Polmic - FB

aktualności

Bydgoszcz | Bydgoski Festiwal Muzyczny w koronie

BFMW dniach 18 września – 10 października 2020 Filharmonia Pomorska Im. Ignacego Jana Paderewskiego zaprasza na Bydgoski Festiwal Muzyczny w koronie.

W programie Festiwalu znajdą się prawdziwe perełki wyłowione z różnych stron oceanu muzyki. Od Bacha, poprzez Mozarta, Beethovena, Pendereckiego i Kilara, po Sinatrę, Brela i Wodeckiego – a wszystko to w wykonaniu z półki najwyższej.

Koncert inauguracyjny poświęcony będzie pamięci Krzysztofa Pendereckiego. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, Żeński Chór Festiwalowy, Iwona Hossa (sopran), Adam Kutn (baryton), Joanna Kravchenka (erhu) pod dyrekcją Kai Bumanna zaprezentują takie utwory Mistrza, jak Entrata na instrumenty dęte blaszane i kotły, Tren – Ofiarom Hiroszimy, VI Symfonia „Pieśni chińskie”, Chaconne i Lacrimosa II. Polska muzyka zabrzmi również podczas koncertów „Adam Sztaba familijnie” (pod dyrekcja maestro usłyszymy Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz oraz Riffenuto samego Adama Sztaby), a także „Moniuszko 200 / Kasia Moś & Aukso”.

Będzie to wyjątkowa edycja Festiwalu. W koncertach będzie mogło wziąć udział każdorazowo tylko 150 melomanów. Natomiast transmisja wydarzenia dostępna będzie na kanale YouTube Filharmonii.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/bydgoski-festiwal-koronie/ 

Projekt online „Muzyczna Sieć dla Młodzieży”

Muzyczna siecProjekt „Muzyczna Sieć dla Młodzieży" zakłada dotarcie do uczniów zarówno ze szkół muzycznych, jak i ze szkół ogólnokształcących poprzez organizację urozmaiconych, interesujących wydarzeń, które obejmują 10 wykładów, 10 warsztatów, 4 koncerty i 5 spotkań z artystami w dniach 12–27 września 2020. Wszystkie będą odbywały się lub będą udostępnione bezpłatnie online na kanale YouTube projektu.

Realizatorami poszczególnych form będą wykładowcy Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu – znani artyści, reprezentujący różne specjalności i pokolenia. Celem projektu jest zachęcenie młodych ludzi do rozwijania umiejętności pod okiem ekspertów w danej dziedzinie muzycznej oraz promocja muzyki XX i XXI wieku, m.in. za sprawą ciekawego repertuaru koncertów, a także poprzez zaproszenie wielu instrumentalistów i kompozytorów do prowadzenia warsztatów, spotkań czy przygotowania wykładów skoncentrowanych wokół muzyki współczesnej.

Młodzież będzie mogła skorzystać z warsztatów pod okiem takich artystów, jak Krzysztof Stencel (waltornia), Joanna Horodko (sopran), Magdalena Jakubska-Szymiec (saksofon), Piotr Banyś (puzon jazzowy), Mikołaj Zgółka (skrzypce, altówka barokowa), Marcin Suszycki (skrzypce), Ewa Guzowska (altówka), Szymon Guzowski (kontrabas), Jacek Kortus (fortepian), Łukasz Kuropaczewski (gitara), Zbigniew Kozub, Artur Kroschel (kompozycja), oraz Ewa Fabiańska-Jelińska, koordynator projektu. Warsztaty będą miały charakter one-to-one i aby w nich uczestniczyć będzie trzeba zgłosić się online wypełniając formularz zgłoszeniowy (w imieniu osób niepełnoletnich muszą to zrobić rodzice).

Wykłady w dniach 14 i 15 września poprowadzą Marcin Sompoliński (dyrygentura), Małgorzata Pawłowska (teoria muzyki), Mariola Bryła (klawesyn), Maciej Łakomy (puzon), Kinga Ceynowa (rytmika), Krzysztof Przybyłowicz (perkusja), Sławomir Kamiński (organy), Katarzyna Polonek (wiolonczela), Monika Kędziora i Katarzyna Taborowska-Kaszuba (kompozycja).

W ramach przedsięwzięcia 13, 14, 16 i 27 września odbędą się koncerty z udziałem Anny Budzyńskiej (sopran), Laury Sobolewskiej (fortepian), Bartłomieja Millera (perkusja), Apeiron Trio i Sepia Ensemble.

Harmonogram warsztatów umieszczony jest na Fanpage’u projektu.

Projekt został dofinansowany dzięki programowi dotacyjnemu Narodowego Centrum Kultury „Kultura w sieci".

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

III Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier w Żeliszewie Podkościelnym i Cegłowie

Czas sztukiFundacja „Czas Sztuki" zaprasza 20 września 2020 na wydarzenia w ramach tegorocznego cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier". Koncerty zatytułowane „Prawykonanie” i „Taniec po strunach” odbędą się w Żeliszewie Podkościelnym i Cegłowie.

Czas sztukiW kościele św. Trójcy w Żeliszewie Podkościelnym o godz. 12.00 wystąpią rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie akordeonista Klaudiusz Baran oraz kwartet smyczkowy The Time Quartet. Zabrzmią dzieła Johanna Sebastiana Bacha i Arcangela Correllego. Ponadto odbędzie się prawykonanie kompozycji Bartosza Kowalskiego Mini Magnificat, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert „Taniec po strunach” dedykowany seniorom odbędzie się o godz. 19.00 w Centrum Zrównoważonego Rozwoju i Ochrony Przyrody w Cegłowie (ul. Kolejowa 17). The Time Quartet zaprezentuje tańce dawne i współczesne: sarabandę, menuet, marsz, polonez, mazurek, walc i tango autorstwa Georga Friedricha Haendla, Luigiego Boccheriniego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina oraz Astora Piazzolli.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/ 

Warszawa | Sinfonia Iuventus online: Pärt, Mozart i Haydn

SI19 września 2020 roku o godz. 19.00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Przemysława Neumanna zaprezentuje dzieła Arvo Pärta, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Josepha Haydna. W roli solisty wystąpi znakomity skrzypek Piotr Pławner. Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Podczas koncertu online, który będzie miał miejsce w Sali Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, usłyszymy Fratres Pärta w wersji na orkiestrę kameralną, Koncert skrzypcowy D-dur KV 218  Mozarta i Symfonię D-dur nr 104 Haydna.

Estoński kompozytor Arvo Pärt po okresie artystycznych poszukiwań wytworzył własny, niepowtarzalny styl i technikę (przynależną do nurtu szeroko rozumianego „minimalizmu mistycznego”), który określił tajemniczym mianem tintinnabuli. To łacińskie słowo oznacza dosłownie „dzwony”. Hipnotyczna, zachwycająca kompozycja Fratres (Bracia) to kolejny z wczesnych przykładów wspomnianej techniki.

W 1773 roku zaledwie siedemnastoletni Mozart otrzymał posadę na dworze salzburskiego arcybiskupa Hieronymusa Colloredo. Z myślą o koncertach nadwornej kapeli skomponował szereg dzieł, w tym cykl pięciu koncertów skrzypcowych. Pełen wdzięku Koncert D dur nawiązuje w części pierwszej do wzorów włoskich, w uroczym zaś rondowym finale pobrzmiewają francuskie echa, w tym żartobliwa stylizacja brzmienia dud a la musette.

Swą Symfonią D-dur Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit. Ponieważ Symfonia D-dur należy do drugiego cyklu „Symfonii londyńskich”, w finale Haydn uczynił ukłon w stronę swej angielskiej publiczności, cytując jako główny temat melodię popularnej piosenki Hot Cross Buns („Gorące bułeczki”) o ludowych rysach, podkreślonych burdonowym akompaniamentem.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Gdańsk | „Św. Jan Od-Nowa” – premiera utworu Agnieszki Stulgińskiej

ASPodczas wyjątkowego koncertu z cyklu „Św. Jan Od-Nowa”, realizowanego przez Nadbałtyckie Centrum Kultury, 19 września 2020 roku o godz. 18.00 w gdańskim Centrum św. Jana zostanie prawykonane specjalnie zamówione na tę okoliczność dzieło znanej kompozytorki młodego pokolenia Agnieszki Stulgińskiej – Polichromie Świętojańskie na organy, orkiestrę kameralną i zespół śpiewaczy z udziałem wspaniałych polskich artystów.

Dzieło łączy estetykę muzyki współczesnej z wymiarem historycznym, ukazanym zarówno w warstwie tematycznej (punktem wyjścia do stworzenia utworu stały się staropolskie pieśni dotyczące życia św. Jana), jak i muzycznej (tradycyjny zespół śpiewaków). Z pojęciem „polichromie” kojarzą nam się przede wszystkim wielobarwne malowidła ozdobne, stosowane do dekoracji architektonicznych, wykonywane nie tylko na materiałach kamiennych i tynkach, ale także na drewnie, wewnątrz i na zewnątrz pomieszczeń, w budownictwie sakralnym i świeckim. Czy współczesny twórca może stworzyć „polichromie dźwiękowe” w budowli sakralnej, na wzór dawnych artystów wykonujących na chwałę Bożą freski w świątyniach? Takiej próby podjęła się kompozytorka Agnieszka Stulgińska w utworze Polichromie Świętojańskie, dedykowanym kościołowi Św. Jana w Gdańsku.

Utwór zaprezentują: zespół historycznych instrumentów dętych, organista Andrzej Szadejko, perkusista Łukasz Maciejewski, orkiestra kameralna złożona z członków zespołów NeoQuartet i BalticAlians pod batutą Rafała Janiaka, a także Adam Strug i zespół śpiewaczy Monodia Polska.

Informacja o biletach – na stronie https://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/4812/sw-jan-od-nowa-agnieszka-stulginska 

Z klasyką przez Polskę: muzyka na trio fortepianowe

IMiTW ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”, realizowanego przez Polski Impresariat Muzyczny, muzyka na trio fortepianowe zabrzmi 18 września 2020 w Domu Pracy Twórczej Reymontówka w Chlewiskach (19.00), 19 września na Zamku w Janowie Podlaskim (17.00) oraz 20 września w Centrum Kultury Chrześcijańskiej w Wisznicach (12.30).

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

Udział w najbliższych koncertach weźmie Cuore Piano Trio w składzie: Zuzanna Budzyńska (skrzypce), Jadwiga Roguska (wiolonczela) i Szymon Ogryzek (fortepian). W wykonaniu zespołu usłyszymy Trio fortepianowe C-dur KV 548 Wolfganga Amadeusa Mozarta, Trio fortepianowe E-dur op. 5 Franciszka Lessla oraz II Trio fortepianowe Romualda Twardowskiego.

Projekt realizowany jest przez Polski Impresariat Muzyczny, działający przy Instytucie Muzyki i Tańca, dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Szczegóły – na stronie: http://muzycznyimpresariat.pl/ 

XXXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2020”

Festiwal HajnówkaFundacja „Muzyka Cerkiewna” zaprasza na XXXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2020”, który odbędzie się w dniach 17–20 września 2020.

Już od 1982 roku chóry z całego świata prezentują się na największym w Polsce festiwalu muzyki cerkiewnej. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku ma nadaną mu przez Ministerstwo Kultury kategorię zerową, co stawia go na równi z Konkursem Chopinowskim i Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W latach 2003–2020 patronat artystyczny nad Festiwalem sprawował Krzysztof Penderecki. Honorowy Patronat od 2000 roku sprawuje również Prezydent RP. Od wielu lat Festiwalowi patronuje Związek Kompozytorów Polskich. O prestiżowe pierwsze nagrody chórzyści walczą w konkursie ocenianym przez międzynarodowe jury składające się z kompozytorów i dyrygentów śpiewu cerkiewnego. Jury od wielu lat przewodniczy Romuald Twardowski – wybitny polski kompozytor i pedagog.

Koncert inauguracyjny tegorocznego Festiwalu w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis z Gdańska dedykowany będzie Romualdowi Twardowskiemu w roku jubileuszu 90-lecia. Udział w przesłuchaniach konkursowych wezmą chóry z Warszawy, Krakowa, Białegostoku, Olsztyna, Budapesztu (Węgry), Rygi (Łotwa), Pireus (Grecja) i Sofii (Bułgaria). 20 września w Operze i Filharmonii Podlaskiej będzie miał miejsce koncert galowy pamięci Krzysztofa Pendereckiego z udziałem laureatów Festiwalu i Chóru OiFP oraz wręczenie nagród.

W ramach Festiwalu odbędą się również koncerty w warszawskim Kościele Ewangelicko-Augsburskim Św. Trójcy, podczas którego wystąpią zespoły z Grecji i Bułgarii, i w Bazylice w Sejnach, gdzie będzie miał miejsce koncert pamięci prof. Andrzeja Strumiłły z udziałem chórów łotewskich.

Transmisję na żywo można będzie oglądać na stronie http://festiwal-hajnowka.pl/ 

Katowice| Eko Koncert – prawykonanie „Exordium” Zygmunta Krauze

FSKoncert 18 września 2020 w Filharmonii Śląskiej będzie wydarzeniem spektakularnym. Tego wieczoru salę koncertową wypełni muzyka w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą dyrygenta Yaroslava Shemeta. Usłyszymy m.in. premierowe wykonanie dzieła Zygmunta Krauze z udziałem znakomitego solisty Jarosława Bręka.

W Roku Beethovenowskim nie zabraknie także kompozycji Mistrza. Zabrzmi VI Symfonia F-dur zwana „Pastoralną”.

Kolejny punkt programu sprawi, że publiczność zgromadzona w sali koncertowej im. Karola Stryji będzie świadkiem tworzenia się kultury – filharmonicy bowiem po raz pierwszy wykonają Exordium na baryton i orkiestrę symfoniczną Zygmunta Krauze. Krauze jest jednym z najważniejszych artystów swojego pokolenia, zarówno na polu kompozytorskim, jak i pedagogicznym, czy wykonawczym – jako pianista. W Exordium kompozytor po raz kolejny zaprasza do dyskusji na ważny temat, tym razem wplatając w przejmującą warstwę muzyczną dzieła fragmenty Preambuły Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W utworze nie zabraknie również charakterystycznych dla twórczości Zygmunta Krauze elementów performatywnych podkreślających słowno-muzyczny przekaz. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert uroczyście zakończy V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego, jedno z jego najsłynniejszych dzieł.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Mińsk Mazowiecki | Muzyczne Spotkania z poezją Jana Pawła II

Czas sztukiDrugi koncert z cyklu „Muzyczne spotkania z poezją Jana Pawła II” z okazji 100. rocznicy urodzin Papieża odbędzie się 18 września 2020 o godz. 17.00 na scenie plenerowej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Mińsku Mazowieckim na placu Kilińskiego.

Organizatorem cyklu koncertowego jest Fundacja „Czas Sztuki", która koncentruje swoje działania na organizacji bezpłatnych koncertów w malowniczych wiejskich miejscowościach, w zabytkowych kościołach i instytucjach kulturalnych w powiecie mińskim w gminie Mrozy, gdzie znajduje się siedziba Fundacji. Członkami Fundacji są muzycy zespołu The Time Quartet. Kwartet tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej zespół wykonał ponad 350 koncertów w kraju i za granicą, współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami, w tym z Andrzej Jagodziński Trio, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” i Trifonidis Downtown Sextet. Muzycy kwartetu są założycielami studyjnej orkiestry Melanidis Orchestra, z którą nagrali muzykę do sześciu polskich i zagranicznych filmów.

Podczas najbliższego koncertu wystąpi znany aktor Aleksy Komorowski oraz kwartet smyczkowy The Time Quartet. W ich wykonaniu usłyszmy wybrane wiersze papieża Jana Pawła II oraz kompozycje Antonia Vivaldiego, Claude’a Debussy’ego i Camille’a Saint-Saensa.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB