Polmic - FB

aktualności

Wręczono Koryfeusze Muzyki Polskiej 2019

Koryfeusz1 października 2019 roku podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019.

Laureatami zostali:

Odkrycie Roku: skrzypaczka Zuzanna Budzyńska i pianista Szymon Ogryzek – za propagowanie muzyki polskiej, sukcesy na arenie międzynarodowej oraz nagranie płyty Polonaises; Osobowość Roku: Jakub Józef Orliński – kontratenor, za nieprzeciętny talent, osobowość i wyrazistość artystyczną, doskonałe łączenie pięknej barwy głosu z nienaganną techniką wokalną i wyczuciem stylu, a także za swobodne poruszanie się między różnymi gatunkami muzycznymi, od muzyki sakralnej po hip-hop; Wydarzenie Roku: „10/40 Kwartet w Muzeach” – w roku 40-lecia istnienia Kwartet Śląski wystąpił podczas 10 koncertów w 10 muzeach, prezentując najbardziej wartościowe utwory polskich kompozytorów XX wieku; Nagroda Honorowa: Wiesław Ochman – za całokształt działalności artystycznej.

Laureatom wybranym przez polskie środowisko muzyczne wręczono statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka. Nagrodom w kategorii Osobowość Roku oraz Nagroda Honorowa towarzyszyły nagrody finansowe ufundowane kolejno przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Podczas koncertu galowego wystąpili Joanna Freszel i Maciej Grzybowski, The Whoop Group, Marcin Wasilewski Trio oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. W programie koncertu znalazły się utwory Mieczysława Karłowicza, Wojciecha Kilara, Pawła Mykietyna, Tomasza Stańko, Mieczysława Wajnberga i Marcina Wasilewskiego. Gospodarzami wieczoru byli Katarzyna Sanocka i Maxymilian Bylicki.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.koryfeusz.org.pl 

Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Muzyki

PalecznyJuż od 44 lat na całym świecie 1 października jest Międzynarodowym Dniem Muzyki – świętem, które w 1975 roku zainicjował Yehudi Menuhin. Celem tego szczególnego Dnia jest zwrócenie uwagi na nadzwyczajną wartość, ważność, dobro i miejsce, jakie zajmuje w życiu nas wszystkich Muzyka. Muzyka, bez której wielkiego, choć często niezauważalnego oddziaływania, nasze życie byłoby o wiele uboższe, a ludzie bez dostępu do Muzyki nie byliby sobą. […]

Podstawowym i zarazem niezwykle istotnym przesłaniem Międzynarodowego Dnia Muzyki jest promocja artystów jako tych, którzy poprzez Muzykę tworzą i przekazują piękno. Pomoc, uznanie i docenienie pracy młodych, wybitnie uzdolnionych muzyków jest i powinna być satysfakcją dla nieco starszych, doświadczonych przedstawicieli środowiska muzycznego.

Sam, dopiero po trzydziestu latach nieprzerwanej aktywności koncertowej, postanowiłem połączyć pracę estradową z działalnością pedagogiczną, przekazując swoje doświadczenia młodym pianistom. Zrozumiałem, że zawód artysty muzyka to nie tylko praca indywidualna, koncerty i podróże. Pomimo wielu trudności w połączeniu różnych nurtów swojej działalności, odczuwam olbrzymią satysfakcję z promowania innych artystów.

Wszystkim tegorocznym i poprzednim laureatom Nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, wręczanej w Międzynarodowym Dniu Muzyki, pragnę przekazać serdeczne gratulacje wraz z życzeniami wspaniałego dalszego rozwoju talentu i osobowości artystycznej. Ale przede wszystkim pragnę życzyć spełnienia w tym trudnym zawodzie oraz prawdziwej, naturalnej, z głębi duszy płynącej radości z możliwości przekazywania piękna Muzyki wszystkim tym, którzy tego pragną, potrzebują i oczekują od nas muzyków!

Piotr Paleczny

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie – sekstet

SVSekstety – popularne w romantyzmie, w XX wieku nieco zapomniane. Choć obecnie są rzadko prezentowane, na koncercie z cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie 2 października 2019 roku o godz. 19.00 (ul. Grochowska 272) publiczność będzie miała okazję wysłuchać dwóch utworów przeznaczonych na sześcioro wykonawców. W programie wydarzenia znalazły się dzieła Krzysztofa Pendereckiego i Ernő Dohnányi’ego.

Orkiestra Sinfonia Varsovia kontynuuje rozpoczęty w styczniu cykl spotkań z muzyką kameralną, które odbywają się pod hasłem „od duetu do oktetu”. Do tej pory w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia zagrały duety, trio, kwartet oraz kwintet, zespoły złożone z muzyków orkiestry i gościnnych artystów. Po wiosenno-letniej przerwie w siedzibie orkiestry wystąpi sekstet: Karol Sikora (klarnet), Stefano Rossi (waltornia), Stanisław Podemski (skrzypce), Adam Siebers (altówka), Piotr Mazurek (wiolonczela) i Agnieszka Kozło (fortepian). Możliwości brzmieniowe sześcioosobowego zespołu stały się kanwą dla poszukiwań XX-wiecznych kompozytorów, dla których kameralistyka stanowiła ważną część twórczego życia. Dobrym przykładem jest pochodzący z 1934 roku Sekstet C-dur op. 37 węgierskiego kompozytora Ernő Dohnányi’ego, który napisał utwór na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian, odwołując się do późnoromantycznej estetyki i modnej wówczas muzyki filmowej. Jego utwór wprowadza na scenę pianistę, a przy tym wydobywa wszelkie walory barwowe z każdego instrumentu, co jest nie lada sztuką.

Ponad 60 lat później Krzysztof Penderecki sięgnął po ten sam zestaw instrumentów, pisząc jedną ze swych najlepszych kompozycji kameralnych. Sekstet na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian mimo bogactwa faktur, różnych temp oraz wielu rytmów pozostaje dziełem spójnym i wyjątkowo klarownym, a przy tym niepozbawionym lekkości i charakterystycznej ironii. Utwór dzieli się na dwie części, co według niektórych muzykologów nasuwa skojarzenia z formą dwudzielną znaną z twórczości Witolda Lutosławskiego.

Dodatkowe informacje - na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Szczecin | Wajnberg 100

WajnbergLinus Roth i Mieczysław Wajnberg – to historia odkrycia, wskrzeszenia, nadania brzmienia, głębokiego zrozumienia. Udało się w niej zapisać również Szczecinowi. 2 października 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza odbędzie się koncert „Wajnberg 100” z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora.

Linus Roth pełni funkcje profesora skrzypiec w „Leopold-Mozart-Zentrum” na Uniwersytecie w Augsburgu, dyrektora artystycznego X Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Leopolda Mozarta i dyrektora artystycznego międzynarodowego festiwalu „Ibiza Concerts”. W 2015 roku założył Międzynarodowe Towarzystwo Mieczysława Wajnberga, którego celem jest promocja sylwetki oraz dorobku polskiego i rosyjskiego kompozytora. Wraz z pianistą José Gallardem nagrał wszystkie sonaty skrzypcowe Wajnberga – nagranie jest pierwszym w historii zarejestrowaniem tych utworów.

W Filharmonii Szczecińskiej artyści wykonają dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga i Dymitra Szostakowicza, w tym wspomniane Sonaty na skrzypce i fortepian op. 12 nr 1 i op. 39 nr 4 Wajnberga. Linus Roth gra na skrzypcach Stradivariego z 1703 roku, udostępnionych przez „L-Bank, Staatsbank of Baden-Württemberg, Germany”.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

Wrocław | Premiera opery Zygmunta Krauze

OW1 października 2019 roku o godz. 19:00 w Operze Wrocławskiej będzie miała miejsce premiera opery Zygmunta Krauze Yemaya – Królowa Mórz w reżyserii Hanny Marasz.

Spektakl, pełen magii baśniowego świata, jednocześnie kryje w sobie ważne wątki egzystencjalne. Adresatem najnowszej opery Krauzego jest publiczność familijna. Dzieło więc spełnia nie tylko funkcje kulturotwórcze i popularyzatorskie wśród dzieci i rodzin, ale także buduje relacje, oparte na wzajemnym uwrażliwianiu na piękno. Yemaya – Królowa Mórz powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, specjalnie na zamówienie Opery Wrocławskiej, promującej poprzez swe działania twórczość polskich kompozytorów.

Jak pisze autorka libretta Małgorzata Sikorska-Miszczuk: „Yemaya – Królowa Mórz jest opowieścią o ojcu i synu. Sześcioletni bohater historii, Omar, kocha ojca, a ojciec jego. Jednak ojciec nie akceptuje w synu jego delikatności i duchowości. Uważa, że w okrutnych czasach, w których żyjemy, takie cechy są niemęskie. Omar, który wychowuje się bez matki, uczy się, że dla ojca to, jakim jest, jest niedopuszczalne. Uczy się ukrywać samego siebie przed jedyną osobą, którą ma w życiu. Dla Omara cały świat ma duszę. Omar opiekuje się i rozmawia z kwiatami na balkonie. To jego jedyni przyjaciele”.

Dzieło zaprezentują Chór, Chór Dziecięcy, Balet i Orkiestra Opery Wrocławskiej pod dyrekcją Adama Banaszaka. W głównych rolach wystąpią Bożena Bujnicka (Yemaya), Jacek Jaskuła (Ojciec) i Helena Czech (Omar).

Przed premierą, 1 października o godz. 18:00, w foyer Opery Wrocławskiej odbędzie się spotkanie z kompozytorem i reżyserką opery Hanną Marasz, które poprowadzi Justyna Rudnicka.

Więcej – na stronie https://www.opera.wroclaw.pl 

Warszawa | 1 października poznamy laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019

Koryfeusz 20191 października 2019 roku w Międzynarodowym Dniu Muzyki, podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, poznamy laureatów dziewiątej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Laureaci wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku.

Gala wręczenia nagrody będzie transmitowana na kanale IMITpolska na YouTube www.youtube.com/user/IMITpolska oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 19.30. Podczas koncertu wystąpią sopranistka Joanna Freszel i pianista Maciej Grzybowski, kwartet saksofonowy The Whoop Group, Marcin Wasilewski Trio oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. W ich wykonaniu usłyszymy utwory Mieczysława Karłowicza, Mieczysława Wajnberga, Pawła Mykietyna, Tomasza Stańki i Wojciecha Kilara.

O miano Koryfeusza Muzyki Polskiej 2019 w kategorii „Osobowość roku” rywalizować będą: Łukasz Długosz, Jakub Józef Orliński, Martyna Pastuszka, Maciej Prochaska i Aga Zaryan. „Wydarzeniem roku” zostanie jedno z pięciu nominowanych: Festiwal im. Księcia Władysława Lubomirskiego, Kromer Biecz Festival, koncerty Kwartetu Śląskiego z okazji 40-lecia istnienia zespołu, autorski projekt Emiliana Madeya „Moniuszko for the World”, przygotowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wydawnictwo prezentujące czteroaktową operę Halka Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej z międzynarodową obsadą solistyczną. Dzięki głosom publiczności tytuł „Odkrycie roku” mają szansę otrzymać kameraliści Zuzanna Budzyńska i Szymon Ogryzek za nagranie płyty Polonaises, pianista Janusz Olejniczak jako radiowy popularyzator muzyki za prowadzenie audycji „Co słychać” w Polskim Radiu „Radio dla Ciebie”, Jakub Józef Orliński za debiutancką płytę Anima Sacra, Tomasz Ritter – zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, Sasha Strunin za album Autoportrety. Ze względu na charakter „Nagrody honorowej” nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród.

Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sylwetki nominowanych osób, opisy wydarzeń, a także szczegółowy program koncertu dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl 

Warszawa | Mozart, Panufnik i Schubert w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI28 września 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskim Zamku Królewskim Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wykona dzieła symfoniczne Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta i Andrzeja Panufnika pod dyrekcją Daniela Stabrawy, który wystąpi tego wieczoru również w roli solisty.

Andrzej Panufnik, wybitny polski kompozytor przebywający od lat 1950. w Wielkiej Brytanii, wypracował własny, wysoce indywidualny styl, zwłaszcza bogaty i oryginalny język harmoniczny; zarazem z nurtem neoklasycznym łączyło go zawsze upodobanie do klarownych form, predylekcja do urodziwych melodii i brzmieniowej eufonii. Wszystkie te cechy odnaleźć można w Koncercie skrzypcowym skomponowanym na zamówienie wielkiego skrzypka Yehudiego Menuhina. Na krótko przed tym zamówieniem kompozytor – syn znakomitego lutnika Tomasza Panufnika – otrzymał cenne skrzypce swego ojca, które były wcześniej w posiadaniu Dawida Ojstracha. Wzruszony tym faktem, z tym większą radością przyjął zamówienie. „Pisząc na skrzypce, ulegałem, jak sądzę oddziaływaniu mych dziecięcych wspomnień – zapachu drewna, z którego ojciec budował swe instrumenty, i nieustannego grania mojej matki – tak że ten utwór stał się jakąś pielgrzymką w przeszłość i nieuchronnie wypełnił się polską atmosferą […] Zdecydowałem się, że przede wszystkim muszę wyeksponować skrzypce jako instrument o ciepłym, ekspresyjnym brzmieniu” – pisał o swym dziele. Jego walory i świetna interpretacja Menuhina przyczyniła się do szerokiego spopularyzowania Koncertu, który wszedł do repertuaru wielu skrzypków, doczekał się interesujących nagrań i wciąż należy do najpopularniejszych dzieł Andrzeja Panufnika.

Prześwietny solista wieczoru i zarazem jego dyrygent, Daniel Stabrawa – pierwszy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich, od 1995 r. kierownik i dyrygent Capelli Bydgostiensis – dopełni koncertowy program młodzieńczym, urzekającym urodą melodii i klarownością formy I Koncertem skrzypcowym Mozarta (będącym – podobnie jak V Symfonia Schuberta – dziełem nastoletniego geniusza).

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/28wrzesnia/ 

Kraków | 17. Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum: Sąsiedztwo

Sacrum Profanum17. Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum potrwa od 27 września do 4 października 2019 roku. Odbędzie się 14 prapremier oraz 29 premier polskich, w tym utworów zamówionych u Wojtka Blecharza, Kasi Głowickiej i Artura Zagajewskiego. W tym roku hasłem przyświecającym Festiwalowi jest „Sąsiedztwo”.

Poznamy przede wszystkim muzykę litewskich kompozytorów (wśród nich Egidija Medekšaitė, Justė Janulytė i Rytis Mažulis), która znajdzie się w programie sześciu koncertów. Cztery z koncertów odbędą się w ramach rezydencji wybitnego wiolonczelisty – Antona Lukoszevieze, który zaprezentuje się w roli solisty, dyrygenta, muzyka i kierownika artystycznego. Koncert „Litewski post-minimalizm” to wydarzenie prezentujące najbardziej charakterystyczny styl w unikalnym, narodowym ujęciu. W programie Festiwalu nie zabraknie również amerykańskiego minimalizmu. Wsłuchamy się też w minimalizm Francuzki Éliane Radigue, a polską przedstawicielką tego nurtu, rezydującą w Holandii, będzie Katarzyna Głowicka.

Podczas 17. edycji Sacrum Profanum po raz pierwszy zagrają Małe Instrumenty, Kwadrofonik, Zespół Wokalny Gęba i ICE Ensemble. Z awangardowych twórców polskich Sacrum Profanum zaprezentuje przede wszystkim twórczość tworzącej w USA Lucii Dlugoszewski (1925–2000). Utwory nieznanej w kraju kompozytorki będzie można usłyszeć w interpretacji Hashtag Ensemble, Arditti Quartet oraz Reinholda Friedla. Odbędzie się też prapremiera Studie in Form – wybitnego utworu Romana Haubenstocka-Ramatiego. Koncert będzie hołdem złożonym kompozytorowi w setną rocznicę urodzin. Poznamy trzy utwory absolwenta krakowskiej Akademii Muzycznej Zbigniewa Karkowskiego. Cały festiwal zostanie w autorski sposób zrelacjonowany i artystycznie skomentowany przez Martę Śniady w formie zamówionego utworu audiowizualnego wykorzystującego nagrania z festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://sacrumprofanum.com/ 

Jelenia Góra | Pośród odważnych form

FD27 września 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert „Pośród odważnych form”. Odważne i śmiałe w swej formie utwory usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod dyrekcją Szymona Makowskiego.

Bolesław Śmiały – drugi z poematów symfonicznych Ludomira Różyckiego, choć stylistyką nawiązuje do wzorów wagnerowskich, inspirowany jest dramatem Stanisława Wyspiańskiego o tym samym tytule i osadzoną w nim tematyką, zaczerpniętą z polskiej historii. Oryginalny w swej formie poemat op. 8 doskonale wprowadzi dwa pozostałe dzieła tego koncertu.

Twórczość Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa na stałe wpisuje się w żelazny repertuar symfoniczny. Koncert wiolonczelowy a-moll Schumanna jest jednym z najchętniej wykonywanych, między innymi dzięki doskonałemu wykorzystaniu potencjału instrumentu solowego. Główną partię utworu wykona tego wieczoru Maciej Kułakowski. IV Symfonia Brahmsa – klasyfikowana jako jedno z największych dzieł orkiestrowych od czasów Ludwiga van Beethovena – doskonale ukazuje potęgę wyrazu tej formy.

Koncert objęty jest programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga" realizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/