Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

OrganyKolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Czytaj więcej: Warszawa | Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

Radziejowice | Koncert finałowy Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis”

SynthetisFundacja „Ogrody Muzyczne” i profesor Zygmunt Krauze zapraszają 26 lipca 2019 roku o godz. 20:00 na koncert finałowy Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis”, który odbędzie się w Pałacu w Radziejowicach.

Międzynarodowy Kurs Kompozytorski „Synthetis”, którego dyrektorem artystycznym jest prof. Zygmunt Krauze, stanowi reaktywację słynnych kursów kompozytorskich organizowanych w latach 80. i 90. XX wieku przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Zaproszenie do wygłoszenia wykładów i przeprowadzenia indywidualnych zajęć z uczestnikami tegorocznego Kursu przyjęli tak znani kompozytorzy, jak Chaya Czernowin (Izrael), Toshio Hosokawa (Japonia) i Justė Janulytė (Litwa). Kursanci będą również mogli skorzystać z indywidualnych konsultacji z artystami-rezydentami. W tym roku będą to altowiolistka Aleksandra Demowska-Madejska i saksofonista Wojciech Psiuk.

W Pałacu w Radziejowicach – oddalonym o 50 km od Warszawy malowniczo położonym pięknym kompleksie – 26 lipca Aleksandra Demowska-Madejska i Wojciech Psiuk prawykonają wybrane utwory skomponowane w trakcie trwania Kursu.

Więcej informacji – na stronie internetowej: www.synthetis.pl 

Premiera polskiej opery Karola Nepelskiego „Ptasiek” w Londynie

NepelskiOpera Ptasiek autorstwa młodego polskiego kompozytora Karola Nepelskiego, zostanie pokazana w Londynie 28 lipca podczas festiwalu Tête à Tête: The Opera Festival 2019.

Przed dwoma laty Instytut Adama Mickiewicza umożliwił Nepelskiemu udział w warsztatach organizowanych przez London Philharmonic Orchestra (Young Composer Programme 2017/2018). Ten roczny program zakłada pracę nad nowym utworem przy wsparciu mentora – kompozytora i dyrygenta Sir James MacMillana. LPO, współpracująca z Instytutem Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music, co roku oferuje udział w programie warsztatowym jednemu kompozytorowi z Polski. Premiera Ptaśka jest pokłosiem tych właśnie warsztatów. Tête-à-tête Festival zaprosił Karola Nepelskiego do pełnej prezentacji opery po przedstawieniu performatywnego czytania dzieła.

Libretto Ptaśka autorstwa Waldemara Raźniaka oparte jest na znanej powieści Williama Whartona pod tym samym tytułem. Bohater, niegdyś obsesyjnie uwielbiający ptaki ekscentryk, po latach pogrążył się w szaleństwie. Wierzy, że sam jest ptakiem. Ptaki symbolizują dlań wolność, niezależność i szlachetność, których brakuje mu w otaczającej rzeczywistości.

Muzyka Karola Nelepskiego stwarza unikatową szansę wejścia w świat Ptaśka i jego przyjaciela, również poranionego przez życie i wojnę – Ala. W utworze Nepelskiego partie wokalne wzmocnione są przez cyfrowo przetworzone nagrania głosów kanarków.

W Londynie wykonawcami opery będą Michał Sławecki – Ptasiek (kontratenor), Ulato Sam – Al (aktor), Marta Piórkowska (skrzypce), Agnieszka Podłucka (altówka), Dominik Płociński (wiolonczela), Mateusz Loska (kontrabas), Renata Guzik (flety) i Bartosz Bury (puzon). Dyrygować będzie Lilianna Krych, a reżyserem spektaklu jest Waldemar Raźniak.

Magdalena Mich

Warszawa | Ludomir Michał Rogowski in memoriam

BUW24 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (sala im. S. B. Lindego) w ramach 12. edycji Lipcowych koncertów w BUW będzie miał miejsce koncert kompozytorski z okazji 65. rocznicy śmierci Ludomira Michała Rogowskiego.

Udział w koncercie wezmą sopranistka Dorota Całek – profesor nadzwyczajny na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym UAM w Kaliszu), pianistka Urszula Świerczyńska, która ma na koncie liczne prawykonania muzyki polskiej, oraz skrzypaczka i altowiolistka Justyna Górska, absolwentka UMFC. W ich wykonaniu usłyszymy pieśni Ludomira Rogowskiego i jego utwory instrumentalne: Balladę c-moll, Idyllę, Odgłosy rodzinnych stron, Sonatę g-moll, Six Preludes, Propos serieux et plaisants, a także Serenadę na głos, skrzypce i fortepian do słów Natalie Clifford-Barney.

Wydarzeniem towarzyszącym koncertowi będzie pokaz cennych rękopisów, listów i zdjęć ze spuścizny Ludomira Michała Rogowskiego ze zbiorów przechowywanych w Archiwum Kompozytorów Polskich przy Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW oraz prelekcja poświęcona fascynującej sylwetce i działalności kompozytora. Wygłosi ją jego biografka, Urszula Dzierżawska-Bukowska – dziennikarka, slawistka, tłumaczka z języka czeskiego, słowackiego, bośniackiego, przez wiele lat pełniąca funkcję radcy kulturalnego w ambasadzie Polski w Zagrzebiu. Jest autorką książki Rogowski o Dubrowniku, Dubrowniczanie o Rogowskim.

Bezpłatne wejściówki będą dystrybuowane w BUW przed wejściem dla czytelników.

Szczegółowy program – na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/koncerty-lipcowe-w-buw-2/ 

Jastrzębia Góra | XIV Międzynarodowy Letni Festiwal Muzyczny „Słowo i muzyka u Jezuitów”

Słowo i muzyka u Jezuitów24 lipca 2019 roku o godz. 20:00 w Kościele Rzymskokatolickim pw. św. Ignacego Loyoli w Jastrzębiej Górze Polski Chór Kameralny wystąpi w ramach XIV Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzycznego „Słowo i muzyka u Jezuitów”.

W Liście do artystów święty Jan Paweł II pisał: „Aby głosić orędzie, które powierzył mu Chrystus, Kościół potrzebuje sztuki. […] Sztuka odznacza się tylko sobie właściwą zdolnością ujmowania wybranego aspektu tego orędzia, przekładania go na język barw, kształtów i dźwięków, które wspomagają intuicję człowieka patrzącego lub słuchającego. Czyni to nie odbierając samemu orędziu wymiaru transcendentnego ani aury tajemnicy. Kościół potrzebuje zwłaszcza tych, którzy umieją zrealizować to wszystko na płaszczyźnie literatury i sztuk plastycznych, wykorzystując niezliczone możliwości obrazów oraz ich znaczeń symbolicznych. […] Kościół potrzebuje także muzyków. Ileż utworów muzyki sakralnej zostało skomponowanych w ciągu stuleci przez twórców przenikniętych głębokim zmysłem tajemnicy! Tysiące wierzących umacniało swoją wiarę muzyką, która wypływa z serc innych wierzących, i stawało się częścią liturgii, a przynajmniej bardzo cenną pomocą w jej godnym sprawowaniu. Śpiew pozwala przeżywać wiarę jako żywiołową radość i miłość, jako ufne oczekiwanie na zbawczą interwencję Bożą”.

Podczas najbliższego koncertu w ramach XIV Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzycznego „Słowo i muzyka u Jezuitów” zaśpiewa Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego; udział w wydarzeniu weźmie też organista Olgierd Wysocki. Muzycy zaprezentują dzieła Antona Brucknera, Sergiusza Rachmaninowa, Thomasa Jennefelta, a także Offertorium D-dur Stanisława Moniuszki i Missa brevis Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.gda.pl 

Frombork | 52. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej

Fromborg 2019W dniach 14 lipca – 4 sierpnia 2019 roku we Fromborku odbywa się 52. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej.

Od przeszło 50 lat fromborskie organy poruszane przez Mistrzów wypełniają dźwiękiem katedrę warmińską. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku odbywa się w Bazylice Archikatedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja, gdzie mieszczą się organy z lat 1683–1684, ufundowane przez biskupa Michała Radziejowskiego, dzieło Daniela Nitrowskiego z Gdańska. Jest to jeden z najlepszych w Polsce instrumentów organowych, znajdujący się w katedrze pełnej gotyckiej i barokowej sztuki sakralnej. Celem Festiwalu jest popularyzacja muzyki organowej. Cykliczna impreza zainaugurowana w 1967 jest jedną z najstarszych w Europie. Organizatorami festiwalu są parafia archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Muzeum Mikołaja Kopernika, Muzeum Pomnika Historii Frombork Zespół Katedralny oraz Miasto i Gmina Frombork.

W tym roku udział w Festiwalu wezmą znani europejscy muzycy: organiści Fabio Ciofini, Józef Serafin, Konstantin Volostnov, Mateusz Kotwica, wiolonczelistka Alessandra Montani, kontratenor Sławomir Bronk oraz Kwartet Gdański. W ich wykonaniu usłyszymy arcydzieła europejskiej muzyki organowej i kameralnej. W programie wydarzenia znalazły się też utwory polskich kompozytorów współczesnych. Podczas koncertu finałowego zabrzmią m. in. Alma Redemptoris Mater Michała Sławeckiego i Ostatnia modlitwa Mariana Sawy.

Szczegółowy program – na stronie http://www.muzeum.frombork.pl/festiwal.php 

Korzkiew | Letni Festiwal Muzyczny Korzkiew 2019

KorzkiewCoroczny Letni Festiwal Muzyczny Korzkiew potrwa do 1 września 2019 roku.

Koncerty odbywają się w każdą niedzielę o godz. 17:15 w pięknym barokowym kościele pod wezwaniem Narodzenia Świętego Jana Chrzciciela w Korzkwi. Pierwsza edycja koncertów, organizowanych przez Stowarzyszenie Muzyczna Korzkiew, miała miejsce w 2012 roku. Podczas Festiwalu prezentowane są najznamienitsze utwory światowej klasy twórców, w tym kompozytorów polskich. W programie tegorocznego Festiwalu znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Mieczysława Karłowicza.

W tym roku w wydarzeniu uczestniczą Bester Quartet, skrzypkowie Michał Nowak, Daniel Stabrawa, Wiesław Kwaśny, śpiewacy Jacek Tosik-Warszawiak, Edyta Piasecka, Magda Niedbała, klarnecista Tomasz Sowa, wiolonczelista Piotr Bylica, pianiści Jerzy Stryjniak, Piotr Machnik, Mariola Cieniawa, Sławomir Cierpik, Mirosław Herbowski i Judyta Herbowska, a także młodzi laureaci konkursów muzycznych. Festiwalowi towarzyszy wystawa „Madonny Polskie i Kraków w wycinance” Anny Małeckiej-Beiersdorf.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: http://muzycznakorzkiew.pl/ 

Leszno | V Festiwal Leszno Barok Plus

Leszno Barok PlusPiąta edycja festiwalu Leszno Barok Plus, która odbędzie się w dniach 25 sierpnia – 1 września 2019 roku, zadowoli najbardziej wymagających odbiorców kultury. W ciągu ośmiu dni zaplanowano kilkanaście koncertów i spektakli teatralnych.

Podczas tegorocznego Festiwalu muzyka zagości w Teatrze Miejskim, Sali MOK i kościołach p.w. św. Jana i św. Krzyża. W programie znalazła się muzyka barokowa, romantyczna, etniczna, średniowieczna i współczesna, spektakle dramatyczne i pantomima. Swoje autorskie przedstawienia pokażą festiwalowej publiczności warszawski Teatr Akt i gdański Teatr Snów. Ten ostatni – na placu na Nowym Rynku. Wśród gwiazd festiwalu znajdą się Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, czeski zespół Tiburtina Ensemble, znakomici pianiści Lukas Geniuszas i Anton Batagow (wystąpi po raz pierwszy w Polsce), węgierski zespół Capella Savaria, śpiewaczka i kompozytorka Agata Zubel z warszawską grupą Cellonet pod dyrekcją Andrzeja Bauera. W wykonaniu Orkiestry Amadeus usłyszymy Variations sur un thème de Mozart Piotra Mossa, który w tym roku obchodzi 70. urodziny oraz jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Aktorzy Teatru Akt wezmą udział w spektaklu Kwiaty zła wg poezji Baudelaire’a z muzyką Roberta Jędrzejewskiego.

Warto również zwrócić uwagę na trzy projekty specjalne, mające swoją premierę na Festiwalu: Zaśpiewać Brechta z dyrygentką Agnieszką Nagórką oraz aktorami Hanną Śleszyńską i Bartoszem Bandurą, Don Juan Christopha Willibalda Glucka z aktorami Warszawskiego Centrum Pantomimy oraz Haendel XXI z kompozytorem i pianistą Nikolą Kołodziejczykiem, jazzową wokalistką Julią Sawicką oraz kontratenorem i kompozytorem Michałem Sławeckim.

Leszno Barok Plus odbywa się pod patronatem prezydenta Łukasza Borowiaka, a miasto jest głównym mecenasem imprezy. Wstęp na wszystkie koncerty i spektakle jest bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.lesznobarokplus.pl/ 

Nagrania Capelli Cracoviensis

CCCapella Cracoviensis przekazała do fonoteki Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC swoje unikatowe publikacje CD.

Płyta Adam Jarzębski i muzyka polskiego dworu Wazów zrealizowana została przez Capellę Cracoviensis pod kierunkiem Agnieszki Świątkowskiej w dniach 27–31 października 2018 r. Nagrania dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad” koordynowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płytowy pięciopak Audite et Admiramini z muzyką Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Marcina Mielczewskiego i Bartłomieja Pękiela został wydany z okazji prezentacji dawnej muzyki polskiej w roku 2012 na targach muzycznych MIDEM w Cannes we Francji.

Nagrania prezentują muzykę baroku małopolskich rezydencji biskupich i utwory, które brzmiały na dworach królów z dynastii Wazów. W booklecie dołączonym do albumu Audite et Admiramini znakomita znawczyni polskiej muzyki dawnej Aleksandra Patalas napisała: „Pierwsza połowa XVII wieku to okres szczególnego rozkwitu kultury muzycznej w Rzeczypospolitej. Pierwszoplanową rolę na polu muzycznym odegrał w tamtym czasie mecenat króla Zygmunta III Wazy, panującego w latach 1587–1632. Utrzymywał on na swym dworze kapelę, cieszącą się opinią jednego z najlepszych zespołów muzycznych ówczesnej Europy. Jej poziom podniósł się jeszcze za panowania kolejnego władcy, Władysława IV Wazy (1632–1648), który odziedziczył po ojcu zamiłowanie do sztuki dźwięków. Król zatrudniał zdolnych wokalistów i instrumentalistów, w tym – wielu artystów z Włoch, a jego kapela stała się ważnym centrum twórczości muzycznej, z którego wyrosło grono wybitnych kompozytorów polskich piszących muzykę kościelną, komnatową i teatralną”.