Polmic - FB

aktualności

Warszawa, Katowice | Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XVIII”

LancuchProgram tegorocznego Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XVIII” obejmuje trzy koncerty symfoniczne i dwa kameralne, które odbędą się w dniach 25 maja – 1 lipca 2021.

Zabrzmią na nich wybrane kompozycje Witolda Lutosławskiego oraz powiązane z nimi arcydzieła XIX- i XX-wiecznej muzyki polskiej i obcej ― wśród nich utwory rzadko obecne na krajowych estradach, w tym Autograf na orkiestrę kameralną Konstantego Regameya. W gronie wykonawców znajdą się wybitni artyści z kraju i zagranicy: orkiestry – Orkiestra Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Chain Ensemble – oraz soliści i kameraliści, m. in. Karol Kozłowski, Roksana Kwaśnikowska, Agnieszka Kozło, Magdalena Bojanowicz, Radosław Kurek, Joanna Freszel i Jakub Jakowicz.

W maju dwa koncerty będą transmitowane w Dwójce – Programie 2 Polskiego Radia i streamingowane w Internecie (na Facebooku i kanale YouTube Programu 2 PR), a już w czerwcu i w lipcu trzy koncerty odbędą się z udziałem publiczności.

Festiwal jest organizowany dzięki dofinansowaniu w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, oraz ze środków Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Związku Artystów Wykonawców STOART.

Program dostępny jest na stronie http://www.lutoslawski.org.pl/ 

Katowice | Dzień Dziecka w bajkowej krainie muzyki

FS30 maja 2021 o godz. 11.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się koncert z okazji Dnia Dziecka z udziałem Chóru Filharmonii pod batutą Jarosława Wolanina.

Czy istnieje taki świat, w którym przeplatają się przygody bajkowych postaci: Króla Lwa na afrykańskiej sawannie, czy Dorotki i jej przyjaciela Toto w czarodziejskiej krainie Oz? Gdzie dzięcioł okazuje się być wspaniałym lekarzem, a karaczan całkiem zwinnym tancerzem? Czy jest taki świat, po którego zakątkach nie podróżuje się samolotem, statkiem, czy pociągiem, ale za pomocą muzyki i własnej wyobraźni? Oczywiście! To Bajkowa kraina muzyki, w którą zmieni się sala koncertowa Filharmonii Śląskiej już 30 maja, a najpiękniejszymi dźwiękami wypełni ją Chór Filharmonii Śląskiej pod kierownictwem Jarosława Wolanina. Zabrzmi m. in. utwór Witolda Rudzińskiego do słów Stanisława Karaczyńskiego Dzięcioł i sosna.

Przewodnikami muzycznymi w tej baśniowej wyprawie będą Barbara Badura i Adam Żaak, którzy zapewnią dużo dobrej, muzycznej zabawy i mnóstwo uśmiechu na twarzach dzieci. Niech to muzyczne wydarzenie stanie się miłym prezentem dla wszystkich najmłodszych z okazji zbliżającego się wielkim krokami Dnia Dziecka.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Łódź | Koncert chóralny – muzyka cerkiewna

FLMuzyka cerkiewna zabrzmi 30 maja 2021 o godz. 19.00 w łódzkim kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Mateusza (ul. Piotrkowska 279/283) w wykonaniu Chóru Filharmonii Łódzkiej pod kierunkiem Dawida Bera. Zespół zaprezentuje utwory Dmytra Bortnianskiego, Piotra Czajkowskiego, Aleksandra Grieczaninowa i Sławomira Kaczorowskiego.

Dmytro Bortnianski to kompozytor, śpiewak i dyrygent pochodzenia łemkowskiego, o którego przynależność narodową i kulturalną spierają się naukowcy rosyjscy i ukraińscy. Ród Bortnianskich wywodzi się z Łemkowszczyzny, ze wsi Bartne (łem. Bortne, obecnie w granicach Polski). Bortnianski uchodzi za najwybitniejszego kompozytora rosyjskiego kręgu kulturowego XVIII w. Jego koncerty chóralne cieszyły się w Rosji popularnością przez cały XIX wiek i są wykonywane do dziś. Mistrzostwo zastosowanej w nich techniki polifonicznej podziwiał Hector Berlioz.

Jednak muzyka ta nie podobała się Piotrowi Czajkowskiemu – odnosił się on krytycznie do dominacji włoskiego stylu wprowadzonego do muzyki cerkiewnej przez Bortnianskiego. Podczas koncertu usłyszymy Liturgię według św. Jana Złotoustego Czajkowskiego, dzieło napisane w innej stylistyce niż tworzona wcześniej muzyka cerkiewna, wyznaczające nową drogę jej rozwoju. W programie wieczoru jest także modlitwę Blagoslavi, dushe moya, Gospoda Aleksandra Grieczaninowa, ucznia Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, oraz dzieło współczesne – Otcze nasz Sławomira Kaczorowskiego.

Karolina Albińska

Informacja o biletach: https://filharmonia.lodz.pl/pl 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus online: Penderecki, Szostakowicz, Strawiński

POSIProwadzący najbliższy koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus Michał Dworzyński w opinii wielu krytyków należy do najciekawszych talentów dyrygenckich Europy swojego pokolenia. W interpretacji zespołu pod jego batutą 29 maja 2021 o godz. 20.00 usłyszymy dzieła Krzysztofa Pendereckiego, Dymitra Szostakowicza i Igora Strawińskiego.

Poruszająca Chaconne per archi in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego, stylizacja barokowych wariacji na basowym ostinato w typie chromatycznego „lamentu”, powstała w roku 2005, po śmierci Papieża. Kompozycja ta została później przez kompozytora umieszczona w jego Polskim Requiem, dziele niezwykłym, tworzonym na przestrzeni ćwierćwiecza, którego kolejne ogniwa są swoistymi pomnikami ważnych wydarzeń współczesnej polskiej historii.

Trzyczęściowe Concerto en Ré Igora Strawińskiego powstało z inspiracji sławnego muzyka – był nim szwajcarski dyrygent i impresario Paul Sacher oraz jego znakomita Basler Kammerorchester; ten klasycyzujący utwór należy do grupy koncertów na orkiestrę, bez solowego instrumentu, pozwalając ukazać kunszt i wirtuozerię całego zespołu. Natomiast I Koncert wiolonczelowy Szostakowicza był jednym z ponad stu (!) utworów dedykowanych charyzmatycznemu mistrzowi tego instrumentu Mścisławowi Rostropowiczowi i przez niego prawykonanych. W tym arcytrudnym dziele Szostakowicz podkreśla zwłaszcza kantylenowe możliwości wiolonczeli, w niezrównany sposób wykorzystywane w sztuce wykonawczej Rostropowicza. W partii solowej – Magdalena Bojanowicz, laureatka wielu prestiżowych nagród i stypendiów, ceniona szczególnie jako wykonawczyni muzyki XX wieku oraz tej najnowszej, także w składach kameralnych.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Mozart wśród olbrzymów

NOSPRPodczas koncertu 29 maja 2021 o godz. 18.00 w ramach cyklu „Mozart wśród olbrzymów” Kwartet Śląski i pianista Paweł Wakarecy w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zaprezentują utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Witolda Szalonka.

W 1782 roku Mozart z zapałem tworzył nowe rytuały. Jego wiedeńska kariera kwitła: kompozytor cieszył się także ogromnym powodzeniem jako wirtuoz. Koncert fortepianowy F-dur KV 413 jest pierwszym z koncertów klawiszowych, które napisał z myślą o własnych abonamentowych występach w Wiedniu. Przewidując popularność utworu, Mozart sam opracował wersję a quattro, przeznaczoną „do użytku domowego”.

Symfonia rytuałów Szalonka może z początku kojarzyć się z ćwiczeniami takiego salonowego kwartetu. Tymczasem to późne dzieło jest sumą wszelkich rytuałów muzycznych – począwszy od strojenia instrumentów, poprzez interpretację twórczego zamysłu, aż po finałowy „taniec”, który spełni się w wyobraźni słuchacza. Muzyka nie znosi rutyny – nie obędzie się jednak bez rytuałów.

Dorota Kozińska

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://nospr.org.pl/pl 

Warszawa | Sinfonia Varsovia kameralnie: „W dialogu z Pendereckim”

svJuż od 29 maja 2021 będzie można znowu usłyszeć muzyków Sinfonii Varsovii na Grochowskiej. W letniej odsłonie cyklu „Sinfonia Varsovia kameralnie” artyści wejdą w dialog z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Podczas pierwszego koncertu z udziałem publiczności o godz. 19.00 w wykonaniu Jakuba Haufy, Dominiki Haufy, Karola Sikory oraz Piotra Kostrzewy usłyszymy utwory na skrzypce, klarnet, klarnet basowy oraz instrumenty perkusyjne. Przy fortepianie gościnnie Łukasz Chrzęszczyk. Koncert poprowadzi Agata Kwiecińska.

Krzysztof Penderecki to postać dla warszawskiej orkiestry szczególna. Będąc długoletnim dyrektorem muzycznym, a następnie artystycznym, wielokrotnie towarzyszył Sinfonii Varsovii na scenie jako dyrygent oraz poza nią, jako mentor i przyjaciel. Na przestrzeni lat wykonawstwo muzyki Pendereckiego stało się ważną częścią tożsamości orkiestry. Podczas wieczoru 29 maja jako pierwsze zabrzmią Trzy miniatury na klarnet i fortepian Pendereckiego. Napisany dla klarnecisty Władysława Kosieradzkiego cykl złożony jest z utworów zróżnicowanych pod względem fakturalnym, przywołujących odmienne nastroje. Kolejna propozycja z repertuaru Pendereckiego to krótki i pełen wigoru Taniec na skrzypce solo. Następnie zostanie wykonane Vivace na klarnet basowy i rototomy, w którym nieustępliwa linia basu wraz z nagłymi wejściami rototomów tworzą zaskakujący dialog w wirtuozowskim tempie. Ostatnią pozycją w programie będzie I Sonata na skrzypce, która powstała w 1953 roku, kiedy Penderecki pobierał lekcję u swojego pierwszego nauczyciela Stanisława Skołyszewskiego.

Pozostałe utwory w programie to Sonata na dwoje skrzypiec Siergieja Prokofiewa i cztery utwory na kotły: Tribal serenade, Scherzo, The Storm, Rondino Mitchella Petersa. Obie kompozycje dobrane zostały tak, by z utworami Krzysztofa Pendereckiego wejść w nieoczywisty dialog.

Barbara Jop

Więcej informacji www.sinfoniavarsovia.org 

Szczecin | Familijny Dzień Dziecka w Operze na Zamku „O krasnoludkach i sierotce Marysi”

Opera na ZamkuZ okazji Dnia Dziecka Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza w dniach 29 i 30 maja 2021 o godz. 17.00 całe rodziny na spektakl muzyczny dla dzieci O krasnoludkach i sierotce Marysi Janusza Stalmierskiego według baśni Marii Konopnickiej.

„Czy to bajka, czy nie bajka? Myślcie sobie, jak tam chcecie. A ja przecież wam powiadam: krasnoludki są na świecie” – pisała Maria Konopnicka. Baśń Marii Konopnickiej stała się dla całych generacji polskich dzieci podstawową lekturą będącą źródłem wiedzy o świecie i o wartościach, których należy przestrzegać w życiu, aby być szczęśliwym i docenianym przez innych.

Na jej motywach powstał spektakl muzyczny dla najmłodszych, pełen tańca i piosenek autorstwa Janusza Stalmierskiego. Wraz z tytułową Marysią i krasnoludkami dzieci przeniosą się w świat bajki z morałem, w której triumfuje pracowitość, dobre uczynki i siła przyjaźni. Do Kryształowej Groty, lisiej nory i na spotkanie z Królową Tatrą zabiorą młodych widzów roztańczone i rozśpiewane krasnoludki, które pomagają ludziom dobrym i szlachetnym. Pokażą też, że pracowitość i zgodne działanie w grupie pozwalają przenosić góry. Czy krasnoludkom uda się pokonać sprytnego złego Lisa i pomóc sierotce Marysi? Jaki sposób znajdą na leniwego Skrobka? To roztańczony i rozśpiewany spektakl w wykonaniu solistów, Chóru i Orkiestry Opery na Zamku pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej, w którym baśniowy świat przeniesie się daleko poza granice sceny. To opowieść o tym, że dobre uczynki wracają do nas wtedy, kiedy tego potrzebujemy, że warto rozpoznawać dobro i zło.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Program spektaklu: https://www.opera.szczecin.pl/repertuar/o-krasnoludkach-i-sierotce-marysi 

Premiera drugiej płyty solowej altowiolisty Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa „Quantum of Silence”

Tymendorf28 maja 2021 będzie miała miejsce światowa premiera drugiej płyty solowej altowiolisty Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa Quantum of Silence wydanej przez amerykańską wytwórnię fonograficzną Odradek Records.

Tytuł albumu, Quantum of Silence, sugeruje dźwięk zawierający w sobie ciszę czy też próżnię, którą należy wypełnić. Wybór repertuaru został starannie przemyślany, aby pokazać szerokie spektrum możliwości wykonawczych altówki, która do XX wieku rzadko była traktowana jako instrument solowy. Program zawiera również aranżacje utworów skrzypcowych.

Podróż przez muzykę różnych epok, którą odbył altowiolista, otwiera legendarna Passacaglia z Sonat misteryjnych Heinricha Ignaza Franza Bibera, a zaraz po niej następuje ostatnie dzieło Arama Chaczaturiana, tj. Sonata-pieśń przypominająca kadencję. Artysta składa ponadto hołd Krzysztofowi Pendereckiemu poprzez interpretację wszystkich jego utworów na altówkę solo, a także wykonuje najnowsze kompozycje trójmiejskich twórców: Magdaleny Kurdziel, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, Kamila Cieślika, Marka Czerniewicza, Tadeusza Dixy i Macieja Zimki. Kilka z nich napisanych zostało specjalnie dla Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa. Płyta jest premierą fonograficzną tych kompozycji.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie artysty: www.tymendorf.com 

Warszawa | Boreyko, Smoczyński i Orkiestra Filharmonii Narodowej

FNPierwsze po przerwie koncerty z publicznością będą miały miejsce w Filharmonii Narodowej 28 i 29 maja 2021 roku o godz. 19.30 i 18.00. Wystąpi na nich Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą swojego szefa artystycznego – Andrzeja Boreyki, a solistą wieczoru będzie Mateusz Smoczyński, który zaprezentuje swój Koncert skrzypcowy „Adam’s Apple”. Ponadto wykonaniem Serenady Zygmunta Krauze Filharmonia Narodowa pragnie uczcić jubileusz 60-lecia debiutu kompozytorskiego jej autora.

Jeden artysta – dwie profesje: skrzypek i kompozytor w jednej osobie. Mateusz Smoczyński podczas najbliższych koncertów symfonicznych wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki wykona swój Koncert skrzypcowy „Adam's Apple”. Jakie inspiracje można usłyszeć w tym utworze, jakie techniki wykonawcze i dlaczego autor wykorzystał dwoje skrzypiec? O tym można będzie się dowiedzieć podczas najbliższych koncertów.

W tym roku mija 60. rocznica debiutu twórczego Zygmunta Krauze. Kompozytor niejednokrotnie wprowadzał do swojej muzyki rzadko używane instrumenty, na przykład rozstrojone pianino, które zabrzmi właśnie w Serenadzie. O tym utworze Krauze napisał, że „jest to kompozycja niezwykle prosta, bezwstydnie łatwa w odbiorze, ukazująca swoje przesłanie wprost, bez maski. Jest walczyk, jest trochę nostalgii i pewien motyw, który przewija się w wielu moich utworach, stale ulegając przekształceniu”.

W finale koncertu Orkiestra Filharmonii Narodowej wykona Symfonię w trzech częściach Igora Strawińskiego.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.pl/