Polmic - FB

aktualności

Powiatowy Przegląd Muzyki Polskiej

Czas sztukiFundacja „Czas sztuki” zaprasza w dniach 27 września – 8 listopada 2020 na cykl koncertów „Powiatowy Przegląd Muzyki Polskiej". W ramach cyklu odbędą się trzy różnorodne koncerty, prezentujące najpiękniejsze utwory genialnych polskich kompozytorów.

Pierwszy koncert 27 września będzie miał miejsce w kościele św. Trójcy w Latowiczu po mszy świętej o godz. 13.00. The Time Quartet wykona kameralne kompozycje Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Grażyny Bacewicz i Ignacego Jana Paderewskiego.

Drugi koncert tego samego dnia odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury w Mrozach o godz. 17.00. Na koncercie wystąpi duet: skrzypek Maksymilian Grzesiak i pianistka Aleksandra Dallali. W programie pojawią się wirtuozowskie kompozycje Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego.

Podczas ostatniego koncertu 8 listopada o godz. 12.00 w Kościele św. Wojciecha Biskupa i Męczennika w Jeruzalu sopranistka Katarzyna Wiwer i organistka Zuzanna Bator zaprezentują pieśni Stanisława Moniuszki i Fryderyka Chopina.

Dofinansowano ze środków budżetu Powiatu Mińskiego. Wstęp wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/ 

III Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier w Mińsku Mazowieckim i Cegłowie

MMSBFundacja „Czas Sztuki" zaprasza 26 i 27 września 2020 na wydarzenia w ramach tegorocznego cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" w Mińsku Mazowieckim i Cegłowie.

MMSBKoncert 26 września o godz. 19.00 odbędzie się w Miejskim Domu Kultury w Mińsku Mazowieckim. Podczas koncertu wystąpią Katarzyna Wiwer (sopran), Joanna Solecka (klawesyn) i Tomasz Ślusarczyk (trąbka barokowa), którzy wykonają piękne kompozycje barokowe Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla i Alessandra Scarlattiego.

Koncert „Wielcy polscy kompozytorzy” odbędzie się 27 września o godz. 19.00 w Gminnej Bibliotece Publicznej Kulturoteka w Cegłowie. The Time Quartet zaprezentuje najbardziej znane utwory polskich kompozytorów: Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Grażyny Bacewicz, Ignacego Jana Paderewskiego oraz polskie pieśni ludowe w opracowaniu na kwartet smyczkowy.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/ 

Kolejna Nagroda im. Norwida dla Pawła Mykietyna

Mykietyn24 września 2020 o godz. 12.00 odbyła się konferencja online, podczas której ogłoszono nazwiska laureatów XIX edycji Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida.

W konferencji udział wzięli przedstawiciele władz Mazowsza oraz przewodniczący Kapituł Norwidowskich. Nominacje do nagrody za dzieło lub kreacje powstałe w 2019 roku otrzymali w kategorii „Muzyka”: Marta Boberska za partie Muzyki i Eurydyki w premierze Orfeusza Claudia Monteverdiego (Polska Opera Królewska), Paweł Łukaszewski za skomponowanie dzieła Ascensio Domini oraz Paweł Mykietyn.

Zgodnie z decyzją Kapituły Nagrodę Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Muzyka” odbierze kompozytor i klarnecista Paweł Mykietyn za II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną. Przypomnijmy, że po raz pierwszy kompozytor otrzymał tę Nagrodę w 2017 roku za operę Czarodziejska Góra.

Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida przyznawana jest corocznie artystom tworzącym na Mazowszu w czterech kategoriach: literatura, muzyka, sztuki plastyczne i teatr za wybitne dzieło bądź kreację powstałe w roku poprzedzającym. Od 2005 roku Samorząd Województwa Mazowieckiego przyznaje również nagrodę specjalną „Dzieło życia” za całokształt twórczości artyście tworzącemu na obszarze województwa mazowieckiego.

Dodatkowe informacje – na stronie http://biuro-prasowe.mik.waw.pl/109805-laureaci-nagrody-im-norwida-2020 

Gdańsk | Współczesność i klasyka

PFBWspółczesność zestawiona z klasyką stanowi program, który uświetni koncert „Współczesność i klasyka” w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej 25 września 2020 o godz. 19.00. Orkiestrę FIlharmonii poprowadzi australijski dyrygent Daniel Smith, zwycięzca Konkursu im. Fitelberga w 2012, a solistką będzie laureatka Konkursu Wieniawskiego 2006 – skrzypaczka Agata Szymczewska.

Czy muzyka współczesna musi być trudna? Mikołaj Górecki, syn wybitnego Henryka Mikołaja udowadnia, że nie. Jego utwory łączą delikatny liryzm z umiarkowanie współczesnym językiem – są przy tym zawsze atrakcyjnie napisane dla solistów. Dlatego tak liczne w jego twórczości utwory koncertujące są bardzo chętnie wykonywane przez czołowych solistów polskich i nie tylko. Concerto op. 13 na skrzypce Góreckiego napisane jest według schematu nokturnu (czyli z wolnymi częściami skrajnymi i szybką środkową).

Koncert rozpocznie Uwertura do opery Cyrulik sewilski genialnego Gioacchina Rossiniego. W programie drugiej części koncertu znalazły się ponadto arcydzieło wszechczasów – Symfonia C-dur nr 41 KV 551 „Jowiszowa” Wolfganga Amadeusa Mozarta i Uwertura do jego opery Don Giovanni. Te dzieła dają doskonałą okazję orkiestrze do zabłyśnięcia pełnym blaskiem.

Więcej – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 

Lublin | „Czas to miłość”: koncert symfoniczny

FLOstatni koncert z cyklu „Czas to miłość. W hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji” będzie miał miejsce w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie 25 września 2020 o godz. 19.00.

3 października 2019 roku papież Franciszek zatwierdził dekret otwierający drogę do beatyfikacji Prymasa Tysiąclecia, która miała się odbyć w czerwcu br. Ze względów zagrożenia epidemią wydarzenie to zostało przesunięte na nieokreślony jeszcze termin. Wspólne przeżywanie beatyfikacji Prymasa nie zostało jednak całkowicie wygaszone, kontynuację zyskuje obecnie w wymiarze duchowym, do którego włączyć się można poprzez sztukę muzyczną.

Podczas koncertu wieńczącego cykl „Czas to miłość” Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody zaprezentuje dzieła Tomasa Albinoniego, Johanna Sebastiana Bacha, Thomasa Emanuela Corneliusa – pierwszego organisty Elbphilharmonie Hamburg i głównego organmistrza Hamburga, który wystąpi również w roli solisty, a także Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza i Orawę Wojciecha Kilara – poemat symfoniczny na orkiestrę smyczkową, nawiązujący tytułem do regionu granicznego Polski i Słowacji. Jest to czwarta kompozycja Kilara (obok Krzesanego, Kościelca 1909 i Siwej mgły) odzwierciedlająca tradycje muzyczne Podhala.

Więcej – na stronie https://filharmonialubelska.pl/ 

Katowice | Inauguracja 76. sezonu artystycznego Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego

FS76. sezon artystyczny Śląska Orkiestra Kameralna oraz Chór Filharmonii Śląskiej otworzą koncertem 25 września 2020 o godz. 19.00 łączącym w sobie dzieła kompozytorów polskich XX i XXI wieku z kompozycjami Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Filharmonicy śląscy pod batutą Macieja Tomasiewicza wraz ze znakomitą sopranistką Bożeną Bujnicką dokonają prawykonania utworu O dolce lume na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę smyczkową (dzwony ad libitum) Mikołaja Piotra Góreckiego. To kilkunastominutowe dzieło o jednoczęściowej formie składa się z wielu „sekcji”. Materiałem literackim, którego użył twórca, jest Boska komedia Dantego Alighieri. Kompozycja powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W partiach solowych podczas premiery utwory zaprezentują się także artyści Chóru Filharmonii Śląskiej: Agata Piękosz-Pierszalik (alt), Tomasz Dziwisz (tenor) oraz Michał Schoppa (bas).

W programie koncertu znajdą się dwie kompozycje o bliźniaczym tytule – Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową. Jako pierwsze zabrzmi dzieło Henryka Mikołaja Góreckiego – około dziewięciominutowa kompozycja składająca się z trzech miniatur, a następnie dzieło Krzysztofa Pendereckiego, którego pożegnaliśmy w tym roku.

Podczas koncertu inauguracyjnego usłyszymy także trzy kompozycje Wolfganga Amadeusa Mozarta: Symfonię C-dur KV 162, Laudate Dominum omnes gentes z Vesperae solennes de Confessore KV 339 oraz Mszę C-dur KV 317. Będzie ona idealnym zwieńczeniem koncertu, który wprowadzi nas w nowy, 76. już sezon artystyczny.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Warszawa | Muzyczne pory roku – Jesień 2020

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski zaprasza na koncert z cyklu „Muzyczne pory roku – Jesień”, który odbędzie się 24 września 2020 o godz. 17.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. A. Fredry 8).

Podczas recitalu fortepianowego Igora Torbickiego, specjalizującego się w wykonywaniu muzyki współczesnej, usłyszymy utwory z cyklu Miniatury Władysława Słowińskiego, Eclosion Carlosa E. Malcolma, Dwie inskrypcje dla Witolda Lutosławskiego Jerzego Bauera, Etiudy na fortepian Artura Cieślaka, Hommage à J. S. Bach Romualda Twardowskiego.

Ponadto odbędą się prawykonania kompozycji Pawła Kwapińskiego, Jana Oleszkowicza i Anny Ignatowicz-Glińskiej. W Espressioni Paweł Kwapiński wykorzystał wirtuozowskie techniki gry na klawiaturze oraz wewnątrz instrumentu. Zasób środków pianistycznych stanowi tu więc swoistą syntezę wirtuozerii tradycyjnej i awangardowej. Cykl miniatur na fortepian Genotypy Jana Oleszkowicza powstał z myślą o koncercie „Muzyczne pory roku – Jesień”. Materiał dźwiękowy wykorzystany w miniaturach oparty jest na odpowiednio dobranych i przetwarzanych skalach oraz permutacjach rytmicznych, tworzących specyficzne „łańcuchy” brzmieniowe, charakterystyczne dla każdej z miniatur. Utwór nAdAl Anna Ignatowicz-Glińska zadedykowała kompozytorowi, improwizatorowi i pianiście Ryszardowi Alzinowi (tytuł jest kalamburem incipitów imienia Anna i nazwiska Alzin). Kompozycja traktuje o snuciu… Kształtowanie narracji to snucie dygresji na marginesie „tematu” (struktury repetytywnej), oraz wysnuwanie z tegoż tematu konsekwencji, migrujących w inne rejony estetyczne.

Wstęp wolny (w maseczkach).

Transmisja online koncertu dostępna będzie pod adresem https://www.youtube.com/channel/uce2h6r9a9okgrsu2fuem0rw 

Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczecin | III MDF Festival

MDFMUSIC.DESIGN.FORM Festival powraca do Filharmonii w Szczecinie. Od 23 do 27 września 2020 czekają nas niezwykłe doznania podczas trzeciej edycji festiwalu, który w tym roku skupi się na otaczających nas dźwiękach i stworzy z nich muzyczne i wizualne pejzaże.

Trzecia edycja MUSIC.DESIGN.FORM Festival to właśnie dźwiękowe pejzaże – soundscapes. Czekają nas koncerty, które będą transmitowane także online, przeniosą nas do świata dźwięków inspirowanych przyrodą bądź przywodzących na myśl wędrówkę przez miejską dżunglę, górskie szlaki albo bezkresny ocean. Przedpremierowo zabrzmi najnowszy, inspirowany naturą, projekt muzyczny Hani Rani i Dobrawy Czocher, jak co roku zagra także Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, która zaprezentuje barwny i obrazowy program.

Młodzież podczas dwudniowych warsztatów wprowadzona zostanie w świat dźwięków miasta, z których powstanie ich wspólna kompozycja, a jej premiera odbędzie się podczas plenerowego koncertu.

Nie zabraknie wystaw, miejskiego spaceru, DJskiego live setu, dźwiękowej instalacji online oraz efektownej iluminacji budynku, która znów zmieni się w płótno intrygujące barwną wizualizacją. Przede wszystkim zaś Festiwal umożliwi oderwanie się od codzienności i poznanie frapujących dźwiękowych pejzaży.

Szczegółowy program – na stronie https://mdf.filharmonia.szczecin.pl/pl

Katarzyna Plater-Zyberk

Nie bój się improwizować z Jarosławem Siwińskim i Grzegorzem Ociepką

Nie boj sie improwizowacAgencja Muzyczna Art Deco Group zaprasza dzieci w wieku 7–12 lat uczące się gry na instrumentach lub śpiewające do udziału w warsztatach „Nie bój się improwizować!”. Warsztaty są bezpłatne i będą odbywać się codziennie online w dniach 21–24 września 2020 dla dwóch grup o godz. 16.00 i 17.30.

Uczestnicy będą rozwijać swoją kreatywność i nieszablonowe myślenie o muzyce pod kierunkiem kompozytora i pianisty Jarosława Siwińskiego oraz aktora i reżysera sztuk dla dzieci Grzegorza Ociepki.

Warsztaty łączą wiele elementów. Prowadzący rozmawiają z dziećmi m.in. o muzyce współczesnej, zasadach i sposobach improwizacji, ilustrując te tematy muzycznymi przykładami. Prowadzą ćwiczenia i zabawy, które pomagają dzieciom łatwiej przyswoić przekazywaną wiedzę. Bardzo ważnym w niniejszym projekcie jest wspólne muzykowanie i współdziałanie w grupie, dlatego dzieci uczestniczą w zajęciach ze swoimi instrumentami i czynnie improwizują pod kierownictwem prowadzących.

Każdy cykl warsztatów „Nie bój się improwizować!” obejmuje prowadzone online 4 zajęcia (po ok. 45 min.) i 1 koncert (ok. 40 min.) prezentujący efekty pracy z uczestnikami, który odbywa się w formie stacjonarnej w Warszawie. 10 października w Warszawie odbędą się dwa koncerty w Quality Studio – recording and sound production, transmitowane na żywo na Facebooku z udziałem uczestników i ich mentorów.

Warsztaty są otwarte tylko dla uczestników i ich opiekunów. Uczestników zgłaszają ich rodzice lub opiekunowie prawni wyłącznie poprzez formularz na stronie http://artdecogroup.eu/formularz-zgloszeniowy-nbsi-2020/ Do formularza należy dołączyć plik wideo prezentujący grę lub śpiew uczestnika warsztatów (program dowolny, max. 5 MB).

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.