Polmic - FB

aktualności

Katowice | „Polska muzyka za mało znana” – nowy cykl w NOSPR

t9 lutego 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR odbędzie się drugi koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, który będzie okazją do wysłuchania kompozycji Emila Młynarskiego i Piotra Mossa.

Emil Młynarski (1870–1935) – kompozytor, skrzypek i dyrygent – doskonałe wykształcenie muzyczne odebrał w Petersburgu (studia kompozycji u Anatolija Ladowa, instrumentacji u Nikołaja Rimskiego-Korsakowa). Był znaczącą postacią światowego życia muzycznego (wysokie stanowiska zajmowane w Rosji i Stanach Zjednoczonych), ale większość czasu poświęcał Polsce (m.in. jako dyrektor Filharmonii Warszawskiej oraz Konserwatorium). Podczas koncertu 9 lutego Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Łukasza Borowicza zaprezentuje jego Symfonię Polonia (1910). Późnoromantyczna Symfonia posiada wprawdzie rysy fatalistyczne i melancholijne, jednak dominuje w niej ton bohaterski i optymistyczny. Patriotyczny charakter podkreślają nawiązania do muzyki polskiej (Bogurodzica, krakowiak Albośmy to jacy tacy).

W wykonaniu NOSPR usłyszymy również preludium symfoniczne Polonia (1915) Edwarda Elgara, które skomponował na prośbę Emila Młynarskiego. Adresatem dedykacji jest Ignacy Jan Paderewski.

Kulminacją koncertu będzie prawykonanie utworu Piotra Mossa Cztery monologi antyczne. Zamieszkały we Francji Piotr Moss (ur. 1949), jeden z plejady polskich uczniów Nadii Boulanger, kontynuuje dziś tradycję neoklasyczną. O utworze, który będzie miał światową premierę w NOSPR, kompozytor zanotował: „Cztery monologi antyczne powstały w 2012 roku i dedykowane są Ewie Podleś. Tekst został specjalnie napisany przez Antoniego Liberę. Są to cztery portrety antycznych bohaterek. Poszczególne części to: Ifigenia, Medea, Klitemnestra i Hekabe. Są to jakby sceny dramatyczne, może arie z oper, które mógłbym napisać, może napiszę. W tym aspekcie Monologi nawiązują do niewykonywanego jeszcze w Polsce utworu, który nazywa się Cinq airs d’opera (Pięć arii operowych). Taki a nie inny wybór bohaterek określa, naturalnie, dramaturgię muzyczną. Utwór jest groźny, poważny, mroczny... Monologi zostały napisane na kontralt i orkiestrę, dość rozbudowaną. Obok klasycznego składu wielkiej orkiestry symfonicznej występuje tu klawesyn i dwa saksofony (altowy i barytonowy)”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Wrocław | Popiół i Diament. Wieczór z muzyką filmową

nfm14 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się „Wieczór z muzyką filmową”, podczas którego zabrzmią m. in. utwory Wojciecha Kilara, Jana Krenza i Andrzeja Kurylewicza.

Miłość miewa różne oblicza, a każde z nich to wymarzony scenariusz filmowy. W tym wyjątkowym dniu Kwartet Pakamera, znany z zamiłowania do muzyki filmowej, opowie o różnych odcieniach miłości. Od błahych romansów po historie tragiczne. Usłyszą Państwo muzykę z filmów, których kanwą jest to najpiękniejsze z uczuć. Narodowe Forum Muzyki zaprasza na wieczór miłości, zadumy – wieczór zakochanych.

Zdaniem wielu, dobrą muzykę filmową poznać można po tym, że – choć przyczynia się do budowania odpowiednich nastrojów – widzowie w zasadzie nie zwracają na nią uwagi. Inaczej jednak rzecz ma się z dźwiękowymi wizytówkami seriali i największych hitów kinowych: z utworami pojawiającymi się w czołówce czy w kluczowych, niezapomnianych scenach. Te niezwykle atrakcyjne melodie, napisane przez świetnych kompozytorów, niejednokrotnie przyćmiły swą sławą filmy, z których pochodzą. Artystki kwartetu smyczkowego Pakamera przygotowały dla Państwa urozmaicony program, złożony z takich właśnie muzycznych evergreenów rodem z małego i dużego ekranu. W zestawie tym znajdzie się miejsce dla lirycznego rozrzewnienia, muzycznego dowcipu, tonów pełnych bohaterskiej zadzierżystości, jak również tych przyprawiających słuchaczy o dreszcz grozy.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl

Jubileusz 700-lecia lokacji Miasta Lublin – „Siedem bram Jerozolimy”

1009 lutego o godz. 19.00 w Centrum Spotkania Kultur (Lublin, Plac Teatralny 1) będzie miał miejsce uroczysty koncert z okazji zakończenia obchodów 700-lecia lokacji Miasta Lublin i 100. rocznicy powstania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Chór Filharmonii Krakowskiej i Sinfonietta Cracovia wykonają VII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego  Siedem bram Jerozolimy pod batutą kompozytora.

Siedem bram Jerozolimy jest utworem o charakterze oratoryjnym na pięć głosów solowych, recytatora, trzy chóry mieszane i orkiestrę. Dzieło Krzysztofa Pendereckiego zostało napisane w 1996 roku na zamówienie miasta Jerozolimy z okazji jubileuszu 3000 lat Świętego Miasta. Prawykonanie odbyło się w Jerozolimie 9 stycznia 1997 roku z udziałem międzynarodowej obsady solistów, chórów radiowych z Monachium, Stuttgartu i Lipska oraz Orkiestry Radia Bawarskiego w Monachium i Orkiestry Symfonicznej w Jerozolimie pod dyrekcją Lorina Maazela. Z kolei polska premiera, w której udział wzięli wybitni soliści scen operowych Polski oraz Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Kazimierza Korda, miała miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie 14 marca 1997 roku.

W pierwotnym zamyśle dzieło Siedem bram Jerozolimy miało być symfonią, jednak ostatecznie przybrało formę wokalno-instrumentalną. Tytuł i budowa (siedem części) nawiązują do siedmiu historycznych bram prowadzących do Jerozolimy. Dobierając teksty, kompozytor posłużył się fragmentami Starego Testamentu, które zapowiadają przyjście Mesjasza, m.in. Psalmami Dawida, Księgą Izajasza, Daniela, Ezechiela i Jeremiasza, w tłumaczeniu z Wulgaty. Zgodnie z życzeniem autora, fragment proroctwa Ezechiela, ujęty w szóstej części utworu, wykonywany jest zawsze w języku narodowym publiczności.

W uroczystym koncercie z okazji zakończenia obchodów 700-lecia Miasta Lublin i 100. rocznicy powstania Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego udział weźmie ponad 200 artystów, w tym znamienici soliści – Iwona Hossa, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski i Piotr Nowacki przy towarzyszeniu chórów lubelsko-krakowskich i Orkiestry Sinfonietty Cracovii. Koncertem, inaugurującym również obchody 100-lecia odzyskania niepodległości Polski, zadyryguje sam Maestro Krzysztof Penderecki, obchodzący w 2018 roku jubileusz 85. urodzin.

Informacja o biletach – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 

Łódź | Koncert Karnawałowy

fl9 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert muzyki filmowej, podczas którego zabrzmią m. in. utwory Wojciecha Kilara i Krzysztofa Komedy.

Muzyka filmowa coraz częściej przestaje być tylko dodatkiem, dźwiękowym tłem do historii wyświetlanej na ekranie i funkcjonuje w formie samodzielnych kompozycji. Soundtracki często tworzą uznani kompozytorzy z dużym dorobkiem artystycznym, wykazujący się świetnym warsztatem i bogactwem pomysłów twórczych, więc atrakcyjnych muzycznych tematów z filmów widzowie chętnie słuchają również po projekcjach (albo wręcz postanawiają udać się do kina po wysłuchaniu ścieżki dźwiękowej). Podczas tego koncertu melomanom zaprezentowane zostaną utwory z filmów Romana Polańskiego, Francisa Forda Coppoli i Darrena Aronofskiego. W programie muzyka z takich kultowych produkcji jak: Nóż w wodzie, Frantic, Dziewiąte wrota, Chinatown, Dziecko Rosemary, Pianista, Czas apokalipsy, Dracula, Ojciec chrzestny, Pi, Requiem dla snu, Źródło, Czarny łabędź.

W koncercie wezmą udział: Artur Jurek (fortepian), Olo Walicki (kontrabas) i Roman Ślefarski (perkusja) z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Marty Gardolińskiej. Będzie to połączenie brzmień orkiestry symfonicznej, jazzującego tria, złożonego z fortepianu, kontrabasu i perkusji, oraz wokalizy. Jako wokalistka wystąpi lubiana przez publiczność i krytykę Gaba (Gabriela) Kulka. Dwa jej albumy nominowano do „Fryderyka”, a ona sama zdobyła go w 2010 w kategorii „wokalistka roku”. Jej styl określany jest jako synteza jazzu, rocka, poezji śpiewanej i brzmień musicalowych.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl

Jelenia Góra | „Barwne instrumentacje”

fd9 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej podczas koncertu symfonicznego „Barwne instrumentacje” Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Koska zaprezentuje dzieła Witolda Lutosławskiego i Pawła Mykietyna.

Zamówiony w 1950 roku na potrzeby warszawskich filharmoników Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego miał być wirtuozowską kompozycją opartą na polskich tematach ludowych. Witold Lutosławski w cztery lata stworzył dzieło, które jest ukoronowaniem pierwszego okresu jego twórczości. Koncert na orkiestrę utrzymany jest w konwencji neoklasycznej i zgodnie z pierwotnym założeniem wymaga od wykonawców niezwykłej sprawności technicznej, a także umiejętności kreacji licznych kontrastów. „Partytura należy do najdoskonalszych w muzyce polskiej, zajmuje też ważne miejsce w całym repertuarze symfonicznym. O wyjątkowości utworu stanowi połączenie mazowieckiego folkloru z barokową polifonią i techniką kompozytorską XX-wiecznych klasyków, głównie Béli Bartóka” (Marcin Krajewski).

Niezwykle ciekawe będzie porównanie stylu instrumentacji Lutosławskiego i Pawła Mykietyna. Jego Koncert podwójny znacząco wzbogaca współczesną literaturę fletową. Kompozycja składa się z trzech wykonywanych attacca części. Części skrajne oparte są na wymyślonej przez kompozytora formule permanentnego acceleranda, opartego na matematycznym wzorze: równomierne przyspieszenie tempa i wywiedziony z niego specyficzny algorytm kształtujący rytmiczno-fakturalną stronę utworu. Część środkowa jest statyczna, a głównym elementem kształtującym jej przebieg są zmiany dynamiki. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert zaprezentują jego pierwsi wykonawcy: w roli solistów wystąpią Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl

Białystok | Jubileusz Pawła Łukaszewskiego

pl9 lutego 2018 roku Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na wyjątkowy koncert jubileuszowy kompozytora Pawła Łukaszewskiego.

Paweł Łukaszewski obchodzi w tym roku dwa piękne jubileusze: pięćdziesięciolecie urodzin i dwudziestopięciolecie pracy artystycznej. Świętować je będzie w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Patronat honorowy nad koncertem objął Jego Ekscelencja Najdostojniejszy Ksiądz Arcybiskup dr Tadeusz Wojda Metropolita Białostocki.

Chór przygotowany przez prof. Violettę Bielecką i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz wspaniali soliści – światowej sławy skrzypek Vadim Brodski i uznana sopranistka Anna Mikołajczyk-Niewidział – wystąpią tego dnia w Koncercie skrzypcowym D-dur Johannesa Brahmsa oraz w dwóch utworach Jubilata: Neopolis Concerto, koncercie na skrzypce i orkiestrę smyczkową, oraz III Symfonii Symphony of Angels na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę.

Neopolis Concerto (2017) jest pierwszym koncertem skrzypcowym Pawła Łukaszewskiego, choć nie pierwszym na instrument smyczkowy solo (na baryton, wiolonczelę solo, dzwony i orkiestrę smyczkową napisał Elogium – pomordowanym w Katyniu). III Symfonię Symphony of Angels (2010) zadedykował kompozytor Aniołowi Stróżowi (to my Guardian Angel). Koncert poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.oifp.eu/pl

Kraków | Obchody 120. rocznicy urodzin George'a Gershwina

fkW 2018 roku przypada 120. rocznica urodzin George'a Gershwina. Z tej okazji Filharmonia Krakowska zaprasza na koncerty symfoniczne w piątek 9 lutego o godz. 19.30 i w sobotę 10 lutego o godz. 18.00, podczas których wykonane zostaną dwa dzieła jubilata, a także utwory Witolda Lutosławskiego i Tadeusza Paciorkiewicza.

Gershwin sam nazywał siebie „muzycznym kalejdoskopem Ameryki, w którym mieszają się rasy i narodowości, miesza się blues i wielkomiejskie szaleństwo”. Charyzma Gershwina uczyniła z niego postać na skalę dzisiejszych gwiazd Hollywoodu. Pomimo fascynującego życia, pełnego blichtru i ciekawych szczegółów obyczajowych, najistotniejsza jest twórczość, która cieszyła się szacunkiem zarówno słuchaczy, jak i współczesnych Gershwinowi wybitnych kompozytorów – Maurice’a Ravela, Sergieja Rachmaninowa czy Albana Berga. Ojciec dodekafonii, Arnold Schönberg, prywatnie zaś przyjaciel i partner rozgrywek tenisowych Gershwina, o jego harmonii mówił natomiast, że „to coś absolutnie nowego”. Co zatem z tej nowatorskiej harmonii usłyszymy w Filharmonii Krakowskiej?

Rocznicowe koncerty otworzy przesycona ognistym folklorem Hawany Uwertura kubańska, napisana przez George’a Gershwina w 1932 roku. W dalszej części programu usłyszymy złożoną z subtelnych walców suitę Valses nobles et sentimentales Ravela, Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego oraz Divertimento na klarnet i orkiestrę smyczkową Tadeusza Paciorkiewicza. Program zamyka klamrą kolejna Gershwinowska kompozycja – suita instrumentalna Porgy and Bess, napisana w oparciu o muzykę do opery pod tym samym tytułem.

Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi maestro Jean-Luc Tingaud, w charakterze solistki wystąpi klarnecistka młodego pokolenia Barbara Borowicz.

Szczegóły – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl

Warszawa | Promocja „Monodramu” Bogusława Schaeffera

m8 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Galerii Kordegarda (Warszawa, Krakowskie Przedmieście 15) odbędzie się spotkanie wokół premiery wydawnictwa Monodram Bogusława Schaeffera (Requiem Records / Narodowe Centrum Kultury, 2017).

Będzie to okazja do dyskusji na temat samego Monodramu Bogusława Schaeffera, twórczości kompozytora, a także jego roli w polskiej kulturze. Utwór powstał jako efekt współpracy scenicznej kompozytora z Józefem Szajną oraz Ireną Jun (jej wspaniała kreacja aktorska stanowi o niepowtarzalności utworu). Monodram stworzony został w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia przy współpracy Bohdana Mazurka. Jest świadectwem kunsztu realizacyjnego i istotnym dziełem polskiej kultury muzycznej XX wieku.

Pół wieku od momentu powstania niezwykły Monodram publikowany jest po raz pierwszy. W bogatej, niecodziennej edycji fonograficznej ukazuje się wraz z nieemitowanymi nigdy wcześniej wariantami utworu, pochodzącymi z pracowni kompozytora, oraz dwiema ilustracjami Schaeffera do spektakli teatralnych z lat 1960-tych.

Wydawnictwo zawiera esej na temat kompozycji, obszerne biogramy Schaeffera i Ireny Jun oraz niepublikowane wcześniej materiały ikonograficzne, w tym fragmenty rękopisu kompozytora.

Wstęp na spotkanie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Warszawa | „Sinfonia Varsovia Kameralnie”: kwintet dęty

sv7 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia przy ulicy Grochowskiej 272 będzie miał miejsce drugi koncert z cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”.To spotkanie z utworami przeznaczonymi na kwintet instrumentów dętych: muzycy Sinfonii Varsovii wykonają dzieła Tadeusza Szeligowskiego, Andrzeja Panufnika i Wojciecha Kilara.

Bohaterami lutowego koncertu kameralnego będą soliści z grupy instrumentów dętych Sinfonii Varsovii – flecista Andrzej Krzyżanowski, oboista Arkadiusz Krupa, dwóch klarnecistów – Karol Sikora i Piotr Zawadzki, a także Piotr Kamiński na fagocie i Henryk Kowalewicz na waltorni.

Choć wszystkie trzy utwory, składające się na program tego koncertu, powstały w tym samym roku – 1952, każdy z twórców był wówczas na innym etapie swojego życia. Pisząc Kwintet na instrumenty dęte Wojciech Kilar był 20-letnim studentem kompozycji w katowickiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Młody, pełen energii twórca, brak doświadczenia nadrabiał znakomitym opanowaniem rzemiosła i ogromnym talentem do twórczego przetwarzania różnych muzycznych inspiracji.

Andrzej Panufnik, komponując w wieku 38 lat Quintetto Accademico powoli orientował się, że w Polsce nie ma dla niego przyszłości, a jego rosnące uznanie za granicą skłaniało go coraz bardziej do emigracji. Utwór ten był ostatnim, który stworzył przed opuszczeniem kraju. Słychać w nim tematy z dawnej muzyki polskiej, a uproszczona faktura i harmonia, w połączeniu z tytułem, pozwalają postrzegać ten utwór jako rodzaj ćwiczenia, czy raczej podsumowania przed rozpoczęciem nowego rozdziału w życiu artystycznym i osobistym.

Tadeusz Szeligowski zaś, w wieku 56 lat, reprezentował zupełnie inny światopogląd. Po studiach w Paryżu, gdzie miał okazję spotkać najwybitniejszych twórców tamtego czasu (m.in. Prokofiewa), zdecydował się wrócić do Polski, a w swojej muzyce opowiedział się po stronie tradycji. W Kwintecie na instrumenty dęte słychać wprawną rękę doświadczonego kompozytora, który wyżej niż eksperymenty ceni klasyczne zasady i wzorce.

Zestawienie powyższych utworów w ramach jednego koncertu pokazuje, jak różne pomysły i spojrzenia na świat mieli twórcy, komponujący dokładnie w tym samym czasie. Był to okres, gdy w Finlandii żył jeszcze Jean Sibelius, twórca związany silnie z tradycją XIX wieku, z drugiej strony, dla wielu z nas są to już czasy jak najbardziej współczesne. Ciekawe, czy po 60 latach muzyka z połowy ubiegłego wieku dalej będzie aktualna, czy może zabrzmi już jako świadectwo minionej epoki.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie” jest bezpłatny.

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program cyklu koncertów.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/