Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Finał konkursu Młody Muzyk Roku 2018

mlody muzyk roku20 marca o godz. 20:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się finał prestiżowego konkursu Młody Muzyk Roku 2018. Pięcioro młodych instrumentalistów wystąpi z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy. Konkurs jest organizowany przy współudziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Muzyki i Tańca.

Podczas półfinału 5 marca jury: Katarzyna Budnik-Gałązka, altowiolistka i nauczyciel akademicki, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, dyrygent i dyrektor Opery Wrocławskiej oraz przewodniczący Włodek Pawlik, kompozytor, pianista jazzowy i pedagog, laureat Grammy Award 2014, wybrało 5 najzdolniejszych instrumentalistów, którzy wystąpią w widowisku telewizyjnym transmitowanym przez TVP Kultura 20 marca ze Studia Koncertowego Polskiego Radia.

W finale o tytuł Młodego Muzyka Roku 2018 zawalczą: Marta Chlebicka (OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie), Grzegorz Chwaliński (ZSM im. O. Kolberga w Radomiu), Kacper Dworniczak (OSM II st. im. J. Kaliszewskiej w Poznaniu), Piotr Motyka (ZSM im. O. Kolberga w Radomiu) i Maciej Prokopowicz (ZPSM im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej). W wykonaniu muzyków usłyszymy Koncert na puzon i orkiestrę (cz. III) Henriego Tomasiego, Concertino na flet i orkiestrę op. 107 Cécile Chaminade, Concierto de Aranjuez (cz. II) Joaquína Rodrigo, Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową (cz. IV) Ihora Shamo, a także Kołomyjkę Krzesimira Dębskiego. Oprócz pięciorga tegorocznych finalistów w przygotowanym specjalnie na tę okazję programie wystąpią także zwycięzcy z poprzednich lat.

Finał najnowszej edycji konkursu Młody Muzyk Roku poprowadzą Małgorzata Nieciecka-Mac i Tomasz Kammel. Zwycięzca konkursu będzie reprezentował Polskę na Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Edynburgu.

Transmisja finału Konkursu odbędzie się w TVP Kultura.

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Beethoven i Musorgski

si Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny, który odbędzie się 7 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Orkiestra pod batutą wybitego Juozasa Domarkasa wykona utwory Ludwiga van Beethovena i Modesta Musorgskiego.

Jeszcze za życia Beethovena jego V Koncert fortepianowy Es‑dur zyskał miano „Cesarski”, choć – jak w wypadku większości podobnych przydomków – nie pochodzi ono od kompozytora. Być może zadecydowała o tym dedykacja dla arcyksięcia Rudolfa Habsburga lub – co bardziej prawdopodobne – heroiczny, monumentalny, wręcz militarny charakter dzieła, anonsowany już choćby tonacją Eroiki. Jeszcze silniej niż w IV Koncercie usamodzielnia się tu partia orkiestry, której traktowanie zwiastuje już „symfoniczne” koncerty epoki romantyzmu i neoromantyzmu. Koncert wykona Eugen Indjic – amerykański pianista pochodzenia rosyjsko-serbskiego, laureat IV nagrody na VIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie; artysta należący do najbardziej prominentnych pianistów swojego pokolenia jest szczególnie cenionym wykonawcą repertuaru romantycznego, zwłaszcza muzyki Chopina, a także neo- i postromantyków: Liszta, Rachmaninowa i in.

W sierpniu 1873 r. zmarł nagle w wieku 39 lat Wiktor Hartmann – rosyjski malarz, rysownik, ilustrator książek i architekt. Łączyła go bliska przyjaźń z Modestem Musorgskim, który ogromnie przeżył śmierć malarza. Niebawem upamiętniono go wystawą prac malarza. Sam Musorgski wspominał, iż odbierał jego dzieła bardzo „muzycznie” – podczas zwiedzania wystawy natychmiast rodziły się w jego umyśle tematy i melodie, które szybko zapisywał, i tak powstały Obrazki z wystawy. Musorgski uwiecznia w dźwiękach dziesięć wizji Hartmanna, w tym szkice z wizyty w polskim Sandomierzu (dwa portrety tamtejszych Żydów kompozytor ujął w jednej miniaturze, sugestywnie przeciwstawiającej obie postacie: Samuel Goldberg i Szmul). Cykl Musorgskiego doceniono dopiero w XX w., zwłaszcza dzięki olśniewającej orkiestracji Ravela (1922), zauroczonego „symfonizmem” skomplikowanej fortepianowej faktury miniatur Musorgskiego. Za dyrygenckim pulpitem stanie Juozas Domarkas, niezwykle zasłużony litewski dyrygent, wieloletni szef Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Wilnie i ceniony wykładowca stołecznej Akademii Muzycznej.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | Polska muzyka za mało znana

nosprSeria koncertów „Polska muzyka za mało znana” w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia to znakomita okazja do zapoznania się z mniej znanymi dziełami polskich kompozytorów. Tak będzie również 23 marca 2018 roku o godz. 19.30.

Podczas koncertu usłyszymy  La danse de la sorcière na kwintet dęty i fortepian Aleksandra Tansmana, Morskie Oko z cyklu Żywioły Tatr na kwintet dęty Artura Malawskiego, Trzy preludia na klarnet i fortepian Marcela Chyrzyńskiego, Cantabile in h Krzesimira Dębskiego oraz Fonoplasticon na kwintet dęty i fortepian Zbigniewa Bargielskiego.

Kulminacją wieczoru będzie prawykonanie Burlesca na kwintet dęty i fortepian Mikołaja Góreckiego. Utwór został zamówiony przez Fundację Musica Mundana w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, i dedykowany wykonawcom: Beacie Bilińskiej i Krakowskiemu Kwintetowi Dętemu.

Pianistka Beata Bilińska należy do czołówki polskich pianistów. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego (dyplom z wyróżnieniem), doktorem habilitowanym sztuk muzycznych i pełni funkcję profesora nadzwyczajnego tej uczelni. Od ponad 20 lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, biorąc udział w koncertach symfonicznych, recitalach solowych i kameralnych w Polsce oraz za granicą. W 2003 r. zadebiutowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert fortepianowy „Zmartwychwstanie” Krzysztofa Pendereckiego (2005) oraz prawykonała II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara (2011). Krakowski Kwintet Dęty powstał w 1998 roku. Muzycy Kwintetu to laureaci wielu konkursów oraz pedagodzy Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Krakowski Kwintet Dęty wraz z Beatą Bilińską dokonał prawykonania Sextetu „Fonoplasticon” Zbigniewa Bargielskiego, a wkrótce dokona prawykonania Sextetu Mikołaja Góreckiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

 

Warszawa | Spotkanie z Lady Camillą Panufnik

pDyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie dr hab. Jolanta Talbierska ma zaszczyt zaprosić 23 marca 2018 roku o godz. 12.00 na spotkanie z Lady Camillą Panufnik oraz prezentację wybranych pozycji z cennego zespołu archiwaliów po wybitnym kompozytorze Andrzeju Panufniku przekazanych przez Nią do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW. Spotkanie będzie miało miejsce w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (ul. Dobra 56/66, Sala im. Lindego).

We wrześniu 2017 Lady Camilla Panufnik przekazała Archiwum Kompozytorów Polskich BUW cenny zespół dokumentów polskiego kompozytora emigracyjnego Andrzeja Panufnika (1914–1991). Zawiera on przede wszystkim materiały w języku polskim – dokumenty rodzinne i rodowe, szczególnie bogate w przypadku ojca kompozytora, Tomasza Panufnika, sławnego lutnika i twórcy szkoły budowania instrumentów, dokumenty z czasu okupacji w Warszawie i muzycznej działalności Panufnika w tym czasie, materiały dokumentujące działalność w kraju w latach powojennych do czasu opuszczenia Polski w 1954 r., korespondencję ze środowiskiem polskiej muzycznej emigracji lat 1950–1980 oraz korespondencję z polskim środowiskiem muzycznym i rodziną.

Spuścizna twórcza tego wybitnego artysty spoczywa w British Library. W roku 2004 Lady Panufnik ofiarowała do zbiorów BUW mikrofilmy z rękopisami muzycznymi kompozytora. Zdeponowanie w Archiwum Kompozytorów Polskich BUW spuścizny dokumentującej twórcze życie Andrzeja Panufnika jest niezwykle ważne dla dalszych badań nad genezą i recepcją jego dorobku.

Wyniki III Konkursu Młodych Kompozytorów im. Marka Stachowskiego 2018

kkJury III Konkursu Młodych Kompozytorów im. Marka Stachowskiego w składzie: prof. Zbigniew Bargielski, dr hab. Marcin Bortnowski, dr hab. Marcel Chyrzyński, prof. Wojciech Widłak (przewodniczący), na posiedzeniu w dniu 16 lutego 2018 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie postanowiło, co następuje:

Nagrodę Główną w postaci prawykonania na koncercie w ramach 30. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich w kwietniu 2018 roku otrzymał Jakub Królikowski (godło „szarlotka z lodami”), ur. w 1988, absolwent klasy kompozycji prof. Zbigniewa Kozuba w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, za utwór The Myth About Hermaphrodite na flet altówkę i harfę.

Dwa równorzędne wyróżnienia honorowe otrzymali: Katarzyna Bem (godło „KCKBKR”), ur. w 1991, studentka klasy kompozycji dr. hab. Cezarego Duchnowskiego w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, za utwór Harpie na flet altówkę i harfę, Żaneta Rydzewska (godło „X3824”), ur. w 1991, studentka klasy kompozycji prof. Stanisława Moryty w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Brigitte Muntendorf w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii (Niemcy) za utwór mono na flet altówkę i harfę.

Serdecznie gratulujemy!

Uroczyste wręczenie dyplomów wraz z prawykonaniem kompozycji laureata Nagrody Głównej odbędzie podczas koncertu 21 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00 w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (ul. Lipowa 4), w ramach 30. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.

V Krakowska Wiosna Wiolonczelowa

wiosnaV Krakowska Wiosna Wiolonczelowa, organizowana przez Katedrę Wiolonczeli i Kontrabasu Akademii Muzycznej w Krakowie, odbędzie się w dniach 20–23 marca 2018 roku.

Piąta jubileuszowa edycja projektu zbiega się w czasie z jubileuszem 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie. Program Wiosny skonstruowany został w sposób zróżnicowany, aby ukazać wiolonczelę jako instrument wszechstronny. Plejada krakowskich wiolonczelistów i kontrabasistów spotka się z publicznością w Auli Florianka oraz Sali Koncertowej przy ul. św. Tomasza 43.

Przedsięwzięcie otworzy koncert jubileuszowy pracowników Katedry Wiolonczeli i Kontrabasu (20 marca). Można śmiało powiedzieć, że w jego programie każdy znajdzie coś dla siebie. Będzie klasyka wiolonczelowa, opracowania na wiolonczelę i kontrabas innych utworów pełnych dynamiki, temperamentu i ognia, oraz polska muzyka współczesna – utwory Doroty Imiełowskiej i Artura Zagajewskiego. Koncert 21 marca w wykonaniu prof. Stanisława Firleja poświęcony zostanie w całości muzyce Fryderyka Chopina. Profesor poprzedzi wieczorny koncert popołudniową prelekcją na temat inspiracji i okoliczności powstania wyjątkowych dzieł kameralnych Fryderyka Chopina. Koncert czwartkowy (22 marca), będzie koncertem poświęconym wiolonczeli i elektronice. Sale wypełnią, światło, multimedia i najróżniejsze efekty dźwiękowe, których autorami są Tomasz Jakub Opałka, Magdalena Długosz, Dorota Imiełowska, Mateusz Bień i Łukasz Pawlikowski. Finałem festiwalu będzie bardzo lubiany przez studentów i publiczność projekt „Only Cello!”, współorganizowany przez Koło Naukowe Wiolonczelistów. Wypełni go muzyka filmowa i współczesna, m. in. Adagio ricordamente Marka Stachowskiego i Introspekcja na pięć wiolonczel op. 2 Krzysztofa Meyera.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowy program dostępny na www.amuz.krakow.pl

Warszawa | Koncert 100-lecia ZAiKS – Jubileuszowa Gala w Teatrze Wielkim

z19 marca 2018 roku o godz. 20.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się uroczysta Gala Jubileuszowa 100-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Wezmą w niej udział najwybitniejsi polscy twórcy, w tym największe gwiazdy polskiej muzyki poważnej, rozrywkowej i jazzowej. Uznani przedstawiciele polskiej kultury pojawią się zarówno na scenie, jak i wśród publiczności.

Podczas uroczystej Gali zostaną wręczone Nagrody 100-lecia ZAiKS-u dla Krzysztofa Pendereckiego, Tomasza Stańki, Mirosława Bałki, Krzysztofa Zanussiego, Ryszarda Horowitza, Jacka Cygana, Janusza Gajosa, Agnieszki Duczmal, Leona Tarasewicza i Wiesława Myśliwskiego. Przy tej okazji przyznane zostaną również Honorowe Członkostwa ZAiKS-u. Otrzymają je Jean-Michel Jarre, Jan A.P. Kaczmarek, Adam Makowicz, Jerzy Maksymiuk, Emil Wesołowski, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Joanna Kulmowa, Janusz Majewski i Pen Club Polska.

Galę uświetni dwugodzinny Koncert 100-lecia prezentujący dorobek członków ZAiKS-u w wykonaniu największych gwiazd polskiej estrady. Na scenie pojawi się ponad 250 artystów. W Teatrze Wielkim spotkają się przedstawiciele kilku pokoleń różnorodnych gatunków i tradycji muzycznych. Specjalnie na tę okazję przygotowano serię utworów w nowej odsłonie. Zaprezentowane zostaną fragmenty blisko siedemdziesięciu niezapomnianych dzieł, napisanych przez ponad stu polskich twórców.

Koncert 100-lecia otworzy retrospektywa przedwojenna autorstwa Marcina Maseckiego. Nie zabraknie również kompozycji filmowych Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza, Jana A.P. Kaczmarka, Krzesimira Dębskiego i Michała Lorenca. A wszystko to w wykonaniu Orkiestry Teatru Wielkiego pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego. Usłyszymy też pieśń geniusza muzyki Fryderyka Chopina. Jego twórczość była inspiracją dla wielu pokoleń kompozytorów. Tym razem dzieło artysty zinterpretuje polski muzyk o światowej renomie – Włodek Pawlik. Muzycznym zwieńczeniem Jubileuszowej Gali 100-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS będzie fragment Stabat Mater Karola Szymanowskiego w wykonaniu śpiewaków operowych: Iwony Hossy, Małgorzaty Pańko i Jarosława Bręka wraz z chórem i orkiestrą pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. Paulina Bidzińska – solistka Polskiego Baletu Narodowego i zwyciężczyni baletowej Eurowizji – wykona układ choreograficzny autorstwa Emila Wesołowskiego. Autorami aranżacji na orkiestrę symfoniczną są Krzysztof Herdzin, Jakub i Dawid Lubowicze, Aleksander Maliszewski, Marcin Masecki i Krzesimir Dębski. Oprawa muzyczna Gali została oparta na motywach pochodzących z poematów symfonicznych Mieczysława Karłowicza Epizod na maskaradzie op. 14 oraz Stanisław i Anna Oświecimowie op.12.

Więcej – na stronie: http://www.zaiks.org.pl

Warszawa | XXII Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i wielkie rocznice”

fbW dniach 19–20 marca 2018 roku w Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” (Warszawa, Plac Małachowskiego 3) odbędzie się Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i wielkie rocznice” w ramach XXII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe. Sympozjum stanowi muzyczno-naukowo-humanistyczną refleksję o muzyce Beethovena i jej wpływie na twórczość innych kompozytorów. Owocem sympozjum są książki, dokumentujące referaty sesji (pierwsza książka zawiera referaty z lat 1997, 1998, 1999, druga – z lat 2000, 2001, 2002), opublikowane w dwóch wersjach językowych: polskiej i obcojęzycznej.

W tym roku udział w konferencji wezmą naukowcy z różnych kontynentów, w tym Irena Poniatowska (NIFC), Helmut Loos (Universität Leipzig), Susana Zapke (Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien), Michael Heinemann (Hochschule für Musik Dresden), Hermann Jung (Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim), Marcin Trzęsiok (Akademia Muzyczna w Katowicach), Christine Siegert (Beethoven-Haus Bonn), Ewa Schreiber (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Liu Xiaolong(Peking University), Maciej Negrey (Akademia Muzyczna w Krakowie), Ryszard Daniel Golianek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Siglind Bruhn (University of Michigan, USA), Małgorzata Grajter (Akademia Muzyczna w Łodzi), a także organizator przedsięwzięcia Krzysztof Bilica.

Zostaną wygłoszone referaty tak o twórczości Beethovena, jak również o polskiej muzyce XIX–XX wieku: Katarzyna Szymańska-Stułka (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa) Romana Palestra drogi do wolności, Teresa Malecka (Akademia Muzyczna w Krakowie) Muzyka polska drugiej połowy XX wieku, jako droga do nowej niepodległości (1989), Iwona Sowińska-Fruhtrunk (Akademia Muzyczna w Krakowie) Idea wolności i jej muzyczna reprezentacja w „Ocalałym z Warszawy” op. 46 Arnolda Schoenberga i „Kadiszu” Krzysztofa Pendereckiego.

Więcej – na stronie: http://beethoven.org.pl

„Norwid” po raz siedemnasty

nRuszyła XVII edycja Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida przyznawanej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Zgłoszenia kandydatów – do 30 kwietnia 2018 roku.

Nagroda przyznana zostanie twórcom mieszkającym lub tworzącym na Mazowszu za dzieła i kreacje zrealizowane w 2017 roku na terenie województwa mazowieckiego. Zgłaszać można kandydatów w czterech kategoriach: Literatura, Muzyka, Sztuki plastyczne i Teatr. Statuetka Norwidowska wręczona zostanie również w kategorii „Dzieło życia” za całokształt twórczości.

Kandydatów do Nagrody mogą zgłaszać: instytucje kultury, uczelnie wyższe, wydawnictwa i redakcje działające na terenie województwa mazowieckiego, oddziały ogólnopolskich związków twórczych, twórcy indywidualni, a także członkowie kapituł. W przypadku Nagrody „Dzieło życia” uprawnionymi do zgłaszania kandydatów są ponadto mieszkańcy województwa mazowieckiego.

Zgłoszenie powinno zawierać: dane kandydata, jego notkę biograficzną oraz szczegółowe uzasadnienie Wniosku wraz z udokumentowaną charakterystyką osiągnięcia. Wniosek można pobrać ze strony internetowej www.norwid.mazovia.pl.

Kandydata zgłosić można na trzy sposoby:

• elektronicznie na stronie internetowej Nagrody: www.norwid.mazovia.pl;

• pocztą elektroniczną na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;

• listownie.

Informacja o nagrodzie i składanie wniosków: Ligia Socha, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel. 22 432 45 57

Kontakt dla mediów: Magdalena Denko, tel. 22 586 42 36; 601 668 45, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.