Polmic - FB

aktualności

Muzyka Północy na chór a cappella

f18 marca 2017 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert pt. „Muzyka Północy” w wykonaniu Chóru Filharmonii pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

„Muzyka jest jak morze: stoimy na jednym brzegu i widzimy dal, ale drugiego brzegu dojrzeć niepodobna” – pisał Henryk Sienkiewicz w powieści Quo vadis. Melancholijne, pełne zadumy utwory kompozytorów z krajów nordyckich wypełnią koncert chóralny stanowiący unikatowe wydarzenie w skali sezonu artystycznego Filharmonii Krakowskiej, podczas którego chór najczęściej pełni rolę współwykonawcy dzieł oratoryjnych. Znakomity zespół, od 2009 roku prowadzony przez Teresę Majkę-Pacanek, jest obecnie jednym z najlepszych chórów w Polsce. Uczestniczył w wielu uroczystościach o randze międzynarodowej, takich jak koncert w Berlinie w 1990 roku z okazji zjednoczenia Niemiec czy kanonizacja papieży Jana XXIII oraz Jana Pawła II w Watykanie w 2014. Podczas licznych tournées chór koncertował niemal w całej Europie, na Bliskim Wschodzie, w Stanach Zjednoczonych oraz byłych republikach Związku Radzieckiego; jako pierwszy polski zespół wystąpił w mediolańskiej La Scali. Zapraszany przez Krzysztofa Pendereckiego do wykonawstwa jego muzyki, uhonorowany został Grand Prix du Disque za nagranie jego Pasji wg św. Łukasza. Na kartach pierwszego wydania Stabat Mater wielki kompozytor umieścił dedykację poświęconą Chórowi Filharmonii Krakowskiej, która stanowi dla zespołu cenną pamiątkę współpracy.

Prezentowane podczas koncertu „Muzyka Północy” kompozycje chóralne artystów szwedzkich (Ludvig Norman, Thomas Jennefelt, Otto Olsson, David Wikander, Hugo Alfvén), norweskich (Edvard Grieg), fińskich (Jaakko Mäntyjärvi), niemieckich (Andreas Hakenberger) i łotewskich (Ēriks Ešenvalds) różnią się przeznaczeniem, fakturą, obowiązującym w danej epoce stylem, charakterem, a także tematyką i językiem warstwy tekstowej. Łączy je piękno ludzkiego głosu i radość ze wspólnego śpiewania, którą naprawdę warto odkryć. Podczas koncertu zabrzmi również utwór Parce mihi polskiej kompozytorki Agaty Krawczyk.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl

Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej

k18 marca 2017 roku o godzinie 19.30 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert współczesnej muzyki chóralnej.

Koło Naukowo-Artystyczne wydziału I oraz Koło Artystyczno-Naukowe wydziału V UMFC zapraszają na Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej. W sali koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2, Warszawa) zabrzmią utwory chóralne studentów Katedry Kompozycji, a ich przygotowaniem zajęli się studenci Dyrygentury Chóralnej. W składzie zespołu wokalnego znaleźli się nie tylko przedstawiciele Katedry Dyrygentury Chóralnej, ale także sami kompozytorzy, którzy dzięki udziału w próbach mieli możliwość sprawdzenia swoich koncepcji w praktyce.

Podczas koncertu odbędą się między innymi prawykonania świeżo napisanych na tę okazję utworów: Z wierszy październikowych Wiktora Gniazdowskiego, All stands still Julii Janiak, Beyond the light Aruto Matsumoto, Chwała Ojcu Krzysztofa Ratajskiego, Deus caritas est Michała Malca, Elegia Dominika Lasoty, Stepy akermańskie i Grób Potockiej Marcina Marchewki.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

MocArt RMF Classic dla Orkiestrownika w kategorii „Rzecz z klasą”

mPodczas uroczystej gali RMF Classic 13 marca 2017 roku ogłoszono zwycięzców konkursu MocArty 2016. Instytut Muzyki i Tańca oraz Narodowy Instytut Audiowizualny został wyróżniony w kategorii „Rzecz z klasą” za aplikację Orkiestrownik.

Po raz siódmy MocArty RMF Classic wręczono w restauracji „Concept 13”, w domu handlowym VitkAc w Warszawie. Słuchacze stacji wybrali swoich faworytów w czterech kategoriach: Człowiek Roku, Wydarzenie Roku, Muzyka Filmowa Roku i Rzecz z Klasą.

Do MocArtów w kategorii Rzecz z klasą nominowano również tak rozmaite produkty jak projekt pawilonu Centrum Dialogu „Przełomy” w Szczecinie, książki wydawnictwa „Wytwórnia”, AIRLY (czujnik zanieczyszczeń powietrza) czy kolekcja mebli Piotra Polka.

Statuetkę MocArta RMF Classic w tej kategorii przyznano Instytutowi Muzyki i Tańca oraz Narodowemu Instytutowi Audiowizualnemu za aplikację mobilną na smartfony i tablety Orkiestrownik. To nowoczesny przewodnik po muzyce klasycznej, adresowany przede wszystkim do dzieci i młodzieży, który wprowadza w świat orkiestry, pokazuje instrumentarium, muzyków, dyrygenta, próbę i koncert. Znakomite narzędzie edukacyjne – można rzec – klasyka XXI wieku!

Orkiestrownik można pobrać ze sklepów Google Play oraz iTunes. W wersji podstawowej aplikacja waży 55 MB, natomiast na życzenie użytkownika, istnieje możliwość pobierania dodatkowych materiałów do pamięci urządzenia.

http://orkiestrownik.pl/ 

„W hołdzie Aleksandrowi Tansmanowi (1897-1986)” - Międzynarodowa Konferencja Naukowa

pPrelekcje, koncerty, wystawa - to najważniejsze wydarzenia w ramach konferencjiktóra odbędzie się w dniach 13-14 marca 2017 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu z okazji 120. rocznicy urodzin kompozytora.

Organizatorem jest Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Specjalnymi gośćmi konferencji będą obie córki kompozytora: Mireille Tansman-Zanuttini i Marianne Tansman-Martinozzi.

Podczas dwóch koncertów będzie można usłyszeć muzykę Tansmana w wykonaniu pracowników i studentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Gościem specjalnym będzie gitarzysta Łukasz Kuropaczewski.

Dopełnienie konferencji oraz koncertów stanowić będzie wystawa zatytułowana „Aleksander Tansman - kompozytor, pianista i dyrygent”.

Więcej informacji: www.amuz.wroc.pl

ZOBACZ: program PDF

„Balance Lost”

p12 marca 2017 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert chóralny pt. „Balance Lost”, podczas którego zabrzmią Piosenki Witolda Lutosławskiego.

Dzieła chóralne wykonają dwa zespoły: Chór Chłopięcy NFM pod dyrekcją Magdaleny Maj oraz Chór NFM pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny. Koncert otworzy kompozycja Balance Lost autorstwa Any Gnjatović. „Wierzę, że to, jak uczymy się życia, doświadczamy i interpretujemy związane z nim zjawiska, jest bardzo podobne do tego, w jaki sposób dzieci uczą się języka” – tymi słowami autorka wprowadza słuchacza w swoją kompozycję. Pod koniec utworu artystka przypomina słuchaczom fragment wzruszającej francuskiej pieśni o pożegnaniu, czyli Mille regretz.

Balance Lost to nie jedyna kompozycja, którą usłyszymy tego wieczoru w wykonaniu dwóch chórów Narodowego Forum Muzyki. Przed nami niesamowita podróż przez współczesną muzykę chóralną z różnych stron świata – m.in. z Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Belgii czy Argentyny. Brzmienia chóru dopełnią nie tylko dźwięki fortepianu, lecz także od lat chętnie wykorzystywana przez kompozytorów elektronika.

W finale koncertu zostanie zaprezentowana twórczość chóralna jednego z najważniejszych rodzimych kompozytorów XX wieku – Witolda Lutosławskiego. Tym razem zabrzmią utwory przeznaczone dla dzieci – kompozycje niezwykle cenne, lecz często niesłusznie zapominane. Lutosławski stworzył je bowiem specjalnie z myślą o najmłodszych twórcach i słuchaczach, mając na uwadze ogromną wartość edukacyjną muzyki. Sam mistrz tak mówił o tej części swojej twórczości: „Komponowałem drobne utwory, które czemuś służyły, robiłem to dla przyjemności, uważałem za pożyteczne (...). Chciałem pisać dla szkół, dla dzieci, dla zespołów kameralnych, innymi słowy ta muzyka nie rozwijała mojej osobowości, ale była po prostu służbą (...)”. Nic więc dziwnego, że te utwory artysty, których jest w sumie kilkadziesiąt, cieszą się ogromną popularnością wśród najmłodszych melomanów.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

Kwartet Śląski / To co najlepsze. Polska i Świat

k11 marca 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert Kwartetu Śląskiego „To co najlepsze. Polska i Świat”. Zespół wykona Symfonię rytuałów Witolda Szalonka.

Witold Szalonek (1927-2001), wychowanek, a potem profesor katowickiej Akademii Muzycznej, należał do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy. O jego randze świadczy powołanie, w roku 1971, na stanowisko profesora kompozycji w berlińskiej Hochschule der Künste. Pasją Szalonka był dźwięk jako taki – dźwięk, którego zakres dalece przekracza konwencję muzyki Zachodu ostatnich stuleci. Inspirowały go kultury pozaeuropejskie, zwłaszcza azjatyckie oraz australijska. Dudnienia, szmery, a nawet tzw. „koguty” i „kiksy”, wydobywające się z instrumentów dętych, uczynił materiałem muzycznym, nazywając je „dźwiękami kombinowanymi”. Często rezygnował z kompozytorskiej władzy, oddając wykonawcom pole do improwizacji. Ale umysł miał ścisły, więc granice swobody były precyzyjnie wytyczone. Symfonia rytuałów (1996) należy do szczytowych osiągnięć Szalonka. O jakie rytuały tu chodzi? O strojenie, o ćwiczenie na instrumencie, o interpretowanie i o taniec. Ot, codzienność muzycznej ćwiczeniówki (może z wyjątkiem tańca), tym razem jednak umieszczona na estradzie, oświetlona i podniesiona do rangi sztuki. W tym późnym i monumentalnym dziele prawie wszystko jest precyzyjnie zapisane, a wykonawcom stawia się wymagania najwyższe.

W interpretacji Kwartetu Śląskiego tego wieczoru zabrzmi również Kwintet Es-dur op. 44 (1842) – najpopularniejsza kompozycja kameralna Roberta Schumanna. Partię fortepianu wykona koreańska pianistka Zheeyoung Moon. Koncert poprowadzi Marcin Trzęsiok.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

Obchody 90. rocznicy urodzin Andrzeja Hundziaka

h14 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce koncert monograficzny z okazji 90. urodzin członka Związku Kompozytorów Polskich Andrzeja Hundziaka.

Andrzej Hundziak, kompozytor, pedagog i animator życia muzycznego jest uczniem wybitnych polskich muzyków: Kazimierza Sikorskiego, Kazimierza Jurdzińskiego, Tomasza Kiesewettera, Tadeusza Szeligowskiego i Bolesława Woytowicza. Pogłębiał wiedzę z zakresu kompozycji także pod kierunkiem Nadii Boulanger. Piastował stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego w Łodzi, był prezesem Łódzkiego Towarzystwa Muzycznego i Federacji Stowarzyszeń Kulturalnych Województwa Miejskiego Łódzkiego. Jest wieloletnim wykładowcą łódzkiej Akademii Muzycznej. Za twórczość kompozytorską Andrzej Hundziak otrzymał wiele nagród.

Przedstawiciele instytucji, z którymi przez wiele lat kompozytor jest związany – Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, Łódzki Oddział Związku Kompozytorów Polskich, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. H. Wieniawskiego, a także Filharmonia Łódzka – zorganizowali obchody 90. rocznicy jego urodzin. 13 marca 2017 w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. H. Wieniawskiego odbędzie się Koncert „Muzyczny podarunek” w wykonaniu uczniów szkół muzycznych z Łodzi, Pabianic i Wielunia. Natomiast 14 marca w łódzkiej Akademii Muzycznej będzie miało miejsce spotkanie z Jubilatem i Jego biografią pióra Krystyny Pietranek-Kulis Jestem człowiekiem spełnionym. Andrzej Hundziak. Finałem obchodów będzie Koncert w Filharmonii Łódzkiej, podczas którego w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej, a także muzyków Filharmonii zabrzmią utwory jubilata. Odbędzie się także prawykonanie suity na kwintet fortepianowo-perkusyjny Koncertujemy – Andrzej Hundziak napisał utwór specjalnie na ten koncert.

Plan obchodów 90. rocznicy urodzin Andrzeja Hundziaka dostępny jest na stronie: www.amuz.lodz.pl

„Flet czarodziejski”

k11 marca 2017 roku Radomska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert pt. „Flet czarodziejski”, podczas którego odbędzie się prawykonanie Koncertu „Epigramy” na dwa flety i orkiestrę kameralną autorstwa Jerzego Kornowicza.

Muzyka niezwykła, ulotna, a zarazem wytworna w wykonaniu znanego flecisty Łukasza Długosza, który zagra razem z żoną Agatą Kielar. Wraz z Radomską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego wykonają m.in. utwór specjalnie napisany dla nich przez Jerzego Kornowicza. Będzie to światowe prawykonanie. Kompozycja powstała w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, wieloletni prezes Związku Kompozytorów Polskich – pełni obecnie funkcję dyrektora artystycznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Uprawia różne gatunki muzyczne nie ograniczając się do muzyki określanej jako „poważna”. Pisze muzykę teatralną i filmową, piosenki oraz ilustracje do radiowych audycji literacko-muzycznych. Muzyka Jerzego Kornowicza to swobodna gra wyobraźni i dźwięków.

Podczas koncertu zabrzmi także Concerto Grosso nr 1 Ernesta Blocha. Amerykański kompozytor o szwajcarskich korzeniach, niezwykły twórca, którego wyróżniał bardzo bogaty i różnorodny język muzyczny, a natchnieniem była filozofia, religia i poezja. Ta różnorodność jest doskonale widoczna właśnie w Concerto Grosso nr 1, gdzie wpływy kultury szwajcarskiej, amerykańskiej i żydowskiej przeplatają się ze sobą.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Inauguracja 46. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”

p46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Poznaniu, odbędzie się w dniach 27 marca – 4 kwietnia 2017 roku.

27 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu, która jest współorganizatorem wydarzenia, będzie miał miejsce Koncert inauguracyjny Festiwalu. Orkiestrę Symfoniczną poznańskiej Akademii Muzycznej poprowadzi Jakub Chrenowicz. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Pawłowska.

Program koncertu, łączący prawykonania dzieł poznańskich kompozytorów z arcydziełami klasyki XX, w sposób syntetyczny streszcza ideę towarzyszącą festiwalowi od ponad pięćdziesięciu lat – dialog tradycji z nowoczesnością. W programie koncertu usłyszymy premierę dwóch utworów: Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej – kompozytorki młodego pokolenia, laureatki konkursów kompozytorskich (pierwsze wykonanie nowej kompozycji na orkiestrę) oraz Zbigniewa Kozuba – dojrzałego twórcy o bardzo indywidualnym języku muzycznym (prawykonanie najnowszego utworu na saksofon i orkiestrę symfoniczną). W roli solistki wystąpi saksofonistka Alina Mleczko. Kolejne dwa dzieła należą do polskiej klasyki drugiej połowy XX wieku. Łańcuch I na orkiestrę kameralną (1983) Witolda Lutosławskiego jest pierwszym z trzech dzieł z lat 80. noszących tytuł „łańcuch”. Dedykowana orkiestrze London Sinfonietta kompozycja traktuje orkiestrę solistycznie, a kolejne odcinki utworu zachodzą na siebie jak ogniwa łańcucha. Usłyszymy także kompozycję Tadeusza Bairda Elegeia na orkiestrę symfoniczną (1973), utrzymaną w nastroju refleksyjnym, o wyszukanej barwie i niezwykłej ekspresji.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.