Polmic - FB

aktualności

Koncertowy koktajl proMODERN (live na YouTube)

proModernSekstet wokalny muzyki współczesnej proMODERN przygotował video niespodziankę – archiwalny e-koncert do obejrzenia na YouTube tylko na żywo w trzech dogodnych terminach: 3 kwietnia 2020 o godz. 21.00, 4 kwietnia o godz. 12.00 i 5 kwietnia o godz. 18.00.

Zespół zaprezentuje rejestracje koncertowe, poczynione na przestrzeni lat od początku istnienia zespołu: najpiękniejsze utwory z repertuaru proMODERN zaśpiewane w przeróżnych miejscach i w różnych składach. Będziemy mieli możliwość usłyszeć 13 śpiewaków, współpracujących z sekstetem: Katarzynę Bienias (sopran), Martę Czarkowską (sopran), Joannę Freszel (sopran), Łucję Szablewską-Borzykowską (sopran), Annę Fijałkowską (mezzosopran), Ewę Puchalską (mezzosopran), Ewelinę Rzezińską (mezzosopran), Elżbietę Wróblewską (mezzosopran), Andrzeja Marusiaka (tenor), Aleksandra Rewińskiego (tenor), Krzysztofa Chalimoniuka (baryton), Artura Jandę (bas-baryton) i Piotra Pierona (bas).

W wykonaniu zespołu zabrzmi przepiękna współczesna muzyka autorstwa Miłosza Bembinowa, Alicji Gronau, Aleksandra Kościowa, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, Pawła Łukaszewskiego, Tadeusza Paciorkiewicza, a także Philipa Lawsona.

Wystarczy w wybranym terminie, kliknąć w poniższy link na komputerze, laptopie, komórce lub tablecie, wpisać w dowolną przeglądarkę internetową, również na SMART TV: https://youtu.be/UF0E70HP0GU  lub znaleźć kanał proMODERN na YouTube, gdzie video będzie dostępne i oznaczone.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/promodern/ 

#NFMonline | Transcendencja, noumen, fenomen

NFM3 kwietnia 2020 roku o godz. 19.00 wspólnie z Lutosławski Quartet Narodowe Forum Muzyki zaprasza do wysłuchania fragmentów niewydanej jeszcze, najnowszej płyty zespołu nagranej z oboistą Sebastianem Aleksandrowiczem.

Noumen to według Platona istota rzeczy poznawana tylko za pomocą rozumu. Immanuel Kant określił go z kolei jako „rzecz samą w sobie” – rzeczywistość, która istnieje niezależnie od świadomości. Kantowską definicją zainspirował się Aleksander Kościów w kompozycji Noumen 2 na obój i kwartet smyczkowy, który właśnie zostanie zaprezentowany. Na najnowszym srebrnym krążku Lutosławski Quartet znalazły się utwory Zbigniewa Bargielskiego, Marcina Markowicza, Jana Duszyńskiego i Aleksandra Kościowa.

Uzupełnieniem muzyki będzie krótki materiał filmowy o pracy nad płytą (realizacja: Łukasz Rajchert) oraz zapowiedzi artystów(Maciej Młodawski, Sebastian Aleksandrowicz).

Nagranie zostanie wyemitowane na Facebooku https://www.facebook.com/nfmwroclaw/ 

Minister kultury i dziedzictwa narodowego podpisał rozporządzenie ws. nowego programu wsparcia dla artystów, twórców i instytucji

MKiDNMinister Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2 kwietnia 2020 roku podpisał rozporządzenie w sprawie wsparcia finansowego dla osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej na zmianę formy upowszechniania działalności twórczej lub artystycznej w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.

Rozporządzenie tworzy nowy instrument prawny, który umożliwi ministrowi kultury i dziedzictwa narodowego sprawne finansowanie działalności kulturalnej w zmienionej formie. Wsparcie będzie miało formę programu stypendialnego oraz programu dotacyjnego: dofinansowanie zostanie udzielone na projekty artystyczne realizowane bądź udostępniane przede wszystkim w Internecie. Stypendium kierowane jest do osób fizycznych: artystów, twórców czy animatorów kultury. O dotację celową będą mogły się ubiegać osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

„Tarcza Antykryzysowa dla kultury” obejmuje m.in. wsparcie państwa na pokrycie 40% wynagrodzenia pracowników do wysokości średniego wynagrodzenia w gospodarce krajowej, a dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą oraz pracujących na umowę-zlecenie lub umowę o dzieło będzie możliwość jednorazowej wypłaty środków do wysokości 80% minimalnego wynagrodzenia. Ponadto specjalne rozwiązania w obszarze kultury obejmują:

1. dwa nowe programy dotacyjne: a) „Twórczość w Internecie” – dotacje na rozwój cyfrowych form prezentacji twórczości artystycznej, który zostanie uruchomiony jak najszybciej; b) dodatkowy program rekompensujący straty dla kultury w związku z epidemią po jej zakończeniu (uruchomiony po ustaniu zagrożenia epidemicznego).

2. elastyczne podejście do realizacji i rozliczania zadań w Programach Ministra.

3. zmiany w ustawie o kinematografii dopuszczające premiery filmowe na platformach VOD i w Internecie oraz wydłużenie obowiązywania promes PISF dla produkcji filmowych.

4. zmiany w ustawie o zachętach audiowizualnych wydłużające terminy oraz upraszczające procedury składania wniosków o wsparcie finansowe na produkcje audiowizualne.

5. zwiększenie zakresu pomocy socjalnej (zapomóg) dla ludzi kultury

6. rozwiązania przygotowywane przez Narodowy Instytut Wolności (podlegający Przewodniczącemu Komitetu ds. Pożytku Publicznego) dla organizacji pozarządowych, obejmujący również organizacje działające w sektorze kultury, a wprowadzające m.in. uelastycznienie w zakresie realizacji i rozliczania projektów.

Szczegóły – na stronie https://bit.ly/2X5ZJRq 

Bogata kolekcja muzyki Krzysztofa Pendereckiego dostępna bezpłatnie na portalu Ninateka.pl

PendereckiWyjątkowa, muzyczna kolekcja poświęcona artystycznemu dorobkowi Krzysztofa Pendereckiego zawierająca niemal wszystkie utwory kompozytora jest dostępna w serwisie Ninateka. Blisko 150 utworów wzbogacono o wypowiedzi twórcy, opinie krytyków i muzykologów. Swoje autorskie playlisty ulubionych utworów ułożyli między innymi: Elżbieta Penderecka, Marek Moś, Antoni Wit i Paweł Mykietyn.

Na stronie https://ninateka.pl/kolekcje/trzej-kompozytorzy/penderecki dostępny jest największy zbiór online kompozycji Krzysztofa Pendereckiego. Serwis w ponad 70% powstał w oparciu o zdigitalizowane materiały archiwalne Polskiego Radia. Kolekcja, której kuratorką jest dr hab. Iwona Lindstedt, stanowi syntetyczny przewodnik po twórczości kompozytora.

Kolekcja zawiera również szereg dodatkowych materiałów tekstowych, ikonograficznych i filmowych, dotyczących m.in. genezy czy okoliczności powstania danej kompozycji, a także życia i twórczości Krzysztofa Pendereckiego, przygotowanych przez zespół ekspertów – muzykologów i melomanów. Wśród nich znajduje się m.in. oś czasu, zestawiająca dorobek kompozytora na tle znaczących wydarzeń społeczno-kulturalnych XX i XXI wieku, które znalazły odzwierciedlenie w komponowanej przez niego muzyce, czy „alfabet” - krótkie formy publicystyczne, będące ciekawostkami związanymi z twórczością i życiem prywatnym artysty.

Do niewątpliwych muzycznych atrakcji tej niezwykle wartościowej części serwisu Ninateka należą wykonania pod batutą samego kompozytora.

Eliza Łukomska

„100 na 100. Muzyczne dekady wolności” – premiera rejestracji koncertów na kanale YouTube PWM

PWMPolskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do filharmonii bez wychodzenia z domu. W ramach akcji #zostańwdomu na kanale YouTube PWM wszyscy tęskniący do muzycznych wrażeń będą mogli bezpłatnie obejrzeć premierowo udostępnione rejestracje koncertów zrealizowanych w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Każdy koncert rozpoczyna napisana z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości Fanfara dla Niepodległej Krzysztofa Pendereckiego.

W roku stulecia odzyskania Niepodległości Polskie Wydawnictwo Muzyczne zorganizowało przedsięwzięcie o niespotykanym dotąd zasięgu. W ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, oprócz działań promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych, jednego dnia, 11 listopada 2018 roku, odbyło się 11 koncertów w najważniejszych ośrodkach muzycznych w Polsce. Od Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego, aż po Teatr Wielki – Operę Narodową brzmiała muzyka polska powstała od 1918 roku. Tego samego dnia utwory kompozytorów z listy „100 na 100” wykonali w 11 miastach na świecie najwyższej klasy artyści specjalizujący się w muzyce współczesnej, tacy jak m.in. ICE International Contemporary Ensemble, London Sinfonietta, Klangforum Wien czy Ensemble Modern. Łącznie 11 listopada wykonano 100 utworów polskich kompozytorów XX i XXI wieku.

Wychodząc naprzeciw melomanom, Polskie Wydawnictwo Muzyczne otwiera swoje archiwa, zapraszając na premiery rejestracji audio-wideo wybranych koncertów w zjawiskowych wykonaniach z dnia świętowania 100-lecia Niepodległości, które co wtorek o godz. 18:00 będą udostępniane na kanale https://www.youtube.com/user/PWMEdition 

Maryla Zając

Więcej informacji o koncertach na http://stonasto.pl/wydarzenie/lista 

Wirtualna Filharmonia Lubelska zaprasza

FLCzas kwarantanny można wykorzystać nie tylko na planowanie przyszłych koncertów, ale także na wspominanie wzruszających wydarzeń, zorganizowanych przez Filharmonię Lubelską im. Henryka Wieniawskiego.

Akcja „#zostańwdomu – sztuka przyjdzie do Ciebie” spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. Przyłączają się do niej kolejne instytucje kultury, nie tylko prowadzone i współprowadzone przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ale także samorządowe, zaś te, które brały już udział w akcji, ciągle poszerzają swoją ofertę. Filharmonia Lubelska również przygotowała bogatą ofertę dla dzieci, młodzieży oraz rodziców, umożliwiającą kontakt ze sztuką poprzez kanały internetowe.

Zespół udostępnia materiały filmowe, zdjęcia i ciekawostki na wszystkich swoich kanałach społecznościowych, a przede wszystkim nagrania koncertów. Prezentowane są nagrania płytowe dokonane przez instytucję, a także sylwetki artystów-muzyków – członków orkiestry Filharmonii Lubelskiej.

Materiały dostępne są na stronie http://www.filharmonialubelska.pl/  i profilu https://www.facebook.com/filharmonia.lubelska/ 

#zostańwdomu, wpuść Galerię Opera!

TW-ONMimo że Teatr Wielki – Opera Narodowa pozostaje zamknięty, zaprasza na bezpieczne spacery do Galerii Opera. Oczywiście bez wychodzenia z domu.

Dzięki wirtualnej wycieczce 3d można przenieść w miejscu i czasie oraz odwiedzić pięć wystaw, które prezentowane były podczas ostatnich dwóch sezonów: Władysława Hasiora, Rajmunda Ziemskiego, Zbigniewa Makowskiego, Viva Moniuszko! i ekspozycję Ignacy Jan Paderewski. Anatomia Geniuszu.

Ignacy Jan Paderewski był najsłynniejszym pianistą swoich czasów. Niezwykłą popularność i fenomenalne kontakty w świecie polityki i finansjery wykorzystał nader skutecznie, lobbując na rzecz odbudowy państwa polskiego, którego został pierwszym premierem. Jak napisało jedno z francuskich czasopism, Paderewski był „wirtuozem podwójnym”, klawiatury i mównicy. Od początku kariery bardzo umiejętnie dbał o swój wizerunek. Fotografował się w najlepszych atelier Warszawy, Wiednia czy Londynu. Występował w reklamach i rozdawał tysiące autografów. Co to znaczy „być gwiazdą”? Wedle niemieckiej muzykolożki Silke Borgstedt komponowanie i wykonywanie muzyki to nie wszystko. Gwiazda musi być rozpoznawalna. Budzić uczucie sympatii. Świadomie zarządzać swoim wizerunkiem. I być wszechobecna w mediach, które nie tylko ją portretują, ale i parodiują.

Na wystawie Anatomia geniuszu będzie można zobaczyć, jak rodziła się sława Paderewskiego i co pozwoliło mu tak skutecznie walczyć o Polskę na arenie międzynarodowej. Prezentowana jest historia wizerunku wielkiego artysty, który genialnie umiał wykorzystać swój talent, inteligencję i szyk. Oryginalne zdjęcia, gazety i czasopisma, rzeczy osobiste Paderewskiego oraz liczne karykatury pozwolą prześledzić proces rodzenia się gwiazdy kultury masowej, jednej z pierwszych w historii. Szczególne miejsce zarezerwowane będzie dla Manru – jedynej opery skomponowanej przez Paderewskiego, jednocześnie jedynej polskiej opery, która została pokazana w nowojorskiej Metropolitan Opera.

Materiały promocyjne TW-ON

Link do wystawy: https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/galeria-opera/wystawy-201819/ignacy-jan-paderewski-anatomia-geniuszu/ 

„Ignacy Jan i jego plan” – nowa publikacja dla dzieci PWM o Paderewskim

PWM2 kwietnia 2020 roku obchodzić będziemy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. W związku z tą wesołą uroczystością Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydaje kolejną książeczkę opowiadającą o wielkim polskim kompozytorze.

Mali melomani mieli okazję przeczytać już o Stanisławie Moniuszce, teraz czas na Ignacego Jana Paderewskiego. Książkę napisała Katarzyna Huzar-Czub (świetna poetka i tłumaczka), a ilustracje stworzyła Zosia Dzierżawska. Pięknie ilustrowana książeczka opisuje życie Ignacego Jana Paderewskiego. Kompozytora poznajemy, kiedy jako dziecko postanowił, że zostanie sławnym muzykiem. Zapytacie – dlaczego? Nie dla sławy, nie dla podróży, nie dla pieniędzy, ale żeby zrealizować wielki plan – plan pomocy Polsce, której w tym czasie nie było na mapie świata.

Dzięki wierszowanej formie mini biografii i barwnym ilustracjom dzieci zaprzyjaźnią się z Ignacym i razem z nim zrozumieją, że wiara we własne możliwości to prawdziwy skarb. Kim był Ignacy? Kimś, kto powtarzał : „Gdy chcesz – potrafisz”.

Z tej właśnie książki dowiesz się zaraz,

Jak wiele możesz, gdy się postarasz!

Aleksandra Serafin

Szczegóły – na stronie https://pwm.com.pl/ 

49. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP

ZKP49. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP „Teoria muzyki / muzykologia tu i teraz. Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności" odbędzie się w dniach 25-27 października 2020 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Profesor Mieczysław Tomaszewski, twórca Krakowskiej Szkoły Teoretycznej, pisał w roku 2000 (W stronę muzykologii humanistycznej): „Z jednej strony interpretator dzieła muzycznego – czy określonej twórczości – ma do dyspozycji nie jedną, a dość nawet znaczną ilość wysoce wyspecjalizowanych metod analizy i interpretacji uznanych za przynależne do paradygmatu muzykologii akademickiej. Z drugiej zaś strony coraz częstsze stają się głosy konstatujące niewystarczalność stosowanych w praktyce metod. Niewystarczalność, gdy chodzi o uchwycenie w danym dziele tego, co w nim najbardziej istotne: jego szczególności, odrębności, niepowtarzalności, a także – jego wartości i «artystyczności»”. Kierując się myślą zawartą w tych znaczących słowach, Sekcja Muzykologów ZKP zaprasza do Akademii Muzycznej w Krakowie, aby w środowisku Profesora wziąć udział w 49. Konferencji Muzykologicznej ZKP.

Hasło przewodnie konferencji: „Teoria muzyki / muzykologia tu i teraz. Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności”. W związku z tym organizatorzy proponują następujące tematy do rozważenia: Muzykologia – Teoria muzyki. Dialektyka żywiołów?; Zrozumieć muzykę. Idea przeżycia dzieła; Za kształceniem wrażliwości i rozwijaniem wyobraźni; Muzyka jako przesłanie; Muzyka – słowo – sens…; Paradygmaty, konstrukty myślowe, koncepcje i metody….Lista możliwych zagadnień nie jest – oczywiście – zamknięta.

Propozycje tematów wraz z abstraktami należy zgłaszać do 31 marca 2020 roku (karta zgłoszenia), przesyłając na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (Natalia Szwab).

Sekcja Muzykologów ZKP roponuje tym razem łączenie tematów w trzyosobowe panele. Na każde wystąpienie w takim panelu przewidziane jest 10 minut, a po trzech wystąpieniach (po 30 minutach) – 30 minut na dyskusję.

Zgłoszenia akceptował będzie Komitet Programowy w składzie: Małgorzata Janicka-Słysz, Teresa Malecka, Agnieszka Draus, Natalia Szwab i Beata Bolesławska-Lewandowska. W przypadku dużej liczby zgłoszeń Komitet zastrzega sobie prawo merytorycznego ich wyboru.

Opłata konferencyjna wynosi: 400 zł (pełna kwota), 300 zł – dla członków ZKP. Emerytom oraz osobom nieafiliowanym przysługuje zwolnienie z opłaty konferencyjnej. Opłata nie obejmuje kosztów dojazdu oraz noclegów. Organizatorzy zapewniają całodzienne wyżywienie, oferują także pomoc w rezerwacji miejsc noclegowych.