Polmic - FB

aktualności

Białystok | Ena Maria Aldecoa „Gdy mówi muzyka”

OiFPEna Maria Aldecoa przeszła do historii, będąc pierwszym filipińskim sopranem w recitalu pieśni na Richard-Wagner-Festival w Bayreuth w 2018. Polska publiczność będzie miała możliwość zapoznać się z jej sztuką wykonawczą 21 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku.

Ena Maria Aldecoa studiowała pod kierunkiem prof. Mitsuko Shirai i prof. Hartmuta Hölla, dwóch niekwestionowanych autorytetów w zakresie wykonawstwa pieśni drugiej połowy XX wieku. Jej skala głosu, znakomita kontrola oddechu, precyzja dźwięku, głębia interpretacji i przede wszystkim niesamowita charyzma na scenie sprawiły, że jej śpiew doceniały takie legendy, jak Wolfgang Rihm czy Heinz Holliger. Artystka potrafi także zauroczyć partiami klasycznymi, takimi jak Ah, non credea mirarti Vincenza Belliniego (partia Aminy w La Sonnambula), które prezentowała w Teatro Verdi we Florencji. W latach 2008–2018 dała wiele recitali w Niemczech, Francji, Włoszech oraz Filipinach. Jest kierownikiem Instytutu Instrumentów Klawiszowych na University of the Philippines College of Music od sierpnia 2015 oraz dyrektorem artystycznym Art Song Academy Manila od listopada tego roku.

Dla publiczności w Białymstoku artystka przygotowała specjalny program, w którym nie zabraknie dzieł kompozytorów węgierskich, czeskich i polskich, m. in. Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego, bliskich naszym sercom, a ponadto wiele dzieł najważniejszych kompozytorów filipińskich, takich jak Nicanor Abelardo, Felipe Padilla De León, Manuel Velez, John August Pamintuan czy Ryan Cayabyab.

Więcej – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/gdy-mowi-muzyka/ 

Znamy zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”!

12 minut18 grudnia 2019 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbył się Finał Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”, organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Operę Narodową.

Ideą międzynarodowego konkursu kompozytorskiego było odrodzenie twórczości operowej, która nawiązywałaby do koncepcji estetycznej Stanisława Moniuszki – dramatu muzycznego powstałego na kanwie problemów społecznych.

Po zakończeniu przesłuchań II etapu Jury Konkursu w składzie: Zygmunt Krauze – kompozytor, przewodniczący Jury, Waldemar Dąbrowski – dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Ryszard Daniel Golianek – muzykolog, Jerzy Kornowicz – kompozytor, Hanna Kulenty – kompozytor, Janusz Wiśniewski – reżyser operowy, Jerzy Wołosiuk – dyrygent, przyznało główną nagrodę w wysokości 40000 zł dr. Tomaszowi Szczepanikowi za utwór Imigrant. Zwycięzca Konkursu pełni funkcję wykładowcy Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Od 2009 roku jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Dotychczas został już laureatem II Ogólnopolskiego Konkursu na Chóralną Pieśń Pasyjną (2006), I Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II (2007), II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Ignacego Jana Paderewskiego (2008), Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2009, 2014), VIII Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego (2017) oraz konkursu na kompozycje chóralne dla Zespołu Wokalnego „Rondo” z Wrocławia.

Pozostali finaliści – Ignacy Zalewski, Patricia Elizabeth Martínez, Otto Wanke, Paweł Siek i Estera Wityńska – otrzymali nagrody w wysokości 20000 zł oraz tytuły laureata Konkursu. Przyznana została również nagroda publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10000 zł dr. Ignacemu Zalewskiemu, adiunktowi Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Wszystkim Laureatom serdecznie gratulujemy!

Sinfonia Varsovia w Moskwie na 100. rocznicę urodzin Mieczysława Wajnberga

WajnbergWybitny polsko-żydowsko-radziecki kompozytor, naznaczony dramatem II wojny światowej, będzie bohaterem koncertu Sinfonii Varsovii w Moskwie – miejscu, w którym spędził ostatnie lata życia. Wydarzenie organizowane jest 19 grudnia godz. 19:00 w Zaryadye Concert Hall w 100. rocznicę jego urodzin, ale także na koniec obchodów Roku Moniuszkowskiego.

Mieczysław Wajnberg to kompozytor, którego twórczość, dotychczas słabo znana, budzi ostatnio wielkie emocje wśród krytyków muzycznych, jak i samych twórców, zafascynowanych jego stylem i bogatym dorobkiem artystycznym. Przez długie lata tworzył pod wpływem dramatu wojny i osobistych przeżyć, m.in. utraty bliskich podczas zagłady warszawskiego getta oraz emigracji do Rosji. Jak mawiał: „Uważam za swój obowiązek moralny pisanie o wojnie, o strasznym losie, jaki zgotował ludziom nasz wiek”. Nawiązując do neoklasycyzmu w podejmowanych formach (allegro sonatowe) i gatunkach, tj. symfonia, kwartet smyczkowy czy koncert solowy, stworzył swój indywidualny kompozytorski styl, ujmujący emocjonalną głębią, bogactwem odniesień do polskiego folkloru, muzyki żydowskiej i mołdawskiej oraz symfonicznym rozmachem. Twórczość Wajnberga cechuje wyważenie formy oraz klarowność instrumentacji. Podczas koncertu zabrzmi jego IV Symfonia a-moll op. 61 z 1957 roku.

W repertuarze znajdą się także dzieła twórców polskiej szkoły narodowej – Stanisława Moniuszki i Fryderyka Chopina. Zabrzmi jedyna uwertura koncertowa w bogatym dorobku kompozytorskim Moniuszki – Uwertura fantastyczna Bajka. Estetykę romantyczną, naznaczoną młodzieńczą aurą, wybujałą emocjonalnością oraz elementami stylu brillant, będzie reprezentował napisany w 1830 roku, I Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina.

Koncert poprowadzi zasłużony dla polskiej kultury dyrygent, wielki interpretator dzieł Mieczysława Wajnberga – Gabriel Chmura. Ten, jako pierwszy, zarejestrował trzy symfonie kompozytora: IV, XIV i XVI, które ukazały się nakładem wytwórni Chandos. W roli solistki wystąpi Yulianna Avdeeva.

Anna Piecuch

Informacje: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Kielce | Cicha noc

FS20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach w ramach cyklu koncertowego „Estrada Młodych” odbędzie się koncert świąteczny.

Na przedświąteczny wieczór do Filharmonii Świętokrzyskiej zaproszony został Chór Mieszany i Orkiestra Kameralna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Warszawie. Dyrygować będzie Katarzyna Sokołowska, wicedyrektor ds. artystycznych Szkoły, a Orkiestrę przygotował Radosław Labahua – dyrygent, producent muzyczny, trębacz.

W programie koncertu usłyszymy tradycyjne polskie kolędy opracowane przez Mariana Sawę. Zmarły w 2005 zasłużony kompozytor i pedagog dedykował je chórowi mieszanemu Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera, który w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia prowadził znakomity chórmistrz Zbigniew Soja. W oryginale kompozycje te przeznaczone są na chór czterogłosowy z towarzyszeniem organów. Na potrzeby koncertu w Filharmonii Świętokrzyskiej zostały zaaranżowane na orkiestrę kameralną i chór mieszany przez Marcina Molskiego. Dzięki swojej klasycznej, tradycyjnej formie, bogatej harmonii wzruszają i tworzą atmosferę prawdziwych rodzinnych, polskich świąt. Usłyszymy m. in. Wśród nocnej ciszy, Dzisiaj w Betlejem, Anioł pasterzom mówił, Wesołą nowinę, Gdy się Chrystus rodzi, Przybieżeli do Betlejem, Ach ubogi żłobie, Tryumfy Króla Niebieskiego, Jezus Malusieńki, Mędrcy świata, Pójdźmy wszyscy do stajenki, Bóg się rodzi, a także kolędę Święta noc Marcina Molskiego do słów Jana Rychnera.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_20.12.19.html 

Łódź | Koncert zimowy

NoskowskiW Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina 20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00, niezależnie od tego, co za oknem, odbędzie się „Koncert zimowy”.

Zadyryguje koncertem jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów, Antoni Wit. Maestro koncertował w wielu krajach świata, pracował z najlepszymi orkiestrami, m.in. z tokijską NHK, Filharmonią Berlińską czy Cleveland Orchestra. W Łodzi dyrygował po raz pierwszy dokładnie pół wieku temu.

W repertuarze Wita istotną rolę odgrywa muzyka polska. W związku z tym w programie znajdzie się uwertura koncertowa Morskie Oko op. 19 Zygmunta Noskowskiego, którą podyktowały kompozytorowi wspomnienia z tatrzańskich wycieczek. Górskimi krajobrazami inspirowana była także Symfonia „Alpejska” op. 64 Richarda Straussa. Ponadto muzycy wykonają VIII Symfonię h-moll „Niedokończoną” D.759 Franza Schuberta.

Spotkanie przedkoncertowe g. 18.15 poprowadzi Piotr Matwiejczuk („Ruch Muzyczny”). Przed koncertem odbędzie się wernisaż wystawy drzeworytów Tomasza Kawełczyka „Ogrody Qi”.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-zimowy-0 

Tychy | Tokarczuk – Nowak: Ahat Ilī – siostra bogów

Tokarczuk20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w tyskiej Mediatece odbędzie się wyjątkowe wydarzenie w ramach tegorocznej edycji festiwalu Auksodrone – koncertowe wykonanie opery Ahat Ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka do libretta Noblistki Olgi Tokarczuk.

Opera Ahat Ilī – siostra bogów (2018) Aleksandra Nowaka wg powieści Olgi Tokarczuk Anna In w grobowcach świata opowiada na nowo jeden z najstarszych mitów – historię o zejściu do podziemi, o stoczonej tam walce oraz o konsekwencjach tych wydarzeń. Bohaterami opowieści są postacie boskie, ludzkie i demoniczne kierowane różnymi tajemniczymi siłami, splecione ze sobą siecią fatalnych relacji. Postacią główną jest nie bóg, lecz – odwrotnie niż w oryginalnym micie – człowiek, usiłujący odnaleźć swoje miejsce w świecie rządzonym przez bogów, zrozumieć ten świat i uratować go przed zgotowaną przez nich katastrofą. Końca świata nie będzie, ale to człowiek musi ponieść ostateczną ofiarę, by zachować boski porządek.

W rolę tytułową Ninszubur wcieli się Urszula Kryger. Joanna Freszel wystąpi jako bogini życia Inanna, Ewa Biegas jako siostra Inanny, bogini śmierci Ereszkigal, a Jan Jakub Monowid jako kochanek Inanny, Dumuzi. Sebastian Szumski, Bartłomiej Misiuda i Szymon Kobyliński to w operze bogowie-ojcowie. Towarzyszyć im będzie, przygotowany przez Annę Szostak-Myrczek, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia w rolach tłumu ludzi i demonów oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia.

Szczegóły: http://www.auksodrone.com/ 

Katowice | Prawykonanie Koncertu na flet i orkiestrę Witolda Friemanna

FSKoncert 20 grudnia 2019 roku, który odbędzie się w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego o godz. 19.00, przyniesie melomanom moc niezwykłych doznań i odkryć. Katowicka publiczność będzie bowiem pierwszą, która usłyszy zrekonstruowany Koncert na flet i orkiestrę Witolda Friemanna w wykonaniu znakomitego flecisty Łukasza Długosza.

Pierwszym jednak utworem, którego wysłuchamy, będzie uwertura do opery Kalmora Karola Kurpińskiego. Zawiera ona w sobie wiele motywów obecnych później w akcji dramatycznej, a stylem nawiązuje do twórczości Gioacchina Rossiniego. Następnie melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą świadkami niezwykłej premiery. W partii solowej odnalezionego po latach dzieła Witolda Fiemanna zaprezentuje się Łukasz Długosz, który nieustannie promuje polską kulturę na całym świecie, a także bierze czynny udział w odkrywaniu nowych i zapomnianych dzieł polskich twórców. Jest on laureatem wszystkich ogólnopolskich i wielu międzynarodowych konkursów fletowych. To właśnie do tego wybitnego instrumentalisty zwróciła się rodzina kompozytora, by wykonał zachowany jedynie w rękopisach Koncert na flet i orkiestrę.

Po tym niezwykłym doświadczeniu filharmonicy śląscy wykonają fragmenty baletu Dziadek do orzechów op. 71 Piotra Czajkowskiego. Będzie to coś więcej niż popularna Suita. Filharmonicy śląscy wykonają jej rozszerzoną wersję, by poprzez nastrój tej muzycznej opowieści wprowadzić publiczność w magiczny czas Bożego Narodzenia.

Nad całością czuwać będzie Hobart Earle, dyrygent pochodzenia amerykańskiego urodzony w Wenezueli, doceniany za promowanie twórczości kompozytorów słowiańskich oraz jej znakomite interpretacje. Obecnie maestro pełni funkcję dyrektora muzycznego i pierwszego dyrygenta Orkiestry Filharmonii w Odessie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Warszawa | Szymanowski, Lutosławski i Zubel

FN20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 Filharmonia Narodowa zaprasza melomanów na polsko-francuski wieczór, podczas którego w roli solistki wystąpi kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel.

Pierwszą część koncertu wypełni pełna młodzieńczej świeżości, niepozbawiona inwencji melodycznej Symfonia C-dur napisana przez nastoletniego Georgesa Bizeta. Twórcy Carmen trudno jeszcze było w tamtym czasie wyzwolić się z wpływów swojego mistrza Charlesa Gounoda i stąd jej klasyczny charakter. Być może Bizet miał tego świadomość i dlatego nie przywiązywał do swojej Symfonii dużej wagi. Partytura musiała bowiem przeczekać niemal osiemdziesiąt lat, aby dopiero w latach 30. ubiegłego wieku ujrzeć światło dzienne.

Utwory, które bezpośrednio wprowadzą nas w nastrój Bożego Narodzenia to pełna skupienia Litania do Marii Panny Karola Szymanowskiego oraz wybór najpiękniejszych polskich kolęd w opracowaniu Witolda Lutosławskiego. Obydwa dzieła, pomimo zupełnie odmiennego języka muzycznego, cechuje jednakowa swoista prostota i szlachetność. Przy czym Lutosławski nie stworzył jedynie użytkowego opracowania popularnych pieśni bożonarodzeniowych. Używając charakterystycznych dla siebie środków techniki kompozytorskiej w oryginalny sposób potraktował powszechnie znane kolędy, nadając im odświeżoną formułę.

Dzieła wykonają Orkiestra Filharmonii Narodowej i Chór Żeński Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Ludovica Morlota.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 

Warszawa | Koncert finałowy XII Ogólnopolskiego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych „Wolna Przestrzeń”

Skup dzwiekowProgram 2 Polskiego Radia oraz Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zapraszają 20 grudnia 2019 o godz. 19:30 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na koncert finałowy XII Ogólnopolskiego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych „Wolna Przestrzeń”.

Celem warsztatów, które odbywają się w dniach 14–20 grudnia, jest: zainspirowanie uczestników do własnej, indywidualnej ekspresji twórczej, zdobycie umiejętności twórczego współdziałania w grupie, zapoznanie z różnymi aspektami muzyki współczesnej i warsztatem twórczym nauczycieli oraz spotkanie międzypokoleniowe, wspólna praca nad przygotowaniem utworu i doświadczenie występu scenicznego. W warsztatach biorą udział osoby pragnące rozszerzyć swoje doświadczenia o elementy improwizacji zespołowej i praktykę humanistyki muzycznej. Inspiracją dla warsztatów Skupu jest w tym roku hasło „Wolna przestrzeń”. W trakcie warsztatów rozwijane będą umiejętności improwizacji, muzycznej interpretacji obrazu, muzycznej interpretacji słów-kluczy, formy mobilnej. Czyli tych aspektów muzyki, które w maksymalnym stopniu wiążą się z wolnością i otwartością na kreatywność. Ale badane też będą granice wolności twórczej przy pracy zespołowej – znajdowanie delikatnej równowagi pomiędzy indywidualną ekspresją członka zespołu a podporządkowaniem się wspólnej wizji i uważnym wsłuchiwaniem w to, co proponują inni członkowie grupy. Częścią warsztatu jak i powstałego utworu będzie samodzielne prowadzenie zespołu poprzez znaki i sygnały w trakcie przebiegu utworu, jako wyraz równouprawnienia i swoistego muzycznego parlamentaryzmu.

Warsztaty prowadzą doświadczeni muzycy, kompozytorzy, improwizatorzy tworzący grupę Kawalerowie Błotni : Jerzy Kornowicz – kierownik artystyczny warsztatów, Krzysztof Knittel, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Tadeusz Wielecki. Wykładowcy wspólnie z uczestnikami warsztatów wezmą udział w koncercie finałowym, na którym zaprezentowany zostanie przygotowany na warsztatach utwór.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB