Polmic - FB

aktualności

Kielce | Koncert karnawałowy „Nie tylko walc…”

Dębski10 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga będzie miał miejsce Koncert karnawałowy „Nie tylko walc…”.

Dużo muzyki filmowej – przede wszystkim przepiękne walce takich osobistości świata muzycznego, jak Johann Strauss – syn, Franciszek Lehár, Henry Mancini, znane i lubiane piosenki (jak np. Mamma Mia czy Pieśń Heleny Krzesimira Dębskiego) oraz najpiękniejsze arie z operetek (m. in. Zemsta nietoperza, Wesoła wdówka) – to propozycje Filharmonii Świętokrzyskiej na karnawałowy wieczór.

W tym ekscytującym programie wystąpi Katarzyna Dondalska – śpiewaczka należąca do grona wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce. Naukę śpiewu rozpoczęła pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny w gdańskiej Akademii Muzycznej, a po roku studiów na Wydziałach Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim przeniosła się do Staatliche Hochschule für Musik Würzburg w Niemczech. Studia ukończyła, uzyskując dyplom instrumentalny (skrzypce) oraz wokalny z wyróżnieniem w klasie mistrzowskiej. Jest finalistką i laureatką konkursów wokalnych, m.in. Internationaler Musikwettbewerb der ARD, Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur- Gesangswettbewerb Sylvia Geszty w Luxemburgu. Posiada stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Występowała na znanych scenach operowych świata: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi znakomity dyrygent Tadeusz Wicherek – artysta obecni pełni funkcję dyrektora Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej (znanej z telewizyjnego cyklu „Z batutą i humorem”) oraz Orkiestry Symfonicznej K. Namysłowskiego w Zamościu.

Grażyna Patro

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 

Warszawa | Ludomir Różycki „Casanova”

Rózycki10 i 11 stycznia 2020 roku w Filharmonii Narodowej w ramach projektu „Powstało w wolnej Polsce” odbędzie się wykonanie koncertowe opery Ludomira Różyckiego Casanova.

Sezon 1922/23 w życiu muzycznym Warszawy obfitował w wiele atrakcji i ważnych wydarzeń artystycznych. Zaserwowana na koniec sezonu, łatwo wpadająca w ucho opera Ludomira Różyckiego Casanova trafiła na idealny czas, wpasowując się w gust szerokiej publiczności. Walc Caton To dawny mój znajomy z III aktu pobił rekordy popularności – do dziś śpiewają go kolejne pokolenia sopranistek. I właściwie, poza tym wyjątkiem, w naszej świadomości opera ta praktycznie nie istnieje. W czasach powojennych w Warszawie Casanova nigdy nie został wystawiony, w latach 90. ubiegłego wieku na krótko pojawił się w repertuarze Teatru Muzycznego Roma oraz w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Premiera dzieła w maju 1923 roku w Teatrze Wielkim pod kierownictwem muzycznym Artura Rodzińskiego była jednym z największych sukcesów w karierze Różyckiego. Co jednak spowodowało, że Casanova właściwie przeszedł do lamusa i nie jest dostępne żadne jego nagranie płytowe? W dzisiejszych czasach temat podjęty przez kompozytora jest już raczej przebrzmiały i być może trudno byłoby znaleźć realizatorów zainteresowanych inscenizacją opery. Sprawy nie ułatwia także pewne skomercjalizowanie języka muzycznego, zbyt dosłowne odniesienia do twórczości m.in. Pucciniego, czy balansowanie na granicy opery i operetki. Trudno jednak zaprzeczyć, że Casanova napisany został z ogromnym rozmachem. Różycki w niezwykle barwny i efektowny sposób odmalował epizody z życia słynnego włoskiego awanturnika i uwodziciela Giacoma Casanovy, obdarowując publiczność operą pełną melodyjnego uroku.

Więcej: http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny185 

Gorzów | Niech żyje walc!

FG10 i 11 stycznia 2020 roku w Filharmonii Gorzowskiej odbędą się koncerty karnawałowe „Niech żyje walc!”

Podczas tegorocznych koncertów karnawałowych na gorzowskiej estradzie królować będzie walc – taniec, dla którego nie istnieje czas, nie istnieją granice i który już od ponad dwustu lat fascynuje ludzi na całym świecie. Trudno uwierzyć, że jego początki, datowane na koniec XVIII wieku, nie były łatwe. Tańczony w podrzędnych lokalach na przedmieściach, uznawany był przez ówczesne elity za nieprzyzwoity i łamiący salonowe konwencje, głównie ze względu na publiczne obejmowanie się par. Kiedy w Wiedniu po raz pierwszy zatańczono walca w obecności dworu, niektóre damy ostentacyjnie opuściły salę balową. O popularności tego tańca zadecydowały ostatecznie niezliczone bale organizowane podczas Kongresu Wiedeńskiego oraz uwielbiana przez Wiedeńczyków muzyka Straussów, która otworzyła mu drzwi na europejskie salony. W wieku XIX i XX walc, w wielu różnych odmianach, zapewnił sobie pozycję również w muzyce klasycznej, inspirując największych jej twórców.

Program koncertu „Niech żyje walc!” skomponowany został z najpiękniejszych i najsłynniejszych walców, jakie w muzyce orkiestrowej można znaleźć. Będzie jeden z pierwszych walców stylizowanych – Zaproszenie do tańca z 1819 roku, będzie ponadczasowy koncertowy walc Nad pięknym modrym Dunajem, będą również walce z wielkich dzieł baletowych, symfonicznych oraz filmowych, w tym muzyka autorstwa Wojciecha Kilara do filmów Trędowata i Ziemia obiecana.

Urszula Śliwińska

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 

Lublin | Karnawał w rytmie bolera

BacewiczWyjątkowy koncert symfoniczny łączący w swoim repertuarze pierwiastki hiszpańskie, włoskie i polskie będzie miał miejsce w Filharmonii Lubelskiej im. H. Wieniawskiego 10 stycznia 2020 roku o godz. 19.00.

Wyjątkowi artyści: Marta Gębska – 17-letnia niezwykle utalentowana skrzypaczka – oraz znany skrzypek Roman Lasocki. A wszystko to pod batutą maestro Tomasza Bugaja.

Koncert rozpocznie legendarne Bolero Maurice’a Ravela – utwór symfoniczny bazujący na tańcu hiszpańskiego pochodzenia. Oryginalnie napisany jako muzyka sceniczna, baletowa, dedykowana słynnej tancerce Idzie Rubinstein. Włoskie pierwiastki prezentuje Kaprys włoski Piotra Czajkowskiego. Wiele melodii zaczerpnął Czajkowski podczas swojego pobytu we Florencji, w hucznym okresie karnawału. Utwór otwiera wspaniała fanfara instrumentów dętych blaszanych.

Druga część koncertu zawierać będzie muzykę polskich kompozytorów. Ostatnie dzieło koncertowe Grażyny Bacewicz – jednoczęściowy VII Koncert skrzypcowy – wykazuje znaczący kontrast w stosunku do poprzednich dzieł tego gatunku. „W mojej muzyce dużo się dzieje, jest ona drapieżna i zarazem liryczna" – pisała G. Bacewicz. Wieczór zwieńczy I Koncert skrzypcowy fis-moll Henryka Wieniawskiego. Podczas premiery partię solową koncertu wykonał sam kompozytor, a towarzyszyła mu słynna orkiestra lipskiego Gewnadhausu. Koncert dedykowany został królowi pruskiemu, za co Wieniawski otrzymał od niego Wielki Złoty Medal „Sztuki i Nauki". Na uwagę zasługuje fakt, iż dzieło skomponował Wieniawski w wieku 17 lat.

Więcej – na stronie http://www.filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d709,koncert_symfoniczny_karnawal_w_rytmie_bolera.html 

Katowice | Vivat Academia! Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

SilesiaW ramach jubileuszowego cyklu „Vivat Academia!” Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na niezwykłe spotkanie z Katarzyną Pleśniak, piastującą nieprzerwanie od 2008 roku funkcję kanclerza najstarszej na Śląsku wyższej uczelni muzycznej. Koncert będzie miał miejsce 9 stycznia 2020 roku o godz.18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16).

W ramach cyklu koncertowego jak dotąd „Silesia” gościła już rektorów katowickiej Akademii Muzycznej. 9 stycznia odbędzie się spotkanie z Katarzyną Pleśniak, która została wyróżniona m.in. odznaką Zasłużony Działacz Kultury przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Złotym Laurem Umiejętności i Kompetencji, „Narcyzem” – nagrodą przyznawaną kobietom wyróżniającym się swoimi osiągnięciami zawodowymi i wybitnym działaczkom społecznym oraz Perłą Gentle Women w dziedzinie „Kultura, sztuka, pasja”. Spotkaniu prowadzonemu przez Violettę Rotter-Kozerę towarzyszyć będzie oczywiście muzyka – wybrane dzieła wykona zresztą sama Pani Kanclerz, która jest absolwentką katowickiej Akademii: w roku 1999 ukończyła śpiew solowy w klasie prof. Stanisławy Marciniak-Gowarzewskiej.

Wystąpią również znani publiczności „Silesii” znakomici pianiści. Paweł Tomaszewski to dziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Koncertował na scenach całego świata z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami szeroko rozumianej muzyki jazzowej i rozrywkowej. Z kolei działalność artystyczna Grzegorza Biegasa, prof. AM w Katedrze Kameralistyki, skupia się głównie na literaturze wokalnej. Grzegorz Biegas występował na wszystkich niemal kontynentach, współpracując z wieloma znakomitymi śpiewakami.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2/20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/546_vivat-academia-koncert-inbspspotkanie-z-kanclerz-am-katarzyna-plesniak 

Pogrzeb Edwarda Pałłasza

FK
22 grudnia 2019 roku zmarł kompozytor, pedagog, działacz środowiska artystycznego Edward Pałłasz (1936-2019). Msza pogrzebowa w jego intencji zostanie odprawiona w Kościele Duszpasterstwa Środowisk Twórczych przy Pl. Teatralnym w dniu 10 stycznia (piątek) o godz. 11.30. Pogrzeb odbędzie się tego samego dnia o godz. 13.00 na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach, kwatera GII-2-27.

Znany kompozytor pełnił stanowisko kierownika muzycznego Teatru Komedia w Warszawie (1964-1966). Wykładał na Wydziale Reżyserii Dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie (1969-1975). W latach 1984-1988, 1997–2003 był wiceprezesem, a w latach 1988–1993, 2003–2009 prezesem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Zasiadał w Komisji Repertuarowej Festiwalu „Warszawska Jesień” (1981-1996). W latach 1979-1997 był członkiem Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich (od 1979 do 1981 skarbnikiem, zaś od 1981 do 1983 wiceprezesem). Został współzałożycielem Komitetu Porozumiewawczego Stowarzyszeń Twórczych i Towarzystw Naukowych (1980) oraz członkiem Rady Kultury przy Prezydencie RP Lechu Wałęsie. Pełnił funkcję dyrektora Programu II Polskiego Radia (1995-1998). Był również zastępcą dyrektora naczelnego i artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej (1999–2012). Był członkiem Rady Programowej Polskiego Radia, której przewodniczył w latach 2010–2013. W 2016 roku otrzymał honorowe członkostwo Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

Edward Pałłasz został odznaczony Krzyżem Komandorskim, Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem „Zasłużony Działacz Kultury”, Honorową Odznaką Miasta Stołecznego Warszawy, Srebrnym Medalem i Honorową Odznaką Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Gdańsk | X Dni Muzyki Nowej

DMN4–12 stycznia 2020 roku w Gdańsku odbędą się X Dni Muzyki Nowej. Program przedsięwzięcia udowadnia, że każdy gatunek muzyczny może wychodzić poza utarte szlaki, inspirować i zaskakiwać, a kluczem pozostaje eksperyment i ryzyko.

Ideą jubileuszowych Dni Muzyki Nowej jest próba połączenia elektroniki z inspiracjami wielokulturową tradycją, muzyki współczesnej i jej barwnego instrumentarium z ognistą awangardą i minimalizmem. Udział w Festiwalu wezmą Kevin Richard Martin, Innercity Ensemble, Daniel Blumberg i Seymour Wright, oraz Joshua Sabin.

Podczas otwarcia DMN 4 i 5 stycznia odbędzie się premiera performance’u multimedialnego Oko i Ucho. Narcyz i Echo skomponowanego specjalnie dla festiwalu; performance zostanie zaprezentowany przez pianistkę Małgorzatę Walentynowicz i artystkę wizualną, pracującą w obszarze fotografii, nowych mediów, instalacji i performance’u, Doroty Walentynowicz. 9 stycznia wystąpi trójmiejski skład LowBow, który tworzą kontrabasista Maciej Sadowski i wiolonczelistka Małgorzata Znarowska. O ich albumie murmurs Robert Ratajczak pisał, że to muzyka pełna barw i rozmaitych odcieni, silnie zakorzeniona w tradycyjnej formule muzyki klasycznej, a jednocześnie innowacyjna i odkrywcza. Pełne ekspresjonistycznego ducha i ujmującej melodyki utwory, mienią się ogromem ilustracyjnej i prowokującej wyobraźnię melodyki, stylistycznie nawiązując też do folkloru Litwy, Białorusi czy Ukrainy. Słynny kompozytor, aranżer i wykonawca Wim Mertens wyruszy na trasę, dla której okazją jest jubileusz 40-lecia jego kariery muzycznej. W Gdańsku 11 stycznia Mertens wystąpi solo i zagra specjalny, przekrojowy program prezentujący jego twórczość z lat 1980–2020.

Kwartludium i Wim Mertens, uczestnicy pierwszego festiwalu, wystąpią podczas koncertu finałowego i wykonają kompozycje Piotra Peszata, Ivo Nilssona, Krzysztofa Wołka, Wojciecha Blażejczyka i litewskiej kompozytorki Giedrė Pauliukevičiūtė.

Organizatorem festiwalu Dni Muzyki Nowej jest Klub Żak, a festiwal jest realizowany z dotacji Miasta Gdańska.

Szczegółowy program – na stronie https://klubzak.com.pl/koncerty.html 

Wrocław | Nowy świat

NFMNowy świat, naczelny temat koncertu symfonicznego 7 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki, rozumieć można w dwojaki sposób. Z jednej strony oznacza utwory kompozytorów europejskich napisane w Stanach Zjednoczonych, z drugiej zaś – przedwojenny debiut jednego z najważniejszych twórców ubiegłego stulecia, którego dzieła otworzyły nieistniejące wcześniej światy dźwięków.

Takim pionierskim dziełem są wczesne Wariacje symfoniczne Witolda Lutosławskiego, wykonane po raz pierwszy w 1938 roku. Miały być pracą dyplomową twórcy, jednakże jego nauczyciel kompozycji uznał je za zbyt radykalne, Lutosławski przedstawił więc inny utwór. Wariacjami oficjalnie zadebiutował zaś w środowisku artystycznym II Rzeczypospolitej. To krótkie dzieło pokazuje już w zarodku najważniejsze elementy warsztatu kompozytora: z jednej strony barwną, migotliwą kolorystykę, z drugiej – zaplanowaną w najdrobniejszych szczegółach konstrukcję.

III Koncert fortepianowy Béli Bartóka powstawał pod koniec życia kompozytora, już podczas jego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Dzieło zostało napisane jako prezent urodzinowy dla żony twórcy, pianistki Ditty Pásztory-Bartók. Solistą w utworze węgierskiego autora będzie Piotr Anderszewski, jeden z najbardziej cenionych interpretatorów jego twórczości.

IX Symfonia e-moll op. 95 „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka także powstała w Stanach Zjednoczonych. Kompozytor pełnił w tym czasie funkcję dyrektora National Conservatory of Music w Nowym Jorku, postanowił więc zaczerpnąć inspirację z pieśni negro spirituals i muzyki indiańskiej.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Toruń | Mariacki Koncert Bożonarodzeniowy 2020

Koncert Mariacki6 stycznia 2020 roku o godz. 17:00 w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu odbędzie się doroczny Koncert Bożonarodzeniowy, w programie którego znajdą się najpiękniejsze tradycyjne kolędy.

Ideą organizatorów jest aby co roku powstawało zupełnie nowe dzieło (aranżacja kolęd), które podczas koncertu będzie miało swoje wielkie prawykonanie. Nowe opracowanie nie oznacza jednak ingerencji w melodię znanych kolęd. Ma być jedynie pokorną ale twórczą wizją kompozytorów ze szczególnym poszanowaniem dla polskiej tradycji. W tym roku do opracowania cyklu kolęd zaproszony został Jędrzej Rochecki.

Utwory wykonają zespoły Schola Cantorum Thorunensis, Schola Dziecięca Nutki Św. Antoniego i zespół instrumentalny pod dyrekcją Pawła Głowińskiego. Organizatorami koncertu są Stowarzyszenie Musica Vera i Parafia Wniebowzięcia NMP w Toruniu.

Podczas koncertu kościół będzie ogrzewany. Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB