Polmic - FB

aktualności

W lipcu odeszły dwie zasłużone redaktorki PWM

Szurmiak BoguckaZ opóźnieniem dowiadujemy się o śmierci Starszych Redaktorek wielce zasłużonych dla ruchu wydawniczego i polskiego środowiska muzykologicznego, przez wiele lat związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i tworzących jego najlepszą tradycję redaktorską. 2 lipca 2020 w Krakowie, przeżywszy lat 88, zmarła Mirosława Kaczorowska-Guńkiewicz. 17 lipca 2020 w Krakowie w wieku 91 lat odeszła Aleksandra Szurmiak-Bogucka (na fotografii).

Śp. Mirosława Kaczorowska-Guńkiewicz – muzykolog, od 1966 roku członkini Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, była najbliższą współpracowniczką redaktor naczelnej dr Eżbiety Dziębowskiej przy wydawaniu monumentalnej „Encyklopedii Muzycznej PWM”. W 2012 roku wzięła udział w filmie poświęconym historii tego ambitnego przedsięwzięcia wydawniczego, który dostępny jest online w serwisie PWM. Zajmowała się także edycjami nutowymi – przygotowała do wydania m.in. dzieła Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Działała społecznie w swoim środowisku do ostatnich lat życia.

Śp. Aleksandra Szurmiak-Bogucka – wybitna etnomuzykolog i animatorka ruchu regionalnego, członkini Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, specjalizowała się w tradycyjnej kulturze muzycznej polskich Karpat i Podkarpacia. W latach pięćdziesiątych wraz z mężem Kazimierzem Boguckim dokonywała nagrań i zapisów tradycyjnego folkloru muzycznego w ramach tzw. Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego. W latach 1965-91 pełniła stanowisko Kierownika Redakcji Dawnej Muzyki Polskiej i Folkloru (m.in. seria „Obrzędy i zwyczaje ludowe”). W 1986 roku otrzymała nagrodę im. O. Kolberga za zasługi dla kultury ludowej. Czynna zawodowo niemal do końca życia, była jurorką licznych konkursów folklorystycznych, autorką wielu publikacji, niekwestionowanym autorytetem kilku pokoleń muzyków, folklorystów i regionalistów.

Cześć Ich Pamięci!

Sopot | Dedykacje dla Tria Sopot

Trio SopotPodczas koncertu ,,Dedykacje dla Tria Sopot” 3 sierpnia 2020 roku o godz. 19.00 w kościele św. Andrzeja Boboli w Sopocie odbędą się prawykonania kompozycji twórców związanych z gdańskim środowiskiem kompozytorskim: Zbigniewa Pniewskiego i Kamila Cieślika.

Trio Sopot tworzą absolwentki Akademii Muzycznej w Gdańsku związane z macierzystą uczelnią i instytucjami muzycznymi Trójmiasta: Małgorzata Skorupa (skrzypce), Anna Sawicka (wiolonczela) i Elżbieta Rosińska (akordeon). Zespół od 1991 roku prezentuje szeroki repertuar obejmujący utwory z różnych epok przeznaczone na trio bądź duety.

Podczas sierpniowego koncertu w znanym nadmorskim kurorcie Trio Sopot prawykona Sopocką suitę akordeonową Zbigniewa Pniewskiego i nową wersję I Tria akordeonowego Kamila Cieślika. Program uzupełnią inne utwory dedykowane wykonawczyniom: Album polski Jerzego Mądrawskiego, Dedykacja Łukasza Wosia oraz przeznaczony na skrzypce, wiolonczelę i fisharmonię utwór Louisa Jamesa Alfreda Lefébure-Wély Hymn a la Vierge w wersji z akordeonem. Koncert poprowadzi Andrzej Zawilski. Nagrany koncert będzie prezentowany także online.

Wydarzenie jest realizowane z udziałem finansowym Gminy Miasta Sopotu. 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Gdańsk | Św. Jan Od-Nowa. Wieczór Bałtycki

NCKNadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku zaprasza na koncert NeoQuartet z cyklu „Św. Jan Od-Nowa”, który odbędzie się 2 sierpnia 2020 o godz. 18.00 w Centrum Świętego Jana.

W tym roku NCK dołączyło do grona partnerów Östersjöfestivalen / Baltic Sea Festival – prestiżowego festiwalu muzyki klasycznej, organizowanego od 18 lat przez Radio Szwedzkie. Jednym z założycieli festiwalu jest wybitny dyrygent i kompozytor Esa-Pekki Salonen. Ze względu na epidemię koronawirusa festiwal został odwołany, ale współpraca partnerów trwa.

Na początku sierpnia odbędzie się Wieczór Bałtycki z udziałem muzyków związanego z Trójmiastem NeoQuartetu oraz gościa specjalnego, znanego reportażysty i laureata Nagrody Nike Mariusza Szczygła. Podczas koncertu Neoquartet w towarzystwie klarnecistki Emilii Maciak – tegorocznej absolwentki Akademii Muzycznej w Gdańsku – zaprezentuje utwory Pawła Szymańskiego oraz Jörga Widmanna, a także zaprezentuje kompozycje na instrumenty elektryczne. Po koncercie odbędzie się spotkanie z Mariuszem Szczygłem. Rozmowę na temat roli kultury w obecnej, skomplikowanej rzeczywistości poprowadzi dziennikarka i reportażystka Dorota Karaś.

W związku z wytycznymi GIS liczba biletów została ograniczona do 175.

Więcej – na stronie https://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/4771/sw-jan-od-nowa-wieczor-baltycki 

Warszawa | Koncert w 76. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego

Warszawo maMinisterstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Centrum Kultury zapraszają na specjalny koncert upamiętniający 76. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego 1 sierpnia o godz. 19.00.

Przed Kordegardą – Galerią Narodowego Centrum Kultury – powstańcze piosenki zaśpiewa Natalia Sikora, a na akordeonie akompaniował jej będzie Paweł Janas. Usłyszymy najbardziej znane pieśni związane z Powstaniem Warszawskim – m.in. Warszawo ma Aleksandra Olszanieckiego, Warszawskie dzieci Andrzeja Panufnika, Marsz Śródmieścia Zbigniewa Krukowskiego, Zośka Jerzego Zakrzewskiego, Dziś idę walczyć, mamo! Małgorzaty Godlewskiej, Ukochana, ja wrócę Tadeusza Artura Millera, Hej chłopcy Krystyny Krahelskiej, Sanitariuszka Małgorzatka i Marsz Mokotowa Jana Krzysztofa Markowskiego.

Koncert będzie można oglądać na żywo (po wcześniejszej rezerwacji miejsc) i w bezpłatnym streamingu. Dla osób, które będą na Krakowskim Przedmieściu, przygotowane zostały specjalnie śpiewniki. Wszystkie teksty i zapisy nutowe znajdują się również na stronie internetowej https://www.zaspiewajmy.pl/ 

Bądźmy razem. Pamiętajmy!

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/galeria-kordegarda/aktualnosci/koncert-warszawo-ma 

„Z klasyką przez Polskę”: muzyka na dwa głosy i fortepian

imIt1 i 2 sierpnia 2020 w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę” odbędą się koncerty w Kolegiacie św. Marcina w Opatowie (godz. 19.00) i w Kościele Parafialnym pw. Wniebowzięcia NMP w Strożyskach (godz. 13.40).

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

Podczas najbliższych koncertów pieśni i utwory kameralne Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego oraz Gioacchina Rossiniego zabrzmią w interpretacjach znakomitych artystów: Anny Radziejewskiej (mezzosopran), Mileny Lange (sopran) i Pawła Sommera (fortepian).

Wstęp na koncerty jest wolny, ale obowiązują zaproszenia, które można odbierać w Starostwie Powiatowym w Opatowie (ul. H. Sienkiewicza 17) i w Hospicjum w Busku-Zdroju (ul. Bohaterów Warszawy 67).

Projekt realizowany jest przez Polski Impresariat Muzyczny, działający przy Instytucie Muzyki i Tańca, dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

DOŁĄCZ: https://www.facebook.com/events/592861174755741/ 

                 https://www.facebook.com/events/778572442904924/ 

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – koncert Karol Szymanowski Quartet

EmanacjeSierpniową odsłonę Festiwalu Emanacje rozpocznie znakomity Karol Szymanowski Quartet. W wykonaniu zespołu 1 i 2 sierpnia 2020 w Lusławicach zabrzmią dwa późne kwartety smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego oraz wczesny kwartet Ludwiga van Beethovena.

Beethoven to dla Pendereckiego twórca ważny, o czym sam niejednokrotnie mówił. Choć zaliczany jest do klasyków wiedeńskich, w swojej muzyce bezapelacyjnie przełamywał i wykraczał poza klasyczne ramy. Beethoven zrewolucjonizował niemal każdy tworzony przez siebie gatunek, szczególną zaś przestrzenią zmian stały się jego kwartety smyczkowe. W XX wieku muzyka daleko odbiegła od harmonicznych i formalnych wzorców Beethovena, a kwartet smyczkowy nareszcie został uwolniony od porównań z późnymi dziełami ostatniego klasyka. Gatunek ten na powrót stał się medium osobistej wypowiedzi kompozytorskiej.

III Kwartet smyczkowy Pendereckiego wpisuje się w ten nurt. Tytuł „Kartki z nienapisanego dziennika” stanowi podkreślenie, że muzyka, którą przynosi to osobiste wyznanie. Stylistycznie dzieło utrzymane jest w stylu kameralnego neoromantyzmu wpisującego się w tradycję haydnowsko-beethovenowską. W podobnym nurcie utrzymany jest IV Kwartet smyczkowy – ostatni w kwartetowym katalogu dzieł Pendereckiego, powstały w 2016 roku. Napisany został dla Belcea Quartet, jednego z najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie. Kompozytor pracował nad poszerzoną wersją utworu do końca życia. Śmierć przerwała proces rozbudowy dzieła, które pozostało nostalgicznym refleksem pamięci, symboliczną ostatnią kartą pisanego dźwiękiem pamiętnika Twórcy.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Zakopane | „Karol z Atmy. Muzyka jednoczy”: „Oddech i dźwięk”

Atma30 lipca 2020 o godz. 18.00 w Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” zorganizowany zostanie koncert w ramach cyklu „Karol z Atmy. Muzyka jednoczy”, podczas którego odbędą się prawykonania najnowszych utworów polskich twórców.

Udział w koncercie weźmie trio znakomitych wykonawców: fleciści Łukasz Długosz i Agata Długosz oraz pianista Andrzej Jungiewicz. Poprowadzi wydarzenie dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. Akademii Muzycznej w Krakowie, kurator ds. programowych Atmy.

W programie znajdą się – obok utworów Léo Delibesa, Franciszka Dopplera i Karola Szymanowskiego – cztery prawykonania utworów kompozytorów polskich. Zabrzmią Lovespell Iwony Kisiel, Duo Pawła Mykietyna, Dodecanzona Adama Sławińskiego i Gismondo Jarosława Siwińskiego. Utwór Gismondo powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ze względu na bezpieczeństwo wydarzenie odbędzie się w ogrodzie przed Muzeum Karola Szymanowskiego. Obowiązuje zachowanie dystansu, zakrywanie ust i nosa, dezynfekcja rąk przy wejściu na teren muzeum. Organizatorzy zapraszają również do transmisji wydarzenia online na FB Muzeum Narodowego w Krakowie https://www.facebook.com/muzeum.narodowe.krakow 

Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie https://mnk.pl/aktualnosci/karol-z-atmy-muzyka-jednoczy-1 

„Kultura w sieci”: kontrabas zabrzmi w Internecie

Kontrabas.plProjekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który potrwa do 28 sierpnia 2020 roku.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszego odcinku 30 czerwca zaprezentowany został cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego. Kolejny koncert online, którego premiera zaplanowana jest na 30 lipca (godz. 19.00), poświęcony będzie twórczości Jana Kolasińskiego: zabrzmią Trzy utwory na kontrabas i fortepian. W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19.00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

21. Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”

FLPo długich miesiącach przymusowego odosobnienia i tęsknoty za muzyką wykonywaną na żywo Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na koncerty 21. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”. Przed nami osiem koncertów w wakacyjne weekendy, od 26 lipca do 30 sierpnia 2020 roku.

W programie znajdą się przede wszystkim interesujące koncerty w wykonaniu artystów Orkiestry i Chóru Filharmonii Łódzkiej oraz gości.

Program koncertu inauguracyjnego 26 lipca w Archikolegiacie NMP i św. Aleksego w Tumie wypełnią pieśni i arie z oper Stanisława Moniuszki – Halki, Verbum nobile, Strasznego Dworu i Flisa. Wystąpią Patrycja Krzeszowska-Kubit (sopran), Olga Maroszek (mezzosopran), Tomasz Rak (baryton) oraz kwartet Apertus.

Później odwiedzimy sanktuarium w Wielkiej Woli – Paradyżu, farę w Piotrkowie Trybunalskim, Kolegium Zakonu Pijarów w Łowiczu, Kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Pajęcznie, Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Rawie Mazowieckiej i kościół księży orionistów w Zduńskiej Woli, by zakończyć 30 sierpnia koncertem w łódzkiej bazylice archikatedralnej. Podczas Festiwalu „Kolory Polski” nie zabraknie muzyki polskich twórców. Zaprezentowane zostaną m. in. dzieła Wacława z Szamotuł, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Mieczysława Karłowicza, Feliksa Nowowiejskiego, Karola Szymanowskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego i Romualda Twardowskiego. Wieczór finałowy uświetni występ fenomenalnego basa-barytona Tomasza Koniecznego.

Wstęp na koncerty „Kolorów Polski” jest wolny. Ze względów epidemiologicznych ograniczona jest liczba miejsc i dlatego obowiązują jednoosobowe imienne zaproszenia oraz oświadczenia o stanie zdrowia.

Szczegóły – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/kolory-polski