wykonawcy (T)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Paulina Tkaczyk-Cichoń,

klawesynistka i flecistka (flet traverso). Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Christine Schornsheim, uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Karla Kaisera oraz u Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów, jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown.

W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst.

W 2002 roku założyła zespół Cantica Sacra, następnie Musica Graziosa oraz Finesis Trio w 2008 roku. Współpracuje również z wieloma zespołami polskimi i zagranicznymi.

Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki dawnej. W obszarze jej zainteresowań repertuarowych znajduje się także muzyka współczesna.

W 2014 roku ukazał się jej dwupłytowy album pt. Christlieb Siegmund BINDER (1723 - 1789): Sei Suonate per il Cembalo op. 1 (Dux 1153–1154). Jest to pierwsze w historii fonografii nagranie Sonat klawesynowych op. 1 Bindera, muzyka drezdeńskiej kapeli, które on napisał dla dla Marii Antoniny Walpurgis Bawarskiej - prawnuczki Jana III Sobieskiego i żony księcia saskiego i polskiego Fryderyka Krystiana Wettyna.

Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Słowacji i Szwajcarii – były to między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie, XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty” w Krakowie, V Festiwal Muzyczny im. Theodora Christopha, VIII Festiwal „Muzyka na Szczytach”, XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wasilkowie, Mikołowskie Dni Muzyki, V Międzynarodowy Festiwal „Polart”, Festiwal im. G. G. Gorczyckiego, XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Jędrzejowie, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne - Francja).

W swoim dorobku fonograficznym ma cztery płyty: debiutancką – solową płytę Ch. S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1 (DUX Recording Producers, 2014 r.); Amor Sacro Amor Profano (Ëvoe Records, 2015 r.) nagraną z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „Il Giardino d’Amore”, Słońce zaklęte w dźwiękach Hiszpanii i Włoch (MP-Studio, 2017 r.) zarejestrowaną przez zespół Finesis Trio, którego jest członkiem, oraz krążek zawierający Sonaty i Divertimento na klawesyn i flet traverso Ch. S. Bindera (Agencja Artystyczna GAP, 2020 r.). W czasie tego nagrania Paulina Tkaczyk wystąpiła w podwójnej roli, grając zarówno na klawesynie jak i flecie traverso. Towarzyszyły jej Bogumiła Gizbert-Studnicka (klawesyn) oraz Karolina Jesionek (flet traverso).
aktualizacja: 2016, 2020, 2023 (wa)

Strona internetowa artystki: www.paulinatkaczyk.pl

PUBLIKACJE

książki

Stylistyczna różnorodność w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem, Musica Iagellonica, Kraków 2017

artykuły

XVIII-wieczne Drezno – europejski ośrodek kultury, „MEAKULTURA.pl” 2023, nr 310,

https://meakultura.pl/artykul/xviii-wieczne-drezno-europejski-osrodek-kultury/

Rys biograficzny Christlieba Siegmunda Bindera – drezdeńskiego kompozytora i instrumentalisty, „MEAKULTURA.pl” 2023, nr 310,

https://meakultura.pl/artykul/rys-biograficzny-christlieba-siegmunda-bindera- drezdenskiego-kompozytora-i-instrumentalisty/

Christlieb Siegmund Binder – jeden z ważniejszych prekursorów stylu klasycznego, „MEAKULTURA.pl” 2023, nr 310,

https://meakultura.pl/artykul/christlieb-siegmund- binder-jeden-z-wazniejszych-prekursorow-stylu-klasycznego/

hasło encyklopedyczne

Chodkowski, Andrzej [aut.], Tkaczyk-Cichoń, Paulina [aut. aktualizacji], Binder, Christlieb Siegmund, w: Encyklopedia PWM,

https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/binder-christlieb-siegmund/

dyskografia

Christlieb Siegmund Binder: Sei Suonate per il Cembalo, op. 1, Paulina Tkaczyk - klawesyn (DUX 1153/1154) (2014)
Amor Sacro Amor Profano, Europejska Kameralna Orkiestra Barokowa „Il Giardino d’Amore”, Paulina Tkaczyk – klawesyn (Ëvoe Records) (2015)
Słońce zaklęte w Dźwiękach Hiszpanii i Włoch, zespół „Finesis Trio", Paulina Tkaczyk – klawesyn (MP-Studio) (2017)
Christlieb Siegmund Binder, Sonaty, Divertimento, Paulina Tkaczyk – flet traverso i klawesyn, Bogumiła Gizbert-Studnicka – klawesyn, Karolina Jesionek – flet traverso (Agencja Artystyczna GAP) (2020)