Polmic - FB

aktualności

Warszawa | 11. Interdyscyplinarny Festiwal Nowe Epifanie

NE11. edycja interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II rozpocznie się w Warszawie 26 lutego i potrwa czterdzieści dni, do 5 kwietnia 2020 roku. W programie znajdą się m.in. utwory Szymona Godziemba-Trytka oraz Pawła Łukaszewskiego.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu Listu do artystów Jana Pawła II. Maria Magdalena to postać, wokół której koncentruje się program 11. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Z kanonicznych ewangelii nie dowiadujemy się o niej zbyt wiele. Informacje tam zawarte pojawiają się głównie w formie wzmianek. Zostawiają pole do spekulacji, ale i przestrzeń do artystycznych wyobrażeń. Tegoroczny program muzyczny Festiwalu będzie okazją do przeżycia religijnego zachwytu. Koncerty Graindelavoix, Adama Struga, Monodii Polskiej, Qvinta Essençia, Carine Tinney, Lucasa Henninga, Dziczki i Cataliny Vicens, chórów Centrum Myśli Jana Pawła II i VRC – wprawią w stan uniesienia nawet najbardziej opornych.

28 marca, podczas koncertu "Lontano", odbędzie się prawykonanie utworu napisanego specjalnie na festiwal przez Szymona Godziemba-Trytka – Nel mezzo del cammin di nostra vita (W życia wędrówce, na połowie czasu). To kompozycja na biały głos, chór mieszany oraz zespół kameralny i tancerza, dla której inspirację stanowiła Boska komedia Dantego Alighieri. Koncert odbędzie się w nietypowym układzie sali – publiczność zostanie ustawiona na podestach po dwóch stronach sceny; a zza publiczności we fragmentach kompozycji zaśpiewają dwa kameralne chóry, których głos będzie dochodził lontano, czyli z oddali.

31 marca wysłuchamy natomiast mszy Pawła Łukaszewskiego złożonej w hołdzie Janowi Pawłowi II z okazji 15 rocznicy śmierci – Missa de Maria a Magdala na sopran, baryton, chór mieszany, organy i orkiestrę. Tekst utworu stanowi kompilację tekstów liturgicznych (Nieszpory o Marii Magdalenie, sekwencja wielkanocna) oraz fragmentów Nowego i Starego Testamentu – zarówno Apokalipsy i Ewangelii, jak również miłosnej Pieśni nad Pieśniami. Monumentalne dzieło Łukaszewskiego bazujące na formie cyklu mszalnego, poprzez rozbudowaną obsadę, solistów i chór, wprowadza słuchacza w charakterystyczną dla kompozytora przestrzeń muzycznego sacrum, rozpiętego między motywami Bliskiego Wschodu a współczesną harmonią i ekspresją.

Szczegółowy program festiwalu oraz informacje na temat biletów: https://noweepifanie.pl/

Koronawirus: Zawieszenie działalności instytucji kultury i placówek szkolnictwa artystycznego

MKiDNW związku z podjęciem zdecydowanych kroków mających na celu zatrzymanie szerzenia się koronawirusa SARS-CoV-2 sztab kryzysowy z udziałem ministra kultury i dziedzictwa narodowego zdecydował o czasowym zamknięciu od 12 marca 2020 roku instytucji kultury, filharmonii, oper, operetek, teatrów, muzeów, kin, domów kultury, bibliotek, galerii sztuki oraz szkół, uczelni wyższych i placówek szkolnictwa artystycznego.

Komunikaty i zarządzenia w sprawie zawieszenia organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 zostały wydane przez wszystkich wojewodów. Minister kultury i dziedzictwa narodowego wydał rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania uczelni artystycznych. Szkoły artystyczne zostały objęte rozporządzeniem ministra edukacji narodowej w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty.

Oznacza to zawieszenie organizacji wydarzeń kulturalnych z udziałem publiczności, w tym koncertów, spektakli, wernisaży oraz wydarzeń specjalnych, zamknięcie muzeów dla zwiedzających, ograniczenie dostępności instytucji dla interesantów zewnętrznych oraz zawieszenie zajęć w placówkach szkolnictwa artystycznego wszystkich stopni.

Szczegółowe informacje: https://www.gov.pl/web/kultura/zawieszenie-dzialalnosci-instytucji-kultury-i-placowek-szkolnictwa-artystycznego 

Zielona Góra | Dni Muzyki nad Odrą 2020

FZW dniach 28 luty – 5 kwietnia 2020 roku w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda odbędzie się międzynarodowy festiwal „Dni Muzyki nad Odrą” 2020. To szczególne wydarzenie jest przykładem pielęgnowania relacji dobrosąsiedzkich Lubuskiego i Brandenburgii.

Festiwal organizowany jest przez Filharmonię Zielonogórską przy współpracy Messe und Veranstaltungs GmbH Frankfurt (Oder) oraz Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt. Funkcję kierownika artystycznego Festiwalu pełni prof. dr hab. Czesław Grabowski.

W tym roku udział w Festiwalu wezmą znakomici wykonawcy z całej Europy, laureaci konkursów międzynarodowych, m. in. pianista Szymon Nehring, soliści Opery Lwowskiej, ukraiński saksofonista Andrij Ukrainets i niemiecka oboistka Mathilde Major, Kwintet dęty Uniwersytetu Muzyki, Teatru i Mediów z Hannoveru, łotewski pianista Paulius Andersson, zespół Armonia Quartett działający przy Teatrze Muzycznym w Cottbus. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej i Chór Singakademie z Frankfurtu nad Odrą wystąpią pod batutą polskich dyrygentów Czesława Grabowskiego, Piotra Wacławika, a także Constantina Adriana Grigorego z Rumunii i maestro Rudolfa Tierscha (Niemcy).

Do udziału w Festiwalu została zaproszona również Orkiestra Kameralna Filharmonii im. Leoša Janáčka z Ostrawy, która wystąpi pod batutą Josefa Javory. Podczas tego koncertu specjalnego obok utworów Janáčka w rodzimym wykonaniu usłyszymy najsłynniejsze dzieło napisane na orkiestrę smyczkową przez Wojciecha Kilara – Orawę – oraz rzadziej wykonywane Choralvorspiel für Kammerorchester.

Ponadto w ramach Festiwalu odbędzie się VII Międzynarodowe Forum Młodych Dyrygentów.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmoniazg.pl/dni-muzyki-nad-odra-2020/ 

Białystok | III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”

UMFCKatedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Filia w Białymstoku, zaprasza do udziału w III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku. Debata odbędzie się w Białymstoku w dniach 6-7 kwietnia 2020 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej i dyskusja praktyków w obszarze wykonawstwa muzyki chóralnej XX i XXI wieku. Podczas przedsięwzięcia omówione zostaną takie zagadnienia, jak „Drogi rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, „Praktyka wykonawcza a współczesne techniki kompozytorskie w muzyce chóralnej, „Muzyka XX i XXI wieku jako materiał dydaktyczny dla zespołów chóralnych, „Konfrontacja zamierzeń kompozytorskich z praktyką pracy zespołu chóralnego”, „Promocja współczesnej muzyki polskiej”, „Prawykonanie kompozycji chóralnej – uwagi praktyczne”.

Do udziału w konferencji organizatorzy zapraszają dyrygentów, chórmistrzów, jak również kompozytorów, muzykologów, teoretyków oraz wszystkie osoby zainteresowane współczesną muzyką chóralną, jej walorami artystycznymi i dydaktycznymi.

Temat wystąpienia należy przesłać w terminie do 18 marca 2020 na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Opłata konferencyjna wynosi 300 zł.

Po pozytywnym zrecenzowaniu tekstu wystąpienia będzie możliwość jego wydania na warunkach określonych przez wydawnictwo.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Szczegółowy opis Konferencji

Warszawa | James Carter na Koncercie urodzinowym Sinfonii Varsovii!

SVNa Koncercie urodzinowym Sinfonii Varsovii 15 marca 2020 roku o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wystąpi uważany za jednego z najwybitniejszych saksofonistów jazzowych na świecie, podopieczny legendarnego Lestera Bowie – James Carter. Po raz pierwszy w Polsce zabrzmi Koncert na saksofony i orkiestrę Roberta Sierry. Tego wieczoru muzyków poprowadzi serbski dyrygent Aleksandar Marković.

Koncert na saksofony i orkiestrę (2002) Sierry, łączący jazz z muzyką klasyczną i latynoską, podkreśli długoletnią współpracę orkiestry ze środowiskiem jazzowym. Historia spotkania orkiestry z jazzmanem Jamesem Carterem sięga 2009 roku, kiedy w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbyło się nagranie napisanego dla niego Koncertu Sierry. Owocem współpracy Sinfonii Varsovii i amerykańskiego wirtuoza saksofonu okazał się album Caribbean Rhapsody, w całości wypełniony muzyką kompozytora z Portoryko. Wydany w 2011 roku nakładem prestiżowej wytwórni Universal Music Group wzbudził entuzjazm zagranicznych i rodzimych krytyków muzycznych.

Wykonanie Koncertu Sierry w Warszawie poprowadzi serbski dyrygent Aleksandar Marković, dobrze zanany warszawskiej publiczności z festiwalu Szalone Dni Muzyki. Ponadto w programie Koncertu urodzinowego Sinfonii Varsovii dzieło pojawiające się w filmie Lśnienie Stanleya Kubricka – Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego orkiestry, oraz reprezentująca wielką rosyjską romantyczną symfonikę V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego.

Anna Piecuch

Bilety w cenach 30–110 zł do nabycia na stronie https://butik.teatrwielki.pl/ 

Więcej informacji - http://sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Warszawa | „Scena dla muzyki polskiej”: sekstet wokalny proMODERN

proMODERN11 marca 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej zabrzmią przepiękne i rzadko wykonywane utwory znanych polskich kompozytorów w wykonaniu sekstetu wokalnego proMODERN, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych. Program „Scena dla muzyki polskiej” – ta niecodzienna inicjatywa, ukazująca niezwykłą różnorodność muzyki polskiej – zyskała już aprobatę i zainteresowanie melomanów.

Podczas najbliższego koncertu usłyszymy 3 Sonety Stanisława Moryty, 2 motety Romana Padlewskiego, 10 pieśni ludowych na tematy żołnierskie i Lord Tennyson Song Witolda Lutosławskiego, Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika, Orfeusz w lesie Tadeusza Paciorkiewicza oraz pieśni Tadeusza Bairda.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.pl/ 

Kielce | „Scena dla muzyki polskiej”: sekstet wokalny proMODERN

FS10 marca 2020 roku o godz. 18.30 w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej” w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga odbędzie się koncert sekstetu wokalnego proMODERN.

„Scena dla muzyki polskiej” to nowy program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w sali kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce, w tym w Kielcach.

Sekstet proMODERN stał się synonimem najlepszych wykonań wokalnych muzyki współczesnej. Grupę tworzą znakomici śpiewacy-soliści połączeni pasją i umiejętnością interpretowania najbardziej wymagających utworów XX-wiecznych twórców. Na swoim koncie mają trzy nagrody „Fryderyk” za nagrania płyt, a krytyka nie szczędzi im pochwał. W autorskim programie, który zaprezentują w Kielcach, znalazły się dzieła kompozytorów związanych swoimi losami z Warszawą. Usłyszymy m.in. jedyne utwory wokalne a capella Witolda Lutosławskiego, kompozycję wokalną Tadeusza Paciorkiewicza Orfeusz w lesie, niezwykłą osobistą pieśń maryjną Andrzeja Panufnika Song to the Virgin Mary czy unikatowe, napisane dla proMODERN przed śmiercią i zadedykowane małżonce Sonety Stanisława Moryty.

Materiały organizatora

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 

Katowice | „Fryderyk" – Gala muzyki poważnej

NOSPRTegoroczną edycję Fryderyk Festiwal 8 marca 2020 roku o godz. 19:40 zainauguruje Gala muzyki poważnej w katowickim NOSPR. Wręczeniu statuetek dla najlepszych płyt z muzyką poważną ubiegłego roku towarzyszyć będą występy wybitnych artystów.

W roli solistów wystąpią Ewa Tracz (sopran), Szymon Komasa (baryton), Bartłomiej Nizioł (skrzypce), Marek Bracha (fortepian). W Katowicach zaśpiewa też znakomity kontratenor Jakub Józef Orliński. Muzyk obdarzony pięknym głosem jest laureatem takich nagród, jak m.in. Gramophone Music Award (Young Artist of the Year), Opus Klassik, Koryfeusz Muzyki Polskiej i Paszportu „Polityki” 2019 w kategorii muzyki poważnej. Do udziału w koncercie zostały zaproszone takie zespoły, jak sekstet wokalny proMODERN, Berlin Piano Trio i Altberg Ensemble. Gala muzyki poważnej w Katowicach nie mogłaby się odbyć bez koncertu gospodarza – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Muzycy zagrają pod batutą Lawrence’a Fostera, który od września 2019 jest pierwszym dyrygentem i dyrektorem artystycznym NOSPR.

Artyści zaprezentują m. in. Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego, Eclogę VIII Krzysztofa Pendereckiego, VI Koncert skrzypcowy (cz. III) Grażyny Bacewicz oraz Polonez A-dur op. 40 nr 1 Fryderyka Chopina.

W Katowicach zostanie wręczony m. in. Złoty Fryderyk w kategorii „Muzyka poważna”, który trafi do rąk wspaniałego skrzypka – Krzysztofa Jakowicza.

Patronat nad Galą Muzyki Poważnej objęły Polskie Radio Program II oraz TVP Kultura, które będą transmitować wydarzenie.

Fryderyk Festiwal to trzydniowe święto polskiej muzyki, podczas którego celebrowane są różnorodne gatunki, konwencje i style. W kolejny weekend po Gali muzyki poważnej odbędzie się ceremonia wręczenia statuetek w kategoriach muzyki rozrywkowej i jazzu (14 marca) oraz festiwal (15 marca), podczas którego wystąpią gwiazdy polskiej muzyki.

Materiały organizatora

Więcej informacji na stronie: http://fryderyki.pl/ 

Warszawa | Duch świecki w muzyce religijnej

Chór PR8 marca 2020 roku o godz. o 18:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się koncert Chóru Polskiego Radia, który zaprezentuje dzieła Gioacchina Rossiniego i Karola Szymanowskiego.

„Dwunastodźwięczna cytaro, której struny są z nieba - dźwięk mowy ludzkiej dla ucha mego przywróć od nowa” – tymi słowami rozpoczyna się Litania do Marii Panny op.59 Karola Szymanowskiego z 1933 roku. Kompozytor wykorzystał w niej dwie strofy z Litanii autorstwa międzywojennego poety z orbity Skamandra, Jerzego Lieberta. Pod względem formalnym utwór jest dwuczęściową kantatą na sopran solo, chór żeński i orkiestrę symfoniczną. Jest to zarazem jedno z ostatnich dzieł Szymanowskiego, pochodzące z tzw. „narodowego” okresu twórczości. Jak pisał w liście do Zofii Kochańskiej „to może najgłębsza, najbardziej skupiona rzecz moja”. I rzeczywiście to skupienie i osobisty, chwilami intymny ton słychać od początku.

Po tekst tradycyjnej średniowiecznej sekwencji Stabat Mater sięgali przez wieki najwięksi kompozytorzy, począwszy od Palestriny, przez Pergolesiego, Vivaldiego, Dvořáka, Verdiego, Szymanowskiego, aż po Pendereckiego czy Pärta. Swoją cegiełkę w muzycznej historii liturgicznej sekwencji posiada również Gioacchino Rossini, którego Stabat Mater należy do najcenniejszych utworów muzyki religijnej. Składające się z dziesięciu części dzieło przeznaczone jest na kwartet solistów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną i świadczy o mistrzowskim opanowaniu sztuki kontrapunktycznej.

Podczas koncertu 8 marca w partiach solowych wystąpią: Ewa Tracz – sopran, Anna Borucka – mezzosoran, Andrzej Lampert – tenor, Jarosław Bręk – bas-baryton. Artystom towarzyszyć będzie Chór Polskiego Radia, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” oraz Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy.

Materiały prasowe Chóru Polskiego Radia

Informacja o biletach – na stronie https://chorpolskiegoradia.pl/event/karol-szymanowski-litania-do-marii-panny-op-5/