odcieni. Album Patmos. Music for organ & percussion (UMFC CD 109) to pierwsze nagranie muzyki tego typu na polskim rynku fonograficznym. Jego premiera odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Utwory na organy i perkusję nie są często wykonywane w Polsce, co stanowiło dla artystów – Bartosza Jakubczaka (organy) i Miłosza Pękali (perkusja) – dodatkową motywację do stworzenia projektu, który ukazywałby cztery różne muzyczne pomysły na właśnie takie instrumentarium. Ponadto na CD znalazł się specjalnie napisany na potrzeby płyty utwór Letter from faraway Island na organy i perkusję (2018) Aleksandry Chmielewskiej. Motyw wyspy Patmos w kompozycji Chmielewskiej nawiązuje do utworu Landscapes of Patmos Petra Ebena, stąd też tytuł płyty. Twórczym uzupełnieniem koncepcji repertuarowej płyty są dzieła: Thierry’ego Escaicha Ground II oraz Marka Jasińskiego Psalmodia (światowa premiera fonograficzna).

W wypadku Patmos. Music for organ & percussion mamy do czynienia z niezwykle zróżnicowanym konglomeratem kompozycji XX-wiecznych i współczesnych w brawurowym wykonaniu nietypowego, organowo-perkusyjnego duetu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Katowice | 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”

NOSPRW ostatni weekend marca 2019 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”. 

Podczas tegorocznej, ósmej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów aż po mających ugruntowaną sławę kompozytorów, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Hanny Kulenty, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Góreckiego.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia – w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej, oraz soliści, m.in.: Linus Roth, Agata Zubel, Joanna Freszel, Dariusz Przybylski, Jadwiga Kotnowska, Maciej Frąckiewicz. Towarzyszyć Festiwalowi będą instalacje muzyczne Gdzieniegdzie Pawła Hendricha i Tomasza Strojeckiego oraz mYear19 Michała Moca.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzenia – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

V Festiwal „Katowice – Kultura – Natura: Kobieta”

NOSPRPrezydent Miasta Katowice Marcin Krupa i Dyrektor Naczelna i Programowa NOSPR Ewa Bogusz-Moore zapraszają na piątą edycję Festiwalu „Katowice – Kultura – Natura: Kobieta”, który odbędzie się w dniach 10–19 maja 2019 roku. Bilety na koncerty dostępne w kasie i w systemie sprzedaży online od 1 marca.

Jak co roku program Festiwalu otwarty jest na wszystkie epoki historyczne i gatunki i jak co roku do Katowic przyjadą światowej klasy zespoły i soliści, którzy z całą pewnością zaprezentują wykonania najwyższej próby.

Festiwal tradycyjnie otworzy koncertem abonamentowym Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W programie rzadko wykonywane dzieło Arthura Honeggera, poświęcone jednej z najsłynniejszych kobiet w historii świata – Joanna d’Arc na stosie. NOSPR wystąpi także 16 maja prezentując dzieła Czajkowskiego, Berlioza i Króla Edypa Strawińskiego ze specjalnym udziałem Zbigniewa Zamachowskiego. Na dwóch koncertach, 17 i 18 maja, Festiwal gościć będzie jedną z najlepszych austriackich orkiestr Mozarteumorchester Salzburg i jej dyrektora artystycznego Riccardo Minasiego. 19 maja jedno z najważniejszych wydarzeń Festiwalu – koncert słynnej londyńskiej Philharmonii Orchestry pod batutą wspaniałej Alondry de la Perry. Podczas tego wieczoru Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa wykona absolutna gwiazda światowej wiolinistyki Viktoria Mullova.

Tradycją Festiwalu jest także zapraszanie największych gwiazd pianistyki. Tak będzie i tym razem. 12 maja wystąpi uznawany za jednego z najlepszych rosyjskich pianistów Nikolai Lugansky.

Nie zabranie także muzyki kameralnej w wykonaniu Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary, która wykona GG Concerto Hanny Kulenty i utwór Przystępuję do ciebie Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/serie/24/festiwal-katowice-kultura-natura?page=1 

Warszawa | X Interdyscyplinarny Festiwal Wielkopostny „Nowe Epifanie”

EpifanieW dniach 6 marca − 14 kwietnia 2019 odbędzie się X Interdyscyplinarny Festiwal Wielkopostny „Nowe Epifanie”.

Lepiej, gdyby się nie narodził? Judasz początkowo funkcjonował dla nas jako dodatek, biblijna egzemplifikacja tematu mamony, konsumpcji i zdrady. Ale bardzo szybko zdominował nasze myślenie. Dlaczego odstąpił od tego, w co wierzył? Jakie były jego motywacje? Dlaczego zachowały się różne wersje zdarzeń?

Przed nami pięć premier teatralnych. Do współpracy zostali zaproszeni Bartosz Żurowski oraz Dawid Zalesky, którzy zaprezentują współczesne rewizje historii Judasza. Spektakl #chybanieja, który otworzy festiwalowe rozważania teatralne, zrealizowany został przez duet Paweł Passini i Artur Pałyga. W ich spektaklu historia Judasza przewija się jak srebrna nić pośród współczesnych sytuacji zdrady. Paweł Passini jest też autorem muzyki do tej sztuki.

Festiwal to także film, kulinaria i muzyka. 30 marca o godz. 16.00 w Świątyni Opatrzności Bożej będzie miał miejsce koncert „Gloria Patri” – hołd dla Jana Pawła II w 14. rocznicę jego śmierci. Usłyszymy jedenaście warszawskich chórów wywodzących się ze środowisk akademickich i kościelnych, które wykonają m. in. utwory Jakuba Neskego, Janusza Dąbrowskiego i Michała Dąbrowskiego. Odbędzie się też premiera polichóralnego utworu Gloria Patri Pawła Łukaszewskiego, który został skomponowany do słów doksologii. Koncert zwieńczy kompozycja Zuzanny Falkowskiej do słów Jana Pawła II z placu Zwycięstwa w 1979 roku Niech zstąpi Duch Twój.

Jak uważają organizatorzy, Festiwal jest „terapią szokową dla zmysłów smaku i węchu, ucztą dla uszu i wzroku, a wszystko to w aurze polskiego przedwiośnia, między Środą Popielcową a Niedzielą Palmową”.

Szczegółowy program – na stronie https://noweepifanie.pl/ 

Katowice | „Fryderyki” 2019 w dziedzinie muzyki poważnej

NOSPR12 marca 2019 roku w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbyła się tegoroczna Gala muzyki poważnej, na której rozdane zostały nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

Najwięcej statuetek – w kategoriach „Muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”, „Muzyka dawna” oraz „Muzyka współczesna” – zdobyli muzycy związani z Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. W Roku Stanisława Moniuszki „Fryderyka” otrzymał album Stanisław Moniuszko. Widma w wykonaniu Chóru NFM i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Na płycie zaś Supernova znalazły się nagrania utworów Hanny Kulenty-Majoor, Mateusza Smoczyńskiego, Dawida Lubowicza, Michała Zaborskiego i Krzysztofa Lenczowskiego.

Za najlepszy album z recitalem solowym uznana została płyta Janusza Wawrowskiego i Jose Gallarda Hidden Violin, prezentująca dzieła Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. „Fryderyka” w kategorii „Muzyka kameralna” otrzymał album Giovanni Battista Pergolesi „Stabat Mater”, Paweł Łukaszewski „Luctus Mariae” młodego wydawnictwa UMFC – Chopin University Press. W kategorii „Muzyka symfoniczna i koncertująca” nagrodzono album Błażewicz, Łukaszewski, Czarnecki – polskie koncerty współczesne” (DUX). A Kwartet Śląski odebrał statuetkę za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej.

Oprócz statuetek w ośmiu kategoriach wręczono dwa Złote Fryderyki za całokształt twórczości artystom, szczególnie zasłużonym dla polskiej kultury muzycznej: dyrygentowi Jackowi Kaspszykowi oraz wokalistce jazzowej, kompozytorce i poetce Wandzie Warskiej.

Pełna lista nagrodzonych dostępna jest na stronie: http://fryderykfestiwal.pl/zwyciezcy-fryderyk-2019/

Koncert wieńczący jubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie

AM KrakowJubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie dobiegł końca. Jego zwieńczeniem jest koncert, który sobotniego wieczoru 16 marca 2019 roku o godz. 18:00 odbędzie się w Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach.

Na program koncertu jubileuszowego złożą się utwory twórców związanych z krakowską uczelnią muzyczną od chwili jej powstania. Usłyszymy zatem kompozycje Władysława Żeleńskiego – założyciela konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie, a także twórców związanych z Akademią Muzyczną w czasach nam współczesnych i jednocześnie jej byłych rektorów: Krzysztofa Pendereckiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Marka Stachowskiego.

Przed publicznością zaprezentuje się grono absolwentów-studentów Uczelni, Orkiestra Absolwentów, Pedagogów i Studentów, a całość poprowadzi obecny rektor, prof. Stanisław Krawczyński. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Janicka-Słysz.

Wstęp za zaproszeniami – do odbioru w Biurze Promocji Artystycznej przy ul. św. Tomasza 43 (pok. 221, II piętro) w godz. 8.00-15.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/koncert-wienczacy-jubileusz-130-lecia-akademii-muzycznej-w-krakowie/ 

Kraków | Mikrotonalność maksymalna

Sinfonietta CracoviaCzym są tajemnicze mikrotony? Dlaczego muzyka mikrotonowa tak bardzo różni się od tej, do której przywykliśmy jako słuchacze europejskiej muzyki klasycznej? Odpowiedzi na te pytania szukać będziemy wspólnie z Sinfoniettą Cracovią 16 marca 2019 roku o godz. 19.00, w trakcie kolejnej odsłony cyklu „Muzyka bez poklasku” w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

13 marca zespół Jurka Dybała wystąpi pod batutą znakomitego dyrygenta Ernsta Kovacica, z którym cztery lata temu inaugurował ten nowatorski cykl. Zabrzmią kompozycje mikrotonalne, które oparte są na interwałach muzycznych mniejszych od półtonu. W europejskiej muzyce nowożytnej mikrotony pojawiły się dopiero za sprawą kompozycji modernistów i twórców awangardowych ‒ warto jednak wspomnieć, że to właśnie zapomniana, nierównomierna temperacja była charakterystyczną cechą kultury muzycznej starożytnych Indii, Chin, krajów arabskich i Grecji. Nie bez powodu koncert rozpoczną zatem prekursorskie, eksperymentalne utwory XX-wiecznych kompozytorów greckich: brawurowe i dynamiczne 10 szkiców na orkiestrę smyczkową Nikosa Skalkottasa oraz dramatyczne Syrmos na 18 instrumentów smyczkowych, w którym da się odczuć matematyczną precyzję i przestrzenną wyobraźnię kompozytora i architekta Iannisa Xenakisa.

Surowa przestrzeń Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK zobowiązuje także do sięgnięcia po dzieła muzyki najnowszej. Oszczędne i poruszające antichesis na 14 smyczków austriackiego twórcy Beata Furrera. Wieczór zwieńczy zaś wyjątkowa niespodzianka: polska premiera powstałego w 2012 roku L'ideale lucente e le pagine rubate na smyczki Salvatore Sciarrina ‒ jednego z najznakomitszych i najczęściej nagradzanych współczesnych włoskich kompozytorów.

Zgodnie z zasadami, którymi rządzi się cykl „Muzyka bez poklasku”, słuchacze i słuchaczki będą proszeni o powstrzymanie się od oklasków zarówno w trakcie koncertu, jak i po jego zakończeniu. Dotychczas udawało się zrealizować ten nietypowy postulat ‒ czy uda się również i tym razem?

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl