Polmic - FB

aktualności

Olsztyn | Inauguracja 75. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

FWM1 października 2020 o godz. 19.00 odbędzie się inauguracja 75. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, w której udział wezmą Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Piotra Sułkowskiego oraz wybitny pianista Leszek Możdżer.

Koncert rozpocznie utwór Patrona Filharmonii – Uwertura do Oratorium Powrót syna marnotrawnego Feliksa Nowowiejskiego. Uwertura urzeka bogactwem melodycznym, bogatą kolorystycznie orkiestracją i późnoromantycznym rozmachem. W utworze odnajdziemy echa Berlioza i Wagnera.

Leszek Możdżer, zapytany o swoją interpretację Koncertu na klawesyn (lub fortepian) op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego przyznał, że wykonanie na fortepianie jest dużo bardziej forsowne fizycznie. Wydawać by się mogło, że zaledwie dziewięciominutowy utwór nie może nastręczać soliście aż takich trudności, a jednak gdy tylko porwie nas szaleńcza motoryczna energia, zrozumiemy i usłyszymy, że siłą napędzającą dzieło jest fortepian (lub klawesyn, łatwiejszy dla wykonawcy pod względem artykulacyjnym) potraktowany jak instrument perkusyjny. Utwór, powstały w 1980 roku na zamówienie Polskiego Radia z inicjatywy Andrzeja Chłopeckiego, dedykowany jest wybitnej klawesynistce Elżbiecie Chojnackiej.

W wykonaniu Leszka Możdżera usłyszymy także najsłynniejszy (obok kołysanki Summertime z opery Porgy & Bess) utwór George’a Gershwina – Błękitną rapsodię.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/inauguracja-75-sezonu-artystycznego-filharmonii-warminsko-mazurskiej/ 

Czechowice-Dziedzice | XXV Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”

AlkagranXXV Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran” odbędzie się w Czechowicach-Dziedzicach w dniach 29 września – 2 października 2020 roku.

Festiwal „Alkagran” odbywa się w Czechowicach-Dziedzicach od 1991 roku i związany jest z osobą Andrzeja Krzanowskiego, twórcy programowego Kwintetu akordeonowego „Alkagran czyli jedno miejsce na prawym brzegu Wisły”. Magiczne słowo zawarte w tytule kompozycji stało się już muzycznym symbolem Czechowic. Głównym wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie XI Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego. W repertuarze konkursowym znalazła się współczesna literatura akordeonowa, w tym utwory Krzanowskiego. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Klaudiusz Baran, Marcin Bortnowski, Bogdan Dowlasz, Geir Draugsvoll, Grażyna Krzanowska (członek honorowy), Raimondas Sviackievicius oraz Janusz Pater (sekretarz). Konkurs będzie można śledzić na kanale YouTube.

Na koncertach festiwalowych znaczną część programu wypełni muzyka XX i XXI wieku. Usłyszeć można będzie utwory Andrzeja Krzanowskiego, Marcina Bortnowskiego, Bogdana Dowlasza czy Jagny Krzanowskiej w wykonaniu tak znakomitych artystów, jak Joanna Freszel, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Wojciecha Wantuloka oraz akordeonistów: Adama Maksymienki, Aleksandra Stachowskiego i Marcina Waszczyka – laureatów nagrody za najlepsze wykonanie kompozycji Andrzeja Krzanowskiego na X Konkursie Akordeonowym. W ramach Festiwalu odbędą się też „Jubileuszowe refleksje” z pokazem filmu Przerwana podróż w reżyserii Jana Sosińskiego o Andrzeju Krzanowskim i konwersatorium o „Alkagranie”.

Odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej Andrzejowi Krzanowskiemu odbędzie się 1 października.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program tegorocznego Festiwalu – na stronie https://alkagran.pl/ 

Prawykonanie opery „Do nieba” Katarzyny Brochockiej

O.to.jaFundacja o.to.ja zaprasza na prawykonanie opery Do nieba Katarzyny Brochockiej. Dzięki wsparciu Radia dla Ciebie koncertowa prapremiera odbędzie się 30 września 2020 o godz. 21.00 w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej bez udziału publiczności, jednak dzięki internetowej transmisji live uczestniczyć w wydarzeniu będzie mógł każdy.

Do nieba jest operą kameralną, napisaną na podstawie sztuki Roberta Lewandowskiego Noe. Występuje w niej pięcioro solistów (sopran, mezzosopran, tenor, baryton, bas), dwoje pianistów i dwoje perkusistów. Wśród wykonawców znajdą się znakomici śpiewacy oraz instrumentaliści, a także sama kompozytorka. Choć opera napisana została w 2016 roku, to właśnie obecna sytuacja na świecie sparaliżowanym COVID-19 zdaje się być analogiczną do tej, w której znaleźli się bohaterowie dramatu. Nagła izolacja, zdezorientowanie, nieprzewidywalna przyszłość oraz krach dotychczasowego systemu wartości wymuszają redefinicję dotychczasowego paradygmatu, postrzegania siebie oraz rzeczywistości. Akcja dramatu jest umieszczona w domu handlowym, a postacie reprezentują współczesne typy społeczne: pracownica korporacji, właściciel drobnego przedsiębiorstwa, rencista polujący na promocje, uzależniony od gier komputerowych trzydziestolatek i zajęta swą urodą nastolatka. Jak przetrwać i zachować spokój oraz człowieczeństwo w nowym świecie? Opera K. Brochockiej pełni tu funkcję koanu, opowieści prowokującej „wielkie zwątpienie”…

Udział w prawykonaniu wezmą: Aleksandra Klimczak (sopran), Małgorzata Bartkowska (mezzosopran), Zbigniew Malak (tenor), Tomasz Rak (baryton), Tomasz Raff (bas-baryton), Katarzyna Brochocka i Mischa Kozłowski (fortepian), Michał Niedziałek i Olga Przybył (instrumenty perkusyjne).

Przedsięwzięcie sfinansowane zostało ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach dotacyjnego programu "„Kultura w sieci”.

Transmisja live ze Muzycznego Studia PR im. Agnieszki Osieckiej na:

Konferencja naukowa online „Muzyka zapisana – materiały i spuścizny kompozytorskie”

Muzyka zapisanaPracownia Kultury Muzycznej Pomorza i Kujaw i Folklorystyki działającą przy wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii dźwięku w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na konferencję naukową „Muzyka zapisana. Materiały i spuścizny kompozytorskie”, która odbędzie się online w dniach 28 września – 2 października 2020.

Impreza, organizowana w ramach projektu Regionalna Inicjatywa Doskonałości, w tym roku w związku z sytuacją spowodowaną przez COVID-19, będzie miała nieco inny charakter. Rozłożone na kilka dni wydarzenia konferencyjne odbędą się online. Całość będzie można śledzić na kanale Facebook Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (https://www.facebook.com/amuzbydgoszcz) oraz na stronie internetowej https://openmusicreview.art/ 

Pierwszy dzień obrad poświęcony zostanie spuściznom kompozytorskim – sposobom ich powstawania, opracowywania i udostępniania. Izabela Zymer (Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC) omówi problemy archiwizacji muzyki najnowszej na przykładzie materiałów z Archiwum Związku Kompozytorów Polskich. Drugi dzień konferencji zgromadzi specjalistów zajmujących się dorobkiem Zygmunta Mycielskiego – usłyszymy referaty dotyczące twórczości kompozytora, a także jego relacji z Andrzejem Panufnikiem. Trzeci dzień obrad wypełnią natomiast wystąpienia dotyczące różnego rodzaju spuścizn historycznych – od materiałów przypominających postać Kazimierza Lubomirskiego, przez cenne zbiory polonezów zachowane w Toruniu, unikatowe druki ze zbiorów „Hosianum” w Olsztynie, po spuściznę związaną z dorobkiem Michała Rogowskiego. Ostatni dzień konferencji poświęcony zostanie nowym formom zapisu muzyki, m.in. współczesnej notacji muzycznej w ujęciu Raymonda Murraya Schafera, Hanny Kulenty czy Ewy Synowiec.

Przebieg konferencji urozmaicony zostanie poprzez wydarzenia towarzyszące: spotkanie z dr. Danielem Cichym, specjalny koncert zatytułowany „Inspirujący zapis, inspirująca muzyka” i prezentacja programu do edycji nut „Finale bez tajemnic".

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/konferencja-naukowa-on-line-muzyka-zapisana-materialy-i-spuscizny-kompozytorskie-2/ 

Kwidzyn | Kwidzyńskie Koncerty Wrześniowe 2020

Kwidzynskie koncertyW ramach Kwidzyńskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w dniach 26, 28 i 30 września 2020 roku odbędą się Kwidzyńskie Koncerty Wrześniowe poświęcone muzyce współczesnej, transmitowane online.

Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka flecistka dr Iwona Glinka, która współpracuje z rozmaitymi uczelniami muzycznymi na starym kontynencie. Jednym z aspektów jej działalności jest propagowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców miasta i powiatu kwidzyńskiego. Ideą Kwidzyńskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki różnych epok, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką. Festiwal wyróżniony został znakiem jakości „EFFE Label 2019-2020” przyznawanym przez European Festivals Association.

Podczas trzech dni koncertowych prawykonane zostaną 25 dzieł kompozytorów z 9 krajów. Zainauguruje Festiwal koncert finalistów Konkursu Kompozytorskiego „Kwidzyńska Nagroda Klasyczna 2020”. Z ponad 33 utworów jury w składzie: Michail Travlos (Polska / Grecja), Aaron Alter (Stany Zjednoczone), Louis Sauter (Francja) ora Christos Anastassiou (Grecja) wybrali 12 finalistów, w tym 4 pochodzących z Polski (Andrzej Mozgała, Szymon Borys, Wojciech Chałupka i Paul Kopetz).

Transmisja Festiwalu będzie odbywała się na YouTube Phasma-Music i profilu Facebookowym organizatorów przedsięwzięcia.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Organofonie warszawskie

OrganofonieOrganofonie warszawskie to cykl trzech recitali organowych Adama Tańskiego, które odbędą się w dniach 27 września – 18 października 2020 w kościołach stolicy i wykonane zostaną na instrumentach warszawskiego warsztatu organmistrzowskiego rodziny Kamińskich.

Projekt został sfinansowany ze środków Miasta st. Warszawy w ramach programu „Mobilni w kulturze” wpierającego działalność stołecznych artystów. Koncerty mają na celu zwrócenie uwagi na dziedzictwo warszawskiej firmy organmistrzowskiej oraz powojenne instrumentarium samej Warszawy, w które warsztat Kamińskich włożył znaczący wkład. Koncerty będą miały miejsce w Kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła, Kościele pw. Najczystszego Serca Maryi i Kościele pw. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy.

W programie znajdą się dzieła twórców niemieckich i francuskich XIX i XX, samego Adama Tańskiego, a także niezwykle rzadko wykonywana literatura organowa polskich kompozytorów XX wieku: Grażyny Bacewicz, Jerzego Bauera i Bernarda Pietrzaka.

Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertów – na stronie https://www.adamtanski.com/concerts 

Prezentacja portalu Romana Maciejewskiego

Roman_Maciejewski26 września 2020 roku (sobota), o godz. 18, w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie, odbędzie się prezentacja kolejnego monograficznego portalu kompozytorskiego przygotowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nowa strona – dostępna pod adresem www.maciejewski.polmic.pl – poświęcona jest w całości niezwykłej osobowości i twórczości Romana Maciejewskiego.

Prezentację poprowadzą Beata Bolesławska-Lewandowska oraz Lech Dzierżanowski, natomiast w drugiej części spotkania zabrzmi muzyka kompozytora. Chopin Piano Duo – Bartłomiej Kominek i Anna Boczar – zagra utwory Romana Maciejewskiego na dwa fortepiany.

Transmisja wydarzenia będzie dostępna na kanale YouTube Związku Kompozytorów Polskich:
https://www.youtube.com/channel/UCe2h6r9A9OKgrSU2FUem0rw.

Prezentacja portalu poświęconego postaci i twórczości Romana Maciejewskiego jest wydarzeniem towarzyszącym 63. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Budowę portalu sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura cyfrowa”.

Bezpośredni link do transmisji: https://youtu.be/ShRKBHRVc_g

X Koryfeusz Muzyki Polskiej 2020 – zgłoś kandydaturę!

IMiTRozpoczyna się dziesiąta edycja nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej. Do 28 września 2020 roku za pośrednictwem strony www.koryfeusz.org.pl można zgłaszać kandydatury do nagrody w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku oraz Nagroda honorowa, a także w kategorii Odkrycie roku dla debiutujących artystów. Zgłoszenia mogą dokonywać osoby związane z polskim życiem muzycznym.

Nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej środowisko muzyczne przyznaje swoim najwybitniejszym przedstawicielom od 2011 roku. Organizatorem przedsięwzięcia jest Instytut Muzyki i Tańca. Nagroda jest wyróżnieniem dla osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze różnorodnej – gatunkowo i chronologicznie – muzyki polskiej za dokonania w minionym sezonie artystycznym, z wyłączeniem Nagrody honorowej przyznawanej za całokształt działalności. Koryfeusz Muzyki Polskiej jest przyznawany twórcom, artystom wykonawcom, muzykologom, krytykom, dziennikarzom, humanistom, badaczom, animatorom, popularyzatorom i menedżerom kultury, grupom artystów, a także instytucjom, wydarzeniom artystycznym oraz różnorodnym projektom twórczym, animacyjnym i edukacyjnym.

Wyboru laureatów w kategoriach Osobowość roku, Wydarzenie roku i Nagroda honorowa podczas tajnego głosowania dokonuje Kolegium Elektorów. W jego skład wchodzą rektorzy akademii muzycznych, uniwersytetów, dyrektorzy instytutów muzykologii i instytutów muzyki, dziennikarze z mediów zajmujących się muzyką, przedstawiciele związków i organizacji branżowych, a także wszyscy laureaci dotychczas nagrodzeni nagrodą we wszystkich kategoriach. Nagrodę w kategorii Odkrycie roku przyznaje się na podstawie otwartego głosowania publiczności, które odbędzie się między 1 a 6 października na stronie www.koryfeusz.org.pl 

Ogłoszenie laureatów nastąpi 7 listopada 2020 roku. Laureaci otrzymają statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka.

Edyta Sudoł

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz wszelkie szczegóły dotyczące nagrody dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl 

Warszawa | XI Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych 2020

Międzynarodowy Cykl Koncertów OrganowychDo 20 grudnia 2020 potrwa XI Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych w Kościele ewangelicko-reformowanym (al. „Solidarności” 74). Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca o godz. 19.00.

Muzyka organowa nierozerwalnie związana jest z wnętrzem kościoła. Warszawski kościół reformowany przetrwał szczęśliwie lata wojen i służy obecnie zborowi warszawskiemu nie tylko podczas niedzielnych nabożeństw, ale stanowi też ważny punkt na kulturalnej mapie stolicy. W jego wnętrzu zachowały się zabytkowe organy zainstalowane w 1900 roku przez świdnicką firmę Schlag und Söhne. To jedne z najstarszych zachowanych i najbardziej wartościowych organów w instrumentarium dzisiejszej Warszawy. Instrument ten staraniem Parafii został w latach 2004–2008 gruntownie i historycznie odrestaurowany. Dzięki temu możemy cieszyć się ponownie jego pięknym i szlachetnym brzmieniem. Dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest organista dr hab. Michał Markuszewski, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

W tym roku udział w cyklu koncertowym biorą znakomici muzycy z siedmiu krajów Europy: Rumunii, Czech, Niemiec, Francji, Włoch, Słowacji i Polski. W programie ich recitali znalazły się dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Bolesława Szabelskiego.

Tegoroczny Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych współfinansuje m. st. Warszawa. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny! Obowiązuje zachowanie zasad ochrony epidemiologicznej, dezynfekcja rąk i noszenie maseczek ochronnych.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2020