Polmic - FB

aktualności

„Roman Berger in memoriam” – spotkanie i promocja płyty

BergerZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza na wirtualne spotkanie poświęcone pamięci Romana Bergera, wybitnego kompozytora i filozofa muzyki, Członka Honorowego ZKP. Spotkanie i promocja albumu z jego muzyką odbędzie się na platformie Zoom we czwartek, 27 maja 2021 roku o godz. 16.00. Każdy uczestnik spotkania otrzyma egzemplarz płyty w prezencie.

W przedsięwzięciu, poświęconym pamięci artysty zmarłego 22 grudnia 2020 roku w wieku 90 lat, wezmą udział Jego krewni oraz osoby blisko z Nim współpracujące. Jednym z elementów spotkania będzie promocja płyty z monumentalną Missa pro nobis Romana Bergera, wydanej tuż przed śmiercią Kompozytora przez Związek Kompozytorów Polskich wspólnie z Narodowym Centrum Kultury i dofinansowanej ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

W eseju przeznaczonym do niniejszej płyty kompozytor napisał: „Wiadomość (poufna), że Związek Kompozytorów Polskich wyda moją Missa pro nobis na CD, bardzo mnie poruszyła. [...] Muzyki „poważnej” (o pop nie mówiąc), zwłaszcza sakralnej, nie komponujemy dla siebie ani dla przyjemności („żeby było ładnie”, jak mówi „Emigrant” Sławomira Mrożka). Pojąłem więc tę wiadomość jako przejaw solidarności władz ZKP, z prezesem dr. Mieczysławem Kominkiem na czele, z przesłaniem utworu, którego intencją była zgodność z „przykazaniem” św. Jana Pawła II wypowiedzianym w 50. rocznicę Holokaustu (cytuję z pamięci): ‘Nawet dziś śmie człowiek śpiewać, pod warunkiem że jego śpiew będzie lamentem, protestem, albo wyrazem nadziei’”.

Link do platformy Zoom: https://us02web.zoom.us/j/82557701496?pwd=Y294a2dkN1NZOGtFRHZrZDJNZGhUdz09  (meeting ID: 825 5770 1496, passcode: 7xjv7t).

ZOBACZ: wydarzenie na FB

X Musica Electronica Nova

MENCzy granice geograficzne nadal istnieją w sztuce i nowych technologiach? Czy nadal możliwe jest przenikanie się kultur, które nie doprowadzi do uniformizacji? Czy nadal jesteśmy w stanie inspirować się tradycyjnymi kulturami? Jakie miejsce zajmuje archaizm w świecie naznaczonym przez nieustanną kontrolę? To pytania, na które spróbuje odpowiedzieć tegoroczna edycja festiwalu Musica Electronica Nova w dniach 23–29 maja 2021.

Jej tytuł „Rytuały” będzie rozważany z kilku perspektyw: „Rytuał: Japonia”, „Rytuał: Maszyny”, „Rytuał: Głosy”. W programie znajdą się zarówno utwory kameralne, jak i dzieła na duży zespół. Wizytówką festiwalu nadal będą projekty spoza dziedziny czystej muzyki: taniec, instalacje, performanceʼy, wideo; kierunek ten odzwierciedla wielką ewolucję w muzyce współczesnej, w której kompozytorzy potrzebują poszerzyć wachlarz używanych przez siebie środków artystycznych i tworzyć nowe wizje. Przedstawione zostaną też prawykonania kilku nowych utworów, zamówionych u kompozytorów z Francji, Austrii i Niemiec, aby podkreślić europejski wymiar festiwalu.

Wyjątkową wersję Święta wiosny zaprezentuje zespół baletowy Davida Wampacha. W przedstawieniu tym muzyka Strawińskiego jawi się tylko jako duch: została zastąpiona czterdziestopięciominutowym, obsesyjnym rytuałem oddychania w kręgu! W programie nie zabraknie też muzyki kilku kompozytorów z ubiegłego wieku – Luigiego Nona, Ivo Maleca, George’a Crumba – których utwory pełne są skomplikowanych kontrapunktów; można je traktować również jako rytuały.

Pierre Jodlowski, dyrektor artystyczny MEN

Sczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/musica-electronica-nova 

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze”: maj z muzyką Camila Saint-Saënsa

TOS„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Koncerty online 14, 15, 22 i 26 maja poświęcone będą Camilowi Saint–Saënsowi.

Projekt odwołuje się do następujących rocznic: 280. rocznicy śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznicy śmierci I. Strawińskiego, 120. rocznicy śmierci G. Verdiego, 230. rocznicy śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznicy śmierci G. Mahlera oraz 100. rocznicy śmierci W. Żeleńskiego. W programie całorocznego przedsięwzięcia znalazły się koncerty symfoniczne, kameralne, recitale z udziałem znakomitych muzyków, wystawa plakatów, projekcja filmowa oraz wykład.

Cztery majowe wieczory poświęcone będą muzyce francuskiego kompozytora, wirtuoza fortepianu i organów Camila Saint–Saënsa. 14 maja będzie można wysłuchać wprowadzenia Andrzeja Sułka (Program II Polskiego Radia, Ruch Muzyczny), który przybliży historie i okoliczności powstawania prezentowanych podczas koncertów dzieł: II Symfonii a-moll op. 55, III Koncertu skrzypcowego h-moll op. 61, Introdukcji i Ronda Capriccioso a-moll op. 28 oraz najbardziej znanego utworu kompozytora – Karnawału Zwierząt. Usłyszymy je w interpretacji solistów: skrzypaczki Marii Sławek, pianistów Karoliny Sekuły i Miłosza Rządkiewicza oraz zespołu artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą maestro Dainiusa Pavilionisa.

Koncerty odbędą się w formule online na kanale YouTube TOS.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://tos.art.pl/ 

Wrocław | Recital organowy Andrzeja Chorosińskiego

NFMPodczas recitalu wybitnego organisty Andrzeja Chorosińskiego 23 maja 2021 o godz. 12.30 w Narodowym Forum Muzyki wysłuchamy trzech arcydzieł. Tylko jedno z nich zostało przez twórcę pierwotnie pomyślane jako kompozycja organowa, dwa pozostałe są aranżacjami utworów przeznaczonych na chór a cappella i na fortepian.

Koncert rozpocznie monumentalna Fantazja i fuga na temat chorału „Ad nos, ad salutarem undam” Franza Liszta, napisana w 1850 roku w Weimarze. Kompozytor oparł się w niej na chorale z pierwszego aktu cieszącej się wówczas popularnością opery Prorok Giacoma Meyerbeera, któremu też zadedykował swój utwór. Następnie wysłuchamy Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, które napisał na wieść o śmierci kardynała Stefana Wyszyńskiego, a później włączył je do monumentalnego Polskiego Requiem. Dzieło zabrzmiało po raz pierwszy podczas uroczystości żałobnych hierarchy 31 maja 1981 roku w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Kompozycja rozpoczyna się powoli, w cichej dynamice, ewokuje nastrój modlitewnego skupienia. Muzyka stopniowo staje się coraz bardziej żarliwa i ekspresyjna, by po przejmującej, oznaczonej w partyturze quasi in grido (prawie jak krzyk) kulminacji na słowie „peccata” (grzechy) znowu przycichnąć i zwolnić.

Ostatni utwór w programie koncertu, suita Obrazki z wystawy, to jedno z najbardziej znanych dzieł Modesta Musorgskiego. Powstała jako wyraz hołdu złożonego przez kompozytora przyjacielowi, malarzowi Wiktorowi Hartmannowi. Suita Musorgskiego w oryginale była przeznaczona na fortepian, jednak prędko doczekała się licznych opracowań na inne składy. Podczas tego koncertu utwór zabrzmi w wersji przygotowanej przez niemieckiego kompozytora Oskara Gottlieba Blarra i Andrzeja Chorosińskiego.

Agnieszka Frei

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8330 

Wspólne dźwiękowe pejzaże. Muzyczne dziedzictwo polskich Żydów

PolinMuzeum Historii Żydów Polskich POLIN zaprasza do uczestnictwa w kontynuacji cyklu online „Distinguished Lectures”. Profesor Halina Goldberg 23 maja 2021 o godz. 20.00 wygłosi wykład online o wkładzie polskich Żydów w dziedzinę muzyki.

Halina Goldberg, profesor muzykologii w Indiana University Bloomington, współpracuje też z Jewish Studies Program, Russian and East European Institute i Polish Studies Center. Jest kierownikiem projektu Digital Scholarly Commons, który jest poświęcony studiom nt. życia Żydów w przedwojennej Łodzi.

W powszechnym mniemaniu na temat tworzenia muzyki przez Żydów na ziemiach polskich, żydowskie i nieżydowskie przestrzenie muzyczne były od siebie oddzielone, a każda z grup była powiązana z różnymi pejzażami dźwiękowymi. Jednakże archiwalia zdeponowane w archiwach ukazują inną historię: materiały, datowane kilka setek lat wstecz, cały czas przypominają nam, że pomimo restrykcji prawnych i zaciętego współzawodnictwa pomiędzy żydowskimi i nieżydowskimi muzykami, istniało wiele możliwości kooperacji między nimi. Wykład Haliny Goldberg ukaże muzyczne dziedzictwo Żydów polskich przez pryzmat okoliczności, które umożliwiały żydowskim i chrześcijańskim muzykom wspólne tworzenie – uczenie się od siebie, dzielenie się repertuarem i językami muzycznymi. Zostanie także podkreślona rola żydowskiego mecenatu muzycznego w tych interakcjach. W trakcie wykładu będą prezentowane fragmenty nowoodkrytych utworów muzycznych stworzonych przez Żydów polskich.

Marta Dziewulska

Transmisja wykładu w języku angielskim odbędzie się na kanale YouTube Muzeum POLIN.

Lublin | XXIV Forum im. Witolda Lutosławskiego

Forum Lutosławskiego21 maja 2021 Filharmonia Lubelska zaprosi melomanów na XXIV Forum im. Witolda Lutosławskiego. Podczas koncertu inauguracyjnego – pierwszego po przerwie koncertu stacjonarnego – prawykonane zostaną Temporatorium Bogdana Dowlasza i In memoriam Eduardo Frigatti. Koncert jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu „Dyrygent – rezydent” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Tegoroczną edycję Forum poprzedzi panel dyskusyjny 20 maja o godz. 16.00 w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS. Gośćmi bezpłatnego wydarzenia będą: akordeonista, kompozytor, prof. dr hab. Bogdan Dowlasz oraz kompozytor i gitarzysta dr Eduardo Frigatti.

Kompozycji obu artystów będzie można wysłuchać podczas pierwszego z koncertów tegorocznego Forum – 21 maja o godz. 19.00. W programie koncertu znajdzie się również kantata Miłość op. 14 Józefa Kofflera na głos, klarnet, altówkę i wiolonczelę. Razem z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej i Chórem Akademickim UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej wystąpią znakomici soliści. To wyjątkowe muzyczne wydarzenie zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Zofia Bernatowicz. Udział w przygotowaniu koncertu brał jej asystent – dyrygent-rezydent Filharmonii Lubelskiej Igor Bojczuk.

Filharmonia Lubelska zaprosi także na koncert kameralny „Młodzi wykonawcy muzyki współczesnej” 23 maja o godz. 11.00. W niedzielne przedpołudnie na scenie Filharmonii pojawią się uczniowie oraz nauczyciele lubelskich szkół muzycznych (S.M. I i II st. im. T. Szeligowskiego, S.M. I i II st. im. W. Lutosławskiego i O.S.M. I i II st. im. K. Lipińskiego). Ci, którzy tego dnia odwiedzą instytucję, będą mieli okazję wysłuchać również chórów lubelskich szkół w ramach projektu „Akademia Chóralna – śpiewająca Polska” regionu lubelskiego pod dyrekcją Małgorzaty Nowak.

Informacja o biletach i szczegółowy program – na stronie https://filharmonialubelska.pl/ 

Katowice | VI Festiwal Katowice Kultura Natura online i w plenerze — „Tęsknota i pragnienie”

NOSPRKatowice Kultura Natura, flagowy katowicki festiwal muzyki klasycznej, już po raz szósty zgromadzi w sali NOSPR znakomitych artystów z całego świata. Temat przewodni tegorocznej edycji to „Tęsknota i pragnienie”. Program sześciu koncertów, zaplanowanych między 14 a 22 maja 2021, wędruje przez różne odcienie tęsknoty i różne rodzaje pragnień. Od 16 maja transmisja koncertów odbywać się będzie bezpłatnie w kinie plenerowym, które pojawi się w Strefie Kultury, zaraz obok budynku NOSPR. Zaplanowane streamingi będzie można śledzić również za pośrednictwem strony www.nospr.org.pl  i w social mediach NOSPR.

Zabrzmi muzyka, która w dobie pandemii dotyka bardzo aktualnych emocji i postaw. Zamiast tradycyjnej książki programowej w tym roku organizatorzy przygotowali dla słuchaczy audiobooka z tekstami opisującymi ideę festiwalu i programy koncertów.

Wielkie nazwiska zagranicznych artystów w ostatnich miesiącach rzadko pojawiają się na plakatach koncertowych. W tym kontekście program majowego festiwalu Katowice Kultura Natura jest dla wszystkich melomanów miłą niespodzianką – gwiazdami tegorocznej edycji są m.in. Marin Alsop, Alexander Melnikov, Dorothea Röschmann, Sonya Yoncheva i Concerto Köln.

Festiwal rozpocznie się koncertem NOSPR pod batutą Marin Alsop. W repertuarze znajdzie się muzyka inspirowana najbardziej archetypicznymi obrazami miłości, w tym Pieśni miłosne Hafiza na głos i orkiestrę op. 26 Karola Szymanowskiego w interpretacji Ewy Tracz. Koncert będzie transmitowany na antenie medici.tv – największej na świecie platformy streamingowej poświęconej muzyce klasycznej. Współistnienie dwóch porządków – boskiego porządku harmonii i świata ludzkich uczuć – stanowi oś narracyjną głośnej opery ahat-ilī. Siostra bogów Aleksandra Nowaka, która zostanie zaprezentowana w wersji estradowej.

„Ten festiwal powstał po to, żeby z największymi artystami rozmawiać o sprawach najważniejszych za pomocą uniwersalnego i pełnego piękna języka muzyki” – mówi Ewa Bogusz-Moore, dyrektor festiwalu.

Iwona Sobczyk

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program na www.nospr.org.pl 

Katowice | Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcja Macieja Tomasiewicza

FS21 maja 2021 o godz. 19.00 Filharmonia Śląska im. H. M. Góreckiego zaprasza na koncert Śląskiej Orkiestry Kameralnej, która pod batutą Macieja Tomasiewicza wykona dzieła Maxa Brucha, Einojuhaniego Rautavaary, Witolda Lutosławskiego i Béli Bartóka. Program zachwyci nie tylko bogactwem brzmienia, ale również wieloma odniesieniami do folkloru, co z pewnością ubarwi ten majowy wieczór.

Serenada na szwedzkie tematy ludowe Brucha składa się z pięciu części; części II i IV wykorzystują jako temat ludowe pieśni miłosne, część III czerpie z tradycyjnego tańca, pochodzącego ze szwedzkiego regionu Dalarna, natomiast w częściach I i V brzmi temat marszu koronacyjnego Karola XII.

Współczesny kompozytor fiński Einojuhani Rautavaara stworzył swoją kompozycję Pelimannit w 1952 roku. Jej tytuł można przetłumaczyć jako „skrzypkowie”, a poszczególne części noszą nazwy odwołujące się do tradycyjnych zabaw, procesji, i tańców weselnych. Materiał tematyczny utworu pochodzi ze zbioru utworów skrzypcowych – Śpiewnika Samuela Rindy-Nickoli z XVIII wieku, zawierającego szwedzkie melodie tradycyjne o tytułach nadanych przez muzyków ludowych.

Kilka Melodii ludowych napisanych pierwotnie na fortepian Witold Lutosławski zinstrumentował później na orkiestrę smyczkową. Opierają się one na melodiach pochodzących z różnych regionów Polski.

W finale koncertu zaprezentowane zostanie Divertimento Béli Bartóka na orkiestrę smyczkową, zawierające motywy cygańskie.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2021 Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Nowa muzyka w Starym Ratuszu: „Wiosenne barwy dźwięku”

NCKPierwszy tegoroczny koncert w ramach cyklu „Nowa muzyka w Starym Ratuszu” odbędzie się online 21 maja 2021 o godz. 19.00: zostanie udostępniony na kanale YouTube organizatorów – Nadbałtyckiego Centrum Kultury. W programie – światowe prawykonanie Fantazji i Kanonu Piotra Jędrzejczyka.

Podczas piątkowego koncertu zabrzmi frapująca muzyka twórców z różnych krajów, przedstawicieli różnych pokoleń. Będzie to zatem okazja do prześledzenia, jak zmieniała się muzyka elektroakustyczna na przestrzeni kilku dekad, technologia używana do jej realizacji, czy zastosowane środki wyrazu. Pojawią się na scenie młodzi i bardzo utalentowani wykonawcy, którzy zaprezentują się w utworach z obojem, saksofonem, akordeonem i fletem. Będzie to prawdziwy powiew wiosennego powietrza.

W repertuarze znajdą się utwory Apocrypha (1986) Jacka Veesa na obój i taśmę, M/Alina (2014) Piotra Grella-Możejki na saksofon sopranowy i taśmę, Solo IV / The importance of being Ernest (2017) Stefana Pieriniego na obój i taśmę oraz najnowsza kompozycja Piotra Jędrzejczyka – Fantazja i Kanon (2020) na flet, akordeon, głośnicę i elektronikę.

Koncert poprowadzi Dariusz Mazurowski.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/5040/nowa-muzyka-w-starym-ratuszu-wiosenne-barwy-dzwieku