Polmic - FB

aktualności

Lusławice | Koncert Finałowy cyklu „Jesień w Lusławicach”

Luslawice1 grudnia 2019 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego o godz. 19:00 będzie miał miejsce Koncert Finałowy cyklu „Jesień w Lusławicach”.

„Jesień w Lusławicach” to wyjątkowe wydarzenie muzyczne charakteryzujące się przede wszystkim bogactwem różnorodności stylistycznej prezentowanego repertuaru, a także udziałem znakomitych gwiazd krajowej jak i zagranicznej sceny muzycznej.

Ludwig van Beethoven i muzyka współczesna. Czy takie połączenie różnych od siebie stylów i odmiennej, bo odległej w czasie estetyki twórczej w ogóle jest możliwe? Przekonamy się o tym już niebawem. Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty wykona dwa monumentalne dzieła wiedeńskiego klasyka: Uwerturę „Coriolan” op. 62 oraz III Symfonię Es-dur op. 55, zwaną „Eroicą”. W kontekście Beethovenowskiej ponadczasowej muzyki zabrzmi Koncert na dwa flety Janusza Bieleckiego, w interpretacji flecistów Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza, którym także towarzyszyć będą młodzi symfonicy krakowskiej Akademii Muzycznej.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Wrocław | Concertante

Danowicz30 listopada 2019 roku o godz. 18:00 podczas koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum zostanie prawykonane Concerto grosso Christiana Danowicza.

Koncert rozpocznie się od dzieł baroku i klasycyzmu, skończy się zaś na kompozycjach tworzonych przez współczesnych nam twórców. Wspólnym mianownikiem wszystkich utworów jest to, że stanowią dzieła koncertujące, w których wyodrębnione są partie solowe dla jednego bądź kilku członków zespołu.

Zbiór Johanna Sebastiana Bacha, znany obecnie jako Koncerty brandenburskie, zatytułowany był w oryginale Concerts avec plusieurs instruments („Koncerty na różne instrumenty”). W 1721 roku kompozytor zadedykował swe utwory margrabiemu Brandenburgii Christianowi Ludwigowi i stąd wzięła się ich powszechnie stosowana nazwa. III Koncert G-dur pełen jest temperamentu i energii, a chociaż jest to dzieło łatwe w odbiorze i wpadające w ucho, stawia przed wykonawcami poważne wymagania. Sinfonia concertante KV 364 Wolfganga Amadeusa Mozarta przeznaczona była pierwotnie na skrzypce i altówkę, jednak podczas koncertu usłyszymy aranżację tego utworu na skrzypce i wiolonczelę. Dzieło powstało w 1779 roku, w czasie podróży koncertowej artysty obejmującej m.in. wizytę w Mannheimie i Paryżu.

Drugą część koncertu wypełnią dzieła autorów współczesnych. Twórczość urodzonego w Katowicach Mikołaja Góreckiego reprezentować będzie napisany w 2000 roku Concerto-Notturno na skrzypce i smyczki. To przystępna trzyczęściowa kompozycja, zgodnie z obietnicą daną w tytule – nastrojowa, momentami nawet mroczna. Ostatnim utworem wykonanym tego wieczoru będzie Concerto grosso, kompozycja autorstwa Christiana Danowicza, koncertmistrza NFM Orkiestry Leopoldinum. Będzie to prawykonanie tego dzieła, nadarza się więc okazja, aby znaleźć się wśród tych, którzy wysłuchają go po raz pierwszy.

Agnieszka Frei

Więcej –na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7275 

Warszawa | Koncert Laureatów XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego

Konkurs Serockiego30 listopada 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59, Warszawa) będzie miał miejsce Koncert Laureatów XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego.

W dniach 4–6 października 2019 roku w Radziejowicach odbyło się posiedzenie Jury XVI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2019. Na konkurs, objęty patronatem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, nadesłano 144 partytury. Jury w składzie: Fredrik Österling (Szwecja), Paul Patterson (Wielka Brytania) i Dariusz Przybylski (Polska), przyznało cztery nagrody i trzy wyróżnienia.

Pierwszą Nagrodę w wysokości 13.000 PLN otrzymał Jinseok Choi – kompozytor z Korei Południowej – za utwór Pathos. Drugą Nagrodę w wysokości 8.000 PLN otrzymał Adam Vilagi (Finlandia) za utwór Directions. Trzecią Nagrodę w wysokości 4.000 PLN przyznano Hughowi Collinsowi Ricemu z Wielkiej Brytanii za utwór Canto Celato. Nagrodą Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata (komplet polskich partytur współczesnych) uhonorowano Jinseok Choi. Wyróżnienia otrzymali: Youngwoo Yoo (Korea Południowa), Minzuo Lu (Chiny) i Zhaoyu Zhang (Chiny).

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Towarzystwo im. W. Lutosławskiego oraz Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków. Patronami wydarzenia są ZAiKS i SPAM.

Podczas Koncertu laureatów, współorganizowanego z Programem 2 Polskiego Radia, zabrzmią utwory patrona Konkursu Kazimierza Serockiego, Jinseok Choi, Adama Vilagi i Hugha Collinsa Rice’a. Kompozycję zaprezentują znakomici artyści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz, Hashtag Ensemble, Seweryn Zapłatyński, Franciszek Olszowski, Alicja Kieruzalska, Łukasz Łacny i Krystyna Wiśniewska. Koncert będzie zarejestrowany i odtworzony w Programie 2 Polskiego Radia, a następnie zaoferowany do odtworzenia rozgłośniom Europejskiej Unii Radiowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Poznań | Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza 2019

StuligroszDruga edycja Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza – wyjątkowego konkursu, wydarzenia innego niż wszystkie istniejące dotąd w Polsce konkursy chóralne, odbędzie się w Poznaniu w dniach 29 listopada – 1 grudnia 2019 roku.

Ideą tego muzycznego święta jest konfrontacja zwycięzców sześciu najstarszych i uznanych polskich konkursów chóralnych, którzy następnie staną do szlachetnej rywalizacji, konkurując w stolicy Wielkopolski o zwycięstwo w tym swoistym „konkursie konkursów”. Do udziału w Grand Prix Polskiej Chóralistyki przystąpią w tym roku: Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego, Chór Żeński „Schola Cantorum Bialostociensis”, Młodzieżowy Chór „Our Voice” z Działdowa, Chór Dziewczęcy „Kosy” z Poznania, Chór Kameralny Akademii Sztuki w Szczecinie i Zespół Wokalny „Rondo” z Wrocławia. Organizatorami przedsięwzięcia są Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Fundacja „Chór Stuligrosza – Poznańskie Słowiki”.

Wydarzenie dopełnią warsztaty prowadzone przez dyrygentów i specjalistów w zakresie emisji głosu, a także koncerty zaproszonych chórów w różnych częściach miasta, m. in. koncert z okazji 35-lecia działalności zespołu Affabre Concinui oraz 80-lecia działalności Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”. W programach koncertowych i konkursowych ważne miejsce zajmuje polska współczesna muzyka chóralna.

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny. Na niektóre z wydarzeń obowiązują wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie www.grand.prix.stuligrosz.pl 

Facebook: www.facebook.com/grand.prix.stuligrosz 

Katowice | Koncert w Filharmonii Śląskiej, który trwale zapisze się na kartach historii

FSMelomani zgromadzeni w Filharmonii Śląskiej 29 listopada 2019 roku o godz. 19.00 będą świadkami niezwykłego wydarzenia – podczas koncertu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka po raz pierwszy w historii zostanie zarejestrowane oratorium Henryka Mikołaja Góreckiego Sanctus Adalbertus op. 71.

Na scenie, obok filharmonicznego Chóru i Orkiestry Symfonicznej, wystąpią światowej klasy soliści – Ewa Tracz oraz Stanislav Kuflyuk, którzy wykonają partie solowe w dziele Patrona Filharmonii. Nim jednak zabrzmi to wyjątkowe oratorium, Piotr Sałajczyk, przez krytyków zaliczany do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji, laureat nagrody fonograficznej „Fryderyk” oraz nagrody „Orfeusz”, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”, wykona Koncert fortepianowy op. 46 Krzysztofa Meyera. Ta wyjątkowa kompozycja zabierze słuchaczy w świat postmodernizmu, a słychać w niej będzie echa jazzu.

Płyta z dziełem Henryka Mikołaja Góreckiego zostanie wydana jeszcze w tym roku, a przedsięwzięcie jest dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Publiczność zgromadzona w sali koncertowej im. Karola Styji będzie świadkiem i częścią tworzenia się historii.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Olsztyn | Krzysztof Herdzin – polska muzyka filmowa

Filharmonia Warmińsko-MazurskaFilharmonia Warmińsko-Mazurska szykuje specjalny koncert 29 listopada 2019 roku o godz. 19.00 dla fanów polskiej muzyki filmowej.

Połączenie filmowych tematów muzycznych polskich kompozytorów m. in. z filmów Pianista, Pan Tadeusz, Finding Neverland, Faraon, Ogniem i mieczem, Noce i dnie, Vabank… A dla wszystkich amatorów czasów PRL – muzyczna podróż do nieśmiertelnych seriali, takich jak Janosik, Alternatywy 4, Poszukiwany, poszukiwana, Stawka większa niż życie, Czterdziestolatek, Wojna domowa, Jak rozpętałem II wojnę światową… Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zaprezentuje muzykę Wojciecha Kilara, Jana A. P. Kaczmarka, Krzesimira Dębskiego, Michała Lorenca, Adama Sławińskiego, Adama Walacińskiego, Krzysztofa Komedy, Bronisława Kapera, Waldemara Kazaneckiego, Henryka Kuźniaka i Jerzego Matuszkiewicza.

Wszystko to nabierze nowego wyrazu w ciekawych aranżacjach jazzowych znakomitego Krzysztofa Herdzina, który poprowadzi całość koncertu. Ten pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent, producent płytowy, multiinstrumentalista i doktor sztuk muzycznych jako jeden z nielicznych artystów z sukcesem łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej, filmowej i pop. Nagrał ponad dwieście płyt, w tym dwadzieścia autorskich. Jako aranżer zdobył osiemnaście złotych i cztery platynowe płyty. Jest autorem orkiestracji muzyki Jana A.P. Kaczmarka do filmu Finding Neverland, nagrodzonej Oscarem w 2005 roku.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/dudusiowe-melodie-w-andrzejkowy-wieczor/ 

Łódź | 75. sesja Musica Moderna

Musica ModernaPremierowe wykonania, młodzieńcze kompozycje i interpretacje, kanon muzyki XX-wiecznej, wykład i projekcja filmowa – te i inne elementy złożą się na program 75. sesji Musica Moderna w Akademii Muzycznej w Łodzi (29 listopada – 5 grudnia 2019). Zwyczajowo podczas koncertów zaprezentują się studenci łódzkiej uczelni – kompozytorzy i instrumentaliści. Partnerem wydarzenia jest Związek Kompozytorów Polskich.

Podczas koncertu inaugurującego 75. sesję Musica Moderna o godz. 19.00 zabrzmią utwory dwóch laureatów 6. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz: The Landscape for orchestra zwycięzcy, Satoshiego Ohmae (Japonia), oraz utwór Earthise zdobywcy II nagrody, Nicholasa Gotcha (Wielka Brytania). Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina poprowadzi Paweł Przytocki.

Gośćmi sesji Musica Moderna będą: pianistka Martyna Zakrzewska (Kraków), Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku pod batutą Macieja Tomasiewicza oraz prof. Gordon Williamson (Hanower). Recital Martyny Zakrzewskiej, zatytułowany „Still piano?” to kompilacja utworów, w których pianista gra na fortepianie, ale także śpiewa, gwiżdże, szepcze, krzyczy, uderza bądź stuka, gra na perkusji, konstruuje nowe instrumenty, tnie folię aluminiową na drobne skrawki… Martyna Zakrzewska zaprezentuje m. in. kompozycje Michała Lazara i Piotra Peszata. Kompozytor prof. Gordon Williamson (Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze) zaprezentuje i omówi utwór Encounters for two Inuit throat singers, accordion and the ensemble Neue Vocalsolisten. Kompozycja stanowi efekt jego badań nad społecznością Inuitów – rdzennych mieszkańców północnej Kanady. Ponadto jego kompozycja breathing room zostanie zaprezentowana w ramach koncertu „Młodzi kompozytorzy. Młodzi wykonawcy”.

Finałowym akcentem sesji będzie koncert Dźwiękowe oblicza. Tytuł odnosi się do wyjątkowej różnorodności stylistycznej i gatunkowej prezentowanych kompozycji polskich autorów. W związku z tym emocji nie zabraknie!

Na wszystkie wydarzenia w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi – wstęp wolny.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/75-sesja-musica-moderna 

Warszawa | Warsaw Winds+ Festival

Warsaw Winds +Muzyka kameralna w mistrzowskich wykonaniach. Instrumenty dęte plus smyczki, fortepian i głos w bogactwie muzycznych kontekstów. Taka idea przyświeca Warsaw Winds+ Festival – nowemu wydarzeniu na kulturalnej mapie Warszawy, które odbędzie się w dniach 28 listopada – 1 grudnia 2019 roku.

To muzyczne przedsięwzięcie zmieni postrzeganie instrumentów dętych wśród szerokiego grona odbiorców. W programie festiwalu każdy znajdzie coś dla siebie: od popularnych pieśni Stanisława Moniuszki w nowych aranżacjach, poprzez klasyczny repertuar na kwartet smyczkowy i kwintet dęty, premierowe utwory kompozytorów młodego pokolenia – Mikołaja Majkusiaka i Pawła Pudło - po improwizacje na tematy muzyki dawnej w wykonaniu Bastarda Trio.

Dla inicjatorów Warsaw Winds+ Festival – warszawskiego sekstetu Gruppo di Tempera – muzyka kameralna jest nie tylko najważniejszą ścieżką kariery zawodowej, lecz również największą pasją. Za cel stawiają sobie prezentowanie muzyki kameralnej na najwyższym światowym poziomie, co uczynili jednym z lejtmotywów festiwalu. Ta idea łączy wszystkich tegorocznych artystów, wśród których znaleźli się: Bastarda Trio, Lutosławski Quartet, wspomniany sekstet Gruppo di Tempera, a także śpiewacy Urszula Kryger i Szymon Komasa. Podczas festiwalu zabrzmi muzyka polska – klasyczna i najnowsza, popularna i ta mniej znana, zestawiona z utworami ze światowego kanonu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://warsawwindsplusfestival.pl/ 

Bydgoszcz | Forum.Lutosławski

Forum.LutosławskiW dniach 26 listopada – 1 grudnia 2019 roku odbędzie się festiwal „Forum.Lutosławski” – wydarzenie organizowane w ramach projektu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” prowadzonego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Na Forum złożą się spotkania, dyskusje, warsztaty, koncerty przybliżające twórczość Witolda Lutosławskiego – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku.

W ramach „Forum.Lutosławski” odbędzie się trzydniowa konferencja Dzieło muzyczne wobec przeszłości i teraźniejszości, podczas której wygłoszone zostaną referaty poświęcone kompozycjom powstałym w XX i XXI wieku.

Forum będzie miało także aspekt praktyczny – warsztatowy. W ramach wydarzenia odbędą się zajęcia z profesorami UMFC Jadwigą Rappe i Andrzejem Bauerem, którzy skoncentrują się na problematyce wykonawstwa repertuaru z XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona Forum. 28 i 29 listopada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy będzie miało miejsce seminarium poświęcone kompozycji, a udział w nim wezmą m.in. Dobrinka Tabakova, Joe Cutler, Ewa Pobłocka czy Dariusz Przybylski. Seminarium zwieńczy panel kompozytorski poświęcony patronowi Forum. Dyskusję Lutosławski 30 listopada o bezpośrednich relacjach artystów z kompozytorem i jego twórczością poprowadzi Katarzyna Naliwajek-Mazurek; udział w spotkaniu wezmą Zbigniew Bargielski, Wojciech Michniewski i Andrzej Bauer.

Podczas koncertów usłyszymy muzykę polską XX–XXI w. 26 i 27 listopada zabrzmią utwory Zbigniewa Bargielskiego, Łukasza Godyli, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Bettiny Skrzypczak, Hanny Kulenty i Franciszka Woźniaka. Koncert 1 grudnia, który zwieńczy wydarzenie, wykona Chór Akademicki oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod batutą Michała Dworzyńskiego w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej. W programie koncertu znalazła się Msza Koronacyjna C-dur KV 317 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, w którym partię solową wykona Andrzej Bauer.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/