Polmic - FB

aktualności

Szczecin | Polish Cello Quartet

Tansman15 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza wystąpi Polish Cello Quartet.

Wyjątkowy zespół muzyków młodego pokolenia już od dziewięciu lat występuje na międzynarodowych scenach Europy. Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta i Adam Krzeszowiec prezentują oryginalne brzmienie jednorodnego kwartetu wiolonczelowego. Co ciekawe, możemy uczyć się od nich nie tylko wybitnego poczucia estetyki dźwięku. Artyści regularnie wymieniają się poszczególnymi partiami – pozwala na to specyfika składu ich zespołu. Studiowali u czołowych pedagogów wiolonczeli w Polsce i na świecie. Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych, m.in. w Kolonii, Mannheim i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych.

W repertuarze Polish Cello Quartet są przede wszystkim utwory oryginalnie skomponowane na kwartet wiolonczelowy. Nie inaczej będzie na koncercie w Szczecinie. Wykonają m. in. Offenbachianę II Piotra Mossa. Prawdziwymi ozdobami wieczoru będą także neoklasycyzujący Aleksander Tansman (Deux mouvements pour quatuor de violoncelles) i impresjonistyczna Ballada i Rapsodia na cztery wiolonczele Kazimierza Wiłkomirskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1202-Polish_Cello_Quartet 

Warszawa | 27. uroczysta gala „Paszporty „Polityki”

Paszporty Polityki14 stycznia 2020 roku w Teatrze Polskim w Warszawie po raz 27. wręczone zostaną doroczne nagrody kulturalne tygodnika „Polityka”. Galę transmitować będzie stacja TVN. Wieczór poprowadzą dziennikarka Grażyna Torbicka i redaktor naczelny „Polityki” Jerzy Baczyński.

Głównym partnerem nagrody jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, mecenas polskiej kultury. Artystów i twórców ocenia Jury, w skład którego wchodzą krytycy reprezentujący różne media: w zespole każdej z siedmiu kategorii zasiada dziesięciu recenzentów z mediów innych niż organizator – tygodnik „Polityka”. Podczas pierwszego etapu członkowie Jury wskazują w poszczególnych kategoriach trzy najciekawsze ich zdaniem osobowości twórcze minionego roku, a po przeliczeniu głosów zostaje wyłoniona trójka nominowanych. W drugim etapie finalistów ocenia Kapituła składająca się z dziennikarzy „Polityki” i wybiera laureatów we wszystkich kategoriach. Nominowani dowiadują się o tym, kto zostanie laureatem, dopiero podczas uroczystej Gali wręczenia nagród.

Na liście tegorocznych nominowanych, których zgłosili krytycy i akademicy zajmujący się teatrem, sztuką filmową, literaturą, sztukami wizualnymi, muzyką i kultura cyfrową, znalazło się troje artystów, reprezentujących muzykę poważną. Krystian Lada – reżyser, dramaturg i librecista, udzielający się na polu opery, teatru muzycznego i sztuk performatywnych – został nominowany „za wiarę w żywotność formy operowej: za przeświadczenie, że opera przemawiająca językiem muzyki współczesnej i nowoczesnego teatru trafi do serc publiczności równie celnie, jak dobry film albo powieść. Za odwagę poruszania w swoich inscenizacjach palących spraw dzisiejszego świata”. Za całokształt twórczości został nominowany kontratenor Jakub Józef Orliński. Skrzypaczka Martyna Pastuszka otrzymała nominację za „wyjątkowe umiejętności przywódcze, dzięki czemu jej zespół {oh!} Orkiestra Historyczna wysunął się na lidera wśród polskich orkiestr grających na instrumentach z epoki” oraz za „oryginalne rozszerzanie repertuaru, także o utwory polskich kompozytorów i tzw. polonica”.

Więcej – na https://www.polityka.pl/TygodnikPolityka/kultura/paszporty 

Łódź | Nasłuchiwanie – wspomnienie o Zdzisławie Szostaku

Szostak Zdzisław14 stycznia 2020 roku o godz. 18.00 Filharmonia Łódzka inicjuje nowy popularyzatorski cykl spotkań „Nasłuchiwanie”, który poprowadzi Agata Kwiecińska, dziennikarka radiowa, redaktorka wydawnictw muzycznych. Pierwsze spotkanie w Sali Koncertowej poświęcone będzie postaci zmarłego niedawno Zdzisława Szostaka.

Wybitny dyrygent i kompozytor, wieloletni zastępca dyrektora do spraw artystycznych i dyrygent Filharmonii Łódzkiej 13 stycznia skończyłby 90 lat. Nieodżałowany Maestro już jako emeryt zawsze chętnie odwiedzał Filharmonię. Obecnie pozostały nam tylko doświadczenia, jakie przekazał, i nagrania jego muzyki.

Podczas wtorkowego spotkania Maestro Szostaka wspominać będą: Dorota Filipczyk – córka Profesora, Jacek Filipczyk – zięć, oraz muzycy i przyjaciele Artysty: Łukasz Błaszczyk i Mariusz Drzewicki. Zabrzmią utwory kameralne Zdzisława Szostaka w wykonaniu Mariusza Drzewickiego (fortepian), Sławomiry Wilgi (skrzypce), Michała Owczarka (fagot) i Tomasza Bartoszka (fortepian).

Gośćmi kolejnych comiesięcznych spotkań, poświęconych ciekawym osobistościom ze świata kultury, będą znani soliści, dyrygenci, badacze i autorzy tekstów o muzyce i muzykach, a także inne postacie, na co dzień niedostępne dla przeciętnego odbiorcy sztuki, m. in. Tomasz Konieczny, Maria Pomianowska, Piotr Pławner, Marcin Gmys, Andrzej Wendland. Nowy cykl jest kontynuacją odbywającego się przez minione lata Salonu Przyjaciół FŁ, poszerza jego formułę i czyni ją bardziej otwartą.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/nasluchiwanie 

Warszawa | Sinfonia Varsovia powraca z cyklem „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”

SVKolejną odsłonę cyklu Sinfonii Varsovii, prezentującego najważniejsze nowo powstałe w Polsce dzieła w kontekście muzyki XX wieku, otworzą kompozycje takich twórców, jak Agata Zubel, Emil Młynarski i Luciano Berio. Koncert odbędzie się 11 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W roli solisty wystąpi Adam Siebers, orkiestrę poprowadzi Wilson Hermanto.

Fireworks (2018) Agaty Zubel to muzyczne spojrzenie kompozytorki na sto lat polskiego narodu – jego tradycję oraz konteksty szeroko pojętej kultury. Ośmiominutowe, przeznaczone dla rozbudowanej orkiestry symfonicznej dzieło wypełniają fajerwerki muzycznych myśli, impresje i reminiscencje dźwiękowe, swobodnie ze sobą zestawione. Kompozycja dotarła do międzynarodowej publiczności, budząc powszechny zachwyt. Zabrzmiała m.in. w londyńskim Royal Albert Hall w ramach festiwalu BBC Proms oraz Konzerthaus w Berlinie. W sierpniu 2018 roku za Fireworks kompozytorka otrzymała Europejską Nagrodę Kompozytorską (European Composer Award).

Pretekstem do muzycznej retrospekcji do czasów międzywojnia jest 100. rocznica prawykonania II Koncertu skrzypcowego D-dur wybitnego skrzypka, dyrygenta, kompozytora i organizatora warszawskiego życia muzycznego – Emila Młynarskiego. Dzieło pozwoli zaobserwować zmiany w języku kompozytorskiej wypowiedzi, jakie zaszły na przestrzeni stulecia, i zrozumieć kontekst tworzenia się nowej muzyki polskiej. Osadzone w tradycji muzyki europejskiej, z wirtuozowską partią solową porównywaną do koncertów Wieniawskiego, zabrzmi w wykonaniu wybitnego skrzypka młodego pokolenia, na co dzień II koncertmistrza Sinfonii Varsovii, Adama Siebersa.

W programie znalazł się także utwór Rendering (1989) włoskiego twórcy, Luciana Beria. Jego geneza łączy się z odkryciem w 1970 roku szkiców niedokończonej, dziesiątej Symfonii D-dur Franza Schuberta, które stanowią fundament kompozycji. Premierowe wykonanie dzieła odbyło się dokładnie 30 lat temu w amsterdamskim Concertgebouw.

Sinfonią Varsovią dyrygował będzie Wilson Hermanto – od 2017 roku pierwszy gościnny dyrygent mediolańskiej orkiestry Cameristi della Scala. Do tematyki koncertu wprowadzi spotkanie z kompozytorką Agatą Zubel, które odbędzie się o godz. 18:00. Rozmowę poprowadzi Jacek Hawryluk.

Anna Piecuch

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 

Katowice | Muzyka filmowa w wykonaniu Chóru i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej

FS10 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego zabrzmią kompozycje twórców muzyki do najbardziej znanych i lubianych filmów. Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Macieja Sztora wykonają utwory z produkcji klasycznych i najnowszych.

Bogate orkiestracje, ekspresyjne motywy dźwiękowe, wzruszające tematy i energetyczne sekwencje z pewnością przysporzą silnych wrażeń, przywodząc na myśl najgłośniejsze obrazy wprost ze światowych kin. Pojawią się więc dzieła Ennia Morriconego, Jamesa Hornera, Nina Roty oraz Davida Arnolda do takich filmów, jak Nienawistna Ósemka, Siedmiu Wspaniałych, Ojciec Chrzestny, Avatar i Dzień niepodległości, a także – nie pomijając i w tym koncercie akcentu śląskiego – muzyka Wojciecha Kilara do filmu Sól ziemi czarnej w reżyserii Kazimierza Kutza.

Maciej Sztor, który stanie tego dnia na podium dyrygenckim, jest pasjonatem muzyki filmowej. W kręgu jego zainteresowań znajduje się proces jej tworzenia oraz wykonawstwo. Jest kolekcjonerem – zbiera oryginalne partytury muzyki filmowej, współtworzy i realizuje własne projekty muzyczne w Polsce, a jego działanie promujące ten rodzaj muzyki docenili tacy kompozytorzy, jak John Williams, James Horner czy Hans Zimmer. Koncert pod jego batutą będzie ucztą dla każdego, nie tylko kinomaniaka!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Kielce | Koncert karnawałowy „Nie tylko walc…”

Dębski10 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga będzie miał miejsce Koncert karnawałowy „Nie tylko walc…”.

Dużo muzyki filmowej – przede wszystkim przepiękne walce takich osobistości świata muzycznego, jak Johann Strauss – syn, Franciszek Lehár, Henry Mancini, znane i lubiane piosenki (jak np. Mamma Mia czy Pieśń Heleny Krzesimira Dębskiego) oraz najpiękniejsze arie z operetek (m. in. Zemsta nietoperza, Wesoła wdówka) – to propozycje Filharmonii Świętokrzyskiej na karnawałowy wieczór.

W tym ekscytującym programie wystąpi Katarzyna Dondalska – śpiewaczka należąca do grona wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce. Naukę śpiewu rozpoczęła pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny w gdańskiej Akademii Muzycznej, a po roku studiów na Wydziałach Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim przeniosła się do Staatliche Hochschule für Musik Würzburg w Niemczech. Studia ukończyła, uzyskując dyplom instrumentalny (skrzypce) oraz wokalny z wyróżnieniem w klasie mistrzowskiej. Jest finalistką i laureatką konkursów wokalnych, m.in. Internationaler Musikwettbewerb der ARD, Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur- Gesangswettbewerb Sylvia Geszty w Luxemburgu. Posiada stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Występowała na znanych scenach operowych świata: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi znakomity dyrygent Tadeusz Wicherek – artysta obecni pełni funkcję dyrektora Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej (znanej z telewizyjnego cyklu „Z batutą i humorem”) oraz Orkiestry Symfonicznej K. Namysłowskiego w Zamościu.

Grażyna Patro

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 

Warszawa | Ludomir Różycki „Casanova”

Rózycki10 i 11 stycznia 2020 roku w Filharmonii Narodowej w ramach projektu „Powstało w wolnej Polsce” odbędzie się wykonanie koncertowe opery Ludomira Różyckiego Casanova.

Sezon 1922/23 w życiu muzycznym Warszawy obfitował w wiele atrakcji i ważnych wydarzeń artystycznych. Zaserwowana na koniec sezonu, łatwo wpadająca w ucho opera Ludomira Różyckiego Casanova trafiła na idealny czas, wpasowując się w gust szerokiej publiczności. Walc Caton To dawny mój znajomy z III aktu pobił rekordy popularności – do dziś śpiewają go kolejne pokolenia sopranistek. I właściwie, poza tym wyjątkiem, w naszej świadomości opera ta praktycznie nie istnieje. W czasach powojennych w Warszawie Casanova nigdy nie został wystawiony, w latach 90. ubiegłego wieku na krótko pojawił się w repertuarze Teatru Muzycznego Roma oraz w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Premiera dzieła w maju 1923 roku w Teatrze Wielkim pod kierownictwem muzycznym Artura Rodzińskiego była jednym z największych sukcesów w karierze Różyckiego. Co jednak spowodowało, że Casanova właściwie przeszedł do lamusa i nie jest dostępne żadne jego nagranie płytowe? W dzisiejszych czasach temat podjęty przez kompozytora jest już raczej przebrzmiały i być może trudno byłoby znaleźć realizatorów zainteresowanych inscenizacją opery. Sprawy nie ułatwia także pewne skomercjalizowanie języka muzycznego, zbyt dosłowne odniesienia do twórczości m.in. Pucciniego, czy balansowanie na granicy opery i operetki. Trudno jednak zaprzeczyć, że Casanova napisany został z ogromnym rozmachem. Różycki w niezwykle barwny i efektowny sposób odmalował epizody z życia słynnego włoskiego awanturnika i uwodziciela Giacoma Casanovy, obdarowując publiczność operą pełną melodyjnego uroku.

Więcej: http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny185 

Gorzów | Niech żyje walc!

FG10 i 11 stycznia 2020 roku w Filharmonii Gorzowskiej odbędą się koncerty karnawałowe „Niech żyje walc!”

Podczas tegorocznych koncertów karnawałowych na gorzowskiej estradzie królować będzie walc – taniec, dla którego nie istnieje czas, nie istnieją granice i który już od ponad dwustu lat fascynuje ludzi na całym świecie. Trudno uwierzyć, że jego początki, datowane na koniec XVIII wieku, nie były łatwe. Tańczony w podrzędnych lokalach na przedmieściach, uznawany był przez ówczesne elity za nieprzyzwoity i łamiący salonowe konwencje, głównie ze względu na publiczne obejmowanie się par. Kiedy w Wiedniu po raz pierwszy zatańczono walca w obecności dworu, niektóre damy ostentacyjnie opuściły salę balową. O popularności tego tańca zadecydowały ostatecznie niezliczone bale organizowane podczas Kongresu Wiedeńskiego oraz uwielbiana przez Wiedeńczyków muzyka Straussów, która otworzyła mu drzwi na europejskie salony. W wieku XIX i XX walc, w wielu różnych odmianach, zapewnił sobie pozycję również w muzyce klasycznej, inspirując największych jej twórców.

Program koncertu „Niech żyje walc!” skomponowany został z najpiękniejszych i najsłynniejszych walców, jakie w muzyce orkiestrowej można znaleźć. Będzie jeden z pierwszych walców stylizowanych – Zaproszenie do tańca z 1819 roku, będzie ponadczasowy koncertowy walc Nad pięknym modrym Dunajem, będą również walce z wielkich dzieł baletowych, symfonicznych oraz filmowych, w tym muzyka autorstwa Wojciecha Kilara do filmów Trędowata i Ziemia obiecana.

Urszula Śliwińska

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 

Lublin | Karnawał w rytmie bolera

BacewiczWyjątkowy koncert symfoniczny łączący w swoim repertuarze pierwiastki hiszpańskie, włoskie i polskie będzie miał miejsce w Filharmonii Lubelskiej im. H. Wieniawskiego 10 stycznia 2020 roku o godz. 19.00.

Wyjątkowi artyści: Marta Gębska – 17-letnia niezwykle utalentowana skrzypaczka – oraz znany skrzypek Roman Lasocki. A wszystko to pod batutą maestro Tomasza Bugaja.

Koncert rozpocznie legendarne Bolero Maurice’a Ravela – utwór symfoniczny bazujący na tańcu hiszpańskiego pochodzenia. Oryginalnie napisany jako muzyka sceniczna, baletowa, dedykowana słynnej tancerce Idzie Rubinstein. Włoskie pierwiastki prezentuje Kaprys włoski Piotra Czajkowskiego. Wiele melodii zaczerpnął Czajkowski podczas swojego pobytu we Florencji, w hucznym okresie karnawału. Utwór otwiera wspaniała fanfara instrumentów dętych blaszanych.

Druga część koncertu zawierać będzie muzykę polskich kompozytorów. Ostatnie dzieło koncertowe Grażyny Bacewicz – jednoczęściowy VII Koncert skrzypcowy – wykazuje znaczący kontrast w stosunku do poprzednich dzieł tego gatunku. „W mojej muzyce dużo się dzieje, jest ona drapieżna i zarazem liryczna" – pisała G. Bacewicz. Wieczór zwieńczy I Koncert skrzypcowy fis-moll Henryka Wieniawskiego. Podczas premiery partię solową koncertu wykonał sam kompozytor, a towarzyszyła mu słynna orkiestra lipskiego Gewnadhausu. Koncert dedykowany został królowi pruskiemu, za co Wieniawski otrzymał od niego Wielki Złoty Medal „Sztuki i Nauki". Na uwagę zasługuje fakt, iż dzieło skomponował Wieniawski w wieku 17 lat.

Więcej – na stronie http://www.filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d709,koncert_symfoniczny_karnawal_w_rytmie_bolera.html