Polmic - FB

aktualności

Portugalia | ISCM World New Music Days MTMW 2025

ISCM 25Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej organizuje Jury Krajowe, które wybierze sześć utworów zarekomendowanych przez Polską Sekcję MTMW na festiwal ISCM World New Music Days MTMW. Tematem przewodnim festiwalu, który odbędzie w Portugalii (Lizbona i Porto) w dniach 30 maja – 7 czerwca 2025 roku, jest „Thirst for Change”. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 14 kwietnia.

Zaproszenie do składania utworów skierowane jest do wszystkich polskich kompozytorów niezależnie od miejsca zamieszkania oraz do kompozytorów – obcokrajowców, aktualnie mieszkających w Polsce.

Zgodnie z wytycznymi regulaminu organizatora festiwalu, zaleca się, aby czas trwania zgłaszanych kompozycji był zgodny z czasem trwania przyporządkowanym każdej z 14 kategorii.

Organizator festiwalu (Miso Music Portugal) udostępnia możliwość wykonywania muzyki elektroakustycznej przez niezwykłą i unikatową Orkiestrę „Loudspeaker Orchestra Miso Music Portugal” (system złożony z 40 głośników).

Czytaj więcej: Portugalia | ISCM World New Music Days MTMW 2025

„Dyrygent – rezydent": Startuje nabór wniosków na sezon artystyczny 2024/25

logo DyrygentRezydentNarodowy Instytut Muzyki i Tańca rozpoczyna nabór wniosków do kolejnej edycji programu „Dyrygent – rezydent”. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 5 kwietnia 2024 roku.

Realizowany od sezonu artystycznego 2013/14 program „Dyrygent-rezydent” został zainicjowany przez NIMiT w porozumieniu ze środowiskiem dyrygentów i dyrektorów instytucji koncertowych. Jego głównym celem jest umożliwienie młodym polskim dyrygentom debiutu oraz nabywania praktyki wykonawczej poprzez współpracę z zawodowym zespołem orkiestrowym lub teatrem muzycznym, bądź operowym.

Podpisany i zeskanowany wniosek aplikacyjny wraz z wymaganymi załącznikami należy przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Termin wyboru projektów upływa 10 maja 2024 roku.

Budżet programu w edycji 2024/2025 wynosi 180 000,00. zł.

Czytaj więcej: „Dyrygent – rezydent": Startuje nabór wniosków na sezon artystyczny 2024/25

Gdańsk | Koncert elektroakustyczny II w Akademii Muzycznej i prawykonania kompozycji Jakuba Pawlaka

Gdańsk | Koncert elektroakustyczny II w Akademii Muzycznej i prawykonania kompozycji Jakuba PawlakaPatronat medialny na koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na Koncert Elektroakustyczny II z muzyką polskich twórców, który odbędzie się 6 marca 2024 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Akademii (ul. Łąkowa 1–2). Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Na program koncertu złoży się sześć utworów czterech kompozytorów: pedagoga Akademii Pawła Mykietyna i trojga studentów kierunku Kompozycja: Zuzanny Henclik (II rok studiów I st.), Jakuba Pawlaka (II rok studiów II st.) i Szymona Wieczorka (I rok studiów II st.). Dwie kompozycje Jakuba Pawlaka – Muzyka bez performance’u? no ok… oraz human_kinection - będą miały swoje prawykonania.

Czytaj więcej: Gdańsk | Koncert elektroakustyczny II w Akademii Muzycznej i prawykonania kompozycji Jakuba Pawlaka

Katowice | „Kwartet Śląski - arcydzieła z kontrapunktem polskim": Zbigniew Bargielski

Kwartet Śląski - Arcydzieła z kontrapunktem polskim: Zbigniew BargielskiPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kontrapunktem polskim koncertu 2 marca 2024 roku o godz. 18.00 w NOSPR w ramach cyklu „Kwartet Śląski - arcydzieła z kontrapunktem polskim" będzie kwartet smyczkowy jednego z najstarszych z żyjących kompozytorów polskich – Zbigniewa Bargielskiego. I Kwartet smyczkowy kompozytor napisał podczas swojego pobytu w Austrii - stąd jego nazwa – „Alpejski”.

– „Nagraliśmy wszystkie kwartety kompozytora na płyty. To świetna muzyka, a każdy kolejny kwartet jest zupełnie niepodobny do poprzedniego. Bargielski ma wiele świetnych, zaskakujących pomysłów muzycznych, a jego język muzyczny jest niezwykle młodzieńczy” - mówią o muzyce Bargielskiego muzycy Kwartetu Śląskiego.

Czytaj więcej: Katowice | „Kwartet Śląski - arcydzieła z kontrapunktem polskim": Zbigniew Bargielski

Konin | Wielkopolski Konkurs wiedzy o życiu i twórczości Dariusza Przybylskiego

KonkursPrzybylski 24Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im I. J. Paderewskiego w Koninie organizuje 11 marca 2024 roku Konkurs wiedzy o życiu i twórczości Dariusza Przybylskiego. Celem konkursu jest propagowanie wiedzy o znakomitym polskim kompozytorze, rozbudzanie zainteresowania wykonawstwem i słuchaniem muzyki współczesnej oraz konfrontacja osiągnięć i wiedzy uczniów z różnych szkół muzycznych w Polsce. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 1 marca.

Konkurs jest adresowany do uczniów szkół muzycznych I i II stopnia regionu wielkopolskiego i łódzkiego. Konkurs jest jednoetapowy i będzie składać się z części teoretycznej oraz odsłuchowej.

Czytaj więcej: Konin | Wielkopolski Konkurs wiedzy o życiu i twórczości Dariusza Przybylskiego

Zielona Góra | III Miesiąc Kobiet w Filharmonii Zielonogórskiej

MiesiacKobiet 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Ideą cyklu koncertów „Miesiąc Kobiet" w Filharmonii Zielonogórskiej jest popularyzacja twórczości polskich i zagranicznych kompozytorek oraz prezentacja tej spuścizny przez czołowe artystki. Koncert fortepianowy Clary Schumann, Piąta Beethovena i specjalnie napisany na tę okazję utwór Elżbiety Sikory wybrzmią podczas koncertu 1 marca 2024 roku o godz. 19.00, inaugurującego trzecią edycję projektu. Koncert finałowy odbędzie się 28 marca.

1 marca Koncert Clary Schumann zabrzmi w Filharmonii Zielonogórskiej po raz pierwszy. Natomiast kulminacją koncertu będzie prawykonanie zamówionej specjalnie na tę okazję przez Filharmonię Uwertury symfonicznej Elżbiety Sikory. Utwór został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Orkiestra Filharmonii i pianistka Julia Kociuban wystąpią pod batutą Anny Sułkowskiej-Migoń. Koncert tego wieczoru oraz spotkanie z dyrygentką i solistką (o godz. 18.00) poprowadzi Agata Kwiecińska.

Czytaj więcej: Zielona Góra | III Miesiąc Kobiet w Filharmonii Zielonogórskiej

Odszedł od nas na zawsze śpiewak Marcin Bronikowski...

Bronikowski MarcinW wieku 55 lat zmarł podczas podróży do Albanii śpiewak operowy Marcin Bronikowski, świetny kameralista, laureat wielu konkursów wokalnych.

Na scenie zadebiutował w wieku 24 lat w Operze Narodowej w Sofii partią Figaro w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego. Dwa lata później, w 1994 roku po raz pierwszy wystąpił w Teatrze Wielkim w Warszawie, jako Albert w Wertherze Julesa Masseneta.

Śpiewał na najbardziej znanych scenach operowych na świecie, m.in. w Deutsche Oper w Berlinie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Gran Teatro "La Fenice" w Wenecji, w Narodowej Operze w Szanghaju, w Hong-Kongu; na festiwalach w Bregenz, Macau, San Sebastian, Martina Franca, Schlezwig-Holstein, Warnie i in.

Był jedynym polskim śpiewakiem operowym, którego José Carreras zaprosił do udziału w swoim koncercie charytatywnym z okazji 50-lecia UNICEFu. Koncert ten odbył się w warszawskim Teatrze Stanisławowskim w Boże Narodzenie 1996 roku.

W trakcie swojej kariery zaśpiewał ponad 40 ról operowych.

Nagrywał dla Radia Bułgarskiego, II Programu Polskiego Radia, Radia Bawarskiego w Monachium, Radia Hiszpańskiego, Narodowego Radia Fińskiego, a także brał udział w wielu krajowych i zagranicznych programach telewizyjnych (m.in. w Belgii, Chinach, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Izraelu, Korei, Norwegii i RPA).

Otrzymał Honorowego Srebrnego Asa 1996 za osiągnięcia artystyczne, przyznaną przez Miesięcznik "Polish Market" Honorową Perłę w kategorii KULTURA za „propagowanie polskiej muzyki na największych scenach operowych świata” (2010) oraz Doroczną nagrodę Miasta Stołecznego Warszawy (2013).

Cześć Jego pamięci!

Nie żyje Andrzej Orkisz...

Orkisz andrzej 28 lutego w wieku 86 lat zmarł wybitny wiolonczelista, kameralista i pedagog Andrzej Orkisz (1937-2024).

Studiował grę na wiolonczeli w klasie Józefa Mikulskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie oraz w Paryżu pod kierunkiem Paula Torteliera.

W latach 1962-72 w Filharmonii Narodowej w Warszawie był zastępcą koncertmistrza oraz koncertmistrzem.

Andrzej Orkisz jako solista występował w Polsce, wielu krajach europejskich i Meksyku. Działał również jako kameralista – w latach 1969-85 był członkiem Warszawskiego Kwintetu Fortepianowego.

Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, firm fonograficznych Polskie Nagrania i Olimpia.

Andrzej Orkisz w latach 1969-84 wykładał w Akademii Muzycznej w Warszawie, w latach 1980-82 również w Akademii Muzycznej w Krakowie, zaś od 1984 do 1992 w Konserwatorium w Tarbes (Francja). Prowadził równolegle klasy wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi (od 1992), w Zespole Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (od 1992) i Akademii Muzycznej w Warszawie (od 1997). W 1994 otrzymał tytuł profesora. Zasiadał w jury ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów.

Cześć Jego pamięci!

Opole | Muzyka nieśmiertelna: Jakub Jakowicz i Jakub Montewka w Filharmonii Opolskiej

Muzyka nieśmiertelna w Filharmonii OpolskiejPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

1 marca 2024 roku o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej wystąpi pod batutą młodego dyrygenta i kompozytora Jakuba Montewki, który w sezonie artystycznym 2022/2023 pełnił funkcję dyrygenta-asystenta Filharmonii. W wykonaniu zespołu zabrzmi muzyka nieśmiertelna. Partię solową w I Koncercie skrzypcowym Karola Szymanowskiego wykona światowej sławy polski skrzypek Jakub Jakowicz, który gra na instrumencie Braci Gand (Paryż, 1859).

I Koncert skrzypcowy Szymanowskiego otworzył nowy rozdział w historii koncertów instrumentalnych. Od wielkich kompozycji romantycznych różni go właściwie wszystko: forma dzieła jest jednoczęściowa, ale składająca się z pięciu ogniw, a wirtuozeria wykonawcza zaprezentowana w zupełnie nowym ujęciu.

Czytaj więcej: Opole | Muzyka nieśmiertelna: Jakub Jakowicz i Jakub Montewka w Filharmonii Opolskiej