Polmic - FB

aktualności

Warszawa | 62. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

WJ62. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się w dniach 20–28 września 2019 roku pod hasłem „Pneuma – realność poszerzona”.

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zamyka swoisty tryptyk idei, którymi inspirowane były programy festiwali w latach 2017–2019: 2017 – „Trans/awangardy” – o radykalizmie muzycznym i awangardach z ich postulatami społecznymi, 2018 – „Res Publica” – o różnych aspektach tożsamości kształtujących świadomość, wśród nich także narodowej i społecznej, 2019 – „Pneuma” – o dociekaniu natury nieokreślonego. Termin „pneuma” ma kilka znaczeń w zależności, do której epoki sięgamy. Najbliższe muzyce to konotacje z powietrzem i jego poruszeniami, otwierającymi nas na wiele symboli i metafor, jak: tchnienie, ruah, wiatr dziejów i historii. Powietrze to ośrodek dźwięku, w którym rodzi się on i przenosi. W czasie festiwalu pojawi się wiele muzyki „z powietrza”.

62. „Warszawska Jesień” to ponad 50 festiwalowych wydarzeń, 32 w paśmie głównym, 2 w ramach „Warszawskiej Jesieni Klubowo”, 7 – „Małej Warszawskiej Jesieni” oraz kilkanaście wydarzeń towarzyszących, w tym spotkania z artystami i warsztaty dla młodych kompozytorów organizowane we współpracy z Kołem Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich.

W paśmie głównym festiwalu będą miały miejsce prawykonania 11 utworów: Moniki Dalach, Magdaleny Długosz, Pawła Hendricha, Zygmunta Krauze, Cécile Marti, Adriána Mocanu, Piotra Roemera, Agnieszki Stulgińskiej, Piotra Tabakiernika, Tadeusza Wieleckiego i Sławomira Wojciechowskiego. Szczególnie warto zwrócić uwagę na Thinking Things, czyli „teatr robotyczny” – ostatnią część tryptyku Georges’a Aperghisa, kompozytora zafascynowanego tematem sztucznej inteligencji, w wykonaniu IRCAM, Gaze for Gaze Nielsa Rønsholdta, wykonane przez duńską grupę SCENATET, chór VRC i …publiczność. Jednym z wyrazistych wątków festiwalu będzie twórczość kompozytorek: szwajcarskich – Cécile Marti i Kathariny Rosenberger, oraz islandzkich – Thurídur Jónsdóttir i Báry Gísladóttir.

Szczegółowy program – na stronie http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2019/home-2019 

Warszawa | Muzyczne Pory Roku – Jesień

jesienZwiązek Kompozytorów Polskich serdecznie zaprasza na kolejny koncert z cyklu "Muzyczne Pory Roku – Jesień", organizowany przez Oddział Warszawski ZKP jako impreza towarzysząca „Warszawskiej Jesieni”. Koncert odbędzie się w poniedziałek 23 września 2019 o godz. 16. 00 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP i św. Józefa Oblubieńca (Krakowskie Przedmieście 52/54).

Podczas koncertu odbędą się cztery prawykonania: Sławomir Czarnecki – O crux benedicta (2015), Anna Ignatowicz-Glińska – Agnus Dei (2019), Paweł Łukaszewski – Gwiazd siewco i księżyców do słów Jana Lechonia (1989) oraz Pacierz za zmarłych do słów Artura Oppmana (1988). Ponadto w programie znajdą się takie utwory takich kompozytorów jak: Romuald Twardowski – Chwalitie Imia Gospodnie(1990), Aldona Nawrocka – Agnus Dei (2002), Jerzy Bauer – Hymne des premieres Vepres de Saint Martin (1995), Jakub Szafrański – Tu es filius meus (2015), Miłosz Bembinow – Beatus servus (2008), Miłosz Bembinow – Two loves I have do słów Williama Shakespeare’a z cyklu ShakeSpired (2015), Sławomir Zamuszko – Serce roście do słów Jana Kochanowskiego (1999, red. 2004), Bartosz Kowalski – Where are you do słów własnych (2012), Zbigniew Bagiński – Inventores rerum, nr 4. Dzwonów głosy do słów Jana Protasowicza (1992), Jerzy Bauer – Pieśń o żołnierzach z Westerplatte do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1968).

Wystąpi Zespół Wokalny VOCORE w składzie: Adrianna Żołnierczuk – sopran, Julia Gniazdowska – sopran, Apolonia Golachowska – alt, Katarzyna Karbownik – alt, Kacper Szemraj – tenor, kierownictwo artystyczne, Filip Ejlak – tenor, Michał Malec – baryton, Michał Kijewski – bas.

Wstęp wolny!

 

Bydgoszcz | 57. Bydgoski Festiwal Muzyczny

Bydgoski FestiwalW dniach 20 września – 11 października 2019 roku w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się 57. edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego.

Podczas dziesięciu koncertów, odbywających się pod hasłem „Kontrasty – śpiewy z różnych stron”, przestawione zostaną dzieła wokalno-instrumentalne różnych epok. Zaprezentowane będą mniej znane, lecz niezwykle atrakcyjne gatunki muzyki – od śpiewów z regionu wysp Okinawy w Japonii po prezentację pieśni inspirowanych folklorem Kaszub (prawykonanie cyklu dwunastu pieśni kaszubskich Boska wola autorstwa Łukasza Godyli) czy występ oryginalnego Teatru Obrzędu Ludowego „Zaboracy” z Brus. Osobny koncert zostanie poświęcony kantatom Stanisława Moniuszki. Podczas koncertu „Wokalizy srebrnego ekranu”, któremu towarzyszyć będą wizualizacje na żywo, usłyszymy muzykę Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Michała Lorenca i Krzesimira Dębskiego. „Wieczór pieśni” objęty został patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej, m. in. utworów Karola Szymanowskiego (Cztery tańce polskie, Penthesilea) i Witolda Lutosławskiego (Chantefleurs et Chantefables).

Prezentacje festiwalowe uświetnią znakomici wykonawcy polscy i zagraniczni, w tym Chór Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej Europejskiego Centrum Sztuki, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Chór Astrolabium z Torunia, Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Chór Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki czy sławny zespół L’Arpeggiata ze swym ostatnim projektem Himmelsmusik (w Bydgoszczy nastąpi polska premiera) oraz grono dyrygentów i solistów o międzynarodowej sławie.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Rzeszów | I Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie

Konkurs MoniuszkiW dniach 20-27 września 2019 roku odbędzie się I Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie – nowa inicjatywa kulturalna, której celem jest popularyzacja polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia zarówno twórczości Stanisława Moniuszki, jak i wielu wybitnych polskich kompozytorów XIX i XX wieku.

Pierwsza edycja Konkursu przeznaczona jest dla dwóch kategorii uczestników – pianistów i zespołów kameralnych. Prezentować oni będą utwory pochodzące głównie z XIX i XX wieku, wybrane z twórczości 50 polskich kompozytorów.

Przesłuchania konkursowe odbędą się w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie w dniach 21–26 września 2019 roku, zaś koncert laureatów – 27 września. Wykonawcami będą Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego i Tomasza Chmiela oraz laureaci konkursu. Koncert laureatów zostanie powtórzony 29 września w Filharmonii Narodowej.

Konkurs organizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca. Współorganizatorem wydarzenia jest Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Pierwsza edycja Konkursu została objęta Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości.

Więcej informacji: www.konkursmuzykipolskiej.pl 

Lublin | VI Międzynarodowy Festiwal im. Braci Wieniawskich

Festiwal WieniawskichVI edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Braci Wieniawskich odbędzie się w Filharmonii Lubelskiej w dniach 21–27 września 2019 roku.

Ideą wydarzenia jest prezentacja muzycznego dziedzictwa braci: genialnego skrzypka Henryka i znakomitego pianisty Józefa Wieniawskich – znanych wirtuozów i kompozytorów XIX wieku. Jednak w programie wydarzenia znajdzie się też muzyka kompozytorów związanych z Lublinem, miastem rodzinnym Wieniawskich, polskich kompozytorów XIX i XX wieku oraz arcydzieła muzyki europejskiej.

Festiwal zainauguruje niezwykły recital Coriny Marti – szwajcarskiej klawesynistki, wykładowczyni klasy fletu i wczesnych instrumentów klawiszowych w Scholi Cantorum Basiliensis. Podczas recitalu artystka zaprezentuje utwory z tabulatury Jana z Lublina, jednego z największych zabytków muzycznych XVI wieku w Europie, wykonując je na nowym instrumencie Filharmonii – kopii klawesynu skrzydłowego, wykonanego według wzorów muzealnych XVIII-wiecznego twórcy Pascala Taskin.

„Quentin Tarantino muzyki klasycznej” – norweski pianista Aksel Kolstad – i wykładowczyni Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II Agnieszka Schulz-Brzyska zaprezentują utwory Józefa Wieniawskiego, Władysława Żeleńskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Sergiusza Rachmaninowa, Claude’a Debussy’ego oraz samego Aksela Kolstada.

Festiwal zwieńczy nadzwyczajny koncert symfoniczny pod batutą Wojciecha Rodka wraz z Georgijsem Osokinsem – zwycięzcą konkursów międzynarodowych, w tym IX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Moskwie (2014), finalistą XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2015). Artyści zaprezentują utwory symfoniczne Antonina Dvořáka i II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s285,miedzynarodowy_festiwal_braci_wieniawskich.html 

Łódź | Inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 w Filharmonii Łódzkiej

Filharmonia Łódzka21 września 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina podczas koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2019 / 2020 zabrzmi Credo Krzysztofa Pendereckiego. Koncert będzie dedykowany pamięci maestro Zdzisława Szostaka – dyrygenta i kompozytora, artysty silnie i przez wiele lat związanego z Filharmonią, który odszedł 7 września.

Zdzisław Szostak w latach 1971–1987 sprawował funkcję zastępcy dyrektora do spraw artystycznych oraz dyrygenta Filharmonii Łódzkiej. Do Łodzi przyjechał na zaproszenie ówczesnego dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej Henryka Czyża, z którym później współpracował. Z łódzkimi filharmonikami dokonał wielu nagrań muzyki filmowej, zarówno jako dyrygent, jak i kompozytor. Zadyrygował ponad dwustoma filmowymi ilustracjami muzycznymi. Zespoły Filharmonii wykonywały jego kompozycje, zaś w 2005 roku Orkiestra i Chór Filharmonii Łódzkiej dokonały prawykonania największego utworu Zdzisława Szostaka Missa Latina, stanowiącego podsumowanie dorobku twórczego artysty. Staraniem również Filharmonii Łódzkiej Gwiazda Zdzisława Szostaka została wmurowana w Alei Gwiazd Łódzkiej Drogi Sławy na ulicy Piotrkowskiej. Maestro odsłonił swoją gwiazdę 13 stycznia 2018 roku, w dniu swoich 88 urodzin. Jego śmierć wyznacza koniec pewnej epoki w historii Filharmonii Łódzkiej.

Credo na 5 głosów solowych, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego wykonają Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej, Chór dziecięcy Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi pod batutą Pawła Przytockiego. W roli solistów wystąpią sopranistki Iwona Hossa, Katarzyna Hołysz, mezzosopranistka Karolina Sikora, tenor Tomasz Warnijak i bas Liudas Mikalauskas.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl 

Elbląg | Wrzesień u boku Beethovena – Elbląska Orkiestra Kameralna inauguruje sezon

EOKCo niesie ze sobą liczba trzynaście? Wbrew pozorom nie pecha, a kolejny, pełen smyczkowych emocji i muzycznych zwrotów akcji, sezon artystyczny Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. 22 września 2019 roku o godz. 18:00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu kameraliści zainaugurują XIII sezon swojej działalności i jak na pierwsze skrzypce elbląskiej kultury przystało, uczynią to w wyśmienitym towarzystwie i ze znakomitym repertuarem, łączącym to co najlepsze w polskiej i europejskiej sztuce kompozytorskiej.

Orkiestrę w rejs po czasem leniwych, czasem burzliwych, partyturowych wodach poprowadzi duet dyrygentów: Sabrina Stachel i Piotr Jędrzejczyk. Ten duet energią, finezją i kreatywnością mógłby obdzielić niejeden kwartet, kwintet, a nawet orkiestrę symfoniczną. Nie tylko przy pomocy batuty – partytura w dłoniach Piotra Jędrzejczyka to muzyka najwyższych lotów, zarówno w przenośni, jak i sensie dosłownym: jedna z jego kompozycji zagościła na pokładzie samolotów linii Eurolot.

Artyści zaprezentują w Sali Koncertowej ZPSM dzieła Mieczysława Karłowicza, Andrzeja Panufnika i Ludwiga van Beethovena. A skoro smyczki najlepiej czują się w dialogu, dołączy do nich wiolonczela, dzierżona w wirtuozerskim ręku Macieja Kułakowskiego, solisty i kameralisty, który zdominował X Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego, zdobywając I nagrodę i nagrodę specjalną. Jak napisał jeden z krytyków, to „pochodzeniem Polak, zaś artyzmem – świata obywatel”.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.eok.elblag.eu 

Tarnowskie Góry | Klawesyn jako instrument towarzyski

CWMKCentrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza na koncert „Klawesyn jako instrument towarzyski”, który odbędzie się 22 września 2019 roku w Pałacu w Rybnej o godz. 18.00 w ramach cyklu „Dwa nurty”.

Życie koncertowe to podróże, próby, spotkania, wzajemne inspiracje, motywacje, wspólna pasja, artystyczny żywioł. Na program koncertu złożą się utwory owych podróży, fuzja kultur i różnych rodzajów muzyki: francuskiej, niemieckiej, australijskiej, hiszpańskiej, argentyńskiej, afrykańskiej i polskiej, m. in. Sześć melodii ludowych Marka Pasiecznego, w wersji na klawesyn i gitarę. Zabrzmią również utwory-dedykacje: muzyczny portret klawesynistki Hanny Balcerzak autorstwa Philipa Czapłowskiego oraz prawykonanie Hommage a Elizabeth pour clavecin op. 68 (2018) Tomasza Kamieniaka, skomponowanego na przełomie maja i czerwca 2018 roku, w pierwszą rocznicę śmierci Elżbiety Chojnackiej (10 września b.r. artystka obchodziłaby 80. urodziny).

Klawesynowi towarzyszyć będą dźwięki gitary, akordeonu i perkusji. Do udziału w koncercie zostali zaproszeni cenieni i wyjątkowi artyści: klawesynistki Magdalena Bąk, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz i Hanna Balcerzak, perkusista Arkadiusz Kuc, akordeonista Leszek Kołodziejski, gitarzystka Paulina Małgorzata Garlińska oraz zespół Due Corde. W trakcie koncertu zostanie podjęta próba wywołania deszczu (!).

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej. Obowiązuje rezerwacja bezpłatnych wejściówek pod nr tel. 32 284 18 37.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/ 

38. Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”

Chopin w barwach jesieniW dniach 19–22 września 2019 roku w Ostrowie Wielkopolskim i w Antoninie odbędzie się 38. Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”.

190 lat temu w pałacu w Antoninie, gdzie obecnie odbywa się Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”, przebywał Fryderyk Chopin. Właściciel Antonina – książę Antoni Radziwiłł, wielki miłośnik muzyki i kompozytor, znalazł w osobie Chopina partnera dla długich, wieczornych rozmów o muzyce i przy muzyce.

Inauguracja będzie miała miejsce w Ostrowskim Centrum Kultury, gdzie wystąpi Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, którą poprowadzi Łukasz Borowicz. 200-lecie urodzin „ojca opery narodowej” Stanisława Moniuszki zostanie uhonorowane wykonaniem Mazura z opery Halka. Usłyszymy też Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego. Partię solową wykona laureat konkursów międzynarodowych Łukasz Krupiński, który w ubiegłym roku wystąpił w nowojorskiej Carnegie Hall podczas gali poświęconej Paderewskiemu i odzyskaniu Niepodległości. Drugim solistą wieczoru będzie Ingolf Wunder, który został laureatem II nagrody na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina oraz nagród specjalnych za najlepsze wykonanie poloneza i koncertu. W Ostrowie wykona chopinowskie Koncert e-moll op. 11 oraz Allegro de concert A-dur op. 46 w opracowaniu na fortepian i orkiestrę symfoniczną swojego autorstwa.

Podczas kolejnych trzech dni festiwalowych w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie usłyszymy m. in. pieśni polskich kompozytorów – Chopina, Perkowskiego, Karłowicza, Malawskiego, Moniuszki, Niewiadomskiego i Szymanowskiego – w wykonaniu sopranistki Edyty Piaseckiej i pianisty Bartłomieja Kominka. Godziny późnowieczorne spędzimy przy muzyce jazzowej w wykonaniu Tria Włodzimierza Nahornego, które zaprezentuje kompozycje inspirowane muzyką Chopina, Paderewskiego, Szymanowskiego i Komedy. Podczas koncertu finałowego Festiwalu wystąpi laureatka XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina Anna Malikova – wychowanka Konserwatorium Moskiewskiego, dziś pianistka o uznanej renomie międzynarodowej.

Szczegółowy program – na stronie http://ckis.kalisz.pl/wydarzenia/38-miedzynarodowy-festiwal-chopin-w-barwach-jesieni/