Polmic - FB

indeks osób (W)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Roman Widaszek,

klarnecista; ur. 8 lipca 1972, Katowice. Ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie Henryka Kierskiego, otrzymując w 1996 rokudyplom z wyróżnieniem. W 2012 roku uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej „Instrumentalistyka", specjalność „Klarnet". Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez prof. Guy Deplus i prof. Michaela Arrignon.

Jest laureatem II nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (1995), III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Bielsku-Białej (1990). Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki.

Prowadzi ożywioną działalność artystyczną jako solista i kameralista, występując z takimi artystami i zespołami, jak np. Sharon Kam, Dmitri Ashkenazy, Kwartet Śląski, Krakowski Kwintet Dęty / Krakowskie Trio Stroikowe, Hilliard Ensemble. Jako solista występował z licznymi orkiestrami, m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w KatowicachFilharmonią Śląską, Krakowską, WrocławskąPoznańskąSzczecińską, Częstochowską, Świętokrzyską, LubelskąŚląską Orkiestrą Kameralną, Capellą Cracoviensis, Orkiestrą AUKSO, Orkiestrą Polskiego Radia Amadeus, Polską Filharmonią Kameralną, Sinfoniettą Cracovią, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Orkiestrą Akademii Muzycznej w Katowicach. Występuje również jako solista-kameralista na koncertach i festiwalach w kraju i za granicą: w Austrii, Belgii, Czechach, Niemczech, Włoszech, Portugalii, Francji, Hiszpanii, Finlandii, Korei Płd., Japonii, w Chinach, na Ukrainie.

Dokonał ponad dwudziestu nagrań płytowych (głównie jako kameralista) dla wytrówni (DUX, IMC, EMI, CD Accord), za które był jedenastokrotnie nominowany do nagrody "Fryderyk". Współpracując z wybitnymi polskimi kompozytorami (m.in. Paweł Szymański, Zbigniew Bargielski, Mikołaj Górecki, Aleksander Lasoń, Marcel Chyrzyński, Krzysztof Herdzin), prawykonał wiele utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych. W roku 2014 ukazała się płyta (DUX) zawierająca kameralne dzieła Krzysztofa PendereckiegoPreludium na klarnet solo, Trzy miniatury na klarnet i fortepian oraz Sextet, która otrzymała prestiżową nagrodę Gramophone Editor's Choice. Do ważnych realizacji płytowych należą również pierwsze nagrania w Polsce utworów klarnetowych Carla Reinecke, oraz kwintetu Carla Nielsena (DUX, 2014 i 2015).

Gra również na rzadko wykorzystywanym instrumencie - bassethornie (altowej odmianie klarnetu). Na instrumencie tym zagrał wspólnie ze światowej sławy klarnecistką Sharon Kam na Międzynarodowym Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie" w 2004 roku, wykonując Konzertstücken F. Mendelssohna na klarnet, bassethorn i orkiestrę. Grał w Polskim Zespole Bassethornowym.

W 2009 roku został zaproszony, jako solista, do udziału w Światowym Kongresie Klarnetowym - Clarinet Fest w Porto.

W latach 1997-2011 był pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis. Obecnie jest członkiem Krakowskiego Kwintetu Dętego /Krakowskiego Tria Stroikowego.

Wykłada w katowickiej Akademii Muzycznej, od 2018 pełni funkcję profesora. Jest wykładowcą krajowych i zagranicznych kursów mistrzowskich (które odbywają się m. in. w Koninklijk Conservatorium Brussel, Conservatório de Música do Porto) oraz jurorem krajowych i międzynarodowych konkursów klarnetowych.

Roman Widaszek jest pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyczne Wieczory w Bazylice, oraz Mistrzowskich Kursów Klarnetowych w Pałacu w Rybnej. Od 2020 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej.

Został odznaczony Brązowym Krzyżem za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej.

aktualizacja: 2017, 2022 (wa)

twórczość

wfragmenty recenzji:

…Kolejnym utworem tego wieczoru było „Concertino na klarnet i orkiestrę op.26” C.M.Webera. Jako solista wystąpił Roman Widaszek, który zazwyczaj zajmuje miejsce za pulpitem pierwszego klarnecisty. Tym razem miał okazję popisać się pięknym, słodkim dźwiękiem, bezpretensjonalną muzykalnością i doskonałą techniką. Żałowałem, że utwór trwał tylko kilkanaście minut, bo chętnie słuchałbym gry tego solisty znacznie dłużej.

Zbigniew Lampart „Dziennik Polski” 06.12.1997



…W programie znów znalazł się „Koncert klarnetowy A-dur” KV 622 Mozarta… Partię solową grał Roman Widaszek, wychowanek katowickiej Akademii Muzycznej, od lat pierwszy klarnecista Capelli Cracoviensis. Płynące stąd dobre porozumienie z dyrygentem zaowocowało należytą spoistością interpretacji i wręcz kameralnym muzykowaniem.

Anna Woźniakowska „Dziennik Polski” 10.06.2006



…powiedzieć trzeba, że był to najdoskonalszy i najmocniejszy, choć niestety najkrótszy, moment sobotniego wieczoru. Zabrzmiały dwa Konzertstuecki na klarnet i basethorn Mendelssohna: f-moll op 113 i d- moll op.114. Klarnecistce Sharon Kam towarzyszył grający na basethornie Roman Widaszek. W obu miniaturach koncertowych było znakomite – niemalże doskonałe zespolenie solistów. Kam i Widaszek zachwycali popisową wirtuozerią oraz pięknym brzmieniem kantyleny. Wytrawny zaś dyrygent z radością wyprowadzał kolejne pełne blasku kadencje pary gwiazd… Wieczór ten pozostanie w pamięci przede wszystkim jako świetny popis wirtuozerii klarnecistów – Izraelki oraz Polaka.

Tomasz Jakub Handzlik „Gazeta Wyborcza” 23.08.2004


…Jednakże prawdziwym apogeum były dwa
Konzerstück na klarnet, basethorn oraz orkiestrę. Pełne zwiewności, energii oraz wzajemnych gonitw wśród solistów, wzbudziły niezwykły podziw wśród słuchaczy. Niesamowicie żartobliwe, pod każdym względem – brzmienia, faktury oraz wykonania, rysowały uśmiech chyba na ustach wszystkich zgromadzonych w katowickiej sali. Słowa uznania należą się też solistom – Arkadiuszowi Adamskiemu na klarnecie oraz Romanowi Widaszkowi na basethornie, którzy zagrali swoje partie w niezwykle efektowny, i ciekawy muzycznie sposób, po czym zostali uhonorowani burzą braw …

Jacek Krząkała „ Muzyka21” 07-08.2009

 

…Jako solista wystąpił Roman Widaszek, także absolwent katowickiej Akademii Muzycznej. Bardzo sprawny technicznie, posługujący się pięknym dźwiękiem i znakomitą dynamiką, wspólnie z kwartetem stworzył pełną blasku i poezji interpretację utworu Głazunowa…Na zakończenie wieczoru artyści zagrali Kwintet klarnetowy A-dur KV 581Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tu znowu mogliśmy podziwiać nie tylko znakomite zgranie zespołu, ale także pełne blasku muzykowanie we współpracy z Romanem Widaszkiem. To była naprawdę duża przyjemność - słuchanie dzieła napisanego z genialnym wyczuciem formy i brzmienia, jakie miał Mozart, w interpretacji muzyków obdarzonych talentem, którym umieją się dzielić z innymi.

Dorota Gonet „Gazeta Wyborcza” 10.08.2009
 

…Te małe, powstałe w 1833 roku koncerty instrumentalne, okazały się nie tylko błyskotliwymi miniaturami o wyraźnej motywice żydowskiej, ale i wspaniałymi okazjami dla wirtuozowskich popisów dwóch znakomitych klarnecistów : urodzonego w Nowym Jorku Dimitria Ashkenaz’ego i Polaka Romana Widaszka. …Obaj soliści stworzyli bowiem wyborny duet…

Andrzej Chylewski „ Głos Wielkopolski” 06.04.2009 
 

…Zakopiański koncert rozpoczął się Preludiami tanecznymi na klarnet, harfę, fortepian, perkusję i smyczki Witolda Lutosławskiego, z solistą Romanem Widaszkiem na klarnecie. Utwór z 1955 r., o charakterze suity, spokojny i niemal kameralny, pozwolił raz jeszcze zapoznać się z niezwykłym talentem śląskiego klarnecisty…
Maciej Pinkwart „Tygodnik Podhalanski” 08.2013