Polmic - FB

aktualności

Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Muzyki

Irena SantorTradycją Międzynarodowego Dnia Muzyki, który przypada 1 października, jest ogłaszanie przez Instytut Muzyki i Tańca specjalnego przesłania na ten szczególny dzień. Autorką tegorocznego przesłania jest Pani Irena Santor.

Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Muzyki

Czuję się onieśmielona zaproszeniem mnie do wypowiedzi bardzo intymnej. Czym dla mnie jest muzyka? Nie udało mi się jak dotąd zdefiniować tego uczucia, bo muzyka dla mnie jest najpierw, a może przede wszystkim, uczuciem.

Uczucia, odczucia, wrażliwość przynosimy z sobą na świat rodząc się, a więc rodzimy się z muzyką, z muzykalnością. Odkąd siebie pamiętam, zawsze śpiewałam: to w przedszkolu, potem w szkole, zresztą – gdziekolwiek. Zawsze musiałam gdzieś coś komuś „odśpiewać” – w zamian za cukierki, baloniki…

W szkole najważniejszym przedmiotem była dla mnie biologia. Intrygowało mnie, jak wiosną budzi się do życia przyroda.

I jak to się wszystko zaczęło?

Solec Kujawski, w którym spędziłam dzieciństwo, jest otoczony wielkimi lasami. Lubiłam chodzić po lesie, bo wtedy wiatr tak pięknie, ciekawie, różnorodnie śpiewał. Echo w lesie było akompaniamentem w piosence „Po nocnej rosie”, a głos niósł się tak daleko…. To wyśpiewywanie siebie dawało tyle radości, szczęścia, jakiegoś wyzwolenia. Było przeczuciem innego świata.

Zrządzeniem losu zalazłam się w zespole Pieśni i Tańca „Mazowsze”. I tu otworzyły się przede mną bramy raju.

Zaczęłam uczyć się muzyki. Poznawałam alfabet muzyczny, umiałam zapisać i odczytać dźwięk. Uświadamiałam sobie, że muzyka jest potężną siłą. Potrafi być „lekiem na całe zło”, jest natchnieniem i wytchnieniem, jest dobrem absolutnym.

W Karolinie utworzono nam szkoły muzyczną i ogólnokształcącą, więc to do nas przyjeżdżali wykładowcy z Warszawy. Przyjeżdżali także różni artyści, wielcy tego świata: poeci, aktorzy, literaci, muzycy… i koncertowali dla nas.

Bywaliśmy w operze, teatrach i filharmonii. I to tu „odkrywaliśmy” znaczenie słowa Kultura.

Bardzo często gościliśmy twórców muzyki ludowej. Uczyliśmy się z pierwszej ręki polskiego folkloru, wtedy jeszcze czystego, nieskażonego. Ludowi artyści przywozili z sobą melodie zapamiętane przez wieki, tworzone przez nigdy niepoznanych geniuszy ludowych.

Tadeusz Sygietyński, twórca „Mazowsza”, opracowywał te melodie na chór i orkiestrę, a my śpiewaliśmy je potem na koncertach, ku zachwytowi całego świata. Uczył nas też pan Tadeusz, jaka to jest delikatna materia ta muzyka ludowa. Jak czule, wrażliwie trzeba się z nią obchodzić, żeby jej nie zakłamać.

W moim życiu wiele rzeczy dzieje się przypadkowo.

Zaproszono mnie na przesłuchanie do radia. Poszłam bez przekonania, ale to po tym przesłuchaniu zaczęłam w radiu nagrywać piosenki. Były one dalekie od stylowych melodii ludowych, w których byłam i jestem zakochana do dziś.

Ten przeskok z muzyki ludowej do estradowej, wbrew pozorom, nie był łatwy. Musiałam przyswoić sobie nowe brzmienia harmoniczne, inny sposób śpiewania i inną estetykę interpretacyjną. Każda piosenka to inna rola do zagrania. Każdej z tych ról trzeba nadać znaczenie przeżyć osobistych. Moja przygoda z radiem trwa do dziś.

Los obdarował mnie hojnie. Mogę uprawiać zawód, który jest spełnieniem moich najskrytszych, czasem nieuświadamianych, marzeń i doznań.

Co jeszcze daje mi obcowanie z muzyką? Na pewno dystans do rzeczywistości, daje możliwość odgrodzenia się od niepokojów świata, możliwość jednoczenia się z harmonią wszechrzeczy. Muzyka była też moim oparciem, tarczą ochronną w najtrudniejszych chwilach mojego życia.

Biologią interesuję się do dziś, ale to muzyka stała się moim przeznaczeniem.

Irena Santor

Katowice | Koncert charytatywny „NOSPR gra dla Tosi”

NOSPRNiezwykły koncert charytatywny „NOSPR gra dla Tosi” w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce w siedzibie NOSPR 4 października 2020 o godz. 17.00.

Dochód z biletów zostanie przekazany w całości na leczenie 11-letniej Antoniny Laburdy, u której w maju tego roku zdiagnozowano anemię aplastyczną, groźną chorobę wymagającą długotrwałej i trudnej terapii. Tosia jest córką muzyków NOSPR Katarzyny i Patryka Laburdów, a koncert gestem wsparcia ich kolegów z orkiestry.

Orkiestra kameralna NOSPR wystąpi pod dyrekcją Piotra Tarcholika. W ich wykonaniu usłyszymy I część Suity w dawnym stylu „Z czasów Holberga” Edvarda Griega, II część Sekstetu smyczkowego „Souvenir de Florence” Piotra Czajkowskiego, Partitę Es-dur Johanna Nepomuka Hummla, The Dargasons z St. Paul’s Suite Gustava Holsta, dwie części z Symfonii A-dur KV 201 Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także Serenadę op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza.

Środki na leczenie Tosi można przeznaczyć również wpłacając darowiznę na indywidualny numer subkonta dziewczynki prowadzonego przez Fundację Iskierka.

Więcej: https://fundacjaiskierka.pl/podopieczni/antonina-laburda/ 

Katowice | XXX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych

Festiwal MłodychW dniach 4–25 października 2020 roku odbędzie się XXX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Ze względu na pandemię jubileuszowa edycja festiwalu będzie miała miejsce wyłącznie w Katowicach, bez części wędrującej, a niektóre koncerty bez udziału publiczności zostaną zarejestrowane i udostępnione na profilach organizatora w mediach społecznościowych; zaplanowano także internetowe relacje na żywo.

Festiwal zainauguruje 4 października koncert w siedzibie Miasta Ogrodów z udziałem Orkiestry Kameralnej Miasta Jaworzna Archetti pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza, podczas którego nastąpi prawykonanie Koncertu na harfę i orkiestrę smyczkową Przemysława Schellera. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Kolejne koncerty odbędą się w sali kameralnej Miasta Ogrodów, w Miejskim Domu Kultury „Koszutka” i w Sali kameralnej NOSPR. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia będą miały miejsce nagrania koncertów bez publiczności Tria Legend, Polish Soloists String Orchestra, Marty Gawlas i Darii Kubik. Mocnym akcentem wieńczącym Festiwal będzie koncert kwartetu saksofonowego The Whoop Group, który 25 października w Sali koncertowej Miasta Ogrodów porwie publiczność programem pod wiele mówiącym tytułem „Crimes”, zawierającym autorskie aranżacje przebojów muzyki klasycznej i kompozycje współczesne.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://miasto-ogrodow.eu/strona/festiwalmlodych/mid/399  i profilu FB

Wrocław | Inauguracja sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum „Muzyka nocy”

NFMPodczas pierwszego w tym sezonie artystycznym koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum „Muzyka nocy” 3 października 2020 o godz. 18.00 spotkamy się z muzyką trzech kompozytorów. Epokę klasycyzmu reprezentować będzie jedno z najbardziej znanych dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta, romantyzm – kompozycja czeskiego twórcy Antonína Dvořáka, natomiast muzykę XX wieku – jedna z najbardziej przystępnych dla melomanów pozycji w dorobku kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego.

Wieczór rozpocznie Serenada G-dur KV 525 „Eine kleine Nachtmusik”, jeden z najpopularniejszych przykładów muzyki określanej potocznie mianem „klasycznej”. Serenada od razu zdobyła olbrzymią popularność, która utrzymuje się po dziś dzień. Następnie wysłuchamy przeznaczonej na smyczki pięcioczęściowej Sinfonietty. Penderecki nawiązał w niej do idei barokowego concerto grosso, w którym kilku solistów dialoguje z resztą zespołu. To lekka, dowcipna i krótka kompozycja zadedykowana orkiestrze Sinfonia Varsovia. Kolejne części mocno kontrastują ze sobą pod względem temp, co zaskakuje słuchającego, a jednocześnie pomaga mu skupić uwagę na dziele.

Wieczór zwieńczy pięcioczęściowa Serenada E-dur na orkiestrę smyczkową Dvořáka, która jest jednym z jego najpopularniejszych utworów. Cechuje ją lekki, beztroski charakter, a także niezwykły wdzięk i uroda melodii. To muzyka o wielkim ładunku energetycznym. Jedynym momentem wytchnienia jest część czwarta, liryczne Larghetto.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Rzeszów | Niezapomniane skarby muzyki. Rusza IV Rzeszowska Jesień Muzyczna

SPMKCzwarta edycja Festiwalu Rzeszowska Jesień Muzyczna nosi podtytuł „Zapomniana muzyka” i będzie poświęcona muzyce kameralnej, zarówno jej arcydziełom, jak i zapomnianym skarbom. Festiwal potrwa od 3 do 25 października 2020 roku.

Rzeszowska Jesień Muzyczna ukazuje różnorodność muzyczną i kulturową, wzajemne przenikanie się wpływów. O unikatowości Festiwalu świadczy także miejsce – specyfika miasta i regionu, położonych na styku kultur. W ramach Festiwalu Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów organizuje 6 koncertów różnych formacji kameralnych, natomiast Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie – 2 koncerty nadzwyczajne. Zostaną zaprezentowane m. in. rzadko wykonywane utwory Stanisława Moniuszki, Mieczysława Wajnberga, Władysława Żeleńskiego, Grzegorza Fitelberga, Aleksandra Tansmana, Michała Spisaka, Stefana Kisielewskiego, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz, Romualda Twardowskiego i Pawła Szymańskiego.

Wystąpią znakomici instrumentaliści: skrzypaczki Anna Maria Staśkiewicz i Joanna Konarzewska, altowiolistka Katarzyna Budnik, wiolonczeliści Marcin Zdunik i Rafał Kwiatkowski, oboista Maksymilian Lipień, klarnecista Piotr Lato, fagocista Damian Lipień, triumfatorzy zeszłorocznego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak (Polish Violin Duo), sopranistka Magdalena Molendowska, pianiści Julia Samojło, Jacek Tosik-Warszawiak i Grzegorz Mania. Dwukrotnie, na inaugurację i w ramach koncertu nadzwyczajnego, zagra orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble prowadzona przez Alicję Śmietanę, a na zakończenie Festiwalu z drugim koncertem nadzwyczajnym wystąpi sekstet smyczkowy z autorską aranżacją Requiem W.A. Mozarta.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://spmk.com.pl/jesien/ 

Warszawa | Inauguracja sezonu artystycznego 2020 / 2021 w Filharmonii Narodowej

FN2 października 2020 o godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert inaugurujący nowy sezon artystyczny. W programie dzieła Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Franza Schuberta, a także Miłosza Magina. Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi dyrektor artystyczny Andrzej Boreyko, a w roli solisty wystąpi znakomity Lucas Debargue.

Większość utworów atrakcyjnego programu koncertu inauguracyjnego to dzieła twórców związanych z Wiedniem. Drugim „motywem przewodnim” są interesujące i dość rzadko przypominane orkiestrowe transkrypcje dzieł fortepianowych i kameralnych. W programie znalazło się opracowanie młodzieńczego ronda Beethovena (tu autorem jest czesko-niemiecki kompozytor Erwin Schulhoff), a jego tytuł – „Wściekłość z powodu zgubionego grosza” – ilustruje zapewne jakąś nieznaną nam bliżej anegdotkę. W programie także nieśmiertelna Symfonia h-moll Schuberta. Do wielkich admiratorów twórczości Schuberta należał m.in. Johannes Brahms, który wspaniale podjął jego pieśniowe dziedzictwo, a do najpiękniejszych i najambitniejszych należy wzruszająca oda Nänie.

Kariera polskiego pianisty i kompozytora Miłosza Magina zdawała się skończona po dramatycznym wypadku, w którym poważnych obrażeń doznała jego ręka – po kilku latach intensywnej rehabilitacji wrócił jednak do koncertowania i nagrywania, a czas przymusowej przerwy w tym zakresie wykorzystał do wzmożonego komponowania. Inauguracyjny koncert nowego sezonu przypomni jego III Koncert na fortepian, orkiestrę smyczkową i kotły z 1970 roku – dzieło o intensywnej, postromantycznej ekspresji, stanowiące echo „złotego wieku” wielkich koncertów pisanych przez wirtuozów, najdoskonalej znających tajniki swych instrumentów.

Piotr Maculewicz

Więcej o koncercie: https://bit.ly/3n51wRe 

Polish Viola Symposium online – bezpłatne warsztaty!

PVSStowarzyszenie Artystów „Zdolni do wszystkiego" zaprasza do udziału w Polish Viola Symposium, które odbędzie się w dniach 1–7 października 2020. Młodzi muzycy będą mogli się spotkać online z nestorami altówki, autorytetami światowymi, by zaczerpnąć inspiracji i wiedzy na kolejne twórcze działania.

Bezpłatne warsztaty poprowadzą tak znani artyści, jak prof. Paul Neubauer (The Juilliard School, USA), Maxim Rysanov (Wielka Brytania / Ukraina), Isabel Villanueva (La Escuela Superior de Música de Alto Rendimiento /ESMAR/, Hiszpania), prof. Irena Albrecht (były pedagog gdańskiej Akademii Muzycznej), dr hab. Lech Bałaban (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy), prof. Ewa Guzowska (Akademia Muzyczna w Poznaniu), Piotr Furmańczyk (absolwent Hochschule für Musik Detmold), dr Krzysztof Komendarek-Tymendorf i kompozytor Kamil Cieślik (Akademia Muzyczna w Gdańsku). Obowiązkowa dla Kandydatów Warsztatów jest tylko rekrutacja i zapisy.

W programie przedsięwzięcia znalazły się również prelekcje, wykłady, Q&A oraz koncert uczestników, podczas którego nastąpi prawykonanie światowe utworu specjalnie skomponowanego na to wydarzenie przez Kamila Cieślika.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rekrutacja na https://polishviolasymposium.pl/ 

Katowice | X Transatlantyk Festival

TransatlantykW dniach 1–8 października 2020 roku w Katowicach odbędzie się 10. jubileuszowa edycja Transatlantyk Festival. Wybitne światowe kino i muzyka, legendarni i młodzi twórcy, przedstawiciele wszelkich zawodów filmowych i muzycznych, setki pokazów, a także liczne wydarzenia muzyczne i dyskursywne czekają na publiczność podczas tegorocznej odsłony.

Program Transatlantyk Festival – uznanego międzynarodowego festiwalu nowej generacji – oparty jest na trzech filarach: film, muzyka i edukacja. W programie muzycznym znalazły się uroczyste gale inauguracji i zamknięcia oraz konkurs kompozytorski.

Podczas koncert inauguracyjnego „The Best of Jan A.P. Kaczmarek” Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi ceniona dyrygentka Monika Wolińska, a najważniejszą z gwiazd wieczoru będzie światowej sławy sopranistka Iwona Sobotka. Melomani oraz kinomani usłyszą najpopularniejsze kompozycje Jana A.P. Kaczmarka: spodziewać się można fragmentów takich utworów koncertowych, jak Emigra – Symfonia bez końca, Rapsodia Śląska, Universa – Opera Otwarta oraz utworów skomponowanych do filmów Całkowite zaćmienie, Plac Waszyngtona, Niewierna, Hatchi czy wreszcie Marzyciel, który przyniósł autorowi Oscara. Podczas Gali Zamknięcia poznamy laureatów konkursu Transatlantyk Instant Composition Contest™ – jedynego na świecie konkursu kompozycji natychmiastowej. Zgłoszenia do tegorocznej edycji konkursu przyjmowane są do 2 października.

Szczegółowy program – na stronie https://www.transatlantyk.org/ 

Łomża | „Zamówienia kompozytorskie” – prawykonanie utworu „Kaskady” Alicji Gronau

Kaskady1 października 2020 o godz. 18.30 w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży będzie miało miejsce światowe prawykonanie utworu Kaskady Alicji Gronau.

Kompozytorka i teoretyk muzyki dr hab. Alicja Gronau pełni funkcję kierownika Katedry Teorii Muzyki UMFC i kieruje Pracownią Muzyki Polskiej XX i XXI wieku w Katedrze Kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich i Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Ponadto od 2002 jest członkiem Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”. Jest laureatką szeregu nagród kompozytorskich, a w 2011 została laureatką nagrody MKiDN „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jej najnowszy utwór Kaskady na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, prawykona orkiestra Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego. W roli solisty wystąpi światowej sławy wiolonczelista Tomasz Strahl, profesor UMFC.

W programie koncertu znalazły się także Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VIIb:1 Josepha Haydna i Eine kleine Nachtmusik KV 525 Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Przed koncertem o godz. 17.30 w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich odbędzie się spotkanie autorskie z kompozytorką Alicją Gronau, którego tematem będzie powstanie utworu Kaskady.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Bezpośrednia transmisja spotkania na www.facebook.com/filharmonialomza 

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.lomza.pl/wydarzenia/najblizsze-koncerty/item/629-kaskady.html