Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert oratoryjny: Beethoven 2020 / Górecki 2020

FNW tym roku przypada 250. rocznica urodzin Ludwiga van Beethovena, a także 10. rocznica śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego. Z tej okazji 28 lutego 2020 roku o godz. 19:30 Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego zaprezentują Miserere i Ad Matrem Henryka Mikołaja Góreckiego oraz jedyne oratorium w dorobku Ludwiga van Beethovena – Chrystus na Górze Oliwnej.

W twórczości zmarłego 10 lat temu Henryka Mikołaja Góreckiego zauważyć można pewną cezurę, którą wyznacza napisane w 1972 roku Ad Matrem na sopran solo, chór i orkiestrę – znacząca większość dzieł kompozytora powstałych po tym czasie w mniejszym lub większym stopniu wpisuje się w nurt o charakterze religijnym. Pewne novum stanowi tu także zastosowanie nieobecnego wcześniej w jego muzyce głosu ludzkiego. Poświęcone pamięci zmarłej matki ekspresyjne Ad Matrem zapoczątkowało u Góreckiego kontemplacyjno-repetytywny styl, który rozwinął w pełni w powstałej cztery lata później słynnej III Symfonii.

Pod względem wyrazowym jeszcze bliższe Symfonii pieśni żałosnych jest monumentalne Miserere na chór mieszany a cappella. Trwający przeszło pół godziny utwór, w całości utrzymany w tempie lento, określić można jako „mistyczny minimalizm”.

W roli solistów wystąpią Aleksandra Olczyk (sopran), Petr Nekoranec (tenor) i Wojciech Gierlach (bas).

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe Filharmonii Narodowej

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 

Zielona Góra | Dni Muzyki nad Odrą 2020

FZW dniach 28 luty – 5 kwietnia 2020 roku w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda odbędzie się międzynarodowy festiwal „Dni Muzyki nad Odrą” 2020. To szczególne wydarzenie jest przykładem pielęgnowania relacji dobrosąsiedzkich Lubuskiego i Brandenburgii.

Festiwal organizowany jest przez Filharmonię Zielonogórską przy współpracy Messe und Veranstaltungs GmbH Frankfurt (Oder) oraz Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt. Funkcję kierownika artystycznego Festiwalu pełni prof. dr hab. Czesław Grabowski.

W tym roku udział w Festiwalu wezmą znakomici wykonawcy z całej Europy, laureaci konkursów międzynarodowych, m. in. pianista Szymon Nehring, soliści Opery Lwowskiej, ukraiński saksofonista Andrij Ukrainets i niemiecka oboistka Mathilde Major, Kwintet dęty Uniwersytetu Muzyki, Teatru i Mediów z Hannoveru, łotewski pianista Paulius Andersson, zespół Armonia Quartett działający przy Teatrze Muzycznym w Cottbus. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej i Chór Singakademie z Frankfurtu nad Odrą wystąpią pod batutą polskich dyrygentów Czesława Grabowskiego, Piotra Wacławika, a także Constantina Adriana Grigorego z Rumunii i maestro Rudolfa Tierscha (Niemcy).

Do udziału w Festiwalu została zaproszona również Orkiestra Kameralna Filharmonii im. Leoša Janáčka z Ostrawy, która wystąpi pod batutą Josefa Javory. Podczas tego koncertu specjalnego obok utworów Janáčka w rodzimym wykonaniu usłyszymy najsłynniejsze dzieło napisane na orkiestrę smyczkową przez Wojciecha Kilara – Orawę – oraz rzadziej wykonywane Choralvorspiel für Kammerorchester.

Ponadto w ramach Festiwalu odbędzie się VII Międzynarodowe Forum Młodych Dyrygentów.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmoniazg.pl/dni-muzyki-nad-odra-2020/ 

Olsztyn | Z francuską maestrią

FWMOd wieków instrumenty dęte kojarzone były z bóstwami dzikiej Natury: z rogatym bogiem Panem, grającym na swojej fletni oraz z dzikim orszakiem Dionizosa, którego powóz ciągnęły pantery. Podczas koncertu znakomitych francuskich solistów – klarnecisty Michela Lethieca oraz flecisty Patricka Galloisa – 28 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego będziemy mieli okazję posłuchać w jak różny sposób te niepozorne z wyglądu instrumenty wykorzystywane były w ostatnich dwóch stuleciach i jak skrajnie różne emocje potrafią przekazywać.

Saverio Mercadante wszystkie swoje koncerty fletowe napisał przed ukończeniem dwudziestego drugiego roku życia. Koncert e-moll op. 57, kompozycja o klasycznej, trzyczęściowej budowie, wymaga od solisty wirtuozowskich umiejętności: w partii fletu słychać nie tylko piękne melodie, lecz także wiele ozdobników, szybkie przebiegi chromatyczne, skoki oktawowe i arpeggia. Dzieło jest pełne klasycznej elegancji i wdzięku oraz pastoralnego uroku, jaki zawsze niesie ze sobą dźwięk fletu.

Jednym z ikonicznych dzieł XX stulecia jest opera Porgy & Bess George’a Gershwina. Instrumentem charakterystycznym dla epoki tradycyjnego jazzu stał się, obok saksofonu i trąbki, klarnet i on właśnie, ze swoją łkającą, to pełną skargi, to dowcipną barwą jest głosem solowym w suicie operowej zaaranżowanej przez francuskiego kompozytora Francka Villarda.

Koncert podwójny na klarnet, flet i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego to autorskie opracowanie pochodzącego z 2012 roku Koncertu podwójnego na altówkę, skrzypce i orkiestrę. Cały utwór oparty jest na skontrastowaniu elementów lirycznych (które możemy przypisać fletowi) oraz ludycznych czy wręcz demonicznych (konotacje z barwą klarnetu). Kulminację utworu stanowi uroczysta Passacaglia.

Magdalena Tokajuk

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/z-francuska-maestria/ 

Bydgoszcz | Wieczór z Johannesem Brahmsem i Joanną Wnuk-Nazarową

FP28 lutego 2020 roku o godz. 19:00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Kai Bumanna wykona dzieła Johannesa Brahmsa i Joanny Wnuk-Nazarowej. W roli solistów wystąpią Ewa Marciniec (alt), Krzysztof Polonek (skrzypce, nowy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich) i Katarzyna Polonek (wiolonczela).

Na wstępie wieczoru zabrzmi utwór Słuchaj, Neronie! na alt i wielką orkiestrę autorstwa współczesnej kompozytorki Joanny Wnuk-Nazarowej, w którym partie solowe zaśpiewa „ciemny i ciepły” głos altowy Ewy Marciniec. Śpiewaczka jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskiego w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie Luisy Bosabalian.

Duet uznanych w Europie wirtuozów – skrzypek Krzysztof Polonek, drugi Polak liderujący jednej z najlepszych orkiestr świata Berliner Philharmoniker, oraz wiolonczelistka Katarzyna Polonek – zaprezentują się w kunsztownym Koncercie podwójnym op. 102 (ostatnie dzieło symfoniczne Brahmsa). Krzysztof Polonek od 2009 jest członkiem orkiestry Berlińskich Filharmoników. Studiował pod kierunkiem Tomasza Tomaszewskiego na Akademie der Künste w Berlinie, Thomasa Brandisa na Uniwersytecie Muzycznym w Lubece oraz Markusa Beckera w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Tytuł doktora sztuk muzycznych uzyskał pod kierunkiem Jarosława Pietrzaka na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Katarzyna Polonek studiowała wiolonczelę na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w klasie Angeliki May i Wolfganga Aichingera. Uczy jako adiunkt wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Na koniec Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej zagra III Symfonię JOhannesa Brahmsa op. 90, którą określono symbolicznie „Eroiką Brahmsa”.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Gdańsk | Prawykonanie Koncertu na flet, organy i orkiestrę Piotra Mossa

Moss28 lutego 2020 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się koncert zatytułowany "Muzyka programowa i absolutna", podczas którego nastąpi światowe prawykonanie Według Memlinga – koncertu na flet, organy i orkiestrę Piotra Mossa.

Inspiracją dla powstania kompozycji był tryptyk Sąd Ostateczny niderlandzkiego malarza Hansa Memlinga. Utwór powstał na zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, a napisany został z myślą o Łukaszu Długoszu i Romanie Peruckim, którzy dokonają jego prawykonania wraz z Orkiestrą Symfoniczną PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadzego.

Podczas koncertu zabrzmi także pełna wigoru i blasku Symfonia D-dur Carla Philippa Emanuela Bacha, otwierająca cykl powstałych w Hamburgu czterech symfonii napisanych na smyczki i instrumenty dęte. Druga w programie Symfonia D-dur, tym razem autorstwa Josepha Haydna, jest stosunkowo mniej znana, ale pełna zaskakujących momentów. Utrzymana w d-moll część wolna jest popisem umiejętności kontrapunktycznych kompozytora, a całość wieńczy efektowny finał. Tego wieczoru wysłuchamy również opartej na programie literackim uwertury-fantazji Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego.

Koncert został objęty programem „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!”, współorganizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji na stroniehttps://www.filharmonia.gda.pl/

Katowice | „Iskierka” symfonicznie

NOSPRDziecięca Orkiestra Onkologiczna – jedyna taka orkiestra na świecie – powraca w nowej odsłonie i nowym miejscu. 27 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na słuchaczy czeka duża dawka muzyki bajkowej i filmowej w absolutnie nowym wykonaniu pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego.

Od 2006 roku Fundacja Iskierka udowadnia, że w trakcie leczenia onkologicznego dzieci potrafią robić rzeczy nieprawdopodobne i zupełnie szalone. Tworzy Dziecięcą Orkiestrę Onkologiczną, której kierownikiem jest Piotr Sutt. Mali pacjenci oddziałów szpitalnych oraz ich opiekunowie mają szansę na jeden dzień stać się artystami.

Tym razem Dziecięca Orkiestra Onkologiczna wystąpi z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą Krzesimira Dębskiego. Usłyszymy również kompozycję tego wspaniałego artysty: muzykę do filmów Gwiezdny Pirat, W Pustyni i w Puszczy. Zabrzmi ponadto muzyka z filmu Podróże Pana Kleksa Andrzeja Waldemara Korzyńskiego i Krzysztofa Bohdana Grabowskiego. Towarzyszyć instrumentalistom będzie Chór Twórców Przestrzeni (Anbud i przyjaciele), czyli darczyńcy fundacji w zupełnie nietypowej roli. Najsłynniejsze piosenki z bajek zabrzmią w wykonaniu Studio Accantus, Anny Jurksztowicz, Czesława Mozila, Pauliny Przybysz, Darii Zawiałow i Ani Brachaczek.

Koncert, który pokazuje, że z dziećmi chorymi onkologicznie można tworzyć muzyczne wydarzenie o wysokich walorach artystycznych i z niebywałą pozytywną energią, poprowadzą Mirosław Neinert, Szymon Majewski i Jarosław Boberek. Całkowity dochód z koncertu będzie przeznaczony na wsparcie działań Fundacji Iskierka.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/iskierka-symfonicznie 

Wrocław | Premiera wersji scenicznej oratorium „Descensus Christi ad inferos” Rafała Augustyna

ScholaCo robił Jezus w Wielką Sobotę? Według credo „wstąpił do piekieł...”. Temu właśnie epizodowi liturgii wielkosobotniej, przedstawianej za apokryficznym zapisem tzw. Ewangelii Nikodema, poświęcone jest oratorium Descensus Christi ad inferos Rafała Augustyna. Wykonanie sceniczne będzie można zobaczyć 26 i 28 lutego 2020 roku o godz. 19.00 w Piekarni Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Rafał Augustyn, wrocławski kompozytor i kulturoznawca, pracował nad kompozycją inspirowaną starożytnym apokryfem od lat 90-tych XX wieku. Łaciński tekst opisuje pomijane przez kanoniczne teksty chrześcijańskie zdarzenia pomiędzy ukrzyżowaniem Chrystusa a jego Zmartwychwstaniem. Akcja opowieści rozpoczyna się wśród jerozolimskich Żydów, a następnie przenosi do otchłani Tartaru, gdzie Szatan więzi świętych ojców oraz pramatkę Ewę. Oratorium Descensus Christi ad inferos zostało ukończone i wykonane po raz pierwszy podczas XXIV Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu w 2016 roku. Wówczas to wykonujący partię Szatana Robert Pożarski zasugerował powstanie wersji scenicznej – jej premiera według koncepcji inscenizacyjnej Jarosława Freta odbędzie się właśnie w Piekarni Instytutu im. Jerzego Grotowskiego.

Descensus Christi ad inferos łączy wiele odmiennych stylistyk – począwszy od chorału, przez elementy orientalizujące i średniowieczną technikę motetową, aż po konwencje współczesne. Składają się one na całość zwartą i konsekwentną, wykorzystującą różnorodność do wzmocnienia scenicznego efektu. Oratorium rozpisane jest na trzy chóry: chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Chór im. Stanisława Krukowskiego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz kierowaną przez Roberta Pożarskiego Schola Gregoriana Silesiensis. Partie postaci zostaną wykonane przez grono znakomitych solistów. Całość, składającą się z jedenastu części, poprzedzi fragment liturgii Wielkiej Soboty w wykonaniu sycylijskiego bractwa – Arciconfraternita del. SS Sacramento alla Madrice.

Koncert zrealizowano w koprodukcji Instytutu Grotowskiego i Narodowego Forum Muzyki. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Schola Gregoriana Silesiensis.

Bilety w cenie 40/50 PLN są dostępne na stronie www.bilety.grotowski-institute.art.pl/ 

Więcej informacji: http://grotowski-institute.art.pl/wydarzenia/descensus-christi-ad-inferos/

Warszawa | 11. Interdyscyplinarny Festiwal Nowe Epifanie

NE11. edycja interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II rozpocznie się w Warszawie 26 lutego i potrwa czterdzieści dni, do 5 kwietnia 2020 roku. W programie znajdą się m.in. utwory Szymona Godziemba-Trytka oraz Pawła Łukaszewskiego.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu Listu do artystów Jana Pawła II. Maria Magdalena to postać, wokół której koncentruje się program 11. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Z kanonicznych ewangelii nie dowiadujemy się o niej zbyt wiele. Informacje tam zawarte pojawiają się głównie w formie wzmianek. Zostawiają pole do spekulacji, ale i przestrzeń do artystycznych wyobrażeń. Tegoroczny program muzyczny Festiwalu będzie okazją do przeżycia religijnego zachwytu. Koncerty Graindelavoix, Adama Struga, Monodii Polskiej, Qvinta Essençia, Carine Tinney, Lucasa Henninga, Dziczki i Cataliny Vicens, chórów Centrum Myśli Jana Pawła II i VRC – wprawią w stan uniesienia nawet najbardziej opornych.

28 marca, podczas koncertu "Lontano", odbędzie się prawykonanie utworu napisanego specjalnie na festiwal przez Szymona Godziemba-Trytka – Nel mezzo del cammin di nostra vita (W życia wędrówce, na połowie czasu). To kompozycja na biały głos, chór mieszany oraz zespół kameralny i tancerza, dla której inspirację stanowiła Boska komedia Dantego Alighieri. Koncert odbędzie się w nietypowym układzie sali – publiczność zostanie ustawiona na podestach po dwóch stronach sceny; a zza publiczności we fragmentach kompozycji zaśpiewają dwa kameralne chóry, których głos będzie dochodził lontano, czyli z oddali.

31 marca wysłuchamy natomiast mszy Pawła Łukaszewskiego złożonej w hołdzie Janowi Pawłowi II z okazji 15 rocznicy śmierci – Missa de Maria a Magdala na sopran, baryton, chór mieszany, organy i orkiestrę. Tekst utworu stanowi kompilację tekstów liturgicznych (Nieszpory o Marii Magdalenie, sekwencja wielkanocna) oraz fragmentów Nowego i Starego Testamentu – zarówno Apokalipsy i Ewangelii, jak również miłosnej Pieśni nad Pieśniami. Monumentalne dzieło Łukaszewskiego bazujące na formie cyklu mszalnego, poprzez rozbudowaną obsadę, solistów i chór, wprowadza słuchacza w charakterystyczną dla kompozytora przestrzeń muzycznego sacrum, rozpiętego między motywami Bliskiego Wschodu a współczesną harmonią i ekspresją.

Szczegółowy program festiwalu oraz informacje na temat biletów: https://noweepifanie.pl/

Częstochowa | II Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej

Konkurs WiłkomirskiejZespół Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie zaprasza na II Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej, który odbędzie się w Częstochowie w dniach 22 lutego – 1 marca 2020 roku.

Celem nadrzędnym Konkursu jest upowszechnianie polskiej literatury skrzypcowej oraz promocja młodych wykonawców. Tej idei przyświeca postać prof. Wandy Wiłkomirskiej – wybitnej polskiej skrzypaczki, propagatorki polskiej muzyki, niesamowitej osobowości artystycznej i pedagogicznej. Nagrody, o które walczyć będą uczestnicy trzech grup wiekowych konkursu, to zarówno nagrody finansowe, znakomite pomoce naukowe, jak i artystyczne w postaci licznych akcesoriów niezbędnych w pracy młodego skrzypka, a przede wszystkim zaproszenia do wykonania koncertów w wielu cenionych instytucjach kultury.

W Konkursie wezmą udział skrzypkowie urodzeni w latach 2000-2009, uczniowie szkół muzycznych oraz studenci z Polski i z zagranicy. Uczestnicy Konkursu wykonywać będą dowolnie wybrane utwory wyłącznie polskich kompozytorów, jednoczęściowe lub cykliczne, na skrzypce solo lub z akompaniamentem fortepianu.

Podczas koncertu inauguracyjnego w Regionalnym Ośrodku Kultury w Częstochowie 22 lutego o godz. 18:00 wystąpią członkowie Jury konkursu: Eliseu Silva, Aleksandra Szwejkowska-Belica, Maria Magdalena Kaczor, a także skrzypaczka Maria Belica, którzy wykonają m. in. dzieła R. Borowskiego, G. Bacewicz i R. Twardowskiego. Nagrody i wyróżnienia zostaną wręczone podczas Koncertu Laureatów – uroczystego zakończenia konkursu 1 marca w Ratuszu Muzeum Częstochowskiego. Wszystkie koncerty i przesłuchania będą otwarte dla publiczności.

Ponadto w ramach Konkursu odbędą się warsztaty, wystawa instrumentów lutniczych i smyczków z pracowni Marcina Mazura, wykłady i panele dyskusyjne oraz kiermasz nut i książek Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.