Polmic - FB

indeks osób (G)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U V W Y Z

Wojciech Gierlach, śpiewak (bas); ur. 2 marca 1976, Tarnawa Górna. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Kazimierza Pustelaka, którą ukończył z wyróżnieniem Magna cum Laude.
Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów wokalnych – otrzymał m.in. I nagrodę na Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (1999), II nagrodę na konkursie wokalnym w Bilbao (2000), Premio Caruso w Mediolanie (2001), III nagrodę na Konkursie im. Francisco Viñas w Barcelonie (2004).
Zadebiutował w 1999 rolą tytułową w Imeneo Georga Friedricha Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na deskach tej sceny wcielił się także w postać tytułową w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta, natomiast jako Leporello z tej samej opery wystąpił w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie oraz w Nico Theater w Kapsztadzie. Ponadto śpiewał partię Figara w Weselu Figara Mozarta (Teatro Piccini w Bari), Argenia w Imeneo Haendla (Opera Ireland w Dublinie), Salieriego w operze Nikołaja Rimskiego-Korsakowa Mozart i Salieri (Teatro Fiarmonico w Oviedo), Colline’a w La Bohème Giacomo Pucciniego (Teatr Wielki w Warszawie). W dziełach scenicznych Gioacchino Rossiniego kreował następujące role: Mustafy we Włoszce w Algierze (Teatro Alighieri di Ravenna), Assura w Semiramidzie (Teatro Verdi w Pizie), Alidora w Kopciuszku (Festival d’Aix-en-Provance, Stadttheater w Klagenfurcie), Don Basilia w Cyruliku sewilskim i Gouverneura w Hrabim Ory (Belcanto Festival w Wildbad) oraz Lorda Sidneya i Don Profonda w Podróży do Reims (Teatr Wielki w Warszawie i Pesaro Rossini Festival). Na festiwalu w Wildbad wystąpił też jako Mirteo w nagraniu na żywo Semiramide Giacomo Meyerbeera pod dyrekcją Richarda Bonynge’a.
Równie ważne miejsce w działalności artystycznej Wojciecha Gierlacha zajmuje repertuar oratoryjno-kantatowy, który obejmuje dzieła od epoki baroku do współczesności. W Filharmonii Narodowej w Warszawie wziął udział w wykonaniu Mszy h-moll Johanna Sebastiana Bacha pod dyrekcją Helmutha Rillinga, w Filharmonii Krakowskiej w Mszy Koronacyjnej Wolfganga Amadeusa Mozarta pod batutą Jana Krenza (w 200. rocznicę urodzin kompozytora), podczas koncertu transmitowanego przez telewizję RAI śpiewał, z towarzyszem orkiestry I Solisti Veneti pod dyrekcją Claudia Scimone, w Pasji Antonio Salieriego, z Orquesta Simfonica de Asturias pod dyrekcją Alberto Zeddy wykonał Stabat Mater Gioacchino Rossiniego, na festiwalu Praska Wiosna uczestniczył w wykonaniu Pasji wg św. Jana Arvo Pärta.

aktualizacja: listopad 2007