Polmic - FB

aktualności

ISCM World Music Days MTMW Nowa Zelandia 2020

ISCMZarząd Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej organizuje Jury Krajowe, które wybierze sześć utworów zarekomendowanych przez Polską Sekcję MTMW na festiwal ISCM World Music Days MTMW, który odbędzie się w 2020 roku Nowej Zelandii. 15 lipca 2019 roku upływa termin nadsyłania zgłoszeń.

Regulamin skierowany jest do wszystkich polskich kompozytorów oraz do kompozytorów obcokrajowców mieszkających w Polsce. Sekcje krajowe nie mogą uwzględniać w swych oficjalnych zgłoszeniach utworów kompozytorów, których utwór został wykonany podczas ŚDM MTMW w Estonii w 2019 r. jako oficjalne zgłoszenie. W przypadku naszej sekcji był to utwór Adama Porębskiego Semi-overture.

Zgodnie z wytycznymi regulaminu organizatora festiwalu, zaleca się, aby zgłaszane kompozycje zostały skomponowane po 2012 roku. Preferowane są utwory o maksymalnym czasie trwania 12 min. Utwory, wybrane przez Jury Krajowe poszczególnych sekcji ISCM będą następnie oceniane przez międzynarodowe jury w Nowej Zelandii.

Utwory należy nadsyłać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 15 lipca 2019 roku.

Szczegółowe informacje oraz Regulamin – na stronie https://ptmw.art.pl/2019/06/13/iscm-world-music-days-mtmw-nowa-zelandia-2020/ 

Warszawa | Lato Konesera. Spędź kulturalne lato na Pradze!

KoneserDo 25 sierpnia 2019 roku potrwa cykl przedsięwzięć „Lato Konesera” w kompleksowo odnowionej dawnej fabryce wódek Koneser.

Seanse filmowe, spotkania, mnóstwo koncertów i atrakcji dla dzieci... Tak w skrócie zapowiada się tegoroczne „Lato Konesera”. To doskonała okazja, by odwiedzić to klimatyczne miejsce na Pradze i w dobrym towarzystwie spędzić czas. Tym bardziej, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie: od singli, przez rodziny z dziećmi, po seniorów. Atrakcje zaś zaplanowano na całe wakacje i każdego dnia realizowane są inne projekty.

W każdą niedzielę o godz. 19.00, zaczynając od 14 lipca, odbywać się będą koncerty. Udział w nich zapowiedzieli: Szymon Nehring, Ania Karpowicz, Marek Bracha, laureaci Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu, Adam Strug, zespoły Penderecki Piano Trio, Trimagine, ROKduo. W ich wykonaniu usłyszymy utwory kameralne Franza Schuberta, Sergiusza Rachmaninowa, Claude’a Debussy’ego, Aarona Coplanda, zapomniane pieśni w jidysz i po polsku z archiwum nowojorskiego Institute for Jewish Research i Lifshe Schaechter-Widmann. Ważne miejsce w programie letnich koncertów zajmuje muzyka polska. Zostaną zaprezentowane pieśni Stanisława Moniuszki, kompozycje Fryderyka Chopina, Tadeusza Zygfryda Kasserna i Mieczysława Wajnberga.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://koneser.eu/wydarzenia/lato-konesera-klasyczne-niedziele/ 

Jedyny taki Festiwal - „Muzyka Polska na Warmii i Żuławach” po raz szósty

EOKKilka miesięcy przygotowań, prób, trzy dni koncertów i już? VI Festiwal „Muzyka Polska na Warmii i Żuławach” przeszedł do historii, ale po raz kolejny udowodnił, że mieszkańcy regionu są spragnieni kultury muzycznej przez duże „k”.

W tym roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaspokoiła ich pragnienia wraz z Kasią Moś i jej zespołem pod dyrygenckim okiem maestro Marka Mosia. Artyści podążyli śladami twórcy polskiej opery narodowej – Stanisława Moniuszki.

Festiwal upłynął w tempie wyznaczonym przez pieśni ze Śpiewników domowych (zaaranżowane przez Mateusza Mosia i Mateusza Kołakowskiego), które wypełniły gotyckie kościoła Pasłęka, Elbląga i Krzyżanowa. Szczypta liryzmu, odrobina nostalgii, nuta romantyzmu – tak skomponowana muzyczna uczta zaspokoiła gusta wszystkich melomanów. Dowodem wielominutowe owacje i trzykrotny bis, którym Orkiestra i jej goście zwieńczyli każdy koncert. Jak zapewniła Kasia Moś, „to dopiero wstęp do naszej przygody ze Stanisławem Moniuszką, którą – jestem przekonana – jeszcze nie raz przeżyjemy z Elbląską Orkiestrą Kameralną”.

Dzięki zaangażowaniu publiczności festiwal „Muzyka Polska na Warmii i Żuławach” osiągnęła status muzycznej wizytówki miasta i regionu, bez której nie sposób sobie wyobrazić lokalnego życia kulturalnego. Kościoły wypełnione po brzegi to dla artystów najważniejsza motywacja do nieustannego rozwijania idei Festiwalu, którego kolejna edycja odbędzie się w następnym roku.

Tomasz Czapla

Gorzów | Pikniki Chopinowskie

PiknikiW dniach 14 lipca – 1 września 2019 roku Filharmonia Gorzowska zaprasza na cykl koncertów plenerowych odbywających się pod hasłem „Pikniki Chopinowskie”.

W każdą kolejną niedzielę, do końca wakacji, muzycy będą grali na Placu Sztuk. Co tydzień od 16.00 przez około dwie godziny piękne zielone tereny wokół Filharmonii będą miejscem wyjątkowego miejskiego pikniku. A wszystko to przy dźwiękach dobrze znanych i lubianych kompozycji, nie tylko Fryderyka Chopina, ale również polskich twórców XX–XXI w.: usłyszymy utwory Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego. Arcydzieła polskiej muzyki zabrzmią w interpretacji młodych utalentowanych pianistów: Bartłomieja Kokota, Michała Mossakowskiego, Piotra Pawlaka, Piotra Orlowa, Wiktorii Jagodzińskiej i Martyny Kubik.

Szczególne miejsce wśród tegorocznych pikników będą miały wydarzenia zorganizowane w związku z obchodami 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, w których udział wezmą białoruska pianistka Ekaterina Matokh oraz duet Beata Gramza (sopran) i Marta Ożelska-Kurzawa (fortepian). Zespół wystąpi podczas koncertu finałowego cyklu. Zabrzmią pieśni Moniuszki oraz jego utwory fortepianowe.

Jeśli pogoda nie dopisze, koncerty odbędą się wewnątrz, w sali koncertowej Filharmonii. W każdym przypadku wstęp na wszystkie koncerty letnie jest darmowy.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 

Bogusław Schaeffer odznaczony pośmiertnie Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski

SchaefferPrezydent Andrzej Duda podpisał 12 lipca 2019 roku decyzję o przyznaniu pośmiertnie Bogusławowi Schaefferowi Krzyża Wielkiego Orderu Odrodzenia Polski. To drugie najwyższe polskie odznaczenie po Orderze Orła Białego.

Bogusław Schaeffer, jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki współczesnej nurtu awangardowego, zmarł 1 lipca w austriackim Salzburgu. Tam też 16 lipca na Cmentarzu Komunalnym odbędzie się Jego pogrzeb. W trakcie uroczystości wybitny kompozytor i historyk muzyki zostanie pośmiertnie odznaczony Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski.

Bogusław Schaeffer był jedną z najbardziej oryginalnych postaci polskiego życia muzycznego. Wyróżniały go niezwykle rozległe zainteresowania twórcze, konsekwentnie awangardowa postawa i kontrowersyjne poglądy estetyczne. Jako kompozytor wyróżniał się nowatorstwem warsztatu i śmiałością w eksperymentowaniu z nowymi formami, gatunkami i rodzajami muzyki. Jako jeden z pierwszych twórców polskich zajął się muzyką elektroniczną. Pierwszym polskim happeningiem muzycznym był jego utwór Non-stop (1960). Jako pierwszy podjął w Polsce gatunek teatru instrumentalnego w utworze TIS MW2 (1963) napisanym dla słynnego eksperymentalnego zespołu MW2. Niemal w każdym swoim dziele rozwiązywał nowy problem kompozytorski, rzucając wyzwanie polskiemu środowisku muzycznemu i wzbudzając żywe dyskusje o podstawowych zagadnieniach nowej muzyki. Był wybitnym teoretykiem nowej muzyki. Jego praca Nowa muzyka. Problemy współczesnej techniki kompozytorskiej (1958) pozostaje wciąż podstawowym źródłem teoretycznym w tej dziedzinie, a Introduction to Composition (1976) jest jedynym w swoim rodzaju w światowej literaturze podręcznikiem kompozycji. Stefan Kisielewski nazwał Bogusława Schaeffera „ojcem nowej muzyki w Polsce”.

Kraków upamiętni Dzieło i Postać Profesora tablicą pamiątkową w Panteonie Narodowym przy kościele św. Piotra i Pawła. W październiku w Warszawie, Łodzi i Katowicach odbędzie się 11. edycja Festiwalu Era Scheaffera – audiowizualne wydarzenie inspirowane dźwiękiem, słowem, ruchem, obrazem, utrzymanym w technice collage'u. Do udziału zaproszono wybitnych artystów scen polskich i zagranicznych. Każdy spektakl w ramach przedsięwzięcia będzie multimedialnym widowiskiem połączonym z grą aktorów i pokazem graficznych dzieł Schaeffera. Na jesień zaplanowana jest też premiera Prób w reżyserii Mikołaja Grabowskiego w warszawskim Teatrze Polonia.

Polanica-Zdrój | 28. Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej

Międzynarodowe koncerty11 lipca 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Emanuel Bączkowski i akordeonista Jakub Barycz.

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J.S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G.F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy m. in. Jutrznię Mariana Sawy i improwizacje Emanuela Bączkowskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu

Wydawnictwa płytowe Narodowego Forum Muzyki

NFMNarodowe Forum Muzyki przekazało do zbiorów Fonoteki Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC swoje  płyty z polską muzyką współczesną:

Słowa dźwiękiem malowane (ACD 169-2, NFM 14)

FourTune. Polish flute quartets (ACD 187-2, NFM 19)

Lutosławski, Mykietyn | String Quartets (DUX 0950, NFM 23)

De profundis (ACD 221-2, NFM 29)

Ubi caritas (ACD 238-2, NFM 45)

Witold Lutosławski | Opera Omnia 07: Piosenki dla dzieci (ACD 242-2, NFM 46)

Jan Krutul. Zagrajmy w muzykę! (ACD 253-2, NFM 57)

Śpiewajmy! Młodzi – młodym (NFM 62, ACD 262-2)

Więcej o wydawnictwach NFM – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/nfm/wydawnictwa-plytowe 

Kraków | Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzycznych Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji IAML

IAMLW dniach 14–19 lipca 2019 roku w Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie odbędzie się Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzycznych Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji IAML. Celem Kongresu IAML 2019, największego dorocznego tego typu wydarzenia na świecie, jest wymiana doświadczeń i prezentacja osiągnięć naukowych bibliotekarzy i archiwistów muzycznych oraz muzykologów zrzeszonych w IAML.

Kongres IAML 2019 ma charakter międzynarodowy i zgromadzi ok. 350 delegatów z 40 krajów, w tym 30 polskich referentów. Uczestnikami kongresu są muzykolodzy, źródłoznawcy, bibliotekarze muzyczni, archiwiści, specjaliści informacji naukowej i muzycy. Reprezentowane są różnorodne instytucje muzyczne, w tym uniwersyteckie ośrodki muzykologiczne, działy muzyczne największych bibliotek narodowych, biblioteki akademii i konserwatoriów muzycznych, centra informacji muzycznej, biblioteki orkiestrowe i radiowe oraz wydawcy muzyczni.

Organizatorzy kładą szczególny nacisk na aspekt naukowy, kulturalny i edukacyjny wydarzenia. Płaszczyzną wymiany doświadczeń będą nie tylko sesje naukowe, ale też warsztaty poświęcone wykorzystaniu narzędzi cyfrowych w muzyce oraz technikom opracowania źródeł muzycznych.

Kongresowi będzie towarzyszyła wystawa poświęcona historii gromadzenia kolekcji muzycznej w Bibliotece Jagiellońskiej zatytułowana „Od teoretycznych traktatów do kompozytorskich arcydzieł – muzykalia w Bibliotece Jagiellońskiej na przestrzeni wieków”. W ramach Kongresu odbędą się też targi wystawców muzycznych.

Uroczystą Inaugurację Kongresu IAML 2019 w dniu 14 lipca 2019 uświetni koncert zespołu Capella Cracoviensis. Ponadto w programie kulturalnym Kongresu znajdą się trzy koncerty muzyki polskiej, zorganizowane w świątyniach krakowskich.

Udział w wydarzeniu mogą wziąć tylko zarejestrowani uczestnicy.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o Kongresie są dostępne na stronie: https://www.iaml2019.confer.uj.edu.pl/pl_PL/programme 

Katowice | Piano Tężnia Festiwal

Piano TężniaOd 14 lipca do 11 sierpnia 2018 roku w Katowicach odbędą się recitale fortepianowe w ramach nowej inicjatywy lokalnej – Piano Tężnia Festiwal.

Otwarcie w kwietniu br. tężni solankowej w Parku Zadole stało się inspiracją dla powstania Piano Tężnia Festiwal. Pomysłodawcą budowy samego obiektu, którą poparło aż 15 000 mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego, był mieszkaniec Ligoty Adam Łęski. W lipcu i sierpniu to wyjątkowe miejsce przyciągać będzie nie tylko mikroklimatem, ale również muzyką fortepianową w wykonaniu śląskich pianistów. Piotr Banasik, Zbigniew Raubo, Tymoteusz Bies, Joanna Domańska i Magdalena Lisak zagrają na specjalnie na ten czas sprowadzonych fortepianach marki Steinway.

Znakomici pianiści i bogaty repertuar ich występów, sięgający do wielkiej literatury muzycznej, m. in. kompozycji Wolfganga Amadeusa Mozarta, Fryderyka Chopina, Franza Schuberta, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, i komentarze słowne wygłoszone przez znanych katowickich teoretyków muzyki niewątpliwie zadowolą wymagających melomanów.

Wstęp na wszystkie recitale jest wolny.