Polmic - FB

aktualności

Zielona Góra | IV Wielkanocny Festiwal Kameralny

IV Wielkanocny Festiwal KameralnyPatronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na 4. edycję Wielkanocnego Festiwalu Kameralnego, który odbędzie się w dniach 23-27 marca 2024 roku w trzech wspaniałych zielonogórskich instytucjach: Galerii BWA, Muzeum Ziemi Lubuskiej i w Pałacu w Starym Kisielinie. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Podczas tegorocznego Festiwalu zaplanowano występy światowej sławy polskich instrumentalistów.

Sinfonia Varsovia String Quintet zaprezentuje dzieła Luigiego Boccheriniego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego. W repertuarze koncertu Polish Violin Duo znajda się kompozycje czeskich i węgierskich twórców. Duet Aleksander Kobus (trąbka) i Monika Hanus (fortepian) w całości poświęcą swój występ muzyce polskiej: Agaty Zubel i Mirosława Gąsieńca. Natomiast Magdalena Bojanowicz wykona wiolonczelowe utwory Johanna Sebastiana Bacha.

Szczegółowy program: https://spmk.com.pl/projekt/wielkanocny-festiwal-kameralny-4-edycja/ 

Gdańsk | Polski Chór Kameralny: koncert pamięci Edwarda Pałłasza

Kontrasty 23 3 24Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu "Kontrasty", który odbędzie się 23 marca 2024 roku w Dworze Artusa w Gdańsku, Polski Chór Kameralny zaprezentuje utwory jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku, Edwarda Pałłasza, a także trzy motety lipskiego kantora. Kontrast będzie miał kilka wymiarów, a jeden z nich ujawni się silnie w konstrukcji repertuaru przygotowanego przez Jana Łukaszewskiego.

Edward Pałłasz - muzykolog, wykładowca, organizator życia muzycznego - był współtwórcą legendarnych już teatrów studenckich Bim Bom, działającego w Gdańsku, oraz STS (Studencki Teatr Satyryczny), dyrektorem Programu 2 Polskiego Radia, zastępcą dyrektora Warszawskiej Orkiestry Kameralnej. Pełnił też funkcję przewodniczącego Rady Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Był osobą, która wywarła niebagatelny wpływ na kształt kultury muzycznej naszego kraju. W wyjątkowym wnętrzu Dworu Artusa zabrzmią jego Trzy pieśni żałobne oraz Et...

Czytaj więcej: Gdańsk | Polski Chór Kameralny: koncert pamięci Edwarda Pałłasza

Warszawa | Piosenniczek dla dzieci i rodziców w Hashtag Lab

Piosenniczek w Hashtag LabiePatronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Mikro-senki kołysankowe i te literackie, te musicalowe i te do zabawy, w których przyjemnie będzie potupać i obudzić nasze ciała z drzemek, wraz z dziećmi i rodzicami zaśpiewają 23 marca 2024 roku o godz. 10.00 i 12.00 w warszawskim Hashtag Lab Marta Grzywacz i Maciej Nerkowski, a towarzyszyć im będą pianista Krzysztof Kozłowski oraz Anna Szawiel - autorka scenariusza.

Piosenki poprzedzać będą dźwiękowe zagadki, które poruszą wyobraźnie i zestroją z audiosferą koncertu - głównym tematem będzie nadchodząca wiosna. Zabrzmią m. in. utwory duetów: Jerzy Ficowski i Władysław Sławiński, Stanisław Szydłowski i Jerzy Wasowski, Julian Tuwim i Jarek Kordaczuk, Anna Kierkosz i Agnieszka Widlarz.

Czytaj więcej: Warszawa | Piosenniczek dla dzieci i rodziców w Hashtag Lab

VeloBank po raz kolejny doceni młodych artystów. Ruszył nabór do drugiej edycji VeloTalent

logo VeloTalentO granty finansowe i eksperckie szkolenia, umożliwiające rozwój kariery, mogą ubiegać się utalentowani, pełnoletni twórcy, którzy nie ukończyli 35. roku życia. Chętni do wzięcia udziału w VeloTalent mają czas na nadsyłanie zgłoszeń do 26 kwietnia 2024 roku.

Po sukcesie pilotażowej odsłony programu VeloTalent, którego owocem było wydanie płyty z muzyką klasyczną „Portraits of Nature” Aleksandry Świgut, kolejna edycja również skupi się na kulturze, ale już w szerszym ujęciu, bez ograniczania się do muzyki. Do udziału w VeloTalent bank zaprasza młodych artystów, którzy posiadają w swoim portfolio imponujące sukcesy, aktywnie promują swój talent przed szeroką publicznością, ale potrzebują wsparcia w postaci mecenatu, które będzie trampoliną dla dalszego, spektakularnego rozwoju. W ten sposób bank realizuje społeczny wymiar ESG i podkreśla, jak ważne w jego filozofii jest docenianie oraz wyróżnianie tych, którzy starają się bardziej.

Czytaj więcej: VeloBank po raz kolejny doceni młodych artystów. Ruszył nabór do drugiej edycji VeloTalent

Premiera albumu “TIKTIN”

Tiktin 22 3 24Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Album TIKTIN, który ukaże się 22 marca 2024 roku nakładem Orphée Classics, to muzyka Mieczysława Wajnberga, Andrzeja Panufnika i Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu skrzypaczki Marii Sławek, Lutosławski Quartet i kontrabasisty Tomasza Januchty.

Utwory zostały zarejestrowane podczas koncertu w Wielkiej Synagodze w Tykocinie – jednym z najważniejszych zabytków kultury żydowskiej w Polsce.

“Tego albumu by nie było, gdyby nie kilkadziesiąt osób, które zdecydowały się wesprzeć realizację mojego marzenia za pomocą internetowej zbiórki. Jestem im za to bardzo wdzięczna. To dzięki nim zarejestrowane wówczas dźwięki mogą trafić do szerszej publiczności” – mówi Maria Sławek, skrzypaczka i pomysłodawczyni projektu “TIKTIN”..

Czytaj więcej: Premiera albumu “TIKTIN”

Poznań | „Wydawało się jasne" Artura Kroschela – prawykonanie

Kroschel 22 3 24Kameralna Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod batutą Olgi Polowczyk 22 marca 2024 o godz. 19:00 w Auli Nova Akademii prawykona utwór Wydawało się jasne dr. hab. Artura Kroschela, prof. AM, Kierownika Katedry Kompozycji.

Kameralna Orkiestra Smyczkowa, którą tworzą studenci Katedry Instrumentów Smyczkowych, Harfy i Gitary, to zespół działający od 2014 roku. Od roku akademickiego 2018/2019 kierownictwo artystyczne zespołu sprawuje Marcin Suszycki, znakomity skrzypek - solista i kameralista, koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i pedagog Akademii. W roli solisty wystąpi pianista Michał Francuz— zastępca kierownika Katedry Kameralistyki Fortepianowej.

Muzycy wykonają również Koncert fortepianowy A-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta, Tańce rumuńskie i Divertimento Béli Bartóka.

Informacja o biletach: https://amuz.edu.pl/event/koncert-kameralnej-orkiestry-smyczkowej-22-03-2024/ 

Kraków | Lee Reynolds i Charlie Lovell-Jones - „Gwiazdy z Sinfoniettą"

Kraków | Lee Reynolds i Charlie Lovell-Jones - „Gwiazdy z Sinfoniettą"Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Brytyjski dyrygent Lee Reynolds poprowadzi Sinfoniettę Cracovię podczas koncertu z cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą", 21 marca 2024 o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, prezentując żywiołowy i klasycznie elegancki zarazem program. W roli solisty - również brytyjski artysta, skrzypek Charlie Lovell-Jones.

Utwory czterech kompozytorów: Grażyny Bacewicz, Ralpha Vaughan Williamsa, Jeana Sibeliusa i Josepa Suka stworzą mozaikę romantycznych i neoklasycznych form, będącą znakomitą przestrzenią do pokazu wirtuozerii artystów: zarówno orkiestry smyczkowej, jak i solisty. W tej ostatniej roli wystąpi utalentowany Walijczyk, którego usłyszymy m. in. w słynnym, przepełnionym błogim zachwytem nad naturą utworze Lark Ascending (Wzlatujący skowronek), inspirowanym poezją George’a Mereditha.

W programie wieczoru ponadto rozkoszna Serenada Josepa Suka oraz jedno z najważniejszych dzieł Grażyny Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową

Czytaj więcej: Kraków | Lee Reynolds i Charlie Lovell-Jones - „Gwiazdy z Sinfoniettą"

Warszawa | „Dyrygent-rezydent": koncert pasyjny Sinfonii Varsovii

Koncert Pasyjny Sinfonii Varsovii na Kamionku w 2024 rokuDoroczny koncert pasyjny Sinfonii Varsovii w Konkatedrze Matki Bożej Zwycięskiej na Kamionku odbędzie się w 2024 roku 21 marca o godz. 19.30 w ramach programu „Dyrygent-rezydent", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Orkiestrę poprowadzi flecista i dyrygent Daniel Mieczkowski. Wstęp wolny!

Artyści wykonają oryginalną wersję na orkiestrę Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu) Josepha Haydna oraz II Sinfoniettę na klarnet i smyczki Krzysztofa Pendereckiego. W roli solisty wystąpi klarnecista Radosław Soroka.

II Sinfonietta prawykonana została właśnie 20 lat temu (w 1994) przez Paula Meyera i Sinfonię Varsovię pod batutą kompozytora. Zestawienie klarnetu ze smyczkami eksponuje partię instrumentu dętego, ale zarazem kompozytor dbał, by pozostawał on primus inter pares.

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Prawykonanie „Pasji według świętego Mateusza” Krzysztofa Kusiel-Moroza

Warszawa | Prawykonanie „Pasji według świętego Mateusza” Krzysztofa Kusiel-Moroza16 marca 2024 roku o godz. 17.00 w Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie oraz w Niedzielę Palmową 24 marca o 19.15 w kościele Narodzenia NMP w Warszawie-Płudach przy ulicy Klasyków 21 odbędzie się prawykonanie Pasji według świętego Mateusza prof. Krzysztofa Kusiel-Moroza w opracowaniu Jerzego Cembrzyńskiego, laureata Grammy. Wystąpią znakomici soliści, chór AVE oraz muzycy Filharmonii Narodowej. Wstęp wolny!

Pierwsza wersja utworu powstała ponad dwie dekady temu jako utwór na chór dziecięcy i organy, wykonywany podczas liturgii. Z okazji 85-lecia chóru AVE Pasja prawykonana zostanie w nowej odsłonie: jako kompozycja koncertowa w opracowaniu na chór, solistów i zespół instrumentalny.

Partię Ewangelisty wykona Michał Rajewski, znakomity polski baryton, a jednocześnie chórmistrz, dyrygent i organista. W rolę Jezusa wcieli się z kolei Bogdan Śliwa, bas z Polskiej Opery Kameralnej. Rolę Piłata zaprezentuje Bartłomiej Włodkowski, na co dzień dyrygent chóru AVE. Solistom i chórowi towarzyszyć będą świetni instrumentaliści: Agata Bała (obój, rożek angielski), Grzegorz Chmielewski (altówka), Piotr Domański (kotły), Adrian Janda i Adam Bardowski (klarnet), Sebastian Portka (trąbka), Katarzyna Gluza i Michał Szałach (skrzypce), Nadia Bojadżijew i Mateusz Szmyt (wiolonczela), Piotr Wilczyński (organy). Dyrygować będzie Barbara Hijewska.

Czytaj więcej: Warszawa | Prawykonanie „Pasji według świętego Mateusza” Krzysztofa Kusiel-Moroza