Polmic - FB

kompozytorzy (C)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Roman Czura,

kompozytor; ur. 20 stycznia 1989, Darmstadt (Niemcy). Syn Mariana Czury – polskiego reżysera i malarza. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat od nauki gry na fortepianie (Daniela Dominik, Klára Mórocz, Prof. Lidia Grychtołówna, Prof. Mariusz Sielski) i skrzypcach (Christine Ott, Gabriele Wegner). W 2005 roku wstąpił do młodzieżowej klasy kompozycji, prowadzonej przez niderlandzkiego kompozytora Corda Meijeringa w Akademie für Tonkunst w Darmstadt. W tym czasie wziął też udział w filmie dokumentalnym (Klang der Seele) o młodych kompozytorach, wyreżyserowanym przez swojego ojca, Mariana Czurę. Po zdaniu matury przeniósł się do Krakowa, gdzie rozpoczął studia kompozytorskie w tamtejszej Akademii Muzycznej u prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz (instrumentacja z prof. Zbigniewem Bujarskim). Uzyskawszy tytuł licencjata, kontynuował naukę kompozycji u prof. Eugeniusza Knapika na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i ukończył ją z wyróżnieniem w roku 2013. Jako stypendysta programu Erasmus w 2012 studiował także u prof. Jurisa Karlsonsa na Łotewskiej Akademii Muzycznej w Rydze. Konsultował też swoje kompozycje z niemieckim kompozytorem Volkerem Davidem Kirchnerem (od 2006 roku). Po ukończeniu studiów magisterskich z najwyższą oceną uzyskał w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach stopień doktora.

Jego utwory były nagradzane na konkursach kompozytorskich w kraju i zagranicą. Zdobył m. in. I nagrodę na XXI Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Siegburgu (I Trio fortepianowe), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Boston GuitarFest 2018 (Capriccio e Aria), II nagrodę (I nie przyznano) na XV Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanym z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości (Do prostego człowieka), II nagrodę na X Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Antoníniego Dvořáka w Pradze, III nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Busan Choral, Korea Płd. (Ptasie Radio).

Specjalizuje się w muzyce orkiestrowej. Jego utwory wykonywane były w Polsce, Niemczech, Łotwie i USA. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą José Maria Florêncio prawykonała II Symfonię „Wie ein Naturlaut”. W ramach długoletniej współpracy z gitarzystą Marcinem Maślakiem powstał m. in. Concierto ardiente na gitarę i orkiestrę. W 2013 roku na koncercie inauguracyjnym VI Festiwalu „Wawel o Zmierzchu” w Krakowie odbyło się prawykonanie dzieła orkiestrowego ... on the riverside, ner neshama (przez Orkiestrę CORDa Cravovia pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka). Kompozycja została specjalnie zamówiona na tę okazję przez dyrekcję festiwalu.

Od 2014 r. na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego uczy czytania partytur i instrumentacji.

aktualizacja: 2013 (ai), 2019 (wa)

Strona internetowa kompozytora: www.romanczura.eu 

kompozycje

Klagegesang [wersja I] na 2 skrzypiec, wiolonczelę i fortepian (2006)
Sonata na wiolonczelę i fortepian nr 1  (2006)
Trzy małe utwory fortepianowe (2006, 2008)
In Memoriam, koncert na waltornię, fortepian, perkusję i smyczki (2007-2008)
Dix Variations sur un thème de mon père pour ma mère, trio fortepianowe nr 1 (2008)
Symfonia nr 1 "Aynadamar" na solistów wokalnych, chór i orkiestrę (2008-2011)
Klagegesang  [wersja II] na małą orkiestrę (2009)
Klagegesang [wersja III] na kwintet dęty blaszany (2009)
Trio na skrzypce, tubę i klawesyn (lub fortepian) (2009)
Cum mortuis in lingua mortua, preludium na fortepian (2009)
Variaciones sobre 'El pueblo unido jamás será vencido' na skrzypce, klarnet, fagot, tubę i fortepian (2009)
Salve Regina [wersja I] na chór chłopięcy i organy (2009)
Salve Regina [wersja II] na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2009-2010)
In tempus evanescendo, trio fortepianowe nr 2 z live electronics (2010)
Fragment symphonique na orkiestrę (2010)
Sueños en los jardines de la noche, Étude-tableaux na fortepian solo (2010)
Sueños en los jardines de la noche, Kammermusik na klarnet, fagot, tubę, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2010)
Cre(d)o na 10 werbli, 3 wielkie bębny i 3 tuby (2011)
The Green Door na orkiestrę kameralną (2011)
Sonata na wiolonczelę i fortepian nr 2  (2012)
Into this wild abyss na chór mieszany (2012)
Dark Night or the Kingdom of Heaven, poemat symfoniczny na orkiestrę (2012)
Dark Night or the Kingdom of Heaven, fantazja na fortepian (2012)
Pięć utworów na fortepian (2012)
Koncert fortepianowy "Kraftfelder"  (2012-2013)
...on the riverside, ner neshama na orkiestrę (2012-2013)
Ptasie Radio na chór (2013-2014)
Symfonia nr 2 "Wie ein Naturlaut" na orkiestrę (2013-2017)
Àngels i segadors (Anioły i żniwiarze) na dwa fortepiany (2014)
Adagio onirico na gitarę i kwartet smyczkowy (2015)
Wie liegt die Stadt so wüst na chór a cappella  (2015)
Król Cieni [wersja I] na chór a cappella (2015)
Concierto ardiente [wersja I] na gitarę i orkiestrę (2015-2016)
Divertimento [wersja I] na kwartet smyczkowy (2016)
Divertimento [wersja II] na orkiestrę smyczkową (2016)
Aladaghlar – The Colourful Mountains [wersja I] na 8 fletów (2016)
Capriccio e aria [wersja I] na gitarę (2016)
Do prostego człowieka [wersja I] na sopran i orkiestrę (2017-2018)
Dasht-e târiki – The Desert of Darkness [wersja I] na 8 fletów (2017-2019)
Dasht-e târiki – The Desert of Darkness [wersja II] na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową (II część tryptyku Colour. Darkness. Light.) (2017-2019)
Concierto ardiente [wersja II] na fortepian i orkiestrę (2018)
Yours is the blood (Do prostego człowieka [wersja II]) na trąbkę i orkiestrę  (2018)
The Polonaise Reloaded na orkiestrę (2018)
Aladaghlar – The Colourful Mountains [wersja II] na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową (I część tryptyku Colour. Darkness. Light.) (2018)
Capriccio e aria [wersja II] na fortepian  (2018)
Kátokosmos – Podświat na fortepian  (2018)
Lilia liliae na fortepian  (2018)
Król Cieni [wersja II] na chór i orkiestrę barokową (2018)
Cançons del mar i del vent (Pieśni o morzu i wietrze) na alt (lub bas-baryton) i gitarę (2018)
Grande Polonaise à la joie na orkiestrę (2018)
Daryā-ye nūr – The Sea of Light [wersja I] na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową (III część tryptyku Colour. Darkness. Light.) (2019)
Daryā-ye nūr – The Sea of Light [wersja II] na orkiestrę fletową (2019)
Musica fermata [wersja I] na skrzypce i wiolonczelę  (2019)
Musica fermata [wersja II] na kwintet smyczkowy/orkiestrę smyczkową  (2019)
Musica fermata [wersja III] na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, saksofon tenorowy i puzon  (2019)
Violinaerys - A Caprice of Ice and Fire na 2 skrzypiec  (2019)
Variations in the Rain na trio fortepianowe  (2019)
Metamorphing by the Moldava na orkiestrę  (2019)