Polmic - FB

aktualności

Warszawa | XIII Letni Festiwal Nowego Miasta

LFNMLetnie Festiwale Nowego Miasta to cykliczne wydarzenia, na których króluje wyłącznie muzyka polska. To prezentacja muzyki różnych okresów historycznych, stylów i na zróżnicowane składy wykonawcze, zarówno tej znanej, jak i na nowo odkrytej, czy dopiero co napisanej. Tegoroczny Festiwal odbędzie się w dniach 7–23 sierpnia 2020.

Utwory na nowo odkryte na skrzypce i fortepian autorstwa Piotra Maszyńskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Adama Wieniawskiego, Irène Poldowski i Mieczysława Wajnberga, opracowane przez skrzypaczkę Joannę Okoń i pianistkę Katarzynę Glensk, zabrzmią podczas koncertu inauguracyjnego. Pierwszy niedzielny koncert to występ gospodarza Festiwalu – orkiestry Warsaw Camerata pod batutą Pawła Kosa-Nowickiego, którzy wykonają Tryptyk Mariacki Romualda Twardowskiego, uwerturę Bajka Stanisława Moniuszki w smyczkowym opracowaniu Macieja Żółtowskiego oraz premierowy Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Iwony Kisiel, gdzie partię solową wykona Agnieszka Marucha, dla której ten koncert został napisany.

Kolejny festiwalowy weekend to koncert muzyki chóralnej w wykonaniu Chóru kameralnego Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem Andrzeja Borzyma, który w programie zatytułowanym „Gaude Mater Polonia” zaprezentuje swego rodzaju „przekrój historyczny” polskiej muzyki chóralnej. Niedzielny koncert drugiego festiwalowego weekendu to recital fortepianowy Anny Ciborowskiej, pianistki na co dzień mieszkającej i koncertującej w Belgii, która podążając za swoimi zainteresowaniami sięgnęła po kompozycje Marii Szymanowskiej. Ostatni festiwalowy piątek to koncert poświęcony Karolowi Lipińskiemu, którego 230. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Koncert wieńczący tegoroczną edycję to ukłon w stronę ubiegłorocznych obchodów Roku Moniuszkowskiego. Tym razem stały zespół La Tempesta Jakuba Burzyńskiego we własnych opracowaniach zaprezentuje na instrumentach z epoki Pieśni religijne. Solistkami koncertu będą Julita Mirosławska (sopran) oraz Joanna Motulewicz (mezzosopran).

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Podczas koncertów obowiązują zasady bezpieczeństwa, zgodne z zaleceniami MKiDN odnośnie organizacji imprez kulturalnych.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/LetniFestiwalNowegoMiasta/ 

Poznań | Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii. Prawykonania

AM PoznanAkademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w sierpniu i wrześniu zaprezentuje nowy cykl "Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii. Prawykonania". W każdy czwartek o godz. 12.00 premierowe wykonania utworów kompozytorów związanych z poznańską uczelnią prezentowane będą na kanałach YouTube, Facebook oraz na stronie internetowej www.amuz.edu.pl. Cykl rozpocznie się 6 sierpnia 2020, a zakończy w Międzynarodowy Dzień Muzyki, 1 października 2020.

Podczas pandemii powstało dziewięć miniatur. W najbliższy czwartek, 6 sierpnia, cykl otworzy Tango na skrzypce i fortepian dra Radosława Matei, kóre usłyszymy w wykonaniu Piotra Kosargi (skrzypce) i Hanny Lizinkiewicz (fortepian). Utwór został napisany na zamówienie duetu wykonawców. Jego osią jest temat powracający w formie refrenu, który traktowany jest wariacyjnie i poddawany modyfikacjom rytmicznym. Link do prawykonania: https://youtu.be/vK67ASarDPM

W kolejne czwartki usłyszymy miniatury skomponowane przez pedagogów poznańskiej Akademii Muzycznej: dr Agnieszkę Zdrojek-Suchodolską (13.08.), dr Barbarę Kaszubę (20.08.), dr Radosława Mateję (27.08.), prof. Monikę Kędziorę (3.09.), dr Ewę Fabiańską-Jelińską (10.09.), dra Michała Janochę (17.09.), prof. Artura Kroschla (24.09.), prof. Zbigniewa Kozuba (01.10.).

Więcej informacji – na stroniehttps://amuz.edu.pl/event/wspolczesna-miniatura-kameralna-w-czasach-pandemii-prawykonania/

Warszawa | XX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu

SVOd 2 sierpnia do 3 września 2020 roku kilkudziesięciu artystów z Polski i zagranicy wystąpi na 23 wydarzeniach jubileuszowego XX Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. Przez cały miesiąc cztery razy w tygodniu w Pawilonie Koncertowym na Grochowskiej 272 wybrzmiewać będzie muzyka w interpretacjach Sinfonii Varsovii oraz zaproszonych gości. Nie zabraknie dzieł mistrzów klasyki, fabularnych koncertów familijnych oraz nowego cyklu z muzyką współczesną.

Sinfonia Varsovia pod batutą uznanych dyrygentów – Alexandra Vedernikova, Daniela Raiskina, Jerzego Maksymiuka, Bassema Akiki i Michała Nesterowicza – wystąpi we czwartkowe popołudnia. W repertuarze koncertów m.in. dzieła polskich twórców XX-wiecznych, czyli Mała suita na orkiestrę kameralną i Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego oraz Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika. Podczas jednego z koncertów odbędzie się premierowe wykonanie utworu Concerto Varsovia napisanego specjalnie dla Sinfonii Varsovii przez kompozytora młodego pokolenia, laureata wielu konkursów kompozytorskich, Wojciecha Kostrzewę. Koncerty poprowadzą znani dziennikarze i krytycy muzyczni, m.in. Jacek Hawryluk, Adam Suprynowicz, Marcin Majchrowski i Urszula Urzędowska.

W mniejszych zespołach, takich jak Sinfonia Varsovia Brass, Sinfonia Varsovia String Quintet, Sinfonia Varsovia Wind Quintet, trio smyczkowe i fortepianowe, muzycy orkiestry zaprezentują się podczas niedzielnych spotkań muzycznych. Na scenie spotkają się również tegoroczni uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz bliskiego orkiestrze kompozytora, byłego dyrektora artystycznego, Krzysztofa Pendereckiego.

Nowością na jubileuszowej edycji festiwalu będą Eksperymentalne wtorki, w całości poświęcone muzyce współczesnej. Program czterech koncertów będzie skupiał się na związkach natury i muzyki. Wystąpią Hashtag Ensemble, Spółdzielnia Muzyczna, Małe Instrumenty i Ensemble Garage. Artyści wykonają dzieła takich twórców, jak Jessie Marino, Brigitta Muntendorf, Matthew Shlomowitz, Agata Zubel i Jagoda Szmytka. W programie także premierowe utwory Moniki Szpyrki, Piotra Peszata, Rafała Ryterskiego i Pawła Romańczuka. Po koncertach odbędą się rozmowy z artystami, które poprowadzi Wioleta Żochowska, kuratorka cyklu.

Festiwal odbędzie się w ścisłym reżimie sanitarnym i z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletachhttps://www.sinfoniavarsovia.org/ 

Warszawa | 4. WarszeMuzik

WarszeMuzikW ramach czwartej edycji WarszeMuzik w dniach 1–29 sierpnia 2020 powrócimy do wędrówek po przedwojennych kamienicach w warszawskiej dzielnicy Wola. Odwiedzimy kamienicę przy ul. Chłodnej 20 („Pod zegarem”), dom Mieczysława Wajnberga przy ul. Żelaznej 66, muzyka kameralna zabrzmi także w ostańcu przy ul. Chłodnej 41.

W 2020 roku repertuar poszerzy się o kolejne znakomite postaci międzywojnia oraz o nowe muzyczne konteksty. Po raz pierwszy w kamienicach zabrzmi muzyka Józefa Kofflera, bodaj pierwszego w Polsce entuzjasty techniki dodekafonicznej. Z Warszawą wiązała go aktywna działalność w Zarządzie Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich. Podczas koncertu inauguracyjnego Hashtag Strings wykona Trio smyczkowe kompozytora, którego życie brutalnie przerwała druga wojna światowa. Podczas tegoż koncertu poznamy także twórczość kompozytora-rezydenta przy tegorocznej edycji festiwalu – Yaira Klartaga, który muzyczną „archeologię” połączy ze współczesnością. Half Tiger, Half Poet na skrzypce solo zabrzmi z okna w symbolicznym nawiązaniu do postaci najwybitniejszego poety getta warszawskiego – Władysława Szlengla, którego dom przy ul. Waliców 14 do dziś jest świadkiem historii.

Na zakończenie Festiwalu w Muzeum POLIN muzycy Hashtag Ensemble prawykonają kompozycję Voglio e non vorrei Yaira Klartaga, w której kompozytor podnosi temat „pracy pamięci”, odnosząc się do historii własnego dziadka, przedwojennego chórzysty Wielkiej Synagogi na Tłomackiem. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Po raz drugi w ramach podwórkowych koncertów WarszeMuzik zabrzmi muzyka Franza Schuberta, pierwszego kompozytora w historii muzyki klasycznej, który blisko współpracował z synagogą i pisał muzykę liturgiczną do hebrajskich tekstów. Wielkim miłośnikiem muzyki Schuberta był także patron festiwalu WarszeMuzik – Mieczysław Wajnberg. Od pierwszego koncertu w 2017 roku, festiwalowi towarzyszy także muzyka Władysława Szpilmana. Twórczość tych kompozytorów dzisiaj przekonuje nas o głębokiej polskiej tożsamości tak wielu Żydów z Dzielnicy Północnej, utraconych, wybitnych postaci kultury i sztuki.

Ze względu na trwającą pandemię, mimo narzuconego dystansu, będzie można posłuchać muzyki z balkonów, okien i klatek schodowych.

Szczegółowy program – na stronie http://warszemuzik.org/pl/program 

Gdańsk | XXII Gdański Festiwal Carillonowy

Festiwal CarillonowyW dniach 31 lipca – 29 sierpnia 2020 roku odbędzie się XXII odsłona Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. Do końca sierpnia w każdy piątek i sobotę będzie można posłuchać specjalnych koncertów z wież kościoła św. Katarzyny i Ratusza Głównego Miasta. W tym roku nowością jest transmisja koncertów na żywo w Internecie.

Gdańsk jest jedynym miastem w Polsce, które ma działające instrumenty składające się z dzwonów o wadze od kilku kilogramów do kilku ton. Utwory grane na carillonie z wieży Ratusza Głównego Miasta to prawie 460-letnia tradycja Gdańska. Dźwięki towarzyszyły najważniejszym wydarzeniom miejskim. Podczas najbliższego Festiwalu zaprezentowane zostaną utwory dawne i współczesne w interpretacjach wielu artystów. Utwory wykonane na carillonach usłyszymy w piątki o godz. 20.30 z wieży kościoła św. Katarzyny oraz soboty o 12.05 z wieży Ratusza Głównego Miasta. Wszystkie koncerty będą transmitowane online. Piątkowych koncertów będzie można wysłuchać na żywo, a artystów wykonujących utwory zobaczyć na ekranie w ogrodzie oo. Karmelitów przy kościele św. Katarzyny.

XXII edycja Festiwalu to nawiązanie do czterech żywiołów – program podzielono na cztery mini cykle: Aqua, Aer, Terra i Ignis. Sobotnie koncerty z wieży Ratusza Głównego Miasta będą solowe. Natomiast podczas piątkowych koncertów carilloniści zagrają w towarzystwie innych instrumentów, m. in. trąbki, waltorni i fletu. Oprócz Moniki Kaźmierczak, carillonistki miejskiej i organizatorki Festiwalu, udział w przedsięwzięciu wezmą carilloniści Anna Kasprzycka, Magdalena Cynk-Mikołajewska, Wojciech Lauer, trębacze Emil Miszk i Paweł Hulisz, waltornista Michał Szczerba oraz flecistka Katarzyna Czubek.

Podczas prologu Festiwalu „Gdańsk wczoraj i dziś” trębacz i kompozytor Emil Miszk (Laureat Fryderyka 2019 w kategorii „Debiut Roku – Jazz”) i Monika Kazmierczak wykonają kompozycje Emila Miszka i Geerta D’hollandera, a także dokonają polskiej premiery utworu Katarzyny Kwiecień-Długosz Daylight na trąbkę i carillon.

Program i transmisje koncertów online na stronach www.carillongdansk.pl  oraz https://www.facebook.com/carillony/ 

Wychodząc z ciszy – O'Bows Quartet dla Was

O'Bows QuartetProjekt „Wychodząc z ciszy – O'Bows Quartet dla Was” to cykl czterech koncertów kameralnych online w wykonaniu kwartetu obojowego, który odbędzię się między 9 sierpnia a 11 października 2020 roku.

Zespół O'Bows Quartet w składzie: Magdalena Maniewska (obój), Alisa Kopac (skrzypce), Joanna Kravchenko (altówka), Weronika Kulpa (wiolonczela) – powstał w 2018 roku w Gdańsku. Od momentu założenia bierze aktywny udział w życiu koncertowym kraju, prezentując szeroki wachlarz możliwości brzmieniowych tego kwartetu. W centrum zainteresowań artystycznych O'Bows Quartet znajduje się głównie literatura XX i XXI w. ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów polskich.

Tytuł cyklu koncertowego „Wychodząc z ciszy – O'Bows Quartet dla Was” nawiązuje do obecnej sytuacji na świecie związanej z wprowadzonymi ograniczeniami i trwającej od kilku tygodni „ciszy” w salach koncertowych większości instytucji artystycznych. W tym czasie scena wirtualna jest jedyną alternatywą dla artystów, a transmitowane koncerty pozwalają nawiązać najbardziej zbliżoną do naturalnej interakcję artysty z publicznością. Każdy z czerech trwających 35–45 min. koncertów obejmuje wykonanie dwóch kompozycji oraz omówienie repertuaru w kontekście rozwoju gatunku kwartetu obojowego. Podczas koncertu finałowego „Z kart polskiej literatury kameralnej” zabrzmią Trio na obój, skrzypce i wiolonczelę Grażyny Bacewicz oraz Trio na obój, altówkę i wiolonczelę Tadeusza Szeligowskiego.

Projekt jest realizowany w ramach programu stypendialnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Transmisje wszystkich koncertów odbędą się na kanale YouTube O'Bows Quartet. Linki do poszczególnych wydarzeń zostaną dodane również na stronie Facebook zespołu: https://www.facebook.com/obowsquartet/ 

„Polskie Muzyczki”: filmy edukacyjne o polskich kompozytorach

Polskie MuzyczkiIdeą nowego projektu „Polskie Muzyczki” jest stworzenie cyklu filmów edukacyjnych poświęconych polskim kompozytorom, które będą zamieszczone w serwisach YouTube i Facebook. Premiera drugiej edycji projektu w Internecie odbędzie się 1 sierpnia 2020 roku o godz. 17.00.

Pomysł projektu „Polskie Muzyczki” powstał w odpowiedzi na potrzeby publiczności uczestniczącej w koncertach klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik, które wspólnie koncertując promują dorobek polskich kompozytorów.

W czasach niepewnych dla kultury, gdy nie wiemy kiedy i na jakich zasadach będzie można organizować koncerty z udziałem pełnej widowni, laureatki konkursów międzynarodowych chwilowo przeniosły część swojej działalności do Internetu. Artystkom bliska jest idea „nauka przez zabawę” – filmy zawierają treści o wysokiej jakości merytorycznej podane w lekkiej i przyjemnej formie dialogu między artystkami. W odcinkach nie zabrakło zabawnych anegdot, faktów z historii muzyki, które odbiorcom niezwiązanym na co dzień z muzyką mają pozwolić na łatwiejszy odbiór proponowanych treści oraz przełamanie bariery „artysta-widz”. Zachęcą także do częstszego udziału w koncertach muzyki klasycznej, gdy będzie już to w pełni możliwe. Każdy z odcinków poświęcony jest innemu polskiemu kompozytorowi, m. in. Piotrowi Rytlowi, Witoldowi Friemannowi, Antoniemu Szałowskiemu, Grzegorzowi Fitelbergowi, Marcelowi Chyrzyńskiemu, Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu i Mikołajowi Góreckiemu. W kilku odcinkach udział wzięli sami kompozytorzy: Maciej Zimka, Ewa Fabiańska-Jelińska, Martyna Kosecka i Michał Papara.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Odcinki dostępne są na platformie YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCE6etN2Avl9NSZqMhxwA5Gg 

„Z klasyką przez Polskę”: Polish Violin Duo

Z KlasykąW dniach 7, 8 i 9 sierpnia 2020 w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę” odbędą się koncerty w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Zygmunta Mycielskiego w Strzyżowie (19.00), w Sanockim Domu Kultury (18.00) i w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie (godz. 17.00).

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

W najbliższym tygodniu Polski Impresariat Muzyczny, działający przy Instytucie Muzyki i Tańca, wraz z artystami odwiedzi województwo podkarpackie. Udział w koncertach weźmie Polish Violin Duo, czyli skrzypkowie Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak. Muzycy od lat biorą udział w Międzynarodowych i Ogólnopolskich Konkursach Skrzypcowych, zdobywając zawsze czołowe lokaty. Na swoim wspólnym koncie mają już ponad 100 nagród m.in. na konkursach w Polsce, Japonii, USA, Serbii, Grecji, Szwecji, Anglii, Francji, Włoszech, Niemczech, Bośni i Hercegowinie. W ich interpretacji zabrzmią Suita na dwoje skrzypiec Grażyny Bacewicz, Sonatina na dwoje skrzypiec Romualda Twardowskiego, Suita na dwoje skrzypiec Michała Spisaka, a także utwory Georga Philippa Telemanna, Joachima Kaczkowskiego i Henryka Wieniawskiego.

Wstęp na koncerty jest wolny, ale obowiązują zaproszenia.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Szczegóły – na stronie http://muzycznyimpresariat.pl/ 

Kraków | Triumf muzyki na żywo, czyli 16. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie

FMPWielkie dzieła Krzysztofa Pendereckiego i Józefa Kozłowskiego, psalmy Mikołaja Gomółki, muzyka fortepianowa czasów Chopina oraz pierwsze wykonanie źródłowej wersji opery Jadwiga, królowa polska Karola Kurpińskiego – tak w skrócie zapowiada się 16. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej, która odbędzie się w dniach 6–9 sierpnia 2020 roku.

W czasie koncertów na żywo usłyszymy w Krakowie m.in. Chór i Orkiestrę Filharmonii Śląskiej pod batutą Macieja Tworka, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej i Krakowską Orkiestrę Festiwalową pod kierunkiem Rafała Jacka Delekty, a także znakomitych solistów: m.in. sopranistkę Edytę Piasecką, mezzosopranistkę Roksanę Wardengę, tenora Wojciecha Parchema, bas-barytona Krzysztofa Szumańskiego, kontratenora Sławomira Bronka i grającego na fortepianie historycznym Tobiasa Kocha.

Na inaugurację 16. edycji festiwalu (6 sierpnia, Kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej) w hołdzie śp. Krzysztofowi Pendereckiemu zabrzmi wyjątkowy utwór Mistrza – Chaconne per archi. Drugim dziełem, które usłyszymy, będzie Requiem autorstwa polskiego kompozytora działającego na przełomie XVIII i XIX wieku w Rosji – Józefa Kozłowskiego.

W programie Festiwalu znalazły się również utwory Mikołaja Gomółki, Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Karola Kurpińskiego, Marii Szymanowskiej, Józefa Elsnera, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Na zakończenie festiwalu zaprezentowana zostanie zapomniana opera historyczna Karola Kurpińskiego Jadwiga, królowa polska w wersji koncertowej; będzie to jednocześnie pierwsze wykonanie w oryginalnej wersji źródłowej.

Informacja o biletach – na stronie http://www.fmp.org.pl/