Polmic - FB

aktualności

Katowice | Jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej "Fryderyk 2024"

Fryderyk Gala 2430. Gala Muzyki Poważnej w ramach tegorocznego Fryderyk Festiwalu będzie miała miejsce 28 kwietnia 2024 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Ceremonii wręczenia Fryderyków będą towarzyszyły występy wybitnych polskich solistów i NOSPR pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Nie zabraknie również muzyki polskiej, akcentu operowego i tanecznych rytmów.

Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, tworzący wspólnie uznane na świecie Polish Violin Duo, wykonają Two contrasts for a duo Anny Rocławskiej-Musiałczyk, która w zeszłym roku podczas Gali Muzyki Poważnej otrzymała Nagrodę ZAiKS-u dla kompozytorki młodego pokolenia.

Czytaj więcej: Katowice | Jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej "Fryderyk 2024"

Wrocław | Paschae improvisations w NFM: Piotr Rojek

NFM 10 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Recital organowy Piotra Rojka - kierownika Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego - odbędzie się w Narodowym Forum Muzyki 10 kwietnia 2024 roku o godz. 19.30. W jego interpretacji zabrzmią dzieła mało znanego kompozytora polskiego pochodzenia Felixa Borowskiego, a także Johanna Sebastiana Bacha i Jehana Alaina, zaś zwieńczą recital improwizacje samego artysty, których podstawę stanowić będą pieśni wielkanocne.

I Sonata organowa Felixa Borowskiego została opublikowana w 1904 roku. Borowski zadedykował ją Alexandrowi Guilmantowi – organiście i kompozytorowi reprezentującemu starsze pokolenie twórców. Borowskiego uważa się za artystę angielsko-amerykańskiego, choć miał on polskie korzenie. Przez większość życia mieszkał w Chicago, gdzie przez prawie trzy dekady pełnił zaszczytną funkcję dyrektora Chicago Musical College. W 1925 roku porzucił jednak tę pracę, aby w pełni poświęcić się komponowaniu.

Czytaj więcej: Wrocław | Paschae improvisations w NFM: Piotr Rojek

Katowice | Orkiestra Akademii NOSPR prawykona najnowszy utwór Artura Zagajewskiego

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR 8 4 24Program koncertu w NOSPR 8 kwietnia 2024 o godz. 19.30 będzie gratką dla wielbicieli nowych brzmień. Orkiestra Akademii NOSPR pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza prawykona najnowszy utwór dr. hab. Artura Zagajewskiego, profesora Akademii Muzycznej w Łodzi, pt. „znikło już słońce".

„Chłód, cisza, pokryte mchem «brutalistyczne» betonowe bryły, zabrudzone kafle na ścianach – to wszystko tworzy krajobraz całkowicie zamarły” – tak Artur Zagajewski opisuje kompleks bunkrów w Jeleniu, który zainspirował go do stworzenia na zamówienie NOSPR utworu w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Przygodą będzie już samo wykonanie: kompozytor wprowadził do partytury m.in. smyczki preparowane… wykałaczkami i patykami do szaszłyków oraz instrumenty dęte, w które włożono odpowiednio przycięte korki od wina, a całość otulił subtelnym pejzażem dźwiękowym z odgłosem kroków odbijających się w tunelu.

Czytaj więcej: Katowice | Orkiestra Akademii NOSPR prawykona najnowszy utwór Artura Zagajewskiego

Kraków | „London Calling": Sinfonietta Cracovia i dialog mistrzów

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

SINFONIETTA NOVA: London Calling vol. 2Poszukiwanie równowagi pomiędzy tradycją a nowoczesnością, dźwiękiem i ciszą oraz muzyką Wschodu i Zachodu składają się na brzmienie najbliższego koncertu Sinfonietty Cracovii, który połączy muzyczne inspiracje Krakowa i Londynu. 7 kwietnia 2024 roku Sinfonietta Cracovia wraca do koncertowania w Teatrze Łaźnia Nowa oraz prestiżowej współpracy ze słynną London Sinfoniettą pod hasłem „London Calling".

Podczas serii koncertów w tym roku z krakowskim zespołem wystąpią liderzy londyńskiej orkiestry. W kwietniowej edycji cyklu będzie to altowiolista Paul Silverthorne. Ten znakomity muzyk w przeszłości przewodził także altówkom London Symphony Orchestra, a do dziś łączy pracę z najlepszymi zespołami z udaną karierą solisty i świetnymi projektami fonograficznymi. Jak podkreśla Silverthorne, wybrane do programu utwory dadzą muzykom możliwość pokazania wirtuozerii, a publiczności – niezapomniane przeżycia i powiew nowej muzyki.

Czytaj więcej: Kraków | „London Calling": Sinfonietta Cracovia i dialog mistrzów

Warszawa | Muzyczna inauguracja I Timeless Film Festival Warsaw

Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

TimelessFilmFest 8 4 24I Timeless Film Festival Warsaw otworzy pokaz filmu Męczeństwo Joanny d'Arc w reż. Carla Th. Dreyera (1929) połączony z prawykonaniem muzyki do filmu w Filharmonii Narodowej! 8 kwietnia 2024 roku o godz. 19.30 Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej wykonają symfonię napisaną na zamówienie nowego festiwalu przez Stefana Wesołowskiego.

„Stworzenie nowej ścieżki dźwiękowej do Męczeństwa Joanny d’Arc Dreyera to pod kilkoma względami największe i najbardziej ekscytujące przedsięwzięcie, jakiego się podjąłem. Roman Gutek zadzwonił z propozycją z gatunku wymarzonych: 'masz do dyspozycji Orkiestrę Filharmonii Narodowej, chór, organy i wolną rękę'. Dla kompozytora przestrzeń właściwie pozbawiona ograniczeń to sytuacja w podobnym stopniu uskrzydlająca, co generująca pewną presję. Dla mnie kluczem do tego, żeby ją udźwignąć, stało się odseparowanie od jakichkolwiek kontekstów i porównań. Zamknąłem się sam na sam z obrazem Dreyera, z całą jego misteryjnością i zacząłem codzienną, żmudną pracę. Przez kilka tygodni wstawałem o czwartej rano jak na jutrznię i spotykałem się z kolejnymi scenami, rzeźbiąc wokół nich muzyczną przestrzeń. Wciąż jeszcze nad tym pracuję, ale dążę do tego, żeby widzowie podczas pokazu filmu organicznie odczuwali ogromną moc tej historii, żeby doświadczali bólu i wzruszenia, a także zwykłej satysfakcji z obcowania z wybitnym kinem" – podkreślił Stefan Wesołowski.

Czytaj więcej: Warszawa | Muzyczna inauguracja I Timeless Film Festival Warsaw

Zielona Góra | „Scena Muzyki Polskiej”: LutosAir Quintet

FZ 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dzięki programowi „Scena Muzyki Polskiej”, realizowanemu przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, na estradzie Filharmonii Zielonogórskiej 6 kwietnia 2024 roku o godz. 19.00 wystąpi LutosAir Quintet.

Kwintet powstał w 2013 roku i jest jednym z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Ten wszechstronny polski zespół instrumentów dętych koncertował w Anglii, Niemczech, Egipcie i w Danii. Wykonuje muzykę dawną i najnowszą, w tym jazz, oraz prawykonuje dzieła wielu polskich kompozytorów. Nagrał już kilka albumów, na których znalazła się muzyka XX i XXI wieku.

Podczas najbliższego koncertu zaprezentuje kompozycje Régine Wieniawski, Andrzeja Panufnika, Antoniego Szałowskiego i Wojciecha Łukaszewskiego.

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Czytaj więcej: Zielona Góra | „Scena Muzyki Polskiej”: LutosAir Quintet

Kraków | Prolog V Festiwalu "Szymanowski \ Polska \ Świat"

FK 5 4 24Filharmonia Krakowska organizuje od roku 2019 festiwal imienia swojego Patrona - jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich i światowych przełomu XIX/XX wieku. Prolog tegorocznej, piątej edycji Festiwalu "Szymanowski \ Polska \ Świat" odbędzie się 6 kwietnia 2024 roku o godz. 18.00.

Okazją do spotkania z muzyką Karola Szymanowskiego w sali koncertowej przy Zwierzynieckiej 1 będzie koncert z udziałem Orkiestry i Chóru Żeńskiego Filharmonii Krakowskiej, którzy wykonają cykl sześciu Pieśni muezina szalonego na głos i orkiestrę op. 42 do słów Jarosława Iwaszkiewicza. Partię solową w tym dziele zaprezentuje jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek, Urszula Kryger.

Koncert, w repertuarze którego znają się również słynne Planety op. 32 Gustava Holsta poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Martyn Brabbins.

Informacja o biletach: https://filharmoniakrakow.pl/public/program/festiwal-szymanowski--polska--wiat---prolog%20-8 

Poznań | „Stabat Mater” - wieczór baletowy

Poznań | „Stabat Mater” - wieczór baletowyPatronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szymanowski i Pergolesi – Cardim i Klug. Dwie poruszające choreograficzne interpretacje Stabat Mater zostaną zaprezentowane po raz pierwszy na Scenie pod Pegazem z muzyką na żywo 5 i 6 kwietnia 2024 roku o godz. 19.00.

„Od cierpienia i żałoby po afirmację życia. Od wstrzymującego oddech poczucia straty po akceptację tego, co przynosi los. Przyjmij smutek, przeżyj żałobę, pozwól sobie na bezradność" – mówi Daniela Cardim, choreografka pierwszej części spektaklu.

Dla Edwarda Cluga – odpowiedzialnego za drugą część przedstawienia – Stabat Mater w ujęciu Giovanniego Battisty Pergolesiego to hymn na cześć kobiet, gdzie czułość i delikatność łączy się z poświęceniem i oddaniem.

Dzieła wykonają balet, soliści, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

Czytaj więcej: Poznań | „Stabat Mater” - wieczór baletowy

Wrocław | Reunification

Wrocław | ReunificationPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Yaroslav Shemet, znakomity polsko-ukraiński dyrygent, pełni obecnie funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej oraz dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej. W programie jego koncertu z NFM Filharmonią Wrocławską 5 kwietnia 2024 o godz. 19.00 znalazły się dzieła trzech kompozytorów: poemat symfoniczny Zjednoczenie Borysa Latoszyńskiego, II Koncert skrzypcowy D-dur KV 211 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz II Symfonia B-dur Karola Szymanowskiego. Wraz z orkiestrą wystąpi legendarny Krzysztof Jakowicz.

Napisana w latach 1909–1910 II Symfonia Szymanowskiego to jeden z najwybitniejszych utworów reprezentujących pierwszą fazę twórczości tego kompozytora, kiedy pozostawał jeszcze pod wpływem muzyki Richarda Straussa i Maxa Regera. Prawykonanie odbyło się w 1911 roku w Warszawie, a symfonia prędko zabrzmiała także w Wiedniu, Lipsku, Monachium i Krakowie, gdzie przyjmowano ją entuzjastycznie. Chociaż zbudowana jest z dwóch części, to zawierają one w sobie tradycyjne cztery ogniwa symfoniczne.

Czytaj więcej: Wrocław | Reunification