Polmic - FB

aktualności

Katowice | IV Festiwal Katowice Kultura Natura

KKNPrezydent Miasta Katowice Marcin Krupa i Dyrektor Artystyczny NOSPR Alexander Liebreich zapraszają na czwartą edycję Festiwalu Katowice Kultura Natura, który odbędzie się w dniach 11–20 maja 2018 roku.

Jak co roku program Festiwalu otwarty jest na wszystkie epoki historyczne i gatunki i jak co roku do Katowic przyjadą światowej klasy muzycy, którzy z całą pewnością zaprezentują wykonania najwyższej próby. W tym roku tematem Festiwalu Katowice Kultura Natura jest „Dziecięctwo”.

Festiwal prezentować będzie zarówno dzieła symfoniczne, jak i kameralne, repertuar dawny występować będzie obok współczesnego. Koncert Orkiestry Historycznej 12 maja uświetni wiolonczelista Jean-Guihen Queyras. W festiwalowym liederabendzie 14 maja weźmie udział światowej sławy tenor Ian Bostridge. We wtorek 15 maja wystąpi, wymieniany wśród najważniejszych kwartetów, francuski Quatuor Ebène.

Jak co roku, nie zabraknie koncertu jazzowego: 13 maja w sali kameralnej swój repertuar zaprezentuje ceniony na całym świecie Pablo Held Quartet: Pablo Held (fortepian), Kit Downes (organy), Percy Pursglove (trąbka), Sean Carpio (perkusja).

Częścią Festiwalu będą także dwa koncerty abonamentowe Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą dyrektora artystycznego Festiwalu Alexandra Liebreicha (koncert otwarcia 11 maja i koncert czwartkowy 17 maja). Ten drugi koncert NOSPR będzie okazją do wysłuchania słynnego już Requiem Tigrana Mansuriana, którego nagranie dokonane przez Alexandra Liebreicha i kolejnych gości Festiwalu RIAS Kammerchor było w tym roku m. in. nominowane do nagrody „Grammy” i zostało uhonorowane nagrodą International Classical Music Awards. Znakomity RIAS Kammerchor wystąpi podczas Festiwalu także w środę 16 maja.

Na dwóch koncertach Festiwal gościć będzie słynną Tonhalle-Orchester Zürich i jej dyrektora artystycznego Lionela Bringuiera. 19 maja zespół wykona Les espaces du sommeil Witolda Lutoslawskiego; w roli solisty wystąpi baryton Nathan Berg. Podczas koncertu 20 maja orkiestrze towarzyszyć będzie jeden z najlepszych na świecie pianistów Leif Ove Andsnes, który w piątek 18 maja wystąpi także w recitalu solowym.

Ponadto podczas Festiwalu od 17 do 20 maja w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędą się Warsztaty krytyki muzycznej. Warsztaty obejmą tworzenie tekstów krytycznych, prowadzenie wywiadów z artystami i pracę z mikrofonem. Specjalnymi gośćmi będą zagraniczni krytycy muzyczni.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na http://kulturanatura.eu/ 

Warszawa | „Koncert Prawykonań” Studium Muzyki Nowej

umfc18 lutego 2018 roku o godz. 17:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się „Koncert Prawykonań” Studium Muzyki Nowej.

Po raz pierwszy zostanie zaprezentowany II Koncert kameralny Ignacego Zalewskiego napisany w 2017 roku dla zespołu Hashtag Ensemble. Kompozycja, inspirowana kulturą ludową Galicji, składa się z trzech następujących po sobie attaca części.

Dariusz Przybylski skomponował Chamber Concerto na zamówienie International Ensemble Modern Academy jeszcze w roku 2013; koncert został prawykonany podczas Gaudeamus Music Week w Utrechcie. W roku zaś 2017 powstała wersja utworu specjalnie dla Hashtag Ensemble, z którym kompozytor współpracuje od dłuższego czasu. Owe działanie z zespołem w opinii artysty „pozwoliło na wydobycie z każdego instrumentu szerokiej palety barw i technik wykonawczych”.

Ponadto podczas lutowego koncertu zabrzmią utwory, stworzone przez polskich kompozytorów w 2015 roku. Prawykonanie Sonaty na skrzypce i akordeon Mikołaja Majkusiaka odbyło się w kościele św. Krzyża w Zakopanem w ramach VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na szczytach”. Utwór krakowskiej kompozytorki Katarzyny Szwed Ja, rzeka, nawiązujący w swej warstwie tekstowej do fragmentów wierszy perskiego poety i mistyka z XIII w. Jalaladdina Rumiego, powstał na zamówienie sopranistki Joanny Freszel.

Wszystkie utwory wykona założona w 2013 roku grupa Hashtag Ensemble pod kierownictwem flecistki Ani Karpowicz. Gościnnie wystąpią też Joanna Freszel i Brzezina-Kotz Duo (akordeonista Łukasz Brzezina i skrzypaczka Celina Kotz).

Koncert dofinansowano w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent” 2017–2018.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 5 lutego w Chopin University Press.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Poranek symfoniczny NOSPR | „Muzyka polska za mało znana”

nospr18 lutego 2018 roku o godz. 12:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce kolejny koncert z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, podczas którego zostanie zaprezentowany utwór Stefana Kisielewskiego. Koncert transmitowany będzie online na kanale Youtube.

Nad baletem Niedziela nad Wisłą pracował Stefan Kisielewski (1911–1991) w roku 1956. I tyle tylko wiadomo o utworze. Tytuł każe przypuszczać, że inspiracją był wiersz zamieszkującego po sąsiedzku Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Z baletu ostała się jedynie Polka, którą wykona podczas koncertu Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Orkiestrę poprowadzi wyróżniony podczas X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga Boon Hua Lien, asystent dyrygenta NOSPR. „Muzyka tej pięciominutowej kompozycji – pisze Małgorzata Gąsiorowska w swojej monografii o Kisielewskim, wydanej w 2011 roku – w sposób niezwykle sugestywny wywołuje obrazki niczym z jakiegoś felietonu Wiecha poprzez wesoły temat pierwszy przejmowany przez różne instrumenty, quasi-marszowy temat drugi przywodzący na myśl przemarsz orkiestry strażackiej, jakieś dźwiękowe podchody i wreszcie powrót obu tematów w repryzie, po pełnym dźwiękowych przygód przetworzeniu. Żart muzyczny, a z jaką maestrią uczyniony!”.

Podczas tego „Poranku symfonicznego” NOSPR wykona również Suitę z baletu Ognisty ptak Igora Strawińskiego i I Koncert fortepianowy Des-dur op. 10 Siergieja Prokofiewa. W roli solisty wystąpi hiszpański pianista Juan Pérez Floristán.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Warszawa | Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją

umfc28 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert z cyklu „Mistrzowie Wokalistyki” pt.: Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją.

Wybitna mezzosopranistka, profesor nadzwyczajny dr hab. Anna Radziejewska wystąpi w towarzystwie instrumentalistów związanych z działalnością dydaktyczno-artystyczną UMFC. W koncercie weźmie udział również rektor Uczelni prof. zw. dr hab. Klaudiusz Baran.

Podczas koncertu zostaną wykonane dzieła Antonio Vivaldiego: kantata Cessate omai cessate RV 684 oraz arie z oper Tito Manlio, Farnace czy Griselda.

W części drugiej koncertu zostanie zaprezentowany utwór Dariusza Przybylskiego Chansons d'Apollo. Trzy pieśni na mezzosopran, wiolonczelę i akordeon (2017), który kompozytor zadedykował znakomitej śpiewaczce. Koncert będzie stanowił okazję do zapoznania się również z Folk Songs (1964) włoskiego kompozytora doby powojennej awangardy Luciano Beria. Kompozycja przeznaczona jest na głos i 7 instrumentów. Zawiera 11 pieśni z różnych stron świata.

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Bilety w cenie 15 zł dostępne od 14 lutego w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

103. Urodziny Filharmonii Łódzkiej

flKoncertem 16 lutego 2018 roku o godz. 19.00 artyści uczczą kolejne urodziny Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Zabrzmią dzieła Siergieja Rachmaninowa i Krzysztofa Meyera.

Łódzka Orkiestra Symfoniczna w muzyczny sposób zainaugurowała swoją działalność 17 lutego 1915 roku. Gra więc już 103 lata. Podczas koncertu urodzinowego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej wystąpi pod batutą Łukasza Borowicza.

Podczas tego uroczystego wieczoru zabrzmi III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 Siergieja Rachmaninowa, który skomponował dzieło w 1909 r. w rodzinnej Iwanowce i lubił go najbardziej spośród czterech koncertów swojego autorstwa. Pianiści czują respekt, czasem nawet strach przed tym dziełem. Józef Hofmann, któremu kompozytor zadedykował ten utwór, nigdy publicznie go nie wykonał. Koncert jest znany ze względu na wyzwania w zakresie techniki i ekspresji, jakie stawia przed wykonawcą i uchodzi za jeden z najtrudniejszych koncertów fortepianowych. W FŁ jako solista wystąpi rosyjski pianista Dmitry Shishkin, laureat 6. nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015).

W drugiej części wieczoru usłyszymy w VII Symfonię op. 97 Krzysztofa Meyera, zwaną „Symfonią przemijającego czasu”. „Chciałbym, aby moje utwory były dla słuchacza ważną, obchodzącą go historią wypowiedzianą za pomocą dźwięków, nie zaś strumieniem bodźców akustycznych przepływających mimo woli, obok jego uszu...” – pisał kompozytor w latach 1970-tych. Z upływem czasu te muzyczne „opowiadania” skomplikowały się, często przybierając postać rozbudowanych epizodów o powoli narastającym napięciu – i taka jest właśnie „impresjonistyczna” forma VII Symfonii (2002).

Występ muzyków poprzedzi zaś premierowa projekcja filmu o Filharmonii Łódzkiej, przygotowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach dostępna na: http://filharmonia.lodz.pl

Kraków | Inauguracja drugiej edycji koncertów „Pieśń – Teatr Słowa”

okOpera Krakowska zaprasza na drugą edycję cyklu koncertów „Pieśń – Teatr Słowa” – spotkań publiczności z muzyką i poezją, które w całości poświęcone będą prezentacji polskiej pieśni artystycznej. Cykl zainauguruje koncert pt. „Śpiewnik domowy”. Pieśni i ballady Stanisława Moniuszki”, który odbędzie się 25 lutego 2018 o godz. 17.00 w Kopalni Soli „Wieliczka”, w wyjątkowej akustyce Komory Jana Haluszki.

Na program wieczoru złożą się pieśni oraz ballady Stanisława Moniuszki, autora blisko 300 pieśni i ojca polskiej opery narodowej. Wystąpią soliści: Wioletta Chodowicz, Robert Gierlach, Michał Kutnik oraz przy fortepianie Olga Tsymbaluk. Niecodzienną możliwość zmierzenia się z wymagającym gatunkiem jakim jest pieśń będą mieli wokaliści stawiający pierwsze kroki na profesjonalnych scenach i estradach: Justyna Bluj, Daria Proszek, Jarosław Bielecki. Kierownikiem artystycznym projektu jest Katarzyna Oleś-Blacha. Nad przebiegiem całości tego szczególnego wydarzenia, podczas którego muzyka tak ściśle i doskonale stapia się ze słowem tworząc swoisty teatr, od strony dramaturgicznej i plastycznej czuwać będzie duet artystyczny: Laco Adamik i Barbara Kędzierska.

Najlepszym dowodem na wielowymiarowość i unikalność tego cyklu koncertów będzie swojego rodzaju „gala pieśniowa” pod znaczącym tytułem „Wielcy kompozytorzy polscy w pieśni”. Już 10 marca 2018 o godz. 18.30 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie usłyszymy arcydzieła liryki wokalnej w wydaniu symfonicznym. Na program wieczoru złożą się wybitne kompozycje na głos i orkiestrę najznamienitszych twórców muzyki polskiej XX i XXI wieku: Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Bairda, Krzysztofa Pendereckiego oraz Henryka Mikołaja Góreckiego. Wielki Tydzień wieńczący okres Wielkiego Postu i zapowiadający Wielkanoc to czas szczególny, poświęcony wyciszeniu, refleksji i kontemplacji. W tym właśnie okresie – 28 marca 2018 (godz. 18.00) Opera Krakowska zaprasza do Kopalni Soli „Wieliczka” na kolejny koncert - „Ecce lignum crucis…”. W pięknym wnętrzu Kaplicy św. Kingi zabrzmią pieśni Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Feliksa Nowowiejskiego oraz Edwarda Pałłasza. Tematem przewodnim koncertu „Polska liryka miłosna” - 22 kwietnia 2018 o godz. 17.00 - będą kompozycje, które powstały do poezji miłosnej. W kameralnej, wykutej w bryle soli wielickiej Komorze Haluszki usłyszymy m.in. dzieła Mieczysława Karłowicza, Władysława Żeleńskiego, Ludomira Różyckiego i Franciszka Maklakiewicza. Utwory wykonają soliści Opery Krakowskiej.

Szczegółowe informacje – na stronie Opery Krakowskiej.

Wyniki I etapu 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Został rozstrzygnięty I etap 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

kKonkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma on na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie ufundowała Alina Sawicka-Baird, żona zmarłego kompozytora. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat. Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów.

Przedmiotem Konkursu w roku 2017 jest utwór na altówkę i perkusję (1 wykonawca). Czas trwania 10’-15’. Główną ideę Konkursu stanowi nawiązanie do typowej dla Tadeusza Bairda formy narracyjnej, o swoistej „fabule”, wyrazistym ukształtowaniu dramaturgii i silnie przemawiającej ekspresji. Z drugiej strony szczególna wrażliwość Patrona konkursu na kolorystykę w jej różnych wymiarach będzie miała okazję przejawić się w doborze, dyspozycji przestrzennej i wykorzystaniu instrumentarium perkusyjnego.

Jury w składzie: Marta Ptaszyńska (przewodnicząca), Ignacy Zalewski (sekretarz), Sławomir Kaczorowski, Leszek Lorent i Sławomir Zamuszko wybrało do II etapu następujące utwory:

Fraszki durbaszki, godło Frapuccino

Z cyklu Studium w szkarłacie – Serpentinato, godło Klapancjusz

Sonata per viola e batteria, godło That. Rhythm.man

Landscape Out of Time, godło RIFF66TOY4JPY

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się 14 czerwca 2018 o godz. 18.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie.

Warszawa | POLIN Music Festival: Roots’n’Fruits

polinW dniach 16–18 lutego 2018 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN będzie miał miejsce festiwal muzyczny, którego inauguracyjna edycja odbędzie się pod hasłem "Roots’n’Fruits".

Czym jest muzyka żydowska? Czym jest żydowska tożsamość dla współczesnych kompozytorów i wykonawców? Gdzie splatają się korzenie współczesnej muzyki izraelskiej i polskiej? Jakie owoce może przynieść spotkanie kompozytorów i wykonawców z Izraela, Polski i innych krajów żydowskiej diaspory? Na te pytania będziemy szukać odpowiedzi podczas POLIN Music Festiwalu.

Podczas pierwszego koncertu dedykowanego Zygmuntowi Rolatowi wystąpi Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą izraelskiej dyrygentki Bar Avni, zdobywczyni 2 nagrody w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, a towarzyszyć jej będą soliści: Michael Guttman, Jing Zhao i David Krakauer. Wieczór rozpocznie uwertura Oberon Carla Marii von Webera. Utwór ten w 1936 roku zakończył koncert inauguracyjny Palestine Symphony Orchestra – założonej przez pochodzącego z Częstochowy skrzypka żydowskiego pochodzenia Bronisława Hubermana.

W drugim dniu festiwalu zabrzmi m. in. muzyka amerykańskich kompozytorów żydowskiego pochodzenia – Steve’a Reicha, Johna Zorna i Davida Krakauera. O godz. 21:00 na scenie Muzeum POLIN w towarzystwie Michaela Guttmana i Jing Zhao wystąpi Martha Argerich. Artystka jest ikoną muzyki klasycznej naszych czasów. Od triumfu w Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w 1965 pianistka współpracuje z najważniejszymi orkiestrami i artystami w Europie, Azji i obu Amerykach. W programie kompozycje Szymona Laksa, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Ernesta Blocha oraz Dymitra Szostakowicza.

Trzeci dzień POLIN Music Festival odbędzie się pod hasłem „Żydowskie tango”. Będzie to spotkanie z żydowskim tangiem w różnych, czasem nieoczywistych, jego odsłonach. Obok muzyki klasycznej, to właśnie tango jest pasją inicjatora POLIN Music Festivalu – Michaela Guttmana, wybitnego skrzypka i popularyzatora muzyki izraelskiej na świecie. Michael Guttman jest także fundatorem fortepianu Steinway, który usłyszeć można podczas koncertów w Muzeum POLIN.

Więcej: www.polin.pl/pl/polin-music-festival 

130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie

am24 i 25 lutego 2018 roku odbędą się uroczystości jubileuszowe z okazji 130-lecia istnienia Akademii Muzycznej w Krakowie.

W lutym 1888 roku Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego założone w Krakowie przez Władysława Żeleńskiego uzyskało decyzją Ministra Wyznań i Oświecenia Publicznego CK Austrii status uczelni wyższej. Data ta wyznacza czas rozpoczęcia działalności Akademii, pozwalając uroczyście świętować 130. rocznicę jej powstania.

Uczelnia zajmuje kluczowe miejsce na mapie instytucji kulturalnych Krakowa oraz znaczącą pozycję w polskim życiu muzycznym. Akademia Muzyczna w Krakowie, wśród profesorów której znajdują się osobistości kluczowe dla światowej muzyki, jak m.in. Krzysztof Penderecki, Mieczysław Tomaszewski, ma podpisane wieloletnie umowy o partnerstwie i współpracy z ponad stu uczelniami muzycznymi na całym świecie. Jako jedyna uczelnia w Polsce, w gronie swoich absolwentów ma dwoje zwycięzców Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina: Halinę Czerny-Stefańską i Adama Harasiewicza. Także dwoje absolwentów zostało powołanych na stanowisko Ministra Kultury: Joanna Wnuk-Nazarowa (1997–1999) i Andrzej Zieliński (2001).

Akademia Muzyczna w Krakowie – bezpośrednia spadkobierczyni tradycji Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie – rozpoczyna obchody Jubileuszu 130-lecia swojego istnienia uroczystym koncertem 25 lutego w Filharmonii Krakowskiej. W programie koncertu znalazły się trzy symboliczne utwory: Magnificat Mikołaja Zieleńskiego, jako dziękczynienie za 130 lat istnienia uczelni, następnie Polymorphia Krzysztofa Pendereckiego – najbardziej rozpoznawalnego absolwenta uczelni, a na koniec uwertura W Tatrach – utwór założyciela szkoły Władysława Żeleńskiego. Utwory wykonają: Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, Chór „Psalmodia” Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego.

Wstęp na koncert 25 lutego jest wolny: wejściówki do odebrania w Kasie Filharmonii Krakowskiej od poniedziałku 19 lutego br.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.