Polmic - FB

kompozytorzy (K)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Henryk Klejne, pianista i kompozytor; ur. 12 sierpnia 1919, Berlin; zm. 16 stycznia 1976, Warszawa. Uczył się gry na fortepianie w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu (do 1939 roku). Lata II wojny światowej spędził w Wilnie, gdzie pracował w tamtejszym teatrze, a od 1940 roku w Częstochowie, występując jako pianista w kawiarni aktorów.

Po wojnie zamieszkał w Warszawie. Pracował w Ministerstwie Kultury i Sztuki oraz współpracował jako muzyk z Polskim Radiem. W 1949 roku przeniósł się ponownie do Poznania, gdzie podjął studia kompozytorskie pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, które kontynuował w latach 1950-55 w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie u tego samego wykładowcy. Ponadto pełnił funkcję kierownika muzycznego w teatrze „Komedia Muzyczna” w Poznaniu.

W 1953 roku przeniósł się na stałe do Warszawy, gdzie pracował jako korepetytor w Operetce. Głównie jednak poświęcał się działalności kompozytorskiej.

Jako kompozytor piosenek zadebiutował w 1959 roku. Pisał je dla takich artystów, jak Halina Frąckowiak, Anna German, Marta Mirska, Sława Przybylska, Hanna Rek, Danuta Rinn, Irena Santor i Violetta Villas. W 1968 roku na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu otrzymał nagrodę Towarzystwa Przyjaciół Opola za piosenkę Jest bałalajka i nagrodę Przewodniczącego Miejskiej Rady Narodowej za Przyjedź mamo na przysięgę, a rok później na tym samym festiwalu nagrodę - Polskiego Radia za piosenkę Czekam tu. Trzykrotnie był nagradzany podczas Międzynarodowego Festiwalu Piosenki w Sopocie – w 1962 roku otrzymał III nagrodę za piosenkę Kuglarze, w 1963 roku II nagrodę za piosenkę Tak mi z tym źle, a w roku 1969 – III nagrodę za piosenkę Jest bałałajka. Oprócz piosenek, komponował również utwory orkiestrowe oraz ilustracje do sztuk teatralnych i filmów.

Od 1957 roku był członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

(Anna Iwanicka-Nijakowska)

kompozycje

Kwintet na flet, obój, klarnet, fagot i róg (1952)
Wariacje na fortepian (1952)
Ballada na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1953)
Meksykańskie noce fantazja na orkiestrę (1953)
Fantazja na orkiestrę taneczną z fortepianem (1953)
Fantazja na trąbkę i orkiestrę symfoniczną (1954)
Tango na orkiestrę (1954)
Samotny wędrowiec melodia na orkiestrę (1954)
Rapsodia na orkiestrę (1955)
Noce świętojańskie muzyka baletowa na orkiestrę (1956)
Karnawał nad Wisłą muzyka baletowa na orkiestrę (1956)
Humoreska na orkiestrę (1956)
Kolorowe neony na orkiestrę (1959)
Eurazja suita na orkiestrę (1961)
Na wiadukcie na orkiestrę (1962)
Senna kotlina na orkiestrę (1965)
Sen o podróży na orkiestrę (1965)
Latarnia na Rozewiu na orkiestrę (1966)
Południowy wiatr na orkiestrę (1966)
Weekend na orkiestrę (1966)
Galeria starych obrazów na orkiestrę (1967)
Przeprowadzka na orkiestrę (1967)
Moja niedziela na orkiestrę (1968)
Pewnego razu na orkiestrę (1968)
Powrót żołnierza na orkiestrę (1968)
Piosenki na głos z fortepianem: Andrzejkowa wróżba; Ballada o malinach; Czekam tu; Daj mi zachować wspomnienia; Helenka z dawnych snów; Jest bałałajka; Jestem taka a nie inna; Kuglarze; Mister Warszawy; Moja JulioNiebieskookaNiewinny złodziej; Powracająca melodyjka; Przyjedź mamo na przysięgę; Przejeżdżający pociąg; Romeo; Tak mi z tym źle; To już nie ty; Żeby kwitły wszystkie kwiaty (i in.)

literatura wybrana

Iwanicka-Nijakowska Anna Klejne Henryk w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, t. II Biogramy (pod red. Marka Podhajskiego), Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie / Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Warszawa / Gdańsk 2005
Wolański Ryszard Pop, rock, jazz, folk. Leksykon polskiej muzyki rozrywkowej, Tom I, Agencja Artystyczna MTJ, Warszawa 2003
[materiały Archiwum Związku Kompozytorów Polskich]