Polmic - FB

aktualności

Urle | XI Festiwal Muzyki Kameralnej

UrleOd 18 lipca do 22 sierpnia 2020 potrwa tegoroczny XI Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach. W kościele pw. Matki Bożej Częstochowskiej wystąpią uznane zespoły muzyki kameralnej i cenieni przez melomanów artyści, w tym Maciej Strzelczyk, Bogdan Hołownia i Piotr Rodowicz. Koncerty odbywać się będą w soboty o godz. 18.00. Wstęp wolny!

Urle z racji swego uzdrowiskowego charakteru tętnią życiem kulturalnym, szczególnie w okresie lata. Prężnie działające lokalne środowisko jest inicjatorem wielu przedsięwzięć w dziedzinie szeroko pojętej kultury. Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach stanowi jedno z nich. Organizowany od 2010 roku przez Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury i Parafię Matki Bożej Częstochowskiej w Urlach, od 2011 realizowany jest we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury, odpowiedzialnym za kształt programowy przedsięwzięcia.

Podczas Festiwalu prezentowane są głównie utwory muzyki klasycznej w wykonaniu wybitnych solistów (instrumentalistów i wokalistów) oraz uznanych zespołów kameralnych. W tym roku udział w przedsięwzięciu wezmą GlassDuo, Sonic Quintet, kwartet smyczkowy instrumentów historycznych Quartetto Nero, kwintet dęty LutosAir Quintet, kwartet gitarowy Erlendis Quartet i Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka. W programie pięciu koncertów znalazły się m. in. dzieła Adama Jarzębskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Edwarda Pałłasza, Michała Lorenca, Jacka Sykulskiego, Juliusza Łuciuka, Romualda Twardowskiego i Wojciecha Widłaka.

Szczegółowy program – na stronie http://biuro-prasowe.mik.waw.pl/101163-xi-festiwal-muzyki-kameralnej-w-urlach 

V Festiwal Muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

34Fundacja Przypływ Kultury oraz dyrektor artystyczny Maciej Grzybowski zapraszają w dniach 3–26 lipca 2020 na 13 niezwykłych koncertów V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”, transmitowanych na żywo w Internecie.

Festiwal muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości dzieła i jego aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty.

W roku 2020 Festiwal poświęcony jest jednemu z największych muzycznych geniuszy, Ludwigowi van Beethovenowi. Zaprezentowana zostanie również twórczość demiurgów muzyki XX wieku, których 75. rocznica śmierci przypada w tymże roku: Béli Bartóka i Antona Weberna. Fenomenalna Sinfonia Varsovia zagra utwory wszystkich trzech twórców. Wystąpi z nią znany polski skrzypek Jakub Jakowicz.

Prawdziwymi Konfrontacjami będą cztery recitale fortepianowe utalentowanych młodych polskich pianistów. Wystąpią m. in. Aleksandra Świgut, laureatka stołecznego I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych z roku 2018, Jan Krzysztof Broja, laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hanau (1989), Brunszwiku (1991) Bukareszcie (1995), Wilnie (1999) oraz Pasadenie - Los Angeles (2002). Zagra też znakomita polska skrzypaczka, laureatka poznańskiego XIII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego z roku 2006 – Anna Maria Staśkiewicz. Festiwal gościć będzie czołówkę polskich kwartetów smyczkowych. Całości dopełni śląska orkiestra AUKSO pod wodzą jednego z najbardziej charyzmatycznych polskich dyrygentów, Marka Mosia. W interpretacji muzyków usłyszymy m. in. dzieła takich polskich twórców, jak Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski, Mieczysław Wajnberg, Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Paweł Szymański, Cezary Duchnowski i Andrzej Karałow.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.festiwaltrzycztery.pl/ 

Poznań | Staromiejskie Koncerty Organowe

Fara PoznanskaInstrument wielkiego mistrza i wielcy mistrzowie instrumentu. Te słowa wystarczają zupełnie jako zachęta do spędzenia wyjątkowych letnich wieczorów z muzyką. Do 20 sierpnia 2020 w czwartki o godz. 20.30 rozbrzmiewać będą w Farze Poznańskiej arcydzieła muzyki organowej i kameralnej w wykonaniu znanych polskich wirtuozów.

Zbudowane w 1876 roku przez słynnego Friedricha Ladegasta, saksońskiego organmistrza z Weissenfels, monumentalne organy są niewyczerpanym źródłem barw i indywidualnych interpretacji. Od ponad 20 lat podczas cyklu recitali „Staromiejskie Koncerty Organowe” w Bazylice Farnej w centrum Poznania organiści zachwycają się niezwykłym instrumentem, poszukując najwłaściwszych, najpiękniejszych i najbardziej zaskakujących brzmień, kolorów oraz najprzeróżniejszych pomysłów na wykonanie swojego recitalu. Stali bywalcy z zaciekawieniem słuchają nowych utworów kompozytorów z rodzinnych stron artystów.

Zaproszeni do udziału w tegorocznej odsłonie cyklu koncertowego muzycy to uznani w świecie artystycznym wirtuozi organów, profesorowie akademii muzycznych, a także artyści młodego pokolenia: Łukasz Kołakowski, Adam Tański, Marek Stefański, Jakub Kapała i Jan Mroczek. Organiści podczas swoich występów zaprezentują m. in. utwory Mikołaja z Krakowa, Fryderyka Chopina, Feliksa Nowowiejskiego, Mieczysława Karłowicza oraz własne improwizacje. Różnorodność repertuaru i osobowości artystycznych pozwoli zaprezentować instrument w bardzo szerokim spektrum interpretacyjno-brzmieniowym.

Z uwagi na sytuację epidemiczną w koncercie na żywo będzie mogło wziąć udział maksymalnie 150 osób. Słuchacze proszeni są o zakrywanie ust i nosa oraz zachowanie odpowiedniego dystansu.

Koncerty będą dostępne także online na profilu https://www.facebook.com/skofara/ 

Szczegółowy program – na stronie http://www.farapoznanska.pl/staromiejskie-koncerty-organowe-2020/ 

Katowice | Usłysz nas w Muzeum Śląskim – Sezon Letni Filharmonii Śląskiej

FSPo długiej przerwie pełnej ciszy filharmonicy wracają do koncertowania! Dzięki współpracy Filharmonii Śląskiej z Muzeum Śląskim i wspólnej misji szerzenia kultury, obie instytucje zapraszają na muzyczne spotkania, które w każdą wakacyjną sobotę, począwszy od 4 lipca, ukoją spragnionych koncertów Melomanów. Bo cóż może być piękniejszego niż dźwięki rozbrzmiewające pod niebem w środku lata, w dodatku w wyjątkowym otoczeniu?

W przestrzeni Muzeum Śląskiego, jednak z dala od zgiełku ulicy, w lipcowe i sierpniowe soboty o godz. 19.00 odbywać się będą koncerty filharmoników śląskich. Przygotowany został program idealny na letnie wieczory, łączący ponadczasowe dzieła takich kompozytorów, jak Mozart, Haydn czy Beethoven z muzyką związaną ze Śląskiem, który jest kolebką wielkich twórców. Zabrzmią m.in. słynne uwertury i symfonie, a wszystko to w niezwykłej przestrzeni Muzeum, łączącej styl industrialny z nowoczesnością. Na scenie zobaczymy zarówno Śląską Orkiestrę Kameralną, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, jak i mniejsze składy instrumentalne. Każdy z koncertów będzie więc inny, a różnorodność brzmienia, programu i stylów zaspokoi każdy gust muzyczny.

Sezon Letni będzie jednocześnie zapowiedzią tego, co czeka nas w przyszłym sezonie artystycznym Filharmonii Śląskiej. Koncerty w Muzeum Śląskim opierać się będą wyłącznie na naturalnej akustyce i brzmieniu. Nie zabraknie także odniesień do natury w tematyce utworów, usłyszymy więc m.in. Cztery Pory Roku Antonia Vivaldiego. Ostatnie koncerty z cyklu – 15 i 22 sierpnia – wprowadzą tematykę II Powstania Śląskiego, którego 100. rocznicę będziemy obchodzić właśnie w tym miesiącu.

Wszystkie te wydarzenia będą się odbywać z zachowaniem wszelkich obostrzeń i zaleceń, by każdy z uczestników mógł czuć się bezpiecznie i komfortowo przeżywał doznania muzyczne. Bilety w cenie 5 zł za koncert dostępne są w kasach Muzeum Śląskiego oraz na stronie http://bilety.muzeumslaskie.pl/ 

Marta Szybiak

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/uslysz-nas-w-muzeum-slaskim-sezon-letni-filharmonii-slaskiej/ 

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nie żyje ks. prof. Ireneusz Pawlak...

Pawlak Ireneusz15 lipca 2020 roku w Lubartowie zmarł ks. prof. Ireneusz Pawlak, związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim, muzykolog, kompozytor, pedagog, znawca chorału gregoriańskiego. W latach 1989-2017 był wiceprezesem Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.

Ks. prof. Ireneusz Pawlak urodził się 22 marca 1935 we Wrześni. W latach 1954-60 odbył studia filozoficzno-teologiczne w Prymasowskim Wyższym Seminarium Duchownym w Gnieźnie. W 1960 roku przyjął święcenia kapłańskie. W tym samym roku rozpoczął studia w Instytucie Muzykologii Kościelnej KUL w Lublinie, które ukończył w 1964 roku pracą magisterską Analiza paliograficzno-muzyczna graduału klarysek gnieźnieńskich 1418 napisaną pod kierunkiem ks. prof. Hieronima Feichta oraz licencjatem z teologii.

Po studiach, w 1965 roku objął kierownictwo Chóru Katedralnego przy Bazylice Prymasowskiej w Gnieźnie. Prowadził także wykłady w seminarium duchownym z zakresu śpiewu kościelnego. Od 1970 do 2008 roku związany był na stałe z Instytutem Muzykologii Kościelnej KUL. W 1976 roku uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych, przedstawiając pracę Śpiewy „Alleluja” w graduale Macieja Drzewickiego z 1536 r. przygotowaną pod kierunkiem ks. prof. Karola Mrowca. Habilitował się w 1989 rozprawą Graduały piotrkowskie jako przekaz chorału gregoriańskiego w Polsce po Soborze Trydenckim. Tytuł profesora nadzwyczajnego otrzymał w 2001 roku na podstawie rozprawy Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła. W 2002 roku nadano mu tytuł profesora zwyczajnego.

W 1974 roku założył zespół „Schola Gregoriana KUL”, którym kierował do 2002 roku. Pełnił w latach 1989-1991 i 2003-2005 funkcję dyrektora Instytutu Muzykologii KUL, w latach 1995-2002 kierownika Katedry Chorału Gregoriańskiego KUL. Od 1990 roku kierował Katedrą Monodii Liturgicznej. Należał do renomowanych stowarzyszeń i gremiów naukowych, m.in. w latach 1970-1995 był członkiem Podkomisji Episkopatu Polski ds. Muzyki Kościelnej, od roku 1988 do 1991 wiceprezesem Związku Kompozytorów Polskich – Sekcji Muzykologów, w latach 1989-2017 wiceprezesem Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich, w latach 2000-2007 prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, a w latach 2003-2006 członkiem Komitetu Nauk Teologicznych PAN. Zainicjował powstanie rocznika Annales Lublinenses pro Musica Sacra (2010). Od 2001 roku pełnił funkcję prezesa Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych. Od 1977 roku był członkiem-współpracownikiem, a od 1995 członkiem-korespondentem Towarzystwa Naukowego KUL, członkiem Consociatio Internationalis Musicae Sacrae (od 2001) oraz Komitetu Nauk Teologicznych PAN (od 2003).

W 2003 roku otrzymał nagrodę Prymasa Polski „Srebrna piszczałka” za osiągnięcia w rozwoju muzyki kościelnej w Polsce a w roku 2014 honorowe odznaczenie Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych „Per musicam ad fidem”.

Specjalizował się w historii chorału gregoriańskiego w Polsce. W pracy badawczej zajął się chorałem gregoriańskim w Polsce po Soborze Trydenckim oraz współczesną monodią liturgiczną. Był autorem ponad 300 publikacji naukowych i popularnonaukowych. Jako kompozytor był twórcą ok. 100 pieśni kościelnych, nieszporów, hymnów, psalmów oraz 3 mszy liturgicznych w języku polskim.

Msza św. żałobna pod przewodnictwem bp. Mieczysława Cisło sprawowana była 17 lipca 2020 roku w Kościele Akademickim KUL. Uroczystości pogrzebowe odbyły się 18 lipca we Wrześni w farze pw. Wniebowzięcia NMP i św. Stanisława BM.

Cześć Jego pamięci!

(oprac. zkpl)

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – Maciej Kułakowski

Emanacje  2020Maciej Kułakowski – znakomity wiolonczelista młodego pokolenia – wystąpi podczas dwóch najbliższych koncertów VIII Festiwalu Muzyki Emanacje w Lusławicach 18 i 19 lipca 2020 roku.

Pierwszy z nich odbędzie się 18 lipca o 19.15 w krakowskiej Bazylice św. Floriana, w której złożona jest urna z prochami Krzysztofa Pendereckiego. Koncert ten będzie formą upamiętnienia niedawno zmarłego Profesora. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak będzie obowiązywać wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Koncert 19 lipca o godz. 19.00 będzie równie wyjątkowy. Będzie to pierwszy koncert w malowniczych przestrzeniach niedawno otwartego Arboretum Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich w Lusławicach.

W programie obu wieczorów zabrzmi muzyka Johanna Sebastiana Bacha i Krzysztofa Pendereckiego w interpretacji Macieja Kułakowskiego. Artysta jest laureatem Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz zdobywcą I nagrody i nagrody specjalnej na X Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Od 2017 studiuje pod kierunkiem Wolfganga Emanuela Schmidta w Kronberg Academy. Reprezentuje Londyńską agencję Young Classical Artists Trust (YCAT).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

„Z klasyką przez Polskę” – edycja 2020

IMiTPo przerwie spowodowanej pandemią Polski Impresariat Muzyczny działający przy Instytucie Muzyki i Tańca wznawia cykl koncertów „Z klasyką przez Polskę”. Koncert inaugurujący nową odsłonę cyklu odbędzie się 17 lipca 2020 o godz. 18.00 w Kościele Chrześcijan Baptystów w Szczytnie (ul. H. Sienkiewicza 3).

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów. Zorganizowano już 51 tego rodzaju koncertów, w których udział wzięło ponad 40 artystów i 9000 słuchaczy.

W tegorocznej edycji projektu odbędzie się około 60 koncertów w całej Polsce. W programach znajdzie się muzyka kameralna ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Swoje interpretacje tych dzieł zaprezentują, poza słynnymi artystami, także nowe pokolenie młodych wykonawców. Na najbliższych koncertach wystąpią m.in. Książek Piano Duo, Anna Radziejewska, Milena Lange, Paweł Sommer, Marta Gidaszewska, Robert Łaguniak, Janusz Olejniczak, Katarzyna Drogosz, Kwartet Atma, Olga Pasiecznik, Zuzanna Nalewajek i Dagmara Barna.

Podczas koncertu 17 lipca utwory kameralne na flety i fortepian Antonia Vivaldiego, Józefa Elsnera i Władysława Żeleńskiego zaprezentują Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz (flet) oraz Marek Toporowski (fortepian historyczny).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

Lusławice | VIII Festiwal Muzyki Emanacje

EmanacjeW dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2020 roku w wyjątkowej odsłonie odbędzie się VIII edycja Festiwalu Muzyki Emanacje w Lusławicach. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią dzieła Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu kameralistów Sinfonietty Cracovii.

Melomani będą mieli możliwość odkryć Lusławice na nowo, również w przestrzeni wirtualnej, wziąć udział w rozmaitych koncertach oraz – tradycyjnie – w spotkaniach ze wspaniałymi wykonawcami. Przede wszystkim jednak podczas VIII Emanacji zostanie oddany hołd pamięci Krzysztofa Pendereckiego, wielkiego Polaka, Patrona i Twórcy Europejskiego Centrum Muzyki.

Artysta – Dzieło – Spotkania. Te słowa-klucze otwierają przed nami uniwersum, w którym dziedzictwo Kompozytora rezonuje tysiącami dźwięków. Tegoroczny Festiwal będzie emanacją ponadczasowej obecności Krzysztofa Pendereckiego w ukochanych Lusławicach, gdzie Artysta realizował swe wizjonerskie idee: imponujący park, dedykowane młodym muzykom Centrum, kolejne dzieła entuzjastycznie przyjmowane na całym świecie.

Część twórczości kameralnej i solowej Kompozytora zabrzmi podczas festiwalowych koncertów w wykonaniu czołowych polskich zespołów oraz solistów. Nagrania prezentacji udostępnione zostaną następnie online na stronie festiwalowej. W czasie Emanacji udostępniona będzie także stała multimedialna ekspozycja zatytułowana „Krzysztof Penderecki – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku”, której treść przybliża postać oraz dzieła Artysty na tle bogatego dorobku polskich kompozytorów ostatniego stulecia. Szczególnym wydarzeniem towarzyszącym tegorocznemu Festiwalowi stanie się otwarcie słynnego lusławickiego Arboretum będącego owocem wieloletniej pasji Krzysztofa Pendereckiego oraz zawierającego unikatowy w skali europejskiej zbiór dendrologiczny. Niepowtarzalne założenie parkowe stanie się także scenerią części festiwalowych koncertów.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Chopin-Górecki Open Festiwal 2020: Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia!

UMFC14 lipca 2020 roku o godz. 13.00 i 19.00 w ramach Chopin-Górecki Open Festiwal 2020 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się online premiera kompozycji multimedialnej Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia Aldony Nawrockiej i Andrzeja Kopcia.

Utwór na głos, trąbkę, fortepian i elektronikę jest wynikiem twórczej współpracy kompozytorów Aldony Nawrockiej i Andrzeja Kopcia, którzy wezmą udział w jego realizacji jako wykonawcy partii fortepianu oraz warstwy elektronicznej. W prawykonaniu utworu wystąpią także muzycy trębacz Tomasz Woźniak oraz sopranistka Agnieszka Tyrawska-Kopeć.

Warstwa programowa kompozycji – już w samym tytule – nawiązywać będzie do inspiracji muzyką najwybitniejszego polskiego kompozytor epoki romantyzmu Fryderyka Chopina, którego kolejny jubileusz przypada na rok 2020. Utwór Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia wpisywać się będzie w te działania w sposób niekonwencjonalny, gdyż oprócz działań stricte muzycznych, w tym interaktywnych z elektroniką, zakłada także akcje parateatralne.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Premiera dostępna w Internecie na stronie festiwalu: www.chg.chopin.edu.pl oraz na profilu: www.facebook.com/chg.umfc