Polmic - FB

aktualności

Kraków | XIII Dni Jana Pawła II

Dni JPIICelem Dni Jana Pawła II, których XIII edycja odbędzie się w dniach 6-8 listopada 2018 roku, jest upamiętnienie postaci Świętego Jana Pawła II i popularyzacja jego dziedzictwa w społeczności akademickiej Krakowa i całej Małopolski.

Decyzja o organizacji pierwszych Dni Jana Pawła II została podjęta w 2006 roku przez Kolegium Rektorów Szkół Wyższych Krakowa. W przedsięwzięciu biorą udział nie tylko krakowskie uczelnie, ale także szkoły wyższe z województwa małopolskiego. Hasło przewodnie tegorocznej edycji Dni Jana Pawła II brzmi: „Niepodległość”. Podczas przedsięwzięcia odbędą się trzy konferencje, w tym jedna o tematyce muzycznej: Ogólnopolska sesja naukowa „Muzyka wobec poezji i nauczania Karola Wojtyły i Jana Pawła II”.

Ponadto w ramach Dni Jana Pawła II w Sali Filharmonii Krakowskiej 6 listopada o godz. 18:00 będzie miał miejsce koncert, który w całości wypełnią utwory Henryka Mikołaja Góreckiego. Podczas wtorkowego wieczoru zabrzmią: Kantata na organy solo op. 26, Salve i Sidus Polonorum z Kantaty o św. Wojciechu na wielki chór mieszany, 2 fortepiany, organy i zespół instrumentów perkusyjnych op. 72. Usłyszymy także Totus Tuus na chór mieszany a cappella op. 60 – kompozycję opartą na wezwaniu, które towarzyszyło pontyfikatowi Papieża Jana Pawła II. Wykonawcami koncertu będą: Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Józef Serafin i Dariusz Bąkowski-Kois (organy), Beata Kluza i Alicja Chyla-Wróbel (fortepiany), Tomasz Sobaniec i Bartosz Sałdan (instrumenty perkusyjne). Całość poprowadzi Maestro Stanisław Krawczyński.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://jp2.krakow.pl/ 

Kraków | Salonowe madrygały Chóru Polskiego Radia

CPRMadrygały dawnych i współczesnych mistrzów Luca Marenzio, Claudia Monteverdiego, Mortena Lauridsena i Agaty Zubel zabrzmią podczas kolejnej odsłony Salonu muzycznego Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza. Koncert już odbędzie się 4 listopada 2018 roku o godz. 17.00.

„Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza” to kameralne przedsięwzięcie, którego ideą jest prezentacja współczesnej sztuki muzycznej oraz spotkania i rozmowy z kompozytorami, prowadzone przez krytyków i dziennikarzy z kręgu kultury. Dobór miejsca, w którym już trzeci rok z rzędu odbywa się „Salon...” nie jest przypadkowe – wszak to właśnie krakowska Willa Decjusza już pół tysiąca lat temu została zaprojektowana jako przestrzeń wymiany myśli, stając się szybko niezwykle ważnym i zasłużonym miejscem na europejskiej mapie.

„Madrygał to jeden z najbardziej elitarnych i frapujących gatunków w historii muzyki, podlegający ciągłej ewolucji. To ścisły mariaż słowa i muzyki, gdzie afekty zawarte w tekście kształtują muzyczną formę i narrację" – podkreśla Maria Piotrowska-Bogalecka, dyrektor artystyczna Chóru Polskiego Radia. W ramach niedzielnego koncertu w Willi Decjusza zabrzmią kompozycje manierystycznych mistrzów: Luca Marenzio (Piango, che Amor) i Claudia Monteverdiego (Luci serene e chiare, Si ch’io vorre morrire) w zestawieniu z madrygałami współczesnych twórców: Mortena Lauridsena (Madrigali: Luci serene e chiare, Amor, io sento l’alma, Se per havervi oime) oraz solistycznymi madrygałami wybitnej polskiej kompozytorki Agaty Zubel (Madrigals).

Wspomniane kompozycje wykona Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej. Koncert oraz spotkanie z artystami poprowadzi Magdalena Łoś-Komarnicka.

Więcej: www.chorpolskiegoradia.pl 

Warszawa | SuperSam +1: Maja Ratkje & Piotr Pawlak

SuperSam8 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Maja Ratkje i Piotr Pawlak.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W listopadzie po raz pierwszy na scenie spotkają się Maja Ratkje i Piotr Pawlak.

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje ukończyła studia kompozytorskie w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo. Ratkje jest aktywna jako wokalistka i artystka elektroniczna oraz inżynier. Komponuje muzykę filmową, tworzy instalacje i oprawę muzyczną do przedstawień teatralnych. W 2003 roku wystąpiła w swojej własnej operze opartej na tekstach z biblioteki Nag Hammadi.

Piotr Pawlak to gitarzysta i producent związany z trójmiejską sceną muzyczną. Zadebiutował pod koniec lat 80 w zespole Bielizna. Komponował muzykę do przedstawień teatralnych, filmów oraz widowisk multimedialnych. Wyprodukował kilkadziesiąt płyt różnych wykonawców, m.in. Ścianka, Kury, Łoskot, Kobiety, Tymon & Transistors, Pink Freud, Oczi Cziorne. Obecnie współpracuje z Olo Walickim w ramach projektu Kaszëbë II, z Antonim Gralakiem w YeShe, gra w reaktywowanym Łoskocie oraz w zespole Rito, z którym nagrał płytę łączącą elementy noise, trans i muzyki rytualnej.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Warszawa | Modlitwa do Bogarodzicy

ModlitwaZarząd Oddziału Warszawskiego Federacji Caecilianum zaprasza na koncert zorganizowany w stulecie odzyskania niepodległości pt. „Modlitwa do Bogarodzicy”, który będzie miał miejsce 4 listopada 2018 roku o godz. 20.00 w Kościele Św. Zygmunta w Warszawie, (pl. Konfederacji 55).

Udział w koncercie wezmą cztery warszawskie chóry: Ekumeniczny Chór Parafialny Kościoła Ewangeliczno-Reformowanego pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego, Warszawski Chór Polonia pod kierownictwem Zbigniewa Szablewskiego, Chór Bazyliki Świętego Krzyża pod dyrekcją Emilii Melon oraz Chór Spes in Deo pod kierownictwem Joanny Kuczewskiej. Partię organów wykona Adam Kuczewski. Kierownikiem artystycznym wydarzenia jest Paweł Hruszwicki.

Muzycy zaprezentują utwory polskich kompozytorów, m.in. Teofila Klonowskiego, Karola Kurpińskiego, Jana Maklakiewicza, Feliksa Nowowiejskiego, Stefana Surzyńskiego i Józefa Świdra.

Wstęp na koncert jest wolny.

Kijów – Lwów | Powrót „Manru”

Powrot ManruW ramach VII Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego” w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości 11 listopada i 12 grudnia 2018 roku w Operze Narodowej w Kijowie i w Operze Lwowskiej o godz. 18.00 wystawiona zostanie pełna wersja sceniczna opery Ignacego Jana Paderewskiego  Manru z udziałem światowej sławy artystów z Polski i Ukrainy.

Prapremiera Manru miała miejsce w Dreźnie 29 maja 1901, a już 8 czerwca 1901 roku premiera tego utworu dla polskiej publiczności (z polskim tekstem libretta) odbyła się na scenie lwowskiego Teatru Miejskiego (obecnie Lwowski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baleru im. Salomei Kruszelnickiej). Później operę Paderewskiego z sukcesem wystawiano w różnych krajach europejskich.

W 2013 r., zebrani we Lwowskiej Operze Narodowej przedstawiciele Polsko-Ukraińskiej Fundacji imienia Ignacego Jana Paderewskiego, Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Lwowskiej Opery Narodowej, podjęli współpracę, której celem było przygotowanie i wystawienie opery Manru ponownie we Lwowie. Po trzech latach przygotowań, w dniu 12 listopada 2016 roku, na lwowskiej scenie opera Paderewskiego zabrzmiała w wersji koncertowej. Spektakl 11 listopada 2018 roku będzie efektem współpracy Fundacji – organizatora i pomysłodawcy z partnerami: Lwowską Operą Narodową i Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Kierownikiem artystycznym pierwszej polsko-ukraińskiej koprodukcji jedynej opery Paderewskiego jest Jerzy Maksymiuk, reżyserem – Wasyl Wowkun, scenografię przygotował Maciej Walczak. Na scenie wystąpi polsko-ukraiński skład artystyczny: Maciej Komandera (Manru), Ewa Tracz (Ulana), Łukasz Motkowicz (Urok), Natalia Dacko (Jadwiga), Ludmiła Ostasz (Aza), Jurij Trycecky (Oros), Igor Mihnevych (Jagu). Ukraińska Orkiestra Festiwalowa i Galicyjski Akademicki Chór Kameralny wystąpią pod dyrekcję Natalii Ponomarchuk.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na www.paderewski.eu 

Luksemburg | Uroczysty koncert polskiej muzyki sakralnej w stulecie Polski niepodległej

Festival_de_la_culture_polonaiseW setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości w Katedrze Luksemburskiej o godz. 19.30 odbędzie się Uroczysty koncert polskiej muzyki sakralnej.

W programie koncertu znajdą się utwory chóralne i organowe polskich kompozytorów ostatniego stulecia, poczynając od Karola Szymanowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Stanisława Wiechowicza i Bolesława Szabelskiego, poprzez Romualda Twardowskiego, Andrzeja Koszewskiego, Tadeusza Paciorkiewicza, Henryka Mikołaja Góreckiego, Mariana Sawę, Juliusza Łuciuka, Mariana Borkowskiego, Zbigniewa Bujarskiego i Józefa Świdra po Pawła Łukaszewskiego oraz dwa prawykonania – Gaude Mater Aleksandra Kościowa i Ave maris stella Marcina Wierzbickiego.

Koncert będzie zwieńczeniem V Festiwalu Kultury Polskiej w Luksemburgu organizowanego przez stowarzyszenie polska.lu pod patronatem Ambasady RP w Luksemburgu. Wystąpi Hoquetus Ensemble, na organach zagra Robert Kania.

Szczegółowy program – na stronie: http://festival-polonais.lu

Warszawa | Premiera „Suity narodów Europy”

Siuta narodowPodkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zaprasza 4 listopada 2018 roku na prezentację międzynarodowego projektu muzycznego „Suita narodów Europy” w ramach X Wawer Music Festival, który będzie miał miejsce w warszawskim Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Boss o godz. 17.30.

Podczas koncertu odbędzie się światowa premiera nowo powstałego dzieła Suita narodów Europy skomponowanego przez ośmiu kompozytorów, z których każdy napisał po jednej części utworu. Kompozycja łączy ze sobą tradycje, style i odmienne światy muzyczne, pochodzące z kilku różnych krajów Europy. Uniwersalne, wielowarstwowe dzieło inspirowane jest muzyką ludową (taneczną) Białorusi, Czech, Litwy, Polski, Rosji, Słowacji, Ukrainy i Węgier. Każda więc z części będzie odzwierciedlała muzyczną tradycję kraju z którego pochodzi autor. Część pierwszą skomponował członek Związku Kompozytorów Polskich, wykładowca Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Marcin Kopczyński.

Podczas koncertu międzynarodowy skład muzyków zaprezentuje wyjątkowy cykl utworów instrumentalnych przedstawiających szeroką gamę brzmień: Marcin Kopczyński Capriccio polacco, Eliska Cilkova Part of Suite, Gyula Fekete Csardas, Vojtech Didi Musica rurale!, Victor Vojcik Polka rustica, Jonas Jurkūnas For birbynes, Miroslav Skoryk Pride and Carpathian dance, Kirill Volkov Eccosaises.

Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Kąśna Dolna | Festiwal „Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc”

Centrum Paderewskiego4 listopada 2018 roku Centrum Paderewskiego zainauguruje drugą edycję Festiwalu „Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc”, któremu przyświeca idea promocji kultury polskiej – muzyki, sztuki oraz historii. Nieprzypadkowy jest termin wydarzenia, które potrwa do 11 listopada. Nawiązuje on do jakże ważnej dla wszystkich Polaków rocznicy odzyskania niepodległości.

W programie tegorocznego festiwalu znalazły się koncerty, lekcje patriotyczne oraz wystawa „Wokół Manru – jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego” autorstwa Adama Czopka. Festiwal rozpocznie się występem legendarnego Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny z repertuarem najpiękniejszych pieśni patriotycznych. Lekcje patriotyczne (6-9 listopada) skierowane są do dzieci i młodzieży w wykonaniu ich rówieśników z Koła Teatralnego „Improwizacja”, działającego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Gromniku, zaprezentowane w ciekawej formie spektaklu teatralnego Herosi Niepodległej. Spektakl pełni ważną rolę edukacyjną, ma także na celu zainspirować nauczycieli i animatorów do tworzenia ciekawych inicjatyw, które zachęcą ich wychowanków do poznawania polskiego dziedzictwa narodowego, czczenia miejsc pamięci, i które będą konsekwentnie wpływały na budowanie świadomości obywatelskiej.

Podczas koncertu finałowego, zatytułowanego „Viva Polonia! Viva Paderewski!” zabrzmi opera Ignacego Jana Paderewskiego  Manru w wykonaniu solistów i orkiestry Opery Krakowskiej. To historyczny moment w prawie trzydziestoletniej historii Centrum Paderewskiego. Jedyne dzieło sceniczne Mistrza i jedyna dotąd polska opera wystawiona w Metropolitan Opera w Nowym Jorku po raz pierwszy pojawi się na deskach kąśnieńskiej sceny w jedynej zachowanej w świecie posiadłości Wirtuoza.

III Edycja Programu „Muzyka Naszych Czasów”

MuzykaStowarzyszenie Akademia Imienia Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki oraz Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego zapraszają kompozytorów do udziału w III Edycji Programu „Muzyka Naszych Czasów”, która realizowana będzie od jesieni 2018 do zimy 2019 roku.

III Edycja Programu otwarta jest dla kompozytorów narodowości polskiej urodzonych po 1.01.1988 roku (również dla uczestników I i II Edycji Programu). Przedmiotem jest utwór kameralny przeznaczony na 1 do 5 (od solo do kwintetu) spośród poniższych instrumentów:

skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, fortepian, flet, klarnet, saksofon (altowy, tenorowy lub barytonowy), fagot, trąbka, waltornia, puzon, perkusja (multiperkusja i/lub marimba), akordeon.

Nadsyłać można jedynie utwory do tej pory niewykonywane. Można też nadesłać więcej niż jedną kompozycję. Czas trwania utworu nie powinien przekroczyć 6 minut. Preferowane będą utwory na instrument solowy. Utwór może wykorzystywać rozszerzone techniki kompozytorskie w podstawowym stopniu, ale jednak należy uwzględniać możliwości uczniów szkół muzycznych II stopnia.

Utwory należy nadsyłać drogą mailową (w formacie PDF) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Termin nadsyłania kompozycji upływa 15 listopada 2018 roku.

Wyboru utworów dokonają twórca Programu Adrianna Poniecka-Piekutowska, dr hab. Dariusz Przybylski i dr Ignacy Zalewski – kuratorzy Programu.

Wybrane utwory zostaną prawykonane w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w ramach koncertu Scena Prezentacji Programu „Muzyka Naszych Czasów”, a następnie wykonane 12 razy przez uczniów i studentów szkół i uczelni biorących udział w Programie.

Szczegółowe informacje – na stronie http://muzykanaszychczasow.pl/