Polmic - FB

aktualności

Toruń | Jubileusz 100-lecia Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego: Festiwal Młodej Muzyki 2021

PTMPomorskie Towarzystwo Muzyczne w Toruniu, które w 2021 roku obchodzi 100-lecie istnienia, zaprasza w dniach 10–18 września na specjalną edycję Festiwalu Młodej Muzyki.

Festiwal jest kontynuacją koncertów towarzyskich, które cyklicznie odbywały się od 2012 roku. W tym roku poświęcony będzie jubileuszowi jednego z najważniejszych stowarzyszeń muzycznych, działających w regionie od 1921 roku. Do jego najważniejszych zasług należy założenie Konserwatorium Muzycznego, obecnego Zespołu Szkół Muzycznych. Od początku swojej działalności PTM zajmuje się organizowaniem koncertów, promowaniem kultury wysokiej, rozwijaniem i upowszechnianiem kultury muzycznej i edukacji artystycznej.

W programie znalazły się więc utwory różnych generacji twórców związanych z Toruniem, w tym twórczość młodych kompozytorów. Zabrzmi muzyka klasyczna, nowa, carillonowa, elektroakustyczna i jazzowa, a także piosenka literacka. Dwa koncerty monograficzne poświęcone będą pamięci Bogusława Schaeffera i Piotra Perkowskiego. Nie zabraknie prawykonań.

Ponadto odbędą się wieczory promujące młodych instrumentalistów, koncerty i spotkania z udziałem znakomitych artystów z całej Polski, w tym z pochodzącym z Torunia Piotrem Mossem, wystawa, warsztaty „Elektro-Legendy” oraz zaplanowano wydanie jubileuszowej publikacji.

Wystąpią znakomici soliści, zespoły i orkiestry, m. in. Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, Gabriela Szendzielorz, Sepia Ensemble, Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą Dainiusa Pavilionisa i Cappella Gedanensis pod dyrekcją Rafała Kłoczki.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: http://www.ptm.info.pl/ 

I Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy im. Witolda Friemanna online

FriemannFundacja Life and Art ogłasza I Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Witolda Friemanna, który odbędzie się online. Konkurs organizowany jest we współpracy z Thailand Clarinet Association. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 31 stycznia 2022 roku.

Główną ideą Konkursu jest promocja muzyki klarnetowej znakomitego, lecz zapomnianego polskiego kompozytora Witolda Friemanna (1889-1977), w którego dorobku znajduje się około 1300 utworów solowych, kameralnych i orkiestrowych. Kompozycje Witolda Friemanna przyciągają niebagatelną harmonią, liryzmem i umiejętnie wplecionymi elementami rytmów narodowych czy melodii. Większość dzieł klarnetowych została dedykowana prof. Ludwikowi Kurkiewiczowi – wybitnemu polskiemu klarneciście, propagatorowi muzyki Friemanna.

I Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Witolda Friemanna podzielony jest na 3 kategorie wiekowe: senior (urodzeni po 1989), junior (urodzeni po 2003), children (urodzeni po 2007). Każdy uczestnik konkursu otrzyma jednocześnie nieodpłatne członkostwo w Światowym Stowarzyszeniu Klarnetowym, które oferuje dostęp do wielu artykułów, nagrań i udziału w licznych wydarzeniach artystyczno-naukowych.

W skład jury wchodzą znani klarneciści i pedagodzy z całego świata: Eddy Vanoosthuyse (Belgia), Matthias Müller (Szwajcaria), Barbara Borowicz (Polska), Robert Stefański (Polska), Rachel Yoder (USA), Kristine Dizon (USA), Nattapon Banjatammanon (Tajlandia), Chaiphat Tripipitsiriwat (Tajlandia), Pimnatthika Angkanajerathiti (Tajlandia).

Pomysłodawczynią projektu jest klarnecistka, propagatorka polskiej muzyki klarnetowej, wykładowczyni klarnetu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie – dr Barbara Borowicz, która w 2018 roku wydała płytę z utworami klarnetowymi Witolda Friemanna, a także przyczyniła się do wydania drukiem utworów klarnetowych kompozytora w wydawnictwie Eufonium.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin dostępny jest na stronie: www.lifeandart.eu/wficc 

Świdnica | 20. rocznica ataku na World Trade Center: światowa premiera utworu Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej

FP11 września 2021 o godz. 18.00 w świdnickim Kościele Pokoju pw. Trójcy Świętej odbędzie się koncert z okazji 20-lecia wpisania Kościoła na listę światowego dziedzictwa UNESCO oraz 20. rocznicy ataku na World Trade Center. W roli solisty wystąpi wybitny pianista Rafał Blechacz.

Podczas koncertu odbędzie się światowa premiera Adagia pamięci ofiar zamachu na World Trade Center w Nowym Jorku Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej. Utwór, który został zamówiony u poznańskiej kompozytorki przez Filharmonię Poznańską, zaprezentuje Orkiestra Filharmonii pod dyrekcją Łukasza Borowicza – dyrektora muzycznego instytucji.

Poznańscy Filharmonicy pod batutą ich nowego dyrygenta-szefa towarzyszyć będą wybitnemu soliście. Rozchwytywany Rafał Blechacz rzadko pojawia się w Polsce. Ceniony i podziwiany na całym świecie pianista da swój jedyny w tym roku koncert z orkiestrą w Polsce właśnie w Świdnicy. W interpretacji artystów w słynnym Kościele Pokoju usłyszymy XXIII Koncert fortepianowy A-dur KV 488 Wolfganga Amadeusa Mozarta. W programie pojawi się również XL Symfonia g-moll KV 550 Mozarta.

Informacje o zaproszniach na koncert – na stronie https://sok.com.pl/wydarzenie/blechacz-gra-mozarta/ 

Premiera online pierwszej opery Rafała Zapały

TW11 września 2021 o godz. 21.00 na VOD Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu odbędzie się premiera online pierwszej opery Rafała Zapały Solastalgia.

Solastalgia – pojęcie ukute przez australijskiego filozofa Glenna Albrechta. Opisuje zespół dolegliwości psychicznych i fizycznych, zaburzenia depresyjne i lękowe wywołane zmianami klimatycznymi, poczuciem bezradności wobec zachodzących przemian oraz przytłoczeniem globalnymi narracjami medialnymi na ich temat. To stan tęsknoty za domem, odczuwany nawet wtedy, gdy jesteśmy tam fizycznie. To tylko kwestia czasu, zanim poczujemy się uchodźcą u siebie. Technologiczne utopie końca XX w. zamieniły się w dystopie. Doświadczamy „roztapiania" kluczowych i stabilnych dotąd takich pojęć, jak; człowiek, życie, świadomość, natura, kultura, sztuka. Doświadczamy kryzysu demokracji, kryzysu wiary, w tym wiary w naukę. Ludzka cywilizacja znalazła się w stanie niepewności. Zanurzamy się, rozpuszczamy, a może nawet toniemy w oceanie informacji.

Kluczową inspirację kompozytor Rafał Zapała znalazł jednak w najbardziej oryginalnej koncepcji Stanisława Lema – świadomy wodny byt ożywiony, inteligentny ocean – Solaris, czyli Sola (ri) stalgia. Jego eksperymentalna opera powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

https://vod.opera.poznan.pl/ 

Kraków | Jedno z najważniejszych wydarzeń Roku Cypriana Kamila Norwida: prapremiera opery „Wanda” Joanny Wnuk-Nazarowej

PWMW Roku Cypriana Kamila Norwida Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Opera Krakowska wraz z Programem Drugim Polskiego Radia i Zamkiem Królewskim na Wawelu zapraszają na premierę opery Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej do słów misterium Cypriana Kamila Norwida. Wydarzenie odbędzie się 10 września 2021 o godz. 20.30, z powtórzeniem spektaklu 11 września na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.

Wydarzenie jest jedynym tak wysokiej rangi przedsięwzięciem ogłoszonego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej „Roku Cypriana Kamila Norwida” w 200. rocznicę urodzin poety, prozaika i dramatopisarza. Patronat honorowy nad spektaklem objął Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. dr hab. Piotr Gliński.

Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej jest nie tylko drugą na świecie po Vandzie Antonina Dvořáka ukończoną i wystawioną operą poświęconą tematyce legendarnej polskiej władczyni. To pierwsza opera w katalogu kompozytorki – unikatowe na skalę światową dzieło muzyczne adaptujące tekst Norwida do warunków scenicznego wykonania operowego.

Nowa opera jest próbą dokonania niezwykłej syntezy elementów legend pradziejów miasta Krakowa, twórczości Norwida i kulturowych kontekstów epoki romantyzmu oraz współczesnej kompozycji muzycznej, w której rolę wiodącą odgrywają wyraźnie wyczuwalne rytmy polskich tańców narodowych współgrających z prasłowiańskim zaśpiewem chóralnym. Kompozytorka odczytuje norwidowskie wartości we współczesnym kontekście, skłaniając do wielopłaszczyznowych refleksji.

Wybór czasu i miejsca realizacji prawykonania dzieła nie są przypadkowe. To właśnie na Zamku Królewskim na Wawelu i jego przedpolu rozgrywa się akcja misterium Norwida. Również tam, w Krypcie Wieszczów Narodowych w Katedrze Wawelskiej, odbył się dwadzieścia lat temu – w 2001 roku – symboliczny pochówek Cypriana Kamila.

Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej, dedykowana pamięci Jadwigi Haliny Gallowej, to blisko 70-minutowe dzieło muzyczne stworzone z myślą o wykonaniach wieloobsadowych na głosy solowe, chór mieszany, chór dziecięcy, balet i orkiestrę symfoniczną.

Dofinansowano w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Justyna Pieszczek-Zadańska

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.opera.krakow.pl 

Czytaj więcej: Kraków | Jedno z najważniejszych wydarzeń Roku Cypriana Kamila Norwida: prapremiera opery „Wanda”...

Katowice | Inauguracja 77. sezonu artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej

FS77. sezon artystyczny Filharmonii Śląskiej zainaugurowany zostanie koncertem muzyki Maurice’a Ravela, Sergiusza Rachmaninowa oraz – oczywiście – patrona instytucji, Henryka Mikołaja Góreckiego. Na wieczór pełen wrażeń 10 września 2021 o godz. 19.00 zaprosi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją swojego kierownika artystycznego, Yaroslava Shemeta. Gościem tego wieczoru będzie wybitny pianista Andrew von Oeyen, którego usłyszymy w partii solowej Koncertu fortepianowego Ravela.

Dwa Postludia Tristanowskie i Chorał op. 82 Henryka Mikołaja Góreckiego, które zabrzmią jako pierwsze, odkryto już po jego śmierci, w domowym archiwum. O przygotowanie tej kompozycji do prawykonania w 2016 roku zadbał syn kompozytora. Jest to dzieło o charakterze elegijnym, w którym usłyszymy odwołania do twórczości Richarda Wagnera. Wypełniają je instrumenty smyczkowe, dzwony, perkusja oraz fortepian.

Po tym niezwykle refleksyjnym wstępie, przyjdzie czas na Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela. Pełnym emocji zwieńczeniem wrześniowej inauguracji będą Tańce symfoniczne Sergiusza Rachmaninowa, ostatnie z jego większych dzieł.

Elżbieta Huzior

Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2021 / 2022 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/ 

Stargard | I Międzynarodowy Festiwal im. prof. Marka Jasińskiego „Soni Spatium”

Marek JasińskiI edycja Międzynarodowego Festiwalu im. prof. Marka Jasińskiego „Soni Spatium” odbędzie się w Stargardzie w dniach 10–12 września 2021. „Przestrzeń dźwięku” to polskie tłumaczenie nazwy Festiwalu, która w pełni oddaje charakter muzyki tego znakomitego kompozytora, pedagoga, profesora Akademii Muzycznych w Poznaniu i Bydgoszczy.

Miejsce organizacji Festiwalu nie jest przypadkowe. Stargard jest miastem rodzinnym Marka Jasińskiego, gdzie kształtowała się jego miłość do muzyki. Twórczość Profesora była źródłem wielkich i niepodważalnych wartości: piękna, dobra, prawdy i głębokiej wiary. Dzięki nowemu Festiwalowi muzyka Marka Jasińskiego znajdzie swoje trwałe miejsce w repertuarze wykonawców w kraju i za granicą oraz będzie kształtować i inspirować młodych kompozytorów i wykonawców.

Muzyka kompozytora zabrzmi w Kolegiacie Najświętszej Marii Panny Królowej Świata oraz Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. W. Lutosławskiego w Stargardzie. Usłyszymy również utwory Szymona Godziemba-Trytka, Józefa Świdra i Wojciecha Błażejczyka. Kompozycje polskich twórców usłyszymy w wykonaniu Chóru Międzynarodowej Akademii Chóralnej In Terra Pax pod dyrekcją Moniki Bažikowej, Joli Szczepaniak & Jazz Quartet, chóru dziecięcego Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. prof. Marka Jasińskiego w Szczecinie, Chóru Akademickiego im. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie i Orkiestry Camerata Stargard pod dyrekcją dr. hab. Szymona Wyrzykowskiego; w roli solistki wystąpi znana mezzosopranistka Małgorzata Pańko-Edery.

W ramach Festiwalu odbędzie się ponadto wystawa prezentująca sylwetkę Marka Jasińskiego (w Parku im. Bolesława Chrobrego w Stargardzie), a także spotkanie z udziałem uczniów Profesora.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Związek Kompozytorów Polskich.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o kompozytorze na stronie www.marekjasinski.org.pl 

Opole | Inauguracja 70. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej

FOInauguracja jubileuszowego 70. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera odbędzie się 1 października 2021 o godz. 19.00. Wystąpią Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna i znakomity laureat Konkursu Chopinowskiego Charles Richard-Hamelin.

Gdy w 1791 roku Mozart i Schikaneder cieszyli się sukcesem premiery Czarodziejskiego fletu w Wiedniu przebywał (i z dużym prawdopodobieństwem oklaskiwał mozartowski triumf) Józef Elsner, patron Filharmonii Opolskiej. Siedemnaście lat później – być może zainspirowany lekką formą singspielu – skomponował wodewil zatytułowany Echo w lesie. Programowa uwertura do tej operowej komedii omyłek wybrzmiała w 1952 roku podczas koncertu inaugurującego działalność Opolskiej Orkiestry Symfonicznej. Rozpoczęcie jubileuszowego, 70. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej tymi samymi dźwiękami to ukłon w stronę wszystkich, którym zawdzięczamy istnienie i bogatą historię tej instytucji.

W przededniu (dosłownie!) XVIII Konkursu Chopinowskiego nie mogłoby zabraknąć także muzyki najbardziej znanego polskiego kompozytora – klasyczny w formie i poetycki w wyrazie Koncert fortepianowy f-moll wykona Charles Richard-Hamelin, laureat II nagrody poprzedniej edycji Konkursu. Drugą część wieczoru wypełni III Symfonia Johannesa Brahmsa – dzieło słynące z przepełnionej liryzmem, nostalgicznej części trzeciej (Poco allegretto) i… cichego zakończenia. Owa zaskakująca coda wiele mówi o osobowości Brahmsa. Notabene, motyw z trzeciej części III Symfonii Brahmsa został wielokrotnie wykorzystany przez twórców filmów i muzyki rozrywkowej. Najbardziej znanym utworem cytującym brahmsowską frazę jest piosenka Take My Love, którą w 1950 roku nagrał Frank Sinatra.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl  

Łódź | Koncert inaugurujący sezon artystyczny 2021 / 2022 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina

FLPodczas koncertu 11 września 2021 o godz. 19.00 rozpoczynającego sezon 2021/2022 w Filharmonii Łódzkiej, który poprowadzi dyrektor artystyczny instytucji Paweł Przytocki, zaprezentują się oba zespoły artystyczne Filharmonii.

W wykonaniu Chóru zabrzmią pieśni Romualda Twardowskiego, który łączy elementy nowych technik kompozytorskich z reminiscencjami muzyki epok minionych, podkreślając znaczenie tradycji. Z kolei Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz, z późnoromantyczną fakturą orkiestrową, zwraca uwagę wyraźnymi wpływami polskiego folkloru. Kompozytorka wykorzystała m.in. parafrazę pieśni Pije Kuba, stylizację melodii Oj, chmielu, chmielu i dynamiczny rytm oberka. Koncert został napisany w 1949 r. na konkurs kompozytorski i, w co trudno uwierzyć, do tej pory nie był w Łodzi wykonywany. Jego interpretację przedstawi znana łódzkim melomanom Julia Kociuban, która za płytę z nagraniem tego utworu (z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego) otrzymała w 2020 roku nominację do nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

Utworem wcześniejszym jest I Symfonia f-moll Dymitra Szostakowicza. Choć to praca dyplomowa młodego, zaledwie 18-letniego twórcy, zarysowuje się już w niej indywidualność przyszłego kompozytora symfonii „Leningradzkiej”.

Karolina Albińska

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl