Polmic - FB

aktualności

Kraków | Jubileusz 70-lecia Profesor Małgorzaty Woźnej-Stankiewicz

UJObchody jubileuszu siedemdziesiątych urodzin prof. dr hab. Małgorzaty Woźnej-Stankiewicz będą miały miejsce w Sali Kameralnej Pałacu Pusłowskich w Krakowie w dniu 10 czerwca 2021 roku. Transmisja online na żywo rozpocznie się o godz. 15.00.

Podczas wydarzenia odbędzie się wręczenie księgi pamiątkowej pt. Muzykolog – humanista wobec doświadczenia muzyki w kulturze. Jubileusz uświetni koncert, w którego programie znajdą się utwory poświęcone Jubilatce: Con amore Eugeniusza Popławskiego na flet, wiolonczelę i fortepian (2010) i Se précipiter plume Jakuba Polaczyka na flet i wiolonczelę (2021) – usłyszymy prawykonanie tej kompozycji! Wystąpią znakomici krakowscy muzycy: pierwsza flecistka Filharmonii Krakowskiej Natalia Jarząbek oraz profesorowie Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego wiolonczelista dr hab. Jan Kalinowski i pianista dr hab. Marek Szlezer.

Prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz jest emerytowanym profesorem zwyczajnym Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze skupione są na polsko-francuskich relacjach muzycznych, myśli o muzyce w XIX-XX wieku, recepcji muzyki oraz kulturze muzycznej na terenach historycznej Galicji, zwłaszcza w Krakowie. W latach akademickich 1973/74 – 2018/19 pracowała w Instytucie Muzykologii UJ, od 2005/06 była kierownikiem Zakładu Estetyki i Recepcji Muzyki, następnie Zakładu Historii Myśli o Muzyce i Recepcji Muzyki, a od 2008/09 przewodniczącą Rady Instytutu. W latach 2007-2011 była członkiem Komitetu Nauk o Sztuce PAN, następnie (2013-2020) – Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów Naukowych. Od 1978 jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich: w latach 2007-2008 i 2015-2021 brała udział w pracach Komisji Kwalifikacyjnej, a w latach 2007-2010, 2015-2016, 2017-2021 – w pracach jury Konkursu o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta.

Link do transmisji: https://www.youtube.com/watch?v=d5ypq8T1btE 

Szczecin | Koncert Pawła Pudło „Żywioły"

ZywiolyW Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie 11 czerwca 2021 o godz. 19.00 filharmoniczna orkiestra symfoniczna pod batutą Adama Domurata wykona dzieło kompozytora Pawła Pudło Żywioły – symfonia dla przyszłości. Wydarzenie jest częścią Festiwalu „Słyszę dobre dźwięki".

Żywioły to projekt łączący muzykę i ekologię – muzyczna opowieść o siłach natury, które tworzą świat wokół nas. Zabrzmi symfonia w stylistyce nawiązującej do muzyki filmowej, z instrumentami etnicznymi oraz zrobionymi ze śmieci – jednorazowych plastikowych butelek i opakowań czy bębnów od pralek. Autor zabiera słuchaczy w nowoczesną muzyczną opowieść o ludzkości, zaczynając od początków współistnienia z przyrodą, przez wynalazki technologiczne, aż po zagubienie w świecie cyfrowym i zagrożenia wynikające z dewastacji środowiska naturalnego.

Utwór prowokuje do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii szeroko rozumianej ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi – słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości.

Wydarzenie jest częścią Festiwalu „Słyszę dobre dźwięki” organizowanego przez szczecińską Filharmonią w dniach 8–13 czerwca 2021. Głównym tematem koncertów, wystaw i wykładów będzie problem hałasu i dbanie o nasz słuch. Witold Lutosławski już pięćdziesiąt lat temu przewidywał katastrofalne skutki zaśmiecenia naszego otoczenia dźwiękowego i ostrzegał: „Nie wystarczy zatkać uszy!”

Jeżeli się z nim zgadzasz, wejdź na https://uslysz.filharmonia.szczecin.pl/pl/ 

Jelenia Góra | „Scena dla muzyki polskiej”: Krakowskie Trio Stroikowe / Krakowski Kwintet Dęty

FDFilharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 9 czerwca 2021 o godz. 19.00 na koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu muzycy zespołów Krakowskie Trio Stroikowe / Krakowski Kwintet Dęty zaprezentują dzieła wybitnych polskich twórców.

Zespoły powstały w 1998 roku z inicjatywy oboisty Marka Mleczki przy Orkiestrze Kameralnej Capella Cracoviensis. Składają się z wybitnych instrumentalistów, którzy przejawiają swą aktywność artystyczną nie tylko w grze orkiestrowej, ale również kameralnej oraz solowej – muzycy mają w swym dorobku wiele koncertów kameralnych z różnorodnym repertuarem, od muzyki barokowej do współczesnej. Zespoły koncertowały niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem publiczności i uznaniem krytyków. Członkowie Tria i Kwintetu są laureatami wielu konkursów muzycznych, pedagogami Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Współpracują z kompozytorami polskimi, prawykonując ich dzieła, w tym dedykowane zespołom.

Podczas czerwcowego koncertu muzycy zaprezentują Morskie Oko z cyklu Żywioły Tatr Artura Malawskiego na kwintet dęty, Pezzo grazioso Marka Stachowskiego na kwintet dęty, Miniatury liryczne Józefa Świdra na kwintet dęty, Suite pour trio d`anches Aleksandra Tansmana, Trio Witolda Lutosławskiego oraz Trio Antoniego Szałowskiego na obój, klarnet i fagot.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus online: Dvořák i Grieg

POSIKoncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 6 czerwca 2021 o godz. 20.00 poprowadzi Jacek Rogala, dyrygent i kompozytor, dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga. Zabrzmią dzieła Antonína Dvořáka i Edvarda Griega. W roli solisty Marcin Zdunik– artysta zaliczany do najciekawszych indywidualności nie tylko swojego pokolenia.

Pełen romantycznych uniesień Koncert wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka od chwili swej premiery stał się pozycją „kanonu” literatury na ten instrument. Zachwyca ono melodyczną urodą tematów, głębią ekspresji, doskonałą orkiestracją (szczególnie pięknie wykorzystującą instrumenty dęte, realizujące wiele tematycznych partii solowych) oraz wzorcową równowagą między wiolonczelą i orkiestrą. Podczas czerwcowego koncertu utwór wykona Marcin Zdunik. Utytułowany, wielokrotnie nagradzany, oklaskiwany na całym świecie wiolonczelista budzi podziw nie tylko techniczną perfekcją i pięknem dźwięku, ale też rozległością muzycznych zainteresowań, ciągłym przekraczaniem repertuarowych granic, śmiałymi projektami ukazującymi wciąż nowe możliwości jego instrumentu.

W drugiej połowie XIX wieku szczególną popularnością cieszył się gatunek „tańców symfonicznych” – często stylizacji motywów narodowych. Zapewne ogromne powodzenie Tańców węgierskich Brahmsa i Tańców słowiańskich Dvořáka natchnęło norweskiego mistrza Edwarda Griega do stworzenia własnych tego rodzaju dzieł ujętych w czteroczęściowy cykl i wydanych w 1897 roku – inspiracją dla nich była kolekcja muzyki ludowej, którą zebrał Ludvig Mathias Lindeman.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Elbląg | Czerwcowy wieczór dwóch kompozytorów

EOKSławomir Czarnecki i Sebastian Perłowski. Dwa nazwiska, setki partytur, tysiące koncertów z ich muzyką. Kolejny już 6 czerwca 2021 o godz. 18.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu – sala koncertowa wypełni się paletą dźwięków orkiestrowych.

W pierwszej części zabrzmią utwory Czarneckiego, nawiązującego w muzyce m.in. do folkloru górskiego. Sławomir Czarnecki nigdy nie był awangardystą, zwłaszcza zaś ostatnio, kiedy bliska mu jest - jak sam pisze - estetyka postmodernistyczna. W tej estetyce powstają utwory przejrzyste fakturalnie i klarowne w formie. Kompozytor określa to słowem „analogizm”. Jego utwory są w repertuarze tak znanych wykonawców, jak skrzypkowie Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, wiolonczelista Tomasz Strahl, Orkiestra Amadeus, Orkiestra Concerto Avenna, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis. W drugiej części koncertu usłyszymy muzykę Sebastiana Perłowskiego. Maestro współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie, pełnił obowiązki zastępcy dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu. Jest wykładowcą kompozycji na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz koncertuje w kraju i za granicą prowadząc koncerty symfoniczno-operowe, jazzowe i musicale.

Z dorobkiem tych polskich kompozytorów zmierzą się Elbląska Orkiestra Kameralna i skrzypaczka Paula Preuss w roli solistki. Za dyrygenckim pulpitem stanie natomiast sam Sebastian Perłowski.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://eok.elblag.eu/ 

30. Festiwal Mozartowski w Warszawie: „Pieśni nocą śpiewane”

WOKJubileuszowy Festiwal Mozartowski to nie wyłącznie spektakle operowe czy spektakularne koncerty symfoniczne i oratoryjne, ale również prezentacje muzyki kameralnej. 6 czerwca 2021 o godz. 18.00 w Łazienkowskim Pałacu na Wyspie będzie miał miejsce festiwalowy koncert „Pieśni nocą śpiewane”.

Rok 2021 jest dla Warszawskiej Opery Kameralnej szczególny. To właśnie w tym roku obchodzona jest 60. rocznica działalności instytucji, która zbiega się z 30. edycją Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie, przeniesioną ze względu na pandemię z 2020 roku. Powołany do życia w 1991 roku Festiwal Mozartowski to fenomen w skali światowej. Edycja jubileuszowa wypełniona jest premierami i kolejnymi twórczymi wyzwaniami.

Podczas koncertu 6 czerwca usłyszymy zarówno opracowania mozartowskiej spuścizny, jak i stylizacje i inspiracje dziełem Mistrza Amadeusa. Dwunastoletni gitarzysta Piotr Piętal, młody artysta o niezwykłym talencie, wręcz szokujący wirtuozerią i muzykalności, wykona fragmenty opery Czarodziejski flet w transkrypcji na gitarę, co jest wydarzeniem bezprecedensowym w trzydziestoletniej historii Festiwalu. Intrygującym aspektem jest fakt, iż transkrypcji dokonał sam Francisco Sor czyli José Fernando Macarurio Sors, legendarny hiszpański gitarzysta i kompozytor żyjący na przełomie XVIII i XIX wieku. Druga część koncertu dedykowana jest liryce, ściślej pieśniom Bartłomieja Marusika do poezji Leopolda Staffa, Bolesława Leśmiana, zaś tytuł cyklu Pieśni nocą śpiewane w sposób oczywisty przywołuje skojarzenia z nokturnami czy mozartowską Serenatą Notturną D-dur. W osobach wykonawców, znakomitej mezzosopranistki Agnieszki Rehlis i znanego na całym świecie wirtuoza sześciu strun, gitarzysty Krzysztofa Meisingera, Pieśni znajdują wytrawnych interpretatorów.

Materiały prasowe organizatora

Więcej – na stronie https://operakameralna.pl/ 

Kraków | Dzieci dzieciom

DomosławiceKoncert z okazji jubileuszu 10-lecia Szkoły Muzycznej I Stopnia w Zespole Szkół i Przedszkola im. ks. prof. Józefa Tischnera w Domosławicach będzie miał miejsce w Filharmonii Krakowskiej 6 czerwca 2021 roku o godz. 17.00.

Szkoła Muzyczna I stopnia w Domosławicach działa od 2012 roku. Kształci około 500 uczniów z wiejskich terenów południowo-wschodniej Małopolski, ucząc w ośmiu oddziałach, rozlokowanych na terenie trzech powiatów. Szkoła realizuje autorski program, oparty na gruntownym poznawaniu muzyki nowej oraz na wykonawstwie kompozycji tworzonych specjalnie dla Szkoły w celach dydaktycznych. Istotną rolę w realizacji filozofii Szkoły odgrywają zatrudnieni tutaj kompozytorzy: Grzegorz Majka oraz Renāte Stivriņa, konsekwentnie wprowadzający do repertuaru Szkoły elementy współczesnego języka dźwiękowego. Szkoła Muzyczna w Domosławicach stała się ważnym ośrodkiem kulturotwórczym w regionie, współpracując z licznymi instytucjami. Prócz indywidualnych sukcesów swoich uczniów SM w Domosławicach może się również pochwalić prestiżowymi nagrodami przyznanymi instytucji; otrzymała m. in. Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej (2021).

Udział w koncercie jubileuszowym wezmą najlepsi uczniowie Szkoły, a także zespoły instrumentów smyczkowych, dętych, chór i orkiestra symfoniczna tej instytucji. W bogatym programie koncertu nie mogło zabraknąć utworów polskich kompozytorów, m. in. Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Józefa Świdra, Marii Dziewulskiej i wykładowców Szkoły: Grzegorza Majki i Renāty Stivriņy.

Szczegóły – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Lusławice | Koncert symfoniczny Filharmoników Krakowskich

FKW ramach gościnnego występu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego 5 czerwca 2021 o 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Dawida Runtza zaprezentuje II Symfonię Jana Sibeliusa oraz I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, w którym towarzyszyć będzie solistce, Joannie Konarzewskiej.

„Muszę powiedzieć, że jestem bardzo kontent z całości – znów różne nowe nutki – a zarazem trochę powrotu do starego. Całość strasznie fantastyczna i nieoczekiwana” – tak Karol Szymanowski pisał do Stefana Spiessa o swoim I Koncercie skrzypcowym op. 35 (9 IX 1916), komponowanym latem i jesienią roku 1916 w majątku przyjaciela kompozytora Józefa Jaroszyńskiego w Zarudziu na Ukrainie.

Za Koncertem, a także za innymi skrzypcowymi utworami Szymanowskiego, stoi Paweł Kochański, którego sztukę wiolinistyczną ceniono za miękkość barwy i czułość w przekazywaniu emocji. Artyści wspólnie pracowali nad ideą nowego skrzypcowego stylu; Kochański jest też autorem cadenzy i jemu utwór został dedykowany. Prawykonanie utworu odbyło się 1 listopada 1922 roku w Filharmonii Warszawskiej – z solistą Józefem Ozimińskim, pod dyrekcją Emila Młynarskiego. Dwa lata później I Koncert skrzypcowy zagrał w Nowym Jorku Paweł Kochański – dyrygował Leopold Stokowski. Do dziś Koncert urzeka dźwiękową zmysłowością i feerią barw. I jest niekwestionowanym arcydziełem.

Małgorzata Janicka-Słysz

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Wrocław | XII Leo Festiwal

NFMNarodowe Forum Muzyki w dniach 2–6 czerwca 2021 zaprasza do udziału w koncertach 12. edycji Leo Festiwalu, którego gospodarzem tradycyjnie będzie NFM Orkiestra Leopoldinum pod artystycznym kierownictwem Ernsta Kovacica.

Dorosłym słuchaczom polecamy koncert otwierający festiwal: jego tytuł „Przetrwamy” symbolicznie nawiązuje do trudnego pandemicznego roku, a optymistyczny wydźwięk jest obietnicą nagrody za całą naszą wytrwałość.

Gościem specjalnym festiwalu będzie Bartosz Porczyk – jeden z najbardziej utalentowanych aktorów polskiej sceny teatralnej. Razem z Aleksandrą Bugaj zaprezentuje 4 czerwca kameralne pieśni Mieczysława Karłowicza; tego wieczoru zabrzmi również Rapsodia na tematy mołdawskie Mieczysława Wajnberga.

NFM nie zapomina też o najmłodszych. Dzieci zabierze na wędrówkę po baśniowych krainach z muzyką na żywo! Utwory pochodzące ze skomponowanej przez Andrzeja Korzyńskiego ścieżki dźwiękowej filmów o przygodach pana Kleksa oraz Rzekę marzeń Krzesimira Dębskiego z filmu W pustyni i w puszczy zaprezentują chóry dziecięce z towarzyszeniem NFM Orkiestry Leopoldinum.

Agnieszka Frei

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/leo-festival