Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Relaks z Sinfonią Varsovią

SVW pierwszy weekend lipca 2019 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Poznamy twórczość muzycznej rodziny Maklakiewiczów, usłyszymy muzykę kompozytorów francuskich i belgijskich.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w koncercie 6 lipca weźmie zespół Maklakiewicz Ensemble, który tworzą absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu. Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową. Jednym z najważniejszych zakresów działalności zespołu jest promocja muzyki polskiej, również tworzonej współcześnie. Od roku 2019 zespół realizuje autorski projekt z okazji 120-lecia urodzin polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza, w ramach którego prezentuje jego nieznane utwory w Polsce oraz za granicą. W ich wykonaniu usłyszymy też kompozycje jego brata, Franciszka Maklakiewicza. 7 lipca wystąpią utalentowani młodzi polscy artyści: skrzypaczki Karolina Gutowska (absolwentka VI edycji Akademii Sinfonia Varsovia, a obecnie muzyk etatowy Orkiestry), Karolina Mikołajczyk (laureatka programu stypendialnego Młoda Polska i Nagrody Specjalnej ZAiKS), Weronika Weiss (stypendystka MKiDN oraz Fundacji Sinfonia Varsovia) oraz pianiści Wojciech Pyrć (laureat programu stypendialnego „Młoda Polska”) i Weronika Chodakowska (laureatka ogólnopolskich, a także międzynarodowych konkursów pianistycznych). W ich interpretacji usłyszymy muzykę Grażyny Bacewicz, Maurycego Moszkowskiego, a także Eugene’a Ysaÿe’a i Camille’a Saint-Saënsa.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Katowice | W kręgu muzyki filmowej

FS7 lipca 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego będzie miał miejsce wakacyjny koncert muzyki filmowej.

Muzyki znanej z ekranów nie brakuje w ofercie wakacyjnej Filharmonii Śląskiej. Na jednej scenie ze Śląską Orkiestrą Kameralną wystąpią znakomici soliści – klarnecista Roman Widaszek, pianista Grzegorz Biegas oraz aktor i skrzypek Maciej Zakościelny.

Roman Widaszek i Grzegorz Biegas są absolwentami katowickiej Akademii Muzycznej i profesorami macierzystej uczelni. Popularny aktor Maciej Zakościelny, który w 2004 roku na łódzkim festiwalu szkół teatralnych otrzymał nagrodę za ruch sceniczny i ekspresję, ukończył też szkołę muzyczną II stopnia w klasie skrzypiec i niejednokrotnie prezentował swój talent muzyczny podczas spektakli, w tym Śpiewając Jazz w reżyserii Zbigniewa Dzięgiela, towarzyszył podczas przedsięwzięć muzycznych Mariannie Wróblewskiej – jednej z najciekawszych wokalistek w historii polskiego jazzu, oraz Beacie Przybytek – pianistce i wokalistce jazzowej. Ci znakomici goście wespół ze Śląską Orkiestrą Kameralną wykonają filmowe przeboje Wojciecha Kilara, Ennia Morricone, Johna Williamsa, Bartosza Chajdeckiego i Henryka Kuźniaka. W programie pojawi się również poezja ks. Mieczysława Malińskiego.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu 

Nie żyje Bogusław Schaeffer ...

Schaeffer1 lipca 2019 roku zmarł w Salzburgu w wieku 90 lat Bogusław Schaeffer, kompozytor, muzykolog, dramaturg, grafik i pedagog, członek Związku Kompozytorów Polskich od 1956 roku, od roku 2003 członek honorowy.

Był jedną z najbardziej oryginalnych postaci polskiego życia muzycznego. Wyróżniały go niezwykle rozległe zainteresowania twórcze, konsekwentnie awangardowa postawa i kontrowersyjne poglądy estetyczne. Jako kompozytor wyróżniał się nowatorstwem warsztatu i śmiałością w eksperymentowaniu z nowymi formami, gatunkami i rodzajami muzyki. Jako jeden z pierwszych twórców polskich zajął się muzyką elektroniczną. Pierwszym polskim happeningiem muzycznym był jego utwór Non-stop (1960). Jako pierwszy podjął w Polsce gatunek teatru instrumentalnego w utworze TIS MW2 (1963) napisanym dla słynnego eksperymentalnego zespołu MW2.

Niemal w każdym swoim dziele rozwiązywał nowy problem kompozytorski, rzucając wyzwanie polskiemu środowisku muzycznemu i wzbudzając żywe dyskusje o podstawowych zagadnieniach nowej muzyki. Był wybitnym teoretykiem nowej muzyki. Jego praca Nowa muzyka. Problemy współczesnej techniki kompozytorskiej (1958) pozostaje wciąż podstawowym źródłem teoretycznym w tej dziedzinie, a Introduction to Composition (1976) jest jedynym w swoim rodzaju w światowej literaturze podręcznikiem kompozycji. Stefan Kisielewski nazwał Bogusława Schaeffera „ojcem nowej muzyki w Polsce.”

Cześć Jego pamięci!

Pożegnanie Bogusława Schaeffera odbędzie się 16 lipca o godz. 13.00 na Cmentarzu Komunalnym w Salzburgu. Swój udział w tej uroczystości zapowiedział prof. dr hab. Marek Chołoniewski, uczeń Mistrza.

Muzyka polska powraca nad Warmię i Żuławy

Muzyka polska„Muzyka Polska na Warmii i Żuławach” to festiwalowa specjalność Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i nie inaczej będzie w dniach 5–7 lipca 2019 roku. Po raz szósty kameraliści zagoszczą w gotyckich kościołach regionu, aby zaprezentować słuchaczom najpiękniejsze dźwięki polskiej muzyki klasycznej.

Festiwalowym repertuarem artyści uczczą pamięć Stanisława Moniuszki. Nieprzypadkowo, gdyż w tym roku przypada 200. rocznica urodzin twórcy opery narodowej. Słusznie, ale, jak stwierdził jeden z polskich krytyków, „twórczość Moniuszki to dużo wielobarwniejsza muzyczna sieć, pełna kontrastów i paradoksów”. Podczas Festiwalu usłyszymy moniuszkowską Bajkę, I Kwartet smyszkowy oraz pieśni ze Śpiewników domowych w opracowaniu Mateusza Kołakowskiego i Mateusza Mosia na orkiestrę smyczkową. W programie Festiwalu znajdzie się też muzyka wybitnej skrzypaczki i kompozytorki Grażyny Bacewicz.

Wspomniane paradoksy i kontrasty Orkiestra wydobędzie na światło dzienne w towarzystwie znakomitych solistów. Smyczkom EOK będą bowiem wtórować instrumenty Tomasza Mądzielewskiego, Macieja Magnuskiego, Mateusza Mosia i Mateusza Kołakowskiego. O oprawę wokalną koncertów zadba natomiast Katarzyna Moś – reprezentantka Polski podczas 62. Konkursu Piosenki Eurowizji. Za pulpitem dyrygenta, jak co roku, stanie szef artystyczny EOK, maestro Marek Moś.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/vi-festiwal-muzyka-polska-na-warmii-i-zulawach 

Lublin | X Kongres Polskiej Federacji Pueri Cantores

Pueri CantoresKongres Polskiej Federacji Pueri Cantores odbędzie się w Lublinie w dniach 4–7 lipca 2019 roku pod hasłem „Ut unum sint” i będzie miał charakter wielkiego wydarzenia religijnego i kulturalnego.

Polska Federacja Pueri Cantores jest stowarzyszeniem chórów chłopięcych, dziewczęcych, dziecięcych i młodzieżowych działających w ramach Kościoła Rzymskokatolickiego w Polsce, jak też w szkołach muzycznych czy ośrodkach kultury. Udział w jubileuszowym Kongresie wezmą chóry międzynarodowej Federacji Pueri Cantores, m.in. z Litwy, Łotwy, Ukrainy, Węgier oraz chóry Polskiej Federacji Pueri Cantores. Kongres w Lublinie przeżywany w duchu modlitwy Jezusa Chrystusa Ut unum sint ma być okazją do budowania jedności, której najdoskonalszy wzór chrześcijanin otrzymuje poprzez uwielbienie i adorację wewnętrznego życia Trójcy Przenajświętszej.

Przez cztery dni uczestnicy wydarzeń kongresowych będą na Lubelszczyźnie świętować 450-lecie Unii Lubelskiej, a także modlić się o pokój na całym świecie, wykorzystując bogate spektrum kompozycji religijnych – od tradycyjnych utworów gregoriańskich po dzieła najnowszej literatury muzycznej. Z racji ogłoszenia roku 2019 Rokiem Moniuszkowskim, w ramach Kongresu wybrzmią także kompozycje religijne Stanisława Moniuszki. W programie Kongresu znalazło się kilka wydarzeń muzycznych. Podczas „Nocy chórów” 5 lipca koncerty będą miały miejsce w kościołach Lublina, Kazimierza Dolnego, Lubartowa, Chełma, Puław. Następnego dnia w Lublinie odbędzie się piknik chóralny i koncert galowy. Około 1000 uczestników z całej Polski, a także gości zagraniczni prawykonają kompozycję Ut unum sint Henryka Jana Botora.

Patronatem honorowym wydarzenie objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://lublin2019.puericantores.pl/kongres/ 

Władysławowo | 47. Letnie Koncerty Organowe i Kameralne im. Eugeniusza Brańki

Wladyslawowo47. edycja Letnich Koncertów Organowych i Kameralnych im. Eugeniusza Brańki we Władysławowie odbędzie się w dniach 4 lipca – 22 sierpnia 2019 roku. Tradycyjnie wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Wakacyjny cykl koncertów muzyki klasycznej, zainaugurowany w 1973 roku przez kompozytora, dyrygenta i organistę z Częstochowy – Eugeniusza Brańkę – wpisał się na stałe w obraz letniego Władysławowa. Organizatorem wydarzenia jest Centrum Kultury, Promocji i Sportu Władysławowa przy współudziale Parafii Wniebowzięcia NMP we Władysławowie oraz Stowarzyszenia im. Eugeniusza Brańki.

Tegoroczna edycja obfituje w znakomitych wykonawców z kraju i zagranicy, a jej repertuar zdominuje muzyka polska. Władysławowski festiwal nadal kontynuuje zapoczątkowany rok temu wieloletni program obchodów 100-lecia Niepodległości. Dodatkowo w tym roku programem włącza się w obchody 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Stąd niemal na każdym z koncertów nie zabraknie jego twórczości. 47. edycja przypada także w 10. rocznicę śmierci inicjatora i wieloletniego dyrektora artystycznego cyklu – prof. Eugeniusza Brańki. Jego muzyce poświęcony będzie niemal w całości jeden z koncertów (18 lipca). Władysławowski festiwal w tym roku robi ukłon również w stronę muzyki improwizowanej – wśród tegorocznych artystów wspomnieć należy mistrzów gatunku – skrzypka Krzesimira Dębskiego, czy trębacza Roberta Majewskiego. Przekrojowo muzyki polskiej od baroku po wiek XX wysłuchamy natomiast podczas inauguracji 4 lipca.

Karol Lipiński-Brańka

Patronat medialny nad Koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://www.facebook.com/koncerty.organowe/ 

Katowice | Kilar klasycznie i filmowo

FS5 lipca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się koncert muzyki Wojciecha Kilara.

17 lipca minie 87. rocznica urodzin zmarłego przed prawie sześciu laty Wojciecha Kilara. Z tej okazji filharmonicy śląscy organizują koncert jego muzyki. Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Śląskiej z dyrygenckiego podium poprowadzi Marek Wroniszewski – najlepszy Polak w naszym ostatnim, jubileuszowym Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, którego Wojciech Kilar był wielkim orędownikiem.

Siwą mgłę na baryton i orkiestrę do tekstu ludowej pieśni góralskiej skomponował Wojciech Kilar w 1979 roku i zadedykował Andrzejowi Bachledzie, który 14 września tamtego roku, w Bydgoszczy prawykonał ten poemat wokalno-symfoniczny wespół z filharmonikami krakowskimi pod batutą Jerzego Katlewicza. Zadedykowany Filharmonii Narodowej Krzesany prawykonała na „Warszawskiej Jesieni” w 1974 roku orkiestra pod batutą Jana Krenza, który powiedział Wojciechowi Kilarowi: „Otworzyłeś okno i wpuściłeś do zatęchłego pokoju muzyki polskiej świeże powietrze”. Kameralnym odpowiednikiem Krzesanego stała się w 1986 roku Orawa na orkiestrę smyczkową, prawykonana 10 marca 1986 r. w Zakopanem przez Polska Orkiestrę Kameralną pod batutą Wojciecha Michniewskiego. O tej – jak pisał Leszek Polony – „kompozycji finezyjnej i żywiołowej zarazem, wyrafinowanej w logice następstw harmonicznych, ekscytującej frenetyczną grą barw z jednej, mistrzowską zaś, gradacyjną konstrukcją muzyczna o narastającym napięciu emocjonalnym z drugiej strony” sam kompozytor mówił, że jest utworem, w którym nie zmieniłby ani jednej nuty. Z muzyki filmowej Wojciecha Kilara do programu koncertu wybrano suity z filmów Francisa Forda Coppoli i Andrzeja Wajdy.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu 

Pierwszy zagraniczny koncert Radomskiej Orkiestry Kameralnej!

ROKW zabytkowym Kościele Wniebowzięcia Maryi Panny w Policy nad Metują (Czechy) 6 lipca 2019 roku o godz. 18:00 odbędzie się pierwszy zagraniczny koncert Radomskiej Orkiestry Kameralnej, który daje możliwość promowania Radomia na arenie międzynarodowej.

Dzięki współpracy z wrocławską orkiestrą Intercamerata Radomska Orkiestra Kameralna zaprezentuje się podczas Letniego Festiwalu Muzycznego „Za poklady Broumovska” (Skarby Ziemi Broumovskiej) w Policy nad Metują (Czechy). Festiwal każdego roku przyciąga publiczność swoimi wyjątkowymi koncertami, które odbywają się z udziałem znakomitych czeskich i zagranicznych artystów, w zabytkowych kościołach barokowych.

Radomska Orkiestra Kameralna i saksofonistka Magdalena Jakubska-Szymiec pod batutą Jana Jakuba Bokuna wykonają polsko-czeski program, składający się z kompozycji Pawła Łukaszewskiego, Josefa Suka, Samuela Barbera i Łukasza Wosia.

Dodatkowe informacje – na stronie http://rok.art.pl/ 

Podkarpacki Festiwal Organowy 2019

PFOW miesiącach letnich bieżącego roku, podobnie jak nieprzerwanie już od 28 lat w Rzeszowie, także w trzech innych miejscowościach Podkarpacia, rozbrzmiewać będzie muzyka organowa, kameralna, oratoryjna i słowo artystyczne. Podkarpacki Festiwal Organowy potrwa od 7 lipca do 18 sierpnia 2019.

Muzyką najwyższej próby twórczej i wykonawczej wypełnią się nowoczesne i zabytkowe świątynie stolicy województwa: katedra, bazylika Bernardynów, kościoły: św. Krzyża, Wniebowzięcia NMP w Zalesiu i po raz pierwszy św. Rocha w Słocinie, gdzie w grudniu ubiegłego roku oddano do użytku nowe, wysokiej klasy koncertowej organy. Ponadto tradycyjnie do festiwalowego kalendarza włączone zostały dwa wielce znaczące obiekty sakralne Podkarpacia: Jarosławskie Opactwo i bazylika Jezuitów w Starej Wsi. Jako miejsce jednego z koncertów debiutuje w tym roku kościół Wniebowzięcia NMP w Lutczy. Skutkiem systematycznego poszerzania geograficznego obszaru realizacji festiwalu, począwszy od tego roku dotychczasowa nazwa Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa wraz z cyklami towarzyszącymi objęte zostały mianem Podkarpackiego Festiwalu Organowego.

Do udziału w tegorocznych koncertach, poza rodzimymi artystami, zostali zaproszeni wirtuozi organów z Niemiec, Włoch i Węgier. Nie zabraknie muzyki kameralnej: wokalnej i instrumentalnej z towarzyszeniem organów, dzieł oratoryjnych Stanisława Moniuszki w 200. rocznicę urodzin kompozytora, a także artystycznego słowa mówionego, przypominającego ciągle trwałe przesłania wybitnych Polaków: św. Jana Pawła II, bł. ks. Jerzego Popiełuszki i kard. Stefana Wyszyńskiego. Zabrzmią również utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Kwiatkowskiego, Michała Lorenca, Witolda Lutoslawskiego, Edwarda Pałłasza, a także improwizacje dyrektora Festiwalu dr. hab. Marka Stefańskiego.

Festiwalowe koncerty będą nie tylko okazją do obcowania ze sztuką wysoką, lecz też do muzycznej podróży śladem rzeszowskich i podkarpackich zabytków sztuki sakralnej, w jej wszechstronnych kulturowych odsłonach.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: www.arsproarte.pl